de directe belanghebbenden nimmer op de hoogte zijn gebracht van deze reconstructies, zij grote zorgen hebben over de veiligheid van de reconstructies omdat de uitrijstroken worden verwijderd en daardoor de kans op kop-staart botsingen toeneemt, het wegvak Stiens-Leeuwarden met een hoge verkeersintensiteit een andere benadering vereist dan het wegvak Hallum-Holwerd waar de uitrijstroken verwijderd zijn, omdat de verkeersintensiteit daar veel lager is. verzoekt het college: zo snel mogelijk in gesprek te gaan met de Provincie om de reconstructie bij de Skrédyk en bij de Tsjessingawei zodanig uit te voeren dat de verkeersveiligheid minimaal hetzelfde niveau van vóór de reconstructie krijgt. en gaat over tot de orde van de dag. Ondertekend op 3 mei 2017 door: GBL-fractie FNP-fractie W.F. Ekas F.D. Dykstra S. Klaver J-W Tuininga M. de Haan De hear Dijkstra (FNP): It soe neffens de wethalder lanlik belied wêze. Hy krijt it idee dat men de dyk oan it öfwurdearjen is ta in 60km-dyk. Hy fynt de neamde arguminten in dröchreden. it wurdt no gefaariiker, want de tredde auto sjocht neat en sjit by de twadde op. Hy wiist op soksoarte ünderfiningen yn Ljouwert by it Valeriusplein. De hear Tuininga (FNP): Hy wiist op grutte kombinaasjes dy't straks op guon plakken net mear ynfoege kinne. !t asfalt is al ynsnijd. De omwenners en de gemeente binne net foarljochte. It is in provinsjale dyk, mar it giet wol om de feilichheid yn de gemeente. De boargemaster soe moam it wurk stillizze moatte (oangeande de ütfoechstroken). Oars soenen dertige gefaarlike situaasjes üntsteane kinne De hear Van Diggelen (VVD): Hij is blij dat het college het snel oppakt. Hij heeft geen kennis van genoemde rapporten en kan de veiligheid dan ook niet goed beoordelen. Het is goed om verdere iformatie van de provincie te krijgen. De hear Brouwer (CDA): Hy hat noch gjin antwurd krige op syn twadde fraach. Dat soe er earst graach witte woile. De hear Van der Werff (PvdA): De ried hat grutte soargen oer de feilichheid fan de takomstige dyk. In ferlykbere situaasje by Hijum hat hast ta üngelokken laat. De te ferwideren stikken binne al ynsnijd. Past it lanlik ündersyk wol foar dizze dyk? De measte automobilisten sitte sa gau mooglik op 80 km üt Ljouwert wei en komme ek mei sa'n gong by it krüspunt by de Tsjessingawei. Gean net allinne op amtlik nivo it petear oan mei de provinsje, mar ek op bestjoerlik nivo. Hy hopet dat it kolleezje wat mei de soarch fan de ried en omwenners dwaan wol. It giet dan benammen om de ütfoechstroken. De hear Ekas (GBL): Iedere B-weg heeft zijn eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. De weg staat bekend als een zeer veilige weg. Door de nieuwe aanpak wordt de weg voor zijn gevoel onveiliger. Hij wijst ook op het vele zwaar verkeer op deze weg. Leg het werk stil en ga over tot verder overleg met de provincie. Het is van belang hoe de gemeente zelf tegen de weg aankijkt. Hij wijst ook nog op de busbaan. 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2017 | | pagina 51