jaarlijks de huren vaststelt. Dat zou kunnen ge schieden door het overleggen vam een rekening, waaruit bleek de wijze, waarop die woninge/n ge ëxploiteerd zijn, en zullen worden, geëxploiteerd. De huren kondien dan door den Daad worden vast gesteld, zooals ze nu ook door den Raad vastgesteld worden. De Voorzitter verzoekt den heer Beekhuis zijn voorstel schriftelijk in te dienen. De heer Tiemersma heeft de klacht geuit, dat er geen woningen voor groote gezinnen in het plan voorkomen, doch spreker merkt op, dat er toch ver schillende groote woningen in 'het plan zijn opge nomen. De wonigngen van het type H bijvoorbeeld zijn groote woningen, waarin wel gelegenheid is om een groot gezin onder te 'brengen. De Gezondheidscommissie merkte op, dat de wo ningen in 't algemeen te klein zijn. Dat is, zegt spreker, een vraag van meer of minder, en dus niet bepaald uit te maken. De heer Faber, de 'be kende voormalige inspecteur van de Volksgezond heid, heeft spreker wel eens de opmerking gemaakt, dat. men hier over het algemeen nog al groot bouwt. In Enschedé, zei de heer Faber, bouwt men goede arbeiderswoningen, die kleiner zijn. De heer Tiemersma 'heeft, niet willen voorstellen in de plannen verandering aan brengen, en dat is gelukkig, want dat zou heel wat tijd kosten. Hij beeft evenwel wel voorgesteld om een grootere bij drage te geven, waardoor een lagere huur zou kun nen worden gevraagd. Spreker wil den heer Tiemersma (en dit strekke ook ter beantwoording aan den heer Beekhuis) evenwel opmerken, dat men. toch moet oppassen niet al te ver te gaan met het verleenen van bij dragen. Spreker heeft uitgecijferd, dat volgens, het voorstel van Burgemeester en Wethouders- per wo ning 2.per week wordt bijgedragen. De heer Nijholt schudt ontkennend:, maar liier zijn de cijfers. De grond is verkocht voor 3.25 per M.2, daarin zit een- verborgen bijdrage, die zeer ma tig berekend (de waarde is toch minstens 4.50 per M2.) mag worden geschat op 747.62° 's jaarn Daar komt hij de voorziening in het tekort van 12728.76, wat per woning geeft 103.65 per jaar of per week 2.Dat is een bijdrage, die heel belangrijk is. En nu kan men toch niet beweren, dat daar arm lastigen in. komen. Integendeel, daar zullen ook heel wat personen in komen, die het volstrekt niet moei lijk hebben. Zijn de door Burgemeester en Wet houders voorgestelde weekhuren nu te hoog? Voor een groot complex woningen was door de Woning vereeniging voorgesteld een huur van 2.50; Bur gemeester en Wethouders hebben daar 2.75 van gemaakt. Is nu voor een goede nieuwe woning 2.75 een te hooge huur? Indertijd is hier een lezing gehouden door den Duitschen professor Brinkmann, iemand van naam op dit gebied, die zeide, dat in vergelijking met het inkomen het huurpercentage inde laagste loon klas sen te hoog was. Hij stelde evenwel als norm, dat de huurprijs een bedrag van 20 pet. van liet inko men niet mag overschrijden. Deze zeer vooruitstre vende hervormer zei dus, dat 20 pet, een gewenscht percentage is. En gelooft men nu, dat de bewoners dier huizen niet meer dan» 13l75 zullen verdienen? Spreker meent integendeel, dat. ze vaak loonen van 15, 18 en- hooger zullen hebben.. Men is dus met deze huren nog een stuk beneden wat die Duitsehe professor stelde als een. toestand, waarheen we moeten streven. De woningtoestanden, zoo zegt spreker, zullen niet in orde komen, tenzij de arbei ders leeren meer te besteden voor een woning. De gemeente geeft dp deze wijze indirect een geschenk aan den werkgever, en de arbeiders zullen blijven tobben met onvoldoende woningen, Men krijgt zoo doende een mengelmoes van filantropie en van so ciale voorzorg, welke den toestand niet beter maakt. De huren moeten bet ten slotte doen. Als de overheid 2.per week bijdrage geeft, dan is wel de uiterste grens bereikt. Burgemeester en Wethouders zijn niet te vinden voor een hoogere bijdrage. De buren waren aanvankelijk nog hooger ge raamd. De directeur van- gemeentewerken had een berekening gemaakt, volgens welke de bijdrage 10.000 zou bedragen. Maar nadat van den In specteur van de Volksgezondheid bericht was inge komen. omtrent een verhoogde rijksbijdrage, heeft men van de huur nog wat laten vallen. De 'heer Beekhuis heeft juiist uiteengezet wat het verschil is tussdhen Burgemeester en Wethou ders en. de Wonimgvereeniging. De Woningvereeni- ging wil voor alle gevallen ge/dekt zijn, wat wel be grijpelijk is. Daartegenover zeggen Burgemeester en Wethouders, al