15 op bipaelde biswieren wiisd. Nou haw ik mei de depu. tearre, dy't hjir oer giet, dizze saek bisprutsen, mar hy hat him hjir alhiel net oer biklage. Dêrom mien ik ek, dat wy hjir in oplossing foun hawwe, dy't der wêze mei en dêr't bipaeld gjin krityk op akseptearre wurde hoecht. Dêrom woe ik dy yn alle freonlikens dochs mar neist my dellizze. (De hear Santema: Hwat hat it Kolleezje hjirop to sizzen It Kolleezje fan Deputearre Steaten is noch oan it antwurdzjen. De deputearre, dy't it oangiet, hat mounling tsjin dizze wethalder sein, dat it yn oarder wie. De hear Santema wol dêr in parkearforbod hawwe. As it bliken docht, dat net allinne foar de bibliotheek, mar ek wer foar al dy oare bilangen, dy't der mei gearhingje, in parkearforbod nedich is, my tinkt, dan moat it der komme. Dat mynhear Heidinga en ik it sa moai iens binne, bin ik tige wiis mei. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 31 (bijlage no. 141). De hear Boomgaardt: Ik freegje my óf, oft de Ge meente nou it orgaen wêze moat, dat boaten forhiert en seit: Nou, forkeapje mar in pear boaten, dan sille wy der noch ien by keapje. Tsjin dit ütstel wol ik gjin biswier meitsje op dit stuit, mar ik soe it Kolleezje wol yn birie jaen wolle, oft it net mooglik is om in oar jier (en de kommende winter dat to regeljen) de eksploitaesje fan de kampearderij en de boatenforhier yn hannen fan in partikulier to lizzen. Wy hoege it ek net foargoed üt hannen to jaen. Miskien dat Jo sizze: Wy wolle de romte halde om deroer to biskikken as wy fierdergeande plannen hawwe yn dat gebiet, mar ik leau, dat dy tiid lang genöch is om dit projekt to'n earsten óf to stjitten, al sil dat yn dizze tiid fan 't jier wol net mear kinne. De heer Kingma: Hoe staat het met de vervuiling van de Wielen? Het bad „De Groote Wielen" is nu ge sloten, maar ondanks de sluiting van dat bad wordt er natuurlijk wel gezwommen als er gezeild wordt. Is die vervuiling nu zodanig, dat het nodig is, dat men waarschuwt: „gevaarlijk water", of acht men dat niet nodig? Zijn er al weer watermonsters genomen of zijn die niet genomen? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. De hear Santema: Yn 'e stikken haw ik lezen, dat de twa aide BM-ers oan de kant dien wurde en dat der ien nije foar kocht wurdt. Ik haw by mysels tocht, doe't ik de redenaesje hearde, oft dit wol in objekt foar gemeentlike forsoarging wie: Soe dan dit feit fan de formindering fan it tal boaten der al op wize, dat it Kolleezje fan B. en W. der sa njonkenlytsen op oan- stjürt om it mar üt hannen to jaen en oan in partiku lier to forpachtsjen Hwat mysels oanbilanget: Dêr bin ik hielendal net sa bang foar. De hear Tiekstra (weth.): Einliken haw ik my oer dit petear hwat fornuvere. My tinkt, nei de bisluten, dy't de Rie nommen hat hwat de oername fan it bisit fan de Stifting Greate Wielen oanbilanget leit de regeling fan de eksploitaesje wol foar de han. Foar de eksploitaesje en it bihear hawwe wy in tsjinst op- socht. De fraech hokfor ünderdielen yn partikuliere hannen komme moatte, moat mar by in oare gelegen- heit bisprutsen wurde, hwant dit komt my hwat oer 't mad. Ik haw ek net de yndruk, dat it Kolleezje him dêr fierder oer biret hat. Mar it sil ynteressant wêze, dêr op syn tiid ris in diskusje oer to hawwen. Het vuile water van de Groote Wielen staat in een zo verwijderd verband met dit voorstel, dat ik meen, dat ik de hierover door de heer Kingma gestelde vraag niet hoef te beantwoorden. De hear Santema hat lézen, dat twa aide boaten tsjin ien nije ynroale wurde. Dat liket my in gaedlike trans- aksje ta, as ik de steat yn oanmerking nim dêr't de aide yn forkearden en dy fan de nije. En fierder leau ik, dat hy en de hear Boomgaardt nochal gelyk toch ten. By in oare gelegenheit prate wy noch ris wer oer dit ünderwerp. De hear Boomgaardt: As de Gemeente de bisittings fan de Stifting De Greate Wielen oernimt, hoecht dit noch net eksploitaesje troch de Gemeente seis yn to halden. Dit binne twa dingen. Men kin der foar wêze, dat it bisit