98 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 1 Juni 1938. bewoonbaar te verklaren en men gaat door met het bouwen van woningen, als de voorgestelde, dan is men op den goeden weg. Men brengt arbeid en kapitaal bij elkaar en verrijkt de gemeenschap met goede arbeiders woningen. De heer Rom Colthoff zegt, dat in de totale bouw kosten ad 199.048.18.549.08 is begrepen voor Onvoorzien, winst en risico. Voor een particulieren bouwer een niet onaardige winst Hij zou dan natuurlijk ook over goedkoopen grond moeten kunnen beschikken. Het komt spr. voor, dat voor dezen grond bij het sport terrein wel een hoogere prijs te maken is; voor arbeiders woningen ware dan wel een andere plaats te vinden. Voorts was bij de stukken een berekening van kosten terrein, straataanleg en voortdurend onderhoud, in totaal 16.223.50, maar of dit bedrag bij de totale kosten ad 199.048.is inbegrepen, is niet duidelijk. Mevrouw Van DijkSmit zegt, dat met dit plan, niet worden geholpen zij, die geholpen moeten worden, doordat de huur te hoog zal blijken. De financiëel ster keren zullen daardoor in deze woningen komen. Het in het voorstel gemaakte verwijt aan de particu liere bouwers vindt spr. misplaatst. De gemeente geeft zich immers zelf een voorsprong door 3J/£ van de grondwaarde te rekenen, terwijl particulieren 6 erf pacht betalen. Bovendien is de straataanleg eenige jaren stopgezet, waardoor het particuliere initiatief werd uit geschakeld. Voorts betwijfeld spr. of de huurprijs zoo laag kan worden als B. en W. voorstellen. Enkele factoren wijzen er op, dat de omstandigheden in de toekomst ook hierin een groote rol zullen spelen, terwijl de exploitatie zeer optimistisch is opgezet. Spr. stemt tegen dit voorstel, ook omdat de gemeente zich niet verder in schulden mag steken. De heer Buiël acht het onjuist, dat rekening is ge houden met een rente van 3J^ want als de gemeente den grond in erfpacht had uitgegeven, had zij 6 ont vangen. Vergelijking van dezen bouw met bouw door particu lieren is onjuist, omdat laatstgenoemden winst moeten maken en de gemeente hier ongetwijfeld geld bij moet leggen, want spr. gelooft niet, dat deze bouw een uit zondering op den regel zal zijn. Erg is zulks echter niet omdat het hier een algemeen nut betreft, mits B. en W. zooveel mogelijk bevorderen, dat speciaal zij, die uit de onbewoonbaarverklaarde woningen komen, in dit com plex komen. De heer Balk zegt, dat de menschen met lage inkomens deze gemiddelde huur niet zullen kunnen betalen er zou iets bij moeten door middel van huurbons, zooals de heer Turksma zeide. Is het B. en W. ook bekend, of het met behulp van het Werkfonds mogelijk is woningen voor groote ge zinnen te stichten Dan kon misschien goedkooper worden gebouwd. Spr. vreest, dat de menschen, die deze woningen moeten hebben, er niet in komen. Groote ge zinnen met 5 a 6 kinderen moeten juist deze woningen kunnen betrekken. Deze wonen vaak wel in een goede woning, doch zij willen graag voor enkele kwartjes huur meer een huis met 3 of 4 slaapkamers hebben. Spr. vraagt pertinent aan B. en W. of zij, die in deze wo ningen behooren, er werkelijk in komen en de groote gezinnen de woningen met 4 slaapkamers krijgen en niet zij, die ze huren om een gedeelte onder te verhuren. De heer Hellema zegt, dat bij de stukken een staat van het aantal aanvragen bij het Woningbedrijf lag, gesplitst in aanvragers, die wel en die niet een woning hebben. Er wordt telkens gezegd, de woningen zijn bestemd voor hen, die in dien prijs geen huis hebben kunnen krijgen. Hoe denken B. en W. deze woningen te ver huren Spr. verwacht een groote aanvraag. Bestaat het gevaar niet, dat iemand, die wel een