Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 27 Juli 1920. De heer De Boer merkt op dat er in punt IX staat dat er elk kwartaal een proefbalans aan Burgemeester en Wethouders zal worden ingeleverd betreffende den toestand van dien en dien datum. Het woord „proef balans" is hier echter absoluut onjuist, het moet zijn „balans". Een proefbalans is eenvoudig een telling van de posten van het grootboek. Dit woord moet dus vervallen en daarvoor in de plaats moet komen te staan „balans". De heer Schaafsma (wethouder) zegt dat, voor zoo ver hij zich herinnert, het de bedoeling van den directeur is om ieder kwartaal een balans in te zenden. Vroeger gebeurde het elke maand maar dat brengt te veel moeite mee. Daarom gebeurt het nu ieder kwartaal. Hier staat nu „proefbalans" doch de bedoeling is, dat er telkens een driemaandelijksche balans wordt ingezonden. De Voorzitter vraagt of de Raad goed vindt, dat op voorstel van den heer De Boer het woord „proef balans" wordt veranderd in „balans." Dienovereenkomstig wordt besloten. De beraadslagingen worden gesloten. De wijziging sub IX op de oude artt. 16 en 17 wordt, met inachtneming van de wijziging door het voorstel-De Boer, vastgesteld. De wijziging sub X op het' oude art. 18 wordt onveranderd vastgesteld. Punt XI. (Is door een abuis behandeld vóór punt VI). De beraadslagingen worden geopend. De heer Nijholt zal heel graag in aansluiting met het voorstel-Oosterhoff, dat niet werd ondersteund, (behoud vergoeding buizenleidingen) een voorstel indienen en heeft hoop, dat dit meer succes zal hebben, omdat dit het tegengestelde beoogt. In het nieuwe artikel 17 is onder de lasten onder letter n genoemd „een winstuitkeering aan de gemeente". Er staat echter niet bij hoe groot deze winstuitkeering zal zijn, zij wordt elk jaar opnieuw bepaald. Spreker meent echter dat het beter is dat die winstuitkeering heelemaal verdwijnt om reden, ook reeds genoemd door den Wethouder van de Bedrijven: zoolang we een winst gevende gasfabriek hebben, beteekent dit voor de ingezetenen een belasting omgeslagen per M3. verbruikt gas en dit zou spreker niet graag willen behouden. Deze belasting is niet progressief en men zal dus de Leeuwarder ingezetenen er allen in dezelfde mate mee treffen. Neen, zelfs dat nog niet, hij 't die minste betalen kan, zal men het zwaarste treffen, omdat men de groote gezinnen het meeste treft. Het gevolg van deze winstuitkeering aan de gemeente is dus, dat de hoofdelijke omslag iets wordt verlaagd, dat een deel van de progressie van de belasting verdwijnt en men in plaats daarvan krijgt een belasting, die niet progressief is. 't Is waar, misschien zal spreker worden toegevoegd, dat dit hier wel staat maar dat toch elk jaar opnieuw de uitkeering moet worden vastgesteld. Maar het is toch de laatste jaren gebleken, dat dit niet zoo gemakkelijk gaat. Bij de begrooting is ook gezegddat staat hier wel, maar 't bedrag staat nog niet vast, als de rekening komt kunnen we het pas vaststellen. De vorige vergadering is echter duidelijk gebleken, dat het winstaandeel, dat eenmaal op de gemeente- begrooting gebracht is, daarvan niet gemakkelijk meer te verwijderen is, omdat men er met alles op rekent, dat het vaststaat. Spreker meent dan ook dat het niet opgaat deze clausule te laten staan. Er is ook gesproken over een commercieele rekening, doch daarin past zeker niet een winstuitkeering aan de gemeente. Het is trouwens geen winst maar een steun in de algemeene onkosten der gemeente. Deze wordt er maar bovenop gelegd, de gasprijs wordt er mee verhoogd en dan blijft er van een commercieele rekening niet veel over. Spreker wil hier nog één ding aan vastkoppelen, wat hem ook zou kunnen worden toegevoegd, n.l. dat het noodzakelijk is, dat de gasfabriek een deel betaalt in de algemeene onkosten, omdat er ook alge meene onkosten zijn, die niet direct uit het bedrijf van de gasfabriek zelf kunnen worden betaald. Spreker meent dat het goed is de clausule onder art. 17 (nieuw) II n te vervangen voor een andere waartoe hij met don heer De Boer het volgende amendement daarop indient „Art. 17 ti te lezen een aandeel in de algemeene onkosten der gemeente in verhouding tot de diensten, door de gemeente aan