8 graven. Persoonlijk zou ik er voor gevoelen om dit be drag van f 4.000,dat dan theoretisch toch uitge trokken is, te compenseren door van bestaande sub sidies eventueel iets te doen vervallen. Wij behoeven bepaald niet het standpunt in te nemen, dat hetgene, dat één keer verleend is, automatisch volgend jaar weer op de begroting moet staan. En vooral wanneer het een kwestie wordt, dat we zuinig aan moeten met het geld, speelt dit argument vaak nog sterker. Ik heb daarbij op het oog de post „Opgeruimd staat netjes", die ons dit jaar f 4.220,gaat kosten. Wanneer ik nu zo'n post, waar we zo weinig van zien, ook in de praktijk van ons gemeentelijk leven, vergelijk met verschillende van deze aanvragen die nog liggen te wachten, dan stel ik mij de vraag: Is het dan ook niet verstandig om eens te zeggen: Wij doen deze post er voor dit begro tingsjaar maar eens niet op. Dan zijn er wel andere dingen, die misschien waardevoller zijn dan deze. En die post enkel en alleen op te nemen, omdat hij het vorig jaar er ook op stond, lijkt mij een onvoldoend motief. Ik zou het College in overweging willen geven hem in ieder geval voor 1962 te schrappen en voor 1963 ook niet op de begroting te zetten. Verder zou ik nog het pleit willen voeren voor het algemeen maatschappelijk werk, waarop de heer Boots- ma heeft gedoeld. Ik geloof, dat wij juist in verband met het feit, dat Leeuwarden ook tot het kerngebied behoort, er toch ook wel terdege oog voor moeten hebben, dat wij aan het maatschappelijk werk in zijn begeleidende functie van deze kernpositie de ruimte moeten geven. Ik meende ook, dat men, financieel gezien, ook wel spreekt van een zekere immateriële infrastructuur. In verband met deze structuur die ook bijzonder op dit maatschappelijk werk betrekking heeft, komen dus ook middelen beschikbaar. Het zou dus mo gelijk kunen zijn, dat men de financiële middelen voor dit werk uit bepaalde bronnen van het Rijk voor deze doeleinden toch wel weer terug krijgt. Dat blijkt op zichzelf niet uit deze brief; dat zou men binnen het kader van de gehele begrotingspositie gemakkelijker kunnen bekijken en ook in verband daarmee vind ik het eigenlijk jammer, dat we onze subsidies los van onze begroting gaan behandelen en in dat opzicht moe ten we naar mijn mening ook terug naar de situatie van het behandelen van subsidies bij de begroting; dan behouden wij ook het totale overzicht over de financiële positie van de Gemeente en kunnen we in verband daarmee ook gemakkelijker een beslissing nemen. Ik zou er toch voor gevoelen om in tegenstelling met en naast de incidentele beslissingen die wc met be trekking tot het maatschappelijk werk nemen, getuige ook het voorstel dat we pas aangenomen hebben om een investeringsbijdrage aan de Stichting Buurtwerk Wie- lenpölle te verhogen, omdat de Provincie nu eenmaal een beetje is achtergebleven bij de aanvankelijke ge dachte i.z. de verdeling de centrale gedachte van het maatschappelijk werk de ruimte geven. Die inci dentele beslissing is het vorige jaar ook ingeschoven in onze begroting. Wij zijn op een bepaald moment geconfronteerd met het voorstel om voor het buurtwerk Wielenpölle een bepaald bedrag vast te stellen en te voteren, terwijl we zaten met een tekort op de begroting. Dus dat was in dat opzicht vergelijkbaar met de situatie waarin we nu verkeren, daar wc nu ook een tekort op de begroting hebben en eigenlijk ook met maatschap pelijk werk zitten, dat qua karakter