214 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 2 November 1908. en Wethouders in de Memorie van Antwoord, waar zij zeggen dat Burgemeester en Wethouders hun leedwezen er over uiten dat met de bedoeling om daarmee stemming te maken onder zekere kringen der bevol king enz. over den belastingdruk is gesproken. Burgemeester en Wethouders schijnen niet te willen begrijpen dat men een goede belastingregeling wenscht om meerdere sociale maatregelen naar behooren te kunnen treffen en dat men daarbij de grootere inko mens zwaarder, de kleinere minder zwaar wil treffen dan nu. Zij achten het gemakkelijker over onze bedoelingen te insinuëeren op een manier, die spreker niet nader wil kwalificeeren. Spreker zal natuurlijk niet ontkennen, dat het ver zoek om een andere belastingregeling veel instemming bij een groot deel der burgerij zal ondervinden, maar dat is met meer van de voorstellen der sociaal-demo cratische raadsleden het geval. Dat bovendien een groot deel der burgerij tot de conclusie komt dat de argumenten van spreker en zijne partijgenooten juist zijn, daar kan hij toch niet om treuren Dit is niet aan de sociaal-democraten, maar aan het beginsel en de kleine houding van de meerderheid van den Raad te wijten. Wanneer de sociaal-democratische leden eene recht vaardige zaak verdedigen, zoodat er niets tegen is aan te voeren, b.v. adhesie aan het adres van den Bond voor Staatspensionneering. en de geheele Raad zwijgt, maar stemt op een enkele uitzondering na tegen, ja dan kijkt de burgerij verwonderd en is liet oordeel niet in het voordeel van de meerderheid der raads leden. Iets dergelijks zagen wij bij de stakingsclausule force majeure in het Deutz-contract. Gemeentebelangen no. 5 zegt hiervan Staking in de besteJcsbepalingen. Aan de orde kwam „in den Raad de onderhandsche opdracht van de le gering van een gasmotor. In het betreffende contract „kwam de bepaling voor, dat de staking zou worden „beschouwd als force majeure, die van boete wegens „te late levering zou vrijstellen. Hiertegen kwam de „heer Besuijen op, echter tevergeefs, daar de bepaling „met 14 tegen 4 stemmen werd gehandhaafd. Hij „wees er op, dat hierdoor bij voorbaat tegen de werk lieden partij werd gekozen, dat men in het buiten band dikwijls bij elk voorkomend geval speciaal een „beslissing neemt over de vraag, of de leveringster mijn moet worden verlengd en dat de Zwitsersche „stedendag eene uitdrukkelijke uitspraak over de schuld „van den aannemer aan de staking heeft geëischt. „Hij had echter, hoewol niemand hem bestreed, geen „succes." Wat nu weer te zeggen van de weigering om de pers toegang tot de raadsstukken te geven Zoo zijn er vele zaken die aanduiden, dat grootheid van lijn in onze gemeente-politiek afwezig is. Spreker heeft niet de verwachting, dat het na zijn preek anders zal worden, maar met Vondel zegt hij „wat m' op 's herten grond leit, dat welt mij naar de keel". Vooral is het begrijpelijk hoe prikkelend het is voor b.v. de timmerliedenorganisatie, die den komenden winter met zorg tegemoet gaatdie weet hoe spreker en zijne partijgenooten al eenige jaren op het Gentsche stelsel tamboureeren en dan toch nog moet ervaren dat Burgemeester en Wethouders nog altijd zitten te broeden op een prae-advies, terwijl intusschen in vele andere gemeenten een dergelijk fondsje reeds in wer king is. Als straks dat fondsje weer bedreigd wordt, als de eerste vonk van self-help der vakvereeniging wordt gedoofd, is het College van Burgemeester en Wet houders verantwoordelijk. Men zegge niethet is van weinig gewicht, want daardoor geeft men te kennen dat men geheel staat buiten het leven der georganiseerde arbeiders. Er zijn echter nog andere dingen die om voorzie ning roepen. Een daarvan is de groote behoefte aan een Volksbadinrichting. Op ongezouten revolutionaii'e manier is een bestaande gelegenheid tot lichaams- wassching, waarvan nog jaarlijks 3300 a 3400 maal gebruik werd gemaakt, gesloten. Zou men dat voor eene inrichting der voornamen ook gedaan hebben Tenzij Burgemeester en Wethoudei-s nu behandeling wenschen, zal spreker na volgnummer 157 een vooi'stel indienen. De onbewoonbaar-verklaringen, tot nog toe steeds verschoven in verband met de werkzaamheden der Woningvereeniging „Leeuwarden", moeten nu met spoed worden aangevangen. 