8 9 men dêr mar sa'n lyts bytsje ynfloed op hat. Sa tusken heakjes wol spr. efkes freegje, oft der wol hiel goed oan tocht is spr. twivelet der eigentlik net oan, mar wol de fraech dochs efkes stelle, dat de ynkomsten dêr't de gemeente dan seis baes oer is, yn it ridlike sa heech mooglik binne. Nou wol spr. noch efkes hwat freegje oer eat, hwat him nei de seksjegearkomste noch opfallen is. As it kolleezje seit: dat hienen Jo mar yn 'e seksje sizze moatten, dan moat spr. dêrop anderje, dat hy it, doe't de seksjegearkomste halden waerd, to drok hie om him der tige yn to fordjipjen. It is spr. dan opfallen, dat de foroarderingen op de leges ü.o. foar de boargerlike stan, foar it lést wizige binne yn novimber 1948. Krekt nei dy tiid binne de lés ten, ek dy't foar it gemeentepersoneel opbrocht wurde moatte, folie heger wurden. Men kin jin dus öffreegje: Is dy foroardering noch wol by de tiid, hwant hwer't de gemeente hwat wei krije kin yn it ridlike, moat hja fêst by wêze. Spr. komt noch efkes werom op it tokoart. Dit is dus ek biynfloede troch de flinke forheging fan it subsydzje foar it Frysk Orkest, foar de Ljouwerter Mu- zykskoalle en ek troch it tokoart fan de stêdsbustsjinst. Nou kin men wol sizze: Ja, dy bigreating moat slute en it gemeentebistjür moat mar sjen, hoe't it dat rédt, mar sa kin it fansels net, al kin men sa fier mooglik dy kant ütgean. Men kin sizze: It spyt üs, mar wy kinne it Frysk Or kest gjin subsydzje jaen, dan wurdt üs tokoart grea ter. Spr. wol der daelks by sizze, dat hy sa net rede- nearje wol. En hwat de stêdsbus bitreft, Ljouwert wurdt stees greater en kin net büten sa'n forfiermiddel. Spr. mient, dat yn 'e greate stêdden de trams en trolley bussen ek altyd in great tokoart hawwe en dêr rydt men ek mar fleurich troch. Men hat ien kear ,,A" sein en moat ek „B" sizze. Men kin hiel gewoan net mear werom. En dat is op it kulturele mêd krekt itselde. Fryslan leit al sa'n hiel ein fan it sintrum óf en as men hjir ek kultureel earmoed makket, komt men noch folie mear efteroan, dus dat kin hiel gewoan net. Spr. c.s. binne it mei de opset fan dizze bigreating wol iens. It tokoart is öfgryslik great, mar de subsydzjes en de oare ütjeften, dy't needsaeklik binne, of dy't tige winsk- lik achte wurde, moatte bliuwe. Spr. wit der neat fan, oft de sprekkers aensens nei hwat de hear De Vries sizze sil, noch gelegenheit krije oer de erfpacht to praten, mar oars wol hy him yn greate linen oanslute by hwat de hear Van der Veen sein hat oer erfpacht. Erfpacht of gjin erfpacht is by spr. ek net in prinsipiéle kwesje. Hy c.s. wolle dat fan gefal ta gefal bisjen, mar wol fiele hja mei de hear Van der Veen foar de greatst mooglike frijheit. Men moat fansels as riedslid it bilang fan de gemeente foarop stelle, mar dat hoecht noch net altiten yn to sluten, dat men tsjin it forlangen fan de boargers yngiet. Spr. wol him oanslute by de hear De Jong, as hy de hoop en winsk ütsprekt, dat it it kolleezje en ek de rie jown wurde mei ünder Gods seine ek yn it kommende jier yn it bilang fan de gemeente fierder to arbeidzjen. De heer Rutkens zegt, dat het niet alleen de heer Van der Veen is opgevallen, dat in de algemene be schouwingen die tot dusverre zijn gehouden, enige mat heid valt te constateren. Het is ook spr. opgevallen. Men behoeft zich niet te verwonderen over die mat heid. Wanneer men de halstarrige houding van minister Beel in aanmerking neemt en de huidige ontwerp-be- groting, die door het college aan de raad is voorgelegd, beziet, dan moet het ons, aldus spr., van het hart, dat het college er goed aan heeft gedaan om niet te voldoen aan de circulaire-Beel. Immers, de politiek van Beel komt er op neer, dat de zo noodzakelijke gemeentelijke ontwikkeling bij de toeneming van de bevolking en de daarmee gepaard gaande toeneming van het verkeer ten achter blijft, indien voldaan zou worden aan diens onzalige wensen. Wij menen dan ook, dat, indien de raad deze ont- werp-begroting zou goedkeuren, hij dan in feite de eerste stap heeft gedaan tegen de huidige Romme- politiek, die belichaamd is in de circulaire van Beel. Bij verschillenden is de vraag gerezen: Is het moge lijk om deze begroting te realiseren, althans daar kwa men de opmerkingen