gevoerde gesprek heb ik niets gehoord over het daar bij te volgen systeem. Wij hebben in het verleden ge zegd, dat voor de bewoners t.z.t. wel een oplossing ge vonden wordt. In de eerste plaats moeten de woning toestanden worden verbeterd. Door sanering wordt het woonpeil in Leeuwarden omhoog gebracht en daarom moeten we doorgaan met onbewoonbaar verklaren on danks het bestaan van woningnood. Dat is de regel geweest, die de Raad gevolgd heeft. Ik begrijp niet goed, waarom er nu bezwaren worden gemaakt. Na tuurlijk moet de menselijke kant niet vergeten worden, maar die zit er altijd aan. Nu er een actie ontketend wordt door een groep van mensen, komt de Raad min of meer unaniem tot een ander standpunt dan hij tot nog toe heeft ingenomen. Ik hoor daarbij niet, hoe de Raad zich dan voorstelt in de toekomst te handelen. Ik hoor alleen, dat de zaak teruggedraaid zal moeten worden, waar we niets mee opschieten. B. en W. kun nen haar nog eens bekijken, maar wat moet het College er nu eigenlijk precies in veranderen Wilt U, zolang er woningnood is, totaal niet onbewoonbaar ver klaren of wilt U, dat de normen nog soepeler worden gehanteerd? Ik zou graag willen, dat in deze discussie min of meer exact wordt aangegeven wat verkeerd is en hoe of het in de toekomst dan wel moet. De hear Boomgaardt: Ik mien foaral efkes yn- heakje to moatten op dat hwat sein is troch de hear Van der Veen. Hy seit: As der biswieren binne, dan moat men ek komme mei in alternatyf. Ik wol daelks erkenne, dat dat net sa ienfaldich is. Hy freget ek: Hwerom hat de Rie ynienen biswier? Komt dat nou fan dat skriuwen fan de hüseigeners en biwenners Achter de Hoven? Ik leau net, dat dat it gefal is. Hjir is de léste jierren gauris sein: Lit üs uterst foarsich- tich wêze mei it ünbiwenber forklearjen fan huzen. Binammen üt dit motyf en feitlik allinnch üt dit mo- tyf wei: Wy hawwe gjin forfanging. Ik leau, dat it noch sa leit. As ik it riedsbrief sjoch, dan leau ik, dat der in pear eleminten oan to dragen binne om oan de biswieren, dy't de hear Van der Veen neamt, tomjitte to kommen. Yn dizze sin: it Kolleezje seit: Wy binne dwaende mei in oplossing foar forfangende wenromte. It Kolleezje erkent, dat it net sa'n ienfaldige saek is, mar dochs stiet hjir ütdruklik, dat forwachte wurde mei, dat ek yn de neiste takomst troch it rékommen fan wenningen, resultaten birikt wurde sille. Dan soe ik sizze: Lit üs dan ófwachtsje oant it hwat fierder is en hwat konkreter foar üs leit. Ik leau, dat wy dan ek folie düdliker oer dizze saken prate kinne. Der is net ien yn dizze Rie, dy't üntstriden hat, dat dizze wenningen net oan kant moatte. Mar it is wol de fraech, oft it opportün is om op dit momint de ünbi- wenberforklearring üt to sprekken en ik leau, dat wy dat net earder dwaen meije als dat wy düdlik sizze kinne: Nou is der dan in proses oan 'e gong, dat it mooglik makket om dizze minsken in oar ünderdak to jaen. Dogge wy dizze ütspraek, dan sjogge wy de bi- kende buordtsjes forskinen. Ik fyn it soasiael in frees- like saek dat wol ik wol earlik sizze dat der aensen mear as 100 hüshaldingen yn in hüs sitte moatte dêr't dat forflokte buordtsje oan komt. Ik fyn dat in a.soasiale saek, mar it is de wet dy't it foarskriuwt. (De Voorzitter: Het is a-sociaal, dat men in derge lijke woningen zit, mijnheer Boomgaardt.) Dat kinne wy dy minsken, tinkt my, min forwite dy wenje dér faek, omdat se gjin better hüs krije kinne mar dy wenningen krije nochris in ekstra stimpel mei, ek oan de bütenkant, as dat plakkaet der op set wurdt. Mar dér doch ik noch it Kolleezje noch dizze Rie in forwyt fan; ik konstatearje it feit, dat dat in maet- regel is, dy't de minsken wierlik sear docht. Foar de hüshaldingen, ek foar de bern dy't yn dy huzen sitte, bitsjut it hwat dat dat stimpel der op set wurdt. En ik soe it fan bilang achtsje, as wy der üntheffing fan jaen of fan krije koene. (De heer Van der Veen: Daar worden die woningen niet bewoonbaar door.) Lit dan dy huzen om my mar offisieel öfkard wêze, sadat der gjin oare minsken wer yn komme, as de tsjintwurdige der üt geane. Oan dy buordtsjes sil miskien wol neat to dwaen