102 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 30 April 1919.
Berghuis, Tiemersma, Zandstra, Dijkstra, Haverschmidt,
De Vos, Van Weideren baron Rengers, Nijholt, Collet,
Beekhuis, De Vries, Oosterhoff, De Boer, Van Sloter-
dijck en Schoondermark.
Het voorgestelde van den heer Dijstra onder II en
III is hiermede vervallen.
Aan de orde worden gesteld de verschillende jaar-
weddebedragen, in de volgorde zooals die door de
commissie zijn voorgesteld.
De voorgestelde jaarwedden van den burgemeester
en den secretaris worden met algemeene stemmen
goedgekeurd.
De heer Da Haan stelt voor, het salaris van den
ontvanger te brengen van 3800.op f 4400.
De heer Tulp deelt mee, dat de commissie dit
amendement niet kan overnemen. De ontvanger be
hoeft, om te worden benoemd, geen speciale bevoegd
heden. Hij moet alleen handig en accuraat zijn. Een
academische opleiding is voor hom niet noodig.
De heer De Haan heeft zich bij het voorstellen van
dit amendement volkomen rekenschap gegeven van
het feit, dat de Raad niet dit salaris heeft vast te
stellen, doch slechts advies te geven heeft aan Gede
puteerde Staten.
Door de voorstellen van de commissie wordt de
bestaande verhouding geheel uit het oog verloren.
Tot dusver was het verschil in maximumsalaris met
den secretaris 1600.doch dat wordt doordat de
ontvanger maar 300.zal vooruitgaan, nu veel
grooter. Spreker heeft het salaris van den ontvanger
eens vergeleken met wat in andere plaatsen van on
geveer gelijke grootte, wordt betaald. Te Enschede
heeft de ontvanger 4400.1500.minder dan
de secretaris, in Zwolle, maar deze zal spreker er
maar buiten laten omdat men daar de bedrijven niet
of slechts gedeeltelijk in eigen beheer heeft, in De
venter, met 32000 inwoners, heeft de ontvanger
4400.de secretaris 4950.— alzoo een verschil
van 550.(hier wordt het verschil f 2400.—), in
Maastricht krijgt de secretaris 5200.de ontvanger
4940.in maximum, in Hilversum, een plaats van
36000 inwoners, de secretaris 5000.de ontvanger
4000.in Gouda eveneens (in beide plaatsen is
dus het verschil met den secretaris 1000.—), in
Groningen (89000 inwoners) is het maximumsalaris
van den ontvanger 5000.het verschil met den
secretaris 1000.
Bij vergelijking van Leeuwarden met plaatsen die
in alle opzichten met onze stad zijn gelijk te stellen,
ziet men dus dat overal het maximum-salaris veel
hooger is en dat hier het voorgestelde voor dezen
ambtenaar te gering moet worden geacht.
De heer Tulp, zegt, waar de heer De Haan zich
beroept op de oude verhoudingen, de commissie zich
absoluut niet heeft gehouden aan de oude verhou
dingen, doch alle betrekkingen heeft geschat op een
salaris die zij haars inziens waard zijn. De ontvan
ger is gevraagd wat zijn salaris moest zijn, hij wilde
dit niet zeggen, maar heeft zelf ingestemd met een
salaris van 3300.a 3400.Doch nu 't salaris
van den secretaris hooger is uitgetrokken, kwam hij
ook hooger salaris vragen. Deze ontevredenheid heeft
op de commissie evenwel absoluut geen indruk ge
maakt, voor hem wordt voorgesteld hetgeen hij wenscht.
De heer De Haan merkt op, dat op 10 September
de commissie is ingesteld, terwijl in October de ont
vanger door de commissie is gehoord. Maar tusschen
October en nu liggen de Novemberdagen.
De heer Dijkstra Dat zijn wel eens mooie dagen.
De heer De Haan Die dagen hebben een groote
wijziging teweeg gebracht in de economische ver
houdingen. Deze zijn nu geheel anders dan toen,
toen men de verwachting had, dat de oorlog spoedig
zou eindigen. Men kan niet de toestand van
nu vergelijken met October. Men moet nu de bezol
diging in verband beschouwen met de andere salarissen
en dan gelooft spreker dat de Raad zal moeten
erkennen dat in zijn amendement de verhoudingen
beter zijn bewaard.
Het amendement van den heer De Haan wordt ver
worpen met 15 tegen 5 stemmen.
Vóór stemmen de heeren De Haan, Haverschmidt,
De Vos, Van Weideren baron Rengers en Van Sloter-
dijck.
Tegen stemmen de heeren Terpstra, Tulp, Dijstra,
Schaafsma, Berghuis, Tiemersma, Zandstra, Dijkstra,
Nijholt, Collet, Beekhuis, De Vries, Oosterhoff, De
Boer en Schoondermark.