op neer. Wij zijn van mening, dat het van de ontwikkeling zal afhangen, of deze begro ting gerealiseerd zal worden, ja of neen. Deze moge lijkheid achten wij hier aanwezig, indien op de basis van de begroting 1956 een andere koers zal worden ge varen door de leiders van de P.v.d.A. Dit zal hier op neer moeten komen, dat die krachten samengebundeld worden, die ook van de regering een andere koers wil len, die weer ten gevolge zal hebben, dat het de ge meente Leeuwarden mogelijk zal zijn haar begroting te realiseren. Wij denken hierbij in de eerste plaats aan het samengaan van socialisten en communisten. (Ge lach.) (De heer Vellenga (weth.): Niet thuis). Wij be schouwen dit als de meest belangrijke, als een be slissende voorwaarde om het afremmen van de ge meentelijke ontwikkeling door de Beel-Romme-politiek tegen te gaan. Het zal echter afhangen van de vraag, in welke mate de P.v.d.A. bereid zal zijn om haar on zalig anti-communisme te staken en haar strijd te richten tegen die afremmende krachten. Dit samengaan zal er toe moeten leiden, dat Romme straks bij de verkiezingen een nederlaag zal worden toegebracht, op grondslag waarvan na de verkiezingen een regering samengesteld zal kunnen worden, waarin voor de re actionair Romme geen plaats meer zal zijn, een rege ring, die volgens onze opvattingen dan zal dienen te bestaan uit P.v.d.A., V.V.D. (Gelach) en andere krach ten, die door de mandementspolitiek van Romme nu geen kans hebben. In dit verband achten wij, evenals de heer Van der Veen, de huidige samenstelling van het college niet in overeenstemming met de wil van de kiezers (De heer Wiersma: Oostenwind). Wij zijn van mening, dat een samenstelling van het college, be staande uit P.v.d.A. en V.V.D.meer in overeenstem ming is met de uitdrukkelijke wil van de kiezers, zo als zij die door het uitbrengen van hun stem hebben getoond op de laatst gehouden gemeenteraadsverkie zingen. Wij menen, dat wij, omdat deze huidige begro ting ingaat tegen de Beel-politiek, haar dienen goed te keuren, om zodoende mede te werken aan een tot stand brengen van een zo groot mogelijke eenheid in de raad tegen de funeste politiek van Beel, die be lichaamd wordt in diens circulaire. Er zijn in de algemene beschouwingen door de diverse fracties hartroerende woorden gebezigd over de wo ningnood en ook wij zouden hierover iets willen zeggen. Wanneer wij cijfers willen noemen, moeten wij vol staan met de raad in het bijzonder er op te wijzen, dat het aantal aanvragen in Leeuwarden van jaar tot jaar stijgt en dat het op dit ogenblik reeds de 4500 heeft overschreden. Zeer terecht is er gezegd, dat de woningnood bijna uitzichtloos wordt, vooral gezien de regeringspolitiek van het huidige ogenblik. Men is be zig om de goegemeente koeien met gouden horens te beloven. Het staat reeds vast, dat, wil er werkelijk sprake zijn van een opheffing van de woningnood bin nen 10 jaar, het dan noodzakelijk zal zijn om in Leeu warden een jaarlijks bouwvolume te realiseren van 770 woningen. Wij vragen ons af: is het mogelijk om bij de huidige politiek van Beel deze belofte van Witte voor Leeuwarden te vervullen? In het jaar 1955 beloofde Witte aan het Nederlandse volk 75.000 woningen. Dit zijn maar 64.000 geworden, dus 11.000 minder. Ook voor dit jaar was een contin gent van 75.000 beloofd. Reeds nu heeft de minister be kend gemaakt, dat er 8.000 woningen minder zouden worden gebouwd dan aanvankelijk door hem waren begroot. (De heer Wiersma: Vorstverlet). Zowel de politiek van Beel als van Witte karakteriseert in het bijzonder de Romme-politiek, die in het afgelopen jaar is gevoerd. Nochtans zijn ook wij van mening, dat ook vanuit de Leeuwarder raad een zo krachtig mogelijke stem dient te worden gehoord, opdat er een einde komt aan de ellende, die in Leeuwarden op dit gebied heerst. Deze woningnood immers heeft tot gevolg, dat bron chitis en astma huizen op de zolders en in de toch tige schuren van de krotwoningen. Wanneer wij deze ellende zien en ook de maatregelen, die geregeld door diverse gemeenten worden beraamd om niet alleen te bewerkstelligen, dat er een zo hoog mogelijk bouwvolume van de regering verkregen wordt, maar ook, dat dit gerealiseerd kan worden, bevreemdt het ons, dat