224 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 1 November 1927. veranderen, dat de graskalveren daar goed gestald kun nen worden. Zooals de zaak er op het oogenblik heen ligt, is dat niet het geval; het is daar een heele vieze boel, die natuurlijk loopt naar de laagste deelen, dus naar den kant van de veemarkt en naar de tramafschei ding, en zoo zal het weer worden, wanneer men den weg aanlegt onder één tonrond profiel en niet onder de gebroken profielen la en 2a. Nu heeft de Commissie voor Openbare Werken tegen de profielen la en 2a uit een oogpunt van verkeer be zwaar, maar Burgemeester en Wethouders kunnen niet voelen dat daartegen practische bezwaren zijn aan te voeren in verband met het verkeer. Spreker neemt aan, dat er enkele kleine technische bezwaren zullen zijn en dat het werk misschien iets duurder zal worden in on derhoud, omdat een gebroken profiel in onderhoud altijd iets duurder is dan een tonrond profiel, maar practische bezwaren voor het verkeer kunnen Burgemeester en Wethouders niet voelen. De weg wordt zoo, dat aan eiken kant een flauwe schuinte komt, met een helling van slechts 10 cM. op 2.75 M., terwijl de rijweg wordt 5.50 M., dus vrij breed. 2 auto's zullen elkaar daar dus heel gemakkelijk kunnen passeeren en al moesten zij iets buiten den rijweg gaan, dan is de schuinte nog niet zoodanig, dat het rijdend verkeer daarvan eenigen hinder ondervindt. Spreker heeft er ook met meerdere leden over ge sproken, die daartegen bezwaren hadden en hij heeft er toen op gewezen, dat verschillende straten in onze stad vroeger op precies dezelfde wijze zijn aangelegd: eerst de trottoirs voor de huizen of wel de stoepen, dan de kleine steentjes, dan de goten met kolken en daarna de rijweg. Er zijn nog enkele van die straten in de stad en nu geeft spreker wel toe dat dit niet fraai is en dat men uit een oogpunt van nieuwen aanleg het zoo niet weer zal doen, maar eenige hinder voor het verkeer hebben dergelijke straten niet. Waar nu het belang van de Veemarkt zelf eischt, dat er iets, maar dan ook maar een kleinigheid, wordt geëischt van het verkeer, hebben Burgemeester en Wethouders dat ten slotte het zwaarst laten wegen en gezegd: wij moeten den weg zoo aan leggen, dat de kalveren goed kunnen worden gestald. De heer Fransen heeft ook reeds aangeroerd dat het mogelijk is met kleine markten die straat geheel af e sluiten; dan zal men dus nog meer nut van dezen aanleg kunnen ondervinden, omdat dan niet de geheele vee markt behoeft te worden gebruikt. Iets anders is nog dit is niet in het college be sproken dat nog zou kunnen worden overwogen of het gedeelte weg, dat 7.50 M. breed is, niet onder één profiel kan worden gemaakt, omdat daar anders de goot zou komen ongeveer in het midden van den weg. Voor het andere gedeelte, dat 11 M. breed is, zou spreker willen vasthouden aan het voorstel van Burgemeester en Wethouders, maar ten opzichte van het gedeelte van 7.50 M. zou hij nog onder de oogen willen zien of het ook beter is. dat dit onder één profiel wordt aangelegd. De heer Feddema doelde zoopas hierop dat, als het voorstel van Burgemeester en Wethouders een meerder heid zou vinden, hij dan liever zou zien dat de zijden niet meer dan 2 M. werden. Wanneer dat het geval werd, zou spreker zich met het voorstel van Burge meester en Wethouders kunnen vereenigen; dan wordt de rijweg 7 M. en blijft er aan weerskanten 2 M. over, wat meer dan voldoende is voor de graskalveren. Voor het plaatsen van koeien wordt op de veemarkt 2 M. gerekend en voor kalveren wordt 1.75 M. gegeven. Wanneer men hier dus 2 M. neemt voor de kalveren, is dat ruim en dan blijft er ook een ruim pad over voor de inenschen, die daar achter moeten loopen. Zij be hoeven dan niet in de goot te loopen, wat bij het door Burgemeester en Wethouders vastgestelde profiel