232 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 November 1915. li m \;l\ ff» ■&/i liet plaatsen van waarschuwingsborden, het gevaar te verminderen. De lieer Zandstra doet opmerken, dat de grach ten liet meest beginnen te stinken op het oogenblik dat de stroopf abri eken te Huizum en Dronryp be ginnen te werken. Spreker meent dan ook dat die meer schuldig zijn dan de seeptietank. Fe 12'/a uur wordt de vergadering geschorst tot 1uur te 11/2 uur wordt zij voortgezet. Alsdan zijn alle leden tegenwoordig, behalve de heer Vonck. I )e heer Hiemstra heeft den Voorzitter hooren zeggen dat spreker, die zich heeft uitgelaten over het te laat afkomen van bepaalde maatregelen, schandelijk ondankbaar is tegenover de commissie voor de levensmiddelen voorziening. Spreker meent dat er geen enkele reden is om van schandelijke on dankbaarheid te spreken. Hij heeft noch de commissie, noch Burgemeester en Wethouders iets verweten. Hij lieeft alleen geklaagd over het te laat komen der bedoelde maatregelen, en geheel in het midden gelaten aan welke omstandigheden dat te wijten is. Spreker heeft niet bij zich de verschillen de plaatsen waar maatregelen eerder zijn genomen dan hier, maar hij zag in de courant dat er hier of daar iets gebeurd was. In Leeuwarderadeel b.v. is al oen overeenkomst met verschillende winkeliers getroffen omtrent den verkoop van groene erwten. Hier is dit nog niet gebeurd. Spreker heeft even wel niemand iets verweten en er kan dan ook z.i. geen sprake zijn van schandelijke ondankbaarheid. De Voorzitter heeft gezegd dat sprekers beschou wing ten opzichte van den financiëelen toestand der gemeente te optimistisch was. Spreker gelooft dat de voorzitter hem misverstaan heeft. Het was toch niet sprekers bedoeling om te zeggen dat de financiëele toestand van Leeuwarden in 't algemeen gunstiger is dan die van andere gemeenten, maar om te doen uitkomen dat onze gemeente van den oorlogstoestand minder heeft geleden Daarop heeft spreker den nadruk gelegd en daaruit zijne conclusie getrokken. De Voorzitter is het niet met spreker eens om trent de behandeling van groote vraagstukken in de sectiën en heeft speciaal gewezen op het feit dat de Ziekenhuiskwestie geen onderwerp voor sectie- behandeling was. Spreker geeft toe, dat het aan vankelijk voorstel van Burgemeester en Wethou ders, dat tot benoeming van een directeur, er geen aanleiding toe gaf. Door de nota van den heer Vonck evenwel werd die kwestie veel breeder opge vat en kreeg zij het karakter van de voorziening in den geneeskundigen dienst voor de armen van Leeuwarden. Als de nota-Vonck in de afdeelingeu ware onderzocht, zou er zeker meer eenstemmig heid zijn ontstan en zou de behandeling van het voorstel misschien niet zijn aangehouden. Spreker weet wel dat het seetieonderzoek geen universeel middel is, maar het is wel een middel om de zaken beter voorbereid ter tafel te krijgen en ook een mid del om meerdere samenwerking te krijgen tussehen Burgemeester en Wethouders en de meerderheid van den Raad. De heer Beekhuis kan zich wel vereenigen met liet antwoord door den Voorzitter aan den heer Hiemstra gegeven naar aanleiding van diens op merking dat de welvaart dezer gemeente op zoo'n hoogen trap staat, omdat het de boeren goed gaat en de renteniers meer huur ontvangen voor hunne eigendommen. Van hoeveel gewicht het ook is in eene gemeente een renten iersstand te hebben, die liet goed gaat, toch gelooft spreker niet dat de wel vaart eener gemeente afhangt van de renteniers. De welvaart eener gemeente hangt er van af of het den handel goed gaat en de industrie en nijver heid bloeien. Als dat niet het geval is. bloeit een ge meente als Leeuwarden niet, al wonen er nog zoo veel renteniers. Spreker verzoekt Burgemeester en Wethouders dan ook alle maatregelen te nemen, die kunnen strekken tot bevordering van handel, nijverheid en industrie. Hij wijst er bijvoor beeld oj) dat, als er aanvragen komen voor het stichten van fabrieken, Burgemeester en Wethou ders niet al te bezwarende voorwaarden moeten stellen. De heer H.. P. de Haan heeft geen aanleiding om veel te antwoorden. Hij wil alleen dit zeggen, dat hij het betreurt, als het juist is, dat de onteigenings wet zich verzet tegen onteigening per zone. De voorbeelden, die spreker bedoelt en die verruiming der verkeerswegen en groote voordeden voor de betrokken gemeente tengevolge hebben gehad, zijn ontleend aan het buitenland, o.m. aan Brussel, waar men indertijd een centrale boulevard heeft doorge broken en waar tal van kostbare panden het eigen dom der gemeente zijn. De Voorzitter heeft spreker echter nog niet geantwoord op zijn