16 huur en de Leeuwarder huur ga kapitaliseren, precies ongeveer een gebouw van die grootte overhoud. Ik ge loof dus niet, dat men zeggen kan, dat die huur extreem hoog is, maar zou die huur dus een paar duizend gulden te hoog zijn, bij de gegeven cijfers zou m.i. verlaging met die paar duizend ook nog geen redmiddel zijn. Ik vind het prettig, dat men zich overigens in het gebouw toch wel thuis voelt. Dan hat de hear Boomgaardt frege, hwer't nou krekt dat forskil yn sit. Maar ik geloof, dat dat inmiddels duidelijk is; zijn voorstel is n.l. ingetrokken. Aan het adres van de heer Engels moet ik nog het volgende zeggen: Vanzelfsprekend moeten we bij de vaststelling van de subsidies en ook bij de vaststelling van het aantal subsidies rekening houden met de gemeentelijke finan ciële mogelijkheden. Maar evenzeer geloof ik, dat we bij de bepaling van de hoogte van een subsidie rekening moeten houden met de grenzen, waartoe we voor dat bepaalde doel willen gaan. En ik geloof, dat we het daar ook op zichzelf genomen wel mee eens zijn. Dat zijn dus wel twee begrenzingen die hier een rol spelen. Het verschil tussen de cijfers van mei 1961 en septem ber 1961 is wel voldoende duidelijk. Ik geloof, dat de Raad zich bij het bepalen van zijn standpunt toch ook wel zal hebben laten leiden door de overwegingen die het College hebben geleid bij het telkenmale opnieuw voorstellen van f 12.000,subsidie, n.l. het prijsstelten op voortzetting van die instelling en met die f 12.000, het bestuur toch de stimulans te geven om zich nog maar eens even heel erg goed uit te rekken en te pro beren het hoofd boven water te houden. Tenslotte heb ben vele mensen er moeite mee, maar dat is helemaal niet erg, als je het maar boven water houdt. De Voorzitter: Dit punt is nu in twee instanties be sproken. Mevrouw Heijmeijer wilde zopas, meen ik, nog een opmerking maken. Ik weet niet, of zij daar nu nog behoefte aan heeft. Mevrouw Heijmeijer-CroonIk versla in de cijfers, net als alle anderen. Toch vind ik het nog verschrikke lijk jammer, dat hier voorgesteld wordt de zaak maar te laten doodbloeden. Ik ben altijd nog van mening, dat het bedrag, dat men gevraagd heeft, n.l. f 17.500, mede dient om het tekort van die 5^2 duizend gulden te dekken. Die subsidie is nooit gegeven. En dus moet men ieder jaar weer opnieuw om die f5.000,vragen. Ik voel wel, dat de gehele Raad hiertegen is. Ik behoef eigenlijk niets meer te zeggen, want ik vecht gewoon tegen de bierkaai. De Voorzitter: Mevrouw Heijmeijer heeft nu haar op merking geplaatst. Ik weet niet, of er bij andere raads leden behoefte bestaat nog in derde instantie te praten. (De Raad blijkt hieraan geen behoefte te hebben.) Ik zou dan nu de beraadslagingen willen sluiten en U wil len vragen, of U stemming over het voorstel verlangt, dat dus inhoudt voor 1961 een subsidie toe te kennen van f 12.000,Dat is het punt, waar het tenslotte om gaat. De Raad wenst hierover geen stemming en besluit z.h.st. overeenkomstig het voorstel van B. en W. De hear Santema: Nim my net kwea öf, dat ik nou in pear subsydzje-oanfragen tagelyk nim en dat ik der in hiel koarte opmerking oer meitsje. It Friesch Genootschap voor Geschied-, Oudheid- en Taalkunde wurdt gjin subsydzje-forheging tastien en in oare ynstelling, dy't foar de earste kear om sub sydzje by üs Gemeente oankloppet, it Frysk Letter- kundich Museum en Dokumintaesje-Sintrum, ek net. Dit binne twa ynstellingen, dêr't wy as Gemeente foar- diel fan hawwe, dat hja hjir fêstige binne. Mei de motivearring fan B. en W., dy't sizze, dat dit alder- earst in taek foar de Provinsje is, bin ik it foar safier wol iens, dat it wier ek in Frysk bilang is. Mar oan de oare kant moatte wy ek net forjitte, dat it plak fan fêstiging foar üs dochs ek fan bisündere