toch minstens even belangrijk is als het incidentele geval van de Wielen pölle. Dit is door een deskundige wel eens vergeleken bij de takken van de boom, terwijl de boom zelf eigen lijk ongesubsidieerd blijft. Ik zou er voor gevoelen, wanneer het enigszins mogelijk is, om toch ook ik herhaal het dit algemeen maatschappelijk werk de ruimte te geven binnen het kader van dit voorstel, het bedrag, dat daarvoor gevraagd wordt, vast te stellen en ook uit te trekken op de begroting. Dat zou dus betekenen, dat wij inderdaad het tekort met deze post zouden verhogen, maar ik zou die verantwoordelijkheid in alle bescheidenheid, geloof ik, toch wel aandurven, gezien de positie die Leeuwarden ook in verband met zijn immateriële infrastructuur en met zijn kernpositie met betrekking tot deze dingen inderdaad heeft. Ik zou me daartoe willen beperken. Er zijn misschien nog wel andere aanvragen, die ook wel een oplossing nodig hebben, maar ik geloof toch ook wel, dat wij beslist niet verder moeten gaan dan het strikt en strikt noodzakelijke en ons, als het enigszins mogelijk is t.a.v. de andere verzoeken om subsidie bij de volgende be groting te bezinnen op het al of niet toekennen daar van. Dan hebben we daartoe waarschijnlijk beter de gelegenheid. De hear Santema: Nei oanlieding fan dizze „Sub sidienota" soene wy wol graech in pear opmerkingen meitsje wolle. By it bisjen hjirfan binne wy dochs yn in posysje rekke, dat wy sa'n bytsje mei de rêch tsjin de muorre steane, yn dy sin, dat de bigreating oan- nommen is. Wy soenen dus op dit stuit einliks noch in forheging fan bigreatingsposten freegje moatte. Dat is in hiel lêstige posysje en ik wit net, hwaens skuld dat is. Mar ik wit wol, dat der yn it oanbiedingsbnef fan de bigreating 1962 stie, dat B. en W. üs nei de bigreatingsbihanneling in subsydzjenota oanbiede soenen. Ik bin it lykwols mei de foarige sprekkers fol- slein iens, dat der yn dizze subsydzjenota, foaral by de nije subsydzjes, saken foarkomme, dy't bislist de stipe fan de Gemeente hawwe moatte. Wy léze dêrby ü.o ek in forheging fan it subsydzje foar de Nederlandse Ver eniging tot bescherming van dieren, afdeling Leeuwal den, fan f 1.250,oant f 3.000,De motivearring fan B. en W. om dizze forheging ta to stean is: „Gezien het zeer nuttige werk van de vereniging, waardoor de Gemeente zich ontslagen kan achten van het maken van kosten voor het verzorgen en voor de eigenaars beschikbaar houden van loslopend op straat aangetrof fen dieren, menen wij, dat er aanleiding is overeenkom stig het verzoek tot de subsidieverhoging van f 1.750 te besluiten". Us fraksje stiet efter dit ütstel, mar wy wolle dêr- neist stelle it forsyk fan de Diakony fan de Ned. Her- foarme Tsjerke, dy't ek in subsydzje of in garansje fan üs forwachtet. Hja krijt in hiel sympathyk ant- wurd fan B. en W., n.l., dat it Kolleezje derfan oer- tsjüge is, dat har stribjen nei in forsoargingssintrum foar bijierre lju hiel „nuttig en belangrijk" is, mar dat de bigreating sa'n garansje net talit. Men forgeliket dan ünwillekeurich de motivearring fan B. en W. foar dizze öfwizing mei dy foar it takennen fan in sub sydzje oan de Ned. Vereniging tot bescherming van dieren, afdeling Leeuwarden. Wy sille der allegearre wol foar fiele dat nim ik oan om in subsydzje a to kennen, nou't der in punt oan 'e oarder is, dat de minske rekket. Ik soe sizze, dat de motivearring foar it takennen fan in subsydzjeforheging by it niisneam Ie