250 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 2 October 1917. ken in exploitatie komt. De vereeniging voor huis vrouwen, die de toestellen nog heeft, wil de keuken wel voorloopig op denzelfden voet exploiteeren als verleden jaar. Zij heeft toen met een nadeelig saldo gewerkt en daarom zal de vereeniging, wil zij voort kunnen gaan met haar werk, een klein gemeentelijk subsidie moeten hebben. Tegen den tijd dat de capa citeit der bestaande keuken te klein is, kan de Cen trale keuken in gebruik worden genomen. De heer Fransen vraagt of de ge meen te niet in het bezit is van een geschikt gebouw om de keuken in onder te brengen. De gemeente heeft voor en na riog al eens iets gekocht. De Voorzitter heeft ge zegd dat het niet wenschelijk is met de aanschaf fing der machines te wachten. Spreker meent dat het niet wenschelijk is, vooral waar het metaalwa ren betreft, bij één persoon prijsopgave te vragen. Dan kan men leelijk te pakken worden genomen. Daar de keuken toch nog niet gereed is, is er nog tijd om meerdere prijsopgaven aan te vragen. Spre ker vermoedt dat die nog al wat uiteen zullen loo- pen. De heer Beekhuis wenscht een inlichting te vra gen. De Voorzitter sprak reeds van het geven van een klein subsidie aan de vereeniging van huisvrou wen. Is er nu, vraagt spreker, ook onderzocht of die vereeniging met een grooter subsidie de keuken niet kan blijven exploiteeren. Dit lijkt spreker beter. De bestaande vereeniging kon niet doorwerken zooals dat moet. Welnu, laat de gemeente haar de midde len verschaffen om te kunnen doorwerken. De Voorzitter gelooft niet dat de gemeente een geschikt gebouw heeft. Het is bovendien voordeelig het gebouw te plaatsen naast de Electrische Cen trale. Die levert dan de stoom voor de verwar ming in Amsterdam gebeurt zulks ook en daar komen de kosten voor verwarming op 1I2 cent per portie. Dat geeft een groote brandstofbespa ring. Ook is een onderzoek ingesteld of het niet mo gelijk is de keuken te houwen naast de watergasfa briek. Spreker meent dat dit niet mogelijk zal blij ken. Het hangt nu af van de toestemming van Ge deputeerde Staten om naast de Centrale te mogen bouwen. Dat is reeds aangevraagd. Ook is overwo gen of het gebouw van de voormalige vischmarkt niet geschikt is te maken. Wat nu de machines betreft, te dien opzichte heb ben Burgemeester en Wethouders reeds een stap verder gedaan dan spreker heeft medegedeeld. Zij hebben toch de ketels enz al besteld. Zij zijn voor gelicht door den directeur der Centrale, die in Am sterdam is geweest en die van dit onderwerp nogal een speciale studie heeft gemaakt. Deze heeft Bur gemeester en Wethouders heslist aangeraden deze ketels te bestellen. In Dordrecht gebruikt men dit systeem ook en daar hebben Burgemeester en Wet houders goede berichten van. Ook heeft spreker een verslag van een vergadering te Amsterdam over dit systeem gelezen. De ketels hebben een dubbelen bo dem en bevallen goed. Met het oog op den vergevor derden tijd en de tijdsomstandigheden, tegenwoor dig is eene openbare aanbesteding een wassen neus, verdient het overweging niet te wachten met de he stelling. Den heer Beekhuis kan spreker antwoorden, dat reeds is onderzocht of de vereeniging van huisvrou wen de exploitatie der keuken kan voortzetten op grooter schaal. Zij kap dit niet. Zelf heeft zij aller lei bezwaren gemaakt. Zij heeft gezegd wel te wil len medewerken als de gemeente de zaak ter hand neemt. De heer Fransen: „als Burgemeester en Wethou ders de ketels reeds hebben gekocht, Heeft de Raad niets anders te zeggen dan: het is goed. Gekocht is gekocht". De Voorzitter: „dat wil niet zeggen dat de Raad er niet af kan". De heer Fransen: „neen, maar daarvoor is de Raad veel te meegaande met Burgemeester en Wet- thouders. De beraadslaging wTordt gesloten. Met algemeene stemmen wordt besloten overeen komstig het voorstel van Burgemeester en Wethou ders. 3. Voomtel van Burgemeester en Wethouders tot het waarborgen van een geldleeninggroot f 100.000.door de brandstoffencommissie. Dit voorstel luidt als volgt: De brandstoffencommissie alhier heeft voor hetaan- koopen van de benoodigde brandstoffen, de betaling van het bij haar in dienst zijnde personeel en voor verdere uitgaven de beschikking noodig over geld. Voor zoover dat niet uit den verkoop van brand stoffen kon worden teruggevonden, was haar door de Amsterdamsche bank, bijkantoor Leeuwarden, een crediet van 50.000.geopend. De directie van het bijkantoor heeft tegen verdere credietverleening geen bedenking, indien de gemeente Leeuwarden zich zonder voorbehoud aansprakelijk stelt voor de richtige terugbetaling. Daartegen bestaat, naar wij meenen, geen beden king, terwijl het, naar de Voorzitter der brandstoffen commissie heeft medegedeeld, noodig is een crediet te hebben tot 100.000. Wij hebben de eer U alzoo voor te stellen te be sluiten te waarborgen de voldoening van de rente en de aflossing van de geldleening, groot een honderd dui zend gulden 100.000.