het bedrijf verleend". Het zal moeilijk zijn dit bedrag vast te stellen met het vaststellen der begrootingmen dient dan zoo goed mogelijk te weten, wat de gemeente voor het bedrijf zal moeten doen. Maar het zal altijd een be trekkelijk gering bedrag blijven, dat een logischen grondslag heeft. Het lot dat het voorstel, door den heer Oosterhoff onderteekend, heeft ondergaan, doet spreker echter verwachten, dat zijn voorstel gemak kelijk zal worden aangenomen. De heer IJ. de Vries zou in tegenstelling met diens redeneering van het voorstel van den heer Nijholt verwacht hebben, dat hij ook wenschte dat geschrapt zou worden wat staat onder hetzelfde artikel onder punt f der baten, n 1. „een uitkeering van de ge meente aan het bedrijf ten bedrage van het zuivere verlies, voor zoover dit verlies niet uit het reserve fonds wordt bestreden". Als de gemeente dan abso luut geen winst mag hebben van de gasfabriek, dan ook geen verlies, dan moeten alle kosten door het bedrijf worden gedekt. Waar de Raad ten allen tijde het recht heeft, een eventueele winst een bepaalde bestemming te geven, moet men het eene tegenover het andere plaatsen. Krijgt de gemeente geen winst, dan mag zij ook geen verlies dekken, dat wordt ook betaald uit de zakken der verschillende ingezetenen. De heer Berghuis (wethouder) zal zich niet inlaten met theoretische beschouwingen over de al of niet wenschelijkheid van een winstuitkeering aan de ge meente. Spreker mag veronderstellen dat hetgeen daarover in den lande al te doen is geweest voldoende bekend is, evenals daarop reeds in meerdere of mindere mate is teruggekomen. Hij zou haast zeggen dat de partij, die de heer Nijholt vertegenwoordigt, zelf in ziet, dat de post moet worden bestendigd en dat zij er nu een loopje mee wil nemen, waardoor de post toch blijft bestaan. Spreker gelooft met het amende ment mee te zullen gaan, dan weet hij ten minste zeker dat er een post komt te staan voor winstuit keering onder den vorm van diensten door de gemeente aan het bedrijf verleend. Bij de wijziging der sala rissen heeft de heer Collet gesproken over verhooging van den gasprijs en heeft spreker verzocht den post betreffende de winstuitkeering te laten staandat behoeft hij dan niet meer te verzoeken, omdat de post dan blijft bestaan. Spreker heeft daarom niets tegen het amendement en zal er voor stemmen. Den heer Nijholt doet het genoegen dat de Wet Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 27 Juli 1920. 315 houder van Financiën voor het amendement kan stemmen, ofschoon deze eigenlijk probeert het eenigs- zins belachelijk te maken, 't Is echter ook sprekers redeneering dat, wanneer de gemeente algemeene onkosten heeft, speciaal voor het gasbedrijf, het van zelf spreekt, dat het bedrijf deze betaalt. Dat is dan echter geen winst en ook geen belasting, maar een zuiverder berekening van den gasprijs. Het bedrag kan dan ook niet worden opgevoerd tot b.v. 100,000. maar zal altijd gering ten minste betrekkelijk gering blijven het zal niet veel grooter zijn dan het juiste gedeelte der gemeentelijke onkosten, die ten laste moeten komen van het bedrijf. Wat de heer IJ. de Vries zegt over den verliespost, dat men nu consequent moet zijn en ook dezen moet schrappen, spreker heeft daar niets tegen. Hij is het er mee eens, dat het bedrijf zichzelf moet dekken, dai er niet met een verlies mag worden gewerkt, dat op de gemeentelijke inkomsten drukt. Dat gevaar is echter niet erg groot, 't Is bovendien de vraag of het mogelijk is het geheele artikel te schrappen, omdat het verlies ten slotte toch wordt gedragen door de gemeente. Het bedrijf is toch geen rechtspersoon, die groote verliezen kan lijden zonder de gemeente daarin te betrekken. Maar spreker is het er mee eens, dat getracht moet worden geen verliezen te maken. De heer Schaafsma (wethouder) zou niet een op merking hebben gemaakt, maar wil nu vragen of het niet noodig is om de commissie voor de gasfabriek dit punt nog te laten bespreken. Het is door haar op deze wijze nog niet besproken, waarom spreker had verwacht dat er werd voorgesteld dit punt aan te houden. Van zijn kant is daar geen bezwaar tegen, als er van den kant van de voorstellers geen bezwaar tegen is, dan