'~4<l crslaS Yan de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 3 December 1918. bedoelt. Maar, die zullen zich hebben laten leiden door de medici. Spreker herhaalt, dat hij aan het schrijven van den heer ten Velcfiiuys meer waarde toekent dan aan dat van anonymus. En spreker meent, dat het publiek, dat over het algemeen nogal gekant is tegen de heropening der scholen, wel net over dat schrijven zal denken als spreker. Spreker vraagt ot' Burgemeester en Wethouders liet advies van één of meer geneeskundigen hebben ingewonnen. I ndien er meer dan één waren, waren zij dan unaniem af niet? Den heer Schoondermark (wethouder) doet het genoegen, dat de lieer Tulp deze zaak in bespre king brengt. Daardoor toch kan het publiek hooren, wat er geschied is. Toen de griep in aantocht was, is de eerste maat regel van Burgemeester en Wethouders deze ge weest- /ij hebben de hoofden der openbare scholen, spreker drukt op het woord openbare, in tegenstelling met bijzondere, doen weten, dat zij de griep, hoewel de ziekte niet voorkomt in de wet of de verordening, als eene besmettelijke ziekte be schouwen. Dit wil zeggen, dat leerlingen of onder wijzers, komende uit gezinnen, waar de ziekte heerscht, de school niet mogen bezoeken. Einde October nu bevond spreker zich op liet perron, ten einde de Eransche vluchtelingen te ontvangen. Spreker kreeg toen van verscheidene doktoren het dringend verzoek om te bewerkstelligen, dat de scholen werden gesloten, want de griep was in aantocht, redeneerden zij, en nu achtten zij het ge - wenscht de scholen te sluiten ter voorkoming, van de besmetting. Spreker heeft toen aan Burgemees ter en Wethouders in dien geest een voorstel ge daan. Daardoor was gevolg gegeven aan het advies der doktoren. Nu kunnen de scholen om tweeërlei oorzaken worden gesloten. In de eerste plaats ter voorkoming van besmettingen ten tweede wegens het gering getal leerlingen. De eerste oorzaak is het voorkomen van de ziekte. Een maand lang is de sluiting te dezer oorzake volgehouden. Enkele ouders zijn bij spreker geweest met de vraag of kinderen, die uit een huisgezin komen waar ziek'e heerscht, volgens de wet wel thuis gehouden mogen worden. Spreker heeft dien ouders geantwoord: geef U een bewijs van den dokter dat de ziekte bij geen griep is, dan 'kunnen de kinderen weer naar school. Toen nu deze sluiting een maand geduurd had, kreeg spreker last van het publiek. Men zei dat. het loopen langs de straten voor de kindieren nog ge vaarlijker was dan het naar school gaan. Eindelijk kwam de tijd', dat de medicus zei: de ziekte is nu aan het afnemen, de scholen kunnen nu worden heropend en kunnen wij zien, hoe het gaat. Daarop is besloten de scholen te heropenen, met handhaving evenwel van den maatregel, om de kinderen en onderwijzers uit gezinnen waar de ziekte heerschte. niet toe te laten. Thans heeft spreker weer een massa brieven voor zic-h liggen. Daaruit blijkt, dat het schrijven van een lafaard, die den moed niet heeft zijn naam te noemen, gevaarlijk is als een pathogene bacterie. Spreker heeft zich afgevraagd: is het wel een medicus die zich zoo laf aanstelt? Nog één ding nvoet spreker van het hart- Spreker kan zich niet begrijpen dat de Leeuwarder Courant een dergelijk stuk opneemt van iemand, die zich zoo laf aanstelt. Do redactie had moeten zeggen: ik weiger het stuk, tenzij U Uw naam eronder plaatst. Wanneer evenwel het bezoek blijft, zooals dit nu het geval is, dan