114 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, van Dinsdag 10 September 1901
Van Wijlaarderburen zoude een sleepboot, die de ge
meente zich eveneens zoude moeten aanschaffen, de twee
schepen, waarin het dagelijksche vuil zou kunnen worden
geborgen, sleepen naar een opslagplaats, zoo nabij moge
lijk de plaatsen, waar de compost den grootsten afzet
vindt, bijv. Drachten. Intusschen is men hier gebonden
aan den tijd, noodig voor het heen- en terugsleepen der
volle en ledige schepen, en zoude dus, bij het bepalen van
een opslagplaats, hiermede rekening moeten worden ge
houden.
Deze opslagplaats zoude zoo eenvoudig mogelijk moe
ten worden ingericht, opdat, mocht het daarvoor gekozene
terrein ongeschikt blijken, zonder groote kosten een ander
zou kunnen worden gekozen. Door om de daarvoor te
bestemmen ruimte een kleidam te leggen en daarheen
over te brengen de nu op het aschland aanwezige over
kapping, zoude deze voldoende bruikbaar zijn. Tegen 't
verlies van ier, dat plaats zou hebben doordat het vuil
niet in gemetselde bakken werd bewaard, zou ruimschoots
opwegen de besparing aan oprichtingskosten en de ge
makkelijke en weinig kostbare wijze van verplaatsing der
opslagplaats, indien deze noodzakelijk mocht blijken.
Ook kan zich meermalen het gunstige geval voordoen,
dat vërvoer van vuil, terstond naar de plaats waar dit
wordt gebruikt, mogelijk en opslag daarvan dus onnoo-
dig is.
In winters, waarin vervoer te water onmogelijk zou
zijn, ware misschien een aan het vaarwater het Oud Deel
gelegen, aan de gemeente behoorend perceel land, tijdelijk
als bergplaats van 't vuil te gebruiken. Dit toch is per
as te bereiken en vandaar kan, na den winter, het vuil
weder in de gemeenteschepen worden afgehaald voor zoo
ver het daar niet kan worden verkocht.
De uitgaven, noodig voor de uitvoering van dit plan,
komen ongeveer op de volgende neer.
1. Kosten van aanschaffing en inrichting.
a. 4 schepen, elk van 30 tonnen inhoud, de twee be-
noodigde reserveschepen buiten rekening gelaten, daar
hiervoor zouden kunnen dienen de door de gemeente aan
te schaffen ierschepen, van deze 4 schepen worden 2 da
gelijks vol naar de opslagplaats gesleept, terwijl na aan
komst, de twee inmiddels aldaar geledigde weder terug
worden gesleept.
Volgens 't gemeenteverslag over 1900, blz. 41, werden
in dat jaar 5632 lasten compost verzameld van 1770
kilogram elk. De opgevangen ier bedroeg dat jaar 3345
lasten, te zaruen dus 8977 lasten of 15.889.290 K.G. per
werkdag, dus gemiddeld ongeveer 53000 K.G. of 53 ton.
Twee schepen, elk van 30 ton inhoud, kunnen dus de
dagelijksche hoeveelheid vuil enz., gemakkelijk bergen.
Die vier schepen, k 1500.—elk, kosten dus 6000.—
b. een sleepboot7200.
c. kleidam op de opslag750.
d. overbrengen der overkapping en aankoop
van land3000.—
e. 2 pramen voor het verdere vervoer 500.
f. 1 of 2 paarden voor het trekken der pramen
naar Wijlaarderburen600.
g. verharden van de weg naar de winter-
opslagplaats1 500.
Totaal J 19550.
terwijl de 90.81 are terrein, nu ingenomen door het
aschland, als bouwgrond in exploitatie gebracht, zeker
wel 2.per meter, dus 18000.zouden
opbrengen.
2. Kosten van exploitatie.
a. Kolen en olie voor de sleepboot, wekelijks 30.
kapitein op die boot per week16.
machinist15.
dekknecht7.
2 stuurlieden op die schepen a 10. 20.—
7 88.
dus per jaar 4576.—
b. bediening der 2 aan te schaffen pramen
dus weekloon van f 8.50 voor 2 man 884.
c. onderhoud van 2 paarden jaarlijks 600.
d. loon van 2 mannen bij die paarden
8 per week 832.—
e. opzichter over de opslagplaats 800.