zouden we 't willen, we kunnen 't- niet doen, omdat de tot nu toe gevolgde regel is, dat de gemeentebesturen niet meer mogen, geven dan 't Rijk. De heer Beekhuis begreep dat niet. De verklaring is deze. Over 't geheele land' zit hetzelfde streven voor bij de Woningvereenigingen, nJ. de huren zoo laag mogelijk te houden. In verband hiermee is het hun doel om zoo veel mogelijk uit de openbare kas te halen. Daar moet het Rijk voor wa ken., zoo mogelijk nog sterker dan spreker op het oogenblik voor de belangen van de gemeentekas. Daarom komt het Rijk er tegen op, om de huren altijd weer lager te maken. Dat is wel niet de offi cieel gegeven/ verklaring, maar spreker heeft den sterken indruk gekregen, dat dit er achter zit. Daar om ook de bepaling omtrent de herziening Idler huurprijzen om de vijf jaar. Het Rijk wil controle uitoefenen, op de huren. Dat is de portee van de bepaling. En nu zegt de heer Romijn wel, dat men daar misschien van- zal afstappen, maar dat is een parti culiere meening van den heer Romijn., en spreker weet niet, of die meening op de departementen van de beide betrokken ministers zal worden gedeeld. Nu behoefde dit op zichzelf geen bezwaar te zijn om er naar te vragen, maar daarnaast komt van Burgemeester en Wethouders een ander groot be zwaar. Zij zijn geen oogenblik bang, dat het Rijk de Woningvereeniging zal laten zitten met een te kort. Als -er geen aanleiding is om de huren te ver- h-oogen, dan zal het Rijk die vereeniging, welks-leden allen belangeloos, deze zaak op zich namen, met het tekort niet laten zitten. Maar als het gemeente bestuur zegt: wij betalen het tekort, dan zijn Bur gemeester en Wethouders er minder gerust opdan zou t best kunnen zijn, dat het Rijk zich terug trekt. Wat nu betreft het dreigement, dan doen we 't. niet, dat is 'het gewone dreigement van deze vereeni ging, zegt spreker. Zij heeft altijd gezegd; als ge 't niet zoo doet, dan doen we 't niet-Spreker antwoordt daarop, dan moet de gemeente zelf bouwen. Een groot bezwaar geeft dat niet, want spreker heeft sterk den indruk, dat de gemeente dan misschien ook nog goedkooper zou bouwen. Het bezwaar van het bouwen van gemeentewege is thans niet zoo groot, nu toch zooveel moet worden bijgepast. Daar zijn Burgemeester en Wethouders niet zoo bang voor. Het bezwaar ligt in het verhuren xan ge meentewege. De heer Beekhuis is het met den voorzitter eens, dat men niet te ver moet gaan. Daarom wil spreker ook niet nu de huren bepalen op de sommen, die de Woningvereeniging voorstelt. Te dien opzichte kan spreker meegaan met de cijfers door Burge meester en Wethouders voorgesteld. Maar dit is niet het voornaamste punt in kwestie. Dat is de vraag, of de huren later niet zullen dalen, en wie dam de risico moet dragen. Ver wacht mag worden, dat na verloop van eenige jaren het bouwen van 'huizen goedkooper zal worden. De arbeidsloomen zullen misschien gelijk blijven, maar de materialen worden zeer zeker goedkooper. Dan kan men de huurprijzen van nu niet handhaven. De huren moeten verlaagd, wil men ooncurreeren, en de exploitatie kan dan voor de vereeniging niet uit De Voorzitter: Het Rijk De lieer Beekhuis: Dan zeg ik met het bestuur der Woningvereeniging, dat hangt in de lucht. Dat mag een ernstig bestuur niet doen, op zoo losse gromden de zaak beginnen. Het moet zekerheid heb ben. Zou hot niet mogelijk zijn een modus-vivemdi te vinden? Men heeft het hierin gezocht, door vooraf de zaak te regelen, Dat kan wel, zegt de heer Romijn. En spreker is er niet bang voor, dat het niet zal worden toegestaan. De regeering wil zekerheid hebben, zoo was de strekking van het betoog van den voorzitter en spreker gelooft, dat dit de juiste verklaring is dat de huren niet te veel worden verhoogd. Die zekerheid krijgt men, als de Raad het lichaam blijft, dat jaarlijks de huren zal vaststellen. Nu moet de Raad dat immers ook doen. Als niu de Raad op dit punt de macht in handen houdt, dan zal er van wege het rijk geen bezwaar zijn. Als dat van te voren goed wordt vastgelegd, dan zal die regeering waarschijnlijk niet meer die clausule toevoegen/, die de vorige keeren daarin werd aangebracht. Spreker dient een amendement in, luidende: De Woningvereeniging zal jaarlijks eene begroo ting der exploitatie aan het gemeentebestuur over leggen, met een voorstel omtrent de te bedingen- huren. De gemeenteraad stelt daarop de huur vast en geeft jaarlijks een bijdrage ter dekking van bet te kort op de