4 5 waartegen mijns inziens geen grote onderwijskundige be zwaren zijn. Ik meen zelfs te weten, dat er wel paeda- gogen zijn, die aan een dergelijke constructie zelfs on derwijskundige voordelen verbonden achten. Wanneer dit in onze binnenstad mogelijk zou zijn, dan bood een dergelijke oplossing toch beslist voordelen. In de eerste plaats zou het aantal leerkrachten, dat nu werkzaam is aan openbare scholen in onze binnen stad (2x5 plus 2x4, dat is tezamen 18 leerkrachten) niet behoeven te worden teruggebracht tot 12 (2 x 6), maar dan zou dat teruggebracht kunnen worden tot 15, n.l. 2x6 plus 3. De ingreep zou in dit geval dus niet zo krachtig aankomen, dan nu wordt voorgesteld. Er is nog een voordeel aan deze constructie verbon den, n.l. dat men niet twee scholen behoeft op te hef fen, maar één. Er blijft dus een steunpunt; er blijft dus een school en het is denkbaar, dat het aantal leer lingen, dat de openbare scholen in de binnenstad weer bezoekt, groter zal worden. Het is ook denkbaar, dat de leerlingenschaal in het algemeen gunstiger zal wor den, waardoor meer leerkrachten voor hetzelfde aantal leerlingen nodig zijn. Wanneer er dan een keer een derde school is, dan zal die derde school meteen weer in staat zijn om tot een grotere school uit te groeien. Dit gaat dunkt mij beter dan wanneer er een school gesticht zal moeten worden. Er is nog een voordeel aan deze constructie verbon den. Het aantal leerlingen voor een driemansschool is gunstiger dan voor een zesmansschool. Ik bedoel er mee, dat de leerlingenschaal gunstiger is. Er zijn dus gemiddeld per leerkracht aan een driemansschool min der leerlingen nodig, dan aan een zesmansschool. Van deze gelukkige omstandigheid zou dus ook geprofiteerd kunnen worden. Het gehele voorstel heeft mij aanleiding gegeven tot nog een opmerking. Elke school heeft nu een keer een bepaalde sfeer om zich heen. Mij dunkt, dat we kunnen constateren, dat deze sfeer bij de genoemde vier scholen zeer gunstig is. Het doet mij tenminste zeer sympathiek aan, wanneer men zo eens zijn oor te luisteren legt en men hoort de oudercommissies en de leerkrachten van die 4 scholen hun school verdedigen. Ik vind dit een zeer warm aandoend verschijnsel en het is daarom met de grootste bedenkingen, dat ik dit voorstel ga beoor delen. Het is wel heel duidelijk, dat alle 4 scholen niet kunnen bestaan. Er moet dus iets op dit terrein kapot gemaakt worden. Ieder zal zich natuurlijk kunnen voor stellen, dat we het aantal diggelen graag zoveel moge lijk willen beperken. Mijn vraag aan het college is deze. Heeft het college ook dit in zijn oordeel overwogen en acht het college met de voorgestelde oplossing de St. Anthonyschool en de Eeschool in staat om ook deze functie van de Arendstuinscholen in korte tijd over te nemen Ik bedoel daar dus duidelijk mee het overnemen van de cultuurdragende functie, de functie van cul tuurcentrum te zijn in een bepaalde stadswijk. Dat moge voor dorpen sterker gelden dan voor de stad, maar het geldt hier toch ook wel in behoorlijke mate. Recapitulerende dus zou ik graag het volgende van het college willen vernemen. In de eerste plaats: Is er een duidelijk beeld over de vervanging van de St. Anthonyschool? Er zijn bereids stappen ondernomen; mag ik weten welke stappen dat zijn? En is dat beeld zodanig, dat de nieuwe St.An thonyschool de centrumfunctie van de tegenwoordige St. Anthonyschool kan overnemen? De tweede vraag is deze: Welke ernstige redenen zijn er geweest om de oplossing 2x6 leerkrachten plus 1x3 (dat zijn 