352 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 7 December 1925. Voortzetting der vergadering op Dinsdag 8 December 1925. De heer Lautenbach (wethouder): Als ik het wel heb, werden voor 2 of 3 jaar het aantal werkzamen geregeld in het jaarverslag opgenomen Met heeft gemeend dat er niet genoeg belangstelling voor was. Daarom meende men het beter te kunnen nalaten; het is niet opzettelijk gebeurd. Als de heer Van der Veen met meerderen er belang in stelt, is er niets tegen. De Voorzitter: Stelt de Raad prijs op het overleggen van een dergelijke lijst? De heer Dijkstra: Het is zoo lang als het breed is, maar dan zou ik zeggen, dan ook van het vaste perso neel van de andere bedrijven. De heer K. de Boer: Met het oog op St. Nicolaas. De Voorzitter: Wordt het voorstel van den heer Van der Veen ondersteund? Dit blijkt wel het geval te zijn. De Voorzitter: Is het de bedoeling dat de namen er op voorkomen? De heer Dijkstra: Dat weet ik niet. De Voorzitter: Als men de namen weet, weet men het aantal ook. De heer IJ. de Vries: Dat wordt een heele lengte dan. De heer Van der Veen: De bedoeling is, dat de namen er op worden gezet. Voor de lengte behoeft U zich niet ongerust te maken, mijnheer De Vries; ik heb zoo'n lijst gezien, maar die kan nog wel in deze zaal. Het voorstel van den heer Van der Veen wordt met 19 tegen 5 stemmen aangenomen. Vóór stemmen de heeren Posthuina, Oosterhoff, Dijkstra, B. Molenaar, mevrouw BuismanBlok Wij- brandi, de heeren Hooiring, Beekhuis, Koopmans, Cohen, Fransen, M. Molenaar, Lautenbach, Botke, O. F. de Vries, H. de Boer, Van der Veen, K. de Boer en Tiemersma. Tegen stemmen: de heeren Hofstra, Van der Schoot, Weima, IJ. de Vries en Westra. De algemeene beraadslagingen worden gesloten. Wordt overgegaan tot artikelsgewijze behandeling. Aan de orde zijn de Baten. Volgnos. 125 worden onveranderd vastgesteld. Aan de orde zijn de Lasten. Volgnos. 2666 worden onveranderd vastgesteld. De geheele begrooting wordt onveranderd vast gesteld. Aan de orde is de ontwerp-begrooting van het ELECTRICITEITBEDRIJF. De algemeene beraadslagingen worden geopend. De heer Tiemersma: ln de sectie heb ik de opmerking gemaakt om te trachten voor het leveren van electri- schen stroom ook hier over te gaan tot het vastrecht tarief. Eenige jaren geleden, toen in Amsterdam het vastrechttarief werd ingevoerd, bevredigde dit niet volgens de verwachtingen die men er van koesterde en niet ten onrechte. Door de werking toch van dit tarief was mede gelegenheid geschapen om op verschil lende manieren fraude te plegen ten nadeele van bedrijf en gemeente en eerlijk gezegd dit werd niet nagelaten. Toch is men doorgegaan en de kleine jongen is opge groeid tot een man in volle levenskracht: de fouten die hem vroeger aankleefden, zijn door den loop der jaren niet gebleven of toe- maar weggenomen. Wij zien thans dat het vastrechttarief op zeer juiste cijfers is geba seerd en dat, hetgeen wat vroeger in het nadeel was van het bedrijf, totaal vervangen en omgezet is in voordeel van het bedrijf. Was het de gemeente Amsterdam die het vastrecht tarief het eerste toepaste, thans zien wij dat meerdere stadsgemeenten ik meen van Groningen, Arnhem, e. a. kortom gemeenten, welke met een zielental on geveer als onze gemeente overeenstemmen, het vast rechttarief voorbereiden of er aan beginnen te denken deze zaak ernstig te overwegen. Reden waarom ik meen dat ook voor onze gemeente de tijd aangebroken is