bitsjutting is. It oansjen fan üs stêd wurdt dêrmei forhege en wy kinne dus sizze, dat dit yn alle gefallen wol üs oan- dacht weardich is. Dêrom soe ik foaral de motivear ring, dat it allinnich mar in provinsiale oangelegenheit is, net al to sterk trochfiere wolle. Ik bin der fan oer tsjüge en ik wit, ek üt ünderfining, dat de Gemeente Ljouwert yn har subsydzje-polityk tsjin it Frysk Ge- noatskip oer in hiel goede halding oannimt - -, mar dizze motivearring soe ik dan net to sterk trochfiere wolle. En ik soe fan herten noch in wurdtsje fan oan- bifelling oan it Frysk Letterkundich Museum dat nou op dit stuit dan noch nul op it rekest kriget, meijaen wolle. De hear Tiekstra (weth.): Der hat in tiid west, dat de gemeentebistjüren elkoar de earmen op it dak skou- den. Hwannear't de riddenearring fan de hear Santema by wize fan izeren logika trochfierd wurde soe, dan koe it wol ris barre, dat ynstellingen dy't it fan sub- sydzjes ha moatte, troch de Gemeenten, hwer't se har fêstigje wolle, mei hwat argewaesje oansjoen wurde. hwant dan tinkt men faeks gau: O, dat bigjint üs jild to kostjen. Ik leau, dat men hjir dus tige ünderskied meitsje moat tusken hwat spesifyk wol provinsiale yn stellingen binne mei in funksje oer de hiele provinsje en ynstellingen, dy't in spesifike funksje hawwe, dy't ek foar Ljouwert fan bilang wêze kin, mar hjirby moat ek bisjoen wurde, oft it frege subsydzje optheden wol yn it ramt fan de finansiéle mooglikheden past. Fan it earste hawwe wy sein, dat it yn it koart al forhege is en net mei sa'n lyts bidrach. Fan it twadde hawwe wy sein, dat it, sa't wy it optheden bisjogge dochs alderearst in saek fan de Provinsje is. Mocht it bliken dwaen, dat dit straks ek foar de Gemeente far bilang wêze kin, dan leau ik, dat dit Kolleezje wiei wol ré wêze sil om ek oan it Letterkundich Museum foar sa fier nedich, hwat to dwaen. De hear Boomgaardt: It folgjende moat my noch a efkes fan it hert: Ik leau krekt as de Wethalder, dat i plak fan fêstiging wol deeglik meispilet by it bipale; fan in subsydzje en dan birop ik my op de argumin taesje, dy't hy niis seis brükt hat by it feit, dat Pitc Jelles Troelstra hjir berne is. Dat hat hy mei as ir bilang, as in argumint, brükt, dat de Gemeente in tael hat. Hy seit ek yn dat forban: De Provinsje jowt ii subsydzje fan f 10.000,de gemeente Ljouwert jowl ek in subsydzje fan f 10.000,— en dan is dat fifty fifty. Ik leau wol deeglik, dat it plak fan fêstiging fan in ynstansje en dat wol ik foaral tapasse op i Museum fan it Frysk Genoatskip fan great bilang is foar de gemeente Ljouwert en nei myn gefoel wurdi dat net genöch honorearre. De hear Tiekstra (weth.): Koart, hwant ik leau, dat wy folie minder ynfloed ütoefenje kinne op de eibert as op de heijers. Heijers kinne Jo earne hinne stjüre. mar as de eibert komt, dan hawwe wy it mar op to heinen, nou? En dat léste barde op it Südfliet, it wie Piter Jelles en it wie yn Ljouwert. (Laitsjen.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Ook wordt z.h.st. besloten overeenkomstig de niet- besproken voorstellen van B. en W. in deze bijlage. Punt 19 (bijlage no. 267). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 20 (bijlage no. 269). De heer K. J. de Jong: In verband met het gestelde bij punt 17 zijn wij ook tegen de post die daarvoor uit getrokken is bij de wijziging van de Gemeentebegroting. