284 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 20 December 1927. terwijl de ander zijn meest gerechtvaardigde verlangens niet zou kunnen zien bevredigd, waarom de eene amb tenaar zijn aanvraag om verhooging moet zien door gezonden naar de commissie van overleg, terwijl de ander met leege handen wordt weggezonden. Het is nu m. i. de juiste tijd om deze zaken eens en voor goed te regelen, al zal er altijd wel eens een klein verschil over blijven. Wanneer wij een algeheele salaris herziening bij het Georganiseerd Overleg aanhangig maken, dan kan daar een geheel schema van salari- ëering worden vastgelegd; wij kunnen dan zien of de gemeente dit financieel kan aanvaarden en anders de schaal percentsgewijze zooveel worden verlaagd, dat het financiëel wèl uitvoerbaar is, of de tijd van in werking-treding kan zoodanig worden gesteld, dat men meent het wè! te kunnen uitvoeren. Men kan met alle omstandigheden rekening houden; wanneer b.v., wat ik niet veronderstel, sommige loonen aanmerkelijk zou den worden verlaagd, dan zou men wellicht overgangs maatregelen kunnen treffen voor in dienst zijnden: In elk geval zou dan een regeling te treffen zijn, waardoor rekening kon worden gehouden met hetgeen de ge- meente-financiën toelaten, zonder dat de druk alleen op enkele categorieën zou komen, zooals thans blijkbaar het geval is. Ik zal mij wachten in deze een voorstel te doen, zon der dat ik weet of het kans van slagen heeft; ik zal dus bij de replieken gaarne vernemen hoe de verschillende fracties of afzonderlijke leden tegenover dit denkbeeld van een algeheele salarisherziening staan, om dan, als het mogelijk is, een zoodanig voorstel te doen, dat kans heeft hier een meerderheid te vinden. Ten slotte, Mijnheer de Voorzitter, wensch ik nog enkele zeer vrije beschouwingen te houden over de waterleiding. De brief, welke U zoo vriendelijk was wederom bij de stukken te leggen, is op dit oogenblik wel niet aan de orde, maar bij de algemeene beschou wingen over de begrooting is het toch gebruikelijk alles, wat met de gemeente in verband staat, te bespreken, zoodat ik vertrouw, dat U geen bezwaar zult hebben, dat ik mijn betoog met een enkel woord over deze aan gelegenheid besluit. Ik heb met belangstelling kennis genomen van de ons door de Directie van de Intercom munale Waterleiding gegeven inlichtingen over het nieuwe tarief en de verdediging daarvan, welke ik ove rigens wel eens eerder gehoord had, liet niets te wen- schen over toch zou men even deze vraag kunnen stellen, waarom, als het water vrijwel niets kost, iemand, die meer gebruikt, dan hij overeenkomstig de afmeting van zijn huis verplicht is af te nemen, althans te betalen, voor dat meerdere een extra hoogen prijs moet betalen. En vervolgens zou men kunnen aanvoeren, dat het nog de vraag is of met de oppervlakte van een huis wel de juiste maat is aangegeven van het belang, dat iemand heeft bij aansluiting van zijn pand aan de waterleiding, welk belang toch immers de grondslag vormt van het tarief, waartegen hem het water wordt geleverd. Het komt mij toch voor, dat een groote ongebruikte zolder of kamer voor iemand kleiner belang vormt voor aan sluiting bij de waterleiding dan b.v. het hebben van een zeer kleine vierkante ruimte, welke in geen huis kan worden gemist en welke voorzien is van een water spoeling, welke laatste omstandigheid niet in ieder huis het geval is. Maar laten wij nu eens aannemen, dat het thans vastgestelde tarief het allerbeste is, dat was uit te denken, dan kunnen we ons' toch ook voorstellen, dat een tarief was vastgesteld dat aan onze wenschen het minste bevredigde en nu is het eigenaardige er van, dat ons eenvoudig wordt verteld, dat het aldus