Ai Cf} duidelijken. De medische opvattingen t.a.v de sport beoefening verzetten zich tegen de aanwezigheid van dierlijke uitwerpselen op de grasmat, en vooral met het oog op tetanusinfectie, die op deze wijze kan wor den opgelopen. Ik geloof intussen ook niet, dat de minder goede toestand van de velden wordt veroor zaakt, doordat er geen schapen meer worden geweid. Dit zal een onbelangrijk hulpmiddel zijn geweest. Ik geloof, dat we veeleer moeten proberen, als het prak tisch te realiseren is, deze velden een intensief onder houd te geven om de grasmat te verbeteren. De begroting van de Leeuwarder Sportstichting wordt z.h.st., overeenkomstig het voorstel van B. en W., vastgesteld. Aan de orde is de Gemeentebegroting. De heer J. de Jong: Ik heb in de sectie een vraag gesteld i.z. het alarm-telefoonnummer en ik kreeg ten antwoord, dat er reeds enkele jaren nutteloze pogingen zijn ondernomen en dat ook thans de mogelijkheid zal worden onderzocht. Ik mag het College wel in over weging geven deze zaak met de meeste spoed te reali seren, want het is toch wel een beetje eigenaardig, dat de P.T.T. ik neem tenminste aan, dat het aan de P.T.T. ligt niet de kans ziet even zo'n eenvoudig telefoonnummertje er tussen aan te brengen. Wij leven op het ogenblik in een tijd, waarin mensen om de aarde vliegen en allerhande bijzondere dingen tot stand ko men. Het wil mij voorkomen, dat, wanneer de P.T.T. er ernstig werk van maakt, die mogelijkheid gevonden moet worden. De Gemeente wordt ondertussen zo groot, dat het niet meer is te doen even in vijf minuten naar het politiebureau te fietsen. Zo'n telefoonnummer is dus dringend nodig. De heer Miedema: Bij volgno. 98, Verkeersvoorzie- ningen, zou ik willen opmerken, dat het vorige jaar in deze Raad is bepleit de sloopauto's van de straat te krijgen. Het resultaat is geweest, dat ze inderdaad op een gegeven ogenblik verdwenen zijn. Maar nu komen ze er langzamerhand weer. Vooral in de Verlengde Schrans staat een museum van deze auto's. Is daar op dit moment ook nog iets aan te doen? De heer Balt: Bij volgno. 98 heb ik in de sectie ge vraagd naar de toestand bij de Hermesbrug, die dezer dagen wel vaker genoemd is; naar ik meen, ook door de heer Van der Veen. Ik heb ten antwoord gekregen, dat de rondweg een voorrangsweg wordt en dat er dus geen voorzieningen als door mij bedoeld, nodig zijn, maar nu vraag ik me wel af, hoe men, komende van een der zeven wegen, die op die brug uitmonden, kan weten, dat men daar een voorrangsweg kruist. Dat staat er niet aangegeven. De Toutenburgstraat loopt evenwijdig aan het viaduct en uit die straat komende, staat men meteen op het kruispunt. Dan is er eigen lijk geen uitzicht. Ik heb al tweemaal meegemaakt, dat 's avonds tussen vijf en halfzes het gaat mij om de spitsuren een inspecteur van politie zijn fiets tegen de leuning van de brug aanzette en het verkeer ging regelen. Ik weet niet, of deze daar nu toevallig was of dat hij er expres even was heengegaan. Sinds de opening van het viaduct dat was de eerste week van september, als ik het goed heb had daar op de 26e oktober de dertiende aanrijding plaats. Er waren lichte aanrijdingen bij, maar ook zeer ernstige, 's Avonds rijden de auto's daar in lange files langs (Het verkeer in de Schrans moet hierdoor toch wel enigs zins verlicht worden.). Er moeten wel ongelukken ge beuren, want men probeert soms tussen die auto's door te glippen. Ik ben geen verkeersdeskundige; daarom zou ik wel willen weten, of er nu niet een mogelijkheid is, dat vooral op de spitsuren iets aan de situatie veran derd kan worden. De heer Klijnstra: Ik ben in de eerste plaats verheugd, dat we toch eens een voorrangsweg binnen deze ge meente krijgen. Ik heb bij volgno. 98 gevraagd de maxi mumsnelheid daarvoor dan te verhogen tot 70 km per- uur. Ik neem wel aan, dat de snelheid bij de Hermesbrug wellicht tot 50 km gereduceerd zal moeten wor den, maar- als men aan het autover keer deelneemt, dan weet men, ook uit ervaring elders in de provincie, dat het verkeer er eigenlijk niet meer op ingesteld is, althans niet op rondwegen, dat men op heel lange stukken 50 km moet rijden. Op deze voorrangsweg zou 70 km wel voldoende zijn, mits men dan maar geen 80 km rijdt. Voorts vraag ik aantekening, dat onze fractie tegen de volgnos. 