li van B. en W. 118 Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 19 October 1949. Benoemd worden de heer V. d. Noord, met 30 stem men, en de heer Landman, met 29 stemmen (de heer E. van Gorkum 1 stem; deze stem is ongeldig, daar deze naam niet op de voordracht voorkomt; voorts nog 1 biljet van onwaarde). Punt 5. De aanbeveling van het bestuur luidt als volgt: 1. Mr. IJ. K. de Boer; 2. Mr. B. Dorhout: 3. Mr. J. Rutgers. De heer W. C. Dijkstra zegt, dat omtrent deze vaca ture overleg plaats vindt, dat wegens tijdsgebrek nog niet kon worden beëindigd. Spr. zou daarom willen vragen, dit punt tot de volgende raadsvergadering aan te houden. De Voorzitter vraagt, of de raad er bezwaar tegen heeft, dat dit punt van de agenda wordt afgevoerd. Als blijkt, dat niemand er bezwaar tegen heeft, wordt besloten het tot de volgende vergadering aan te houden. Punt 6 (bijl. no. 163). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 7 (bijl. no. 169). Mevr. RingenaldusVan der Wal merkt op, dat in de raadsbrief staat, dat de betrekkelijke panden binnen 6 maanden ontruimd moeten worden. In de plaats daar van zouden spr. c.s. graag zien, dat deze termijn werd gesteld op 1 maand, daar de woningen levensgevaar opleveren. De Voorzitter is van mening, dat er geen enkel be zwaar tegen bestaat, dat de termijn van 6 maanden wordt veranderd in een termijn van 1 maand en dat B. en W. het voorstel van mevr. Ringenaldus dus kunnen overnemen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W.. met inachtneming van de aangebrachte wijziging. Punt 8 (bijl. no. 166). De heer Van der Veen heeft een paar, uitsluitend informatorische, vragen: Gaat in een geval als het onderhavige de te bouwen woning van het bouwvolume af of is ze extra? Bouwt deze Jellema, die in Buitenpost woont, voor zichzelf, d.w.z. om zelf in het huis te wonen? Kan dit iemand, die van buiten komt. worden toegestaan? Of bouwt hij hier slechts een huis, om het te bezitten? De heer Geerts (weth.) antwoordt, dat dit huis in derdaad van het bouwvolume afgaat. Aan Jellema is toestemming verleend, nadat eerst aan de woningcom missie advies is gevraagd, of hij voor een huis in Leeu warden in aanmerking zou komen. Hij is, zo meent spr., chef, van de expeditie bij de Leeuwarder Papier- warenfabriek en hij is gehuwd; normaliter zou hij ook voor woonruimte in Leeuwarden in aanmerking komen. Er is echter deze restrictie gemaakt, dat de mogelijk heid bestaat, dat een gedeelte van het huis in beslag genomen wordt voor een gezin van twee personen, dat ook voor woonruimte in aanmerking komt. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 9 (bijl. no. 167). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 10 (bijl. no. 171 De heer W. C. Dijkstra zou enkele vragen willen stellen. Uit de toelichting tot dit voorstel en uit de bij de stukken gevoegde tekeningen blijkt, dat het in de be doeling ligt de Vondelstraat door te trekken tot het terrein van de Leeuwarder Papierwarenfabriek en dus niet tot de Harlingertrekweg. Spr. heeft zich afgevraagd, of het niet aanbeveling zou verdienen, nu men toch bezig is daar een straat aan te leggen, de Harlinger trekweg toegankelijk te maken. Z.i. zouden de arbei ders, die in het daar gelegen industriecentrum werk zaam zijn en van het V/esten uit de trekweg moeten bereiken, daarmede ten zeerste zijn gediend. Spr. zou gaarne willen weten, of het mogelijk is, zij het met behulp van een eenvoudig voetpad, aan deze wenselijkheid tegemoet te komen. De