8 socht wurdt, dat B. en W. doe oan it skoallebistjür frege hawwe om in neijere motivearring en dat dy op 15 jannewaris ynkommen is. Dêryn wurde, sa't de riedsleden ek wol witte kinne, in oantal motivearrin- gen oanfierd; as earste, dat it ulo-eksamen nou de mooglikheit iepen lit om foar it fak „Kennis der Na tuur" ien fan de ünderdielen Fysika of Biology as haedfak to nimmen, dus, troch in wiziging yn it ek- samenreglemint, twa mooglikheden. De twadde moti vearring is, lyk as de hear Boomgaardt ek al sein hat, dat foar famkes faeks fysika slimmer is as biology en dat men dus hjir, hwer't it giet om klassen mei in great tal famkes, graech dizze rjochting kieze wol. Fierdere motivearringen komme yn dit skriuwen net foar. Hwat de hear Boomgaardt nou hjir yn de Rie seit, is dus in neijere bydrage, dy't fan de side fan it bistjür fan'e skoalleforiening net jown is. Ik mien lyk- wols, dat B. en W. dochs net sünder mear sein hawwe, hoe't hja ta dit ütstel kommen binne, mar dat hja wol bipaeld oan it skoallebistjür neijere motivearringen frege hawwe, dus foar in great diel, hwat dat bitreft, al tomjitte kommen binne oan it forsyk, dat de hear Boomgaardt dizze joun docht. Twadde fraech dus, oft it ünderwiis neffens dizze nije methoade mei de biskikbere learmiddels jown wur de kin, ja of né. Dêrop sizze B. en W. dit: Yn de oan- fraech dy't dien is by it oprjochtsjen en ynrjochtsjen fan de bitreffende skoalle, binne dus de learmiddels dy't foar it fak brükt wurde kinne, opnommen. Hwannear't dan blykt, dat foar it fak Biology lear middels foarkomme, lyk as foar dit fak op oare u.l.o.- skoallen hjir yn Ljouwert ek brükt wurde, dan komt allinnieh mar de fraech op, oft der eventueel fan dy learmiddels genöcli binne. Ik moat lykwols mei klam üntkenne, dat men boeken hawwe soe, dy't allinnich oer de minske hannelje, hwant der binne by de lear middels fan dizze skoalle boeken, dy't abslüt ek de oare stof bihannelje. Dat is üt in ynrjochtingskredyt düdlik bleken. Dan bliuwt der dus noch ien fraech oer, n.l. oft it bihanneljen fan in biotoop mear materiael, dus oare middels, freegje soe. En hiermee kom ik dus bij de vraag van de heer Hoekstra: Wat is nu een biotoop? Dank zij Uw kennis, mijnheer de Voorzitter, van de oude talen, mag ik aan de Raad vertellen, dat het woord „biotoop" een samenstelling van de Griekse woorden ,,bio" en „topos" is, die resp. betekenen: „levend" en „plaats", dat wil dus zeggen: de studie van de levende gemeenschap op een bepaalde plaats. Dat kan dus een weidegemeenschap, een watergemeen schap of een bosgemeenschap zijn, noemt U maar op, dus een plaats van levende organismen. Een boom gaard kan dus ook inderdaad een biotoop zijn, mijn heer Boomgaardt. (Gelach). De samenstelling van de biotopen geschiedt doorgaans aan de hand van de natuur zelf, op aanwijzing van de leerkrachten, maar door de leerlingen. Dat is de meest praktische weg om deze leerlingen feitelijke kennis omtrent de biotoop bij te brengen. En daarvoor is de aanschaffing van de ge vraagde leermiddelen niet noodzakelijkdat kan wel met de beschikbare leermiddelen geschieden, zoals het in de praktijk op alle andere u.l.o.-scholen gebeurt. Daarom vindt U in de raadsbrief de mededeling, dat door de inwilliging van deze aanvraag de normale eisen, aan het geven van lager onderwijs te stellen, zouden worden overschreden. Voor het normaal geven van het onderwijs, ook in deze situatie, zijn de beschik bare, dus de bij de school aanwezige, leermiddelen in de vorm van boeken over deze stof voldoende. Dat alleen is dus de grond, waarop, naar het oordeel van B. en W., de medewerking moet worden geweigerd. Iets heel anders is, of er voldoende van deze boeken zouden zijn. Wanneer dus door stijging