15
op bipaelde biswieren wiisd. Nou haw ik mei de depu.
tearre, dy't hjir oer giet, dizze saek bisprutsen, mar
hy hat him hjir alhiel net oer biklage. Dêrom mien
ik ek, dat wy hjir in oplossing foun hawwe, dy't der
wêze mei en dêr't bipaeld gjin krityk op akseptearre
wurde hoecht. Dêrom woe ik dy yn alle freonlikens
dochs mar neist my dellizze. (De hear Santema: Hwat
hat it Kolleezje hjirop to sizzen It Kolleezje fan
Deputearre Steaten is noch oan it antwurdzjen. De
deputearre, dy't it oangiet, hat mounling tsjin dizze
wethalder sein, dat it yn oarder wie.
De hear Santema wol dêr in parkearforbod hawwe.
As it bliken docht, dat net allinne foar de bibliotheek,
mar ek wer foar al dy oare bilangen, dy't der mei
gearhingje, in parkearforbod nedich is, my tinkt, dan
moat it der komme. Dat mynhear Heidinga en ik it
sa moai iens binne, bin ik tige wiis mei.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 31 (bijlage no. 141).
De hear Boomgaardt: Ik freegje my óf, oft de Ge
meente nou it orgaen wêze moat, dat boaten forhiert
en seit: Nou, forkeapje mar in pear boaten, dan sille
wy der noch ien by keapje. Tsjin dit ütstel wol ik gjin
biswier meitsje op dit stuit, mar ik soe it Kolleezje
wol yn birie jaen wolle, oft it net mooglik is om in
oar jier (en de kommende winter dat to regeljen) de
eksploitaesje fan de kampearderij en de boatenforhier
yn hannen fan in partikulier to lizzen. Wy hoege it ek
net foargoed üt hannen to jaen. Miskien dat Jo sizze:
Wy wolle de romte halde om deroer to biskikken as
wy fierdergeande plannen hawwe yn dat gebiet, mar ik
leau, dat dy tiid lang genöch is om dit projekt to'n
earsten óf to stjitten, al sil dat yn dizze tiid fan 't
jier wol net mear kinne.
De heer Kingma: Hoe staat het met de vervuiling
van de Wielen? Het bad „De Groote Wielen" is nu ge
sloten, maar ondanks de sluiting van dat bad wordt
er natuurlijk wel gezwommen als er gezeild wordt. Is
die vervuiling nu zodanig, dat het nodig is, dat men
waarschuwt: „gevaarlijk water", of acht men dat niet
nodig? Zijn er al weer watermonsters genomen of zijn
die niet genomen? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd
naar.
De hear Santema: Yn 'e stikken haw ik lezen, dat
de twa aide BM-ers oan de kant dien wurde en dat
der ien nije foar kocht wurdt. Ik haw by mysels tocht,
doe't ik de redenaesje hearde, oft dit wol in objekt
foar gemeentlike forsoarging wie: Soe dan dit feit fan
de formindering fan it tal boaten der al op wize, dat
it Kolleezje fan B. en W. der sa njonkenlytsen op oan-
stjürt om it mar üt hannen to jaen en oan in partiku
lier to forpachtsjen Hwat mysels oanbilanget: Dêr
bin ik hielendal net sa bang foar.
De hear Tiekstra (weth.): Einliken haw ik my oer
dit petear hwat fornuvere. My tinkt, nei de bisluten,
dy't de Rie nommen hat hwat de oername fan it
bisit fan de Stifting Greate Wielen oanbilanget leit
de regeling fan de eksploitaesje wol foar de han. Foar
de eksploitaesje en it bihear hawwe wy in tsjinst op-
socht. De fraech hokfor ünderdielen yn partikuliere
hannen komme moatte, moat mar by in oare gelegen-
heit bisprutsen wurde, hwant dit komt my hwat oer 't
mad. Ik haw ek net de yndruk, dat it Kolleezje him
dêr fierder oer biret hat. Mar it sil ynteressant wêze,
dêr op syn tiid ris in diskusje oer to hawwen.
Het vuile water van de Groote Wielen staat in een
zo verwijderd verband met dit voorstel, dat ik meen,
dat ik de hierover door de heer Kingma gestelde vraag
niet hoef te beantwoorden.
De hear Santema hat lézen, dat twa aide boaten tsjin
ien nije ynroale wurde. Dat liket my in gaedlike trans-
aksje ta, as ik de steat yn oanmerking nim dêr't de
aide yn forkearden en dy fan de nije. En fierder leau
ik, dat hy en de hear Boomgaardt nochal gelyk toch
ten. By in oare gelegenheit prate wy noch ris wer oer
dit ünderwerp.