er stemmen opgaan in de raad, die de methode van Amsterdam afkeurenswaardig vinden. Wat behelst eigenlijk deze methode Ze bestaat daaruit, dat de gemeente Amsterdam de sociale voorwaarden voor de bouwvakarbeiders aantrekkelijker maakt. Dat Amsterdam op dit ogenblik in staat is om een grote aantrekkingskracht uit te oefenen, is niet in de eerste plaats gelegen in het feit, dat het verhuis- en verblijf kosten vergoedt; wél maakt in de allereerste plaats de gemeentelijke klassen-indeling groot verschil uit. Wij zijn dan ook van mening, dat, wil Leeuwarden de bouw vakarbeiders houden, het er dan ook toe over dient te gaan om voor hen de voorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Verder menen wij, dat B. en W. zowel technische en politieke leiders van elke richting als de bouwvakarbei ders en de vakorganisaties om één tafel zouden moe ten bijeenbrengen, ten einde met elkaar maatregelen te beramen, die er toe kunnen leiden, dat Leeuwarden een hoger volume zal kunnen realiseren en dat een ongestoord bouwen in Leeuwarden tot stand kan wor den gebracht. Wij willen er met nadruk op wijzen waar hier gesproken is over de mogelijkheid tot systeembouw dat men alleen kan proberen om een zo groot moge lijke bouw-aktiviteit in Leeuwarden te bereiken, maar dat zulks uiteindelijk niet mogelijk zal zijn, indien dit zou gaan zonder en ten koste van de bouwvakarbeiders. Verder zijn wij van mening, dat de omscholing in Leeuwarden een te geringe aantrekkingskracht biedt voor de jonggehuwden in het bijzonder. De omscho- lingslonen zijn n.l. gebaseerd op de W. en W.-uitkering. Dit leidt er toe, dat vooral jonggehuwde arbeiders zul len trachten werk te vinden in de industrie, omdat ze de 20%, die ze minder krijgen in de woningbouw, daar wel verdienen. Wij menen dan ook, dat het college hier aan grote aandacht zal dienen te besteden, opdat ook in Leeuwarden een zo groot mogelijke bouwcapaciteit kan worden bereikt, zonder dat daarbij de vreugde van de arbeid in het gedrang zou komen. In deze beschouwing willen wij ook nog iets zeggen over de salarissen van de ambtenaren en andere loon- trekkenden in dienst van de gemeente. De mening van de C.P.N., dat de werkers niet delen in de gestegen welvaart, is reeds geruime tijd niet meer alleen haar mening. Eind augustus begon Ad. Ver meulen zijn radiopraatjes met als hoofd ,,De noodzaak tot een nieuwe loonronde". Nadien zijn onderhandelin gen hierover begonnen. De groot-ondernemers echter denken er niet aan om aan de zeer matige eisen van de vakorganisaties te voldoen. De raad van commissa rissen van de Amsterdamse Bank, waarvan Romme lid is (Gelach), stelt voor deze en diens mede-aandeelhou ders 45 miljoen belastingvrij uit te keren. Dit mirakel wil men in die kringen tot in lengte van jaren laten voortbestaan en opvoeren, ten koste van de arbeiders klasse. En op dezelfde dag, dat „Het Vrije Volk" met een verslag kwam van het in december van het vorige jaar gehouden looncongres, waar de eis van een al gemene loonronde werd gesteld, verklaarde Romme in de K.V.P.-raad, dat hij aan een nieuwe loonronde niet zou medewerken. Wij hebben nadien dan ook gezien, dat de ondernemers in de Stichting van de Arbeid de onderhandelingen hebben gesaboteerd. De C.P.N.-fractie staat daarom op het standpunt, dat in Leeuwarden de eis van de vakcentrales door het college gerealiseerd dient te worden en terecht dient te komen in de zakken van de ambtenaren en de andere loontrekkenden uit de gemeente. In de begroting 1956 zijn posten opgenomen, die onze goedkeuring niet kunnen wegdragen. Hierop komen wij bij de behandeling van de posten terug. Wij handhaven ons standpunt t.a.v. de viering van de 5e mei. Wanneer door de heer Mani de hoop wordt uitgesproken, dat ook dit jaar de bevolking over zal gaan tot de viering en de zo massaal mogelijke viering van de 5e mei, dan zouden wij tot de heer Mani willen zeggen: Uw wens en Uw hoop kunnen heel wel ver wezenlijkt worden, indien U met ons er op aandringt, dat het college van B. en W. daartoe de nodige initia tieven neemt, omdat hiervan naar onze mening zal afhangen, in welke mate de 5e mei in Leeuwarden zal worden gevierd. Wij zijn van mening, dat het standpunt van B. en W., neergelegd in de