heer Leffertstra kan zich met het voorstel van B. en W. geheel verenigen, alleen zou hij t.a.v. de breedte van de aan te leggen straat, die 6 m bedraagt zijn bezwaar willen kenbaar maken. Men moet aannemen, dat deze weg vrijwel uitsluitend door vrachtauto's zal worden gebruikt. Wanneer deze wat breed geladen zijn, zal het z.i. kunnen voorkomen dat ze elkaar niet kunnen passeren, zodat aanrijdingen kunnen plaats hebben. Allicht zal ook verzakking van de weg kunnen voorkomen. Zo.u de weg slechts één ir breder worden, dan zou al veel gewonnen zijn. Spr heeft zich ter plaatse even georiënteerd en toen bleel het hem. dat de zaak zeer urgent is. Hij zou er dus nie aan willen meewerken, dat ze vertraagd werd. Toch meende spr. even deze opmerking te moetei maken. Hij hoopt intussen, dat zijn pessimisme nie bewaarheid zal worden. Men moet ook niet vergeten, dat de fa. Benninga voor haar fabrieken, die naast de L.P.F. zijn gelegen ook wel spoedig zal trachten aansluiting op de weg te krijgen en daardoor zal het verkeer nog intensieve worden. En het is slechts een kwestie van wat grom en keien, om deze weg op 7 m breedte te brengen. Nogmaals wijst spr. er echter op, dat hij vertragin van het werk niet zou willen riskeren. De heer Witteveen (weth.) antwoordt de hee W. C. Dijkstra op diens vraag, of deze straat met d Harlingertrekweg in verbinding kan worden gebracht dat alles mogelijk is, maar dat eigenlijk eerst de Heli conweg zou moeten worden doorgetrokken. De Helicon weg zal, vanaf het begin bij het circuit van de Harlin gerstraatweg, moeten doorlopen tot het vaarwater e dan, door middel van een brug, contact moeten make i met de Harlingertrekweg. Dat wordt de grote verkeers weg. Deze doortrekking kan echter niet worden uit gevoerd, omdat er particulier eigendom, o.a. een boei- derijtje van Van der Meer, in de weg staat. Op een weg, die parallel zal lopen aan de Harlingertrekweg en die zal aansluiten ter ene zijde aan de verlengde Heliconweg en ter andere zijde aan de Westersing 1 Verlaatsbrugzal dan de Vondelstraat uitmonde Een verbinding, als door de heer W. C. Dijkstra be doeld, zou mogelijk zijn, maar dan alleen als noodweg en dat lijkt spr. te omslachtig en ook vrij kostbaar. Van zo n weg van tijdelijke aard ziet hij niet direct het ni t in. Hij zou liever de Heliconweg willen doortrekken en hoopt, dat dit niet al te lang meer zal behoeven te duren. Tot de heer Leffertstra zegt spr., dat het oorspron kelijk de bedoeling was de weg nog smaller te maken dan 6 m. Juist omdat twee vrachtauto's elkaar op een weg ter breedte van 6 m zodanig kunnen passeren, d t ze niet steeds hetzelfde spoor behoeven te houden, waardoor een onevenredige belasting van de weg cn dientengevolge een oneffen wegdek zou ontstaan, s deze breedte aangehouden. Vrachtauto's van 3 m Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van Woensdag 19 October 1949. 119 I brc dte bestaan niet; de allergrootste zijn ten hoogste I iy m. Het verkeer zal op het ogenblik alleen komen H van de L.P.F. Van een andere fabriek kan niet eerder B ve eer komen dan wanneer de Heliconweg verder I is doorgetrokken en de verbindingsweg naar de I Westersingel tot stand is gekomen. Dan zal het ver- I Ier de van de Vondelstraat breder moeten worden ge- I m< kt, althans als er geen verandering in de plannen I koi Men moet de oplossing van thans als van tijde- I lijl aard beschouwen. De riolering is wel permanent I. ge: akt, maar omdat men de toestand nog niet geheel I en