122 Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 27 September 1939. bracht, een voorziening, die, naar spr. meent, geen enkele andere plaats in Nederland heeft. Toen de mobilisatie kwam en het niet zeker was, of ook de Lb.-dienst in werking moest treden, zijn de posten van vak- en wijkleiders zooveel mogelijk van zandzakkenbescherming voorzien, uit overweging, dat deze posten ook tijdens luchtalarm bezet zouden zijn en eenige bescherming diende te worden aangebracht. Het bedrag, dat het Dep. toegestaan had voor aankoop van zakken, was lang niet voldoende waar er gehandeld moest worden, zijn meerdere zakken uit den handel be trokken. Intusschen was echter gebleken, dat een groot deel van het personeel bezwaar maakte tegen een steeds rouleerenden dienst en derhalve constante bezetting der posten, wat toch eigenlijk het juiste is (Nederland is dan in oorlog), niet mogelijk was. Toen bleek, dat de posten niet bij Luchtalarm bezet zouden zijn, is opge houden met zandzakkenversterking. De Geneeskundige Dienst is een der belangrijkste diensten. Het materiaal hiervoor is thans voor de ge- heele gemeente aanwezig bescheiden, maar voldoende voor de wijze, waarop de dienst hier is opgezet. Hier kan nu b.v. ook weer verschil van meening zijn. De geneeskundige posten zijn opgezet als eerste-hulp- posten en niet als verplegingsplaatsen voor dit laatste zijn zij niet uitgerust, maar dat is ook nooit de opzet geweest. Voor aankoop van het materiaal was door het Dep. geen machtiging verleend, omdat de hiervoor noodige artikelen, als het zoover zou komen, altijd wel uit den handel te betrekken zouden zijn, meende men. Theorie en practijk bleken elkaar ook hier niet te dekken. Nood verbanden bleken tijdens de mobilisatie door de mili tairen te zijn opgekocht. Het hoofd van den genees kundigen Lb.-dienst kon echter nog van elders be trekken in overleg met de eerder genoemde autoriteit is spr. toen maar tot aanschaffing overgegaan, vóór het geheel te laat was. Ook instrumenten en verbandmiddelen zouden t.z.t., als het zoover was, gekocht worden. Spr. c.s. werden echter gewaarschuwd, dat het een zoowel als het ander door particulieren en van andere zijde werd opgekocht, en aanvulling van den winkelvoorraad op moeilijkheden stuitte. Daarna is getracht met handelaren een soort contract van koop en terugkoop aan te gaan en nog op een andere manier, wat mislukte. Toen spr. daarna een schrijven kreeg van dr. Uffelie en dr. Geerlings, dat naar hun stellig oordeel, indien nu niet gekocht werd er was zelfs een ultimatum ge steld tot hedenmiddag 2 uur t.z.t., als het zoover eens zou komen, Leeuwarden positief zonder instrumenten en verbandmiddelen voor de hulpposten zou zijn, is hij, wederom na gepleegd overleg, tot aankoop overgegaan, terwijl afgesproken is, dat de handel, indien er weer vredestoestand is, zooveel mogelijk de behulpzame hand bij afzet zal bieden. De prijzen, welke de gemeente be taald heeft, waren geen opdrijfprijzen, zelfs zeer billijk. Brancards, ofschoon niet in aantal, zooals de oor spronkelijke opzet was, verbandtasschen en -kisten zijn aanwezig; de gelden daarvoor waren destijds door Den Haag toegestaan. Den Haag stond de gemeente niet toe verband kisten aan te schaffen, wel verband trommels. De voor die trommels te besteden som was echter zoo laag, dat daarvoor geen goede trommels te krijgen waren en verbandkisten wilde Den Haag niet betalende verbandtaschjes, die goed en niet duur zijn, heeft Leeu warden zelf maar betaald. Indien men meent, dat de hulpposten ook ingericht moeten worden voor behandeling van gaspatiënten, moeten daarvoor nog maatregelen worden getroffen. Willen ze aan de eischen voldoen, dan zal zulks, inge volge inlichtingen van den Dienst der Gemeente werken, ongeveer 5 a 6000.kosten. Dit hangt er natuurlijk mee samen, of men verder den geheelen dienst op gasbescherming wil inrichten. Een