4 5 eenmaal genomen is en dit is praktijk -, dan heeft dat zijn bepaalde consequenties. Ik ga er geheel van uit, dat wij hier bepaald niet staan te theoretiseren over de persoon Van der Schaaf, zoals de heer Vellenga in alle duidelijkheid al gesteld heeft. Al met al zou ik wel wensen, maar dan ten princi pale, tot een andere delegatiebeslissing te komen t.a.v. Aldlanstate. De heer Heidinga: Ik vind dit wat een vreemde discussie hier vanavond. Ik moet eerlijk bekennen, mis- scmen wel tot mijn scnande, aat ik mij destijds niet veel met deze zaak heb bemoeid, want onze fractie voorzitter van toen, de heer K. J. de Jong, had dat op zich genomen. Hij werd in het bestuur benoemd en tevens, als ik me goed herinner, de fractievoorzitter van de P.v.d.A., de heer Bootsma. De heer De Jong heeft n.l. veel verstand van financiën en de heer Boot sma van bouwkunde. Uit praktische overwegingen zijn zij dus aanbevolen en benoemd. Ik maak er bezwaar tegen, dat dit bestuurslidmaatschap hier wordt uitge scholden voor een delegatie. Dat is het m.i. in het ge heel niet. Het gaat gewoon om bestuursleden, die door de Gemeente worden aangewezen. Ik meen, dat in de statuten staat, dat de Raad twee bestuursleden be noemt, maar dat er niet bij staat, dat die uit de Raad moeten komen. Het zijn de Raad en Gemeente-instan ties die in alle opzichten hebben meegewerkt om deze zaak van de grond te krijgen en daarom heeft de Raad twee van zijn bekwaamste leden ter beschikking ge steld. Nu staat het gebouw er praktisch en het is al gedeeltelijk in gebruik. Nu bedankt wethouder De Jong en moet er een ander bestuurslid komen. Ik zou zeggen: Het is zeer normaal, dat de heer Van der Schaaf wordt benoemd. We zijn helemaal niet verplicht en ik zie beslist de noodzakelijkheid er niet van in om raads leden te benoemen, hoewel dat allemaal wel knappe lieden zijn! (De heer Vellenga: Waarom moet de Raad dan bestuursleden benoemen?) Dat staat nu een maal in de statuten en daar heeft de Raad zich akkoord mee verklaard. De hear Santema: Dit liket my in ünderwerp ta, dat op it eagenblik eigentlik mar net ütfochten wurde moat; it kin better yn de seksjes oan de oarder steld en by de bigreating ris ütpraet wurde. Yn itjinge dêr't de hear Vellenga hjir op oanstien hat, sil wol hwat sympathyks. Hy wol oan de Rie it folie foech jaen en dér is alles foar to sizzen, mar hy hat ek al sein: dit is wol in ütsündering, omdat it hjir om in man giet, dy't yn dizze saek sa spésiael thus is. In bilang- ryk feit is ek, dat de wizigingen yn de wet üs frij- heit jowe yn dit gefal buten de riedsleden om to gean en as sadanich kin üs fraksje hjir op dit stuit net alhielendal yn de wurden fan de hear Vellenga mei- gean. De Voorzitter: Ik neem aan, dat het bestuur, toen Aldlanstate in wording was, heeft gezien, dat men de medewerking van de Gemeente nodig had om deze in richting van de grond te krijgen en in de stichtingsakte al een bepaling heeft opgenomen omtrent benoeming van twee gedelegeerden van de Gemeente. Dit is echter in het geheel geen verplichting voor de Raad om daar voor raadsleden te benoemen. Benoemd zijn daarna de heren Bootsma en De Jong. De Raad heeft toen niet aan die benoeming verbonden de voorwaarde „voor de duur van het raadslidmaatschap", dus de heer Boot sma, oud-lid van de Raad, zit, terecht, nog in dit be stuur. Zouden wij de lijn van de heer Vellenga door trekken, dan zou dat inhouden, dat de Raad ook voor de heer Bootsma een ander lid zou moeten benoemen. Nadien heeft de Raad aan deze stichting een ga rantie voor een geldlening van 9 miljoen gulden ver strekt. Het is duidelijk, dat, als de Raad zo'n garantie aan een bepaald bestuur, hoe notabel op zich zelf ook, verstrekt, hij toch wil controleren, of het geld op ver antwoorde wijze gebruikt wordt. In de garantievoor- waarden staat al, dat de tarieven van Aldlanstate aan de goedkeuring van B. en W. onderworpen zijn. Begro ting en rekening moeten door de Raad worden goed gekeurd. Er zijn voorwaarden geschapen, dat dit be stuur maar niet alle kanten uit kan; een aantal be- stuursbeslissingen zijn aan