andere woning kan huren, of reeds een duurdere gemeentewoning bewoont, een der nieuwe woningen in gebruik zal nemen Welke maatregelen wil men daartegen nemen en hoe wil men controle hebben, dat die menschen in de woningen komen, die er in moeten De heer Van der Geest zegt, dat de heer Hellema hem noopt iets te zeggen. Het mag bekend zijn, dat velen tegenwoordig een huis bewonen, dat hun eigenlijk te duur is, maar een dergelijke woning moeten hebben in verband met de grootte van hun gezin. Men moet natuurlijk geval voor geval onderzoeken, maar de lijn is niet in het algemeen door te trekken, dat zoo iemand niet een dezer goedkoopere woningen kan krijgen, noch iemand, die een gemeentewoning huurt, welke voor zijn gezin niet geschikt is. De heer Stobbe zegt, dat deze zaak in de Comm. voor O. W. grondig is bekeken. Spr. is niet enthousiast voor gemeentelijke woningbouw, doch gelet op de sociale taak, welke de gemeente in dezen heeft en na bestu deering van de aangeboden stukken, is spr. tot de con clusie gekomen, dat in den hier bestaanden woningnood moet worden voorzien. Als men zich hier beroept op de hooge erfpachtsrente, wijst spr. er op, dat zijn voorganger, de heer Terpstra, steeds heeft geijverd voor verlaging daarvan. Indertijd, toen men 6 billijk achtte, was de toestand van de burgerij veel gunstiger dan thans. Zoolang spr. aan den weg timmert, is het nog nooit voorgekomen, dat particu lieren arbeiderswoningen konden bouwen, daar zij ze niet kunnen exploiteeren door de hooge erfpacht enz. De voorziening van arbeiderswoningen blijft, gezien den nood op dit terrein, Overheidstaak, omdat het particu liere onvermogen op dit terrein is gebleken. Den heer IJtsma bevreemt het, dat bij dit voorstel gesproken wordt over de hooge erfpachtsrente en dat men om beurten uitroeptik heb er altijd voor geijverd die weg te krijgen. Spr. beschouwt dit onderwerp als tè ingewikkeld om er hier zoo maar even een berekening van op te zetten. Spr. zou graag een voorstel tegemoet zien, dan kan dit vraagstuk apart onder oogen worden gezien. Of men verzoekt B. en W. een onderzoek daar naar in te stellen. Er is hier gezegd, kan de gemeente niet wat meer doen Hierover is spr. zeer verheugd. Laat ieder in eigen kring overwegen om B. en W. te verzoeken in het belang der volkshuisvesting voldoende goede arbei derswoningen te doen bouwen, dan behoeft de Raad zich verder niet druk te maken, of die aan Jan, Piet of Klaas zullen worden verhuurd dat komt dan vanzelf terecht. Men zegge niet vooraf, er moeten geen menschen uit duurdere woningen in. Natuurlijk ook niet uit de aller minste woningen. Men late dit gerust aan het wijs beleid van B. en W. over. Men moet de geschiktste huurders nemen, rekening houdende met de sociale omstandig heden. De heer De Boer (weth.) zegt, dat de meeste sprekers dit voorstel met sympathie hebben ontvangen. De Dir. van Gem.werken heeft, na overleg met spr., den heer Turksma op diens vragen gezegd, dat hij het antwoord wel in de vergadering zou krijgen. Als Raadsleden zulke inlichtingen wenschen, is het beter zich tot het College te wenden. De heer Turksma vindt de exploitatierekening te nauw opgezet, maar spr. hoopt het tegendeel te kunnen bewijzen. Natuurlijk is de bedoeling woningen voor de minst gesitueerden te bouwen, maar voorop staat, dat Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 1 Juni 1938. 