Ai Cf}
duidelijken. De medische opvattingen t.a.v de sport
beoefening verzetten zich tegen de aanwezigheid van
dierlijke uitwerpselen op de grasmat, en vooral met
het oog op tetanusinfectie, die op deze wijze kan wor
den opgelopen. Ik geloof intussen ook niet, dat de
minder goede toestand van de velden wordt veroor
zaakt, doordat er geen schapen meer worden geweid.
Dit zal een onbelangrijk hulpmiddel zijn geweest. Ik
geloof, dat we veeleer moeten proberen, als het prak
tisch te realiseren is, deze velden een intensief onder
houd te geven om de grasmat te verbeteren.
De begroting van de Leeuwarder Sportstichting
wordt z.h.st., overeenkomstig het voorstel van B. en W.,
vastgesteld.
Aan de orde is de Gemeentebegroting.
De heer J. de Jong: Ik heb in de sectie een vraag
gesteld i.z. het alarm-telefoonnummer en ik kreeg ten
antwoord, dat er reeds enkele jaren nutteloze pogingen
zijn ondernomen en dat ook thans de mogelijkheid zal
worden onderzocht. Ik mag het College wel in over
weging geven deze zaak met de meeste spoed te reali
seren, want het is toch wel een beetje eigenaardig,
dat de P.T.T. ik neem tenminste aan, dat het aan
de P.T.T. ligt niet de kans ziet even zo'n eenvoudig
telefoonnummertje er tussen aan te brengen. Wij leven
op het ogenblik in een tijd, waarin mensen om de aarde
vliegen en allerhande bijzondere dingen tot stand ko
men. Het wil mij voorkomen, dat, wanneer de P.T.T.
er ernstig werk van maakt, die mogelijkheid gevonden
moet worden. De Gemeente wordt ondertussen zo groot,
dat het niet meer is te doen even in vijf minuten naar
het politiebureau te fietsen. Zo'n telefoonnummer is dus
dringend nodig.
De heer Miedema: Bij volgno. 98, Verkeersvoorzie-
ningen, zou ik willen opmerken, dat het vorige jaar in
deze Raad is bepleit de sloopauto's van de straat te
krijgen. Het resultaat is geweest, dat ze inderdaad op
een gegeven ogenblik verdwenen zijn. Maar nu komen
ze er langzamerhand weer. Vooral in de Verlengde
Schrans staat een museum van deze auto's. Is daar
op dit moment ook nog iets aan te doen?
De heer Balt: Bij volgno. 98 heb ik in de sectie ge
vraagd naar de toestand bij de Hermesbrug, die dezer
dagen wel vaker genoemd is; naar ik meen, ook door
de heer Van der Veen. Ik heb ten antwoord gekregen,
dat de rondweg een voorrangsweg wordt en dat er dus
geen voorzieningen als door mij bedoeld, nodig zijn,
maar nu vraag ik me wel af, hoe men, komende van
een der zeven wegen, die op die brug uitmonden, kan
weten, dat men daar een voorrangsweg kruist. Dat
staat er niet aangegeven. De Toutenburgstraat loopt
evenwijdig aan het viaduct en uit die straat komende,
staat men meteen op het kruispunt. Dan is er eigen
lijk geen uitzicht. Ik heb al tweemaal meegemaakt,
dat 's avonds tussen vijf en halfzes het gaat mij
om de spitsuren een inspecteur van politie zijn fiets
tegen de leuning van de brug aanzette en het verkeer
ging regelen. Ik weet niet, of deze daar nu toevallig
was of dat hij er expres even was heengegaan. Sinds
de opening van het viaduct dat was de eerste week
van september, als ik het goed heb had daar op de
26e oktober de dertiende aanrijding plaats. Er waren
lichte aanrijdingen bij, maar ook zeer ernstige,
's Avonds rijden de auto's daar in lange files langs (Het
verkeer in de Schrans moet hierdoor toch wel enigs
zins verlicht worden.). Er moeten wel ongelukken ge
beuren, want men probeert soms tussen die auto's door
te glippen. Ik ben geen verkeersdeskundige; daarom zou
ik wel willen weten, of er nu niet een mogelijkheid is,
dat vooral op de spitsuren iets aan de situatie veran
derd kan worden.