— door de brandstoffencom missie te Leeuwarden aan te gaan met een te Leeu warden gevestigde bankinstelling. De beraadslaging wordt geopend. De Voorzitter wil even de gelegenheid aangrijpen om den Raad eenige mededeeliugen te doen. Tijdens zijne afwezigheid heeft de brandstoffencommissie de prijzen der brandstoffen vastgesteld. In overleg met spreker's medeleden der commissie wil spreker, hij is een voorstander van zooveel mogelijk open baarheid, iets mededeelen omtrent de berekening der prijzen van de brandstoffen. De le soort turf wordt verkocht voor 14.— per 1000. De berekening van dien prijs is als volgt: 7.25 inkoop op de veenplaats, distributiekosten, door het Rijkskolendistributiekantoor geheven, 20 cent, losloon 45 oent, 10 verlies is 70 cent, bezorg- loon 2.per 1000. vracht 1.85, samen 12.45. Dat het verlies op 10 is geraamd is een gevolg van het feit dat de turf erg nat en verbrokkeld was. Er zijn leden der commissie die 10 verlies niet voldoende achten. Bij dezen prijs van 12.45 zijn niet in rekening gebracht de algemeene onkosten welke de gemeente heeft, renteverlies enz. De prijs van 14.als verkoopprijs is iets ruim berekend, maar dat is gedaan om de 2e soort iets goedkooper te kunnen verkoopen en in de le soort een zeker- heidscoëfficient te hebben. Bij de tweede soort is de calculatie aldus: f 6.75 inkoop, 20 cent distributie, 45 cent losloon, 68 cent verlies, 2.thuisbezor gen, 1.25 vracht; totaal 11.33. De verkoopprijs is f i 1.50. Deze is zeer krap berekend. Bij de lange turf is de berekening als volgt: Inkoop 6.75, 90 cent losloon, 20 cent distributie, 68 cent verlies, 3 thuisbezorgen, 2.50 vracht; totaal 14.03. De ver koopprijs is 15. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 2 October 1911. 2ol Verder kan spreker mededeelen dat de voorraad bestaat uit: ruim 2.800.000 turven le soort, bijna 10.000.000 turven 2e soort en ruim 700.000 lange turf. Aan turf is er dan ook geen onmiddellijk gebrek. De gemeente Leeuwarden evenwel wordt zeer slecht bediend met kolen. Voortdurend heeft de brandstof fencommissie bij het Rijkskolendistributiebureau aangedrongen. De hoeveelheden die gezonden wor den, blijven nog beneden hetgeen noodig is en wat is toegezegd. In het algemeen is de toestand zoo spreker heeft niet de nauwkeurige cijfers, omdat het bureau zoo met werk bezet is dat, als alles is afgeleverd wat op de bestelkaarten voor huisbrand is ingevuld, er voor de groepen B en C, d. z. open bare lichamen, scholeD, winkels, werkplaatsen, kan toren, enz., het 1/7 deel over blijft van het rantsoen waarop zij recht hebben. Als het niet verandert, blijft er voor groep D, openbare vermakelijkheden, niets over. Wat de prijs der kolen betreft, spreker zal geen lecture geven van dien van alle soorten en zich bepalen tot anthraciet, cle berekening daarvan is als volgt: 10 ton kost 189.vracht 36.50, dis tributie 10.—, groothandel 2.50, totaal 238 of f 1.91 per H.L. voor den kleinhandel, die 69 cent per H.L. provisie krijgt. De verkoopprijs is dus 2.60. De heer Hiemstra (wethouder) zegt dat op de door den Voorzitter medegedeelde cijfers niet veel valt af te dingen. De prijs van de turf is Hier echter hooger dan op andera plaatsen. In Franeker kost de le soort 12.80. De inkoop bedraagt daar 7.40 of 15 cent meer dan hier en de vracht bedraagt 2,50. Trots dit verschil is de turf daar goedkooper dan hier. De marge is hier dan ook zeer hoog en spreker vraagt of het niet mogelijk is om dien verkoopprijs nog te verlagen. Het zijn toch in de eerste plaats de arbeiders die turf moeten stoken. De Voorzitter antwoordt dat de prijs door de com missie besproken is. Zij is niet voornemens dien te verlagen. De verkoopprijs van de 2e soort is met 1.verlaagd, wat sommige leden op het kantje af van onvoorzichtig vonden. Spreker heeft de prij zen die in andere gemeenten worden gemaakt opge vraagd, maar hij heeft nog niet voldoende gegevens ontvangen. De heer H. P. de Haan doet opmerken dat het Kamerlid Belsdingen in de Tweede Kamer heeft geklaagd over de brandstoffenprijzen in Franeker in vergelijking met andere gemeenten. Als die prij zen nu hier nog