heeft uitgestippeld, is het wegdek nog provisorisch. Z h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel Punt 11 (bijl. no. 172). oandacht fan 'e hear Santema foei by it bistu- de vjen fan dit punt op in pear dingen, dy 't hy wol I efl nei foaren bringe woe, yn 't bisünder it feit, dat it gekt fan dizze dyk noch wer in diel fan it kultuer- I-. !an dat ommers al sa krap is yn de omkriten fan I Lj< wert, yn bislach nimme sil. Op de tekeningen sjocht I sp; bygelyks, dat oan 'e oastkant fan de bocht by it I do p Goutum it aide „leantsje", dat ien fan de aldste I dy es fan Ljouwert is en miskien tsjinne hat as sédyk, in -100 m folge wurde sil en dan wurdt, mei in 6f- I bü ng de strjitwei, fierder nei it noarden, wer birikt. I De ei, dy 't dêrfoar nomd wurde sil, giet dwers troch de reiden, dy 't spr. hat it al sein sa'n bytsje me to finen binne yn de omkriten fan Ljouwert. Soe I it, n forban dêrmei. net in ding fan bilang wêze, dat me yn elk gefal, foardat men dwers troch de greiden hir e giet. earst noch ris foar kar nimt de bisteande wei I nei doarp Goutum? It wie de bidoeling fan spr., hjir I yn bisünder de klam op to lizzen. De léste tiid is yn I de nkriten fan Ljouwert troch de greate kanaelwurken I gai hwat kultuerlan wei wurden. As men nou hinnegiet en selde docht, dan fynt spr. dat net bipaeld in reden om diid om to wêzen. F erder soe spr. noch efkes de oandacht festigje wolle op folgjende. Hy lies, dat dwers troch de Wurdumer- fea hinne. om in bocht óf to snijen, by de tsjintwurdige KL tp, in düker lein wurde sil. Op dy menear sil nei spi ynsjoch en bigryp de skipfeart yn de Wurdumer- fea abslüt ünmooglik makke wurde, mar spr. wol der dal s by sizze, dat dy skipfeart net folie mear bitsjut. F oar bilang, dat üs, Friezen, tige swier weacht. dat de art yn 'e winter, hwannear der iis is, in bulte brükt wu 't as ütfalspoarte foar dyjingen, dy graech in ein ride meije, nei Groti bygelyks. As der nou aensen in dük r leit, sil men needsake wêze in oare sport neist it gev >ane reedriden to bioefenjen, it saneamde ..klünjen M; dér halde de measten net fan en it bifoardert it iist risme op dizze feart net. F n it net sa makke wurde, dat it biswier fan klünjen forfait? heer Vellenga wil beginnen met te zeggen, dat me erkentelijk kan zijn voor het feit, dat deze weg hie: is geprojecteerd, in de eerste plaats om de weg zelve, die door de geregelde gebruikers zeer nuttig ge- ach zal worden en die ook van groot belang is voor me ongeregelde gebruikers om naar het te ontsluiten gebied te komen, en in de tweede plaats omdat hier we: gelegenheid wordt geschapen. Spr. gelooft, dat men 'an :amerhand gekomen is in een stadium, dat men dar baar kan zijn voor iedere vorm van bestrijding der wei ioosheid. 11 erkloosheid is misschien eens een woord geweest, wa, van iedereen hoopte, dat het in de wetenschappe lijke sfeer zou blijven, maar die hoop is niet gerealiseerd. Het is n.l. zo. dat het gevaar van de werkloosheid met de dng toeneemt. Zonder dat men aanstonds toe is aan «en corz/uncfuurwerkloosheid van de afmetingen van voor 1940, is toch wel te zien, dat men van de huidige werkloosheidsverschijnselen niet af is met de dood doener, dat het een seizoenwerkloosheid is, die hoog stens een paar maanden kan duren. Het is een werkloos heid, die langzaam maar zeker de vorm van een sfructuurwerkloosheid aanneemt. De P.v.d.A. nu meent het aan haar naam en aan haar beginselen verplicht te zijn hiertegen stelling te nemen en te moeten overgaan tot een zo intensief mogelijke bestrijding van de werk loosheid. Het aantal werklozen, dat j.l. Maandag bij het daarvoor bestemde orgaan was geregistreerd, bedraagt voor de gemeente Leeuwarden 452, waarbij dan nog komen de 144 man, die in de D.U.W. werk zaam zijn en die men ook als werkloos kan aanmerken, hoewel zij op een bepaalde manier nog werkende zijn. Het is m.a.w. op het ogenblik zo, dat 600 van onze medeburgers niet op de gewone manier in het arbeids proces zijn ingeschakeld. 