een bepaalde goedkeuring onderworpen. Wat de kwestie van de gedelegeerden van de Raad betreft, bij het ontwerpen van de stichtingsakte is on getwijfeld gedacht in de richting van de heer Van der Veen. Ik geloof, dat we er nog heel lang over kunnen discussiëren, of het nu wenselijk is in dit geval leden van de Raad te benoemen of personen buiten de Raad. De heer Vellenga heeft, gezien het feit, dat de heer De Jong tot de a.r. behoort, m.n. deze fractie uitgenodigd zich hierover te beraden, maar ik begrijp uit de mede deling van de heer Heidinga, dat men op het ogenblik toch geen prijs stelt op een andere kandidaat dan de heer Van der Schaaf. Ik zou U dus willen voorstellen tot stemming over te gaan. De Raad kan kiezen uit drie dingen: hij kan niet voorzien in de vacature, de aanbeveling volgen, maar er ook buiten gaan. De heer Engels: Vindt U, dat wij gemeentelijke ge delegeerden en m.n. raadsleden in het bestuur moe ten zetten, als wij een garantie verstrekken? Of dacht U, dat we een en ander veel meer technisch moeten be naderen, op de wijze waarop ik het U geschetst heb Ik heb daar geen reactie op gehoord. De Voorzitter: Dat is m.i. helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Ik ben het met U eens, dat er be zwaren kunnen zijn tegen een gemeentelijk gedele geerde, maar het ligt hier anders. Een bepaald bestuur komt met een verzoek bij de Gemeente financiële faci liteiten te verlenen of financiële mogelijkheden te scheppen; de Gemeente treedt daarin, maar wil wel toezicht houden op de wijze waarop men daar gaat han delen, om een waarborg te scheppen, dat er niet iets gebeurt wat niet juist is. Dan zal in zo'n geval een financieel bekwaam man, tot oordelen bevoegd, in dat bestuur moeten worden opgenomen. Dat kan zijn een raadslid, die in dat opzicht capabel is, het kan ook zijn een ambtenaar of een derde die erbuiten staat, maar aan wie men deze taak nadrukkelijk opdraagt. Dat alles is m.i. mogelijk in dit verband. Benoemd worden: sub 5a: de heer Van der Keemel, met alg. stemmen; sub 5b: de heer Boomgaardt, met alg. stemmen, en sub 5c: de heer Mr. van der Schaaf, met 30 stemmen (mevr. Douma-Beekhuis 6 stemmen). De heren Klijnstra en De Leeuw vormden het stem bureau. Punten 6, 7 en 8 (bijlagen nos. 332, 331 en 334). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 9 (bijlage no. 333). De heer Rijpma: De Zuivelbank gaat ter plaatse op eigen kosten, met medewerking van de Gemeente, een stukje trottoir aanleggen, dat voor het publiek ook vrijelijk toegankelijk is. Nu had ik het niet strikt nood zakelijk gevonden, dat op dat kleine stukje grond, dat van het bezit van de Zuivelbank overgaat in dat van de Gemeente, de erfpacht blijft rusten. Ik had het bij wijze van geste wel aardig gevonden de Zuivelbank dit kleine bedrag aan te bieden. Dan was ik ook daar met een vrijmoedig gezicht, als we nog eens weer een excursie gaan houden, de koffiekamer binnengestapt. De heer Tiekstra (weth.): Dat deze strook grond deel uitmaakt van de openbare straat, betekent, dat er geen parkeerverbod voor deze parkeerhaven kan worden ingesteld; m.a.w. deze zal ten dienste van ieder een zijn, dus niet in het bijzonder van cliënten van de Coöperatieve Zuivelbank. De oppervlakte van het erf pachtsperceel wordt deswege wel verminderd, maar wij zijn met het bestuur van deze bank overeengekomen, dat herberekening van de erfpachtscanon achterwege zou blijven. Wij blijven dus dezelfde erfpacht beuren voor een kleinere opppervlakte. Ik dacht niet, dat dit verschil zal maken t.a.v. de eventuele aanbieding van koffie. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 10 (bijlage no. 322). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 11 (bijlage no. 321). De hear Tjerkstra: Earst in pear algemiene op merkingen. Yn it foarste plak is dat in wurd fan wur. dearring oan it Kolleezje en oer de holle fan de tsjint- wurdige Wethalder R.O. hinne oan de eardere Wet- halder fan Iepenbiere Wurken foar it feit, dat men oan dit bistimmingsplan-Goutum frij folie bikendheit jown hat; dat men seis, neidat it in deimannich „ter visie" lein hie, nei Goutum ta west hat en dêr in pe- tear mei de ynwenners hawn hat. Yn it forline is wol ris hwat tofolle de yndruk wekt, dat men bisliste by harren, oer harren en sünder harren. En dat hat bi- paeld net yn it foardiel fan de demokraty wurke. Ik bin der bliid mei, dat men nou de kans grypt hat, om de öfstan bistjürboarger hwat lytser to meitsjen: op dy wize komt der hwat mear bigryp foar elkoar. De stêd dominearret hjirre en dat kin ek net oars, mar dat jowt de minsken yn de doarpen en ik sprek dan in lyts bytsje üt ünderfining wol ris it gefoel fan: „Wy bongelje der mar hwat by." en „Men docht neat foar üs." Dat men echt wol bilangstelling foar dizze saek hat, mei ek wol bliken dwaen üt it tal oan- wêzigen op de publike tribune. Ik siz net, dat de niis- neamde klachten altyd torjochte binne; it kin soms ek net oars. Ik soe graech wolle, dat men de wei, dy't men nou opgongen is, fierder giet, mei dizze winsk fan üs kant derby, dat men noch yn in earder stadium foar publisiteit en it bisprek mei de bitrutsenen soar- get, dus as it plan noch in sketsüntwerp is. Ik tocht, dat soks it foardiel ha koe fan in bipaelde ynbring üt de doarpsmienskip. Ik ha sjoen yn de mem. fan ta- ljochting op de Wet Romtlike Oardering, dat dizze opmerkingen ek yn de Keamer makke binne; ik bin dus wol yn goed selskip. Dan haw ik noch in winsk. Der wie in 15-tal biswierskriften en nou hie ik it wol plezierich foun, dat wy dy mei de stikken tastjürd kri- gen hiene. It sil Jo, mynhear de Foarsitter, yn in oare funksje net ünbikend wêze, dat dit lésten ek bard is by it streekplan dat de Provinsje ré makke hat. Ik tocht, dat dat der by de Steaten wol ynfallen is en men sil der ek wol fortuten fan hawn hawwe. As men de stikken thüs hat, kin men jin der hwat rêstiger yn fordjipje. En lang om let komt dat de forhalding bi stjürboarger ek wer to'n goede. En as it by de Pro vinsje kin, kin it by de Gemeente ek. (De Voorzitter: Het is bij de Provincie de eerste keer.) Dan wiene se dochs de Gemeente foar. Dan noch in winsk fan üs kant. Wy soene it tige op priis stelle, dat wy by bilangrike saken as dizze hjir wurdt in doarp, dat oant nou ta sa'n 600 ynwenners hie, de mooglikheit jown üt to groeijen ta in foech 2000 de stikken earder yn'e hüs hiene en, net sa as nou, mar in goed wike foardat de Rie gearkomt. Nou woe ik graech op it plan seis komme. As it my net mist, dan is Goutum it léste of it op ien nei léste fan 'e doarpen dêr't yn stéboukundige sin nou hwat oan dien wurdt sünt se oergien binne fan de gemeente Ljouwerteradiel nei de gemeente Ljouwert. Oant nou ta sieten wy foar Goutum noch altyd mei it aide plan fan Ljouwerteradiel fan ryklik 20 jier forlyn. De oare doarpen hawwe hast allegearre, itsij in lytsere, itsij in greatere, hersjenning hawn. It waerd wol tiid, dat dit nou ek ris foar Goutum barde. Dat it oan de lette kant is, kin de ynwenners ek wer it gefoel jaen: Wy hearre der mar sahwat heal en heal by en it hat ek fierder tige greate biswieren. Men hat de minsken ek frij lang yn it ünwisse litten. Hja witte net, hoe't sy mei bipaelde dingen oan moatte. Ik tink hjir oan de tsjerke, de skoalle, de sport, de forieningen ensfh.; alles libbet dan hwat op 'e grins fan bistean en net-bistean. It hie wol saek west, dat men der ris earder bliken fan jown hie oan dat labile lykwicht hwat dwaen to wollen. Men hie dan miskien ek de kans hawn om guon minsken dy't nou nei doarpen yn omlizzende gemeen ten gongen binne, derta to bringen, harren yn Goutum of ien fan de oare doarpen fan Ljouwert ta wenjen to setten. Miskien is de oarsaek fan it feit, dat Gou tum ien fan de léste plakken is, dêr't men in hersjen ning foar makket, dat it gemeentebistjür him oant nou ta öffrege hat: Hwat moatte wy hjirmei? Leit Goutum eins net to ticht by de stêd om der in aparte ienheit fan to meitsjen? Soene wy it eins net opnim- me moatte yn in stik ütwreiding fan 'e stêd sünder mear? Dy miening heart men ek hjoed-de-dei noch wol ris. Ik bin it der net mei iens en ik bin dus bliid, dat it Kolleezje mei it op tafel lizzen fan dit plan-Goutum dochs wol