mem.v.a., in strijd is met de motie, die in de Tweede Kamer is aanvaard. Voorts hebben wij kennis genomen van de medede ling van het college, dat het in de loop van het jaar zal komen met een voorstel tot wijziging van het amb tenarenreglement. In tegenstelling met wat de heer K. J. de Jong hierover heeft gezegd, zouden wij B. en W. willen vragen: Geef de ambtenares in Leeuwarden vrij baan, geef haar de volledige kans, dan zal zij be wijzen, dat zij niet onder zal doen voor haar manne lijke collega's. Laat Uw aangekondigde voorstel een einde maken aan de krenkende discriminatie van de vrouw. Het beleid te dezen aanzien van de laatste an derhalve eeuw is op dit ogenblik bezig bankroet te lijden en wij zouden zeggen: laat de raad er een steen tje toe bijdragen, dat dit bankroet zich ook zo snel mogelijk t.a.v. de ambtenares zal voltrekken. De heer De Vries is nog diep onder de indruk van de liefdeszang van de heer Rutkens en het kost hem moeite om tot de werkelijkheid terug te keren. Spr. zou het college wel in overweging willen geven, de begroting niet meer in de maand maart te doen behandelen (Ge lach). Spr.'s fractie heeft zich, zoals haar voorzitter al in zijn algemene beschouwingen heeft gezegd, beraden over de vraag: erfpacht of verkoop. Spr. zou nu van deze gelegenheid gebruik willen maken, om het college en de raad in te hchten over de conclusies, waartoe zij is gekomen en de overwegingen, die haar tot deze con clusies hebben geleid. Allereerst zouden hij c.s. en dit in overeenstemming met wat in de raad is gezegd willen vaststellen, dat, naar hun mening, dit vraagstuk louter een vraagstuk van praktische politiek is, en dus als zodanig niet principieel, zo men wil, dogmatisch, gezien mag worden. Het enige principiële in dit vraag stuk vormt de vraag, in hoeverre het algemeen belang prevaleert boven het particuliere belang. Men zal van spr.'s fractie niet anders kunnen verwachten, dan dat zij aan het algemene belang een overheersende positie wil toekennen. De voornaamste voordelen, verbonden aan het erfpachtsysteem, boven de vei koop van giond zijn: in de eerste plagts: de eventuele waardevermeer dering van de grond komt niet toe aan de toevallige particuliere eigenaar, maar aan de gemeenschap. Deze waardevermeerderingen zullen op kunnen treden bij die gronden, die door de toenemende stadsuitbreiding relatief dichter bij het centrum komen te liggen, dan wel bij die gronden, waarop in de buitenwijken winkel centra e.d. ontstaan. Ook bij sanering van straten of wijken zal waarde stijging optreden voor de gronden in de grensgebieden, waartegenover staat, dat de gemeente belangrijke fi nanciële offers voor deze sanering zal moeten brengen. Ook eventuele monetaire waardestijgingen komen bij het erfpachtsysteem aan de gemeenschap. Deze waarde- en prijsverschillen komen slechts in direct tot uitdrukking, daar de gemeente, indien de grond zou zijn verkocht, tegen een hogere prijs deze gronden weer zou moeten terugkopen. Direct kan de gemeenschap hiervan profiteren, door bij het einde van de erfpachtstermijn of wel tussentijds tot herwaardering van de grond over te gaan. Een tweede voordeel van het erfpachtsysteem acht spr.'s fractie de mogelijkheid, dat de gemeente opnieuw de beschikking krijgt over de grond, terwijl zij desgewenst ook tussentijds de beschikking er over kan herkrijgen. Naar haar mening spreekt dit voordeel wel zeer sterk. Als men ziet, hoe moeizaam de weg is, om in de te saneren stadsgedeelten de beschikking over de grond te krijgen en met hoeveel kosten dit gepaard gaat, is hier verder commentaar wel overbodig. Spr. c.s. zijn van oordeel, dat, hoe zorgvuldig men ook in uitbreidingsplannen met de te verwachten ontwikkeling van woningbouw en verkeer rekening zal houden, deze ontwikkeling slechts zeer onvolledig zal zijn te begroten. Als derde voor deel kan nog genoemd worden het feit, dat de adspirant- bouwer minder kapitaal nodig heeft om tot bouw van een eigen woning over te gaan. Hoewel dit toch zeker ook een voordeel genoemd mag worden, zullen in de praktijk de psychologische weerstanden, die het gevolg zijn van de jaarlijks terugkerende betalingsverplich-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1956 | | pagina 5