punt likegoed jildt foar it takennen fan in subsydzje om de stifting fan in forsoargingssintrum fan de Diakony mei mooglik to meitsjen. Wy hawwe yn dit stik noch wol in taek. De léste jierren hat it hjir man- nich kear bliken dien, dat wy üs bést dienen om ta sa'n soarte fan ynrjochting to kommen. Yn it rapport inzake Stichting Verzorgingscentrum voor Bejaarden, dat by dit subsydzjeforsyk yntsjinne is, komme oe: wegingen foar, dy't neffens my wol tigc de muoite wu dich binne om hjir ris yn dit formidden dellein to wurden. ïen fan de fornaemsten is, dat dit diakony- sintrum aensen in diel fan de taek, dy't wy de oerheit tatochten, oernimt en dat it dêrby in great diel fan de lésten seis draecht. Dat is dochs eat, hwer't wy tige bliid mei wêze kinne. Wy kinne yn dit gefal it partiku liere ynisiatyf op hege priis stelle. Dat is ek al meardere kearen yn üs bisprekkings nei foaren kommen. Yn dit rapport wurdt fierder it folgjende resumearre: „1. Men moet de bejaarden zo lang mogelijk buiten een instelling houden, want het is prettiger voor de bejaarden en goedkoper voor de gemeenschap. 2. Men moet de bejaarde helpen in zijn nood en deze nood kan zijn: a. financieel, b. medisch, c. geestelijk. T.a.v. die financiële nood: Het plaatsen in een rust huis maakt de bejaarde volkomen afhankelijk. Indien een zelfstandig wonende bejaarde zichzelf financieel niet kan redden, moet de gemeentelijke dienst voor Sociale Zaken of de Diaconie bijspringen. Deze afhan kelijkheid is dan niet zo groot als bij plaatsing in een inrichting. T.a.v. de medische nood: Verstrekken van huishou delijke hulp en warme maaltijden met ziekte of invali- 9 dituit e.a. gebeurt dan in samenwerking met arts en wijkzuster. En t.a.v. de geestelijke nood: Het scheppen van de mogelijkheid om contacten te leggen, de eenzaamheid te doorbreken en de gelegenheid te geven een plezierige tijdsbesteding te hebben, bijv. knutselen, lezen, hand werken en hen te activeren zelf deel te nemen aan het gemeenschapsleven." jat dielnimmen oan it mienskipslibben fan minsken op jierren hat hjir ek faek de teneur west fan de bi- *1 ekkings oer üs flatbou. Yn sommige flat-komplek- sen soe de ünderste fordjipping mei in lytser oantal foi trekken dan loar dizze minsken wêze, allinnich mei de motivearring, dat hja dan mear yn de mienskip bli uwen. Dat is neffens my wol in düdlike oenwizing, dy't wy op it stik fan it wyksintrum nei foaren bringe: Du minsken op jierren safolle mooglik selsstannich. Nou is hjir troch de Diakony in prachtich plan makke. Yn it üntwerp sjocht men forskate öfdielingen, hwer't de m nsken har fordivedaesje fine kinne. Hja kinne dus s; lang mooglik yn har gewoane dwaen bliuwe. As de Gemeente, dy t it it earste jier dus eat komt to kostjen, dizze saek net oanpakke sil, dan sil de ynrjochting dy't har greate nut foar üs hiele Ljouwerter mienskip bi- wize sil, net fan 'e groun komme. Dêrom steane wy u: fraksje con amorc efter dit ütstel en wy wolle dan uk it Kolleezje fan herten oanbifelje dit ütstel fan 'e ii ksjefoarsitters oer to nimmen. De heer Engels: In aansluiting aan wat reeds m.n. door de heren Bootsma en De Jong gezegd is, zou ik allereerst een opmerking willen maken over de Sub si «lienota in het algemeen en dat kan eigenlijk aan sluiten op wat ik uitvoerig heb gesteld bij de gemeente- bugrotingsbehandeling van verleden jaar. Ik heb bij die g iegenheid geprotesteerd tegen het feit, dat de Subsi dienota laat en