11 wei foar de lanbou is dizze fan bilang, sa stiet it efkes fierder yn it antwurd fan B. en W. Nou freegje ik my óf: Mei in Ljouwerter B. en W. wol sizze, dat, hwan near't it wol fan bilang is foar de lanbou, it dan net sa bilangryk is foar de stêd Ljouwert? Ik tocht, dat it dan ek bilangryk foar Ljouwert wie. By de wegen dy't op dy list fan ünrendabele ynvestearringen foar- komme, is ek dy't (mei in brêge oer de Greuns) liede sil nei de Froskepólle, dêr't in bidrach foar üt- lutsen stiet fan sahwat f 6.000.000,en dy wegen binne foar üs dochs ek wol tige bilangryk. Ik wurd lykwols toloarsteld, hwannear't ik it antwurd fan B. en W. lês foar de realisearring dêrfan; hja sizze n.l., dat der net allinnich in agrarysk bilang by is, mar ek in rekréaesjebilang. En dat rekréaesjebilang is natuer- lik foar de Froskepólle hiel great. Mar nou't dit dan konstatearre wurdt yn de mem.f.a. fan hjoed-de-dei, moat ik sizze: Dat hiene B. en W. fan to foaren ek wol witten. Wy wisten allegearre wol, dat dizze wei bidoeld wie as üntslutingswei foar de boeremienskip dy't dêr leit: de buert Risens, en tagelyk as üntslu tingswei foar de Froskepólle. Gelokkich komt op dy list in oanwizing foar, dat de gedachten fan B. en W. dy kant dochs ütgeane. Ik woe ek noch efkes wize op it feit, dat B. en W. eilaes dit jier gjin tiid hiene om Sinterklaes to ünt- fangen. Dat wie dochs wol hiel spitich en ik soe hast sizze: Past yn dit forban ek it antwurd fan B. en W. op de fraech om de leden fan it persoaniel gratis kofje en thé to jaen, dat se dêr seis mar hwat foar oer hawwe moatte? Sinterklaes wurdt dus foar de doar keard dit jier en it persoaniel krijt eilaes syn thé en kofje net forgees. En dat is dat persoaniel, dat sa tige foar üs wurke hat, ek by it gearstallen fan dizze bigreating. Dat kin dochs gjin kant üt. Oer it Grounbidriuw soe men ek noch opmerke kinne, dat wy der nei stribje om de krotten sa fluch mooglik op to romjen. En hwannear't har ütstellen fan B. en W. oan de Rie yn dizze geast foardiene, hiene wy ek meast itselde idé as B. en W.sa fluch mooglik opromje. Mar hoe moat men nou, hwannear't byg. in groep biwenners fan Efter de Hoven yn dizze dagen in adres stjürt oan de fraksjefoarsitters en oan B. en W. en dêryn freget om asjebleaft de huzen fan harren, dy't dan saneamd ek ta de krotten heare soene, net op to romjen? Wy moatte hjir uterst foarsichtich mei wêze, hat üs dizze affaire wol leard. En op dyselde foarsichtichheit soe ik graech by B. en W. oanstean wolle. Dan hie ik noch in lytse opmerking oer de erfpacht. De grounwearden fan de erfpachtsperselen sille op'e nij bisjoen wurde en foaral ek nei oanlieding fan hwat de hear K. J. de Jong niis sein hat, is dêr is drastyske forheging fan to forwachtsjen. Dat sil dus in swier- dere bilêsting bitsjutte en dêrom soe ik B. en W. dochs graech der noch ris oer hearre wolle en har freegje, oft hja mei uterste foarsichtichheit dizze saek oan üs foarlizze wolle, sadat wy ek yn dizzen in lyn folgje, dy't yn it bilang is fan de Gemeente en fan de boar- gerij, hwant mei dizze twa partijen moatte wy altyd rekkenje. En hwannear't se it togearre iens wurde kinne, dan moat dat ek in stik goed gemeentebilied wêze. De heer Klijnstra: Het houden van algemene be schouwingen wordt zo langzamerhand, als men de zes de is, moeilijk, omdat men dikwijls in herhaling treedt. En daarom wilde ik maar wat van de ene op de andere tak hippen. (Gelach) Ik