6 een plan voor de aanleg van een tunnel werd overge legd. terwijl dit plan ook in de pers is opgenomen, voordat de Raad hiervan kennis heeft kunnen nemen." B. en W. antwurdzje: ,,Wij meenden in de geest van de Raad te handelen door dit studieplan zowel aan de gasten als aan de leden van de Raad te tonen. Voor de foutieve tekening van dit plan in een der plaatse lijke bladen draagt uiteraard slechts dit blad de ver antwoordelijkheid." Ik wit net, oft it it Friesch Dag blad wie. (Laitsjen.) 1956. noch altyd yn datselde jier it biweecht de leden van de Rie tige freegje hja earst mar in lytse tunnel en dan letter de greate. Op koarte termyn moat dit barre, miene hja. En dan ant wurdzje B. en W.,,Wij zullen ons standpunt eerst de finitief bepalen, nadat de voorbereiding verder is ge vorderd." Dus de tarissing is op dat stuit noch net sa fier foardere. Steane de Nederlandse Spoorwegen" der dan noch krekt gelyk ünder, dat der gjin kop- stasjon komt? ,,Ja", sizze B. en W. 1957: „Vele leden" freegje meidielingen oer de stan fan saken oangeande de tunnel. Dan komt it antwurd fan B. en W.: „Wij hebben de dienst der Openbare Wer ken opdracht gegeven het plan voor de bouw van een tunnel nader te bestuderen en stedebouwkundig uit te werken. De technische voorbereiding van dit plan zal nog geruime tijd vorderen, aangezien uitvoering van het plan een belangrijke wijziging van het desbetref fende stadsgedeelte tot gevolg zal hebben." 1959: „Houdt de trage gang van zaken met be trekking tot de plannen voor de tunnel in de Schrans verband met de mogelijke aanleg van een rondweg Verlengde SchransPieter Stuyvesantweg?" freget in lid. „Indien de vorige vraag bevestigend wordt beant woord", dient naar de mening van dit lid, „althans één van de beide plannen zo spoedig mogelijk tot uitvoering te komen." B. en W. folsteane mei dizze koarte wur- den as antwurd: „Dit is niet het geval." 1959. „Enkele leden" freegje, hoe't it mei it oerweiprobleem stiet, spésiael mei it plan foar in tunnel foar fuotgongers. En dan antwurdzje B. en W.„Omtrent deze aangele genheid hebben wij ons gewend tot de N.V. Nederlandse Spoorwegen." Krekt as hiene wy üs dêr al net folie earder ta keard. „Zodra bericht van de N.S. is ont vangen, kunnen wij het plan verder voorbereiden." Hwat is der dan yn de jierren dêrfoar bard? mei ik my öffreegje. 1960: Der wurdt frege, oft in kopstasjon it ofdwaen- de middel is om dizze earnstige forsteuring fan it for- kear op to heffen. En dan léze wy yn it antwurd fan B. en W.: „Uit de besprekingen met de directie van de Nederlandse Spoorwegen is duidelijk naar voren gekomen, dat het maken van een kopstation voor een lange periode uitgesloten moet worden geacht. Na het verbreden van de overweg bij het Zuiderplein, gecom bineerd met een tunnel met beperkte doorrijhoogte tus sen de overweg en de Potmarge, is het maken van een tunnel voor alle verkeer op niet al te grote afstand van de overweg nog in studie." 1961: „Een lid bepleitte nog eens het belang van het maken van een voetgangerstunnel bij de overweg in de Schrans en drong aan op verbreding van deze over weg." Antwurd: „Deze zaak is bij Openbare Werken in voorbereiding." 