2 volledige scholen van zes leer krachten en één school van 3 leerkrachten) te verwer pen In de derde plaats: Worden de St. Anthonyschool en de Eeschool in staat geacht om ook de functie, die zopas genoemd werd, van de Arendstuinschool vlot over te nemen? Met andere woorden, zullen de ouders van de leerlingen van de Arendstuinscholen zich vlot kun nen aanpassen bij de bevolking van de andere scholen? Dan wil ik nog graag een vierde vraag hier aan toe voegen: Is de aangifte voor de eerste klassen van onze stadsscholen, die nu met september geopend zullen wor den, zodanig, dat ook deze cijfers wijzen in de richting van het voorstel van b. en w., of wijzen die cijfers mis schien in een andere richting? De hear Boonigaardt: Ik kin my yntinke, dat it slu- ten fan twa iepenbiere skoallen yn in frij brede kring fan lis stêd in pynlike saek is. Seis bin ik gjin foar- stander fan iepenbier ünderwiis en ik wol derom mei greate foarsichtichheit oer dizze saek prate. Mar ik wol dochs bigjinne mei to forklearjen, dat ik der alhiel ynkomme kin, dat men dit yn kringen fan foarstanders fan iepenbier ünderwiis en ek yn de kringen fan alder- kommisjes en personiel in slim gefal achtet en in pyn like saek. Dit is fierder in gefolch fan de Ontwikkeling, dat de binnenstêd üntfolket; dat is hiel düdlik. Mar hjir moatte maetregels troffen wurde. By it lézen fan de stikken haw ik ek wurdearring krige foar it bileid, dat de wethalder yn dizzen fierd hat en dat hy dat oerliz ek yn sa'n brede kring halden hat. Hjirbij spyt it my lykwols, dat ik dochs ta in oare konklüzje komme moat as de wethalder en hwer't men foar in hiel great diel yn de rounte fan dat oerliz ein- liks ek wol hwat ta kommen is. Ik leau dat it elemint fan de geografyske sprieding in to great plak ynnom- men hat yn de oerwegingen, dy't ta dit ütstel laet haw- we. Men seit dat stiet ek yn it stik, dat üs tastjürd is dat yn elts stêdsdiel genóch gelegenheit bistean moat foar iepenbier gewoan leger ünderwiis. Op himsels nommen is dat in rekber bigryp. Yn de hiele binnenstêd is, hwat de Kristlik Nasjonale skoallen bitreft, net ien skoalle. De skoalle, dy't it tichtste by is, is yn de Mar- garetha de Heerstrjitte. Der is ien Herfoarme skoalle, dy't jierren lang foar hiel Ljouwert de learlingen lut- sen hat. Pas inkelde jierren forlyn binne der mear Her foarme skoallen kommen. Mar dy iene Herfoarme skoalle hat dus in funksje hawn foar in folie greater gebiet as de binnenstêd allinnich. Is it nou wol wier, dat men sizze moat, dat der in sa danige sprieding wêze moat, dat de St. Anthonyskoalle der bliuwe moat? En nou kom ik by hwat de hear Drent je ek seit: de oplos sing, dy't üteinlik üt de bus komt, is winliks averjochts. Utsteld wurdt de beide béste skoallen to sluten, ergo de beide minsten bliuwe en ja, dêr moatte foarsjennin- gen komme. Dat is dochs net logysk! Mei dy konklüzje kin ik my bislist net forienigje. En ik leau ek net, dat it, as men de saek wrychtich goed trochtinkt, forantwurde is om it sa to dwaen. As men seit, dat der yn it sintrum fan de stêd per se in iepenbiere skoalle komme moat, is dat nei myn miening net to fordigen- jen. Ek sjoen de hiele situaesje fan it ünderwiis yn Ljouwert kin men sizze: as de beide skoallen yn de Arendstün bliuwe, dan is der, hwat de binnenstêd oan- bilanget, genóch gelegenheit fan ünderwiis oanwêzich. En is dan dy oare opfetting net folie akseptabeler Dy beide skoallen binne yn in goede tastan, dy kinne alles opfange. De St. Anthonyskoalle stiet yn in idyl- lysk oard fan