zal dus zo maar hier en daar een onderwerpje nemen en zo algemeen mogelijk blijven. Wij zijn mèt anderen natuurlijk ook verheugd, dat deze begroting ons zo spoedig, in dit jaar nog, heeft be reikt. Wij hebben ook respect en waardering voor de zware taak, die op de schouders van B. en W. rust. Ik wil dat wel nadrukkelijk vaststellen. Ik heb n.l. eens gehoord, dat de fractie van de P.S.P. daarvoor niet zoveel waardering als anderen zou hebben. Dat komt misschien, omdat deze fractie nog wel eens ne gatief spreekt, maar dat wil niet zeggen, dat ze het positieve van die taak niet waardeert. T.a.v. het loonbeleid in deze gemeente wil ik me wel uitspreken voor een degressieve loonstijging. Hierdoor worden immers de lagere lonen meer opgetrokken en bij de tegenwoordige gang van zaken meen ik, dat de armen steeds armer en de rijken steeds rijker worden. Wat de sociale zorg betreft, noem ik het haast een schande, dat de Gemeente zo weinig t.o.v. de noden die er zijn uitgekeerd krijgt uit het Gemeen tefonds. Ik weet wel, dat in deze het Gemeentebestuur geen schuld heeft, maar ik wil er toch wel even onze bezorgdheid over uitspreken. De woningnood, de huren, de verkrotting en de ge meentelijke heffing nemen toe in deze gemeente. Het een hangt vaak samen met het andere. De woning nood blijft en verbetering kunnen we naar mijn idee niet constateren. Het woningtekort stijgt nog steeds onrustbarend en de huren eveneens. Ik meen, dat de huurprijzen hier in de huidige nieuwbouw van woning wetwoningen zo om en bij de f 25,— per week liggen en in andere, in hoofdzaak plattelandsgemeenten Smallingerland, Idaarderadeel, IJlst en Franekeradeel, blijven deze toch nog beneden de f 20,in de week. Dat zijn eengezinswoningen. Een van de oorzaken is, naar ik meen, ook de hoge rentestandaard. Ik vraag me af: Zouden in deze gemeente grote bedrijven en kantoren ik denk aan de zuivelindustrie, de levensverzekering maatschappijen e.d. geen goedkoop geld beschikbaar kunnen stellen, uiteraard eerst voor hun lager-betaalde employé's, waarmee goedkopere woningen zouden kun nen worden gebouwd? Met het opruimen van de krotten zijn B. en W. voor zichtig. Ik kan dit billijken, gezien de huidige woning nood. Wat de gemeentelijke heffingen betreft, hiertegen moeten wij ons toch verzetten, naar ik meen. Immers deze zaak is een treffend voorbeeld van de huidige regeringspolitiek. De klap, door die heffingen ver oorzaakt, treft in het bijzonder hen, die niet noemens waardig delen in de a.s. belastingverlaging. Deze Re gering dient niet ons volk als geheel, maar slechts een klein deel daarvan, ondanks dat dit ministerie zich in dertijd op een andere wijze heeft aangekondigd. Maar Minister Luns heeft op 20 oktober van dit jaar voor de radio gezegd: Wat men voor de verkiezingen zegt, behoeft niet noodzakelijkerwijs even hard gezegd te worden na de verkiezingen. Dit in verband met zijn bezoek aan de nieuwe Labour-regering in Londen. Op het gebied van de belastingpolitiek achten wij centra lisatie aan te bevelen. Dit is eenvoudiger en goedkoper. En de progressie komt beter tot haar recht. Ik wens Uw bestuur ook van harte sterkte toe in dit komende belastingjaar. De Voorzitter: Ik wil degenen die het woord heb ben gevoerd, dank zeggen voor hun vriendelijke woor den aan het adres van het College en ook aan het adres van de medewerkers van het College, voorzover die met de samenstelling van de begroting en alles wat