wel het geval is. Spreker stelt dan ook voor de zijden 2 M. te maken, waardoor wij dan een rijweg houden van 7 M. De heer J. de Boer zegt dat, toen in de commissie voor Openbare Werken deze zaak aan de orde kwam, men zich daar op het standpunt heeft gesteld waarvoor moet in de eerste plaats deze straat dienen Nu is de commissie van meening, dat wij ons in de eerste plaats op het standpunt moeten stellen dat het rijverkeer langs dien weg in toenemende mate zal plaats hebben. Aan den Sneekertrekweg breidt de industrie en handel zich uit, zoodat men van dien kant een verkeer in toene mende mate heeft te verwachten, maar bovendien heeft men aan dezen weg nu de goederenloods van de Tramweg Maatschappij en de los- en laadplaats van de Staatsspoor, zoodat, wanneer deze straat wordt verbe terd en verbreed, het zeker zal zijn, dat het verkeer daar langs in belangrijke mate zal toenemen. Nu is door den wethouder der Bedrijven opgemerkt, dat enkele straten in de stad ook zijn aangelegd en ge plaveid volgens het model, dat de marktmeester voor stelt en dat ook Burgemeester en Wethouders voor stellen. Maar die plaveisels worden toch reeds opge nomen en door andere vervangen; men heeft daar dus zijn reden voor en men komt er op het oogenblik niet toe om weer zoo'n profiel te maken. Spreker wil een geval noemen het Heerenwaltje heeft ongeveer het profiel, zooals deze straat zou worden, maar men denkt er toch in geen geval aan een straat aan te leggen met een profiel als dat van het Heerenwaltje. Verder is er gezegd dat deze straat ook zal worden gebruikt b.v. voor kleine paardenmarkten. Als dat het geval zou zijn, gelooft spreker dat, wat de commissie voorstelt, nog geen bezwaar zal zijn; wanneer dan mid den op de straat een verplaatsbare balie komt, is het zeer goed mogelijk dat men daar het vee aan vastmaakt en dan krijgt men precies hetzelfde wat het college be doelt: een afwatering van het midden naar den kant van de straat. Dat behoeft dus geen bezwaar te zijn. Wanneer echter het achterste gedeelte van 7.50 M. breedte tonrond wordt gemaakt en het voorstel gedeelte krijgt het door Burgemeester en Wethouders voorge stelde profiel, dan krijgt men een onmogelijken toestand; dan krijgt de overgang zoo'n vreemde ligging, dat deze oplossing, naar sprekers meening, altijd moet worden vermeden. Men moet ook niet uit het oog verliezen dat men in den winter met sneeuwval krijgt te doen en dat er dan met het intreden van dooi allerlei vuiligheid op straat ligt, waarbij men dan, met de door Burgemeester en Wethouders voorgestelde regeling, n.l. met 2 goten in het midden, een onmogelijken toestand krijgt voor het verkeer. Spreker is dan ook stellig van meening, dat het beter is het plan, dat is aangenomen door de commissie voor Openbare Werken, uit te voeren. De heer B. Molenaar zou nog een enkele opmerking willen maken naar aanleiding van hetgeen de wethouder van de Bedrijven heeft gezegd. Deze heeft gezegd en ook zeer terecht dat een van de belangrijkste oor zaken, waarom de toestand moet worden verbeterd, is de ruimte om de veemarkt heen. Spreker gelooft ook dat dit juist het belangrijkste is, al valt niet te ontken nen, dat ook berging moet worden gezocht van de graskalveren gedurende enkele weken van het jaar. AAaar eiken Vrijdag moet deze weg toch worden gebruikt als berging van wagens. Er is hier een aantal van 90 wagens genoemd, die dus over dwars op den weg zullen komen te staan en die zullen dan dus tegen de helling op komen te staan in stede van, zooals bij een tonronde veeg, achterover. Bovendien, wanneer zij zoo worden geplaatst, dan zal het overblijvende gedeelte nog moeten worden gebruikt door de menschen en het verkeer en wanneer nu de auto's en vrachtwagens aan den eenen Verslag van de handelingen van den gemeenteraad kant tegen de afscheiding