wêze; as dat wol koe, dan waerd de saek foar myn gefoel al hiel hwat rommer. Ik mien lykwols ek, dat men dan noch net trochgean moat om dizze forklearringen mar oan de rinnende ban üt to sprek ken. Ik leau, dat earst de mooglikheit fan for fanging, fan opskouwing, dy't troch it Kolleezje seis ek ütdruklik neamd wurdt, yn in fierdergeand stadium wêze moat, foardat wy wer yn konkreto ütspraken dwaen moatte oer ünDiwenberforklearring. Ik reali. searje my, dat hwat ik nou siz fierder giet as hwat hjir yn dizze diskusje troch de measten nei foaren broch: is. De measten hawwe dus foar myn gefoel mear sein: Meitsje de noarmen yn konkreto noch hwat lichter, hwant wy fiele üs biswierd troch dat oantal fan mear as 100. Der is in diel fan de riedsleden dy't it biswier taspitst op de huzen Achter de Hoven. De nuan- searringen iizze net allegearre presiis gelyk. Ik gean dus yn it algemien noch fierder. Ik mien dus mar dat is myn yndruk dan ek mar dat de Rie inkel mar feiten oantöget om it oantal lytsei to meitsjen en de noarmen dus to forsêftsjen. Mar ik fyn, dat wy yn dit stadium hielendal gjm wenningen ünbiwenber forklearje moatte. De heer KiynstraIk ben het helemaal niet met de heer Boomgaardt eens, geen woningen onbewoon baar te verklaren. Het is een moeilijke zaak, maar ik geloof dat het belangrijk is dat de Gemeente een op lossing vindt, waardoor mensen die afgekeurde wo ningen moeten veriaten, vervangende woonruimte krij gen toegewezen. De Voorzitter heeft gezegd: dat krij gen ze wel, tenminste een deel van hen, maar ik ben toch wel belangstellend te vernemen hoe dat dan eigenlijk in zijn werk gaat. Krijgen deze mensen, die f 4,per week verwonen, hetzij aan rente en aflos sing hetzij aan huur en nu misschien een woning moe ten betrekken met een huur van f 17,50 of f 20,per week, een financiële tegemoetkoming van de Gemeen, te? Overigens geloof ik, dat het voorstel-De Jong toch wel van grote waarde is. Als de Gemeente niet in staat is de bewoners een goed bewoonbaar pand tegen betaalbare huur of rente en aflossing aan te bieden, moeten wij misschien wel iets voorzichtiger zijn met het afkeuren van woningen. Ik geloof echter, dat geen enkel raadslid de mening is toegedaan, dat deze woningen nog wel heel goed bewoonbaar zijn. De heer Spiekhout: Eén opmerking, eigenlijk meer een antwoord op hetgeen de heer van der Veen heeft gezegd. Niemand heeft in de Raad gezegd, dat wij niet moeten doorgaan met het onbewoonbaar verklaren van woningen. De Raad heeft wel altijd op voorzichtigheid aangedrongen. Mijn fractiegenoot De Vries heeft het gedaan, de heer De Jong heeft eraan herinnerd dat het door zijn fractie gedaan is en er zijn meerderen geweest. Ik heb het gevoel, dat het accent deze keer toch iets anders ligt. Men heeft in dit geval niet alle woningen, die basisgebreken vertonen, afgekeurd. Men heeft zelfs, het staat in de raadsbrief geloof ik, een aantal wo ningen, die in het adres genoemd worden en ook basis gebreken vertoonden, vanwege de betere onderhouds- toestand niet onbewoonbaar verklaard. Het College heeft dus in dit geval ook reeds woningen, die basis gebreken vertoonden, niet afgekeurd, omdat men vond, dat ze zo opgeknapt waren, en er zo netjes uitzagen, dat afkeuring nog niet urgent was. Dat is nu juigt het punt, dat wij niet helemaal begrijpen. De woningen die in de motie genoemd worden, zijn stuk voor stuk behoorlijk opgeknapt. Het ene pand was op het mo ment van opname inderdaad slecht, maar is blijkbaar sindsdien opgeknapt. Bovendien begrijpen wij er niets van, dat de huur-woningen, die aan de overkant staan (de nummers 161 en 167), die allerlei basisgebreken vertonen, maar ook in een slechte onderhoudstoestand verkeren, niet zijn afgekeurd. Als men er nu eenmaal het element van de onderhoudstoestand bij betrekt, afgezien dus van de basisgebreken, willen wij graag, dat ook dit blokje niet onbewoonbaar verklaard wordt. Ik geloof, dat we dan geheel in de lijn van het voor stel handelen. De heer Kingma: Er wordt hier helemaal niet be toogd, dat we niet moeten onbewoonbaarverklaren, dat moeten we wel. Ik zou alleen willen zeggen: het moet wat radicaler