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. met aantekening, dat de a.r. fractie ge acht wil worden tegen de uitgave, genoemd onder „Ge meentebegroting" punt 2, te hebben gestemd. Punt 21 (bijlage no. 274). De Voorzitter: Nu kom ik tot een moeilijk punt, niet wat dit voorstel betreft, maar ik heb nog twee punten met de Raad in besloten zitting te behandelen, waar van in elk geval het eerste punt geen uitstel kan lijden. Dus nu wil ik het graag aan de Raad overlaten, hoe 17 te handelen: of wij nu dus eerst in besloten zitting gaan en dan punt 21 behandelen of dat wij punt 21 uitstellen tot de volgende vergadering, óf dat wij punt 21 behandelen en dan in besloten zitting gaan. Ik heb dit bij voorbaat even willen zeggen, opdat de Raad weet, waaraan hij toe is. Het is mij, dat voelt U wel, om het even; het gaat er maar om, hoe de Raad hier zelf over denkt. De heer Bootsma: Het voorstel dat hier voor ons ligt, is ondertekend door alle fractievoorzitters, zij het dan, dat een drietal het met een bepaald voorbehoud heeft gedaan, t.a.v. één alinea van artikel 7. Ik geloof, dat we, wanneer de Raad wil meewerken want ik neem toch aan, dat alle fractievoorzitters dit vrij moei zaam tot stand gekomen stuk ook in hun fractieverga deringen behandeld hebben in feite zouden kunnen volstaan met te stemmen over dat ene bepaalde punt en dat we dan vrij vlug door deze procedure heen kun nen zijn. Zijn er daarentegen toch nog fractievoorzit ters die menen, dat hier wel over gesproken zou moe ten worden, dan zou ik willen voorstellen dit punt drie weken uit te stellen. Ik zou het spreken dus willen be perken, want, mij dunkt, eigenlijk is dit een extract uit de besprekingen die de voorzitters in hun fracties ge voerd hebben, en het heeft weinig nut daar nu in ex- tenso nog weer over te gaan debatteren. De Voorzitter: Ik ben het, als het juist is, dat alleen dat ene punt nog bij stemming moet worden uitge maakt, met de heer Bootsma eens, dat dan de behan deling erg kort kan zijn. Mag ik dus de andere fractie voorzitters vragen, of zij de mening van de heer Boot sma onderschrijven? Dan zouden we dit punt vlot kun nen afwerken en zijn er geen verdere moeilijkheden. De andere fractievoorzitters delen de mening van de heer Bootsma. De heer Bootsma: Ik zou willen voorstellen om punt 5 eventueel toe te voegen en wat tussen haakjes staat te schrappen. De heer Bosgraaf. Ik geloof, dat art. 27 niet goed loopt, tenzij ik mij vergis. Er staat: De beraadslaging over alle onderwerpen heeft, indien Uw Raad dit wenst, plaats eerst over de algemene strekking. Ik meen, dat de twee woorden „plaats" en „eerst"' verwisseld moeten worden. De Voorzitter: Zullen wij maar trachten de lijn vast te houden, bij punt 7 blijven en later zien, of er nog iets anders uit te maken valt? Dat lijkt mij een wel zo vlotte gang van zaken. Het voorstel van de heer Bootsma is dus om aan artikel 7 een vijfde lid toe te voegen: „In de vergade ringen van de Raad wordt voor de eerste pauze niet gerookt." Wenst iemand van U daarover het woord? De heer Beuving: Ik wil me graag bij het meerder heidsbesluit van de raadsleden neerleggen, dus al of niet roken na de eerste pauze, maar als nu dat punt in stemming komt, zit ik een beetje scheef, omdat ik niet vooruit kan bezien, of de meerderheid van de raadsleden zich wel voor dit voorstel zal uitspreken. (Grote vrolijkheid.) De heer Van der Veen: Ik meende, dat ik over dit punt niet behoefde te spreken, maar nu de heer Boot sma heeft aanbevolen om eventueel lid 5 toe te voegen aan art. 7, zou ik het tegendeel willen aanraden. Ik zou de Raad in overweging willen geven om dit pantoffel held-artikel niet in het reglement op te nemen. De hear Santema: As it sa leit, wol ik my by de hear Van der Veen oanslute. De heer Klijnstra: Ik deel de mening van de heren Van der Veen en Santema. De Voorzitter: Mag ik de heer Bootsma vragen, of hij zijn voorstel handhaaft? De heer Bootsma: Ja. De Raad verlangt stemming over het voorstel-Boot- sma, om aan art. 7 toe te voegen als lid 5: „In de vergadering van de Raad wordt voor de eer ste pauze niet gerookt." Het voorstel-Bootsma wordt aangenomen met 24 te gen 9 