aantal gasmaskers is voorradig, echter niet genoeg, en zoo ontbreken nog meerdere artikelen op dit gebied. Met omliggende gemeenten, al of niet in ruimeren kring, naar gelang het chirurgische of niet-chirurgische patiënten betreft, is een regeling aangegaan, ook om trent verpleging, nadat de ziekenhuisverpleging is afge- loopen. Voor het beschikbaarstellen van meerdere verpleeg- ruimte, indien die in de ziekenhuizen alhier onvoldoende mocht blijken, ook al door de reserveering hiervan door de militaire overheid, zijn maatregelen genomen. Het zal den Raad bekend zijn, dat de ziekenhuizen verplicht zijn, hun verpleegruimte in tijd van oorlog met 1/4 op te voeren. Van die 5/4 kan door militairen 2/3 in beslag worden genomen. Mogelijk zullen dan het Bonifatius- hospitaal en het Diakonessenhuis als één geheel worden beschouwd. Voor de burgerbevolking kan hierdoor ge brek aan verpleegruimte komen, doch om daar in te voorzien, hebben de heeren Uffelie en Geerlings de school in de Eestraat op het oog, wat een kleine ver hooging in het crediet van Gemeentewerken meebrengt. De Politiedienst kan versterkt worden met leden der Vrijw. Burgerwacht, die aangesteld zijn als onbezoldigd gem.-veldwachter en als zoodanig beëedigd. Ook deze dienst is maar matig op gasgevaar ingericht. Wat de Brandweer betreft, is, nu een motorspuit van de Regeering is ontvangen, door middel van drie der vroeger in gebruik geweest zijnde spuiten in ieder der 4 vakken van Leeuwarden een motorspuit te plaatsen. Op een der conferenties was toegestaan voor slangen voor deze spuiten een bedrag van 1500.te besteden, dat ingevolge art. 4 van het K.B. d.d. 15 Augustus 1936 juncto art. 11, 2e lid, der Luchtbeschermingswet ten laste van het Rijk komt. Spr. heeft dit bedrag besteed door niet de allerduurste (die het Rijk zelf wel kocht), maar toch goede kwaliteit slang te koopen, waardoor wat meer lengte ter beschikking kwam, en ieder der vakspuiten met 400 m kon worden uitgerustkleinere hulpstukken waren nog voldoende aanwezig. Voor de wijkbrandweren wilde men eerst geen gelden toestaan. Het Hoofd van den Lb.-dienst heeft toen gezegd: geeft U liever voor het geld van de aangeboden sirenes brandweermaterieel; daaraan mankeert nog wel iets en de sirenes zijn bij ons wel in orde. Hij heeft toen 4200.losgekregen, het bedrag, dat destijds door spr. aan het Dep. was opgegeven. De gemeente moet het eerst betalen, een nota in duplo aan het Dep. inzen den, dat het t.z.t. terugbetaalt. Ondanks reeds opge- loopen prijzen is het spr. gelukt, hiervoor de materialen te bestellen, om in iedere wijk een waterleiding-eenheid (opzetstuk. 200 m slang, twee straalpijpen) ter be schikking te stellen. Deze materialen zijn echter, door dat de toestemming tot aankoop zoo lang uitbleef, nog niet ontvangen. Beide betrokken firma's hebben spr. verzekerd te trachten te zullen leveren binnen twee maanden, hetgeen hij, deze firma's kennende, als zeker meent te moeten aannemen. Dat dit materiaal bij een hevigen brandbomaanval voldoende zal zijn, wil spr. niet gaarne beweren. Er zou hier en daar nog een be hoorlijk stuk motormateriaal met ruim slanglengte bij moeten, maar van het Rijk, dat, zooals gezegd, deze uitrusting moet betalen, zijn geen gelden voor brand weer meer te krijqen. Voor de Lichtbedrijven werd de ondergrondsche gasolietank absoluut noodzakelijk geacht. Verder wordt er aan gewerkt, in de 24 duims Ceintuurleiding 24 stuks afsluiters (patent Blaauw) te plaatsen, aangezien geen enkele aanwezig is. Het is bekend, dat de Waterleidingmij., ofschoon buiten de gemeentelijke bemoeienis liggende, verschil lende voorzorgen heeft genomen; ook het duidelijk aan geven van brandkranen en afsluiters is aan haar ini tiatief en werk te danken. Van de andere takken van dienst van de Lucht Verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 27 September 1939. 