10 i 11 ling van de procedure bij behandeling van aanvragen te versnellen. Ten tweede moeten we ook de finan. ciële mogelijkheden trachten te verruimen door daar, waar mogelijk, aandrang op uit te oefenen. Door zo actief te trachten hiervan iets te maken, zijn er mo gelijkheden om ook inderdaad een aantal waardevolle panden te behouden. Het lijkt mij dus op die gronden wel juist, de Minister op de wenselijkheid van opname van nog enkele panden te attenderen. Dit in tegen stelling met wat de heer Heidinga heeft gezegd. Als U de kaart bekijkt zult U zien, dat dit in het algemeen panden betreft, die in een bepaalde groep van panden thuishoren, die wel op de lijst staan vermeld. Voor de ontwikkeling van het beleid op dit punt is het mis schien toch wel van belang, dat ze in het geheel van die groep worden opgenomen. Het lijkt mij juist een aantrekkelijke gedachte om bijlage C wel aan de Mi nister te zenden. Tegen afvoering van het Vliet van de lijst heb ik, hoewel we daar in onze fractie nog niet over hebben kunnen spreken, persoonlijk geen enkel bezwaar. T.a.v. de grachten en dan denk ik in het bijzonder aan de grachten in de binnenstad, m.n. die ach ter de Waag, is er nu misschien een mogelijkheid om te trachten in samenspel met Provincie en Rijk spoedig tot verbetering te komen en op die wijze ook dat monument voor onze stad te behouden. Ik sta dus wel achter Uw voorstel en acht juist een actief restauratie- beleid van en voor onze gemeente gewenst. De hear Santema: Dizze list fan monuminten wekt by jin eigentlik wer itselde op as de bihanneling fan de sanearring fan de binnenstêd. Sa't de list üs hjir foarlein is, soene wy nou al sizze kinne, dat wy yn dizzen B. en W. folgje. It liket üs foaral nei de wurden dy't de hear Heidinga hjir üt namme fan de a.r. sein hat, wol fan bilang ta, dat wy ek hwat dizze saek bi- treft, fisy hawwe moatte. (Laitsjen). Itselde dus hwat ik de foarige kear ek sein haw. It spyt my wol, mar ik moat konstatearje, dat dy fisy èn doe èn nou by üs a.r. bruorren üntbrekt. Hwannear't it motyf fan it jild sa'n geweldige rol spilet. dan bitsjut dat, dat men fan de sanearring fan de binnenstêd èn fan it biwarjen fan monuminten net safolle noasje hat. Nim my net kwea óf, dat ik it sa skerp siz. Wy sjogge oan de pu. blikaesjes dy't op dit stik fan saken forskine fan de kant fan Monumintesoarch en fan ..Stedelijk Schoon", dat der oare tiden wanke. Ik tink byg. oan dy prachtige rige fan wurken fan A. Loosjes en oan dat prachtige wurk fan Henri Polak: „Het kleine land en zijn grote schoonheid". Fan al dizze dingen wit men fierstento min öf. Ik bin ek nijsgjirrich krekt as de hear Heidinga hokker kommisje it west hat, dy't de saek mei bioardiele hat. Mar ik kin der dit wol by sizze, dat it tal fan de monuminten dat op dizze list stiet, foar my in sekere gerêststelling is, dat der wol aerdich soarch oan bistege is. hoewol 't it in tige foar. lopige bioardieling is. Men is ommers it meast op it uterlik öfgien en fan in inkel hüs hat men ek binnenyn sjoen, hoe bilangryk dat is üt in eachpunt fan archi- tektuer en fan de skiednis fan de boukunst. Mar yn elk gefal sille wy yn de takomst, ek neffens de for- wachting fan dyjingen dy't üs dêryn foarljochtsje, foar it ünderhald fan dizze monuminten iderkear mear jild bitelje moatte. Hwannear't dus fan bipaelde kant biweard wurdt, dat der nea jild foar wêze sil, dan bin ik sa brutael om to foründerstellen, dat dat wol hwat taf alle sil. Yn de foarige