van de Tramweg Maatschappij staan, dan komen zij op het achterste gedeelte dus over de eerste helling heen en voor een gedeelte op het mid den van den rijweg te staan. Wat blijft er dan nog over voor het verkeer De VoorzitterEr is in 't geheel geen verkeer dan. De heer B. Alolenaar U sluit dan den weg toch niet af? Dat is ons ten minste niet gezegd. De weg kón worden afgesloten, is er gezegd, maar de directeur van Gemeentewerken wilde de mogelijkheid behouden, dat de weg in tweeën wordt gebruikt, zoo, dat als de wa gens er staan, het verkeer nog mogelijk is. En dat is nog mogelijk, waar de weg 11 M. breed is, kan dat heel goed. Spreker meent dat het plan, zooals onder de pro fielen 1 en 2 is aangegeven, voor het grootste deel van het jaar veel beter zal voldoen, dan het plan dat door Burgemeester en Wethouders naar voren is gebracht. Wat nu het amendement van den heer Feddema aan gaat, zou spreker willen vragen of het, wanneer er straks wordt gestemd, niet mogelijk is, om zijn voorstel of dat van de commissie voor de Openbare Werken het eerst in stemming te brengen, omdat hij mogelijk, als het amen- dement-Feddema het eerst in stemming zal komen, daar tegen zal stemmen, maar hij dit, wanneer eventueel eerst zijn eigen voorstel zou worden verworpen, zou verkiezen boven het voorstel van Burgemeester en Wet houders. De heer Tamminga merkt op, dat wij hier hebben te doen met een weg, die voor verschillende doeleinden moet worden gebezigd: in de eerste plaats voor berg ruimte van wagens, in de tweede plaats voor ligplaats van kalveren en in de derde plaats voor rijweg. Spreker acht al die verschillende doeleinden, waar aan deze weg dienstbaar wordt gemaakt, van zeer veel belang en naar het hem voorkomt is het, ook gehoord de discussies, zeer wel mogelijk, den weg in zoodanigen staat te brengen, dat aan die verschillende doeleinden kan worden beantwoord. Als op het idee van den heer Feddema wordt inge gaan, krijgen wij daar een straat, die voor het rijverkeer zeer geschikt zal blijken; een straat van 6.50 a 7 M. is toch een prachtstraat en spreker kan zich dan ook niet begrijpen welk bezwaar men tegen een dergelijken ver keersweg heeft. Die weg kan dan ook zoodanig worden geprojecteerd, dat hij een behoorlijk gedekt en rond profiel krijgt. Dat ten eerste. Dan krijgen we de bergplaats voor wagens. Die kwestie zal dan ook zeer gemakkelijk zijn op te lossen. Wanneer men op het oogenblik de situatie waarneemt, merkt men, dat de toestand momenteel ook niet ideaal is en dat die dan zeker vrij wat zal worden verbeterd. De ligplaats voor de kalveren acht spreker van zeer veel belang, omdat het de veemarkt betreft en Leeu warden in dat opzicht niet kan volstaan met een gele genheid, waar men de kalveren maar zoo'n klein beetje neerpakt. Wij hebben hier ook nog een reputatie op te houden en wanneer menschen van buiten ons vragen waar de ligplaats is voor de kalveren, moeten wij niet behoeven te zeggen: die worden daar maar neergepakt. Daarvoor moet een behoorlijke gelegenheid zijn. Als wij nu de ligplaats voor de kalveren 2 M. breed maken, krijgen wij een pracht verkeersweg van ongeveer 7 M. en aan weerszijden een trottoir, niet voor gewone voet gangers op 2 beenen, maar voor voetgangers op 4 bee- nen, die daar een ligplaats zullen hebben. Het is spreker een raadsel, dat men nog bezwaar maakt tegen een dergelijken verkeersweg; hem dunkt, dat wij dan een ideale toestand krijgen. Wanneer het voorstel van Burgemeester en Wethouders zoo wordt geamendeerd als door den heer Feddema is voorgesteld, is de heele kwestie opgelost. van Leeuwarden van Dinsdag 1 November 1927. 