Het salaris van den ontvanger wordt met algemeene
stemmen vastgesteld op het voorgestelde bedrag.
Evenzoo de salarissen van den commies-redacteur
ter secretarie, den commies, adjunct-commies le klasse,
idem 2e klasse, klerk en schrijver.
Bij het volgende punt, salaris van den commies
burgerlijke stand en bevolking, stelt de commissie voor
te bepalen, dat, wanneer de commies, chef der afdee-
ling burgerlijke stand en bevolking, een bezoldiging
geniet als ambtenaar van den burgerlijken stand, dit
salaris op het bedrag zijner jaarwedde in mindering
zal worden gebracht.
De heer Tulp merkt op, dat beide functies in ge
meentedienst en gemeentetijd worden waargenomen.
De commissie voelt absoluut niet waarom nu de
functie van ambtenaar van den burgerlijken stand
apart betaald moet worden.
De heer De Vos zegt, dat dit voorstel zeer ten
nadeele van den chef dezer afdeeling zal zijn. Immers
die f 200.zouden anders deel uitmaken van den
pensioensgrondslag, maar dat zal bij aanneming van
deze wijziging niet het geval zijn. Zonder deze
wijziging is de pensioensgrondslag 3100—, maar
wordt deze wijziging aangenomen, dan valt de ambte
naar wat den pensioensgrondslag betreft op ƒ2900.
terug. Daarom stelt spreker voor, het te laten zooals
het thans is.
De heer Schaafma antwoordt, dat de heer De Vos
zich vergist. Alle bezoldiging wordt ten aanzien van
het pensioen in rekening gebracht. Ook dat wat
speciaal wordt genoten als ambtenaar van den burger
lijken stand.
De heer Oosterhoff (wethouder) is met deze zaak
niet erg op de hoogte, doch wil een vraag doen.
Het wordt hoe langer hoe moeilijker een ambtenaar
van den burgerlijken stand te krijgen. Vrijwillig is
het nog maar één. Als deze ambtenaar als ambtenaar
van den burgerlijken stand nu wat extra geniet, kan
dat ook een prikkel wezen om deze functie te be-
kleeden en zal zonder dien prikkel de ambtenaar niet
voor die functie kunnen bedanken
De heer Zandstra wil even zijn stem motiveeren.
Hij vindt de manier waarop deze zaak naar voren is
gebracht klein, en zal voor 't voorstelde Vos stemmen.
De heer Schaafsma (wethouder) zegt't Werk moet
worden betaald. En 't werk verbonden aan de functie
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 30 April 1919. 103
van ambtenaar van den Burgerlijken Stand wordt ge
daan in den tijd van de gemeente. Om dat werk
dubbel te betalen, daar kan spreker niet voor stemmen.
In stemming wordt gebracht het commissievoorstel
zooals dat is gewijzigd.
Het wordt aangenomen met 12 tegen 8 stemmen.
Vóór stemmen de heeren Terpstra, Tulp, Dijstra,
Schaafsma, Berghuis, Dijkstra, Haverschmidt, Van
Weideren baron Rengers, Nijholt, Collet, de Vries en
Van Sloterdijck.
Tegen stemmen de heeren De Haan, Tiemersma,
Zandstra, De Vos, Beekhuis, Oosterhoff, De Boer en
Schoondermark.
De salarissen van de volgende ambtenaren worden
met algemeene stemmen vastgesteld overeenkomstig
het voorstel der commissie adjunct-commies le klasse
burgerlijke stand en bevolking, idem 2e klasse, bevol
kingsagent, klerk, archivaris, boden, concierge, contro
leur belastingen, verificateur bedrijven, directeur ge
meentewerken, inspecteur woningtoezicht.
Het salaris van den hoofd-opzichter der gemeentewer
ken is door de commissie uitgetrokken op 2500.
tot 2900.
De heer De Haan stelt voor, dit salaris te bepalen
op van 2600.tot f 3200.
De heer Tulp merkt op, dat de commissie dit voor
stel overneemt op overweging dat de hoofdopzichter
den directeur dikwijls moet vervangen.
Het aldus gewijzigde voorstel wordt met algemeene
stemmen aangenomen.
Aan de orde is het salaris van de opzichters, voor
gesteld te bepalen op van 1700.op 2300.
De heer De Haan stelt voor, hier een splitsing te
maken in opzichters le klas met ƒ2000.tot ƒ2600.
en opzichters 2e klas met 1700.tot 2300.
salaris.