hooger worden gesteld, zijn ze hier zeker aan den hoogen kant. De Voorzitter heeft heel andere prijzen van Fra neker gehoord, n.l. 14.en 15.Spreker ver moedt dan ook dat de klacht van den heer Helsdin- gen in de Kamer betrekking heeft op andere cijfers dan die door den heer Hiemstra genoemd. Hij ver onderstelt dat de prijzen in Franeker verlaagd zijn. De heer Hiemstra (wethouder) wist niet dat de Voorzitter deze mededeelingen zou doen en is daarom niet in het bezit van materiaal. Spreker heeft indertijd in de Franeker Courant, het officieele verslag van den Franeker Raad, de interpellatie Catz gelezen. Die in terpellatie, waarin de prijs van 12.80 werd ge noemd, is de oorzaak geweest van de klacht van den heer Helsdingen. In Franeker is de prijs zeker niet hooger geweest. In Harlingen was die f 10 a f 11. Ook in het Bildt was de prijs lager dan 12.80. De Voorzitter meende wel dat de heer Hiemstra bekend was met sprekers mededeelingen. Deze kwestie is echter geen onderwerp van debat in den Raad. Het is een zaak der commissie. Spreker her haalt de prijzen van andere gemeenten te hebben opgevraagd en er zijn hem reeds aanzienlijk hoo ger prijzen bekend. De heer Beekhuis heeft veel cijfers gehoord, wel ke tot een zeer interessant debat aanleiding heb ben gegeven. Deze cijfers evenwel bevatten geen enkele toelichting tot liet thans aan de orde zijnd voorstel. De Voorzitter heeft deze gelegenheid aangegre pen om den Raad eenige mededeelingen te doen. Als er een gemeentelijke courant bestond, zou hij die daarin hebben doen afdrukken. Zij staan echter tot het voorstel in geenerlei verband. Spreker stelt voor over te gaan tot de behandeling van het voor stel. De bedoeling daarvan is dat de commissie, als cle gemeente de leening waarborgt, tegen een lagere rente kan leenen. De heer Berghuis (wethouder) zegt dat het den Voorzitter wel zal verwonderen dat hij spreker zich tegen het voorstel moet verklaren, hoewel hij eraan medegewerkt heeft. Spreker heeft toch nader begrepen dat de uitgaven der brandstoffen- commissie hooger kunnen komen dan de ontvang sten en dat de gemeente, de leening waarborgende, voor het tekort aansprakelijk is. De Minister heeft gezegd: „Deze commissies zijn dus uit den aard der zaak rekening en verantwoording schuldig aan de Rijkskolendistributie, welke harerzijds de finan- tieële gestie zal controleeren. Terwijl van een nadee lig saldo moeilijk sprake zal kunnen zijn, zal te zij ner tijd eene beslissing worden genomen, inzake een eventueel voordeelig saldo. De brandstoffen commissie staat geheel onder het Rijkskolendistri butiebureau en dat bureau heeft ook te zorgen voor het wel en wee der commissie". Achterna is spreker bang geworden dat door de borgtocht dit niet zoo zal zijn en hij meent daarom dat het niet aangaat dat de gemeente de brandstof fencommissie een blanco crediet, want anders is deze borgtocht toch niet, geeft, waar noch Burge meester en Wethouders noch de Raad eenig recht, van inmenging, zelfs niet van controle hebben. Spreker zal dan ook tegen stemmen, daar hij, meer behist met de financiën der gemeente, de verant woordelijkheid niet kan dragen borg te geven aan commissies, niet door den raad benoemd en geheel ontheven van iedere rekenplichtigheid. De heer Hiemstra (wethouder) is van dezelfde gedachten als de heer Berghuis. Hij meende dat het een formeele kwestie was. Waar nu blijkt dat de gemeente aansprakelijk is voor een eventueel tekort gaat het niet aan vóór te stemmen. De Raad kan de commissie om inlichtingen vragen omtrent haar fi nancieel beheer, zij kan die weigeren en zeggen daarmee heeft de Raad niets te maken. Spreker zal tegen stemmen. De heer Beekhuis heeft nu nog geen toelichtin gen tot het voorstel gehoord. Uit de oppositie even wel is hem gebleken, dat elk motief om met het voorstel mee te gaan ontbreekt. Spreker vraagt zich af waarom de gemeente, die over de brandstof fencommissie hoegenaamd geen controle heeft, borg zal worden voor 100.000. Spreker heeft hoege naamd geen wantrouwen in het beheer der com missie, maar de Raad staat voor het feit in het blind weg 100.000 te leenen zonder eenige medezeggen schap te hebben. De commissie krijgt daardoor plein pouvoir om maar in te koopen zonder te dis- tribueeren. Dat gaat spreker te ver. De Voorzitter gelooft dat de heer Beekhuis de zaak verkeerd voorstelt. Spreker is het met de hee- ren, die in verzet zijn, in theorie volkomen eens. In gewone omstandigheden lijkt het allerzonderlingst

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1917 | | pagina 2