FUMO
Fryske Utflerlngstsjinst Miljeu en Omjouwing
Inwerkingtreding Besluit VTH.
Naar verwachting treedt op 1 juli 2017 het Besluit VTH in werking. Dit besluit leidt er voor de
deelnemers toe dat er basistaken vanuit de deelnemers overgeheveld moeten worden naar de FUMO.
Hoewel het (beoogde) tijdstip van inwerkingtreding van het Besluit VTH rap nadert, is tot op heden
nog discussie over de definitieve inhoud van het besluit. Op dit moment kan nog niet scherp worden
aangegeven wat de exacte consequenties daarvan zijn voor de Friese situatie. Daarom is voorzien in
een stelpost van 3.700.000, die is gebaseerd op een totale toename van de formatie van de FUMO
met 40 45 fte (inclusief overhead). Daarnaast vraagt de inwerkingtreding voorbereiding waarvoor in
het implementatiebudget een stelpost is opgenomen van 100.000 voor twee jaar. Het
implementatiebudget wordt gebruikt voor activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld HRM
(plaatsingstraject), huisvesting en ICT. De impact van het Besluit VTH in Fryslön is dat taken die
momenteel nog door gemeenten worden uitgevoerd, ondergebracht moeten worden bij de FUMO. Het
besluit leidt tot een overheveling van taken (en dus financiën). Door de taken uit te laten voeren door
medewerkers van de deelnemers ("mens volgt taak") kan budgetneutraliteit worden bevorderd.
Implementatiebudget ICT
In 2014 bij de start van de FUMO is voor ICT een implementatiebudget vastgesteld. Geconstateerd is
dat het nieuwe zaaksysteem voor het primaire proces, waarvoor de aanbesteding in 2016 heeft
plaatsgevonden meer tijd en kosten vraagt. Het budget is nodig voor kosten zoals projectkosten,
juridische kosten, implementatie sjablonen en aanvullende functionaliteiten. De eerste fase van het
systeem wordt op 1 mei 2017 operationeel. De aanvulling op het budget van 440.000 is in de
begroting opgenomen. In bijlage 2 is een toelichting op de uit te voeren werkzaamheden opgenomen.
Gehanteerde uitgangspunten:
Deze begroting is opgebouwd langs dezelfde lijnen als de begroting 2017. Voor de FUMO als
gemeenschappelijke regeling zijn de verslaggevingsvoorschriften enigszins gewijzigd, waardoor de
indeling van de begroting 2018 bestaat uit een tweetal programma's: basistaken en aanvullende
taken, en een overzicht overhead (voorheen programma bedrijfsvoering).
De hiervoor bij ontwikkelingen aangegeven stelposten (ontwikkeling FUMO 2.0, ImplementatiebudjJet
Omgevingswet, Inwerkingtreding Besluit VTH en implementatiebudget ICT) worden op gelijke wijze
gefinancierd als de implementatiekosten vanaf de start van de FUMO door vanaf 2018 gedurende vijf
jaar een kostencomponent voor de aflossing in de begroting op te nemen.
Overige uitgangspunten begroting 2018:
- Voor de berekening van de formatie van het primair proces (basistaken en plustaken) is de
productiviteitsnorm van 1.400 uur op jaarbasis gehanteerd.
Daarnaast worden de activiteiten die vanuit de basistaken worden ondernomen genormeerd op basis
van de Fryske Norm. Het AB van de FUMO heeft in zijn vergadering van 27 oktober 2016 vastgesteld
dat die normatiek niet aansluit op de praktijk: zowel de Fryske Norm, als de productiviteitsnorm zijn
niet haalbaar, in ieder geval niet in de fase van ontwikkeling waarin de FUMO zich momenteel bevindt.
Tot het moment echter waarop een meer reëel stelsel van normen is uitgedacht en geaccepteerd, zal
de begroting gebaseerd (moeten) worden op dezelfde grondslag als in 2017. Dit betekent dat de
productiviteit waarop de begroting is gebaseerd in de praktijk niet gehaald zal worden en de
deelnemers dus zullen moeten accepteren dat de output van de FUMO lager zal zijn dan volgens de
nu nog geldende normatiek zou moeten.
Pagina 4 van 42