De hear Boomgaardt: As de Gemeente de bisittings
fan de Stifting De Greate Wielen oernimt, hoecht dit
noch net eksploitaesje troch de Gemeente seis yn to
halden. Dit binne twa dingen. Men kin der foar wêze,
dat it bisit fan „De Greate Wielen" yn eigendom fan
de Gemeente komt, mar dan is in oar punt, hoe't dat
eksploitearre wurdt. It antwurd is my fierders goed
genóch, as de Wethalder him der oan haldt, dat it
ris yn bisprek komt.
De heer Kingma: Ik ben van mening, wanneer men
in recreatiegebied voorzieningen gaat treffen, dat het
niet buiten de orde is wanneer men vraagt naar de
toestand van het water in dat recreatiegebied. Ik meen,
dat dit een wezenlijk onderdeel is van een gemeente
lijk recreatiegebied. Ik ben er vlak voor, dat de ex
ploitatie van recreatiegebieden door de Gemeente of
door een gemeentelijke stichting geschiedt, maar dan
moet de Gemeente ook de volle verantwoordelijkheid
daarvoor nemen. B. en W. hebben enige tijd geleden
gesuggereerd, dat het water vuil was, maar dan is het,
dunkt me, ook zeer logisch, dat, wanneer men weer
iets heeft over ditzelfde recreatiegebied, men gaat vra
gen hoe zich de toestand van het water ontwikkelt,
want er zwemmen nog steeds mensen in. Wanneer het
zo erg is als toen gesteld is en het is niet verbeterd,
lopen deze mensen gevaar en daarvoor moeten ze ge
waarschuwd worden.
Nu kan de Wethouder zich er natuurlijk wel ge
makkelijk afmaken door te zeggen, dat hij hierop geen
antwoord geeft, omdat dit niet over een boot gaat,
maar ik geloof toch zeker, dat dit veel te maken heeft
met het varen in een boot, want als men aan water
sport doet, gaat men zeker bij mooi weer wel eens
even zwemmen. Wanneer dit water gevaarlijk is, is
het van belang, dat dit onderzocht wordt. Ik dacht,
dat ik hier wel antwoord op zou krijgen van U.
De heer Tiekstra (weth.): De heer Kingma moet
ik teleurstellen, want hier is uitsluitend de verhuur
van boten aan de orde. Als hij persoonlijk wil uit
maken wat voor zaken hij erbij wil halen, dan wil ik
voor mijzelf uitmaken of ik antwoord geef.
(De heer Engels: Ik dacht, dat de Voorzitter dat
moest uitmaken.)
De VoorzitterIk geloof, dat de voorzitter beoor
deelt of iets binnen of buiten de orde is. De Wethou
der beantwoordt de zakelijke aangelegenheden.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W., terwijl de heer Kingma geacht wil wor
den te hebben tegengestemd.
Punt 32 (bijlage no. 143).
De hear Boomgaardt: Ik leau, dat it wol düdlik is,
nou't dizze ütstellen hjir op tafel komme, dat wy in
jier lyn dizze saek net goed genöch trochsjoen hawwe.
Dêr wol ik ek net oer neikaerte. Myn fraech is: Is it
net nedich om tydlik foarsjennings to treffen oan't it
oer in pear moanne oan de definitive oplossing ta is?
De heer Engels: Ik herinner me nog, dat we met
veel idealisme aan deze nieuwe dienst begonnen zijn.
Het kan dus voor het College minder prettig zijn, als
men na een jaar al met een aantal moeilijkheden zit.
Ik stel het daarom bijzonder op prijs, dat er nu een
stuk voor ons ligt, dat zeer openhartig is. Als ik de
zaak globaal tracht te benaderen, krijg ik de indruk,
dat hier sprake is van versterking van de topleiding.
Dit kan aan twee factoren liggen: öf het niet vol
doen van de leiding zelf öf een teveel aan werk. Ik
kan me voorstellen, dat het College in één jaar dat
niet heeft kunnen analyseren. Maar ik geloof wel, dat
dat het voor het College aanleiding moet zijn, om bij
de getroffen regelingen van dit moment nauwlettend
de ontwikkeling te volgen.
De tweede opmerking, die ik wil maken, is deze: Het
valt mij op, dat de aanvullingen voornamelijk gebracht
worden aan de top en ik vraag mij af hoe het zit in
de uitvoeringsniveaus. Zal er ook daar niet een be
paalde versterking nodig zijn?
De derde opmerking: Toen de zaak van deze nieuwe
dienst aan de Raad werd voorgelegd, is er van de zijde
van het College gesteld, dat er geen behoefte was aan
een commissie uit de Raad over deze zaak, omdat er
in het kader van de regeling twéé commissies zijn. Is
deze zaak ook aan deze commissies voorgelegd en wor
den de adviezen, die hier uitgebracht zijn, ook volledig
gedekt door de betrokken commissies?