99 het goede arbeiderswoningen moeten worden, die aan de eischen van dezen tijd voldoen. Het plan is voorts geheel opgezet in verband met de situatie van het ter rein daardoor zijn er verschillende blokken en is de indeeling van de woningen ook verschillend. Pl.m. 30 bovenwoningen hebben vier slaapkamers en zijn dus geschikt voor groote gezinnen. Ook zijn de kamers ruim, zoodat de kinderen, als de heele familie thuis is, niet op straat behoeven te worden gestuurd. Particuliere bouwers kunnen deze woningen inderdaad niet in dezen prijs bouwen, omdat zij het geld niet op zulke voordeelige voorwaarden kunnen krijgen als de gemeente. Een particulier kan geen annuïteitsleening sluiten hij bouwt bovendien niet in het belang van de volkshuisvesting, maar voor zijn bestaan. De heer Praamsma zeide terecht, dat de gemeente indertijd ge dwongen was te bouwen, omdat er een groot tekort aan arbeiders-, zoowel als middenstandswoningen, was. Het materiaal was slecht en duur en het spreekt vanzelf, dat die woningen thans verlies opleveren nu particu lieren de laatste jaren vele, betere, woningen hebben gebouwd. Doordat de woningmarkt overvoerd werd, zij het niet met arbeiderswoningen, is de stratenaanleg stopgezet. Voor de gemeente was zulks aanleiding de huur van een aantal z.g. middenstandswoningen be langrijk te verlagen, waardoor een deel daarvan wo ningen werden voor arbeiders met een regelmatig in komen. Ditzelfde verschijnsel zag men bij de particuliere woningen. De slechtste huizen brengen echter de meeste huur op. Zoo wordt voor de vier bij punt 8a onbewoon baarverklaarde woningen pl.m. 10.per week huur gemaakt. Daarom is het taak der gemeente voor een behoorlijke volkshuisvesting te zorgen. In elk geval moet zij trachten goede woningen te bouwen en daarna zal er met zorg op worden toegezien, aan wie zij worden ver huurd. Er bestaat hier reeds contact tusschen de ver tegenwoordigers van de gemeente en de besturen van bouwvereenigingen, die gezamenlijk trachten te voor komen, dat b.v. huurders van een vereenigingswoning een gemeentewoning betrekken om iets minder huur te betalen, wat natuurlijk niet uitsluit, dat iemand, die om een bepaalde reden goedkooper moet wonen, zal worden geholpen. Deze woningen komen vlak bij de 151 woningen in de Indische buurt te liggen, welke heel aardig zijn, maar ongeschikt voor groote gezinnen. Daar de nieuwe wo ningen daarvoor beter geschikt zijn, zal een goede op schuiving kunnen worden verkregen en bij een doel matige toewijzing kan veel worden bereikt. Herhaal delijk werden bij de hier bestaande bouwvereenigingen pogingen gedaan deze materie te regelen, tot nu toe echter zonder succes. Er zou dan moeten komen een centrale toewijzingscommissie voor met Rijkssteun ge bouwde woningen, zooals die elders met goed resultaat werkzaam zijn. Nu de verhuring van dit complex loopt over het gem. Woningbedrijf en met de bouwvereeni gingen hier ter stede overleg plaats heeft t.a.v. het over nemen van elkanders huurders, kan men verzekerd zijn, dat de woningen op de meest doelmatige wijze zullen worden verhuurd. Voorts hadden sommige leden 6 rente in rekening willen brengen. Uit den brief van den Dir. van Gem.- werken blijkt, dat ook een becijfering is opgezet, waarbij de grond tegen kostprijs aan het Woningbedrijf ter be schikking wordt gesteld en de kosten van straataanleg enz. op de exploitatie drukken. De huur zou dan nog 0.14 per week lager worden. B. en W. hebben echter gemeend, dat de gemeente den normalen grondprijs moet berekenen. Dat die niet aan den lagen kant is, blijkt hieruit, dat de grond aan de Balistraat naar ƒ4.— per m2 werd berekend, die aan den Mariahof 4.50, Auke Stellingwerfstraat ƒ5.— tot ƒ6.— en Ramstraat ƒ4.— tot 5.De grond wordt in gebruik afgestaan tegen gerekend naar den huidigen rentestandaard. Met huurderving is geen rekening gehouden, omdat deze woningen zeker worden verhuurd, gezien de behoefte en de plaats waar gebouwd zal worden, en 40.