352 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 20 December 1927.
Voortzetting der vergadering op Donderdag 22 December 1927.
rialistische vereeniging. Twee menschen gaan hier toch
een stap aan voor het leven, waarin zij zich elkander
geven met heel hun hebben en houden? Het is fnuikend,
dat men hierbij hoofdzakelijk aanspoort om voor de
regeling van de materiëele belangen te gaan naar den
notaris, die natuurlijk gaarne wil verdienen door het
opmaken van een huwelijksacte. Wij moeten daartoe als
gemeenteraad niet meewerken. Ik zal er mij vierkant
tegen verklaren. Als Burgemeester en Wethouders er
toe overgaan, wil ik er nog wat over zeggen. Ik zal
probeeren mij duidelijk en in fatsoenlijke woorden uit
te drukken. Aan het toepassen van dat stuk liggen alleen
de materialistische belangen ten grondslag Het is louter
en alleen voor de menschen, die vermogen bezitten. Wil
die Vereeniging van Staatsburgeressen zich daartoe
leenen, dan moeten zij dat weten, maar het gemeente
bestuur moet daar niet toe meewerken.
De Voorzitter: Die circulaire gaat uit van een comité
voor een gemeenschappelijke actie, met wie weet ik niet,
tot hervorming onzer huwelijkswetgeving. Of dat comité
goed of slecht is, daar laten wij ons niet mee in. Het
gaat hier om het uitreiken van een circulairetje. Wat de
heer IJ. de Vries er van zegt en denkt, laten wij er buiten.
Wij stellen ons op zuiver materieel standpunt. Als 2
menschen huwen, dan zal vermenging van eigendom
men plaats vinden, die zij hebben of later krijgen. Bur
gemeester en Wethouders staan op het standpunt, dat
dit slaat op het privaatrecht en de Secretarie en de Bur
gerlijke Stand mogen geen boodschapjongens zijn, tenzij
er sprake is van een publiek recht, zooals bij de brochure
over zuigelingenverzorging. Daarin zit een publiek
recht en dit is zuiver privaat recht.
In privaatrechtelijke aangelegenheden is de Secretarie
geen boodschapjongen. Waar is dan de grens? Het is
niet hetzelfde, mevrouw Buisman, het eene is een pa
piertje en het andere is een papiertje, maar een reclame
van C. A. is ook een papiertje. Het eene is van hy
giënisch belang, het andere uitsluitend van privaatrech
telijk belang. Daarom hebben Burgemeester en Wet
houders gezegd, de Burgerlijke Stand is niet overal goed
voor en daarvoor zeker niet. Als er weer een vraag komt
om een brochure op hygiënisch gebied uit te reiken, zijn
wij genegen aan de ambtenaren te vragen: „willen jelui
die uitreiken", maar als wij dat doen met privaatrecht,
waar blijven wij dan. Er moet dus een groot publiek
belang bij zijn, dan zullen wij den ambtenaren vragen
het uit te reiken.
Het is niet zoozeer dat is uit de Memorie van Ant
woord misschien op te maken dat het tegen onze
bestaande wetgeving gaat, dat het een soort bolsjewis
tische vereeniging is, dat is niet de bedoeling, hoewel
niet te ontkennen is, dat het uitgaat van een comité voor
actie tot hervorming van de huwelijkswetgeving. Op
grond van het privaatrechtelijke echter willen wij niet
meedoen.
Mevrouw BuismanBlok WijbrandiIk ben geen
juriste en ken dus niet het verschil tusschen publiek
recht en privaatrecht. De eene zal het een zaak van
belang vinden, de ander niet; ik zal mij dus bij deze
uitspraak neerleggen.
De beraadslagingen worden gesloten.
Volgno. 214 wordt onveranderd vastgesteld.
Volgnos. 215223 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 224. Pensioenen6.997.34.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Westerhuis: Naar aanleiding van punt 224
zou ik graag inlichtingen ontvangen. Wanneer men
leest
„Wij zijn bereid een wijziging van de regeling der
pensionneering van wethouders onder de oogen te
zien en het resultaat daarvan aan den Raad mede te
deelen,"
zou ik zeggen: die bereidwilligheid bestaat reeds sinds
1923. Ik zou wel eens willen weten, wanneer wij het
resultaat van de bereidwilligheid onder oogen zullen
zien.
De Voorzitter: Wanneer vraagt U Daar kan ik nog
geen antwoord op geven. Die zaak is besproken door
Burgemeester en Wethouders. Wanneer er een even
tueel voorstel, of bericht dat er geen voorstel komt, zal
komen, kan ik niet toezeggen. Vóór de behandeling van
de begrootingsdebatten hebben wij al van gedachten
gewisseld.
De beraadslagingen worden gesloten.
Volgno. 224 wordt onveranderd vastgesteld.