gearkomste, by it bihannel- jen fan de sanearring fan de binnenstêd, is nea oer jild praten, allinnich oer it opmeitsjen fan de wallen. En dan freegje ik mysels öf, oft men wol safolle réali- teitsbisef hat, dat de sanearring fan de binnenstêd üs stikken mear kostje moat yn forhalding ta it opmeitsjen fan de wallen. Dat is ommers mar in fraksje fan it machtige bidrach dat wy der foar ütjaen moatte. N.o.f. de 1818 ütslach fan de foarige kear hawwe wy mear- dere kearen dizze lüden opheind: Hwat sille Jimme as Rie mei de stêd Ljouwert yn de takomst dwaen Ik bin der o sa bliid om, dat ek de hearen Wethalders fan koerts foroare binne. Gelokkich is dit noch to'n bés ten keard en kinne wy foarlopich dus op dat alternatyf- plan oan. Mar ik woe der noch efkes by sizze, dat wy ek bütenüt yn it plattelansdiel fan üs gemeente huzen hawwe, dy't der ek foar yn oanmerking komme om op de monumintelist set to wurden. Sa hawwe wy byg. in brief krigen oer it aide Oenemastate, mei for. syk om de pleats net op de monumintelist to setten. Ik haw üt de stikken net gewaer wurde kinnen, oft B. en W. oan it forsyk fan de biwenner gehoar jowe om dizze pleats net op 'e monumintelist to setten; soene se dat der yndied net op sette, dan soe ik dat in heal- wiis bislüt fine, hwer't ik fan dit plak öf graech efkes tsjügenis fan jow. Lit üs dit dochs foar eagen halde: Der komme tiden, dat wy der üs oer skamje soene like goed as oer it gefaer dat wy hawn hawwe, dat de grêften ticht komme soene dat wy hjoed-de.dei noch bipaelde huzen öfbrekke. Ik tink byg. wer oan it ünforkwiklike feit, dat him tige koarte tiid forlyn ek yn üs skiednis foardien hat, dat wy de Doelen öfbrutsen hawwe, dy by einbislüt noch in aide stins blykte to wêzen, dy't in monumint wêze kinnen hie op de Foarstreek. It is hjir krekt sa mei as mei de grêften: As wy se ticht smite soene, dan wie Ljouwert in stik fan syn karakter kwyt, mar hwan near't wy de huzen öfbrekke soene, dy't yn oanmer king komme foar monumint, dan blamearje wy dêr. mei üssels. Ik tocht, dat wy wol mei dit ütstel fan B. en W. yn sé gean koene en ik hoopje ek, dat wy hjir foar it each fan de gemeente Ljouwert en fan de hiele provinsje Fryslan en miskien fan it kunstleav. jende diel fan hiel Nederlan bislute om sa min mooglik fan dizze huzen öf to brekken, se to bihalden en yn de takomst it bilied sa wêze to litten, dat wy mei alle macht dernei stribje dizze bilangrike ünderdielen fan üs moaije stêd to biwarjen. It is kolossael bilangryk, dat wy hjir en dêr strjitwanden hawwe, dy't bisjen lije kinne. Forline wike seach ik noch yn Amsterdam, hoe't dy gemeente har huzen dêr oan de grêften ünderhal- den hat. It binne sieraden en dêr wiene ek net heal ynsakke wallen. Dêr hie geregeld, altyd, jild foar west. Nou kin men sizze: Amsterdam is gjin Ljouwert, mar navenant rêst op üs de plicht om datjinge hwat wy hawwe yn dizzen ek sa folie mooglik yn stan to hal- den. De faktor fan it toerisme dy't ek de foarige kear spile, moatte wy net üt it each forlieze. Ek hjoed-de-dei kin men noch fan Ljouwert sizze, dat it in moaije stêd is, mar hwannear't wy it syn karakter üntnimme ek op it gebiet fan de monuminten, dan farre wy in for- kearde koerts. Wy alteast kinne sa'n bilied net folgje. De heer Van der Veen: De visie van de heer Santema spreekt mij meer aan dan de visie van zijn a.r. broe der. (Gelach). Het is moeilijk, over dit onderwerp nog veel verstandigs te zeggen. Het spijt mij eigenlijk, dat de Wethouder, die