— voor onderhoud wel aan den hoogen kant zal zijn. B. en W. hebben dit bedrag genomen, om de onkosten niet te laag voor te stellen. Den heer Rom Colthoff zegt spr., dat de grond als bouwrijp terrein tegen ƒ6.per m2 ter beschikking wordt gesteld de straataanleg is daarin begrepen, wat bij bouwrijp terrein altijd het geval is. De kwestie van de erfpacht zou spr. buiten beschou wing willen laten, om die later, als die zaak eens speciaal aan de orde is, te behandelen. Met opzet is geen steun van het Rijk gevraagd, omdat het niet noodig was en ook om vrij te zijn in de keuze van indeeling e.d., want wordt een Rijksbijdrage ver leend, dan stelt het Rijk voorwaarden en zouden B. en W. waarschijnlijk met een ander plan moeten komen. De heer Praamsma vindt de overgelegde cijfers van de aanvragen aanvechtbaar. Op 22 Januari bedroeg het aantal aanvragen van hen, die gaarne willen veranderen, 131; op 31 Mei was dit aantal 115. (De heer Praamsma; Die hebben een woning.) Velen hebben een woning, maar moeten veranderen. Meestal zijn de aanvragen serieus, al zijn er ook bij van hen, die alleen om te veranderen willen verhuizen. Dik wijls komen menschen met een doktersbriefje bij het Gem. Woningbedrijf, en bij onderzoek blijkt meestal, dat zij terecht moeten verhuizen. (De heer Turksma; Was het totaal aantal aanvragen voor woningen van ƒ3.a ƒ4. inbegrepen van hen, die trouwplannen hebben, niet 174 Op 31 Mei was dit aantal 115. B. en W. meenen, dat thans niet meer dan 75 woningen behoeven te worden gebouwd. (De heer Van der Schoot: Is het niet goedkooper achter dit terrein te bouwen?) Spr. zegt, dat de bedoeling is t.z.t. de zijstraten door te trekken en zoo noodig daar woningen te bouwen. Had men thans dien grond genomen, dan had men geen verdiepingbouw kunnen toepassen, waarvoor de thans gekozen straat wel geschikt is. Als nu tot dezen bouw wordt overgegaan, wil spr. niet beweren, dat de zaak in orde is, maar er is een goed begin gemaakt met de verbetering van de volkshuisvesting. De heer Turksma zegt, dat hij bij het vragen van inlichtingen geenszins den wethouder heeft willen pas- seeren, doch spr. meende, dat, als hij een dergelijke inlichting wenschte, hij zich tot het hoofd van den dienst of de secretarie kon wenden, zonder met den wethouder overleg te plegen voor een ondergeschikt punt als dit en dan wendt men zich toch niet tot B. en W. Toen spr. er hier zijn verwondering over uitsprak de ge vraagde lijst niet te hebben gekregen, had hij, als hij achterdochtig was geweest, kunnen vragen, of er thans veel minder aanvragen zijn dan op 22 Januari jl. Er is hier opgemerkt, als zou spr. zich tegen dezen bouw hebben verklaard. Hij heeft alleen gezegd, dat men niet tegen particuliere bouwondernemers mag uit spelen, dat zij niet in dezen bouw voorzien en dat hij meent, dat het tot de sociale taak der gemeente behoort aandacht te schenken aan den bouw van arbeiders woningen. Spr. heeft gezegd, dat de gemeente de laatste jaren verliezen op de gemeentewoningen te verwerken heeft. Als men destijds meende, dat die woningen inderdaad gebouwd moesten worden, dan was het een reëele poli tiek geweest daarop meer af te schrijven en had men later niet voor verrassingen gestaan. Spr. vraagt nogmaals of er tegen 3J^ geld te leenen is voor 50 jaar. Indien niet, dan komt de exploi tatie dezer woningen op losse schroeven te staan. Het is ook eenigszins verwonderlijk, dat men voor een huis van 3000.slechts 0.50 assurantie bere kent. (De Voorzitter: 0.20 per mille.) Dan zou het toch in ieder geval 0.60 moeten zijn, maar spr. ziet niet op één dubbeltje.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1938 | | pagina 3