wurdich achte hat om in aparte wen-ienheit yn de gemeente to wêzen. Ik leau, dat der ek reden foar is. Sjoen it Van Harinxmakanael en yn de fier dere takomst ek bilangrike struktuerwegen de wei nei Drachten byg. kinne Goutum en Ljouwert net oan inoar fêst groeije. It is my opfallen, dat it plan, al is it sels frij great fan opset, dochs ek wer biheind is. De Wurdumerfeart is oan de eastkant in logyske bigrinzing; de noardkant ek wol, hwant dêr kin de bilangrike wei nei Drachten komme, mar fierder fyn ik de bigrinzing nou net sa yn de reden lizzend. Oan de südkant is dy frij willekeurich, mar it measte is my opfallen, dat men it greatste part fan Goutum, oan de westkant fan de provinsiale wei dy't yn'e rjochting fan Wergea en Warten giet, üt it plan weilitten hat. En dat achtsje ik spitich. It plan is dêrtroch net folslein en it jowt üs gjin yndruk, hoe't it Kolleezje de gearhing fan Goutum mei datjinge hwat der omhinne komt to lizzen, him tocht hat. Hwat tinkt men yn de fierdere takomst fan it westlike stik Goutum to meitsjen? Hie it net saek west de relaesje fan dit stik mei hwat nou yn kaert brocht is, frij düdlik oan to jaen? En hwat is it plak fan Goutum yn in greater gehiel? Hwant ik kin my foarstelle, dat wy yn de opset fan in greater Ljouwert noch mear ütwreidingen oan 'e südkant fan it Van Harinxmakanael krije bihalven dizze. En omdat it forkear hjoed-de-dei sa'n bilangrike saek is, hie ik wol graech sjen wollen, hoe't Goutum yn dy forkearsstruktuer komt to lizzen. Bliuwt de se- kundaire wei nei Wergea op' en dür ek troch Goutum hinne rinnen Of hie it yn in greatere forkearsstruk tuer mooglik foar de han lizzend west dat to foroarjen? Ik fyn dit dus oan de iene kant in great plan, mar oan de oare kant, tinkt my, hat it hwat to min om- fieming krigen. Alles hwat der him omhinne biwege sil, hie miskien net op dizze kaert hoecht; it hie wol as taheakke op in aparte kaert kinnen. En yn de ta- ljochting haw ik bipaeld mist in bisköging oer it for kear en hoe't Goutum dêr yn past wurdt op' en dür. It plan fierder biskögjende, moast ik tinke oan in Ingelsk sprekwurd, dat elke wolken in sulveren ranne hat. As ik it plan dan efkes in wolken neame mei en men hoecht dêrby fuort net oan in tongerwolken to tinken dan wol it my talykje, dat dizze wolken in goudene ranne hat. In goudene ranne fan sa'n 100 bun galows, dy't in hiel romme opset krigen hat. It wol üs foarkomme, dat dit net liede kin ta in evenredige opbou fan dit doarp. Dêrfoaroer sjocht men yn it südlike sin trum in tige tichte bibouwing op de kaert. Sawol yn de taljochting as n.o.f. ien fan de biswierskriften is steld, dat dizze bibouwingstichtens dochs wier net sa heech is: 16 wenten de hektare. Dat mei wier wêze, mar dat is in gemiddelde dat men nommen hat, dêr't ek noch de groun dy't ornearre is foar de bisündere bibouwing, dy't dus foar it doarp yn syn totaliteit jildt, by lutsen is. Dan fait it net al to heech üt. Ik haw ris neigien, hoe't nou de bibouwingstichtens yn de ranne mei bungalows en yn it sintrum oan de südkant is. Dy is foar de bungalows en dan haw ik wier net de meast ekstensive bibouwing nommen, mar sahwat it gemiddelde sa'n 14 wenten de ha en it kin ek noch minder wêze. Yn it sintrale stik ik haw dêr allinnich de greate boublokken nommen en de bisün dere bistimmingen yn it plan hielendal büten bisköging litten kom ik op sa'n 30 wenten de ha. Yn de ta ljochting stiet: „16 woningen per ha is nog niet de helft van een normale stadswoonwijk". Mar 30 wenten de ha fan it sintrale part komt dochs wol aerdich ticht dy kant üt. Wy freegje üs dêrom ek öf: Is dit plan mei oan de iene kant sa'n üntsachlik stik romme bi bouwing en oan de oare kant in frij tichte bibouwing wol yn oerienstimming mei de réele mooglikheden Ik sjoch noch net, dat de bungalows dy't wy stik foar stik üngefear op in ton stelle kinne, daelks boud wur de sille en ik fyn dat oantal foar de hiele gearstalling fan it doarp ek net in soune saek. En yn it middelste, tichtbiboude part sitte noch sa'n 75 a 80 frijsteande

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 3