afzonderlijk van de begroting werd in- j gediend en behandeld, omdat op deze manier het spel van vraag en antwoord, dat wij kennen bij de begro tingsbehandeling, wegvalt, omdat de tijd van voorbe- iding toen ook te kort was en omdat de indruk werd gewekt en dat vond ik het voornaamste dat de behandeling van subsidies het sluitstuk is van de be groting. Daar heb ik met klem tegen gewaarschuwd, omdat de mentaliteit zou kunnen ontstaan, dat men voorzieningen op het terrein van gezondheidszorg, van maatschappelijk werk en van jeugdwerk zou zien als iets, dat wel interessant is en dat eventueel wel aan moediging verdient, voor zover er geld over is. Die mentaliteit zou een ramp kunnen zijn voor de gemeen te Leeuwarden. Het gaat hier niet om zaken zo heb ik uitdrukkelijk betoogd en dat wil ik handhaven die men kan doen en die men kan laten. Het gaat om zaken, die noodzakelijk zijn in deze tijd. Gezondheids zorg, maatschappelijk werk en jeugdzorg zijn geen hobbies meer, maar noodzaak. Ik heb betoogd en ik heb daarbij aangesloten op wat de fractie-voorzitter van de Partij van de Arbeid bij die zelfde gelegenheid gesteld heeft, dat men voor een gezonde ontwikke ling van de stad Leeuwarden aandacht moet besteden èn aan de woningbouw èn aan de industrialisatie, maar uvonzeer èn aan onderwijs èn aan maatschappelijk werk èn aan gezondheidszorg èn aan jeugdwerk. Ik heb be oogd, dat wij in die situatie alleen maar blij kunnen zijn met alles wat de burgers in onze stad zouden aan dragen, met iedere handreiking van het particulier initiatief. Deden zij het niet, wij zouden het moeten doen, met aanmerkelijk meer financiële consequenties en zelfs financiële offers dan waarvoor wij op dit ogenblik gesteld worden door de aanvraag die voor ons ligt. Als er geen Kruisverenigingen zouden zijn, dan zouden wij als Gemeente moeten zorgen, dat er een gezondheidszorg was. Wij zouden er een bureau voor moeten creëren, wij zouden er ambtenaren voor moeten aanstellen, wat aanmerkelijk meer zou kosten. Wanneer er geen maatschappelijk werk door particu lier initiatief van de grond komt, dan zullen wij de dienst van Sociale Zaken moeten uitbreiden en dat zal aanmerkelijk meer geld kosten dan het op het ogen blik kost. Ik heb verder bij die gelegenheid ook de aandacht gevraagd voor een zekere planmatigheid bij de subsi diëring. Ik heb daarmee niet in eerste instantie willen zeggen, dat wij zo graag zouden zien, dat men één systeem voor subsidiëring zou uitvinden. Ik heb niet de illusie, dat men voor zeer verschillende werkvormen een eensluidend systeem van subsidiëring zou kunnen vinden. Maar waar ik wel aan gedacht heb en waar ik weer opnieuw de nadruk op heb willen leggen, is, dat wij m.i. van het College mochten verwachten, dat het zou komen met een overzicht van wat er op het stuk van het maatschappelijk werk, op het stuk van de ge zondheidszorg, op het stuk van het jeugdwerk naar zijn mening in een Gemeente als deze zou moeten ge beuren; dat het een zekere rangorde van urgentie on derkent, en dat het er bij zijn subsidiebeleid op uit is om datgene wat het meest urgent en het meest fun damenteel is ook een eerste plaats te geven. Voor een dergelijke opvatting is een Subsidienota zoals die ons op het ogenblik wordt voorgelegd, eerder een gevaar dan een bijdrage. Immers het enige waarin de posten, die wij in deze Subsidienota bijelkaar vinden, met elkaar overeenkomen, is, dat ze geld kosten; en de ordening die men