Spreker merkt op, dat de commissie de salarissen
van de opzichters en teekenaars gelijk heeft voorge
steld. Daarbij is evenwel niet voldoende rekening
gehouden met de moeilijkheden aan het ambt van
opzichter verbonden. Dat is een zeer gevaarlijke
betrekking. Een opzichter staat aan veel verleiding
bloothij moet, om de belangen van de gemeente
te behartigen, dikwijls vijanden maken onder hen
die zouden willen trachten de gemeente te misleiden.
Spreker vindt het tractement over 't algemeen te
laag, maar daar ware aan tegemoet te komen, door
op het voetspoor van andere gemeenten een splitsing
te maken in opzichters le en 2e klas. Dan kan aan
Burgemeester en Wethouders worden overgelaten wie
in de eerste en wie in de tweede klas moet worden
geplaatst. Blijkt het hen, dat geen enkele der opzichters
in de le klas behoeft te worden geplaatst, dan be
hoefde aan de bepaling geen uitvoering te worden
gegeven.
Bij den Provincialen Waterstaat van Friesland ge
nieten de opzichters een salaris van 1700.tot
2700.— met een toeslag van 20 pCt. tot een bedrag
van 400.en 1.per week voor elk kind.
De opzichters bij den Rijkswaterstaat hebben hier
een salaris voor 2752.50 en met 1 Juli, wanneer
Leeuwarden waarschijnlijk van de 3e klas in de 2e
klas wordt geplaatst, 2886.
In Groningen verdienen de opzichters le klas
1600— tot ƒ2400—, 2e klas ƒ1200— tot ƒ1500—,
doch daar is een nieuwe regeling in voorbereiding.
In Hilversum is onlangs aangenomen een nieuwe
salarisregeling van f 1800.tot 2400.
Vooral voor opzichters geldt, dat de practische
ervaring in 3 jaar niet in voldoende mate aanwezig
kan zijn. Door splitsing in twee klassen kan dat
bezwaar worden ondervangen, terwijl Burgemeester
en Wethouders het in de macht hebben om te bepalen,
welke ambtenaren zij in de le en in de 2e klas willen
rangschikken.
De heer Tulp vraagt, of de kwestie: splitsing van
de opzichters in functionarissen le en 2e klas wel
aan de orde is.
De Voorzitter merkt op, dat het hier enkel om het
salaris gaat. Thans bestaan er geen opzichters le klas
in de verordening. Maar als er een kwam, dan kon
hij 't voorgestelde salaris krijgen.
Het voorstel van den heer De Haan wordt niet
ondersteund en maakt derhalve verder geen punt van
beraadslaging uit.
Het voorstel van de commissie wordt met algemeene
stemmen aangenomen.
Met algemeene stemmen worden de voorgestelde
salarissen vastgesteld voor de volgende ambtenaren
teekenaar, adjunct-commies, le klerk, 2e klerk en 3e
klerk van gemeentewerken, directeur en boekhouder
van de lichtbedrijven van de gasfabriek: le klerk,
2e klerk, 3e klerk, gasmeester, le opzichter, 2e opzich
ter, opzichter-teekenaar, chef-fitterden opzichter
van 't electriciteitsbediijf.
Het salaris van den chef-monteur van het electrici-
teitbedrijf is voorgesteld op een bedrag van ƒ1300.
1450—. De heer Tulp deelt mee, dat de commissie
bij nader inzien wil voorstellen den chef-monteur te
bezoldigen met 14001800.gelijk het salaris
van den chef-fitter der gasfabriek. De le monteur
van het electriciteitbedrijf zal dan 1300.tot
1450.moeten genieten. Hier was een klein mis
verstand, dat op deze manier kan worden hersteld.
Het voorstel, zooals dat is gewijzigd, wordt met
algemeene stemmen aangenomen.
Vastgesteld worden met algemeene stemmen de
salarissen van den 1 en opzichter der gemeentereiniging
en van den 2en opzichter.
Het salaris van den klerk der gemeentereiniging,
voorgesteld op van 900.tot 1200.wordt,
blijkens een wijziging door den heer Tulp, namens
de salariscommissie aangebracht, verlaagd tot van
450.tot f 600.De waarnemende directeur der
reiniging deelde mee, dat hij 't met een jongen van
16 a 17 jaar wel kon doen. Een andere kracht is niet
noodig, zoo was de directeur van meening.
Het gewijzigde voorstel wordt met algemeene stem
men aangenomen, evenals het salaris van den klerk,
belast met het financieel beheer.
Met algemeene stemmen worden vastgesteld de
salaris-voorstellen voor de volgende functiescom
missaris van politie, inspecteur le klasse, idem 2e klasse,
idem 3e klasse, controleur, agent le klasse, idem 2e
klasse, idem 3e klasse le klerk gemeenteontvanger,
2e klerk idem, 3e klerk idem.