de stêd; it is ien fan de moaiste hoekjes fan Ljouwert. Ik haw der hjoed noch west en as Jo dan dy moaije beam sjogge! It is dêr prachtich, mar it is in freeslik aide skoalle en dy forfanging dat bin ik mei de hear Drentje iens dêr stiet tinkt my net folie fan fêst. Mar as it oars is, dan wol ik graech. dat de wethalder dat posityf seit. Hjirmei stiet en fait de St. Anthonyskoalle. Lit men dy los, dan komt men by de beide Arendstünskoallen torjochte, hwant de Ieskoalle dat rédt him wol; dêr komme yn dat gebiet dochs oare skoallen. As de Ieskoalle weinommen wurdt hinderet dat neat. Dan komme dêr miskien wol mear as ien nije. Wol haw ik efkes de yndruk krige, dat de wethülder yn ien fan de stikken seit, dat dêr mar ien skoalle komt. Dat wol ik sa op gesach fan de wethal der net oannimme. Ik stel my foar, dat yn it hiele ge biet fan it Ieian mear as ien iepenbiere skoalle komme sil. En dan siz ik: it is net slim, as dy iene skoalle op- haidt, hwant dêr komme dochs nije skoallen. Ik wol mar efkes sizze, dat myn miening finael tsjin- oersteld is oan dy fan de wethalder. Fierder is hwat ik dan nou bipleitsje, tinkt my, presiis gelyk oan it yn- sjoch fan de wethalder fan in goed jier forlyn, hwant doe hat de wethalder yn'e holle hawn om de St. Antho nyskoalle to sluten. Doe gie it mar oer it sluten fan ien skoalle, mar dat is it earste punt, hwer't men mei bigjinne moat. En dat hat de wethalder doe ek yn'e holle hawn. Dêr is forset tsjin kommen; dat is ek lo gysk, dat komt altyd wol op ien of oare manear. Dat hat doe de gedachte fan de wethalder west en dat hie goed west. Hy stiet nou op in forkeard spoar. Wy dogge, tinkt my, it béste om de beide skoallen oan de Arendstün to bihaiden. Mar subsidiair soe ik dan noch sizze: as Jo per se de St. Anthonyskoalle biwarje wolle, is der dan gjin mooglikheit om to sizzen: de St. An thonyskoalle bliuwt en der bliuwt ien fan de skoal len oan de Arendstün En is der net in sadanige op lossing to meitsjen, dat men op in gaedlike wize dy beide skoallen splist Dat men dus it oerbliuwende gebou frij makket foar in oar doel? Dat men dus gjin yn- wenning krijt? In oare fraech dy't ik noch haw, is dizze: der is yn it oerliz min of mear fêststeld, dat men der wol mei akkoart gean kin, dat de beide skoallen oan de Arends tün tichtgeane, mar ünder bitingst, dat dizze skoallen har bistimming bihalde foar it iepenbier ünderwiis. Nou wit ik net, hoe't dat nou leit. Ik bin noch mar krekt riedslid, mar as nou in iepenbiere skoalle sletten wurdt, hwat is dat dan foar in gebou? Is dat dan in gebou, dat domwei eigendom fan de gemeente is, sa dat dy sizze kin: nou sille wy ris sjen, hokker bistimming it kriget? As dat sa is, dan leau ik, dat fan de kant fan de gemeente ek sein wurde moat: wy sille dy skoalle in bistimming jaen, dy't foar de gemeente de béste is. De heer Tiekstra weth.Ik geloof, dat ik goed doe bij de beantwoording van de betogen van de heer Dren tje en de heer Boomgaardt eerst eens even de voorge schiedenis te vertellen. Ik neem aan, dat dan de zaak bii de heren wel iets duidelijker geworden zal zijn. Laat ik voorop stellen, dat de maatregelen, die hier nu worden voorgesteld onder alle omstandigheden uiter mate pijnlijk zijn. Het is op het ogenblik in onze pro vincie een normaal verschijnsel, dat er in verschillende gemeenteraden zeer uitvoerige en misschien wel hef tige discussies worden gevoerd over de handhaving van bepaalde scholen in bepaalde dorpen, of over de samen voeging van twee scholen tot één school en dat men wel