De heer Klijnstra: Ik ben in de eerste plaats verheugd,
dat we toch eens een voorrangsweg binnen deze ge
meente krijgen. Ik heb bij volgno. 98 gevraagd de maxi
mumsnelheid daarvoor dan te verhogen tot 70 km per-
uur. Ik neem wel aan, dat de snelheid bij de Hermesbrug
wellicht tot 50 km gereduceerd zal moeten wor den, maar-
als men aan het autover keer deelneemt, dan weet men,
ook uit ervaring elders in de provincie, dat het verkeer
er eigenlijk niet meer op ingesteld is, althans niet op
rondwegen, dat men op heel lange stukken 50 km moet
rijden. Op deze voorrangsweg zou 70 km wel voldoende
zijn, mits men dan maar geen 80 km rijdt.
Voorts vraag ik aantekening, dat onze fractie tegen
de volgnos. 118 (Bescherming Bevolking) en 119 (Ge
bouwen Bescherming Bevolking) is.
De heer Volbeda: De kwestie van de wijkagenten
is al vaker besproken, maar in dit verband wil ik och
nog eens op de hoge mate van baldadigheid in de
stad wijzen. Dat heeft verschillende redenen dal is
mij wel bekend maar ik geloof toch, dat wij dit
nog eens moeten bekijken. Wanneer men in de krant
schrijft, dat de politie nergens naar ziet, dan neem ik
beslist niet aan, dat dat waar is: ieder, die een vak
heeft, wil dat ook graag uitoefenen. (De Voorzitter:
Dit is een punt, ter zake waarvan de Raad niet be
voegd is te beslissen. Het beheer van de politie is niet
bij de Raad, maar bij de Burgemeester.) Maar ma;, ik
U wel verzoeken dit nog eens te bekijken? (De V< r-
zitter: Dat is een andere vraag, maar we gaan nier
niet over discussiëren.) Ik zou mijn verzoek graag
willen handhaven.
Dan heb ik bij volgno. 98 een paar opmerkingen.
Ik heb de vorige keer gepleit voor een betere ver
lichting van de zebrapaden. Er is toen geantwoord, dat
er nog geen vaste wettelijke regeling voor is en dat het
moeilijk is er nu al mee te beginnen. Ik geloof toch,
dat wij dit nog eens moeten bekijken. In de zomer is
het niet van belang, maar nu ligt er sneeuw. Men kan
de oversteekplaatsen beslist niet meer zien en ik vind
het een griezelig-gevaarlijke zaak, dat wij hier niets
aan doen. Nu kost dat geld dat is mij bekend
maar wanneer wij de aanleg klaar maken voor de elek
trische aansluiting die moeten wij toch hebben, als
er verlichting komt dan is het, geloof ik, alleen
maar een kwestie van eventuele verandering van lam
pen en dan zou ik er toch eigenlijk met klem op willen
aandringen lampen te plaatsen als in de Valeriusstra&t.
Die vind ik bijzonder goed.
Dan nog de kwestie van de ringwegen. Als k
het goed begrijp, dan worden de ringwegen voorrangs
wegen. Ik weet niet, wanneer dat precies ingaat. Ik
zou in de eerste plaats willen vragen: Wat wordt de
maximumsnelheid op de ringwegen? En in de tweede
plaats: Hoe denkt U dat te regelen? Als die ring
wegen voorrangswegen worden, dan wordt n.l. ook de
ringweg straks van de noordkant Valeriusstraat over
de Troelstraweg voorrangsweg. Op het ogenblik is op
het kruispunt Leeuwerikstraat-Troelstraweg de Troel -
straweg voorrangsweg. Het lijkt mij werkelijk nood
zakelijk, dat men dat zo gauw mogelijk eens even be
kijkt. Het is natuurlijk niet doenlijk, dat bij het kruis
punt Leeuwerikstraat-Troelstraweg de Troelstraweg
voorrangsweg is en bij de kruising ringweg-Troelstra-
weg de ringweg.