78 kunnen vast worden verwacht, terwijl de gemeente door haar vertegen- woordiger in de Woningvereeniging moet doen aan- dringexx op spoed en nieuwe plannen. Volgens den heer Faber, den Inspecteur der Volksgezondheid, warexx 600 woningen noodig om de ergste misstaxxden weg te nemen. Wordt hieraan niet met spoed gewerkt, dan zal de gemeentelijke woningbouw ter lxand moeten worden genomen. Van de loonen en behandeling der arbeidsvoor waarden hebben Burgemeester en Wethouders zich afgemaakt door verwijzing naar het ontwerp-werk- liedexxreglement. Toch meent spreker te xnogen pro testeeren tegen het feit dat zelfs xxu nog geexx minimum loon vaix f 10.in het reglement is opgenomen en waar deze begrooting nog paradeert met loonen van 8.25 is het duidelijk dat spreker en zijne partij genooten uit dien hoofde reeds tegen de begrooting zullen stemmen. Met kracht dringt spreker er bij Bui'gemeester en Wethouders op aan dat den Raad zoo spoedig mogelijk bereiken Voorstellen betreffende een werkeloozenfondsje (Gentsche stelsel), betreffende een keuringsbureau, een abattoir, onbewoonbaarverklaringen, schoolartsen, school voor zwakzinnigen etc. Verder verzoekt spreker Burgemeester en Wethou ders in studie te nemen kinderspeeltuinen, gemeente lijke assurantie, electrische centrale. Er is gesproken over de uitgebreide kiesdistricten, speciaal over die voor den Raad, district III, Beurs. De afstanden in dat district zijn lang. Het aantal kiezers is hier het grootst n.l. 1600, terwijl het kies district Stadhuis 1262, het Gymnasium 1201 kiezers bevat. Het meest gewenscht ware het misschien de wijken W, F, D en B van district III naar district I over te brengen evenwel zou dan bij Gedeputeei'de Staten moeten worden aangedrongen op districts wijziging. Men kan evenwel het te groot aantal kiezers van één stembureau en het bezwaar van don grooten afstand opheffen, door verdeeling van het kiesdistrict in stemdistricten. Een deel van de kiezei's in dit district zou kunnen stemmen op het Zuidvliet, in de school van den heer Postma. Ook in district I, stembureau Stadhuis, moet het anders. De menschen van de nieuwe woningen van de Woningvereeniging moeten op het Stadhuis stem men. De kiezers moeten 2 uur hebben te stemmen, zij hebben echter in de meeste gevallen slechts l1/2 uur schaft. Men mag den kiezers in de uitoefening van hun plicht geen bezwaren in den weg leggen. (Gemeentewet art. 6). Bij de Tweede Kamer-verkiezing is de afstanden- plaag nog erger. Dan stemmen aan de Beurs, be woners van den Groninger straatweg, de wijken Q, R, S en die van de Woningvereeniging. Er mogen in den regel niet meer dan 1000 op één stembureau voorkomen, zegt de Kieswet, terwijl er in de Beurs 1532 kiezers zijn. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 2 November 1908. 215 Waar nu de Minister van Binnenlandsche Zaken, na ingewonnen advies van Gedepixteerde Staten, die Kamerdistricten vaststelt, zou men hier dit den Minister moeten vragen. Derhalve dient spreker de volgende motie in ..de Raad, noodigt Bixrgemeester en Wethouders uit een ontwerp-verordening bij hem in te dienen, vaststel lende de verdeeling van een of meer der gemeente lijke kiesdistricten in stemdistricten besluit bij den Minister van Binnenlandsche Zaken aan te dringen op vermeerdering van het aantal stemdistricten voor de Tweede Kamer ixx de ge meente Leeuwarden." Do opmerking over lxet verleenen van toegang aan de pers is van spreker. Naar spreker weet, is het volgen der discussies voor iemand, die niet de stuk ken mag doorzien, lastig. Wolk gegrond bezwaar is er nu tegen om hun, die de discussiën moeten volgen, inzage te geven Zulks komt alleen ten goede aan de openbaarheid van 's Raads handelingen, die moeielijk groot genoeg kan zijn. Geheime stukken zijn natixurlijk niet be doeld. Berichten halen uit de stukken evenmin, niets dan eene tegemoetkoming aan hen die de discussiën moeten volgen. Zijn de stukken geheim Zeker niet. De raadsleden kunnen er uit halen, wat zij dienstig achten, b.v. dat de Directeur der Gemeentewerken van oordeel was dat de grond in de Korfmakersstraat f 500.zou kunnen opbi-engen, werd door ons uit den directeursbrief gehaald. Nu zeggen Burgemeester en Wethouderseene bevoegdheid om alle stukken te raadplegen wordt niet verlangd, men komt nu nog niet eens geregeld de voorstellen inzien. Dit niet geregeld komen vindt wellicht juist zijn ooi'zaak in het verschaffen van weinig gegevens, waardoor het de wandeling niet waard is. Ook zeggen Burgemeester en Wethouders dat zij geen invloed hebben op de keuze van de personen, die door de pers worden gezonden. Deze opmerking is weinig vleiend voor de pers. Soit. Maar men kan toch op aaixvraag en tot we- deropzeggens toe vergunning verleenen. Kan spreker hiervoor de toezegging krijgen of moet hij een voorstel doen Nog een slotwoord wenscht spreker te doen hoo- ren over de werkloosheid. Deze dreigt, naar hetgeen men hoort, niet kleiner te zijn dan het vorig jaar. De bouw der Woning vereeniging, der gasfabriek, van het provinciehuis, van school 7 namen of nemen nog al wat