fan „De Greate Wielen" yn eigendom fan de Gemeente komt, mar dan is in oar punt, hoe't dat eksploitearre wurdt. It antwurd is my fierders goed genóch, as de Wethalder him der oan haldt, dat it ris yn bisprek komt. De heer Kingma: Ik ben van mening, wanneer men in recreatiegebied voorzieningen gaat treffen, dat het niet buiten de orde is wanneer men vraagt naar de toestand van het water in dat recreatiegebied. Ik meen, dat dit een wezenlijk onderdeel is van een gemeente lijk recreatiegebied. Ik ben er vlak voor, dat de ex ploitatie van recreatiegebieden door de Gemeente of door een gemeentelijke stichting geschiedt, maar dan moet de Gemeente ook de volle verantwoordelijkheid daarvoor nemen. B. en W. hebben enige tijd geleden gesuggereerd, dat het water vuil was, maar dan is het, dunkt me, ook zeer logisch, dat, wanneer men weer iets heeft over ditzelfde recreatiegebied, men gaat vra gen hoe zich de toestand van het water ontwikkelt, want er zwemmen nog steeds mensen in. Wanneer het zo erg is als toen gesteld is en het is niet verbeterd, lopen deze mensen gevaar en daarvoor moeten ze ge waarschuwd worden. Nu kan de Wethouder zich er natuurlijk wel ge makkelijk afmaken door te zeggen, dat hij hierop geen antwoord geeft, omdat dit niet over een boot gaat, maar ik geloof toch zeker, dat dit veel te maken heeft met het varen in een boot, want als men aan water sport doet, gaat men zeker bij mooi weer wel eens even zwemmen. Wanneer dit water gevaarlijk is, is het van belang, dat dit onderzocht wordt. Ik dacht, dat ik hier wel antwoord op zou krijgen van U. De heer Tiekstra (weth.): De heer Kingma moet ik teleurstellen, want hier is uitsluitend de verhuur van boten aan de orde. Als hij persoonlijk wil uit maken wat voor zaken hij erbij wil halen, dan wil ik voor mijzelf uitmaken of ik antwoord geef. (De heer Engels: Ik dacht, dat de Voorzitter dat moest uitmaken.) De VoorzitterIk geloof, dat de voorzitter beoor deelt of iets binnen of buiten de orde is. De Wethou der beantwoordt de zakelijke aangelegenheden. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W., terwijl de heer Kingma geacht wil wor den te hebben tegengestemd. Punt 32 (bijlage no. 143). De hear Boomgaardt: Ik leau, dat it wol düdlik is, nou't dizze ütstellen hjir op tafel komme, dat wy in jier lyn dizze saek net goed genöch trochsjoen hawwe. Dêr wol ik ek net oer neikaerte. Myn fraech is: Is it net nedich om tydlik foarsjennings to treffen oan't it oer in pear moanne oan de definitive oplossing ta is? De heer Engels: Ik herinner me nog, dat we met veel idealisme aan deze nieuwe dienst begonnen zijn. Het kan dus voor het College minder prettig zijn, als men na een jaar al met een aantal moeilijkheden zit. Ik stel het daarom bijzonder op prijs, dat er nu een stuk voor ons ligt, dat zeer openhartig is. Als ik de zaak globaal tracht te benaderen, krijg ik de indruk, dat hier sprake is van versterking van de topleiding. Dit kan aan twee factoren liggen: öf het niet vol doen van de leiding zelf öf een teveel aan werk. Ik kan me voorstellen, dat het College in één jaar dat niet heeft kunnen analyseren. Maar ik geloof wel, dat dat het voor het College aanleiding moet zijn, om bij de getroffen regelingen van dit moment nauwlettend de ontwikkeling te volgen. De tweede opmerking, die ik wil maken, is deze: Het valt mij op, dat de aanvullingen voornamelijk gebracht worden aan de top en ik vraag mij af hoe het zit in de uitvoeringsniveaus. Zal er ook daar niet een be paalde versterking nodig zijn? De derde opmerking: Toen de zaak van deze nieuwe dienst aan de Raad werd voorgelegd, is er van de zijde van het College gesteld, dat er geen behoefte was aan een commissie uit de Raad over deze zaak, omdat er in het kader van de regeling twéé commissies zijn. Is deze zaak ook aan deze commissies voorgelegd en wor den de adviezen, die hier uitgebracht zijn, ook volledig gedekt door de betrokken commissies? Een vierde punt: Wij zijn als Raad toch wel erg ge ïnteresseerd bij deze zaak èn om de