gebeuren. Niet in die zin, dat we meer gaan afbreken en onbewoonbaar verklaren, maar in die zin, dat, wanneer we gaan onbewoonbaar verkla ren en saneren, er ook plannen gereed zijn om die wij ken, of een gedeelte ervan, zo spoedig mogelijk weer te herbouwen, hetzij met woningen, hetzij met andere gebouwen. Anders wordt de chhos in al die gesaneerde gebieden steeds groter. Ik vind het ook onjuist, om huizen „om het andere" onbewoonbaar te verklaren. Laat men dan maar een hele wijk saneren en deze her bouwen. Dat was beter dan dit systeem. Daardoor maakt men van een buurt, die tot dusverre ondanks de oude woningen, een behoorlijk peil had, een achter buurt. Dat vind ik wel heel erg en het is ook een ge volg van het systeem van saneren en onbewoonbaar- verklaren, dat men hier volgt. Men moet consequent zijn en op tijd die wijken weer volbouwen, anders heb ben we straks nieuwe buitenwijken, maar is van de binnenstad niet veel meer over. De Voorzitter: Ik zal kort zijn, want ik geloof niet, dat er in tweede instantie veel nieuwe gezichtspunten zijn geopend. De heren hebben herhaald wat ze in eerste instantie hebben gezegd. Er is alleen het voor stel ter tafel gekomen van de heren Bootsma en Spiek hout. De heren hebben wel hun aanvankelijk standpunt iets nader toegelicht, maar ik geloof niet, dat er veel nieuwe gezichtspunten geopend zijn. Ik zou van mijn kant en dan geloof ik ook niet, dat ik nieuwe pun ten noem wel graag willen herhalen, dat de praktijk heeft uitgewezen, dat er, ondanks de woning nood, toch doorlopend een opschuiving heeft plaats gevonden. Ik kan U nogmaals wijzen op die 1420 wo ningen, die onbewoonbaar zijn verklaard en waarvan er nu nog maar 239 bewoond zijn. De gezinnen uit al die kleine 1200 woningen hebben in de afgelopen ja ren inderdaad een andere woning kunnen vinden. Ook zonder enige uitdrukkelijke constructie terzake van op schuiving heeft deze in de praktijk in feite doorlopend plaats gehad. Er is geen enkele reden om aan te ne men, dat die opschuiving, zoals ze zich tot dusverre in de praktijk in ruime mate heeft afgewikkeld, nu in eens tot staan zou zijn gekomen. Dat valt niet te ver wachten. Te verwachten valt integendeel, dat het pro ces van regelmatig opschuiven naar andere woningen zal doorgaan. Daarom is het ook volstrekt juist, dat de heer Van der Veen zich afvraagt, waarom er thans, n.a.v. dit voorstel, afgeweken zal moeten worden van het beleid, dat tot dusverre is gevoerd. Hier is n.l. sprake van een groot aantal bijzonder slechte woningen. Ze zijn zo slecht, dat ze niet meer voor bewoning in aanmerking behoren te komen. Wij gaan dus aan de hand van de Woningwet tot onbewoonbaarverklaring over. Ik zie, met de heer Van der Veen, bepaald niet in, waarom nu ineens iets veranderd zou zijn, integen deel, het perspectief is beter dan het vroeger was. Nu is er zelfs het perspectief, dat die opschuiving, die zich in de praktijk voltrekt, door bepaalde regelingen met de woningbouwverenigingen kan worden versneld. Wij hebben een selectie toegepast onder de woningen, die voor onbewoonbaarverklaring in aanmerking kwamen en we hebben ons daarbij zeer beperkt. T.a.v. dat be perkte aantal is er wat de opschuiving betreft een beter perspectief dan er tot dusverre was. Daarom acht ik geen enkele reden aanwezig om nu nog verder terug te treden dan al gebeurd is. Want in feite is de conse quentie van het standpunt van de heren De Jong en anderen, dat er dan voorlopig geen onbewoonbaarver klaringen zouden mogen worden uitgesproken. Dat lijkt mij toch een consequentie die momenteel niet aanvaard baar is in een stad als Leeuwarden waar nog honderden woningen niet aan vrij lage normen voldoen. Er moet, dat is de enige mogelijkheid om deze kwaal te genezen, met de wet in de hand opgetreden worden en de op schuiving moet worden gestimuleerd. Het College moet, zo nodig, die woningen krachtens de wet ook kunnen ontruimen. Daarom is het noodzakelijk om thans met de onbewoonbaarverklaringen door te gaan. Nu ligt hier het voorstel ter tafel van de heren Bootsma en Spiekhout om vier pandjes uit te zonde ren. Ten eerste Achter de Hoven 137. Ik heb hier