123 bescherming behoeft niet zooveel te worden mede gedeeld. De ontsmettingsdienst behoeft alleen op te treden, als met strijdgas gewerkt is. Uitgerust is deze dienst in geenen deeleook hier is 't weer hetzelfdewordt geheel op gasgevaar ingesteld, dan moeten hier ook eenige duizenden besteed worden. Verder ontbreekt voor het geheele personeel een eenigszins beschermend hoofddeksel, waarvoor gewoonlijk een helm wordt gekozen. Al moge het misschien niet tot den eigenlijken dienst der luchtbescherming behooren, kan spr. mededeelen, dat aan de Gasfabriek eenig scherfvrij onderkomen voor het personeel is ingericht; genoeg is dit nog niet. Ook het politiepersoneel heeft door middel van een flinke zandzakkenbescherming een dergelijk onder komen ingericht. Bij de andere bedrijven zijn voor het dan in dienst zijnde personeel geen scherfvrije onder komens aanwezig. In het Stadhuis zijn in een der kel ders stutten aangebracht, opdat deze ruimte eenigszins als schuilplaats zal kunnen dienst doen. Gasvrije ruimte is nergens aanwezig. Besloten is, als Nederland in oorlog geraakt en dus de Luchtbeschermingsdienst in werking zal treden, de scholen vrijaf te geven, ten einde gedurende b.v. een week te zien, hoe de toestand zich ontwikkelt. Dit is ook in overeenstemming met het Luchtbeschermingsplan voor scholen, zooals dit centraal is vastgesteld, aan gezien vrijaf kan gegeven worden aan die scholen, waar geen schuilplaats aanwezig is, en geen leerplicht vervolging wordt ingesteld tegen de ouders, die de kinderen in dien tijd thuis houden, wat, naar het oor deel van B. en W., veelvuldig het geval zal zijn. Ten slotte komt spr. tot de groote groep, waarover ook de heer Van Kollem sprak en te wier behoeve de Luchtbeschermingsdienst is ingesteld het publiek. Af gezien van verscheidene aan te wijzen lofwaardige voorbeelden, is, naar spr.'s oordeel, nog niet genoeg doorgedrongen, dat in de eerste plaats ieder zich zelf heeft te helpen. Spr. hoort de opmerking ,,dat is goed voor groote huizen, maar hoe kan ik nu in mijn huis, met twee niet te groote kamers beneden, drie kamertjes boven en dan met een plat dak en geen kelder, een schuilplaats inrichten Er is oogenschijnlijk veel waar in deze redeneering, misschien ook wel het gevolg van te veel theoretische raadgevingen in allerlei schrifturen, om een schuilkelder, dan liefst nog gasvrij. in te richten. Toch zal ieder moeten toegeven, dat het voor de Over heid absoluut ondoenlijk is, en ook nooit de opzet, bij welken Luchtbeschermingsdienst, in welke gemeente ook, geweest is, voor menschen, op het oogenblik van luchtalarm in woningen vertoevende, schuilplaatsen in te richten. Ook hier doen plaatjes en verhalen, hoe het elders is, weer denken, dat het daar zooveel beter is. Ook in die plaatsen kan maar een zeer klein percentage der inwoners in schuilgelegenheden worden geborgen en wie heeft er dan recht op Toch kan men in een woning, als boven genoemd, als er maar een klein stukje grond, bleekje of voor- tuintje bij is, wél iets doen, al of niet in samenwerking met enkele buren. Als men een paar oude kisten kan bezetten, laat men deze, zonder deksel, een 60 cm in den grond zakken (dieper kan men met het oog op het grondwater niet gaan); men geneert zich daarna niet gras en bloemen aan te tasten en werpt een flinken wal rondom de kisten op, hoe hooger en dikker, hoe beter. En kan men het met eigen vindingrijkheid nog wat beter maken, dan heeft men bij luchtalarm zijn eigen kleine schuilloopgraaf in de buurt. Men zal zeggen het is niet prettig in zoo n open gat te zitten; inderdaad, dat kan het niet zijn, maar als dat het eenige is Nederland is dan in oorlog, laat men dat niet vergeten. Wie heeft dit werk al in zijn avonduren of vrijen Zaterdagmiddag voor zijn gezin uitgevoerd Wat betreft publieke schuilloopgraven. eigenlijk al leen bestemd voor hen, die bij luchtalarm op straat zijn en niet in zeer