150 Leeuwarders stappen Maandagsmorgens in de L.A.B.O.-bus om naar Steen- wijk te gaan, waar zij de gehele week, gescheiden van hun gezin, in kampen verblijven. Wat dit betekent, be hoeft spr. voor geen enkel raadslid uitvoerig te schetsen. Hij c.s. hebben op dit gevaar reeds gewezen in de be grotingsvergadering aan het begin van dit jaar. Hij heeft daarbij gevraagd, of er objecten waren om de werkloos heid te bestrijden. B. en W. hebben hem toen de toe zegging gedaan, dat zij deze zaak nader zouden bezien en dus mag hij de hoop koesteren, dat de onderhavige weg een van de objecten is, die het college toentertijd in petto meende te hebben. Vandaar ook, dat spr. c.s. er zeer dankbaar voor zijn. dat deze weg zal worden aangelegd. Misschien mag spr. dan ook, in aansluiting hieraan, vraqen, of dit ene object door andere wordt gevolgd, of er dus meer plannen in portefeuille zijn en of er mogelijk plannen naar daarvoor aangewezen instanties doorge stuurd zijn. Is het mogelijk zo, dat deze winter een aantal objecten zal worden aangeboord? Misschien zal het college deze of een komende ge legenheid willen aangrijpen, om de raad een exposé van zulke objecten te geven. Spr. gelooft, dat een dergelijk exposé alleszins zou worden gewaardeerd, door zijn fractie niet alleen, maar door heel deze raad, door heel de Leeuwarder burgerij en in het bijzonder door de wer kende stand hier ter stede. Spr. keert thans, na deze kleine uitweiding, die hij heeft gegeven, omdat een ieder toch het belang van dit vraagstuk moet inzien, terug tot de onderhavige weg. Hij zou dan het college willen vragen of het mogelijk is, in het gehele kader der werkloosheidsbestrijding, bij de inschrijving voor deze weg een bepaalde methode te volgen. In enkele Friese gemeenten is de volgende proef genomen. Men liet inschrijven: le. op voorwaarde, dat bij het werk gebruik zal worden gemaakt van grote machines: draglines e.d. (de inschrijvingssom daarvoor noemt spr. x); 2e op voorwaarde, dat bij het werk geen gebruik zal worden gemaakt van dergelijke machines, maar meer van handkracht (spr. geeft het bedrag, dat daarvoor uit de bus kwam, aan met y). De ge noemde gemeentebesturen hebben de weg en de mid delen gevonden om het verschil tussen de bedragen y en x op een bepaalde manier toe te kennen. Dit behoefde niet als overbruggingsgeld te worden uitbetaald, maar de mensen konden hiervoor productieve arbeid ver richten. Wanneer men handkracht inschakelt, zal men er voor hebben te waken, dat niet de arbeidseer van de arbeider wordt aangetast en men niet meer de legende van voor de oorlog krijgt, dat men een kuil graaft en daarmee een andere kuil dempt. Misschien verdient het aanbeveling, wanneer het col lege zou willen overgaan tot de tweede door spr. ge noemde methode, daarbij ook datgene te doen wat in de andere genoemde gemeenten gebeurd is, n.l. het arbeids bureau in te schakelen bij het betrekken van arbeids-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1949 | | pagina 2