8 9 8 of 9 m breed moeten worden. Het is juist de manier om woongenot te scheppen voor hen, die aan de wegen wonen, dat we het grote verkeer daar vandaan hou den, dat alleen de aanwonenden hun auto's daar kun nen neerzetten. Wat de terp betreft, op zichzelf is het natuurlijk wel leuk deze onbebouwd te houden. Maar de terp is reeds sinds lang niet onbebouwd. De bebouwing staat ongeveer 10 a 15 m van de kerk af en de nieuwe be bouwing, die gepland is, staat er 75 m van af. Ik be grijp er niets van. Ik ben het volkomen eens met wat de heer Miedema gezegd heeft; ik kan akkoord gaan met het plan; ik vind het werkelijk aardig. Er zal heus wel hier en daar een aanmerking op te maken zijn, maar in grote lijnen hebben we hier een knap plan voor het dorp Goutum. B. en W. moeten dit be slist niet terugnemen, maar, ais het kan, wel een ste- debouwkundige aantrekken. Die wens leeft overigens al heel lang in de Raad, maar daar zitten nog vele moeilijkheden aan vast. Daarover kunnen we evenwel bij de begroting praten. De heer Kingma: Na het vele wat hierover gezegd is, kan ik kort zijn. In grote trekken ben ik het wel eens met wat de heer Tjerkstra gezegd heeft. Ik ben ook van mening, dat we het plein rond de kerk ruim moeten houden. En gezien datgene wat ik de vorige keer ook al naar voren gebracht heb: de hoge grondprijzen en de m.i. te weinig gevarieerde bouw, lijkt het me heel verstan dig, dat het College dit plan terugneemt en komt met een plan, dat meer ingesteld is op vorming van een werkelijk dorp. Van dit plan zie ik komen, dat Goutum een elite-dorp wordt. De Voorzitter: Ik stel my foar to bisykjen oan it ein in bisköging to jaen oer dit plan. De hear Tjerkstra hie it ü.o. oer it oerliz, neamd yn art. 8 fan it Bislüt romtlike oardering. Dat is sa foar- skreaun: „overleg met die instanties, die de Gemeente nodig acht". Dus daar, waar in een specifieke situatie bepaalde belangen van andere overheden aan de orde zouden kunnen komen, b.v. als in het plan een rijks weg betrokken is. Dat is hier niet het geval geweest. Dus allereerst bepaalt de Gemeente zelf, welke in stanties dit zouden zijn en tenslotte, öf er sprake is van het raadplegen van die andere instanties. Dan seit de hear Tjerkstra fierder en dêr haw ik de foarige kear ek op antwurde dat it spitich is, dat fan de forkearsstruktuer op dit stuit net mear bikend is. Ik haw de foarige kear sein, dat wy, kiekt yn forban mei de hiele forkearsstruktuer fan Ljou- wert, oanslutend op de provinsiale forkearsstruktuer, yn de rin fan dit jier in aparte forkearsdeskundige oan- trutsen hawwe, dy't üs hjiroer advisearret. Ik haw doe ek sein, dat dit plan m.b.t. Goutum, yn omfieming sa't it nou foar üs leit, dizze forkearsstruktuer neat yn de wei leit, mar dat dêrmei noch net sein is, dat dêrtroch it forkearsstruktuerplan sa düdlik is, dat wy dit al op it eagenblik yn it oerliz bitrekke koene. It frappearret my, lyk as oare riedsleden, dat de hear Tjerkstra ütrekkene hjir in forbining ta stan bringe wol tusken twa forkearsdiken, hwertroch in forkearsstream troch it doarp laet wurde soe, hwat bislist net de bidoeling is. De forbiningen binnen it ramt fan de takomstige forkearsstruktuer fan Ljou- wert sille büten Goutum om ta stan brocht wurde moatte. Boppedat it sil de Rie düdlik wêze sil elke forgreating fan it strjitteplan, elke formeardering fan de forhurding, binammen ek tsjinoer de forlangens ta in legere bibouwingstichtens, ünmijber liede moatte ta hegere grounkosten. Ik kom dêr noch wol efkes op werom. Mar men