Totaal der jaarlijksche exploitatie 7692.
Misschien ware, in de plaats van dien opzichter, iemand
te vinden, die in de nabijheid woont en tevens, tegen
evenredige vergoeding, met den verkoop belast zou kun
nen worden.
Promemorie moet nog worden gewezen op het onder
houd en de afschrijving der aan te schaffen sleepboot,
schepen en pramen, te zamen ten bedrage van 13700.
waarvan 12 °/0 (het gebruikelijke cijfer) bedraagt ƒ1644.
jaarlijks. Deze post is niet onder de uitgaven opgenomen,
omdat het gemeentebestuur doorgaand afschrijving van
gemeente-eigendommen in hare berekeningen ter zijde laat.
Neemt men nu aan, dat de exploitatiekosten uitsluitend
op den compost drukken, en laat men dus den ier buiten
berekening, dan zoude eerstgenoemde, in 1900 5632 last,
7692
per last zijn bezwaard geworden met of f 1.37.,
terwijl aan ondergeteekende bekend is, dat in dat jaar
voor vracht van I 00 last Leeuwarder compost naar Kor-
tezwaag is betaald 1.46 '/2 per last. De meerdere ex
ploitatiekosten, waarvoor verkregen wordt dat het vuil
terstond uit de gemeente wordt gebracht, en wel naar
of in de nabijheid van de plaats van gebruik, drukken
den verkoopprijs dus niet meer dan tot r.u toe de kosten
van vervoer.
Bovendien wordt verkregen en dit is de hoofdfactor
in het crediet van de voorgestelde wijziging dat de
gemeente van veel last en ongerief wordt bevrijd.
Mocht na onderzoek van het bovenstaande blijken, dat
de oplossing, welke ondergeteekende beproefde van de
vraag, of verplaatsing van het aschland kan geschieden
zonder dat exploitatie daarvan meer of veel meer zoude
kosten dan nu, terwijl deze stellig veel minder last aan
de ingezetenen zoude veroorzaken, niet de juiste is, dan
vertrouwt hij dat burgemeester en wethouders aanleiding
zullen vinden om een anderen en beteren weg aan te
wijzen, langs welken aan den nu bestaanden onhoudbaren
toestand een einde wordt gemaakt.
Leeuwarden, 12 Augustus 1901.
Aan den Raad.
A. MENALDA Hzx.
Ingevolge art. 31 van het Reglement van Orde, krijgt
de voorsteller het woord om zijn voorstel toe te lichten.
De heer Menalda Over dewenschelijkheid om het
aschland te verplaatsen zullen waarschijnlijk alle leden van
den Raad het eens zijn. Wenscht men zich hiertoe te
bepalendan komt het er alleen op aan te onderzoeken
of het overbrengen naar eene andere plaats niet al te
kostbaar is en geen overwegende bezwaren oplevert, bij
voorbeeld of de afstand niet te groot is en daardoor het
transport van het vuil enz. te veel tijd vordert. Men zal
ten opzichte hiervan het juiste midden moeten vinden
tusschen een zoo grooten afstand, dat de stank niet hinder
lijk is voor het bebouwde gedeelte dezer gemeente en een
geringeren afstand dan hinderlijk zou zijn voor het trans
port, en dit juiste midden is moeilijk te vinden, te meer
daar men bedacht moet zijn op uitbreiding van dat be
bouwde gedeelte.
Een van de voordeelen van mijn plan is, dat men aan
deze lastige keuze ontkomt, daar ik het vuil op grooten
afstand wil overbrengen, trouwens met de bedoeling om
het te brengen zoo na mogelijk bij de plaatsen, waar de
compost het meest gebruikt wordt.
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, van Dinsdag 10 September 1901. 115
Intusschen meen ik voorloopig niet meer tot toelichting
en aanwijzing van mijn denkbeeld in het midden te moeten
brengen dan ik reeds deed door met cijfers aan te toonen
dat de kosten van uitvoering (aanschaffing en exploitatie)
vrij wel door den verkoop van het tegenwoordige aschland
als bouwterrein en de vracht, die nu voor den compost
betaald wordt, gedekt worden.