118 (Bescherming Bevolking) en 119 (Ge bouwen Bescherming Bevolking) is. De heer Volbeda: De kwestie van de wijkagenten is al vaker besproken, maar in dit verband wil ik och nog eens op de hoge mate van baldadigheid in de stad wijzen. Dat heeft verschillende redenen dal is mij wel bekend maar ik geloof toch, dat wij dit nog eens moeten bekijken. Wanneer men in de krant schrijft, dat de politie nergens naar ziet, dan neem ik beslist niet aan, dat dat waar is: ieder, die een vak heeft, wil dat ook graag uitoefenen. (De Voorzitter: Dit is een punt, ter zake waarvan de Raad niet be voegd is te beslissen. Het beheer van de politie is niet bij de Raad, maar bij de Burgemeester.) Maar ma;, ik U wel verzoeken dit nog eens te bekijken? (De V< r- zitter: Dat is een andere vraag, maar we gaan nier niet over discussiëren.) Ik zou mijn verzoek graag willen handhaven. Dan heb ik bij volgno. 98 een paar opmerkingen. Ik heb de vorige keer gepleit voor een betere ver lichting van de zebrapaden. Er is toen geantwoord, dat er nog geen vaste wettelijke regeling voor is en dat het moeilijk is er nu al mee te beginnen. Ik geloof toch, dat wij dit nog eens moeten bekijken. In de zomer is het niet van belang, maar nu ligt er sneeuw. Men kan de oversteekplaatsen beslist niet meer zien en ik vind het een griezelig-gevaarlijke zaak, dat wij hier niets aan doen. Nu kost dat geld dat is mij bekend maar wanneer wij de aanleg klaar maken voor de elek trische aansluiting die moeten wij toch hebben, als er verlichting komt dan is het, geloof ik, alleen maar een kwestie van eventuele verandering van lam pen en dan zou ik er toch eigenlijk met klem op willen aandringen lampen te plaatsen als in de Valeriusstra&t. Die vind ik bijzonder goed. Dan nog de kwestie van de ringwegen. Als k het goed begrijp, dan worden de ringwegen voorrangs wegen. Ik weet niet, wanneer dat precies ingaat. Ik zou in de eerste plaats willen vragen: Wat wordt de maximumsnelheid op de ringwegen? En in de tweede plaats: Hoe denkt U dat te regelen? Als die ring wegen voorrangswegen worden, dan wordt n.l. ook de ringweg straks van de noordkant Valeriusstraat over de Troelstraweg voorrangsweg. Op het ogenblik is op het kruispunt Leeuwerikstraat-Troelstraweg de Troel - straweg voorrangsweg. Het lijkt mij werkelijk nood zakelijk, dat men dat zo gauw mogelijk eens even be kijkt. Het is natuurlijk niet doenlijk, dat bij het kruis punt Leeuwerikstraat-Troelstraweg de Troelstraweg voorrangsweg is en bij de kruising ringweg-Troelstra- weg de ringweg. De heer ManiIk zou U willen vragen in overw. - ging te nemen, bij de Noorderbrug aan de kant v. de Spanjaardslaan een zebrapad aan te leggen. De we is daar n.l. heel erg breed en het verkeer van de Noo< - dersingel plus Camstraburen veroorzaakt daar een si tuatie, die voor oversteken zeer moeilijk is. De Voorzitter: De heer De Jong heeft gesproken over het alarmnummer, dat op het ogenblik niet be vredigend is, en hij kan zich niet goed voorstellen, dat het niet op heel gemakkelijke wijze anders geregeld zou kunnen worden. Het is misschien het beste, dat de correspondentie daarover bij de stukken ter inzage wore gelegd; dan kan de heer De Jong zien, dat hier toch wel moeilijke technische kanten aan zitten en dan kan elk raadslid zich volledig oriënteren. Het is mij op dit moment ook niet mogelijk dat allemaal precies uit te leggen, als zijnde in dat opzicht niet deskundig onder legd. Het is wel moeilijk er een nummer voor te vin den en het College heeft nu aan de P.T.T. gevraagd bij voorbaat enkele nummers vast te leggen, die straks in aanmerking zullen kunnen komen. Er wordt lande lijk geprobeerd tot een algemeen nummer te komen. Wij weten niet, welke maatregel de eerste zal zijn. Ik kan alleen zeggen, dat het technisch niet zo heel een voudig is en er zit ook een niet onaanmerkelijke kos 43" ten kant aan. Als het op dit moment geregeld zou wor den, zoals de heer De Jong het zou willen, zou het waarschijnlijk zeer kostbaar worden. De heer Miedema heeft gesproken over het bezwaar van sloopauto's in de Verlengde Schrans. Ik moet er kennen, dat het mij niet bekend was, dat dat euvel nu wei de kop opstak. Ik zal dit met de Commissaris var Politie bespreken, opdat hij van zijn kant kan la ten onderzoeken, of de verordening die, zoals U weet, door de Raad is gewijzigd op dit punt, ook inderdaad zal Kunnen worden toegepast. 