moat by in ütwreidingsplan as dit bislist de finansiéle grinzen yn acht nimme. En dan hat de hear Tjerkstra, lyk as oare leden, oer in stik of hwat eleminten fan dit plan praet, de- selde, dy't hjir de foarige kear ek oan de oarder west hawwe. Men kin üngelyk tinke oer de kwaliteiten fan in plan as dit. Men kin ek üngelikense minsken oan- trekke om in plan as dit to meitsjen. Ünmijber krijt men dan üngelikense resultaten. Elkenien sil syn eigen sicht op de situaesje hawwe. Men moat dit plan bisjen yn de foarm, sa't it hjir leit. Men moat ütgean fan it feit, dat, wol men dit doarp wèr echt in doarp meitsje, it in bipaelde struktuer hawwe moat en dat de bou sa goed mooglik differinsiearre wêze moat. Dat is dus hjir bisocht. Wy witte wol, dat de bibouwingstichtens, dy't foar de stêd hantearre wurdt, noch düdlik folie heger leit as dy fan dit plan. Men kin altyd bipaelde stikken fan it plan der üt lichtsje en dan sizze, dat dat stik in folie legere bibouwingstichtens hat as in oar stik. Dat is düdlik. Hwer't it om giet, is de ge middelde tichtens sa't dy hjir nou yn de taljochting dellein is. Hwannear't men, mei de bidoeling om dy gemiddelde tichtens to hanthavenjen, oergiet ta it for- minderjen fan de bungalowbou en ta it formearderjen fan oare bibouwing, dan taest men de struktuer fan de bibouwing düdlik oan; de differinsiaesje fan de wenningfoarmen en de bibouwingsfoarmen wurdt dêr troch düdlik foroare. En mei sa'n operaesje moat men by in plan as dit foarsichtich wêze. Hwat de kwestje fan de keapwenten-hierwenten oan- giet, soe ik de foarige kear sein hawwe, dat yn alle lagen fan de bifolking bilangstelling wie foar it eigen hüs, mar sa haw ik it net sein. Ik haw sein: „Een feit is nu eenmaal, dat in de verschillende maatschappe lijke groepen een duidelijke voorkeur bestaat voor de eigen woning." Ik achtsje it net goed om der fan üt to gean, dat de wenningwetbou de iennige wenning- foarm wêze soe foar minsken, dy't net oer in romme beurs biskikke. Ut myn ünderfining, binammen as foar- sitter fan de pleatslike kommisje fan it Boufouns hat my faek genóch bliken dien, dat dy minsken dochs ré binne foar it eigen hüs sunich to wêzen. Dat kin men foar jinsels ütmeitsje, mar dy frijheit moat der wêze. It is dus hielendal net sein, dat dit bibouwings. plan allinnich foar de lju mei de dikke portemonnaie wêze sil; minsken üt oare maetskiplike lagen kinne en sille hjir ek bést torjochte komme. In eigen wenning of in hierwenning seit noch net sa'n soad oangeande de soasiale status fan de biwenners. Kin men, as men in oantreklik wengebiet makket, dit ek tagelyk oantreklik meitsje foar bilizzers, dy't graech in bipaeld type wenning eksploitearje wolle Oer de finansiéle kondysjes, hweründer dat barre kin, is op dit stuit o sa'n bytsje to sizzen; fandatoangeande foroaret de situaesje fan jier op jier, om net to sizzen fan healjier op healjier. De foarlizzende struktuer slüt dus de mooglikheit foar de gewoane man net üt. En my tinkt, dat wy forskillende wenfoarmen yn elk plan mooglik meitsje moatte. Mar dat bitsjut net, dat dit nou de heechste wiisheit wêze sil fan alle tiden. Der is yn de Rie en dat kin ik my bést foarstelle soarch oer de fraech, hoe't it mei de iisbaen komt. It is goed, dat wy de Rie, sadré it kin, düdlik meitsje, op hokker manear wy de iisbaen binnen de omfieming fan it bistimmingsplan to plak bringe sille. It soe yn- teressant wêze, al siz ik net, dat it barre sil, byg. de mooglikheit fan in kombinaesje mei de projektearre sportfjilden to