1963: „Verschillende leden gaven uiting aan hun ont stemming over de vertraging die de plannen voor het verbeteren van spoorwegovergangen telkens ondervin den doordat de N.V. Nederlandse Spoorwegen een stok tussen de wielen steken. Zij vroegen, welke mogelijk heden er voor de gemeenten zijn, om een bespoediging in de afdoening af te dwingen." B. en W. antwurdzje: „Wij hebben niet de indruk, dat de Spoorwegen steeds een stok tussen de wielen steken. In geregeld overleg wordt gepoogd de voorbereiding van de uit te voeren werken zo snel mogelijk te doen verlopen." „Enkele leden vestigen er de aandacht op, dat het plan voor de tunnel tussen het Zuiderplein en de Schrans niet los gezien kan worden van het structuurplan voor de bin nenstad. Als er bij de Kanaalstraat een onderdoorgang komt, is mogelijk een tunnel bij het Zuiderplein niet meer nodig. Zij menen, dat de behandeling van het structuurplan moet worden afgewacht, voor er een beslissing kan worden genomen. Deelt het College deze mening?" En dan antwurdzje B. en W.: „Wij ver wachten, dat de behandeling van het structuurplan voor de binnenstad zal plaats vinden voordat de plannen voor de tunnel kunnen worden ingediend." „Andere leden gaven uiting aan hun ontstemming, dat er zo weinig schot in de plannen voor de tunnel bij de Schrans zit." En hja koene wol ris gelyk hawn hawwe. „Deze leden vroegen inlichtingen, hoe deze zaak er nu voor staat en drongen met klem aan op het spoedig aanwij zen van een oplossing, waarbij h.i. geen rekening dient te worden gehouden met een eventuele tunnel bij de Kanaalstraat." B. en W. antwurdzje: „Een definitief plan voor een tunnel kan eerst worden opgesteld, als er meer bekend is over een mogelijke verhoging van de spoorbaan. Deze is nog in studie in verband met de andere projecten tussen het station en de spoorbrug over de Greuns." En dêrfoar „drong een lid er op aan ter verbreding van de overweg bij het Zuiderplein een aldaar staand pand af te breken." B. en W. antwurdzje: „Wij zijn in deze richting werkzaam." En dan „bepleit een lid nog het treffen van een noodvoorziening voor voetgangers en fietsers door middel van een houten brug over de spoorlijn." „Nee" sizze B. en W.: „In verband met de noodzakelijke hoogte van een derge lijke brug en de hieruit voortvloeiende aanzienlijke kosten lijkt ons deze oplossing niet aanbevelenswaar dig." En nou üs léste mem.f.a.: Der is in lid, dat tige for- hüge is, „dat het er nu eindelijk van zal komen en sprak de hoop uit, dat de N.V. Nederlandse Spoorwegen wil meewerken." Ik haw mei opsetsin dizze blomlêzing ris makke, omdat ik yn al de tiid, dat ik yn dizze Rie sit, dit ün- derdiel fan it gemeentebilied as ien fan de bilang- rykste op it gebiet fan it forkear sjoen haw. En hwan- near't wy dus nei 15 jier noch altyd like fier binne op dit stik fan saken nettsjinsteande de fortogen dy't hjir üt de Rie iderkear oan B. en W. rjochte binne en nettsjinsteande de publikaesjes, dy't op dit gebiet yn de pleatslike parse forskynd binne, dan komt by my de gedachte op: „Sjit it bilied fan B. en W. hjir net „schromelijk" to koart?" Under it gearstallen en it bistudearjen fan dizze matery haw ik tocht: Moat ik nou ek mei in moasje fan öfkarring fan it bilied fan B. en W. ditoangeande komme? Wy hawwe de for- skate motivearringen yn dizze mem.f.a. allegearre leze en hearre kinnen. En as wy sjogge, dat dêrby hiel forskillende redenen opjown wurde, dan sizze wy, dat B. en W. ek yn it forline noch nea fan de earnst fan dit fraechstik oertsjüge west hawwe. Hja hawwe hjir ek hiel düdlik ütkomme litten, dat de tastan dêr sa njonkenlytsen tige min wurdt en yn it léste riedsbrief stiet seis fan „onhoudbaar". Mar, soene B. en W. der earnstich fan oertsjüge wêze, dat de tastan ünthaldber is, dan hie ik al forwachte, dat hja yn in tiid, dat de mooglikheden der noch wiene om dit uterst wichtige fraechstik fan it forkear fan Ljouwert op to lossen, dy gelegenheit oangrepen hiene. Mei opsetsin haw ik foar dit ünderdiel fan it ge meentebilied hwat lang oandacht frege, oertsjüge as ik bin fan de earnst en urginsje fan dit gefal. In oar punt iq it forkear op it iis. Wy hawwe forline winter mei de alvestêddentocht tüzen kear de klacht heard, dat de haedstêd fan Fryslan net by steat is om dyjingen, dy't oankomme fan de Alvesteddentocht, feest- lik to üntfangen oan de foet fan de Aldehou. Dat is in saek, dy't wy net allinnich op rekkening skriuwe kinne fan B. en W., dat wol ik der efkes by sizze mar dy't ek foaral op rekkening skreaun wurde moat fan de Provinsje, dy't üs hjir mei it waerme wetter fan it P.E.B. eilaes geweldich pleaget. It liket üs wol tige fan bilang ta, dat alles bisocht wurde moat om de grêft, foar it léste ein oan de finish ta, sa öf to sluten, dat der gjin gefaer is foar dy massa's minsken, dy't it meimeitsje. Ik woe yn dizzen der by B. en W. noch ris earnstich op oanstean en fan harren freegje, dat datjinge, dat se dêr nou fan plan binne ik mien, dat dat wie it oanbringen fan in plastic öfskerming by de „Kipeloop" öfdwaende wêze sil. Yn elts gefal, de soarch foar de iisbanen en dan slüt ik my fan herten oan by de hear Van der Veen heart ek ta de soarch fan de Gemeente. Dy moat dochs wol better bihertige wurde. Doe't der forline winter sa'n soad snie kaem, binne de banen dêrtroch totael bidoarn en 'Z wie it rydforkear hielendal ünmooglik. Hjir en dêr yn Fryslan wiene der gemeenten, dy't de banen ré makke hiene en alsa de reedriders noch yn de gele genheit stelden om yn elts gefal noch fan it iis ge- brük to meitsjen. Ik foun op de Kanselarij in alder- aerdichst aid boekje, dat hjit „De bepalingen omtrent de openbare ijsbanen in de gemeente Leeuwarden". Ik tink, dat it sa likernoch fan 1910 is. De Ljouwerters, dy't doe ünder de figeur fan dizze foroardering libben, wiene aerdich gelokkich, soe ik sizze. Hwant men kin dêi byg. yn léze, dat by de tarissing foar de winter ai bipaelde maatregels nommen waerden. Om de iis- sport en foaral it iisforkear sa goed mooglik pleats fine kinne to litten, wie bipaeld, dat fan „1 November af al gelet zal worden op de ligging van schepen, pra men enz. met het oog op het aanleggen der ijsbanen in de komende winter." En foar elke dikte fan it iis, hwêrby it mooglik is, dat de minske him derop wea- get, binne der bipalingen: „Zodra een ijskorst een dikte van 6 cm gaaf ijs heeft bereikt, zal op al de buiten grachten een barte met leuningen gelegd worden met een waarschuwingsbord, voorzien van het opschrift „Gevaarlijk ijs". Sa fynt men ek bipalingen foar de binnengrêften en al sa mear. As ik dit sa lês, dan sjoch ik. dat Ljouwert doe yn dy aide tiid dochs better yn de gelegenheit wie om de minsken to üntfangen lyk as it eigentlik ek in haedstêd foeget. Ik woe dit mar konkludearje, dat wy dei' wol om tinke moatte, dat Ljouwert de haedstêd fan Fryslan is en dat fan alle kanten, üt it suden en it noarden, üt it easten en it westen de wetterwegen op Ljouwert oanrinne. En dat der in mooglikheit wêze moat om hjirre de iissport folslein syn gerak to jaen. Ik tankje Jo wol, mynhear de Foarsitter, dat ik fan Jo foar dizze