kan het onderwijs niet doorgaan. Als er toch van de 200 leerlingen 100 ontbreken, geeft het onderwijs niets! De groote vraag nu is of het aantal leerlingen, dat absent is, ziek is, of om andere reden wegblijft. De anonyme medicus heeft de controle daarover geheel in de war gestuurd. Er kan niet worden gecontroleerd of de leerlingen zei1:' ziek zyn, dan wel of er thuis ziekte heerscht. Er wordt misbruik van gemaakt met het gevolg, dat het onderwijs stil moet staan. Sommige onder zien er een mooi middel in om de Leerplichtwet te ontduiken, om de kinderen aan het werk te zetten. Burgemeester en Wethouders moeten nu de scho len sluiten als gevolg van het te geringe bezoek. Waar het bezoek dan ook voldoende is ,gaan de les seu door. Wat gebeurd is, is gebeurd op advies vai. medici. Wel niet op advies van alle medici, maai de adviseurs hebben hunne collega's geraadpleegd. En deze zijn tot de I eken-de conclusie gekomen. Of die conclusie goed is, dat staat aan Burgemeester en Wethouders niet te beoordeelen. Voorzichtigheidshalve hebben Burgemeester en Wethouders nog aan de medici gevraagd of deze, nadat de antwoorden der adviseurs van Burgemees ter en Wethouders zijn ingekomen, bereid zijn eene vergadering te beleggen ter bespreking der zaait, om dan gezamenlijk te adviseeren. Of dat advies zal zijn: sluiten of niet, weet spreker niet. Wat wij wel weten is dit, dat de geleerden liet niet eens zijn. Wie gelijk heeft behoeven Burgemeester en Wethouders niet te beoordeelen, maar zij zullen het gegeven advies volgen. De lieer Tulp dankt den Wethouder voor diens royale, flinke uiteenzetting. Het is hem daruit ge bleken, dat de scholen nu niet weer zijn gesloten op grond van vrees voor gevaar, maar op grond van te weinig schoolbezoek. Verder is hem gebleken, dat de wegen der autoriteiten niet ondoorgrondelijk zijn, zooals de heldhaftige medicus schrijft, maar dat gehandeld is op advies van medische zijde. En, al ware nu het genomen besluit niet goed, de schuld daarvan rust niet op de stedelijke autoriteit. De lieer de Boer heeft met belangstelling de uit eenzettingvan den wethouder gehoord. Hij betreurt het echter, dat er niet van te voren eene vergade ring der medici is gehouden. Nu kan men dat ach teraf gemakkelijk zeggen, maar toch, waar Burge meester en Wethouders blijkbaar behoefte gevoeld hebben aan medisch advies, ware het heter geweesi, dit vooraf in te winnen. Spreker juicht het echter toe, dat het voornemen bestaat om zulks alsnog te doen. De heer Zandstra zal zich niet beklagen over het open houden of' sluiten der scholen, en hij zal ook den wethouder er geen verwijt van maken, dat hel niet goed is gegaan. Wel betreurt spreker het, dat de schoolarts er nog niet is. Wanneer die er ge weest was, hadden wij een verantwoordelijk per soon gehad en had men zijn oordeel over deze zaak kunnen vragen. De Wethouder van Onderwijs zou dan meer verantwoord zijn geweest. De heer Schoondermark (wethouder) zegt ten op zichte van de opmerking van den heer de Boer, dat het altijd zoo gaat. De heer Zandstra spreekt van den schoolarts en zegt dat wij, als deze in functie geweest ware, een verantwoordelijk persoon hadden gehad. Maar, zegt spreker, Burgemeester en Wethouders hebben een zeer verantwoordelijk persoon geraadpleegd u.l. den voorzitter der gezondheidscommissie. En deze heeft zeker niet op eigen houtje geadviseerd, maar hij heeft zeker verschillende medici gehoord- En deze is zeker een niet minder verantwoordelijk per soon dan de schoolarts. Spreker vindt het voor deze Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 3 December 1918 324b zaak dan ook niet zoo jammer, dat er nog geen schoolarts is. Hiermede wordt de interpellatie gesloten. 