de levering van stroom door middel van vastrecht tarief onder de oogen te zien. Vooral mede in verband met de invoering van de Piekineter hier. Ten einde de huisvrouwen in de gelegenheid te stellen voor goed kooperen prijs stroom te betrekken voor huishoudelijke doeleinden wat ontegenzeggelijk vele gemakken en ook voordeelen meebrengt en deze proef wel niet als ongeslaagd kan worden beschouwd, maar toch ook niet zoodanig is geweest dat hier een ruim gebruik van wordt gemaakt, kan het dan ook zijn goede zijde heb ben, de bezwaren, welke aan deze meter kleven, te ondervangen door het vastrechttarief. Ik wil niet voorstellen dat het hier zal worden ingevoerd, maar ik meen dat een onderzoek daarnaar dient te worden in gesteld, omdat het vermoedelijk ook hier kan worden toegepast. Waar het vastrechttarief voor het Electrisch bedrijf ingewikkelder is dan voor het Gasbedrijf, waar over de heer De Boer sprak, zou ik verder willen gaan en vragen: heeft het college er bezwaar tegen dat voor de leden van den Raad een lezing wordt gehouden door iemand van wien verwacht mag worden waar hij dat ook in andere plaatsen heeft gedaan dat hij den Raad kan inlichten omtrent de werking van het vastrecht tarief Ik geloof dat dan na beoordeeling daarvan de Raad een goed begrip zal krijgen over de zaak en dat dan zeker ook in die lijn zal worden gestuurd om hier te krijgen wat in het belang is van het gemeentelijk distributiebedrijf zoowel als van het moederbedrijf, de centrale van de provincie. De heer K. de Boer: Ik weet niet of het de bedoeling is om eerst de kwestie van den heer Tiemersma te be handelen Ik heb nog wel wat over de Electriciteit- bedrijf te zeggen. De Voorzitter: Misschien kunnen wij beter eerst de kwestie-Tiemersma behandelen. Verlangt nog iemand daarover het woord Er is op zichzelf geen bezwaar tegen om overal zijn licht op te steken, maar ik zou willen beginnen bij onze eigen inenschen en pas wanneer die falen of ons niet voldoende kunnen inlichten, bij anderen. Ik zou het niet aardig vinden voor den directeur van de gasfabriek om een vreemde er in te halen om ons in te lichten. Is het den directeur van de gasfabriek niet mogelijk, dan zal hij dit zelf ook wel moeten toegeven, maar zonder den directeur te vragen, hetzij door persoonlijk onder houd of wat ook, zou ik er niet voor zijn. Ik zou zeggen, zou het niet goed zijn dat die kwestie besproken werd met den directeur van ons Electriciteitbedrijf, alvorens een vreemde te laten komen. Ik zou het voor den direc teur niet prettig vinden om buiten hem om een vreemde bij ons te laten komen. Als je toch je eigen menschen hebt, die je vertrouwt en die te boek staan als kundige menschen, gaat het toch niet aan om direct anderen te Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Maandag 7 December 1925. 353 Voortzetting der vergadering op Dinsdag 8 December 1925. laten komen. Misschien dat de directeur het zelf wel uitstekend vindt, maar ik zou het niet willen doen, alvorens hem er over te hebben gesproken. Burge meester en Wethouders willen echter gaarne de kwestie, die de heer Tiemersma aan de orde heeft gesteld tot zich nemen en daaromtrent overleg plegen met den directeur van het bedrijf. De heer Tiemersma: Ik stel het op prijs dat Burge meester en Wethouders deze zaak tot zich willen nemen en overleg willen plegen met de directeur van het be drijf. Dat ik evenwel voorstelde den Raad, die er straks mede over zal moeten oordeelen, te