en dus van een nieuwe stichting, waardoor artikel 17, eerste lid, van de Wpo het juridisch kader is waaraan moet worden getoetst. Toch stellen zij zich tot op heden op het standpunt dat er moet worden getoetst aan artikel 17, zesde lid, van de Wpo dat gaat over een statutenwijziging. Hoewel de aanvraag naar onze opvatting steunt op een verkeerd wetsartikel, is het niet meer dan fair de aanvraag toch in behandeling te nemen en te toetsen aan het juiste wetsartikel. Het voorgestelde besluit voorziet daarom in een besluit op grond van artikel 17, eerste lid, van de Wpo. Het is echter voor de zekerheid ook een besluit op grond van 17, zesde lid, van de Wpo. Mocht een rechter immers uiteindelijk oordelen dat artikel 17, eerste lid, van de Wpo niet van toepassing is, dan behoeft de aanvraag van Fier en Radius niet opnieuw te worden behandeld op grond van artikel 17, zesde lid, van de Wpo. Financiële toelichting: Het in de statuten vastgelegde toezichtkader is van belang voor de invloed van de gemeente op met name de financiële situatie van het schoolbestuur. Bij grote tekorten en tekortschietend bestuur is uiteindelijk de gemeente verantwoordelijk voor de staat van het openbaar onderwijs. Gemeenten worden in die gevallen vaak genoodzaakt om bij te dragen in tekorten. Helaas zijn daar in de regio een aantal voorbeelden van te vinden. Uitvoering afhandeling: Fier en Radius worden geïnformeerd over het raadsbesluit. Evaluatie: n.v.t. Conclusies Raad le behandeling: n.v.t. Bijlagen: Geen Ter inzage gelegde stukken: B&W-advies Brief Fier-Radius 27 maart 2017 Brief AKD van 23 mei 2017 Brief AKD van 21 juni 2017 Raadsvoorstel 30 mei 2017 en raadsbesluit 22 juni 2017 Brieven van het college van B&W van Leeuwarden van 2 juni 2017 en 13 september 2017 Concept statuten Fier-Radius Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel, de secretaris de burgemeester WIM EPPINGA drs.JOOP R.A. BOERTJENS

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2017 | | pagina 25