daarin gebracht heeft, is alleen deze geweest: deze instellingen hebben al subsidie en vragen niet meer, deze vragen meer subsidie en dit zijn nieuwe subsidie-aanvragen. Daarmee hanteert men een louter financieel criterium en daarmee wekt men de indruk die ook in niet geringe mate wordt versterkt door de op één na laatste volzin dat men de zaak louter financieel bekijkt. Men gaat er prat op, dat men nog f 960,overhoudt en dus het tekort verlaagt. Daar mee wekt men dan vervolgens de indruk, dat niet alleen in tijdsorde, maar ook in orde van beleid de gehele sub sidie-politiek van de Gemeente niets anders is dan een sluitstuk van de begroting. Daarentegen wil ik met nadruk zeggen, dat onze fractie van mening is, dat, wanneer er een tekort is op de gemeentebegroting, dit inderdaad veroorzaakt kan worden door zaken die ver richt moeten worden in de sector woningbouw, de sec tor straataanleg en gaat U zo maar door, maar dat het evenzeer verantwoord is een dergelijk tekort mede te laten ontstaan door zaken, die noodzakelijkerwijs moe ten gebeuren in de sector maatschappelijk werk, in de sector jeugdwerk en in de sector gezondheidszorg. Ik heb het de vorige keer met klem betoogd. Ik had de indruk, dat ik voor mijn doen op dat moment wat pittig was en ik heb U toen gezegd: U moet dat zien tegen de achtergrond van algemene waardering, die ik heb voor het werk van het College. En ik heb het ook moeten doen, omdat ik dacht, dat het aan dit College besteed was. Nu echter ligt hier de Subsidienota voor 1962 en ik moet constateren, dat wij er geen stap verder mee zijn gekomen. Dat is jammer, maar ik geloof, dat het ook niet langer acceptabel is. U zult begrijpen, dat ik mij volledig aansluit bij de suggesties, die gedaan zijn om de Subsidienota voort aan te behandelen in het kader van de begrotingsbe handeling, maar U zult ook van mij begrijpen, dat ik er op aandring, dat die Subsidienota dan ook een ander karakter krijgt, n.l. het karakter van het overzicht, waar ik naar gevraagd heb. Als ik dan nu de afzonderlijke punten bekijk, dan neem ik aan, dat U zonder meer van mij verwacht, dat ik op zeer vele punten in deze nota op- en aanmerkin gen heb. Wij hebben echter in onze fractie, na overleg ook met de andere fracties, besloten ons te beperken. Ik wilde mij dus ook namens onze fractie beperken tot het project, dat ik gemakshalve ga noemen Willem Sprengerstraat, en tot de subsidie-aanvragen voor de instellingen voor maatschappelijk werk. Wat het project Willem Sprengerstraat betreft, wat kan ik daar nog veel van zeggen? Ik vind het zo over duidelijk! Ik moet U zeggen, toen ik de eerste berich ten in de krant las, was ik verrast. Wij maken het in het maatschappelijk werk en in de gehele sociale zorg zo vaak mee, dat we achter de feiten aanhobbelen, dat we nood of behoefte pas ontdekken, als die zo mas saal geworden is, dat we ze nauwelijks aan kunnen. Dan is het een openbaring voor je, als je ergens een instantie ontdekt, die bijtijds noden signaleert en die dan zo inventief is om ook nog een adequate oplossing aan te bieden. Terwijl wij al jaren in Leeuwarden met het probleem van de bejaardenzorg sukkelen, terwijl wij in Nederland al zo ver zijn, dat wij ons afvragen, of bejaardentehuizen alleen maar de oplossing vormen en terwijl wij in Leeuwarden nog maar nauwelijks toe zijn aan een behoorlijke voorziening door middel van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1962 | | pagina 5