mensen die in deze dienst tewerkgesteld worden èn om de mensen die als ambtenaar in dit belangrijke project werkzaam zijn. Nu we geen adviescommissie uit de Raad hebben, voel ik het toch wel als een gemis, dat we op een gegeven moment onvoldoende geïnformeerd kunnen raken en er eigenlijk alleen mee geconfronteerd worden als er moeilijkheden zijn. Ik zou het College willen vragen, of het bereid is de Raad regelmatig over de gang van zaken n.a.v. deze reorganisatie te rapporteren. De heer Ytsma: Ik vind, dat er in deze raadsbrief enkele verontrustende elementen zitten. Ik dacht, dat het College die elementen op een goede manier naar voren gebracht heeft. Men heeft de moeilijkheden tij dig onderkend. Ook uit het verificatierapport spreekt een bepaalde ongerustheid. Wat de resultaten zullen zijn, moeten we afwachten. Ik zie dat met enige on gerustheid tegemoet. Ik ben het met de heer Engels volkomen eens als hij zegt, dat wij deze zaak nauwlettend moeten vol gen. Dit nauwlettend volgen zal in de eerste plaats door het hoofd van deze dienst moeten geschieden. Ik krijg sterk de indruk uit dit raadsstuk, dat de contac ten naar beneden eigenlijk onvoldoende zijn. De heer Ten Brug (weth.)Ik wil beginnen met de opmerking van de heer Boomgaardt, die gezegd heeft: Is het eigenlijk niet zo, dat wij een jaar geleden deze zaak niet voldoende hebben bezien Het zou inderdaad beter geweest zijn, wanneer wij een langere tijd van voorbereiding hadden genomen om deze zaak een be paalde zetting te geven. Ik weet ook wel, dat daar be zwaren tegen waren, want dan zou de Stichting Leeu warder Werkgemeenschap in de voorbereiding van die nieuwe gemeentelijke dienst zich helemaal hebben moe ten invoegen. De heer Boomgaardt heeft verder gesproken over de noodzaak van tussenvoorzieningen. Uiteraard zijn die er. Wij stellen ons ook niet voor, dat wij de mensen die wij hard nodig hebben, op korte termijn zullen krij gen, al wil ik wel zeggen, dat wij ons uiterste best daarvoor zullen doen. Ik kan U ook zeggen, dat wij reeds tussenvoorzieningen, met behulp van andere dien sten, o.a. van de afdeling Bedrijven en Controle van de Secretarie hebben getroffen en daarmee zullen voort gaan. De heer Engels heeft gesproken over de uitbreiding van de leiding, die hier eigenlijk wordt voorgesteld. Ik kan hem inderdaad zeggen, dat uit de stukken is ge bleken, dat interne bedrijfsmoeilijkheden zich ook al voordeden in de laatste tijd van de Stichting Leeuwar der Werkgemeenschap. Dit is uiteraard niet gemakke lijker geworden, toen wij de Stichting Leeuwarder Werkgemeenschap en de buitenobjecten, die vroeger onder de Gemeentelijke Sociale Dienst vielen, in één dienst onderbrachten. U begrijpt, dat ook de administra tie moest worden omgezet van een administratie van een particulier bedrijf in een administratie van een gemeen telijke tak van dienst. In administratief opzicht zijn er onvolkomenheden. Dat is uit de stukken ook volledig duidelijk en dat zijn ook onvolkomenheden, die ons in derdaad verontrusten. Vandaar dit voorstel en vandaar ook, dat wij hebben onderzocht in overleg uiteraard ook met de directie van deze Dienst, met het verifica tiebureau en gesteund door onze Secretarie-afdeling op welke wijze wij hier een verbeterde organisatie zou den kunnen maken, die nodig is om ook die administra tieve inbouw goed te krijgen. U moet dit dan ook zo zien, dat wij hier het raam maken waarbinnen de zaak verder moet worden uitgebouwd. Dit zou kunnen leiden tot een verdere personeelsuitbreiding in de sectoren: administratie en personeelsbeheer. Dat zou ook kun nen gaan in de richting van een verdere mechanisatie van de boekhouding. Dit zijn allemaal vragen, die wij binnen dit raam willen en ook zullen bezien. Deze zaak is uiteraard ook doorgesproken met de G.S.W. en de S.W.H.-commissie. Dat heeft enige tijd gekost. Ik kan U wel zeggen, dat ik de hoop heb gehad, dat wij nog vlugger met dit voorstel waren gekomen dan nu het geval is, maar het overleg met diverse instanties, zo als het Ministerie van Sociale Zaken en het Ministerie van Binnenlandse Zaken, heeft toch wel enige tijd ge vergd. De G.S.W. en de S.W.H.