is vast gesteld door de N. V., met andere woorden, wij, ge meente Leeuwarden, hebben niets in te brengen als leege briefjes. En nu is het een overheidsbedrijf, vroeger hadden we een particuliere maatschappij, welke een concessie had, en toen hadden we over de tarieven alles te zeggen; de Leeuwarder gemeenteraad heeft toen lange jaren een tariefsverhooging tegengehouden, totdat ze het bedrijf heeft genaast, toen zijn de tarieven onmid dellijk, naar ik meen 40 verhoogd. Is het nu wonder, dat menig burger aldus redeneert Vroeger hadden we een waterleiding, welke niet duur was, het water was wel volgens sommige geleerden niet al te best, maar ons voldeed het toch uitstekend, wel was er in den zomer soms eens gebrek, maar de maatschappij had toch de capaciteit wel kunnen verhoogen, indien de ge meente haar maar niet had belemmerd in de verhooging der tarieven. De gemeente heeft ten slotte de zaak overgenomen, met als gevolg 40 prijsverhooging, eerste voordeel der overheidsexploitatie, daarna hebben we beter water gekregen, maar van dit betere merken wij niet veel, wel dat het sterk mangaanhoudend is en de ketels ons bederven. Nu hebben we afscheid genomen van het meest slechte 40 verhoogde tariefstelsel en er het betere oppervlakte-tarief voor in de plaats gekregen, met als gevolg, als ik geen closet met waterspoeling heb, dat ik tweemaal zooveel water krijg toebedeeld als ik noodig heb en dus mijn wateronkosten zie ver dubbeld; en dan heeft over die tariefwijziging mijn ver tegenwoordiger in den Raad niets te zeggen. Is het wonder, dat zijn enthousiasme voor het overheidsbedrijf gelijk nul is Ik heb gezegd. De heer Blanson Henkemans heeft den indruk gekregen bij beschouwing van de drie cijferkolommen der inge diende begrooting, dat, als het in 1926 zooveel heeft gekost, het ook in 1928 zooveel zal kosten. Er is ner gens een ernstig streven naar bezuiniging te ontdekken. Wanneer wij nagaan wat een getob het is geweest met de begrooting voor 1927, dan behoeven wij geen profeet te zijn om te voorspellen, dat wij met deze begrooting hetzelfde spelletje zullen hebben. Het schijnt dan ook een axioma te zijn, dat in de Leeuwarder huishouding geen bezuiniging toe te passen is. Daar is een verklaring voor te vinden in de begrooting zelf, waarbij zoo'n tot het uiterste doorgevoerd systeem van versnippering is toegepast, dat er geen aanmerkingen te maken zijn op al die kleine postjes. De groote bedragen zijn verknipt en verdeeld over een aantal van verschillende hoofdjes. Zoo heeft men het onderhoud van de gemeentegebou wen in 16 stukjes geknipt, te zamen tot een bedrag van 124.035 99.228.plus 25 toeslag voor de kosten van Gemeentewerken) en weder verdeeld over ongeveer 50 gebouwen. Onderhoud en schoonhouden is gespecificeerd in gewoon onderhoud, buitengewoon onderhoud, onderhoud van kachels, gordijnen, ruiten, speelplaatsen, tuintjes, gewoon onderhoud meubelen, buitengewoon onderhoud meubelen, aanschaffing meu belen, schoonhouden, witten, glazenwasschen, vegen, diversen, toezicht, enz. Wanneer wij daaraan zien, dat wij per jaar voor 1000.aan glazen stuk gooien en 11.538.aan meubelen uitgeven, dan komen wij tot de conclusie dat het wel iets zuiniger kan. Spreker heeft uit de gemeente- begrooting met Jobsgeduld spreker heeft den tijd daarvoor, maar de andere raadsleden niet of althans niet in die mate 50 gebouwen kunnen uitvisschen. Het cijfer zonder meer zegt misschien ook nu niet zoo heel veel, daarom is een vergelijking nuttig en daarvoor neemt spreker dan het gebouw der Middelbare Tech nische school met 17 groote localen, teekenzaal, les lokalen en werkplaatsen, dat aan onderhoud en schoon houden 1850.per jaar kost. Vergelijken wij dat met de gemeente-schoolgebouwen, die allen zonder uitzon dering kleiner zijn, dan geven die de volgende cijfers te zien school 5 3198. 