1 p: heer Balt vraagt: Hoe kan men, als de weg bij de Hermesbrug voorrangsweg wordt en men van ter- zijd op die weg komt, dit weten? Ik zou hem in lerinnering willen brengen, dat een voorrangs. wci door bepaalde borden wordt aangeduid en dat kn iSingen van een niet-voorrangsweg met een voor- rarsweg op de niet-voorrangsweg aangegeven staan. Da zal dan dus ook bij deze wegkruising moeten ge beuren. Hier zullen borden moeten komen, die dege nen. die van terzijde komen, doen weten, dat dit een vor iangsweg is. Daaraan zullen ze zich dus hebben te houden. heb kortgeleden ook een opmerking gehoord, dat op een bepaald punt van die route de verlichting be- kel en zal moeten worden. Ik voor mij ben dus ook wel graag bereid aan de betrokken dienst of diensten te ragen dat te doen. i.'e heer Klijnstra is verheugd, dat nu de eerste voor rangsweg in de gemeente zal komen. Ik zou hem wil len herinneren aan het feit, dat wij in onze gemeente al ng voorrangswegen kennen. Deze ringweg zal niet de eerste voorrangsweg zijn. Het College heeft voor- ai:;: og bepaald bezwaar tegen het toelaten van een sne.heid van 70 km op deze ringweg dit ook in ant- \vc erd op een vraag van de heer Klijnstra omdat dit niet een weg buiten de stad is. Dit is een weg, die ook voor stadsverkeer geschikt moet zijn en ook veilig ov (gestoken moet kunnen worden, zodat in de situa tie waarin deze weg met de aanvoerwegen verkeert, de snelheid naar onze mening vooralsnog stellig niet hoy er dan 50 km zal moeten worden. Ook doet zich het v. schijnsel voor, dat de burgerij dat blijkt uit de gang van zaken - - ook nog aan de nieuwe verkeers situaties, die deze weg geschapen heeft, moet wennen. Het geheel is naar onze mening stellig nog niet zo, cL. daar een snelheid van 70 km verantwoord is. )e heer Volbeda heeft gesproken over de verlichting Y de zebrapaden. Dit is een punt, dat ook landelijk bepaald de aandacht heeft en het lijkt toch wel erg v iselijk, dat, wanneer men tot de verlichting op ze brapaden op uitgebreider schaal dan op het ogenblik Ik-, geval is, zou willen overgaan, dit, als het enigszins kun, volgens een uniform systeem gebeurt, zodat niet alieen de ingezetene, maar ook de vreemdeling weet, v i hij er aan heeft. Het is inderdaad ook nogal kost baar, maar het is bovendien de vraag, of het juist is zebrapaden of althans een groot aantal te verlich- want dan ontstaat kans op ongelukken bij de ze- I paden die dan niet verlicht zijn, omdat die dan minder gemakkelijk, minder snel als zodanig herkend Y .den. Dit is dus een pimt, dat niet zo eenvoudig is ah het wel lijkt. Maar ik herhaal: het heeft landelijk aandacht en wij stellen ons voor, dat wij, als het ai hans nodig zal zijn, voor het vragen van kredieten bij de Raad terug zullen komen. De heer Volbeda vraagt, hoe precies de verkeers regeling t.a.v. de voorrangsweg is. De gedachte is, dat de voorrangswegen niet over de kruispunten zullen doorlópen, maar zullen eindigen kort voor de kruis punten, zodat de moeilijkheid die hij meent te zien, niet zal ontstaan. Bij de kruispunten zullen dus nor male verkeersregels moeten gelden. De heer Van der Veen: Het is mij niet helemaal duidelijk. De Voorzitter: Ik bedoelde de grote verkeerspunten bij de invalswegen als Valeriusplein en Oostergoplein e.d. ik ben in dat opzicht niet geheel juist en volledig geweest. Op de vraag van de heer Mani om een zebrapad over de Spanjaardslaan bij de Noorderbrug aan te leggen, kan ik niet zo onmiddellijk een antwoord geven. Ook dat zal