van de leerlin genaantallen de hoeveelheid boeken zou moeten wor den aangevuld, dan is dat een vrij eenvoudige zaak. Het gaat hier alleen maar om de vraag, of de aard van de leermiddelen de normale eisen overschrijdt, ja dan nee. En die vraag wordt dus op dit moment door het College bevestigend beantwoord. De hear Boomgaardt: Ik haw net sein, dat der gjin boeken oer dit ünderwerp op dizze skoalle wêze soenen. Dat wit ik n.l. net. Hwat ik wol wit en dat haw ik ek sein is, dat se der foar klasse 4 net binne. Dat is de earste opmerking en de twadde is, dat men dus yn de omstannichheit komme kin, dat men yn forban mei foroaring fan personiel yn in oare situaesje komt to forkearen, dat men dus op groun dêrfan de yndie- ling fan de lesroasters foroarjc en oar materiael oan- tuge moat. It argumint is: Dizze skoalle moat nou foar klasse 4 oanfolling op dit punt hawwe. En dat is dan ek de fraech. Ik bin it mei de Wethalder iens, dat de arguminten dy't ik nou bybring en dy't ik dus heard haw, net opnommen binne yn de brieven, sa't dy by it Kolleezje binnenkommen binne. Hwat ik freegje woe is dit: Is it ek mooglik, dat it Kolleezje dit punt efkes oanhaldt? As dat mooglik wie, dan soe ik dat freegje wolle. Kinne B. en W. dit punt werom nimme en der noch ris in kear oer prate De hear San tenia: It is foar üs altiten in min ding, hwannear't wy by de stikken net in goede motivear ring fine en in list fan learmiddels dy't biwize, dat it yndied sa is lyk as niis troch de hear Boomgaard: sein waerd, bihalven dan, dat it net foar de fjirde klas jildt. Ik fyn dat in bytsje forfelend, hwant dizze kant fan it ünderwiis is dochs wol tige oantreklik. En op it stik fan de biotopen soe ik dochs wol ris wize wolle op hiel bilangrike learmiddels, dy't de léste jierren altiten al geregeld brükt waerden. Ik tink oan dy prachtige boekjes fan Heijmans en Thijsse: „In sloot en plas", „In het riet" ensfh. Dy binne yn de léste tiid allegearre noch wer kommen en dogge noch altiten har greate fortuten. Moat hjir dan de mooglikheit fan dit type fan biologysk ünderwiis ütsluten wurde? Ik leau ek net, dat wy der nou forlet fan hawwe, dat dizze saek ütsteld wurdt, mar ik soe der dochs wol n.o.i dizze diskusje op oanstean wolle, dat wy tonei by de stikken seis bioardielje kinne, oft dizze soarte fan learmiddels yndied wol of net oanwêzich binne. Dat bifoarderet ek in düdlike diskusje. De heer Hoekstra: Sprekende namens onze fractie, zou ik het College willen voorstellen van de inspecteur van het lager onderwijs te vragen, of deze door het schoolbestuur aangevraagde leermiddelen wel passen in het leerprogram. Wij zijn bang, dat, wanneer men de biologie als hoofdvak gaat invoeren en zich daarbij specialiseert in een biotoop, van de biologie als hoofd vak maar weinig terecht zal komen. Wij zouden het zeer op prijs stellen, als U dit nog eens in overweging zoudt willen nemen. De heer K. J. de Jong: Ik heb de indruk, dat we hier in een wat moeilijke situatie terecht komen in deze zin, dat we vanavond hierover moeten beslissen, om dat we aan een termijn gebonden zijn. We kunnen eigenlijk, ook omdat het College niet meer gegevens gekregen heeft, haast niet anders doen dan het voor stel aanvaarden, zoals het tot ons kwam. Aan de an dere kant voel ik wel de bezwaren van de heer Boom gaardt, die de aanvrage wel te billijken acht. Voor de Raad is afwijzing toch eigenlijk ook niet helemaal be vredigend. Is het nu ook mogelijk, dat B. en W., als de Raad nu het voorstel van het College aanvaardt, tege lijkertijd de mogelijkheid openen voor een nieuwe, ster ker gemotiveerde, aanvraag Of kan dat tot gevolg heb ben, dat wij dan moeten zeggen: Het verzoek is nu een maal afgewezen en diezelfde aanvraag