6 2580.—; 7 2718.—; 8 2411.—; 10 3135.— Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 20 December 1927. 285 school 11. 2705. 12 1412.—; 13 2145.—; U. L. O3168.—. Zelfs een bewaarschool kost gemiddeld 1430.— per jaar. Alle bedragen bovendien te verhoogen met 25 voor Gemeentewerken; zoo zou spreker kunnen door gaan. Dan heeft spreker bij die cijfers niet in rekening ge bracht tonnenbelasting, waterleiding, enz., waarbij van bezuiniging geen sprake kan zijn. Als men zóó in de begrooting gaat neuzen, blijkt wel, dat alles heel duur is en dat op de bovenstaande cijfers zeker te bezuinigen valt. Verder zijn er ook heel eigenaardige dingen bij. Zoo heeft spreker onder de cijfers aangetroffen een post voor een concierge, die, buiten zijn gewoon salaris van 2378.nog 212.krijgt voor openen en sluiten der deuren voor gemeentelessen; een dergelijk bedrag van 132.wordt bij de belooning van een andere schoonmaakster bijgetrokken. Spreker concludeert dat uit dit alles blijkt, dat het onderhoud een 30 tot 50 te duur is en op deze dingen wel een belangrijk bedrag te bezuinigen valt. De gemeentesecretarie kost 85.000.aan salarissen en bovendien is nog een postje op de begrooting van 100.voor schrijfloon uitgetrokken, dat toch wel wat koddig aan doet. Verder is er het onderwerp leer middelen. Voor het openbaar onderwijs kosten die 24.630.Uit de verhouding van het aantal leerlingen bij het openbaar en bijzonder onderwijs (4:3) mag worden afgeleid, dat in totaal 43.110.aan leermid delen noodig is, dat wil zeggen ruim 800.- in de week. Een ander punt is het gemeentelijk drukwerk, waarvoor per jaar noodig is 19.000.of 63.per dag; daar komt dan nog bij een honderd gulden of 12 voor advertenties. Nog een ander voorbeeld van duurte zijn de bureau kosten voor de gemeentebureaux, die bij elkaar kosten 19.000.en dat voor 61 personen, die deze bureaux bevolken. Spreker is jarenlang chef geweest van een Rijks bureau en geeft daar cijfers van. Het was een gebouw van 6 groote en 4 kleine lokalen, waarin 12 personen werkzaam waren; hiervoor waren de kosten, alles inbe grepen, behalve de huishuur, nooit hooger dan 1800. per jaar, terwijl de gemeentebureaux, 8 in getal, met 61 personen, 1900.kosten. Voor bureaubehoeften, potlooden, papier, enz. wordt 5000.uitgetrokken, waar nog niet eens de secretarie inbegrepen is, die is apart aangeslagen voor 3000.Ook daarop is wel te bezuinigen. Nog een dure post valt aan te wijzen, maar men moet er om zoeken, want hij is zeer gespecificeerd en daarom gecamoufleerd, dat zijn de commissies ten dienste van het Gemeentebestuur. Er zijn er niet minder dan 22, die gezamenlijk 8000.kosten. Als men hier de 2000.voor sigaren, kopjes thee en enkele andere kosten bij rekent, komt men op 10.000.per jaar De heer O. F. de Vries (wethouder)Afschaffen De heer Blanson Henkemans: Dat is een ver rassing voor de heeren en dat komt, omdat zij het nooit zoo hebben uitgeplozen. Aan pensioenkosten en verzekering voor ambtenaren wordt 323.000.betaald, of, met aftrek van de 106.000.aan eigen bedragen der ambtenaren, 217.000.--, wat dan neerkomt niet op 7 van de belasting, maar op ruim 14 van het bedrag, dat aan gemeentelijke inkomstenbelasting geheven wordt. Aan gezien dus op het oogenblik, in plaats van 106.000. -t y9 ton meer te vorderen is aan pensioenbijdragen, is het verkeerd van de gemeente dat cadeau te geven. Spreker is jarenlang ambtenaar geweest, maar het is hem nooit duidelijk geworden waarom een ambtenaar te dien opzichte iets anders zou zijn dan een ander mensch. Ieder moet zich opofferingen getroosten om voor zijn vrouw en kinderen en zijn eigen ouden dag te zorgen. 