114 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, van Dinsdag 10 September 1901 Van Wijlaarderburen zoude een sleepboot, die de ge meente zich eveneens zoude moeten aanschaffen, de twee schepen, waarin het dagelijksche vuil zou kunnen worden geborgen, sleepen naar een opslagplaats, zoo nabij moge lijk de plaatsen, waar de compost den grootsten afzet vindt, bijv. Drachten. Intusschen is men hier gebonden aan den tijd, noodig voor het heen- en terugsleepen der volle en ledige schepen, en zoude dus, bij het bepalen van een opslagplaats, hiermede rekening moeten worden ge houden. Deze opslagplaats zoude zoo eenvoudig mogelijk moe ten worden ingericht, opdat, mocht het daarvoor gekozene terrein ongeschikt blijken, zonder groote kosten een ander zou kunnen worden gekozen. Door om de daarvoor te bestemmen ruimte een kleidam te leggen en daarheen over te brengen de nu op het aschland aanwezige over kapping, zoude deze voldoende bruikbaar zijn. Tegen 't verlies van ier, dat plaats zou hebben doordat het vuil niet in gemetselde bakken werd bewaard, zou ruimschoots opwegen de besparing aan oprichtingskosten en de ge makkelijke en weinig kostbare wijze van verplaatsing der opslagplaats, indien deze noodzakelijk mocht blijken. Ook kan zich meermalen het gunstige geval voordoen, dat vërvoer van vuil, terstond naar de plaats waar dit wordt gebruikt, mogelijk en opslag daarvan dus onnoo- dig is. In winters, waarin vervoer te water onmogelijk zou zijn, ware misschien een aan het vaarwater het Oud Deel gelegen, aan de gemeente behoorend perceel land, tijdelijk als bergplaats van 't vuil te gebruiken. Dit toch is per as te bereiken en vandaar kan, na den winter, het vuil weder in de gemeenteschepen worden afgehaald voor zoo ver het daar niet kan worden verkocht. De uitgaven, noodig voor de uitvoering van dit plan, komen ongeveer op de volgende neer. 1. Kosten van aanschaffing en inrichting. a. 4 schepen, elk van 30 tonnen inhoud, de twee be- noodigde reserveschepen buiten rekening gelaten, daar hiervoor zouden kunnen dienen de door de gemeente aan te schaffen ierschepen, van deze 4 schepen worden 2 da gelijks vol naar de opslagplaats gesleept, terwijl na aan komst, de twee inmiddels aldaar geledigde weder terug worden gesleept. Volgens 't gemeenteverslag over 1900, blz. 41, werden in dat jaar 5632 lasten compost verzameld van 1770 kilogram elk. De opgevangen ier bedroeg dat jaar 3345 lasten, te zaruen dus 8977 lasten of 15.889.290 K.G. per werkdag, dus gemiddeld ongeveer 53000 K.G. of 53 ton. Twee schepen, elk van 30 ton inhoud, kunnen dus de dagelijksche hoeveelheid vuil enz., gemakkelijk bergen. Die vier schepen, k 1500.—elk, kosten dus 6000.— b. een sleepboot7200. c. kleidam op de opslag750. d. overbrengen der overkapping en aankoop van land3000.— e. 2 pramen voor het verdere vervoer 500. f. 1 of 2 paarden voor het trekken der pramen naar Wijlaarderburen600. g. verharden van de weg naar de winter- opslagplaats1 500. Totaal J 19550. terwijl de 90.81 are terrein, nu ingenomen door het aschland, als bouwgrond in exploitatie gebracht, zeker wel 2.per meter, dus 18000.zouden opbrengen. 2. Kosten van exploitatie. a. Kolen en olie voor de sleepboot, wekelijks 30. kapitein op die boot per week16. machinist15. dekknecht7. 2 stuurlieden op die schepen a 10. 20.— 7 88. dus per jaar 4576.— b. bediening der 2 aan te schaffen pramen dus weekloon van f 8.50 voor 2 man 884. c. onderhoud van 2 paarden jaarlijks 600. d. loon van 2 mannen bij die paarden 8 per week 832.