Een vierde punt: Wij zijn als Raad toch wel erg ge
ïnteresseerd bij deze zaak èn om de mensen die in deze
dienst tewerkgesteld worden èn om de mensen die als
ambtenaar in dit belangrijke project werkzaam zijn. Nu
we geen adviescommissie uit de Raad hebben, voel ik
het toch wel als een gemis, dat we op een gegeven
moment onvoldoende geïnformeerd kunnen raken en er
eigenlijk alleen mee geconfronteerd worden als er
moeilijkheden zijn. Ik zou het College willen vragen,
of het bereid is de Raad regelmatig over de gang van
zaken n.a.v. deze reorganisatie te rapporteren.
De heer Ytsma: Ik vind, dat er in deze raadsbrief
enkele verontrustende elementen zitten. Ik dacht, dat
het College die elementen op een goede manier naar
voren gebracht heeft. Men heeft de moeilijkheden tij
dig onderkend. Ook uit het verificatierapport spreekt
een bepaalde ongerustheid. Wat de resultaten zullen
zijn, moeten we afwachten. Ik zie dat met enige on
gerustheid tegemoet.
Ik ben het met de heer Engels volkomen eens als
hij zegt, dat wij deze zaak nauwlettend moeten vol
gen. Dit nauwlettend volgen zal in de eerste plaats
door het hoofd van deze dienst moeten geschieden. Ik
krijg sterk de indruk uit dit raadsstuk, dat de contac
ten naar beneden eigenlijk onvoldoende zijn.
De heer Ten Brug (weth.)Ik wil beginnen met de
opmerking van de heer Boomgaardt, die gezegd heeft:
Is het eigenlijk niet zo, dat wij een jaar geleden deze
zaak niet voldoende hebben bezien Het zou inderdaad
beter geweest zijn, wanneer wij een langere tijd van
voorbereiding hadden genomen om deze zaak een be
paalde zetting te geven. Ik weet ook wel, dat daar be
zwaren tegen waren, want dan zou de Stichting Leeu
warder Werkgemeenschap in de voorbereiding van die
nieuwe gemeentelijke dienst zich helemaal hebben moe
ten invoegen.
De heer Boomgaardt heeft verder gesproken over de
noodzaak van tussenvoorzieningen. Uiteraard zijn die
er. Wij stellen ons ook niet voor, dat wij de mensen
die wij hard nodig hebben, op korte termijn zullen krij
gen, al wil ik wel zeggen, dat wij ons uiterste best
daarvoor zullen doen. Ik kan U ook zeggen, dat wij
reeds tussenvoorzieningen, met behulp van andere dien
sten, o.a. van de afdeling Bedrijven en Controle van de
Secretarie hebben getroffen en daarmee zullen voort
gaan.
De heer Engels heeft gesproken over de uitbreiding
van de leiding, die hier eigenlijk wordt voorgesteld. Ik
kan hem inderdaad zeggen, dat uit de stukken is ge
bleken, dat interne bedrijfsmoeilijkheden zich ook al
voordeden in de laatste tijd van de Stichting Leeuwar
der Werkgemeenschap. Dit is uiteraard niet gemakke
lijker geworden, toen wij de Stichting Leeuwarder
Werkgemeenschap en de buitenobjecten, die vroeger
onder de Gemeentelijke Sociale Dienst vielen, in één
dienst onderbrachten. U begrijpt, dat ook de administra
tie moest worden omgezet van een administratie van een
particulier bedrijf in een administratie van een gemeen
telijke tak van dienst. In administratief opzicht zijn er
onvolkomenheden. Dat is uit de stukken ook volledig
duidelijk en dat zijn ook onvolkomenheden, die ons in
derdaad verontrusten. Vandaar dit voorstel en vandaar
ook, dat wij hebben onderzocht in overleg uiteraard
ook met de directie van deze Dienst, met het verifica
tiebureau en gesteund door onze Secretarie-afdeling
op welke wijze wij hier een verbeterde organisatie zou
den kunnen maken, die nodig is om ook die administra
tieve inbouw goed te krijgen. U moet dit dan ook zo
zien, dat wij hier het raam maken waarbinnen de zaak
verder moet worden uitgebouwd. Dit zou kunnen leiden
tot een verdere personeelsuitbreiding in de sectoren:
administratie en personeelsbeheer. Dat zou ook kun
nen gaan in de richting van een verdere mechanisatie
van de boekhouding. Dit zijn allemaal vragen, die wij
binnen dit raam willen en ook zullen bezien. Deze zaak
is uiteraard ook doorgesproken met de G.S.W. en de
S.W.H.-commissie. Dat heeft enige tijd gekost. Ik kan
U wel zeggen, dat ik de hoop heb gehad, dat wij nog
vlugger met dit voorstel waren gekomen dan nu het
geval is, maar het overleg met diverse instanties, zo
als het Ministerie van Sociale Zaken en het Ministerie
van Binnenlandse Zaken, heeft toch wel enige tijd ge
vergd. De G.S.W. en de S.W.H.-commissie gaan ak
koord met deze opzet.