zou de commissie eerst nog kunnen worden gehoord. De heer De Boer begrijpt het heele voorstel-Schaaf- sma niet. Deze zaak heeft niets te maken met de gasfabriek, maar alleen met de verhouding van de gasfabriek tot de gemeente. Dat ligt niet op den weg der gascommissie. Als het op iemands weg zal liggen dan doet het dit eerder op den weg der financieele commissie dan op dien der gascommissie. De Voorzitter wil toch voorstellen om dit punt met het daarop ingediende amendement aan te houden. Daar zal toch wel geen bezwaar tegen zijn. Als de voorstellers de overtuiging hebben dat hun voorstel goed is, kunnen zij er toch niets tegen hebben om dit punt aan .e houden De beraadslagingen worden gesloten. Met algemeene stemmen wordt besloten punt XI met het daarop ingediende amendement van de heeren Nijholt en De Boer aan te houden. De wijzigingen sub XII-XVIII op de oude artt. 2033 worden onveranderd vastgesteld. De vaststelling der geheele wijziging van de ver ordening en het voorstel sub b worden in verband met de aanhouding van punt XI mede aangehouden. 13 Agenda no. 15.) Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de besluiten tot heffing van rechten voor het gebruik van de beurs en op de in vordering van waagrechten bijlage no. 34). Het voorstel van Burgemeester en Wethouders wordt met algemeene stemmen onveranderd aan genomen. De Voorzitter stelt thans voor in geheime vergade ring over te gaan ter behandeling van 14 (Agenda no. 12.) Rapport der commissie voor de bezwaarschriften omtrent reclames in eersten aanleg tegen aanslagen in de plaatselijke directe belasting naar het inkomen, diensten 1918 en 1919. De heer De Boer wil nog voorstellen punt 17 der agenda aan te houden en over te leggen het jaar verslag van den schoolarts, opdat de leden daarvan een inzicht krijgen. Er hebben eenige aanhalingen uit dit verslag in de Leeuwarder Courant gestaan, maar spreker zou het wel wenschelijk achten dat de leden het heelemaal zien. De Voorzitter: Daar is niets tegen. De heer De Boer: Dus wordt het ter visie gelegd? Kan het ook gedrukt worden en bij de leden rond gezonden? De Voorzitter kan hieromtrent geen toezegging doen. Ter behandeling van punt 14 (agenda no. 12) wordt in geheime vergadering overgegaan. Na heropening der openbare vergadering deelt de Voorzitter mede dat door den heer De Boer is voor gesteld punt 17 der agenda, te weten: Voortzetting der behandeling van het voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging der verorde ning, regelende de aanstelling en den werkkring van schoolartsen bij het lager onderwijs en het bewaarschool- onderwijs (gemeenteblad 1918 no. 22 en 1919 no. 43), (bijlage no. 15) en prae-advies van Burgemeester en Wet houders op de voorstellen dienaangaande van de heeren De Boer en Zandstra (bijlage no. 33). aan te houden tot de volgende vergadering en over legging van het jaarverslag van den schoolarts. Of het college kan voldoen aan het verzoek van den heer De Boer, dat het verslag wordt gedrukt en bij de leden rondgezonden, kan spreker niet toezeggen. Hij wil er echter wel zijn best voor doen. Met algemeene stemmen wordt besloten overeen komstig het voorstel-De Boer. Punt 17 der agenda wordt dus aangehouden, terwijl het jaarverslag van den schoolarts voor de leden ter visie zal worden gelegd. 15. (Agenda no. 16). Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het houden van eene bijeenkomst van raadsleden tiaar aanleiding van het nieuwe voorstel tot voorloopige vaststelling van het uitbreidingsplan bijlagen nos. 19 van 1919 en 26 van 1920). De beraadslagingen worden geopend. De Voorzitter licht toe dat het de bedoeling is van Burgemeester en Wethouders dat het uitbreidingsplan in een vergadering besproken zal worden in bijzijn van de leden der gezondheidscommissie en den direc teur der gemeentewerken, 't Is nu maar de kwestie, wanneer dat zal gebeuren. Burgemeester en Wet houders komen nu met het voorstel de bepaling van den datum aan hen over te laten, omdat het toch moeilijk gaat om hier den datum met z'n vijf- en twintigen te bepalen. De heer Fransen wil vragen of de ontwerper van het plan er niet bij komt,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1920 | | pagina 12