grief betreffen de de onbeheerde handwagens in de nauwe straten. Wel is hem opgemerkt, dat dit reeds hij algemeene politieverordening verboden is, maar spreker is niet in het bezit van een dergelijke verordening; hij heeft die nimmer ontvangen. Is het wel verboden, dan moet er beter de hand aan gehouden worden, is het niet verboden, dan ligt het op den weg der com missie voor de strafverordeningen bepalingen te dien opzichte te maken. De lieer Tiemersmu kan zich niet voorstellen, dat er van gedeeltelijke demping der grachten spra ke kan zijn, zonder een stuk stilstaand water te krijgen, dat dan vanzelf wel gedempt zal worden. Men zou echter kunnen beginnen met gedeeltelijke demping, n.l. het Nauw en de Weaze, ter ontlasting van de Repei straat. Dan worden evenwel de gr ach ten op de Nieuwstad en die op de Voorstreek stil staand water. Er is slechts één gracht, die zonder dit bezwaar kan worden gedempt, n.l. de Tuinen. Spreker weet wel dat er door demping der bin nengrachten veel kaderuimte verloren gaat, maai de handel zal zich daarin wel schikken. Het ver voer en het lossen der handelswaren zal zich wel voegen naar de plaatsen, die de gemeente voor de lossing disponibel stelt. Spreker heeft op doorbraakplannen gewezen. Als hij echter de financiëele gevolgen, welke aan door braakplannen verbonden zijn, overweegt, wil hij lie ver dempen. Hij las in het sectieverslag: er zijn veel plannen, ook doorbraakplannen, van veel grooter omvang dan dat enz. Hij meende dat dit sloeg op een nieuw plan voor een nieuwen verkeersweg, blij wil evenwel Burge meester en Wethouders in overweging geven te on derzoeken of demping van het Nauw en de Weaze niet bevorderlijk kunnen zijn ter ontlasting van de Peperstraat. Het is evenwel niet deze straat alleen waarop spreker doelt, hij vestigt tevens de aan dacht op dat gedeelte hetwelk gelegen is tussehen de Wortelhaven en de Amelandspijp. Ook met het toenemerxj snelverkeer hebben wij rekening te houden. De heer Menalda moet eene opmerking maken naar aanleiding van het antwoord van Burgemees- teren Wethouders ten opzichte van den omgevallen Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 November 1915. 235 muur. De kwestie zelf wil spreker laten rusten en hij zal zich alleen bepalen tot het antwoord van Burgemeester en Wethouders. Spreker gaat volko men met het Dagelijksch Bestuur aceoord, waar het zegt dat de eigenaar heeft te zorgen voor de in standhouding van zijn eigendom. Het komt hem evenwel voor dat, als het niet bepaald bij verorde ning of instructie is voorgeschreven dat het Wo ningtoezicht moet toezien op de muren etc. gelegen aan den openbaren weg, het wenschelijk is dat het voortaan met die taak worde belast, lit artikel 179h Gemeentewet blijkt dat Burgemeester en Wet houders belast zijn met de zorg voor de veiligheid der publieke wegen. Daaronder valt z.i. ook dit, dat de begrenzing der straten geen schade kan opleve ren voor het publiek dat er passeert. Met het oog daarop kan spreker zich niet geheel vereenigen met het door Burgemeester en Wethouders gegeven antwoord. Hij zou althans wenschen dat de be voegdheid van het Woningtoezicht in het vervolg werd uitgebreid. De Voorzitter begrijpt nu hoe de heer Hiemstra aan zijne bewering komt. Hij toch schijnt teidentifi- ceeren liet nemen van maatregelen met wat er in de couranten staat. Spreker wil een voorbeeld geven hoe misleidend dit is. Reeds lang geleden heeft spreker een circulaire gericht aan winkeliers over boonen en erwten. Een poosje later heeft ook Leeu warderadeel dien maatregel genomen. Dat werd in de courant gemeld, terwijl zulks van Leeuwarden niet was geschied. Hetzelfde is met de groenten ge beurd. Spreker had een regeling getroffen en aan Leeuwarderadeel voorgesteld hetzelfde te doen. Weer kwam dat in de courant, doch alleen als maat regel van Leeuwarderadeel. De oorzaak is natuur lijk dat er iemand is ter secretarie van Leeuwarde radeel, die de courant inlicht. Wat de viseli betreft, ten opzichte van dit voe dingsmiddel vorkeeren wij hier in bijzondere om standigheden. Het is dan ook niet een kwestie van te Iaat optreden, maar dat het beter gevonden werd nog niet in te grijpen. Wat de heer H. 1. de Haan heeft gezegd omtrent het onbeheerd laten staan van wagens, spreker doet opmerken dat zulks verboden is en dat hij er de aan dacht der politie op zal vestigen. Er worden veel processen-verba al gemaakt en ook spreker heeft zelf dikwijls opgemerkt dat men dingen op straat laat staan, die er niet hooren. De opmerking van den heer Tiemersma omtrent doorbraakplannen heeft deze ontleend aan het sec tieverslag. Burgemeester en