De hear Klaver (GBL): Er zijn volgens hem wel geïnteresseerden. Heeft men daarmee contact? Zijn er afspraken over? Boargemaster Boertjens: Mensen die plannen hebben, kunnen zich melden. Er zijn wel enige contacten, maar meer groen dan rijp. De hear Klaver (GBL): Watersport en Steenslan Dit is naar aanleiding van de oproep van de voorzitter om plannen aan te melden voor 2017. Alvorens tot de vraag te komen eerst even een toelichting. Ik heb hier in het kader van het dossier Steenslan al eens iets over gezegd, maar dit belang is echter tweeërlei. Namelijk enerzijds om de mogelijkheden voor watersport daarmee een boost te geven en anderzijds om Steenslan nog meer te upgraden. We kennen het project 'varen naar Stiens' dat ook is uitgevoerd. Maar juist dat woordje 'naar' is de oorzaak dat er weinig tot niets van extra pleziervaart-verkeer valt te merken. Alleen het uitdiepen van de vaart en de realisatie van aanlegplaatsen bij het park is onvoldoende om de gang erin te krijgen. Het project moet als het aan GBL ligt alsnog worden omgezet naar 'varen langs Stiens' of 'varen door Stiens'. Dan pas maakt Stiens deel uit van een pleziervaartroute. En daar kan Steenslan zoals gezegd ook van profiteren. Er staat nu weliswaar in de folder van dat plan dat het aan vaarwater ligt dat aansluit op de Noordelijke Elfstedenroute, maar er staat niet bij dat je dan drie kwartier verder bent. Als je van Stiens weg wilt varen dan is daar één route voor en dat is naar de Dokkumer Ee. Je bent dan een half uur tot drie kwartier verder en je ziet de hele route niets omdat het riet veel hoger staat dan de zitpositie op vaartuigen in de meeste gevallen is. En vervolgens mag je later datzelfde stuk weer terugvaren. Veel mensen kiezen er om die reden voor om Leeuwarden, Grou of Warten als thuishaven te nemen. Anderen laten de boot op een trailer liggen omdat men dan sneller het eerste stuk overbrugt. Dat is natuurlijk erg jammer. Daar schiet Stiens helemaal niets mee op en dan hebben de gedane investeringen achteraf geen nut gehad. Als we de vaart vanuit Steenslan verder uitgraven tot de Finkumervaart dan ligt Stiens daadwerkelijk aan een pleziervaartroute. Dat sluit mooi aan bij andere routes en dat is uitermate belangrijk voor het dorp. GBL pleit ervoor te onderzoeken of hier mogelijkheden voor zijn en in ieder geval bij de aanleg van Steenslan er al rekening mee te houden dat die mogelijkheid er in de toekomst kan komen. Mijn vraag is of de wethouder c.q. het college zich sterk wil maken om nog dit voorjaar tot een gedegen onderzoek te komen en aan dossiervorming te gaan doen, zodat dit eind dit jaar als een belangrijk en actueel dossier aan Leeuwarden kan worden overgedragen? Wethalder Van der Meulen: Bij het project Steenslan wordt de Kletsefeart al doorgetrokken tot de Truerderdyk. In de gemeente Leeuwarden zal een onderzoek gedaan moeten worden naar de wenselijkheid en haalbaarheid van het eventueel verder doortrekken van de Kletsefeart. De hear Klaver (GBL): Waarom kan men er zelf niet mee beginnen? Wethalder Van der Meulen: Het is waarschijnlijk een miljoeneninvestering, waar je meerdere partijen bij nodig hebt. Het is een te complex project voor de organisatie om nu nog op te pakken. Men zal bij Leeuwarden moeten aangeven dat het een toegevoegde waarde kan hebben. De hear De Kroon (PvdA): De PvdA wol GBL hjiryn wol stypje. Doch in ferkenning nei de mooglikheden fan sa'n plan mei in rüge rüzing fan de kosten. It kin op de list fan saken d/t men yn

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2017 | | pagina 5