deze zaak in de eerste plaats aangaat, niet aanwezig is. Ik heb, toen ze eerder aan de orde was, gevraagd of het mogelijk zou zijn om de raadsleden een complete lijst ter beschikking te stellen, omdat het niet eenvoudig is hier vanavond in een kamer of zaal van het Stadhuis de zaak volledig te bekijken. Daar heb ik nooit iets op gehoord. Wij hebben bij de begrotingsbehandeling van de Wethou der gehoord, dat de grachten er op stonden. We had den alles gemakkelijk zelf kunnen bekijken, als we meer stukken hadden gehad. Ik vind de agenda van vanavond overladen met punten, ten aanzien waarvan, althans naar mijn idee, de Raad toch niet voldoende gelegenheid heeft gehad zich er behoorlijk in te ver diepen. De gelegenheid die de Raad daartoe hier op het Stadhuis heeft, is ook niet in overeenstemming met de positie van de Raad. Wat deze zaak verder betreft, het aanzien van onze stad spreekt uit afzonderlijke punten, maar ook uit de straten en kanalen, dus uit „stadsgezichten" zoals de wet zegt, waar wij bepaald zuinig op moeten zijn. Onze stad heeft, na alles wat reeds verloren is gegaan, nog veel wat alsnog verloren kan gaan en het is goed, dat er een instelling is die daar een wa kend oog op houdt. Het is allerminst zeker dat, wan neer men dit aan het publiek of zelfs aan een gemeen teraad over zou laten, deze zaak in vertrouwde handen zou zijn. De 19e eeuwse onverschilligheid te genover nationale monumenten is een verschrikkelijke geweest. Daar moeten we niet naar terug. Nieuwbouw en verbouw van bestaande panden laten wij eigenlijk in de praktijk geheel over aan deskundigen en de Raad voegt zich daarnaar. Er vindt een afweging van be langen plaats en datzelfde behoort volgens mij ook plaats te vinden als het gaat over het behoud van de bouwwerken die er al zijn. Ik heb de neiging om lie ver iets te veel op de lijst te zetten dan te weinig. Door ze niet op de lijst te plaatsen kunnen panden, die eigenlijk hadden moeten worden behouden, gemak kelijk verdwijnen. Wanneer er iets te veel op staat geeft dat weinig moeilijkheden omdat de lijst steeds gewijzigd kan worden. Ieder, of dat nu de gemeente of een particulier is, die plannen heeft t.a.v. een be paald pand, kan deze overleggen en een vergunning krijgen. Als hij meent dat het pand niet op de lijst hoort, kan hij wijziging van de lijst vragen. Ik geloof dus, dat ook de gedachtenga ng van de heer De Vries niet juist is als hij zegt, dat de percelen die geraakt worden door de uitvoering van het alternatief-plan, niet op de lijst thuis horen. Ik mis hierbij toch wel erg de aanwezigheid van de kaart, waarop o.a. ook deze panden zijn aangegeven. Het aannemen van het al ternatief-plan houdt niet zonder meer in, dat het Vliet gedempt zal worden. Het is ook de vraag of het niet mogelijk is om daar alternatieve oplossingen voor te vinden. De Wethouder heeft, als ik me goed herinner, ook toegezegd dat die mogelijkheid onderzocht zou worden. In ieder geval is die mogelijkheid in principe aanwezig. Ik denk ook aan het pand, dat wij gekocht hebben in de Kleine Hoogstraat, naar ik meen, en dat zou moeten verdwijnen als het Schoenmakersperk, de Pijlsteeg en de Beijerstraat doorgetrokken zouden wor den. Dit zou niet nodig zijn, wanneer daar een iets andere oplossing zou kunnen worden gevonden. Ik ga er van uit, dat het saneringsplan, zoals het aangeno men is, wel in grote lijnen de gedachte bepaalt, maar bepaald niet zo stringent is, dat alles nu eens en voor altijd vast