laten inlichten, had tot bedoeling, deze zaak zoowel van den practischen als van den theoretischen kan te bezien. Het is toch de practicus dien de theorie van fouten zuivert, en dus is deze mijns inziens het meest gewenscht. Daarom stel ik voor, indien deze lezing wordt gehouden, den direc teur van het Amsterdamsch electrisch bedrijf, dr. Lulofs, daarvoor uit te noodigen. Mevrouw BuismanBlok Wijbrandi: Er is wel eens over geklaagd, dat het licht hier te laat werd opge stoken. Maar tegenwoordig gebeurt dit wel wat heel vroeg. Verder zou ik willen vragen, wat ik ook in de sectie heb gevraagd, het lijkt mij zoo mooi toe, zooals dat in Den Haag is, met de warmwatervoorziening door electrischen stroom. Het kan mij als huisvrouw bijzonder toelachen, dat men 's morgens al warm water heeft. Het schijnt in Den Haag buitengewoon goed te gaan. Is er eenig bezwaar tegen, dat hier onder oogen gezien wordt, dat wij het hier ook zoo kunnen krijgen De heer K. de Boer: Wat ik over deze begrooting heb te zeggen gaat in de lijn van den heer Tiemersma. Het is een onderstreping daarvan. Wij kunnen uit deze be grooting afleiden en wij mogen aannemen, dat die gebaseerd is op cijfers uit vorige jaren dat de in komsten van het Electriciteitbedrijf belangrijk hooger zijn geraamd, n.i. f 605.000.tegen 577.000.het vorige jaar. Dit is het gevolg van meerder stroomver bruik. Tegenover deze hoogere inkomsten tengevolge van meerdere stroomafname, staat een kleinere ten gevolge van stroominkoop van de provincie. Wij zien, dat het bedrag van stroominkoop, dat in 1925 was ge raamd op 323.000.echter teruggeloopen is op 313.000.-Dit is een gevolg van het feit, dat de meerdere stroomafname, die geraamd werd, valt onder een buitengewoon laag tarief. Wij zien n.l. dat inplaats van 1244 K.W. vermogen, dat verleden jaar is geraamd, dit jaar is geraamd 1324 K.W. Wij betalen voor dat meerdere vermogen 35.per K.W. De afgenomen K.W.U. vallen ook allemaal in het lagere tarief. Ver leden jaar is geraamd 4,210,000 nu 4,425,000 K.W.U. tegen een tarief van 1 y2 cent per uur. In verband met verschillende omstandigheden zullen wij geen voorstel doen om op het oogenblik den stroom- prijs in het algemeen te verlagen. Maar uit deze be grooting blijkt dat, wanneer wij stroom gaan afnemen in deze gemeente in den tijd, die valt buiten de periode van maximaal gebruik, wij dien stroom inkoopen voor buitengewoon lage bedragen, misschien niet hooger dan 2i/2 cent per K.W.U. Wanneer in deze gemeente men schen zijn, die dien stroom tot in den nacht gaan ge bruiken voor huishoudelijke doeleinden, dan wordt voor dien stroom, waarvoor misschien 2y2 cent per K.W.U. j wordt betaald, 29 cent gebeurd. Het spreekt vanzelf dat, waar deze beide prijzen zoover uiteen liggen en de ver koopsprijs voor die menschen zoo hoog is, dit een meer dere stroomafname tegenhoudt. Wanneer de gemeente stroom, die haar 2x/2 cent kost, beschikbaar ging stellen buiten de uren van maximaal gebruik voor 4 cent, dan zou zij een niet onbelangrijke winst maken, omdat in verschillende huishoudingen, die goedkoope stroom voor zeer veel doeleinden gemakkelijk zou kunnen worden aangewend. Mevrouw Buisman heeft genoemd de mogelijkheid om op elk uur van den dag bijna kokend water in de huishouding beschikbaar te hebben. In Den Haag betaalt met hiervoor 2y2 cent, in Amsterdam 2 cent per K.W.U. Ons bedrag houdt tegen, dat er ge bruik wordt gemaakt van den goedkoopen stroom, die