Volgnos. 225244 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 245. Onderhoud van brandbluschmiddelen
en reddingsmiddelen16.904.50.
Onderhoud van brandweerkazerne en brandspuit-
huizen
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Feddema: lk heb het gister over de brand
weerkazerne en de alarmeering gehad. Er is geen ant
woord gekomen van de tafel van Burgemeester en Wet
houders.
De Voorzitter: Ik kan U wel een antwoord geven, ik
wist niet, dat het gister niet gedaan is. Burgemeester
en Wethouders hebben meermalen die zaak onder oogen
gezien. Wij weten, dat het aanbod er is van de Assuran
tiemaatschappij tot bijdrage van 25.500.Op een
ander willekeurig punt van de stad zouden wij misschien
een opbergplaats kunnen zetten. Een brandweerkazerne
is toch wel een wat al te roaal middel. Een opberg
plaats is misschien beter, maar het zoeken van een
centrale plaats, waar het materiaal geborgen zou moeten
worden, brengt groote moeilijkheden. Het is lastig om
een geschikte plaats te vinden. Naar mijn en Uw oordeel
zou die plaats moeten liggen in het centrum der be
bouwde kom. Zij zou moeten voldoen aan den eisch,
dat zij niet ligt in een nauwe straat; een achterafstraat
is niet zoo erg, als zij maar breed is. Een vlugge uitrit
moet mogelijk zijn. Ik zou het apprecieeren als het dicht
bij de politie kwam, want voor eerste hulp moet men
het doode materiaal zoo dicht mogelijk bij het levende
hebben, want noch aan het eene, noch aan het andere
alleen, heb je iets. Er is een onderzoek ingesteld, maar
het hangt nog van vele zaken af. Burgemeester en Wet
houders zullen waarschijnlijk ook dit jaar over deze
zaak spreken, maar wij kunnen niet zeggen, dat wij dit
jaar al met een plan komen, tenzij een oplossing wordt
gevonden.
Over de kwestie van het alarmeeren hebben wij al
gesproken. Het is niet te ontkennen, dat centrale alar
meering via de politie een voordeel is, maar het gaat
gepaard met vele kosten. Wij hebben al zoo lang ge
daan met de centrale alarmeering aan het telefoon
bureau. U hebt gister aan die bediening van het tele
foonbureau hulde gebracht. Als wij een centrale alar
meering cadeau kregen, zouden wij dankbaar zijn, maar
daar het veel geld zal kosten, zijn wij nog niet dadelijk
er toe bereid. Practisch zijn er geen aanmerkingen, al
kon het misschien wat beter. Nadat van het bestuur
der posterijen een brief kwam, dat de centrale alarmee
ring van het telefoonbureau weg moest, hebben wij alle
Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Dinsdag 20 December 1927. 353
Voortzetting der vergadering op Donderdag 22 December 1927.
moeite gedaan om het daar te laten blijven. Die moeite
is beloond, zoodat Burgemeester en Wethouders niet
inzien, dat oogenblikkelijk een verandering noodig is.
Ik voor mij persoonlijk zou centrale opberging van
het brandweermateriaal liefst zoo dicht mogelijk bij het
levende materiaal zien, dat altijd bij de hand is om
eerste hulp te verleenen. Daar voel ik meer voor dan
voor centrale alarmeering.
Misschien dat de heer Feddema, als practicus, een
ander oordeel heeft, waarover wij later zullen kunnen
spreken.
De beraadslagingen worden gesloten.
Volgno. 245 wordt onveranderd vastgesteld.
Volgnos. 246275 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 276. Uitgaven ter zake van de gemeentelijke
badinrichting5.547.50.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer Hooiring: lk zou iets willen vragen bij punt
276. lk zou in overweging willen geven het tarief te
herzien. Zou het niet mogelijk zijn om een jaarabon
nement te nemen.
De Voorzitter: Wij willen dat idee graag overwegen.
De beraadslagingen worden gesloten.
Volgno. 276 wordt onveranderd vastgesteld.
Volgno. 270. Subsidie aan de Vereeniging Kinder
speeltuin Rengerspark"300.
De beraadslagingen worden geopend.
De heer MullerHet is mij ontgaan en ik verzoek
beleefd nog even gelegenheid te krijgen om dezen post
te bespreken. Reeds jaren is door deze vereeniging van
den kinderspeeltuin in het Rengerspark getracht dien
post van 500.— te verhoogen. baar is tot nu toe niets
van gekomen, wat anders billijk zou zijn geweest ten
opzichte van het groote nut, dat daar wordt verricht.
Nu komen Burgemeester en Wethouders er toe, onder
den drang van bezuiniging, om den post te verlagen
tot 300.Het komt mij voor, dat als er één post is,
die onder die hetze niet mag lijden, dan is het deze.