korten tijd een woning kunnen bereiken, staat Gemeentewerken gereed, op eerste sein een zestal in de hoogere plaatsen aan te leggen, wat in 36 uur klaar kan zijn. Bovendien zal er dan zeer zeker de Gedragsregel komen, dat men bij luchtalarm ieder, die toevallig in de buurt is, in zijn huis moet opnemen en dat alle vertoeven en verkeer op den openbaren weg tijdens luchtalarm verboden is. Wil de Raad, dat er meer schuilloopgraven gemaakt worden en ook kelders voor eventueel schuilen worden ingericht, dan zullen hier en daar op ruime schaal voorzieningen moeten worden getroffen. In dat geval zal de gemeente geen enkele verantwoording op zich kunnen nemen voor ernstige ongelukken ten gevolge van gedrang e.d., die ook de beste politie niet zal kunnen keeren, en voor een massale ramp. Decentra lisatie der inwoners lijkt spr. in die tijden in een plaats als Leeuwarden nog de beste tactiek; de procentische kans op een ongeval is dan inderdaad grooter, maar bij een massaal ongeval zijn de gevolgen des te ernstiger. Voorts antwoordt spr. den heer Van Kollem, dat de Minister tot nu toe geen gebruik heeft gemaakt van zijn bevoegdheid om te bevelen, dat bij bouw of verbouw van perceelen, die daarvoor in aanmerking komen, een schuilkelder gemaakt wordt. Het zal den Raad bekend zijn, dat de kosten daarvan voor rekening van het Rijk komen. Pl.m. 10 plannen van gebouwen, die onder de wetsbepalingen vielen, zijn naar Den Haag gestuurd, doch de Minister achtte het onnoodig daar schuilkelders aan te brengen. In de couranten treft men dikwijls plaatjes en mede- deelingen aan, die doen zien, dat elders zoo enorm veel geschiedt i.z. schuilgelegenheden. Procentisch is dat echter weinig. Als hier schuilloopgraven gemaakt zou den worden, zouden deze een lengte hebben van onge veer 400 m. Als men rekent op 3 personen per m, welke mogelijkheid spr. overigens meent te moeten betwijfelen de officieele cijfers zijn 2x/i persoon per m dan nog heeft men slechts ruimte voor 1200 personen, 2 j van de bevolking dus. Het doel van de schuilloopgraven en -kelders is, dat het publiek, zich bij een bomaanval op straat bevindend, er gebruik van kan maken. Maar natuurlijk kan men menschen, die in de buurt wonen en er heen hollen, niet keeren De gemeente kan ten slotte, als de Raad dien kant uit wil, hier en daar schuil gelegenheden maken. Misschien zou het psychologisch, om de bevolking gerust te stellen, goed zijn. Maar men moet zich dan niet verbeelden, dat men dan veilig is en zelf niets behoeft te doen; dat is juist het gevaar van deze voorzieningen. Met den heer Rienks is over de kosten gesproken. Spr. gelooft, als hij 3.— per per soon rekent, aan den lagen kant te zijn; er komt o.a. veel hout aan te pas. Bovendien kan men vragen als er schuilgelegenheid voor b.v. 10 der inwoners gemaakt wordt, wie heeft er dan recht op? Alleen zij, die op straat loopen en degenen, die dicht bij wonen, of mogen ook menschen, die verderop wonen, er in Ten slotte heeft iedereen er recht op, niet alleen zij. die thuis geen voorziening kunnen treffen, maar ook degenen, die thuis wel voorzorgen hebben genomen. Wel kunnen er dan ook hier foto's in de krant ver schijnen van een 20-tal gravende mannen en misschien ook van menschen met gasmaskers, zooals dat in En geland gebeurt. Maar of het daar zoo schitterend in orde is, als de foto's doen schijnen, spr. gelooft er niets van. Een ieder moet hier voor zich zelf zorgen, hoe pri mitief dan ook. Mocht het tot luchtaanvallen komen, dan hale men b.v. zijn schuifdeuren tusschen de kamers vandaan, zette die schuin tegen elkaar en werpe er een berg zand tegenop. Een bewoner van een huis, waar geen open grond bij ligt, maar dat bij een plantsoen staat, zou daar in zijn vrijen tijd desnoods een behoorlijk schuilplaatsje van wat oud hout kunnen inrichten voor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1939 | | pagina 4