225 jggStw»- De Voorzitter zou ook een paar woorden over de kwestie willen zeggen, zuiver uit een verkeersoogpunt. Burgemeester en Wethouders hebben al sinds jaren ge zocht naar ruimte om de veemarkt, maar het feit, dat de veemarkt zelf ook te klein is, heeft hier eigenlijk niets mee te maken; daarvoor zal zoo meteen een andere oplossing moeten worden gevonden. Was dit stuk bij de veemarkt te krijgen, dan was de zaak vrij gauw op gelost, maar dat kan niet; er moet ruimte blijven om andere dingen, die met de veemarkt te maken hebben, te kunnen bergen en wel in de eerste plaats de wagens. De toestand is zoo, dat Burgemeester en Wethouders al jaren hebben gezocht naar een gelegenheid om de leege wagens, die hun lading op de veemarkt hebben afgeleverd en dan moeten blijven wachten, zoo te plaatsen, dat zij anderen niet hinderen. Burgemeester en Wethouders waren dan, eerlijk gezegd, ook heel blij dat zij, door destijds een kleine ruiling aan te gaan, den grond der gemeente aan den Zuidersingel te kunnen verbreeden; dat men nu met bezwaren meent te moeten komen of dat er nog een stem zou opgaan tegen het verbreeden van den Zuidersingel, had spreker dan ook niet gedacht. Burgemeester en Wethouders meenden nu eindelijk een weinig in de richting te komen, waar wij moeten wezen en ofschoon dit op den duur nog niet voldoende zal zijn er zal dan weer een andere op lossing moeten worden gezocht is dit toch in elk geval beter dan de bestaande toestand. Wij hebben hier nu reeds veel gehoord over dit voor stel. Persoonlijk is het spreker vrij onverschillig welk profiel men neemt; hij heeft in de vergadering van Bur gemeester en Wethouders voor het gebroken profiel gestemd. In verband met het amendement, dat de heer Feddema indient, zou hij echter willen zeggen, dat men óf het gebroken profiel moet aannemen, zooals dat door den directeur van Gemeentewerken is aangegeven, óf het tonronde profiel, zooals ook door den directeur is aangegeven. Spreker voelt voor die versmalling van de zijkanten tot 2 M. niet veel. Wat is de bedoeling van dezen weg Natuurlijk voornamelijk om hem te gebruiken tijdens de veemarkt, maar niet voor veemarkt zelf. Het gevolg zal zijn dat vanaf Donderdagsmiddags 4 uur, wanneer de kalveren worden aangevoerd, het gewone verkeer langs den weg niet meer kan plaats hebben en dat blijft des Vrijdags zoo tot na afloop der markt, omdat daar ook zullen worden geplaatst de wagens, die het vee voor de markt aanvoeren. Spreker wil nu niet zeggen dat het verboden zal worden aan anderen om daar langs te rijden, maar practisch zal toch het gevolg wezen dat men een anderen weg zal kiezen. Dat gebeurt op het oogenblik ook, ook thans is de weg des Donderdagsmiddags en de eerste helft van den Vrijdag practisch voor het verkeer ge sloten. Spreker zou zelfs verder willen gaan, hij zou zelfs willen voorstellen dat de Raad zou besluiten den Zuidersingel aan den publieken dienst te onttrekken, evenwel met het recht aan iedereen om, zoo lang de gemeente er niet zelf de beschikking over wil hebben, daar langs te gaan, m. a. w. als het dus noodig was, zou men dien weg kunnen promoveeren tot een uit breiding van de veemarkt. Waar naar sprekers oordeel hier niet veel doorgaand verkeer is, lijkt hem dat ook geen bezwaar. Dat verkeer zou alleen kunnen gaan naai en van den Sneekertrekweg en waar komt het dan van daan of gaat het heen Enkel naar het Stationsplein. Niemand toch, die van de Prins Hendriksbrug komt, rijdt langs den Zuidersingel en die de Beursbrug over wil, behoeft er ook niet langs. Omgekeerd heeft ook het eenige directe verkeer langs den Zuidersingel naar den Sneekertrekweg plaats van af het Stationsplein. Dit verkeer nu heeft tot nog toe geen bezwaren onder vonden; als de weg al is afgesloten, gebeurt het op het oogenblik ook dat men de Lange Marktstraat omrijdt en dat zal ook dan wel kunnen gebeuren. Spreker wil er op wijzen dat niet alleen de Zuidersingel thans on-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1927 | | pagina 4