-commissie gaan ak koord met deze opzet. Het slot van Uw opmerking was, of het College be reid was de Raad in te lichten over de verdere ontwik keling. Dat kan ik U zonder meer toezeggen. Uw Ver gadering zal betrokken worden bij de verificatierap porten, die zullen verschijnen. Het verificatierapport over het eerste kwartaal 1966 is nog niet verschenen, maar daaruit zal U ook blijken, dat er moeilijkheden in de administratie zitten, die inderdaad weggewerkt moeten worden. De Raad wordt derhalve tijdig bij deze zaak betrokken. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 33 (bijlage no. 133). De heer G. de Vries: De verdeling van de jeugd- sportsubsidie is een zaak geweest, waaraan heel veel haken en ogen zitten. Maar uiteindelijk ligt hier het voorstel om over de jaren '63 t.e.m. '66 de verenigingen die hiervoor in aanmerking komen, in het bezit te stel len van een bepaald subsidiebedrag. Wanneer we deze zaak zuiver proberen te stellen, ge loof ik, dat het niet anders kan dan op de wijze waarop Uw College de zaak op dit moment heeft voorgedragen. Aan de andere kant heeft deze subsidieregeling toch ook tal van onbevredigende kanten. We zien, dat tal van verenigingen maar heel kleine bedragen zullen krijgen. Ik geloof, dat het effect van deze subsidiever strekking op zichzelf niet zo bijzonder groot is en ik vrees, dat deze bedragen in de verenigingskassen zul len verdwijnen en dat het nuttig effect hiervan moeilijk zal zijn vast te stellen. Vandaar dat wij van onze kant graag zouden willen aandringen op een verdere verfij ning van deze subsidieregeling. Wij menen n.l., dat op zichzelf het stimuleren van de kadervorming hier een mogelijkheid toe zal bieden. Misschien gaat dan het geld niet naar de afzonderlijke verenigingen, maar komt men in samenwerking zo mogelijk met de Ne derlandse Sportfederatie tot het opzetten van een behoorlijk en goed uitgewerkt plan, waarbinnen het mo gelijk is kaderleden te vormen d.m.v. cursussen. Wij menen, dat er voldoende aanleiding is om te proberen d.m.v. inschakeling van sportorganisaties, een soort overleg tot stand te brengen en te zorgen, dat we hier cursussen krijgen waarin jeugd- en sportleiders worden gevormd. Deze cursussen kunnen door de verenigingen individueel niet georganiseerd worden, maar zullen d.m.v. samenwerking stellig wel te realiseren zijn. Dat schept meteen de mogelijkheid om vast te stellen of de subsidiebedragen, die hier in het geding zijn, op de juis te wijze hun besteding krijgen. Wanneer de overheid gaat subsidiëren, moet er ook iets tegenover staan. Dan moet er tegenover staan, dat we de zekerheid hebben, dat dit geld goed, nuttig en waardevol besteed wordt. Wanneer we zien, hoe de sportverenigingen met een ontstellend gebrek aan jeugdkader kampen, dan geloof ik, dat we met het or ganiseren van sportcursussen op de goede weg zijn. De heer Weide: Deze verdeelsleutel is wel verre weg de beste. Er zullen inderdaad, zoals de heer De Vries zegt, wel een aantal bezwaren aan kleven, maar ik geloof, dat deze verdeelsleutel er mede toe zal bij dragen, dat de verenigingen hun eigen contributies wat gaan verhogen en dus ook van hun eigen leden iets meer offervaardigheid gaan vragen. De heer De Vries heeft even gesproken over kader leden. Een soortgelijke opmerking wilde ik maken over de subsidieregeling, wat betreft punt 2d. De Wethouder zal weten wat ik hiermee bedoel. Er staat n.l.: „de technische of paedagogische leiding in handen hebben gegeven van een naar het oordeel van burgemeester en wethouders bevoegd persoon." De heer Keuning en ik hebben in de Commissie voor Sport en Recreatie er nogal op aangedrongen, dat dit veel te sterk is weer gegeven, waardoor de bevoegdheden in hoofdzaak in handen worden gelegd van B. en W„ voor het beoor delen van de subsidie t.a.v. de leiding van deze jeugd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 10