twa dingen, hwer't ik my op spésialisear- re haw: op it forkear to lan en op it iis, efkes de ge legenheit krige haw, myn wurdtsje to sizzen. De heer Kanistra: De heer Santema heeft ons ver gast op een stuk geschiedenis. Ik zal echter niet zo veel tijd vragen als hij deed. Toch kan ik niet nalaten te zeggen, dat 1963 een jaar is geweest, dat voor Leeu warden geschiedenis hoeft gemaakt. De nieuwe vee markt, door voorgaande sprekers al genoemd, is ge reed gekomen en is reeds in gebruik. Dat vervult ons met vreugde en de manier waarop het is gebeurd, heeft toch, dunkt mij, ook een ieder goed gedaan. De aandacht is op waardige wijze op dit belangrijke feit gevestigd, waardoor er veel belangstelling voor was, niet alleen uit de eigen stad en provincie, maar ook uit het gehele land en uit het buitenland. Er worden in de Aanbiedingsbrief ook nog andere belangrijke objecten genoemd, die ofwel zijn gereed gekomen, ofwel hun voltooiing naderen, terwijl weer andere worden aan gekondigd, waarmee wordt begonnen. Dat de objecten in die laatste groep nogal van enige betekenis zijn, kan ons alleen maar genoegen doen, ondanks de las ten, die ook deze weer met zich zullen meebrengen. Het is een bewijs, dat Leeuwarden een levende stad is, in tegenstelling met hetgeen sommige critici zeggen of schrijven en die het laten voorkomen, alsof Leeuwarden dood is en geen initiatieven meer opbrengt. Kritiek is goed en soms nodig, maar dan alleen geuit met de bedoeling het welzijn van de stad te dienen en dus eerlijke en gezonde kritiek zonder iemand te kren ken. Zulke kritiek zal dan ook door ieder welwillend worden ontvangen en beoordeeld. Dat het op de nieuwe veemarkt even moest wennen, was begrijpelijk, maar de wijze waarop de g'euite wensen naar voren werden gebracht en beantwoord op de vergadering van de Friese veehandelaren, toonde duidelijk de ernstige wil om samen alles te doen, om deze markt tot een mooi en doelmatig geheel te maken. In de sectie hebben wij ons aangesloten bij anderen, die hun waardering hebben uitgesproken voor de ver zorging van de Aanbiedingsbrief en die dank hebben gebracht aan allen die daaraan hebben meegewerkt. Ik vind in de Aanbiedingsbrief toch wel enkele ob jecten, waarvan ik iets wil zeggen, hoewel ik me heb voorgenomen deze beschouwing zo kort mogelijk te houden. Ik begin met een vraag. En stap dan eerst even naar Goutum. De Raad heeft een plan voor een tuinbouwcentrum aldaar goedgekeurd. Heel begrijpe lijk heeft dit plan belangstelling gewekt, maar ik vrees, dat deze niet voldoende is gestimuleerd. Nu begrijp ik heel goed, dat de problemen ook hier niet afwezig blijven, maar wat meer openheid van gemeentewege was toch, dunkt mij, wel verkieslijk. De werkelijk be langhebbenden worden nog te veel in het onzekere gelaten. En dat heeft tot gevolg, dat anderen nu beslist niet staan te dringen om zich als belanghebbenden aan te melden, ofschoon zij dat wel zijn. De mensen die straks zullen meedoen, moeten een jaar te voren hun boompjes kopen, die straks als windkering dienst moe ten doen. De kassen moeten worden gebouwd, het moet allemaal worden aanbesteed, kortom, al het voorbe reidende werk moet worden gedaan en ik meen, dat met al deze factoren rekening moet worden gehouden. Er behoort een geregeld overleg plaats te vinden. En nu weet ik, dat de Wethouder reeds een bespreking heeft gehad met de belanghebbenden, misschien na die tijd al gevolgd