Ik zou willen voorstellen dien post weer tot 500.
te verhoogen
„Ondergeteekende stelt voor volgnummer 270 in
uitgaaf te verhoogen tot 500.
De Voorzitter: Wordt het voorstel ondersteund
Dit blijkt het geval te zijn.
Het voorstel-Muller wordt in stemming gebracht en
met 14 tegen 12 stemmen aangenomen.
Vóór stemmen de heeren Dijkstra, Van der Veen,
J. de Boer, Botke, Hooiring, M. Molenaar, O. F. de Vries,
Tiemersma, B. Molenaar, H. de Boer, Peletier, Muller,
Blanson Henkemans en Vromen.
Tegen stemmen: de heeren Hofstra, Lautenbach, Wes
terhuis, mevrouw BuismanBlok Wijbrandi, de heeren
Feitsma, Feddema, Fransen, IJ. de Vries, Westra, Rit
meester, Visser en Tamminga.
Volgno. 270 wordt mitsdien gewijzigd als Subsidie
aan de Vereeniging „Kinderspeeltuin Rengerspark"
500.—.
Volgnos. 271286 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 287. Kosten ter zake van de Huurcommissie-
wet
De beraadslagingen over Hoofdstuk V, Volkshuis
vesting, worden geopend.
De heer J. de Boer: Ik heb er op gewezen in de sectie,
dat de scheidsmuur tusschen 2 woningen boven de balk
laag niet voldoende is. In de Bouwverordening is die
dikte bepaald, het moet minstens een halfsteens muur
zijn, maar ik ben van oordeel, dat die dikte werkelijk
onvoldoende is. De Bouwverordening dateert uit den
tijd, dat zolders als zolders gebruikt werden, maar dat
is sedert dien tijd veranderd. Er zijn meestal slaap
kamers aangebracht en aan weerszijden worden ledi
kanten geplaatst, waarvan door 2 verschillende gezin
nen gebruik gemaakt wordt. Ik ben van oordeel, dat,
nu die verdiepingen andere bestemmingen hebben ge
kregen, het van groote beteekenis is, die scheidsmuren
daarmee in overeenstemming te brengen. In de Memorie
van Antwoord wordt gezegd
„dat de gehoorigheid van zolderkamers, ge
scheiden door halfsteensmuren, minder geweten moet
worden aan deze muren, dan aan het feit, dat de
draagconstructies soms over verscheidene vertrekken
doorloopen, waardoor het geluid zich gemakkelijk kan
voortplanten."
Mijn meening is, dat het niet volstrekt noodig is, dat
die draagconstructie doorloopt, die kan doorgezaagd
worden. Bij een halfsteensmuur is het echter niet mo
gelijk, dat men zoo'n draagconstructie verbreekt; dan
is het noodig, dat zij doorloopt en het geluid wordt dus
voortgeplant. Bij een éénsteensmuur of 2 halfsteens
muren heeft men dat gevaar niet, dan kan die draag
constructie verbroken worden en door middel van kop-
pelijzertjes weer verbonden worden. Om allerlei reden,
in de eerste plaats ter voorkoming van de gehoorigheid,
is dat van groote beteekenis, maar ook omdat het het
brandgevaar in de hand werkt, ben ik van meening, dat
de Bouwverordening behoort te worden gewijzigd en
ik wil hierbij een voorstel indienen.
De Voorzitter: Het voorstel van den heer J. de Boer
luidt als volgt
Ondergeteekende stelt voor
„Burgemeester en Wethouders uit te noodigen, tot
het uitbrengen van praeadvies, in zake de muurdikte
van de in art. 34 der Bouw- en Woningverordening
genoemde scheidsmuren."
Het gaat dus om de scheidsmuren tusschen 2 wonin
gen.
De heer J. de Boer: In de Bouwverordening wordt
er uitdrukkelijk op gewezen. Halfsteens scheidsmuren
zijn hier de muren tusschen 2 slaapkamers. Ik ben van
meening, dat een muurdikte van een halve steen niet
voldoende is. Men heeft dan ook het gevaar, dat de
voortplanting van het geluid door de draagconstructie
wordt bevorderd. Bij éénsteensmuren behoeft de draag
constructie niet door te loopen. Ik zou het voorstel in
handen van Burgemeester en Wethouders willen stellen
om praeadvies.
De Voorzitter: Burgemeester en Wethouders hebben
geen bezwaar hieromtrent praeadvies uit te brengen.
Aldus wordt besloten.
De beraadslagingen worden gesloten.
Volgno. 287 wordt onveranderd vastgesteld.
Volgnos. 288314 worden onveranderd vastgesteld.
Volgno. 315. Kosten van de algemeene begraaf
plaatsen en kosten van begraving 11.231.25.