Het slot van Uw opmerking was, of het College be
reid was de Raad in te lichten over de verdere ontwik
keling. Dat kan ik U zonder meer toezeggen. Uw Ver
gadering zal betrokken worden bij de verificatierap
porten, die zullen verschijnen. Het verificatierapport
over het eerste kwartaal 1966 is nog niet verschenen,
maar daaruit zal U ook blijken, dat er moeilijkheden
in de administratie zitten, die inderdaad weggewerkt
moeten worden. De Raad wordt derhalve tijdig bij deze
zaak betrokken.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 33 (bijlage no. 133).
De heer G. de Vries: De verdeling van de jeugd-
sportsubsidie is een zaak geweest, waaraan heel veel
haken en ogen zitten. Maar uiteindelijk ligt hier het
voorstel om over de jaren '63 t.e.m. '66 de verenigingen
die hiervoor in aanmerking komen, in het bezit te stel
len van een bepaald subsidiebedrag.
Wanneer we deze zaak zuiver proberen te stellen, ge
loof ik, dat het niet anders kan dan op de wijze waarop
Uw College de zaak op dit moment heeft voorgedragen.
Aan de andere kant heeft deze subsidieregeling toch
ook tal van onbevredigende kanten. We zien, dat tal
van verenigingen maar heel kleine bedragen zullen
krijgen. Ik geloof, dat het effect van deze subsidiever
strekking op zichzelf niet zo bijzonder groot is en ik
vrees, dat deze bedragen in de verenigingskassen zul
len verdwijnen en dat het nuttig effect hiervan moeilijk
zal zijn vast te stellen. Vandaar dat wij van onze kant
graag zouden willen aandringen op een verdere verfij
ning van deze subsidieregeling. Wij menen n.l., dat op
zichzelf het stimuleren van de kadervorming hier een
mogelijkheid toe zal bieden. Misschien gaat dan het
geld niet naar de afzonderlijke verenigingen, maar
komt men in samenwerking zo mogelijk met de Ne
derlandse Sportfederatie tot het opzetten van een
behoorlijk en goed uitgewerkt plan, waarbinnen het mo
gelijk is kaderleden te vormen d.m.v. cursussen. Wij
menen, dat er voldoende aanleiding is om te proberen
d.m.v. inschakeling van sportorganisaties, een soort
overleg tot stand te brengen en te zorgen, dat we hier
cursussen krijgen waarin jeugd- en sportleiders worden
gevormd. Deze cursussen kunnen door de verenigingen
individueel niet georganiseerd worden, maar zullen
d.m.v. samenwerking stellig wel te realiseren zijn. Dat
schept meteen de mogelijkheid om vast te stellen of de
subsidiebedragen, die hier in het geding zijn, op de juis
te wijze hun besteding krijgen.
Wanneer de overheid gaat subsidiëren, moet er ook
iets tegenover staan. Dan moet er tegenover staan, dat
we de zekerheid hebben, dat dit geld goed, nuttig en
waardevol besteed wordt. Wanneer we zien, hoe de
sportverenigingen met een ontstellend gebrek aan
jeugdkader kampen, dan geloof ik, dat we met het or
ganiseren van sportcursussen op de goede weg zijn.
De heer Weide: Deze verdeelsleutel is wel verre
weg de beste. Er zullen inderdaad, zoals de heer De
Vries zegt, wel een aantal bezwaren aan kleven, maar
ik geloof, dat deze verdeelsleutel er mede toe zal bij
dragen, dat de verenigingen hun eigen contributies wat
gaan verhogen en dus ook van hun eigen leden iets
meer offervaardigheid gaan vragen.
De heer De Vries heeft even gesproken over kader
leden. Een soortgelijke opmerking wilde ik maken over
de subsidieregeling, wat betreft punt 2d. De Wethouder
zal weten wat ik hiermee bedoel. Er staat n.l.: „de
technische of paedagogische leiding in handen hebben
gegeven van een naar het oordeel van burgemeester en
wethouders bevoegd persoon." De heer Keuning en ik
hebben in de Commissie voor Sport en Recreatie er
nogal op aangedrongen, dat dit veel te sterk is weer
gegeven, waardoor de bevoegdheden in hoofdzaak in
handen worden gelegd van B. en W„ voor het beoor
delen van de subsidie t.a.v. de leiding van deze jeugd.