staat. Wanneer er onderdelen aan de orde komen, zijn er nog alle mogelijke soorten variaties en andere ontwikkelingen denkbaar. Als in het kader van stadssanering een bepaalde doorbraak of dem ping door een redelijk en gezond oordelende raad nodig wordt geacht, kan daarvoor, ook al staat het betref fende object op de monumentenlijst, van de Minister en van Monumentenzorg (aangenomen dat ook daar re delijk en gezond oordelende lieden zitten) alsnog toe stemming worden verkregen. Ik vind die veiligheidsklep van een lijst met een serie objecten die bewaard moe ten blijven toch wel iets, waar ik bijzonder veel prijs op stel. Zittend in deze zaal is het moeilijk te beoor delen of een bepaald pand wel terecht een plaats op de lijst verdient. Het is echter zeker mogelijk dat een perceel, zoals de heer De Vries al opgemerkt heeft, individueel niet zo'n geweldige waarde heeft, maar wel als onderdeel van een bepaald geheel. Ik heb niet de pretentie een oordeel over de waarde van derge lijke panden te kunnen geven. Ik vraag dus het ad vies van deskundigen. Vandaar dat ik graag de veiligheidsklep van de lijsten heb. Ik zou dus gaarne zien, dat de panden, die als gevolg van de uitvoering van het alternatief-plan zouden moeten verdwijnen, op de lijst worden gehandhaafd. De heer Jelleina: Ik zou graag van het College wil len vernemen, hoe het concreet denkt over het stand, punt van mijn fractievoorzitter, die meent, dat hier allemaal wel geld voor komen zal. Wat dat betreft, kan ik het voorstel van de heer Heidinga wel begrijpen. (Stemmen: Afval! Nije fisy!) (Gelach). De heer Kingma: Ik vind het eigenlijk ook wat vroeg om de panden langs het Vliet al van de lijst af te voeren. Het Vliet kan nog open blijven. Aan de an dere kant vind ik het wel logisch dat het, wanneer er inderdaad gedempt wordt, van de lijst wordt afgevoerd. Het lijkt me echter onjuist, nu reeds op de demping vooruit te lopen. De Voorzitter: Als ik dan nu namens het College mag trachten de verschillende opmerkingen en vra gen te beantwoorden, zou ik allereerst willen stellen, dat ik er niet helemaal zeker van ben, of het karak ter van deze lijst wel steeds in het oog is gehouden. Als een bepaald onroerend goed op de lijst is geplaatst, dan wil dat niet zeggen, dat het pand eens en voor altijd behouden moet blijven. Artikel 14 van de Monu mentenwet luidt: „Het is verboden een beschermd mo nument te beschadigen of te vernielen. Het is verbo den zonder vergunning van onze Minister of in strijd met bij zodanige vergunning gestelde voorwaarden a. een beschermd monument af te breken, te verplaat sen of in enig opzicht te wijzigen; b. een beschermd monument te herstellen, te gebruiken of te laten ge bruiken op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht." Dit houdt dus in, dat een pand, eenmaal op de lijst geplaatst, daardoor het karakter van beschermd monument heeft verkregen. De heer Santema zegt, wij hebben de Nieuwe Doelen afgebro ken. Dat is niet helemaal juist. De Nieuwe Doelen was in handen van een particulier. Die had plannen om daar een ander gebouw te plaatsen en heeft daar om zijn pand afgebroken. Omdat dit pand niet op de lijst stond, kon het afgebroken worden. Had het wel op de lijst gestaan, dan had de Minister voor die af braak vergunning moeten geven. Er is dus pas sprake van rechtskracht wanneer een pand staat op de lijst, vastgesteld krachtens de Monumentenwet. Een ander geval. Wanneer men een pand wil verbouwen, moeten B. en