eens overweegt bij de Kroon in beroep te gaan, wanneer de plaats van die school niet helemaal con form de mening van de raad is. Ik wil daarmee zeggen, dat dit verschijnsel dus bepaald niet uitsluitend een verschijnsel is voor de stad Leeuwarden, maar dat het zich in andere gebieden van onze provincie ook voor doet. Ook blijkt het onder alle omstandigheden, zowel wat de menselijke aspecten betreft, als wat de onder wijskundige aspecten betreft, een pijnlijke operatie. De ontwikkeling van de schoolbevolking en dus eigen lijk de afwikkeling van de ontwikkeling van deze scho len het is een wat vreemde aanduiding spreekt hier zeer duidelijk in de cijfers, die aan de raad zijn voorgelegd. Wij zien, dat in een tijdsverloop van 10 jaar de schoolbevolking praktisch gehalveerd is geworden. Het is zonder meer duidelijk, dat zo'n ontwikkeling het treffen van maatregelen noodzakelijk maakt. Nu geloof ik, dat het goed is, dat ik de situatie even duidelijk aan de raad voor ogen stel. Het spijt mij, dat ik hier geen stadskaart heb, want er wordt hier naar mijn mening volkomen ten onrechte voortdurend ge sproken over het vraagstuk van de binnenstadscholen. Men zou kunnen zeggen, dat als er sprake is van het vraagstuk van de binnenstadscholen, wij over drie scholen zitten te praten en niet over vier. Ik zal u dat zo meteen nader aantonen. Het is n.l. zo, dat het ge bied, waar deze scholen haar schoolbevolking vandaan halen (en ik vraag nu iets van de fantasie van de raads leden) uiteraard het gebied binnen de stadsgrachten omvat, maar ook het gebied tussen de spoorlijn en de Willemskade, de Stationswijk dus. Bovendien omvat dit gebied de Houtstraten, waarvan wij allen weten, dat het daar gevestigde aantal gezinnen voortdurend ver mindert en dat dit proces zich de eerstkomende jaren zal voortzetten. In de stukken is verder aangeduid, dat een groot deel van de Transvaalbuurt en tevens het gebied, gelegen tussen de Dokkumer Ee en de Gronin gerstraatweg tot het gebied van deze scholen behoren. Ik geloof dus, dat men, hoewel het zeer begrijpelijk is, altijd op een volstrekt onjuiste wijze heeft gesproken over het vraagstuk van de binnenstadscholen. Het is alleen maar zo, dat hier de positie van vier scholen aan de orde is, die zekere relaties ten opzichte van el kaar vertonen. Ook dat zal ik u duidelijk maken.. De raad heeft bij de stukken een gedetailleerd over zicht gezien van de afkomst van de bevolking van de verschillende scholen. Bij het totaal van de schoolbe volking, afkomstig uit het gebied binnen de stads grachten, van 194, waren er 132 gehuisvest op de St. Anthonyschool. Ik geloof, dat hiermee wel zeer sterk de centrumfunctie van deze school tot uitdrukking komt. Ik neem de tegenpool. Uit het gebied tussen de Groningerstraatweg en de Dokkumer Ee met in totaal 178 leerlingen, waarvan een deel nog ten zuiden van de Groningerstraatweg woont, waren er 127 bestemd voor de Eeschool. Ik geloof, dat we daarmee toch wel zeer duidelijk de zeer verschillende functies van deze twee scholen hebben aangetoond. Als de raadsleden zich nu nog eens de werkelijkheid voor ogen willen plaat sen, dan zien zij de St. Anthonyschool hier achter het Raadhuisplein, aan de St. Anthonystraat en achter de Westerkerk en aan de overzijde van de Noorderweg de dubbele Arendstuinschool, met op zeer korte afstand daarvan de Eeschool. Ik behoef de toestand, waarin deze gebouwen ver keren op dit ogenblik niet nader aan te duiden, dat is bekend genoeg; daar zal ik ook ter wille van de tijd niet over