daarbuiten ligt. Wanneer wij den stroom tegen goed koope prijzen beschikbaar stellen, dan zou de gemeente een behoorlijke winst maken. Het electriciteitbedrijf van de provincie, dat nu maar een zeer korten tijd per dag en in den zomer haast heelemaal niet belast is, zou dan vrij egaal worden belast. Het is dringend noodig voor de gemeente en provincie, dat er niet getalmd wordt met het in studie nemen van dit vraagstuk, opdat de inwoners van Leeuwarden in de gelegenheid zuilen worden gesteld te profiteeren van goedkooperen stroom, zonder dat het de gemeente iets kost. Er behoeft alleen maar een gelegenheid geschapen te worden om meer stroom af te nemen. In Amsterdam wordt van dit goed koope tarief gebruik gemaakt om de winkelruiten vocht- vrij te houden. Hier kan dat niet omdat de stroom te duur is. Met een laag tarief zou het hier ook kunnen. Het aantal mogelijkheden, dat zich opent bij een goed koop stroomtarief, is zeer uitgebreid en ik meen dus dat er krachtig op moet worden aangedrongen in deze richting werkzaam te zijn. De heer Van der Veen: Het is mij niet te doen om den heer K. de Boer aan te vallen, maar hier is toch een voorstelling van zaken gegeven, in strijd met de werke lijkheid. De heer K. de Boer doet het voorkomen alsof, wanneer 2x/2 cent inkoop per K.W.U. wordt betaald, de stroom door de gemeente voor 4 cent zou kunnen wor den geleverd en er dan nog een hooge winst zou kunnen worden gemaakt. Dit is met de waarheid in strijd, om dat het bedrag moet worden verhoogd, omdat voor een K.W. in spertijd 60.en anders 20.moet worden betaald. Wanneer in korten tijd de electriciteit in het gezin wordt gebruikt, moet men een hoogere spanning gebruiken. Het moet dus met veel centen worden ver hoogd, voordat er sprake is van winst. De heer K. de Boer heeft geen rekening gehouden met een verlies van 10 Kortom, die berekening is zoo oppervlakkig, dat ik van meening ben dat hieraan geen gevolgtrekking mag worden verbonden. De heer Tiemersma: De heer Van der Veen heeft den heer De Boer niet begrepen. Deze heeft gesproken uit het standpunt van vastrechttarief en dan zijn er meer voordeelen aan verbonden. De prijs van den stroom is aan verschillende factoren onderhevig. Administratie, afschrijving, enz. dus distributiekosten. In Amsterdam bedroegen de distributiekosten 22'/2 cent, de stroomprijs 6 cent, samen 28]/2 cent, hier 29. Door de goede wer king van het vastrechttarief is het in Amsterdam moge lijk geworden den distributieprijs naar beneden te brengen tot 17'/2 cent. De stroomprijs van 6 tot 5 cent. Wanneer dit tarief goed werkt, dan zou men den stroom voor een betrekkelijk kleinen prijs kunnen omzetten. De Voorzitter: Ik stel voor de discussie niet voort te zetten, maar Burgemeester en Wethouders willen gaarne toezeggen dat zij deze zaak in ernstige overweging zullen nemen en, indien mogelijk, zullen zij zien overdag goedkoopen stroom te leveren. De kwestie van mevrouw Buisman is dezelfde als die van den heer De Boer. In Den Haag is het pas ingevoerd en de praktijd zal dus nog moeten blijken. De heer K. de Boer: Mag ik nog een enkele opmer king maken? Ik ben beschuldigd van oppervlakkig te praten en als ik eenigszins de gelegenheid heb om aan te toonen dat dit niet het geval is, laat ik het er niet graag bij zitten. Ik wil in het midden brengen dat wan neer diegene de begrooting bestudeerd had, hij het had

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1925 | | pagina 34