De heer ManiIk zou U willen vragen in overw. -
ging te nemen, bij de Noorderbrug aan de kant v.
de Spanjaardslaan een zebrapad aan te leggen. De we
is daar n.l. heel erg breed en het verkeer van de Noo< -
dersingel plus Camstraburen veroorzaakt daar een si
tuatie, die voor oversteken zeer moeilijk is.
De Voorzitter: De heer De Jong heeft gesproken
over het alarmnummer, dat op het ogenblik niet be
vredigend is, en hij kan zich niet goed voorstellen, dat
het niet op heel gemakkelijke wijze anders geregeld
zou kunnen worden. Het is misschien het beste, dat de
correspondentie daarover bij de stukken ter inzage wore
gelegd; dan kan de heer De Jong zien, dat hier toch wel
moeilijke technische kanten aan zitten en dan kan elk
raadslid zich volledig oriënteren. Het is mij op dit
moment ook niet mogelijk dat allemaal precies uit te
leggen, als zijnde in dat opzicht niet deskundig onder
legd. Het is wel moeilijk er een nummer voor te vin
den en het College heeft nu aan de P.T.T. gevraagd
bij voorbaat enkele nummers vast te leggen, die straks
in aanmerking zullen kunnen komen. Er wordt lande
lijk geprobeerd tot een algemeen nummer te komen.
Wij weten niet, welke maatregel de eerste zal zijn. Ik
kan alleen zeggen, dat het technisch niet zo heel een
voudig is en er zit ook een niet onaanmerkelijke kos
43"
ten kant aan. Als het op dit moment geregeld zou wor
den, zoals de heer De Jong het zou willen, zou het
waarschijnlijk zeer kostbaar worden.
De heer Miedema heeft gesproken over het bezwaar
van sloopauto's in de Verlengde Schrans. Ik moet er
kennen, dat het mij niet bekend was, dat dat euvel nu
wei de kop opstak. Ik zal dit met de Commissaris
var Politie bespreken, opdat hij van zijn kant kan la
ten onderzoeken, of de verordening die, zoals U weet,
door de Raad is gewijzigd op dit punt, ook inderdaad
zal Kunnen worden toegepast.
1 p: heer Balt vraagt: Hoe kan men, als de weg bij
de Hermesbrug voorrangsweg wordt en men van ter-
zijd op die weg komt, dit weten? Ik zou hem
in lerinnering willen brengen, dat een voorrangs.
wci door bepaalde borden wordt aangeduid en dat
kn iSingen van een niet-voorrangsweg met een voor-
rarsweg op de niet-voorrangsweg aangegeven staan.
Da zal dan dus ook bij deze wegkruising moeten ge
beuren. Hier zullen borden moeten komen, die dege
nen. die van terzijde komen, doen weten, dat dit een
vor iangsweg is. Daaraan zullen ze zich dus hebben
te houden.
heb kortgeleden ook een opmerking gehoord, dat
op een bepaald punt van die route de verlichting be-
kel en zal moeten worden. Ik voor mij ben dus ook
wel graag bereid aan de betrokken dienst of diensten
te ragen dat te doen.