Wethouders zijn daar voor niet verantwoordelijk. Wat de demping van het Nauw betreft, een plan tot overkruining van het Nauw is om bericht en raad aan de Schoonheids commissie verzonden. De heer Menalda heeft eene opmerking gemaakt over den omgevallen muur. Als het Woningtoezicht merkt dat er gevaar dreigt voor het verkeer, is het verplicht daarop de aandacht te vestigen. In het sectieverslag wordt echter dit ge zegd „het droevig ongeluk op Zaterdagmiddag 25 Sep tember in de Bagijnesteeg wordt besproken als een .bedreiging van liet verkeer aan den openbaren „weg. Op een betere regeling van het toezicht wordt „aangedrongen; zulks ware te voorkomen." Dit is een ernstige beschuldiging aan het adres van het Woningtoezicht, die te eenemale onjuist is. Het is onmogelijk van liet Woningtoezicht te eischen dat het alle muren nagaat. Als het gewaar schuwd wordt neemt het maatregelen of richt het een aanschrijving tot den betrokken eigenaar. Tel kens gebeurt dit, maar men mag niet eischen dat het Woningtoezicht op eiken muur het oog houdt. Er rest nu de motie-Hiemstra. Daarover zal spreker laten stemmen. De heer Hiemstra heeft uit eene uitlating van den heer Koopmans geconcludeerd dat er voldoende voorraad cokes is aan de gasfa briek. Een paar dagen geleden echter heeft spre ker den Directeur der gasfabriek naar cokes ge vraagd en deze heeft hem geantwoord dat de han del nog te min heeft en tegen particuliere prijzen koopt. Dit wijst niet op een grooten voorraad. De prijs is nu 70 cents, het vorig jaar (>0 cents per 11.L. Het Koninklijk Nationaal Steuncomité biedt op het oogenblik aan de steuncomité's Belgische cokes aan voor 1.-per H.L. Spreker gelooft dan ook gerust te kunnen zeggen dat de prijs zeer billijk is. De co kes uit den Helder is ook al met verlies verkocht. De uitvoering der motie-Hiemstra is zeer be zwaarlijk. Als men eruit moet verstaan dat allen, die geen 800.verdienen, goedkoope cokes moe ten kunnen krijgen, moet daarvan eerst een lijst worden gemaakt. Er moeten bonnetjes worden af gegeven en liet een met het ander wordt zeer om slachtig en kostbaar. Er gaat dan weer veel geid weg met administratiekosten. Er moet toch een be paald bureau worden ingericht. Men zou met min der kosten een eredict beschikbaar kunnen stellen voor het steuncomité, welk comité naar gelang van behoefte cokes kan verstrekken en dat ook kan uit maken of het al dan niet moet worden gegeven. Dan sorteerde men met dezelfde kosten meer ef fect. Op dien grond kan spreker de motie niet aan bevelen. De heer Hiemstra begrijpt dat er aan de uitvoe ring zijner motie administratie vast zit en moeilijk heden zijn verbonden. In tal van steden evenwel worden dezelfde maatregelen getroffen. Daar schijnt het niet zoo bezwaarlijk te zijn als hier. In Groningen krijgen de menselieri met een bepaald inkomen een zekere hoeveelheid tegen een bepaal den prijs. In Bussum is de goedkoope cokes bestemd voor mensehen met minder dan 800.inkomen. In veel andere plaatsen wordt op deze wijze goed koope cokes verstrekt. Spreker zou dan ook niet graag zien dat de zaak over ging om de eraan ver bonden moeilijkheden. De Voorzitter zegt dat het beter is het bedrag aan liet steuncomité te geven. Spreker heeft daartegen ernstige bezwaren. In het verstrekken van brandstof door het steun comité ligt eenigszins het karakter van bedeeling. Dat karakter ligt er hier sterker in dan in de groote steden. Spreker wil de arbeiders en middenstanders niet naar het steuncomité verwijzen. De inhoud der motie is misschien moeilijk. Spreker heeft Burge meester en Wethouders echter niet willen binden. Hij heeft daarom liet woord cokes niet genoemd en ook geen prijs voorgesteld. Spreker neemt aan dat, als de Raad zegt: wij willen de mensehen aan goed koope cokes helpen, Burgemeester en Wethouders die opdracht royaal zullen uitvoeren. Spreker stelt er prijs op dat het steuncomité niet met de uitgifte wordt belast. De heer Koopmans heeft gezegd dat de achter stand is ingehaald en dat de productie groot genoeg is om aan de aanvragen van particulieren te vol doen. Het zou echter geheel anders worden als de prijs der cokes belangrijk lager werd gesteld. Dan zal het de groote vraag zijn of de voorraad voldoen de zou zijn om aan de aanvragen te voldoen. Bur gemeester en Wethouders kunnen nu wel een be perking in de afgifte invoeren, het lijkt spreker echter moeilijk een goede regeling te treffen. Spre ker heeft ook gelezen hoe het in Groningen gaat. Daar is het heel iets anders. Daar verstrekt men 3 H.L. cokes per maand aan ieder die erom vraagt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1915 | | pagina 8