spreken. Wanneer de raad zou besluiten om het aantal scho len terug te brengen tot 2 en ik geloof, dat dat de enige mogelijkheid is dan zal dat betekenen, dat in een zo uitgebreid schoolgebied, d.w.z. vanaf het sta tion tot aan de Pasteurweg, de scholen voor deze beide gebieden niet centraal gelegen zijn, maar uitgerekend in de periferie van hun eigen gebied liggen. Dat houdt dus in, dat de leerlingen van elke school (maar dat geldt in het bijzonder voor de leerlingen, afkomstig uit de Stationswijk) de hele afstand door de stad moeten gaan afleggen. Ik kom nu met opzet op deze afstand, omdat uiteraard langer over dit vraagstuk gesproken is geworden. Ik heb altijd nog de indruk gehad, dat iemand, die van anderen iets wil leren, toont dat hij van nature al een zekere wijsheid bezit. Toen deze aan gelegenheid tegen het einde van 1958 door mij voor het eerst aan de orde werd gesteld, was het ook niet mak kelijk van de betreffende schoolhoofden een unanieme opvatting te verkrijgen. Ik geloof, dat u voor dat feit begrip moet tonen. Hoe dat ook zij, toen gingen de ge dachten dus over de opheffing van één school. Wij meen den allemaal, dat het zich in die situatie daar wel toe kon beperken. Toen is inderdaad van mijn kant uiteraard na overleg met het college een voorstel gedaan om de St. Anthonyschool op te heffen. Ik wil daarvan kortheidshalve alleen dit zeggen. In het over leg was over dat voorstel van mijn kant geen goed woord te verwerven. En de argumentatie was duidelijk; de argumentatie was categorisch, laat ik het zo zeg gen. Ik heb een jaar lang de tijd gehad om er over na te denken. Toen heerste dus de gedachte, dat bij op heffing van de St. Anthonyschool in ieder geval drie scholen bleven gehandhaafd en dat dus die drie scholen bevolkt konden worden. Die gedachte moest nu wor den losgelaten. Het ging nu dus om het handhaven van twee scholen. Ik geloof, dat ik mag zeggen, dat er tussen eind 1958, begin 1959, en nu toch wel een dui delijk verschil is, n.l., dat er nu meer waardering voor dit voorstel is verkregen dan toen voor het andere voorstel. Dat mag de raad ook wel iets zeggen. Dan moeten we nog wel even praten over de vraag: Moeten wij terug tot 2 scholen, of moeten wij terug tot, laat ik het huiselijk zeggen, 2'A De heer Drentje heeft in zijn betoog daar nogal wat woorden aan ge wijd. Het spijt me alleen voor de heer Drentje en ik zal hem dat ook met cijfers aantonen dat zijn voorstel niet haalbaar is. Daar zitten natuurlijk wel andere bezwaren aan verbonden; de heer Drentje heeft die niet geëtaleerd en ik zal met die etalering sober zijn. Maar zij zijn er natuurlijk wel. Alleen de aantallen be letten ons al deze oplossing te kiezen. In de ter inzage gelegde stukken komt dit gegeven ook voor. De cijfers voor 2% school zouden inhouden, dat wij 2 scholen ma ken met elk 6 leerkrachten en een gezamenlijke school bevolking van 428 leerlingen. D.w.z. voor 6 leerkrach ten 214 leerlingen. Het is nuttig dit aantal even te noteren. We zouden dan bij een totaal van 512 leer lingen nog een school van totaal 84 leerlingen krijgen en dat is dan inderdaad de onvolledige school, die de heer Drentje ook niet wil. De oplossing geef ik u ver der niet, want die wil de heer Drentje ook niet. Maar ik attendeer u op dit ogenblik dus op dat aantal van 428 gedeeld door 2 is 214. Voor 6 leerkrachten is op dit ogenblik het minimum-aantal leerlingen 211. Het is dus vrijwel uitgesloten om van die 2 scholen van 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1960 | | pagina 3