i.'e heer Klijnstra is verheugd, dat nu de eerste voor
rangsweg in de gemeente zal komen. Ik zou hem wil
len herinneren aan het feit, dat wij in onze gemeente
al ng voorrangswegen kennen. Deze ringweg zal niet
de eerste voorrangsweg zijn. Het College heeft voor-
ai:;: og bepaald bezwaar tegen het toelaten van een
sne.heid van 70 km op deze ringweg dit ook in ant-
\vc erd op een vraag van de heer Klijnstra omdat
dit niet een weg buiten de stad is. Dit is een weg, die
ook voor stadsverkeer geschikt moet zijn en ook veilig
ov (gestoken moet kunnen worden, zodat in de situa
tie waarin deze weg met de aanvoerwegen verkeert,
de snelheid naar onze mening vooralsnog stellig niet
hoy er dan 50 km zal moeten worden. Ook doet zich het
v. schijnsel voor, dat de burgerij dat blijkt uit de
gang van zaken - - ook nog aan de nieuwe verkeers
situaties, die deze weg geschapen heeft, moet wennen.
Het geheel is naar onze mening stellig nog niet zo,
cL. daar een snelheid van 70 km verantwoord is.
)e heer Volbeda heeft gesproken over de verlichting
Y de zebrapaden. Dit is een punt, dat ook landelijk
bepaald de aandacht heeft en het lijkt toch wel erg
v iselijk, dat, wanneer men tot de verlichting op ze
brapaden op uitgebreider schaal dan op het ogenblik
Ik-, geval is, zou willen overgaan, dit, als het enigszins
kun, volgens een uniform systeem gebeurt, zodat niet
alieen de ingezetene, maar ook de vreemdeling weet,
v i hij er aan heeft. Het is inderdaad ook nogal kost
baar, maar het is bovendien de vraag, of het juist is
zebrapaden of althans een groot aantal te verlich-
want dan ontstaat kans op ongelukken bij de ze-
I paden die dan niet verlicht zijn, omdat die dan
minder gemakkelijk, minder snel als zodanig herkend
Y .den. Dit is dus een pimt, dat niet zo eenvoudig is
ah het wel lijkt. Maar ik herhaal: het heeft landelijk
aandacht en wij stellen ons voor, dat wij, als het
ai hans nodig zal zijn, voor het vragen van kredieten
bij de Raad terug zullen komen.
De heer Volbeda vraagt, hoe precies de verkeers
regeling t.a.v. de voorrangsweg is. De gedachte is, dat
de voorrangswegen niet over de kruispunten zullen
doorlópen, maar zullen eindigen kort voor de kruis
punten, zodat de moeilijkheid die hij meent te zien,
niet zal ontstaan. Bij de kruispunten zullen dus nor
male verkeersregels moeten gelden.
De heer Van der Veen: Het is mij niet helemaal
duidelijk.
De Voorzitter: Ik bedoelde de grote verkeerspunten
bij de invalswegen als Valeriusplein en Oostergoplein
e.d. ik ben in dat opzicht niet geheel juist en volledig
geweest.
Op de vraag van de heer Mani om een zebrapad over
de Spanjaardslaan bij de Noorderbrug aan te leggen,
kan ik niet zo onmiddellijk een antwoord geven. Ook
dat zal bekeken moeten worden. En dat wordt dan ook
bekeken.
Ik meen, dat ik hiermee alle vragen heb beantwoord.
Mocht dit niet het geval zijn, dan wil ik dat voor de
tweede instantie graag van U horen.
De heer Balt: Ik kan het niet aannemen, maar men
heeft mij verteld, dat sedert 1 december de ringweg
al voorrangsweg is. Want als dat zo is, dan hadden
toch de borden er al moeten staan. Ik wilde nog even
zeggen, dat al degenen, die van het ene naar het andere
industrieterrein gaan, door de tunnel komen. Want
men kan niet het viaduct langs. Dat moet ook niet,
want dan moet men de omweg maken naar de Juliana-
laan. Grote bussen en volkswagenbusjes, alles moet door
de tunnel; al dit verkeer moet het kruispunt passeren.