111. De Voorzitter stelt aan de orde. 2. l)e ontvcerp-beg rootingen van de baten en /asten der gemeentelijke lichtfabrieken en de ontxeerp-begrooting der gemeente, alle diëtist 1919 bijlagen 1, 2 en 3 van 1919 en 44 en 46 van 1918). De Voorzitter deelt mede, dat een adres is inge komen van de afdeeling Leeuwarden van den Nederlandsehen Bond van Onderwijzers in zake schoolvcc'ding en -kleeding. Spreker stelt voor dit adres te behandelen hij volgno. 242 der gemeente- begrooting. Dienovereenkomstig wordt besloten. De Voorzitter stelt aan de orde de begrooting van de gasfabriek. De algemeene beraadslagingen worden geopend. De heer Collet liee-ft in de sectie gevraagd of liet rationeel is den gasprys op 18 cent per Ma. te hou den, terwijl de begrooting een winst aanwijst van 104.829.29. Burgemeester en Wethouders- zeggen in hun antwoord, dat zij natuurlijk zijn afgegaan op de bestaande verordening. Dat is juist. Daar even wel de Baad zich dikwijls heeft uitgesproken om als prijs van liet gas den kostprijs te berekenen, gaat het niet aan, meent spreker, om de cijfers der be grooting te handhaven en den prijs van het gas op 18 cent te laten. Er wordt 104.82-9-29 winst gemaakt. En de toe lichting tot de begrooting geeft aan, dat deze som zal vloeien in de gemeentekas. Veronderstel eens, zegt spreker, dat er 4.000.000 M3. gas wordt gepro duceerd. Daarop wordt een verlies geleden van 218.010 M3. Voor eigen gebruik is er noodig 89.500 M8., zoodat voor 18 cent per M3 wordt ver kocht 3. 662.500 M3. Daarop nu wordt de genoemde winst gemaakt of 3 cent per M3. Als men het aan tal M3's met 3 vermenigvuldigt, komt men tot een bedrag van 109.000. Dat is te hoog en komt boven het cijfer der winst. Dat vindt spreker niet goed en hij zal dan ook niet voorstellen den prijs met 3 cent per M3. te verlagen. Wel wil hij voorstellen de begrooting te wijzigen en den gasprys te bepalen op 16 cent per M3- Daar door zal de fabriek, dus de gemeente, minder ont vangen 73.250. Het lijkt alleen, dat de gemeente minder ontvangt, want liet is sprekers bedoeling om, naast den verlaagden prijs, ook de reductie die wordt gegeven, te verlagen. Nu wordt iemand, die niet in den Hoofdelijken Omslag is aangeslagen of naar een belastbaar in komen van 1000, 10 cent reductie gegeven. Spie ker wil dat veranderen in 8 cent. De aangeslagenen van 1000 tot 1500 ontvangen 8 cent, spreker wil daarvan maken 6 cent; die van 1500 tot 2500 ontvangen 4 cent. Dit wil spreker terugbrengen op 2 cent. Het gas wordt goedkooper geleverd, maar de gemeente betaalt hetzelfde bedrag aan reductie minder. De toestand zou precies gelijk blijven, als alle gas met reductie werd verkocht. Dit is echter zoo niet. Aangeslagenen boven de 2500 ontvan gen geen reductie, zoodat bij prijsverlaging tot 16 cent pier M3. de gemeente wat minder winst zal maken. Spreker heeft er naar geïnformeerd, hoe groot liet percentage is, dat zonder reductie wordt afge leverd. De directeur heeft spreker welwillend de cijfers verstrekt. Er werd over de eerste 6 maanden van 1918 1.451.000 M3. gas geproduceerd. Daarvan werd reductie gegeven op 1.197-000 M3., dus geen reductie op 254.000 M3. of 17.5 van de geheele productie. Bij