bekeken moeten worden. En dat wordt dan ook bekeken. Ik meen, dat ik hiermee alle vragen heb beantwoord. Mocht dit niet het geval zijn, dan wil ik dat voor de tweede instantie graag van U horen. De heer Balt: Ik kan het niet aannemen, maar men heeft mij verteld, dat sedert 1 december de ringweg al voorrangsweg is. Want als dat zo is, dan hadden toch de borden er al moeten staan. Ik wilde nog even zeggen, dat al degenen, die van het ene naar het andere industrieterrein gaan, door de tunnel komen. Want men kan niet het viaduct langs. Dat moet ook niet, want dan moet men de omweg maken naar de Juliana- laan. Grote bussen en volkswagenbusjes, alles moet door de tunnel; al dit verkeer moet het kruispunt passeren. De heer Klijnstra: U heeft gelijk, wat de voorrangs wegen betreft. Ik heb gesproken over de maximum snelheid binnen de gemeente, maar ik had bedoeld bin nen onze stad. (Gelach) Daar hebben we dan alleen maar een voorrangs-k ruispunt, maar meer ook niet. Verder heeft U gesteld, dat de bevolking eerst ook moet wennen aan het verkeer op de voorrangswegen. Dat ben ik wel met U eens, maar ik hoop, dat er toch straks een tijd komt, dat men eraan gewend is. Wij in Leeuwarden zijn een volk, dat over het algemeen ge nomen discipline kent. (Gelach) Ja zeker, anders wa ren er veel meer ongelukken gebeurd. Ik hoop dus ook, dat straks toch de mogelijkheid zal ontstaan, dat de maximumsnelheid kan worden opgevoerd tot 70 km. De heer Bootsma: Nu we toch over de voorrangs wegen en de kruisingen praten, zou ik erop willen wij zen, dat bij deze zelfde punten dus ook bij de Hermes brug en eveneens bij het kruispunt SchransHuizumer- laan de gewoonte ontstaat, dat zij, die nog meer haast hebben dan de lieden die de 50 km willen op voeren tot 70 km, niet achter de rij gaan staan, maar op de ventweg en dan, zich rechts bevindende, menen voorrang te hebben en nog tussen de file in gaan rijden. Wat valt hieraan te doen Dit is toch wel een ergerlijk misbruik van de weg. De heer C. de Vries: N.a.v. wat de heer Balt zegt met betrekking tot de stoplichten bij de Hermesbrug, zou ik willen opmerken, dat een aantal van de daar staande lichten bestemd zijn voor de brug. Is het niet mogelijk deze op een zodanige wijze te veranderen en aan te passen, dat ze op het tijdstip, dat de heer Balt heeft bedoeld, ook voor het andere verkeer kunnen worden gebruikt? Mijn technische kennis is niet zo danig, dat ik kan beoordelen, of dit kan, maar moge lijk kan het worden onderzocht. (Stem: Een knipper licht.) Nee, nee, niet een knipperlicht, maar een rood, geel en groen licht. De Voorzitter: Het College heeft besloten de ring weg van het Valeriusplein tot aan het Oostergoplein, als hij klaar is, als voorrangsweg te doen uitrusten. Het spreekt vanzelf, dat die pas als zodanig kan wor den gebruikt, als ook de aanduidingen daar zijn. Er zijn al borden besteld, naar ik mag aannemen, en die zullen daar worden geplaatst. Van dat moment af zal deze weg voorrangsweg zijn. Hetzelfde geldt voor het zuidoostelijke gedeelte. Als dat klaar is, zal het ook voorrangsweg kunnen zijn, maar ik herhaal: dan zal het ook als zodanig door verkeerstekens moeten zijn kenbaar gemaakt. Men zal de Heliconweg en het ver volg dus nu nog niet als voorrangsweg kunnen be schouwen en gebruiken. De heer Klijnstra blijft aandringen om 70 km toe te staan. Het College staat op het standpunt, dat dit voorlopig aan de toekomst moet worden overgelaten. Wat betreft de opmerking van de heer Bootsma over het verkeersgedrag bij kruispunten, ik meen, dat het gaan staan op ventwegen strafbaar is en dat, als hier politioneel toezicht is, een correctie daarop kan plaats vinden. Dc heer De Vries heeft tenslotte gesproken over de vraag, of de stoplichten bij de Hermesbrug ook voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt, n.l., als ik hem goed begrijp, om het kruisend verkeer te doen stilhouden. Dat zal, lijkt mij zo toe, niet nodig zijn, als het daar een voorrangsweg is, want dan moet het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1963 | | pagina 22