De heer Klijnstra: U heeft gelijk, wat de voorrangs
wegen betreft. Ik heb gesproken over de maximum
snelheid binnen de gemeente, maar ik had bedoeld bin
nen onze stad. (Gelach) Daar hebben we dan alleen
maar een voorrangs-k ruispunt, maar meer ook
niet. Verder heeft U gesteld, dat de bevolking eerst ook
moet wennen aan het verkeer op de voorrangswegen.
Dat ben ik wel met U eens, maar ik hoop, dat er toch
straks een tijd komt, dat men eraan gewend is. Wij in
Leeuwarden zijn een volk, dat over het algemeen ge
nomen discipline kent. (Gelach) Ja zeker, anders wa
ren er veel meer ongelukken gebeurd. Ik hoop dus
ook, dat straks toch de mogelijkheid zal ontstaan, dat
de maximumsnelheid kan worden opgevoerd tot 70 km.
De heer Bootsma: Nu we toch over de voorrangs
wegen en de kruisingen praten, zou ik erop willen wij
zen, dat bij deze zelfde punten dus ook bij de Hermes
brug en eveneens bij het kruispunt SchransHuizumer-
laan de gewoonte ontstaat, dat zij, die nog meer
haast hebben dan de lieden die de 50 km willen op
voeren tot 70 km, niet achter de rij gaan staan, maar
op de ventweg en dan, zich rechts bevindende, menen
voorrang te hebben en nog tussen de file in gaan
rijden. Wat valt hieraan te doen Dit is toch wel een
ergerlijk misbruik van de weg.
De heer C. de Vries: N.a.v. wat de heer Balt zegt
met betrekking tot de stoplichten bij de Hermesbrug,
zou ik willen opmerken, dat een aantal van de daar
staande lichten bestemd zijn voor de brug. Is het niet
mogelijk deze op een zodanige wijze te veranderen en
aan te passen, dat ze op het tijdstip, dat de heer Balt
heeft bedoeld, ook voor het andere verkeer kunnen
worden gebruikt? Mijn technische kennis is niet zo
danig, dat ik kan beoordelen, of dit kan, maar moge
lijk kan het worden onderzocht. (Stem: Een knipper
licht.) Nee, nee, niet een knipperlicht, maar een rood,
geel en groen licht.
De Voorzitter: Het College heeft besloten de ring
weg van het Valeriusplein tot aan het Oostergoplein,
als hij klaar is, als voorrangsweg te doen uitrusten.
Het spreekt vanzelf, dat die pas als zodanig kan wor
den gebruikt, als ook de aanduidingen daar zijn. Er
zijn al borden besteld, naar ik mag aannemen, en die
zullen daar worden geplaatst. Van dat moment af zal
deze weg voorrangsweg zijn. Hetzelfde geldt voor het
zuidoostelijke gedeelte. Als dat klaar is, zal het ook
voorrangsweg kunnen zijn, maar ik herhaal: dan zal
het ook als zodanig door verkeerstekens moeten zijn
kenbaar gemaakt. Men zal de Heliconweg en het ver
volg dus nu nog niet als voorrangsweg kunnen be
schouwen en gebruiken.
De heer Klijnstra blijft aandringen om 70 km toe
te staan. Het College staat op het standpunt, dat dit
voorlopig aan de toekomst moet worden overgelaten.
Wat betreft de opmerking van de heer Bootsma over
het verkeersgedrag bij kruispunten, ik meen, dat het
gaan staan op ventwegen strafbaar is en dat, als hier
politioneel toezicht is, een correctie daarop kan plaats
vinden.
Dc heer De Vries heeft tenslotte gesproken over de
vraag, of de stoplichten bij de Hermesbrug ook voor
andere doeleinden kunnen worden gebruikt, n.l., als ik
hem goed begrijp, om het kruisend verkeer te doen
stilhouden. Dat zal, lijkt mij zo toe, niet nodig zijn, als
het daar een voorrangsweg is, want dan moet het