daartoe behoort, te maken hebben gehad. Het College wil, wat het zelf betreft, die dank gaarne incasseren en is ook stellig genegen en bereid die aan de medewerkers over te brengen. Wij zijn ook zeer gevoe lig voor de goede wensen, die aan het adres van het College zijn geuit. Ik zou nu, voordat ik van mijn kant de enkele aangeroerde punten die mijn portefeuille be treffen, beantwoord, eerst het woord willen geven aan de heren Wethouders en dan allereerst aan de Wethou der van Financiën. De heer Tiekstra (weth.): Het lijkt mij het een voudigste bij de beantwoording van de heer K. J. de Jong i.z. zijn beschouwing over het dekkingsplan daar in ook zoveel mogelijk de overige sprekers te betrek ken. Ik geloof echter, dat iki enkele concrete vragen, door eerdere sprekers gesteld, beter meteen kan be antwoorden. Zodanige vraag is b.v. die van de heer Bootsma, die ook aansluit op wat de heer Klijnstra in laatste instantie heeft gezegd, n.l. 1 z. de mogelijkheden van de gemeente om tarieven te hanteren, die rekening houden met de draagkracht van de contribuabelen. Die mogelijkheden zijn door de aard van de heffingen bij zonder gering. De gemeente beschikt niet over de grondslagen die daarvoor zouden moeten dienen. Dat zijn n.l. inkomens-grondslagen en die berusten bij de belastingdienst. Er is één mogelijkheid, die wèl wordt gehanteerd en wel de huurwaarde volgens de personele belasting. Ik wil er alleen maar op wijzen, dat dit in de praktijk dikwijls averechtse gevolgen heeft, omdat heel vaak de mensen met de laagste inkomens in de nieuwbouw met, in vergelijking tot het oudere woning bestand, hogere huren wonen en in de woningen van lagere huurwaarde, n.l. die van de oude woningvoor raad, mensen met hogere inkomens zijn blijven zitten. Daarom waarschuw ik altijd met grote klem tegen de schijn, alsof de huurwaarde volgens de personele be lasting automatisch tot een draagkracht-belasting zou leiden. Het tegendeel is veelal het geval. De heer Bootsma heeft dan nog de concrete vraag gesteld, of het mogelijk is een nieuwe huisvesting voor ue Muziekschool te verzorgen voor f 200.000,Hierop kan ik wel een kort antwoord geven, n.l. dat hiervoor gebruik kan worden gemaakt van een beschikbaar ko mend pand, oat eigendom wordt van de gemeente Leeuwarden. Dat pand is bijzonder geschikt om daarin de Muziekschool te huisvesten. De voorzieningen die daarvoor moeten worden getroffen, zullen stellig maxi maal f 200.000,vragen. Dan heeft de heer Kamstra nog een paar opmerkin gen gemaakt, m.n. over het feit, dat het begrotings tekort een rem dreigt te worden op de uitvoering van het programma van werken. Ik zou daar in het kort dit op willen antwoorden, dat de lijst van nog niet goedgekeurde werken terzake toch wel illustratief is. De begrotingspositie heeft een zeer beslissende invloed op de mate, waarin men een bepaald programma van werken tot uitvoering kan brengen. Dan kom ik bij de heer K. J. de Jong, wiens be schouwing i.z. het dekkingsplan toch wel de kern is van wat er voor en na over de financiële positie van de gemeente Leeuwarden is gezegd. Ik meen, dat de heer K. J. de Jong enkele onjuiste uitgangspunten heeft genomen en die brengen hem tot conclusies, die daardoor ook onjuist zijn. Ik wil allereerst dit zeggen: Exclusief de voorzieningen waarvoor stelposten op de begroung xaöö zijn voorgesteld, zal het tekort primitief voor 19b5 zeker zes a zeven ton belopen. Dat wordt de Raad