exploitatierekening. De heer Tiemersma zegt, dat hij, waar hij sprak van 'huizen voor groote gezinnen, niet bedoelde de grootere huizen met daaraan verbonden hoogere huur, maar huizen-, speciaal berekend op de bewo ning do-or groote gezinnen met gelijkstelling van -de huurwaarde. Spreker is het overigens in vele opzichten met den voorzitter een/s en dat de arbeiders over 't alge meen meerdere eischen aan hunne woning moeten stellen. Spreker geeft toe, dat in die bedoelde wo ningen wel geene gezinnen zullen gehuisvest wor den wier inkomen minder bedraagt dan 13.75 per week, maar daarvan kan geen 2.75 uitgegeven worden voor huur. Dit was met mogelijk in normale tijden, als vóór den oorlog, laat staan van nu. De werkgevers moeten meer loon betalen, zegt de voor zitter; volkomen juist, de moeilijke strijd, aange bonden om dat te verkrijgen, is bekend; cle arbeiders zullen niet nalaten de daartoe gewettigde middelen te gebruiken. De tegenwoordige toestand laat niet toe om van het loon 'n huursom af te zonderen zonder hulp van de overheid. De bouwkosten zijn thans per woning 4 a 5000, dit is meer dan tweemaal zooveel als voor den oorlog. Over 't algemeen is het loon plus toeslag niet in die verhouding gestegen, en nu mag het wel wat klank geven als men. hoort, dat de overheid 2.per woning en per week er op toe legt, doch nu nog minder dan vóór den oorlog kun nen de menschen die huren betalen. Wij zijn ver plicht ze te huisvesten, een hoogere huur dan 2.50 per week acht spreker niet mogelijk. Daarom moet er hulp van. de overheid komen, Moet die meer zijn dan 2.dan dient men het niet met de bekrom pen hand te doen; is 2,niet voldoende, dan geve men 3. De heer Schaafsina vreest, dat bij aanneming van het voorstel van Burgemeester en Wethouders de bouw zal worden uitgesteld. De woningnood eisc-ht evenwel, dat spoedig met. den bouw wordt aange vangen. Deze week worden weer tal van gezinnen op straat gezet. Het duurt nu al jaren aaneen, en er moet dus verandering komen. Laat men dus vooral alles, wat stagnatie in. den bouw kan geven, voor komen. Wat bet voorstel-B-eekhuis aangaat, dat de Raad ieder jaar in de vaststelling der huurprijzen' wordt gekend, daaromtrent vraagt spreker, of de Wo ningvereeniging daarmee accoord gaat. Anders zou spreker willen, dat het voorstel van den heer Beek huis eerst om prae-advies naar Burgemeester en Wethouders wordt gezonden. De Voorzitter merkt op, omtrent het vaststellen van de huren -door den Raad, dat het de vraag is, of het Rijk daarmee genoegen neemt. Misschien, volgens den heer Romijn, maar dat is niet het standpunt van de vorige Koninklijke besluiten. En dan blijft nog bestaan het bezwaar, dat de gemeente het stootkussen wordt. Dat is voor Bur gemeester en Wethouders het grootste bezwaar tegen wat de heer Beekhuis nu voorstelt. Spreker constateert, dat de heer Tiemersma hel in principe met hem eens was. Of er geen stagnatie zal ontstaan, daaromtrent kan spreker geen zekerheid geven. Wel geeft spre ker de toezegging, dat hij den. bouw zooveel mogelijk zal bespoedigen. Wil de Woningvereeniging niet de risico loop-en, dan moet de gemeente bouwen, Laat in elk geval de Raad nu een besluit nemen. Zegt dan het- bestuur: wij doen het niet, dan kan men verder zien. De heer Attema: Laten we dan besluiten, zooals de Woningvereeniiging het voorstelt, dat is 'het 'vlugste. De Voorzitter: Maar ook het duurste. De heer Attema: Dat zal later blijk/cin. De Voorzitter: Neen, dan moeten wij de bijdrage verhoogen. De heer Beekhuis heeft enkele bestuursleden ge sproken en den indruk gekregen, dat- het bouwplan niet staat of valt met het bedrag der 'huur. Evenwel heeft spreker geen opdracht van het bestuur, en daarom is hij er voor, dat de behandeling nog veer tien. dagen wordt uitgesteld, omdat het bestuur wel bezwaar heeft tegen het vaststellen van een vaste jaarlijksche bijdrage, waarbij de risico voor de ver eeniging zou blijven. Wil men zekerheid, dan raadt spreker het punt aan te houden, dan kan men zich vergewissen omtrent het standpupnt der regeering. De heer Hiemstra (wethouder) zegt, dat men met uitstel weinig opschiet. De hoofdzaak is, dat 'het rijk de gemeente wel voor de tekorten zal laten zit ten. Uit niets is gebleken, dat Burgemeester en 186 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 Juli 1918. Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 9 Juli 1918. 187

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1918 | | pagina 6