stemmen (die van de heren Klijnstra, Mr. v. d. Veen, Santema, Jellema, Vellenga, Bosgraaf, Tiekstra, Van der Heijde en Ir. van Balen Walter). De Voorzitter: Wij hebben zopas ook al een opmer king over een ander artikel gehoord; daarom wil ik voor alle zekerheid nog even vragen, of iemand van U het woord verlangt over één van de volgende artikelen. De heer Van der Veen: Ik geloof, dat een kleine wijziging in de redactie van artikel 8 misschien mis verstand zal kunnen voorkomen. In art. 8, lid 1, waar staat: „Bij het binnenkomen in de zaal, waar de ver gadering zal worden gehoudenenz., zou ik prefereren: „waar de vergadering wordt gehouden". De Voorzitter: Ik zal dus nu eerst hebben te vragen, of Uw suggestie door de andere fractievoorzitters wordt overgenomen. (De heer Bootsma: Ik zie geen verschil tussen de redactie die de heer Van der Veen voorstelt, en de oorspronkelijke.) Ik geloof, dat het verschil wel duidelijk is, anders had de heer Van der Veen dit voor stel ook niet gedaan. De redactie, zoals die in bijlage no. 274 is vermeld, veronderstelt, dat men binnenkomt vóór het begin van de vergadering en de redactie van de heer Van der Veen veronderstelt, dat men nog na het begin van de vergadering binnenkomt. Ik kom er echter slecht uit. Ik heb hier tenslotte te maken met een voorstel van de heren fractievoorzitters aan de Raad, door de Raad aangezocht om deze zaak uit te zoeken. En nu krijgen we het bijzondere ver schijnsel, dat één van de heren zich ten aanzien van een bepaald punt los maakt van het voorstel van de anderen. Ik moet dus vragen, of de anderen dit voor stel van de heer Van der Veen al dan niet willen over nemen. De heer Bootsma: Bij elke wet en elk reglement is er een kwestie van de letter en een kwestie van de geest en ik geloof, dat de geest en de bedoeling vol doende duidelijk zijn. Maar waar ik juist uit Uw op merking meen te moeten opmaken, dat de oorspronke lijke redactie tegen de geest van dit reglement zou kunnen ingaan, moet ik me noodgedwongen toch nog achter het standpunt van de heer Van der Veen plaatsen. De hear Santema: Ik sjoch eigentlik gjin forskil tusken „zal worden" en „wordt", omdat it yn it spraek- gebrük wit-hoe-faek foarkomt, dat men om it nou sa mar ris to sizzen eat dat op it momint wol liket pleats to finen, mar dat dochs likegoed yn 'e takomst barre sil, mei in tiidwurdlike foarm yn'e noutiid oanjowt. Dus foar safier sjoch ik der wrychtich gjin forskil yn. Kin it lykwols kwea, dan stel ik my efter it ütstel fan de hearen Bootsma en Van der Veen. De heer Kamstra: Ik heb helemaal geen behoefte hier verandering in aan te bi*engen, want eigenlijk valt uit deze redenering van de heer Van der Veen op te merken, dat je de mogelijkheid open moet laten om ook na het beginuur nog binnen te komen. Nu kan het gebeuren, dat men door een of andere omstandigheid later op de vergadering komt, maar men moet het eigenlijk niet zo stellen: Kom dus ook maar wat later. Dat beruchte Leeuwarder kwartiertje moeten we hier nu eigenlijk niet invoeren; daar ben ik positief tegen. De heer Van der Veen: Ik geloof, dat ik het recht heb dit toe te lichten. En ik geloof, dat dat heel hard nodig is. Er staat in artikel 8, dat men bij het binnen komen in de zaal waar de vergadering zal worden ge houden, een handtekening plaatst op de presentielijst. Artikel 9 is het artikel waar we het allemaal over eens zijn: Wij willen geen straf hebben voor degene die ver hinderd is om precies op het moment dat een streep gezet wordt, de deur binnen te komen. Dat is dus arti kel 9 tegenover artikel 8. Wanneer nu art. 8 niet ver anderd zou worden, en het inderdaad zou worden uit gelegd op de wijze waarop de Voorzitter het uitlegt en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1961 | | pagina 9