Ik heb die berekeningen te danken aan den directeur
der gemeentewerken, die trouwens als technicus mij in
staat stelde mijn denkbeeld onder cijfers te brengen, en
nader uit te werken, wat mij zonder hem niet mogelijk
zoude zijn geweest. Hoe zeer ik ook dien steun op prijs
stel, ben ik de eerste om toe te geven, dat nog zeer veel
ontbreekt aan die uitwerking en acht mijn denkbeeld zoo
als het door mij is ontwikkeld, allerminst voor uitvoering
geschikt vóór en aleer het verder rijpelijk is overwogen.
Ten slotte nog een enkel woord om mijne bedoeling
met mijn voorstel zoo duidelijk mogelijk te maken.
Voorop stel ik de wenschelijkheid van de verplaatsing
van het aschland, hoe eerder hoe liever, want de nabij
heid vanja de ligging binnen de bebouwde kom dezer
en der naburige gemeente Leeuwarderadeel is waarlijk te
zeer in strijd met de heerschende en steeds verder door
dringende begrippen omtrent hvgiène om die nog langer
te bestendigen.
Blijkt, na onderzoek, mijn denkbeeld niet praktisch uit
voerbaar, of wel uitvoerbaar maar te kostbaar, dan hoop
ik, dat burgemeester en wethouders en de Raad hunne
aandacht aan deze aangelegenheid zullen blijven schenken.
Mocht de Raad, wat ik hoop, besluiten tot het in over
weging nemen van mijn voorstel, dan zoude ik gaarne
zien, dat het werd gezonden aan burgemeester en wethou
ders om praeadvies, of wel aan eene commissie tot on
derzoek er van.
Zonder hoofdelijke stemming wordt daarop besloten het
voorstel van den heer Menalda in overweging te nemen
en te stellen in handen van burgemeester en wethouders
ten fine van prae-advies.
V. De heer Melchers vraagt en verkrijgt het woord tot
het bespreken eener zaak vreemd aan de orde van den dag.
Met den voorzitter heeft spr. de zaak reeds besproken,
zij betreft het volgendeAmsterdammer van geboorte
is hij daar ter plaatse bekend met borden, waarop staan
aangegeven de verboden ligplaatsenhier bestaan deze
niet, wel bestaan er verordeningen en reglementen op dat
punt, maar daarom zijn de burgers, al worden zij geacht
de wet te kennen, nog niet daarmede bekend. Nu zijn
er vaak moeilijkheden, bijvoorbeeld bij den basaltmunr bij
het tramstation; de schippers kunnen niet weten, of zij
daar al of niet ligplaats mogen hebben en nu werd
juist onlangs een schipper bekeurd, om reden, dat hij
aldaar met zijn schip lag.
Spr. zou daarom willen vragen, of het niet gewenscht
is borden te plaatsen daarwaar het aan schepen niet
geoorloofd is ligplaats te hebben.
De Voorzitter meent, dat de vraag van den heer Mel
chers een punt van overweging kan uitmaken in het
college van dagelijksch bestuur.
Tegen de vraag zelf zou spr. willen doen opmerken, dat
men allicht uit het plaatsen van borden de conclusie zou
trekken dat daar, waar geen borden zijn geplaatst, geoor
loofde ligplaats zoude zijn; en om dit te voorkomen, zou men
vele borden moeten plaatsen.
Ongeveer tegenover de Harlingervaartsbrug, aan de
Willemskade noordzijde, is een bord met „verboden lig
plaats", daar mag geen enkel vaartuig ligplaats nemen,
met het oog op het gevaar bij de doorvaart van die brug
bij storm weermaar zoodanig bord zou elders weer niet
op zijn plaats zijn, want overal mag ligplaats genomen
worden om te laden of te lossen.
Aan den wal door den heer Melchers bedoeld, mag ook
wel geladen en gelost worden, maar het is geen gewone
ligplaats.
Spr. heeft inlichtingen gekregen, omtrent de door dezen
geachten spr. bedoelde bekeuring en hij is daardoor in
staat mede te deelen, dat de betrokken persoon 's ochtends
gewaarschuwd was door de politie, maar niet verkoos
weg te gaan.
Hierop sluit de Voorzitter de vergadering.
A A3ST VULLIira:
Op bladzijde 107, sub I, leze men ook den naam van den heer Jansen onder de te installeeren leden.
Stoom Boek- en Steendrukkerij van N. Miedema Co., Leeuwarden.