W., wanneer aan de eisen van de bouwverorde ning is voldaan, een bouwvergunning verlenen. Dan kan die verbouwing echter in strijd zijn met het ka rakter van het monument en daar gaat het nu juist om. Door de aanwezigheid op de lijst kan de Minister ertegen waken dat een bepaald pand wordt misvormd. Dat wil niet zeggen dat de Minister decreteert: dit pand verkeert nu in deze vorm en toestand en het zal altijd zo blijven. Hij wil echter zelf beoordelen of het afgebroken mag worden of bepalen wat er aan ver anderd mag worden. Dat is het punt waar het hier om gaat. Het is dus een mogelijkheid om beschadiging of aantasting van een monument of ook, zoals terecht is opgemerkt, van straatwanden, gevelwanden, of stads- of dorpsgezichten, te keren, aantastingen, die aan de hand van bestaande bepalingen niet, niet altijd of maar tot een bepaalde hoogte voorkomen kunnen worden. Als de heer Heidinga dus wijst op de hoge kosten die restauratie van alles, wat op deze lijst staat, met zich mee zal brengen, heeft hij er geen juiste voorstelling van hoe de zaak zich in werkelijk heid zal ontwikkelen. De praktijk wijst uit, dat de Minister wel toestemming geeft, maar dat hij in veel gevallen aan die toestemming zodanige voorwaarden verbindt, dat het pand niet misvormd wordt of niet misstaat in een bepaalde gevelwand of in een bepaald stadsgezicht. Overigens zal en dat kan ik de heer Heidinga wel toegeven een dergelijke zorg voor het monumentale karakter van de binnenstad geld moe ten kosten en ook meer, dan er op het ogenblik voor gegeven wordt. Wij moeten ons niet bij voorbaat maar neerleggen bij de gedachte, dat er toch geen geld voor is. In dat opzicht kan een bepaalde ontwikkeling wor den afgewacht. Allerwegen is toch het inzicht groeien de, dat er dingen bewaard moeten worden, een inzicht dat in het verleden niet of niet altijd heeft bestaan. Dat bewaren kost inderdaad offers. In hetgeen ik heb gezegd ligt ook al een verklaring besloten van het geen de heer Heidinga zonderling vindt. Er staan op de lijst ook een aantal panden, die misschien op zich zelf niet zo bijzonder zijn, maar- in een bepaalde straat- wand zo belangrijk zijn, dat ze op de lijst geplaatst moeten worden om het geheel te bewaren. De heer Heidinga heeft het verder gehad over de walmuren, walmuren waardoor, als ze verplaatst werden, van de Zuidergracht niet meer zou overblijven dan een brede rioolgoot. Dat valt erg mee. Er is aan weerszijden van het vaarwater wel zoveel ruimte te creëren voor het zuidelijke gedeelte van de stadsbinnenring, dat aan het monumentale karakter van de Zuidergracht, een onderdeel van de gehele stadsgracht, niet teveel wordt getornd. De heer Heidinga heeft ook bezwaar tegen het voorstel van B. en W. om de panden, die geraakt worden door uitvoering van het plan voor de binnen stad, van de lijst af te voeren. Hij vindt dat meten met twee maten. Dat kunnen we toch niet met de heer Heidinga en de zijnen eens zijn. Dit plan voor de binnenstad heeft mee ten doel, juist die binnenstad in haar monumentale karakter te bewaren. Om dat doel te bereiken zullen bepaalde wegen moeten worden ver breed en er zullen daardoor bepaalde panden moeten verdwijnen. Deze moeten verdwijnen om de andere panden te redden en hun waarde te laten behouden. Het is dus, naar de mening van het College, volledig gerechtvaardigd, deze panden, juist terwille van het behoud van het geheel, af te voeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1965 | | pagina 6