Inleiding
Continuering
beleid kwaliteits-
verbetering en
profession ali-
sering
Accent op ICT,
IB, begrijpend
lezen en scholing
Algemeen
Na de ingrijpende reorganisatie in 2012 is bij Onderwijsgroep Fier een beleid
in gang gezet om de toekomstbestendigheid van de organisatie te vergroten.
Parallel daaraan staan kwaliteitsverbetering en verdergaande
professionalisering centraal bij de beleidsvoering. De gekozen beleidslijn
wordt in 2016 doorgetrokken. Tevens wordt het strategisch beleid herijkt.
Schaaivergroting
Na het afketsen van de interzuilaire fusie met CBO G2 worden in 2016 de
mogelijkheden voor een bestuurlijke fusie met het openbaar onderwijs in
Franekeradeel (Stichting Radius) en Harlingen verkend. Radius heeft 7
scholen met ruim 700 leerlingen en in Harlingen zijn 3 basisscholen met rond
450 leerlingen.
Op schoolniveau vindt onderzoek plaats naar vorming van een samen-
werkingsschool te Sint Jacobiparochie.
Kwaliteitsverbeterfng/professionalisering
De modernisering van het onderwijs, die bij Onderwijsgroep Fier in een
stroomversnelling is gekomen, wordt in 2016 gecontinueerd door verdere
investeringen in ICT 110 K) en scholing. Aanvullend zijn maatregelen
genomen om de opbrengsten van het begrijpend lezen te verhogen 97 K).
Indachtig de kwaliteitsnotitie van de Gemeenschappelijke
Medezeggenschapsraad (GMR) is in 2015 gestart met IB-duo s, die een
koppel vormen voor meerdere scholen (6,8 fte.).
Mede in het licht van de CAO PO is er rijkelijk geld uitgetrokken voor
deskundigheidsbevordering c.q. duurzame inzetbaarheid 125 K). In dat
kader is een Community Learning Centre (CLC) in ontwikkeling, als
onderdeel van een Onderwijsgroep Fier-academie in oprichting.
De professionalisering wordt zowel op individueel niveau als in teamverband
nagestreefd.
Pagina 3 van 11