kunnen wij niet weer in behandeling nemen? Dan zouden we natuurlijk in een nog vervelender situatie komen. Zou het wèl kunnen, dan is de zaak gauw opgelost door dit voorstel van B. en W. te aanvaarden en eventueel het school bestuur de hint te geven: Probeer het nog eens, beter gemotiveerd, dan kunnen we het opnieuw bekijken. Op grond van de gegevens die zij voorhanden had den, konden B. en W. de Raad moeilijk iets anders voorstellen dan ze gedaan hebben, maar voor de Raad is het ook moeilijk, nu deze zaak eigenlijk onvoldoende voorbereid van de kant van de vereniging hier ter tafel komt, direct maar een van het voorstel van het Col lege afwijkende beslissing te nemen. Ik zou daarop nog wel graag een antwoord van B. en W. hebben. De heer Tiekstra weth.Mag ik allereerst even in gaan op de vraag, of de behandeling van deze zaak uitstel kan lijden. Dit is n.l. niet het geval; dat komt met de termijnen van de procedure een beetje onge 9 lukkig uit. De eerste aanvraag is 13 december ingeko- aen. De termijn, waarbinnen een beslissing moet wor- len genomen, duurt drie maanden; die zou dus op 13 laart expireren en dat is dus precies te laat, want de He maart is de volgende raadsvergadering. (Stemmen: Eerder!) De begrotingsvergadering is eerder, maar 'an pleegt de Raad niet met zulke zaken in aanraking te komen. Men vraagt medewerking voor de aanschaf fing van een bepaald aantal exemplaren 50 van een met name genoemd boekwerk. Men geeft echter niet op en ik meen, dat dit een gebrek in de aan- ivraag is welke boeken men voor het vak Biologie wel beschikbaar heeft en waarom deze boeken te kort izouden schieten. Dezelfde boeken, dit voor dit vak op andere u.l.o.'s worden gebruikt, zijn n.l. ook op deze school wel aanwezig. Nu zegt de heer Boomgaardt wel: Het aantal is niet voldoende en er zijn moeilijkheden It.a.v. de nodige leerkrachten enz., maar iedere school heeft van elk leermiddel een zekere voorraad en de leermiddelen rouleren door alle klassen. Dat is een kwestie van methode. Het betreffende leermiddel doet meestal dienst en is volledig voor de gehele u l.o.-school. Wanneer de aanwezige leermiddelen in aantal niet voldoende zouden zijn, dan is er natuurlijk ik zeg het onder alle voorbehoud, want dat zouden we nog moeten bekijken wel een mogelijkheid om dat aantal op te voeren, maar dat vereist een volko men nieuwe aanvraag. Als de Raad nu dus afwijzend op de onderhavige aanvraag beslist, dan is het, geloof ik, wel duidelijk, dat er voor eenzelfde aanvraag niet opnieuw plaats is, wel dus voor een aanvraag op grond van de door de heer Boomgaardt aangevoerde motie ven. Op deze wijze is er dus een mogelijkheid de be- schikbare leermiddelen uit te breiden tot het voor het geven van goed onderwijs benodigde aantal. Dan blijft het dus binnen het kader van, zoals een der sprekers het zei, „wèl toestaan uit billijkheidsoverwegingen". Uiteraard gelden die overwegingen t.o.v. alle school verenigingen en ook de openbare scholen waarvoor het Gemeentebestuur de zorg heeft. We dienen hier zoveel mogelijk te werken volgens het „systeem" ide heer Boomgaardt houde mij de uitdrukking ten goede „Gelijke monniken, gelijke kappen". De heer Hoekstra vraagt nog, of advies van de inspecteur van het l.o. is ingewonnen. Ik kan hem mededelen, dat deze rijksfunctionaris, die terzake zeer duidelijke instructies heeft, zich pleegt te onthouden van adviezen over deze zaken aan het Gemeentebe stuur. Dit treedt in dezen zelfstandig op. Bovendien lijkt mij dat niet nodig, omdat we in gemeentelijke kring uiteraard voldoende deskundigen hebben, die kunnen beoordelen, of het betreffende leermiddel voor de gevraagde doeleinden inderdaad geschikt of vol doende geacht moet worden. Dan wil ik de