— e. opzichter over de opslagplaats 800. Totaal der jaarlijksche exploitatie 7692. Misschien ware, in de plaats van dien opzichter, iemand te vinden, die in de nabijheid woont en tevens, tegen evenredige vergoeding, met den verkoop belast zou kun nen worden. Promemorie moet nog worden gewezen op het onder houd en de afschrijving der aan te schaffen sleepboot, schepen en pramen, te zamen ten bedrage van 13700. waarvan 12 °/0 (het gebruikelijke cijfer) bedraagt ƒ1644. jaarlijks. Deze post is niet onder de uitgaven opgenomen, omdat het gemeentebestuur doorgaand afschrijving van gemeente-eigendommen in hare berekeningen ter zijde laat. Neemt men nu aan, dat de exploitatiekosten uitsluitend op den compost drukken, en laat men dus den ier buiten berekening, dan zoude eerstgenoemde, in 1900 5632 last, 7692 per last zijn bezwaard geworden met of f 1.37., terwijl aan ondergeteekende bekend is, dat in dat jaar voor vracht van I 00 last Leeuwarder compost naar Kor- tezwaag is betaald 1.46 '/2 per last. De meerdere ex ploitatiekosten, waarvoor verkregen wordt dat het vuil terstond uit de gemeente wordt gebracht, en wel naar of in de nabijheid van de plaats van gebruik, drukken den verkoopprijs dus niet meer dan tot r.u toe de kosten van vervoer. Bovendien wordt verkregen en dit is de hoofdfactor in het crediet van de voorgestelde wijziging dat de gemeente van veel last en ongerief wordt bevrijd. Mocht na onderzoek van het bovenstaande blijken, dat de oplossing, welke ondergeteekende beproefde van de vraag, of verplaatsing van het aschland kan geschieden zonder dat exploitatie daarvan meer of veel meer zoude kosten dan nu, terwijl deze stellig veel minder last aan de ingezetenen zoude veroorzaken, niet de juiste is, dan vertrouwt hij dat burgemeester en wethouders aanleiding zullen vinden om een anderen en beteren weg aan te wijzen, langs welken aan den nu bestaanden onhoudbaren toestand een einde wordt gemaakt. Leeuwarden, 12 Augustus 1901. Aan den Raad. A. MENALDA Hzx. Ingevolge art. 31 van het Reglement van Orde, krijgt de voorsteller het woord om zijn voorstel toe te lichten. De heer Menalda Over dewenschelijkheid om het aschland te verplaatsen zullen waarschijnlijk alle leden van den Raad het eens zijn. Wenscht men zich hiertoe te bepalendan komt het er alleen op aan te onderzoeken of het overbrengen naar eene andere plaats niet al te kostbaar is en geen overwegende bezwaren oplevert, bij voorbeeld of de afstand niet te groot is en daardoor het transport van het vuil enz. te veel tijd vordert. Men zal ten opzichte hiervan het juiste midden moeten vinden tusschen een zoo grooten afstand, dat de stank niet hinder lijk is voor het bebouwde gedeelte dezer gemeente en een geringeren afstand dan hinderlijk zou zijn voor het trans port, en dit juiste midden is moeilijk te vinden, te meer daar men bedacht moet zijn op uitbreiding van dat be bouwde gedeelte. Een van de voordeelen van mijn plan is, dat men aan deze lastige keuze ontkomt, daar ik het vuil op grooten afstand wil overbrengen, trouwens met de bedoeling om het te brengen zoo na mogelijk bij de plaatsen, waar de compost het meest gebruikt wordt. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, van Dinsdag 10 September 1901. 115 Intusschen meen ik voorloopig niet meer tot toelichting en aanwijzing van mijn denkbeeld in het midden te moeten brengen dan ik reeds deed door met cijfers aan te toonen dat de kosten van uitvoering (aanschaffing en exploitatie) vrij wel door den verkoop van het tegenwoordige aschland als bouwterrein en de vracht, die nu voor den compost betaald wordt, gedekt worden. Ik heb die berekeningen te danken aan den directeur der gemeentewerken, die trouwens als technicus mij in staat stelde mijn denkbeeld onder cijfers te brengen, en nader uit te werken, wat mij