36
A
Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van woensdag 28 november 1956
RAADSVERGADERING
Spr. heeft met zijn betoog willen aantonen, dat niet
de gehele schuld voor de vertragingen bij de dienst
zelf gezocht moet worden, maar voor een groot deel
ook bij het publiek.
De heer Tiekst.ra (weth.) zou bijna veronderstellen,
dat hij na de discussie in de raad niets meer behoeft
te zeggen. Hij prijst zich gelukkig, dat er een deskun
dige aanwezig is, die zijn licht over deze zaak deed
schijnen en dat de heer De Jong nadrukkelijk heeft
uitgesproken, dat het publiek, om tot het goed func
tioneren van deze dienst te komen, ook een grote mate
van medewerking dient te verlenen.
Spr. vindt het op zichzelf niet prettig, wanneer op
merkingen van deze aard buiten het sectleverslag om
worden gemaakt. Hij acht het beter, dat dergelijke
dingen daarin tot uitdrukking komen.
De stadsautobusdienst rijdt sedert februari van dit
jaar op 3 lijnen. De derde lijn is ingesteld, nadat dui
delijk was gebleken, dat de lijnen, waarop oorspronke
lijk werd gereden, het optimum hadden overschreden.
Dit gaf aanleiding tot reorganisatie van de dienst.
Lijn 1 heeft daarbij haar route behouden en lijn 2 heeft
een deel van haar debiet afgestaan aan lijn 3. Leeu
warden mag zich gelukkig prijzen, dat de ontwikke
ling zodanig is geweest, dat men nu de beschikking
heeft over een dergelijke dienst. Zou de dienst func
tioneren op de wijze, zoals de heer Van der Meer het
vraagt en de heer Santema het eist, dan zou de ge
meente Leeuwarden er zelf een zodanige dienst op na
moeten houden, met alle consequenties van dien. Dan
zouden de uitgaven het drievoud van het huidige sub
sidie moeten bedragen. (De heer Pols: Meer.). De heer
Pols is pessimistischer dan spr. Spr. vindt het drie
voud al een behoorlijk bedrag.
Normale lijndiensten zijn minder gevoelig voor het
bezwaar van slechte weersomstandigheden dan lokale
diensten.
De 20-minuten-rijtijden zijn zo krap als het maar
enigszins mogelijk is; een kwartier-dienst zou nog veel
hogere eisen stellen en aanzienlijk grotere financiële
offers vragen.
Spr. is het met de heer De Jong eens, dat er al veel
gewonnen was, wanneer het publiek veel meer bus-
minded was en wist, hoe zich te gedragen, door bijv.
niet met een briefje van tien te komen, als men 17 ct.
moet betalen en meer gebruik maakte van de 4-, 8- of
10-rittenkaarten. Hoe het echter ook zij, in de spertijd
zal men altijd rekening moeten houden met vertraging.
's Ochtends tussen 8 en 9.30, 's middags ten tijde van
het ziekenhuisbezoek en 's avonds tussen 7 en 8 zijn de
lijnen zwaar belast en dan zal men met vertraging
rekening moeten houden.
Volkomen terecht heeft de heer Beeksma er op ge
attendeerd, dat men, als men eisen stelt aan zo'n dienst,
zich wel moet realiseren, dat men vervoerd wordt te
gen bedragen, lager dan de kostprijs.
Spr. wil er ook op wijzen, dat men de situatie van
de laatste maanden niet als uitgangspunt behoort te
nemen, want de stadsautobusdienst heeft ook aanzien
lijke bezwaren ondervonden van een groot aantal werk
zaamheden, die zo voor en na in de stad hebben plaats
gehad. Spr. denkt in het bijzonder aan de verbetering
van de Bildtsestraat en de demping van de Keizers
gracht. De busdienst werd hierdoor telkenmale ge
stagneerd en moest zijn route verleggen. Dat was dus
ook niet in het voordeel van een vlotte uitvoering van
de dienst. De wijze, waarop de dienst verricht wordt,
maakt evenwel, dat hij op de basis van de lage prijzen
kan worden gehandhaafd.