Raad niet onthouden een schriftelijke - interruptie", die ik krijg van een hier in de zaal aan wezige pedagoog met een heel groot aantal dienst jaren bij het onderwijs: „Men vergeet het allerbeste leermiddel en wel de vrije natuur zelf". Dat sluit dus aan op wat ik zoeven heb gezegd, n.l. dat juist de vrije natuur voor de studie van dit vak een zeer geschikt leermiddel oplevert. De hear Santema hat in bitooch halden oer de for- skate soarten fan learmiddels en hy hat bipaelde auteurs neamd. Hy sil fan my wol oannimme wolle, dat de forskillende auteurs en de boeken op dit terrein oan de haden fan de skoallen wol bikend binne en dizze binne dus op dy groun wol by steat om dêr in kar üt to dwaen. Ik geloof, dat ik ook de opmerkingen van de heer De Jong wel beantwoord heb, zodat ik het hierbij in twee de instantie kan laten. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 33 en 34 (bijl. nos. 46 en 47). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 35 (bijl. no. 68). De heer Klijnstra: Aan deze woningen worden toch wel voorzieningen getroffen die hoogst noodzakelijk zijn en die, dunkt mij, ook elke luxe uitsluiten. Wan neer deze mensen hun woningen aan de achterkant willen betreden zonder natte voeten te krijgen of nog erger: hun benen te breken, dan moeten hier deze voorzieningen getroffen worden. En nu vraag ik mij af, waarom dit een huurverhoging moet meebrengen. Deze is wel niet zo groot, maar daar gaat het m.i. niet om. Is huurverhoging hier nu werkelijk nodig? De heer Beuving: Ik kan ook de noodzakelijkheid niet inzien, dat de huurders van deze woningen in de Offenbachstraat die toch nog niet zo lang staan, huur verhoging moet worden opgelegd, doordat nu pas een goed of voldoend voetpad wordt gemaakt. Ik meen, dat het gemeentelijk Woningbedrijf nalatig is geweest door niet direct voor goede bij die huizen be horende voetpaden te zorgen. Daarbij komt nog, dat de Gemeente als woningbezitster toch ook de verschil lende huurverhogingen van de laatste tijd geniet en de nog komende krijgt voor deze woningen, die een paar tientallen jaren geleden zijn gebouwd. Ik kan het nut er dan ook niet van inzien, dat deze mensen een huur verhoging moeten opbrengen voor het hebben van een voldoend pad om hun woning aan de achterkant te kunnen betreden. De heer Pols (weth.): Ik zou eigenlijk heel kort kun nen zijn en tegen de heren Klijnstra en Beuving zeg gen: Als we dit direct goed hadden gemaakt, dan had de huur meteen al hoger gelegen. Het is heel eenvou dig. Dit zijn woningen, ten aanzien waarvan ons vanuit Den Haag precies wordt voorgeschreven, hoe de huur moet worden berekend. En nu kan ik me niet goed voorstellen, dat de heer Beuving hier spreekt van na latigheid. Daarvan is geen sprake. De paden, die inder tijd verhard zijn, zijn nu door het slechte weer gaan verzakken. Als daar tegelpaden moeten worden aan gelegd, dan kan het niet anders, of de kosten zullen er weer uit moeten komen. Ik wil de heren wel zeggen, dat deze complexen op het ogenblik nog altijd een te kort opleveren. Met huurverhoging en al zou ik niet graag de huisbaas willen zijn, die deze woningen ver huurt, want er moet geld bij. En dan wil ik wel eens zien, welke huisbaas vandaag-de-dag bij een complex woningen, waar hij ieder jaar geld bij moet doen, tegel paden gaat leggen enz., zonder een huurverhoging toe te passen. En bovendien eisen de voorschriften, dat wij ervoor zorgen, dat tegenover deze verbetering ook weer meerdere inkomsten staan. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 36 (bijlage no. 56). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter: Hiermee sluit ik deze raadsvergade ring.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1962 | | pagina 5