krachten in beslag. Komeix die vrij, dan is het mis. Burgemeester en Wethouders kunnen enkele kleine maatregelen nemen tegen de wex'keloosheid. Zij kun nen b.v. in de bestekken voor rioleering voorschrijven dat dit werk moet worden uitgevoerd door Leeuwar ders en niet door Hindeloopers. Hierdoor wordt de sociale kwestie niet opgelost en de werkloosheid niet verminderd, maar wordt voorkomen dat Hinde- looper werklieden het werk veridchten en de Leeuwar ders moeten worden bedeeld. Verder kunnen Burge meester en Wethouders op de gasfabriek het werken bij lamplicht verbieden en uitzien of geen binnen werk, timmeren, verven of stucadooren kan worden verricht. Ten slotte kunnen Burgemeester en Wethouders den Raad voorstellen steun te verleenen aan een eventixeel te ontstaan comité uit de burgerij. Spreker en zijne partijgenooten zullen zich ont houden van het doen van voorstellen of het indienen van moties, maar afwachten, welk verloop die zaak in de gemeente heeft. Ondertusschen kunnen Bui'gemeester en Wethouders de Handelingen der Tweede Kamer, vel 2245, eens bestudeeren, wellicht krijgen wij dan een ander prae- advies dan op het voorstel-Zandstra op 28 Januari 1908. Toen heette het dat wettelijke bezwaren bestonden tegen het verleenen van steun aan werkloozen- comité's. De heer Oosterhoff toch zei eene bepaling in de Armenwet te kennen, die dit verbood. Toen reeds waarschuwde spreker voor het aandragen van vei'meende wettelijke bezwaren, wijl het een zeer slecht gevolg zoix hebben, wanneer later bleek dat Burgemeester en Wethonders de wet als Madchen für Alles gebruiken en die wettelijke bezwaren bleken eens niet te bestaan. Spreker verwees reeds naar die comedie bij het verleenen van subsidie aan de drankbestrijders. De Voorzitter hield bij deze gelegenheid een preek, half in het latijn, half in het Hollandsch, over cen sorschap etc. Ondertusschen kunnen nu de heeren bemerken, dat niemand van de heeren in de Kamei', ook niet van de zijde der regeei'ing, eenig Avettelijk bezwaar ver mocht te ontdekken in het steunen van werkloozen- comité's. Deze comité's zijn dan ook instellingen ter voorkoming van armoede en daarmee heeft, volgens art. 1 2e lid, de Armenwet niets te maken. Spreker hoopt dat men zich van te voren verge wist, opdat xneix bij eene eventueele aanvraag niet meer kome met praatjes. De heer G. W. Koopmans kan niet nalaten enkele woorden te spreken naar aanleiding van de opmerking in de sectie omtrent den financiëelen toestand der gemeente. Toen spreker zei dat die financiëele toe stand niet rooskleurig was en er op wees dat ver schillende zaken nog moeten of zeer waarschijnlijk zullen worden uitgevoerd als wei'klieden-reglement, aschland, verbouwing vaix het stadhuis, werkloosheid verzekering, arbeidsbeurs, keuringsdienst, abattoir, tram, zwemschool, electrische centx-ale enz. en dat al die dingen der gemeente veel geld zouden kosten, werd geantwoord, dat telkenjare dezelfde leden, die vertellen dat de financiëele toestand niet rooskleurig is, met voorstellen tot verhooging der uitgaven komen. Dat is waar, ook spreker heeft hieiaan schuld. Waar echter in de begrooting nog minimxxm-loonen voorkomen beneden 10.—, zal spreker niet aarzelen voorstellen te doen het minimumloon op dat bedrag te brengen. Hij zal daarbij niet vragen of de gemeente het al of niet kan betalen. In de sectie is er op gewezen dat de politiek zoo in den Raad vertegenwoordigd is. Dit is echter niet de schuld van de oppositiepartij, maar van de regeerende meerdei'heid. Waarvoor dient dan toch die politieke actie Om het maar rechtuit te zeggen om de macht in handen te krijgen, om de zeggenskracht te hebben iets tot stand te kunnen brengen. Dat is het geheele gescharrel van de politiek, ook in den Raad. De minderheid komt daar natuurlijk tegen op en dit wordt kwalijk genomen. Dit verklaart ook het feit, dat de minderheden xxit alle vaste raadscommissiën worden geweerd. Spreker kan het zich dan ook niet anders voorstellen dan dat dit een gevolg is van den partijgeest in den Raad, want dat die minderheden de capaciteiten niet bezitten om in een of andere commissie zitting te nemen, ont kent spreker. In den Leeixwarder Raad is het txxsschen Burge meester en Wethouders en den Raad ook niet zuiver. Als men toch de handelingen van 29 September j.l. opslaat kan het publiek lezen, dat het tusschen den Raad en het Dagelijksch Bestuur niet is als het moest zijn. Dit is te lezen in 2 clausules, die eindigen van een lid: „het komt spreker voor, dat dit geringschattend „oordeel van Burgemeester en Wethouders over den „Raad niet te pas komt" en van een ander lid:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1908 | | pagina 3