De hear Van der Schaaf (weth.) seit, dat de fraech
oer sltülplakken oftowol abri's mear op it terrein fan
iepenbiere wurken leit. Datoangeande kin spr. mei-
diele, dat dy saek yn it forroune „lytse jier" in bilang-
ryk stik foarütkommen is. Der is mei in kombinaesje
fan autobusündernimmers al fierhinne oerienstimming
birikt. It is lykwols noch net hielendal klear; der
wurdt noch in lyts bytsje oer de kostenfordieling praet.
Ek oer de plakken, hwer't de abri's fêstige wurde sille,
binne wy it, sa seit spr., sa goed as iens. It kolleezje
hat dêr ek al syn bitinken oer jown.
Nou hat de hear Santema ek noch frege, oft dy abri's
ek foar de stêdsautobustsjinst bistimd binne. Hja binne
spesiael makke foar de ütgeande tsjinsten, mar as der
nou tafallich op 5 m öfstan in halte is foar de stêds
autobustsjinst, dan sil it publyk wol sa wiis wêze om
ek fan de abri gebrük to meitsjen.
Volgno. 578 wordt onveranderd vastgesteld, waarna
de gehele begroting met de wijzigingen nos. 1 en 2,
z.h.st., overeenkomstig het voorstel van B. en W., wordt
aangenomen.
Punt 5 (bijlage no. 281).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Hierna sluit de Voorzitter de vergadering.
van woensdag 28 november 1956
Aanwezig: 31 leden.
Afwezig: mevr. Dr. A. C. A. Blanksma-Kok en de
heer Schootstra; 2 vacatures.
Voorzitter: de heer Mr. A. A. M. van der Meulen,
burgemeester.
Te behandelen punten:
1. Mededelingen.
2. Voorstel tot het aankopen van de percelen Bleker-
straat no. 22 en Houtstraat no. 102, van W. Platte en
F. de Lange, beiden alhier, resp. van C. H. Heiner,
alhier, en J. Heiner te Tilburg
(bijlage no. 300).
3. Voorstel tot het aankopen van een schiphuis,
gelegen aan de Potmarge, van A. Slof, alhier
(bijlage no. 295).
4. Voorstel tot het aankopen van een grondstrook,
gelegen aan de Lambert Jacobszstraat, hoek Molenpad,
van mr. G. J. van der Meij, alhier
(bijlage no. 284).
5. Voorstel tot het aankopen van grond, gelegen in
Leeuwarden-Zuid, ten noorden van het Van Harinxma-
kanaal, van G. de Boer te Goutum
(bijlage no. 296).
6. Voorstel tot het afstaan in erfpacht van een
perceel bouwterrein, gelegen aan de westzijde van de
Schieringerweg, aan J. H. Vellema, alhier
(bijlage no. 291).
7. Voorstel met betrekking tot het beschikbaar stel
len van een terrein, gelegen ten oosten van het Kalver-
dijkje, voor de bouw van een dierentehuis
(bijlage no. 292).
8. Voorstel tot het wijzigen van de uitbreidings
plannen in onderdelen, genaamd „Uitbreidingsplan
West" en „Uitbreidingsplan Oost", in verband met de
toenemende vraag naar bouwterreinen voor autogarages
(bijlage no. 293).
9. Voorstel tot het verhogen van het kostenbedrag
ex artikel 32, le lid, van het Besluit buitengewoon lager
onderwijs 1949, alsmede tot het verhogen van de voor
schotten op de exploitatie-vergoeding aan bijzondere
schoolbesturen, beide voor 1956
(bijlage no. 280).
10. Voorstel tot het verhogen van het kostenbedrag
ex artikel 55 bis der Lager-onderwijswet 1920, alsmede
tot het verhogen van de voorschotten op de exploitatie
vergoeding aan bijzondere schoolbesturen, beide voor
1956
(bijlage no. 283).