door nog één. Dat contact is destijds zeer op prijs gesteld en het heeft ook de Wethouder zelf voldoening gegeven. Maar dan gebeurt er in te lange tijd niets. De mensen vragen zich af: Moeten we nu wat doen of maar weer een jaar wachten? En dat kan niet. Want men moet zich, vooral wat bestellingen betreft, zoals ik die zopas heb genoemd, al een lange tijd vooraf dekken. Het College zegt in de mem.v.a., dat er nog niet genoeg tuinders zijn om het plan uit te voeren en dat men vreest voor de financiële conse quenties. Ik kan me dat indenken. Wat ik heb gezegd, was dan ook niet een verwijt, maar was meer bedoeld als een vingerwijzing: Breng de mensen op de hoogte. En dan stel ik deze vraag: Als de Gemeente nu alvast maar eens begon met de werkzaamheden te doen ver richten, zou dat misschien de boer niet meer animeren? En nu zit ik toch even in de dorpen. Ik heb mij mèt de heer Bootsma afgevraagd en ik heb in de sectie de vraag gesteld: Moet hier niet wat gebeuren ter zake van bouwplannen in of bij de dorpen, behorende tot het gebied van de gemeente Leeuwarden? We geloven, dat het van zeer groot belang is, dat het College zich hierover gaat beraden. Te Hardegarijp, Tietjerk, Marssum, Stiens worden woningen gebouwd en de Leeuwarders trekken er heen. En voor kort hebben we kunnen lezen, dat er plannen bestaan voor de bouw van woningen bij Deinum. Er is bij heel wat Leeuwarders voldoende animo voor buiten wonen en Leeuwarden heeft de mogelijkheid deze animo te be vredigen in eigen plattelandsdelen. Dan is het dus niet nodig, dat deze mensen de gemeente ver laten. Met belangstelling heb ik kennis genomen van het antwoord, waaruit blijkt, dat ook het College de mogelijkheid aanwezig acht, en wel in verband met de aankondiging, dat de Raad een structuurplan voor de gehele gemeente zal worden aangeboden. Dat dit door de Raad op prijs zal worden gesteld, is logisch. Dan heeft de heer Santema zopas over de overweg bij de Schrans gesproken. Ik durf daarover hier nu niets meer te zeggen, want er is na de oorlog eigenlijk niet één begrotingsvergadering geweest, of dit punt is aan de orde geweest. Ik hoop alleen maar, dat het College, zodra er enige mogelijkheid is, de op lossing van dit ernstige probleem wil bespoedigen. En dan hoop ik, dat het de medewerking zal krijgen van de Spoorwegen. Toen ik in de vergadering van 2 oktober in het ka der van de rioolwaterzuivering de vraag stelde, of het juist was wat in de Kamer van Koophandel was mede gedeeld i.z. de persleiding naar de Waddenzee, was het antwoord van de Wethouder zodanig, dat, hoewel hij geen ja zei, er ook geen neen uit kwam. Ik heb toen de gedachte gekregen, dat het College wel op de hoogte was, maar dat de bekendmaking door de functionaris van de Kamer van Koophandel eigenlijk wat ontijdig was. In de mem.v.a. heeft het College nu meegedeeld, dat de Minister van Verkeer en Waterstaat geen me dewerking kan verlenen voor een persleiding naar de Waddenzee. Dus wil men een persleiding, dan zal die naar de Noordzee moeten lopen. De gemeente Den Haag zat met hetzelfde probleem en die heeft nu goed keuring van de Minister gekregen; daar zal dus ook geloosd moeten worden op de Noordzee. Ik stel alleen maar de vraag: Weet U ook, hoeveel kilometer dit uit de kust zal moeten gebeuren? De heer Van der Veen heeft eigenlijk ook even willen terugkeren in de ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1963 | | pagina 4