8/2 aftrek is niet onbillijk; iedere particulier moet voor dezelfde pensioenrechten veel meer betalen. De condities zijn voor de ambtenaren buitengewoon gunstig. Er wordt altijd gesproken van korting op de tractementen, maar die uitdrukking is onjuist. Toen de Rijksambtenaar, buiten de 8'/2 pensioenbijdrage, 10 extra van zijn salaris werd afgetrokken, kon die van een korting spreken, maar de 8'/2 pensioens bijdrage is een buitengewoon gunstige levensverzekering- premie. Als de salarissen niet voldoende zijn, moeten zij worden verhoogd, maar de 8'/2 pensioensaftrek, van welk salaris ook, is niet onbillijk, gezien wat men er voor krijgt. Onredelijke royaliteit heeft spreker ook getroffen bij woningbouw. Op een van de achterste bladzijden van de begrooting van dit hoofdstuk is een overzicht gege ven van de loopende leeningen. Daar is er een bij van 125.000.met aflossing in 25 jaar. Dat is toch on- noodig, dat het geld in zulk een korten tijd moet worden afgelost voor dit doel, vooral voor een bedrijf dat 60.000.in één jaar te kort komt. Aangezien be lasting betaald moet worden over het bedrag, dat het verschil uitmaakt tusschen de inkomsten en de uitgaven der gemeente, blijft er over, dat elk niet volstrekt noo dig bedrag, dat uitgegeven wordt, een ongemotiveerde verhooging van het belastingcijfer beteekent. Bij het Woningbedrijf, waar 60.000.per jaar bij moet, is zeker alle reden niet al te scheutig te zijn en niet meer te geven dan volstrekt noodig is. Dit bedrijf heeft bovendien een stille reserve in den vorm van de „Leeuwarder Woningvereeniging", die straks ongeveer 2 millioen aan de gemeente cadeau zal geven, als de annuïteit van haar verschillende bouwblokken is afbe taald. Bij de Bank van Leening is een omzet van 900. per week, waarvoor 3 menschen noodig zijn om dit bedrag te beheeren, een schatter, een directeur en een klerk. De administratiekosten bedragen daar 5300. de bureaukosten 2000. Bij de Reiniging is ook wel iets op te merken. In de sectievergadering is een opmerking gemaakt over de tractors, die in gebruik zijn bij de Gemeentereiniging. In de Memorie van Antwoord wordt daarover gezegd „De bij het bedrijf in gebruik zijnde automobielen voldoen uitstekend." Nu is dit een kwestie van opvatting. De 3 tractors ge bruiken 3000 L. benzine in de maand, is 1000 L. per tractor en 40 L. per dag. Nu maken ze per dag 8 ritjes, stel 3 K.M. heen en 3 K.M. terug, hetgeen ruim gere kend is, maakt 48 K.M., d. i. 1'4 K.M. per L. benzine. Er zijn niet veel zulke dure auto's. De gewone vracht auto's van die belasting rijden 3 K.M. voor 1 L. benzine. Dan is er nog een opmerking gemaakt in de sectie vergadering over de chauffeurs. In de Memorie van Antwoord lezen wij daarover „In antwoord op de vraag, waarom voor het be dienen van drie tractors zes chauffeurs noodig zijn, worde medegedeeld, dat bij het bedrijf 6 voerlieden het chauffeuren hebben geleerd, van wie 4 voor de tractors en 2 voor den automobiel-sproeiwagen. In het geheel zijn 4 chauffeurs geregeld als zoodanig in dienst, n.l. 3 (dus niet 6) in den gewonen dienst op de tractors en 1 in den reservedienst. De andere twee doen geregeld dienst als voerlieden en vallen als chauffeurs alleen in bij verlof, vacantie, ziekte, enz." Duidelijk is het spreker nog niet, want wanneer de drie chauffeurs acht ritjes maken, is dat bij een matig gan getje van 10 K.M. per uur, nog maar 5 uur per dag voor 3 chauffeurs. Voor 6 chauffeurs is dat zeker wat weinig, zoodat spreker tot de conclusie komt, dat 6 chauffeurs toch veel te veel is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1927 | | pagina 10