11. Voorstel tot het beschikbaar stellen van gelden
aan het bestuur van het St. Lucia Gesticht te Rotter
dam voor de aanschaffing van een rijwielstallnig bij de
school voor uitgebreid lager onderwijs aan de Grote
Kerkstraat no. 81, alhier
(bijlage no. 282).
12. Voorstel om te verklaren, dat de oprichting en
instandhouding van een uitgebreid technische school
in deze gemeente nodig wordt geoordeeld
(bijlage no. 299).
13. Voorstel met betrekking tot de hulp aan Hon
gaarse vluchtelingen
(bijlage no. 294).
14. Voorstel tot het garanderen van de tijdige be
taling van rente en aflossing van hypothecaire geld
leningen, welke door de N.V. Bouwkas Nederlandse
Gemeenten te Assen aan een aantal van haar bouw-
spaarders zullen worden verstrekt
(bijlage no. 285).
15. Voorstel tot het wijzigen van de met de stich
ting „Volkscrediet", alhier, gesloten rekening-courant-
overeenkomst
(bijlage no. 286).
16. Voorstel tot het aangaan van een overeenkomst
met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten,
waarbij het in rekening-courant op te nemen krediet
voor het jaar 1957 wordt vastgesteld op f 1.000.000,
(bijlage no. 287).
17. Voorstel om burgemeester en wethouders te
machtigen gedurende het dienstjaar 1957 kasgeldlenin
gen te sluiten
(bijlage no. 288).
18. Voorstel tot het verbeteren van de openbare
verlichting langs verschillende straten
(bijlage no. 297).
19. Voorstel tot het wijzigen van de gemeentebe
groting voor het dienstjaar 1956
(bijlage no. 289).
20. Voorstel tot het wijzigen van de gemeentebe
groting en van de begrotingen van het grondbedrijf en
van de energiebedrijven, voor het dienstjaar 1956
(bijlage no. 298).
21. Voorstel tot het vaststellen van een verordening,
als bedoeld in de artikelen 9, 10 en 43 der Drankwet
(Staatsblad 1931, no. 476)
(bijlage no. 301).
22. Voorstel tot het vaststellen van een verordening
tot heffing van schoolgeld aan de gemeentelijke kleu
terscholen
(bijlage no. 290).
23. Voorstel tot het wijzigen van de Bouwverorde
ningen voor deze gemeente
(bijlage no. 302).
Punt 1.
De Voorzitter deelt mede:
A. dat Ged. Staten van Friesland hebben goedgekeurd:
1. het raadsbesluit van 5 september 1956:
tot aankoop van de percelen Blekerstraat no. 37 en
Houtdwarsstraat nos. 2 en 4, van G. W. Stienstra,
alhier;
2. de raadsbesluiten van 26 september 1956:
a. tot verkoop van industrieterrein, gelegen in
Leeuwarden-West, aan de stichting „Leeuwarder
Industriegebouwen" en J. Martens, alhier;
b. tot aankoop van een aantal perceeltjes grond
van de fa. Bouw- en Exploitatiebedrijf „Het
Engelse Plein", alhier;
c. tot uitgifte in erfpacht van een perceel bouw
terrein, gelegen aan de oostzijde van de Berlioz-
straat, aan de Vereniging van Zelfstandige Melk
handelaren voor Leeuwarden en omgeving;
d. tot het aangaan van een grondruil met betrek
king tot gronden, gelegen aan de Julianastraat,
met de Coöperatieve Condensfabriek „Friesland",
alhier;
e. tot aankoop van een aantal schiphuizen, gelegen
aan de Potmarge;
f. tot aankoop van een aantal woningen, gelegen
aan de Houtstraat, de Blekerstraat, de Wester
straat, de IJsbaanstraat en de I-Iendriksbuurt;
3. de raadsbesluiten van 17 oktober 1956:
a. tot aankoop van de percelen Groeneweg nos. 315,