alleen al duidelijk, als hij kennis heeft geno men en dat heeft hij uiteraard van het feit, dat m.n. de uitkeringen voor sociale zorg ongeveer zeven ion te kort schieten bij de netto uitgaven van dit hoofd stuk. Ik wilde daarmee zeggen, dat het uitgavenniveau van de gemeente Leeuwarden voor 1965 in sterke mate beïnvloed is door praxtisch automatische stijgingen, die dus al primitief een tekort zouden hebben veroorzaakt. Dit tekort bij bestaande verplichtingen zou ertoe heb ben geleid, dat de Raad, om aan deze bestaande ver plichtingen te kunnen voldoen en eventueel niet tot be zuinigingen over te gaan, voorzieningen had moeten treffen. Van welke aard die voorzieningen hadden moe ten zijn, had de Raad dan zelfstandig moeten beoor delen. De heer K. J. de Jong heeft een beschouwing gehou den over de rioolbelasting, annex met het programma voor de uitvoering van de riolering en rioolwaterzui- veringswerken. Ik wil er met nadruk op wijzen, dat het eerste anderhalf miljoen dat hij heeft genoemd, be trekking heeft op de begroting 1964. Ik wil er ten tweede op wijzen, dat voor de gehele riolering een in vestering nodig is van 30 miljoen rond de Raad raadplege de totaallijst onder punt d waarvan voor de rioolwaterzuiveringsinstallatie 13 miljoen wordt ge vraagd. Het verschil tussen beide bedragen is behoor lijk groot. Ik wil er daarnaast op wijzen, dat datgene wat verondersteld xvordt aanwezig te zijn als mogelijk heid van investeringssubsidies uitsluitend betrekking heeft op de rioolwaterzuiveringsinstallatie en niet op de riolering. Dat is het eerste punt en het tweede punt is, dat datgene waarop nu redelijkerwijs zal mogen wor den gerekend, niet meer is dan een investeringssubsi die van 25% in het totaal dus van 13 miljoen, deel uit makende van het totaal van rond 30 miljoen. Van die 25% kan dan driekwart gedragen worden door het De partement van Verkeer en Waterstaat en één kwart is voorzien in de provinciale begroting, als bijdrage van de Provincie. Deze bijdragen zijn uiteraard ge baseerd op de vervuiling van het boezemwater en niet op het transport van het huishoudwater etc. naar de rioolwaterzuivering. Het is dus uitsluitend op basis van de rioolwaterzuivering. Of er eventueel ook nog subsi dies zouden kunnen worden verkregen van het Depar tement van Economische Zaken, als onderdeel van een infrastructuurverbeterend programma, is nog in grote mate een vraag. Ik weet op het ogenblik niet, hoe hoog de bearagen zijn, die over een reeks van jaren bij uit voering van dit programma alleen al voor de rioolwa terzuivering en de riolering zullen moeten worden be steed in Leeuwarden. Deswege zuilen die subsidies mis- scmen moeten worden gevraagd aan Economische Za- xen. Wat ik wel weet, is, dat Leeuwarden buiten de aan vrage van een subsidie in deze rioler ing en rioolwaterzui veringsinstallatie ook nog een zeer belangrijke claim bij Economische Zaken op tafel zal leggen, passende in dat programma voor infrastructuurverbeterende wer ken. Het lijkt mij onjuist ons op het ogenblik te voeden met de illusie, als zou ook voor 1965 in de voor dat jaar voorziene investeringen iets worden ontvangen. Het enige wat misschien zou mogen worden verwacht, is maximaal 25%, op basis van de door mij genoemde bedragen. Dat betekent, dat de lasten, alleen al de Kapitaaislasten van de investeringen, voor een aanmer- Keiijk deel door de Gemeente zullen moeten worden ge- aragen. Maar buiten