het formulier voor me. De huur bedraagt geen f 4,maar f 6,45 per week en het inkomen van het gezinshoofd bedraagt f 110,Ik mag dus wel stellen dat dit in komen een betaling van een hogere huur mogelijk maakt. (De heer Klijnstra: Is dat bruto?) Dat staat er niet bij. Maar het gezin bestaat uit man en vrouw en er zijn geen kinderen. Wat mankeert er aan die woning Het is een éénkamerwoning met keuken. Geen open achtererf. Ventilatiemogelijkheden over het algemeen onvoldoende. De oppervlakte van de woning is te gering. De gangvloer is slecht. De buiten muren zijn slecht; gescheurd en vochtig. De binnen muren zijn gescheurd. Het trasraam is verwaterd. Ra men van de kajuit op zolder zijn slecht. De kelder is muf en lek. De ladder is slap en steil. Het dakbeschot bestaat uit boardmateriaal. De pannen zijn verwaterd, plaatselijk lek. De afvoer van het regenwater is ge brekkig. De afsluitpijp op de schoorsteen is gescheurd. De afvoer van het huishoudwater is gebrekkig. Het privaat bevindt zich in de keuken. De voordeur is uit haar verband, kan niet meer open, het vloerpeil is gelijk aan het maaiveld. Het rapport is gedateerd op 17 sep tember 1964. Op 27 oktober 1964 heeft de hoofdinge nieur-directeur het advies gegeven deze woningen on bewoonbaar te verklaren. Er wordt door de heer Boot sma gesteld, dat er na de datum van rapportering wel enig onderhoud kan hebben plaatsgevonden. Dat on derhoud kan natuurlijk niet hebben veranderd dat er sprake is van een éénkamerwoning, dat er geen open achtererf is, dat de oppervlakte van de woning te klein is, dat de buitenmuren gescheurd en vochtig zijn, dat de binnenmuren gescheurd zijn en dat het tras raam is verwaterd, dat de kelder muf en lek is, dat de pannen plaatselijk zijn verwaterd, het privaat zich in de keuken bevindt en het vloerpeil gelijk is aan het maaiveld. Door het kwastje verf dat er misschien na die tijd op gestreken is, zijn al die dingen natuurlijk niet veranderd. Als de Raad een woning van deze kwaliteit niet onbewoonbaar wil verklaren, dan hoeft hij verder geen enkele woning onbewoonbaar te verkla ren. Laat de wet de wet dan maar. We leven in een tijd van verbetering van de kwaliteit van het bestaan. De Raad gaat dan ten aanzien van die kwaliteitsverbete ring een grote stap terug. Dan maken we ons tot een risé van het gehele land. Zo zijn de feiten die ik U heb voorgelezen en zo is het met andere woningen ook. (De heer Spiekhout: Hebt U ook een formulier van de woningen 161 en 167 Dat formulier heb ik er niet bij. Bij de stukken zijn alleen de formulieren van de woningen die hier voorgedragen worden. Wat die adres santen betreft, herhaal ik, dat er van de 27 maar 6 genoemd worden. Die adressanten stel len uitdrukkelijk in hun adres, dat deze woningen in het saneringsgebied staan. Dat weten zij niet achter af. Dat wisten ze al van tevoren. Er is naar onze me ning bij een zo gematigd voorstel geen enkele reden nog verder terug te treden en het College is dus van mening, dat dit voorstel gehandhaafd moet worden. Wanneer de Raad er anders over denkt, dan laten wij graag de verantwoordelijkheid daarvoor aan de Raad. over. De Voorzitter: Ik schors nu de vergadering voor de koffiepauze. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. De heer Spiekhout: Ik heb in twee instanties ge sproken. Zou ik nog één keer kort het woord mogen hebben De Voorzitter: U zegt terecht: Er is in twee in stanties gesproken. Nu bestaat het gevaar natuurlijk als U het woord krijgt, dat ook de andere fracties daarop aanspraak maken. De heer Spiekhout: Het blijkt, dat wat ik gezegd heb niet duidelijk gezegd is en misschien vloeien daar misverstanden uit voort. De Voorzitter: U heeft een voorstel ingediend en dat ligt ter tafel. De heer Spiekhout: Ik heb dus het recht om daar over nog te spreken. De Voorzitter: Dat durf ik niet te zeggen. Maar goed, op goed geluk zal ik aan U het woord laten, mijn heer Spiekhout. De heer Spiekhout: Er bestaan blijkbaar misver standen over wat ik bedoeld heb. Met dit voorstel om deze vier woningen voorlopig af te voeren, hebben wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1965 | | pagina 4