zonder hem niet mogelijk zoude zijn geweest. Hoe zeer ik ook dien steun op prijs stel, ben ik de eerste om toe te geven, dat nog zeer veel ontbreekt aan die uitwerking en acht mijn denkbeeld zoo als het door mij is ontwikkeld, allerminst voor uitvoering geschikt vóór en aleer het verder rijpelijk is overwogen. Ten slotte nog een enkel woord om mijne bedoeling met mijn voorstel zoo duidelijk mogelijk te maken. Voorop stel ik de wenschelijkheid van de verplaatsing van het aschland, hoe eerder hoe liever, want de nabij heid vanja de ligging binnen de bebouwde kom dezer en der naburige gemeente Leeuwarderadeel is waarlijk te zeer in strijd met de heerschende en steeds verder door dringende begrippen omtrent hvgiène om die nog langer te bestendigen. Blijkt, na onderzoek, mijn denkbeeld niet praktisch uit voerbaar, of wel uitvoerbaar maar te kostbaar, dan hoop ik, dat burgemeester en wethouders en de Raad hunne aandacht aan deze aangelegenheid zullen blijven schenken. Mocht de Raad, wat ik hoop, besluiten tot het in over weging nemen van mijn voorstel, dan zoude ik gaarne zien, dat het werd gezonden aan burgemeester en wethou ders om praeadvies, of wel aan eene commissie tot on derzoek er van. Zonder hoofdelijke stemming wordt daarop besloten het voorstel van den heer Menalda in overweging te nemen en te stellen in handen van burgemeester en wethouders ten fine van prae-advies. V. De heer Melchers vraagt en verkrijgt het woord tot het bespreken eener zaak vreemd aan de orde van den dag. Met den voorzitter heeft spr. de zaak reeds besproken, zij betreft het volgendeAmsterdammer van geboorte is hij daar ter plaatse bekend met borden, waarop staan aangegeven de verboden ligplaatsenhier bestaan deze niet, wel bestaan er verordeningen en reglementen op dat punt, maar daarom zijn de burgers, al worden zij geacht de wet te kennen, nog niet daarmede bekend. Nu zijn er vaak moeilijkheden, bijvoorbeeld bij den basaltmunr bij het tramstation; de schippers kunnen niet weten, of zij daar al of niet ligplaats mogen hebben en nu werd juist onlangs een schipper bekeurd, om reden, dat hij aldaar met zijn schip lag. Spr. zou daarom willen vragen, of het niet gewenscht is borden te plaatsen daarwaar het aan schepen niet geoorloofd is ligplaats te hebben. De Voorzitter meent, dat de vraag van den heer Mel chers een punt van overweging kan uitmaken in het college van dagelijksch bestuur. Tegen de vraag zelf zou spr. willen doen opmerken, dat men allicht uit het plaatsen van borden de conclusie zou trekken dat daar, waar geen borden zijn geplaatst, geoor loofde ligplaats zoude zijn; en om dit te voorkomen, zou men vele borden moeten plaatsen. Ongeveer tegenover de Harlingervaartsbrug, aan de Willemskade noordzijde, is een bord met „verboden lig plaats", daar mag geen enkel vaartuig ligplaats nemen, met het oog op het gevaar bij de doorvaart van die brug bij storm weermaar zoodanig bord zou elders weer niet op zijn plaats zijn, want overal mag ligplaats genomen worden om te laden of te lossen. Aan den wal door den heer Melchers bedoeld, mag ook wel geladen en gelost worden, maar het is geen gewone ligplaats. Spr. heeft inlichtingen gekregen, omtrent de door dezen geachten spr. bedoelde bekeuring en hij is daardoor in staat mede te deelen, dat de betrokken persoon 's ochtends gewaarschuwd was door de politie, maar niet verkoos weg te gaan. Hierop sluit de Voorzitter de vergadering. A A3ST VULLIira: Op bladzijde 107, sub I, leze men ook den naam van den heer Jansen onder de te installeeren leden. Stoom Boek- en Steendrukkerij van N. Miedema Co., Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1901 | | pagina 3