de kapitaaislasten zullen we straks nog te maken krijgen met exploitatielasten. Op het ogenblik hebben we nog geen kijk op de vraag, hoe groot die lasten precies zuilen zijn. Het is buiten kijf, dat de jaarlijkse exploitatielasten zonder meer onder werp zuilen moeten vormen van een belastingheffing. Deswege is het, dacht ik, onvermijdelijk, dat de riool belasting wordt ingevoerd. Ik zeg het met nadruk zo categorisch, omdat het mij een onverstandig beleid zou lijken op dit moment de eventuele invoering, althans ue voorziening die daarvoor nodig is in de begroting, met te treffen, op grond van de zeer speculatieve vraag, of er misschien nog wat investeringssubsidie op zou Kunnen worden verkregen voor 1965. Ik meen, dat deze Raad bepaald niet het risico mag lopen het odium van vertraging van de uitvoering van de rioolwater- zuiverings- en rioleringswerken op zich te laden, waar door deze niet binnen ongeveer 5 jaren klaar zullen zijn. De heer De Jong heeft, dacht ik, nog een onjuist uit gangspunt genomen. Hij heeft n.l. de officiële betiteling van „straatbelasting" gehanteerd op een wijze, dat men zou veronderstellen, dat we de straatbelasting en de rioolbelasting van de huiseigenaren zouden vragen ten behoeve van dekking van het rioleringsstelsel. Hij heeft zelfs op een bepaald moment verondersteld, dat we tot 100% dekking zouden kunnen komen, anders gezegd, winst zouden maken op de riolering. Hij heeft wel be grepen natuurlijk, dat dit een theoretische positie zou zijn. Het is echter ook geen praktische positie op het ogenblik, want bij het dekkingspercentage van 28% dat hij noemde, op basis van de nieuwe bedragen, wordt geen rekening gehouden met de bestaande en de nieu we lasten van ae riolering en de rioolwaterzuivering. Dan heeft de heer De Jong nog een opmerking ge maakt over het resterende tekort van f 75.000,Het frappeerde mij, dat de heer De Jong zo gemakkelijk over die 50 opcenten van de personele belasting is heengelopen, maar misschien vond hij dat niet interes sant. Er resteert op basis van het ingediende dekkings plan nog een tekort van f 75.000,Dat is de situatie. De formulering in de Aanbiedingsbrief t.a.v. het dek kingsplan is, dat het mogelijk lijkt, dat langs andere wegen algemene inkomsten worden verkregen, waar door het aanvaardbaar is op dit moment dat resteren de tekortje te accepteren. Dat is de redenering van het College geweest. Het kan dus inderdaad, als de Raad bereid zou zijn het College te volgen in de voorstellen met betrekking tot de erfpachtsverhoging, daarheen ge stuurd worden. Eventueel kan ook een andere bron in de loop van het jaar 1965 worden aangeboord. Ik denk b.v. aan 1/30 enz. van de algemene reserve etc. Er kunnen zich mogelijkheden voordoen, waarbij dit te kort op een vrij geruisloze wijze wordt weggewerkt. Overigens bij een begrotingscijfer als dat van de ge meente Leeuwarden mag een tekort van f 75.000, toch waarlijk ook geen som zijn, waarover men naar huis hoeft te schrijven. Het lijkt mij toe, dat de pro blemen aanmerkelijk geringer waren, als we ze zo pri mitief zouden kunnen stellen. Ik kom dan tot de reden, waarom het College dit dek kingsplan aan de Raad gepresenteerd heeft. Het Col lege heeft welbewust gekozen voor een begroting, waar een duidelijk taakstellend karakter aan is gegeven en het heeft het niet gezocht in bezuinigingen, die essen-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1964 | | pagina 6