verlaging van den prijs tot 16 cent zal de gemeente 17U> minder ontvangen op 12.818.75. Deze som komt niet terug. Het andere gedeelte van de ƒ78 251) betaalt de g-c meente minder aan reductie. Spreker is van oordeel, dat het recht vaardig is. Hij acht het onbillijk dat de ingezetenen, die 2500 verdienen, te veel betalen. De Baad heeft zich meermalen uitgesproken om den kostprijs te laten betalen, zoodat men kan zeggen, dat zij, die meer betalen, eene gasbelastmg betalen. En nu is de grootste onbillijkheid nog deze, dat iemand die 2500 verdient, dezelfde gasbelasting betaalt als een ander met 25.000 inkomen. Indien er nog progressie was, dan was do zaak iets anders. Daarbij komt nog, dat deze menschen voor oververbruik 1 moeten betalen. Spreker kan dan ook niet anders dan als zijne meening'te ken nen geven, dat het niet aangaat de bestaande ver ordening te handhaven en hij stelt daarom voor de betrekkelijke verordening aldus te wijzigen: In art. 4, la worde voor het getal 18 gelezen 16. Voor de toeslagen 10, 8 en 4 ct-, voorkomende in de noot, belioorende bij art 4, worde gelezen: 8, 6 en 2 cent. De heer Tulp zegt, dat zijns inziens het stand punt, dat Burgemeester en Wethouders hebben in genomen tegenover de gasgebruikers, niet billijk is. Het frappeert spireker, dat er steeds wordt getracht binnen te halen wat er kan worden binnengehaald, en dat er geen rekening wordt gehouden met de be langen der gasgebruikers. Er is een paar maal ge sproken over een prys van 1 voor oververbruikt gas. Als de nood dwingt moet men er zich bij neer leggen, maar den vorigen keer hebb; n wij kunnen hooien, dat de oorzaak van oververbruik zit in de kwaliteit van het gas. De wethouder was toen zoo vriendelijk te zeggen, dat de gasgebruikers nog maar zuiniger moeten zijn. Spreker meent, dat dit niet zal gaan. In 20 maanden van 1917 en 1918, toen het rantsoen 65 was, heeft spreker in totaal be- spaard 400 M3. of 20 M3. per maand. De wethouder zal dan ook niet kunnen volhouden, dat de men schen nog zuiniger moeten zijn, want velen hebben gehandeld als spreker. Het is dus niet een kwestie van meerdere of min dere zuinigheid. Het is niet billijk, dat die menschen een zoo hoogen prys betalen voor oververbruik. Spreker vraagt of er ook een middel is om pro gressie te brengen in den prijs van het overver bruik. In October heeft spreker 50 M3. g-c-bruikt voor ƒ9 en voor 13 M3. oververbruik moest hij ƒ13 betalen. Dus kosten 25 oververbruik meer dan de 100 U van het gewone gebruik. Spreker wil nog eene opmerking maken- ln den loop dezer jaren zijn de winkelzaken gerantsoe neerd. En nu zou men zoo zeggen: nu moeten die winkels ook -hun rantsoen hebben. Maar, dat ge beurt niet. Eerst wordt n.l. het volle pmnd voor de huishouding berekend. Daaruit blijkt wel -duidelijk, dat het standpunt van den Baad is: haal maar bin nen en dat er absoluut geen rekening wordt gehou den met de belangen der gasgebruikers-. Wat het voorstel-Collet aangaat, dat is spreker te ingrijpend om er zoo over te beslissen. Hij zou dan ook gaarne prae-advies zien uitgebracht door Bur gemeester en Wethouders. Spreker vraagt of de lieer Collet nu de inkomens boven de 2500 wil ont lasten en de kleine verbruikers redact:? afr.cn cm? Als de heer Collet zich niet duidelijker uitspireekt, kan spireker niet meegaan. Dit raadslid heeft voor gesteld de reductie te verkleinen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1918 | | pagina 2