ündersykjen, net in kombinaesje yn de foarm fan dübeld gebrük fan deselde fjilden, mar yn de sin fan: neist de sportfjilden in iisbaen. De door mevr. Veder gemaakte opmerkingen over de commissiebehandeling zijn door de heer Heidinga beantwoord. Het is juist: dit plan is een- en andermaal in de oude Commissie voor de Openbare Werken be handeld en van die commissie is dan ook een conform- advies bij de stukken. Daarna is deze zaak, wat de be roepschriften betreft, uiteraard mèt een plantekening, i.v.m. de procedure van de voorbereiding en de behan deling in de Raad, in de nieuwe Commissie voor de Openbare Werken aan de orde geweest. Ik heb bij de vorige gelegenheid geen behoefte gehad mij op de Raad te beroepen, maar ik zou nü wel een beroep willen doen op het geheugen van de in de laatstbedoelde com missievergadering aanwezig geweest zijnde raadsleden m.b.t. de vraag, die ik hun toen heb voorgelegd: Bent U bereid zich met het preadvies van B. en W. terzake van de beroepschriften te verenigen En ik meen, dat de commissie dat heeft gedaan. De heer Heidinga zal zich herinneren, dat het beroep doen op het beraad in de commissie een zaak is, die nog wel eens een ver schil van opvatting te weeg brengt en ik heb er ook niet behoefte aan, de vrijheid van overleg in een com missie zodanig te beperken, dat een raadslid bij het eventuele beraad in de raadsvergadering al te zeer ge bonden zou zijn. Wij moeten deze zaak wederzijds met enige soepelheid en met verstand behandelen. Mevr. Veder heeft volkomen gelijk, als zij zegt, dat vooroverleg buiten de gemeentelijke organen tot voor wetenschap leidt en m.n. kan leiden tot speculatie. Nu heb ik echter niet de indruk, dat, ondanks het ontbre ken van het vooroverleg, de grondspeculatie niet al reeds in Goutum aan de gang zou zijn. Elk zinnig mens, die enig zicht heeft op de expansie die bewo- ningscentra als Leeuwarden nu eenmaal nodig hebben, zal zich rekenschap geven van het feit, dat bepaalde dorpen in dezen uitkomst bieden en dan zal men ge neigd zijn de grond daar in bezit te krijgen. Wat de exploitatieverordening betreft, het betreffen de wetsartikel spreekt van niet meer dan medewer king verlenen aan de bouw; het gaat dus uit van de vooronderstelling, dat er van een expoitatieverordening sprake zal zijn, als de Gemeente niet zelf de gronden in exploitatie neemt. Is het waar, dat op dit moment geen exploitatieverordening beschikbaar is? Er wordt zoveel mogelijk naar gestreefd en het zou bepaald zinvol zijn te komen met een uniforme regeling. Een model-verordening wordt op het ogenblik door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten uitgewerkt. Overigens kunnen de lagere overheden, als een nieuwe rijkswet in werking is getreden, niet meteen voorschrif ten vastleggen, die op zo'n nieuwe wet gebaseerd moe ten worden. Daar moet praktijk mee worden opgedaan, overleg over worden gevoerd. Een nieuwe verordening moet zo goed mogelijk in elkaar gezet worden, juist omdat ze nieuw is. Maar, als eventuele bouwers mede werking van de Gemeente nodig zouden hebben in het dorp Goutum, kan dit individueel wel geregeld worden. De Gemeente zal die medewerking stellig wel verlenen; de bouwers zullen dan in de indirecte grondkosten moe ten meebetalen. Men kan daar dus een regeling ad hoe van maken. Men kan het ook doen in de vorm van een exploitatieverordening en deze zullen we dan ook, zo dra we de beschikking over het model-exemplaar heb ben, voor dit gebied vaststellen. Met de schadevergoedingsverordening ligt het an ders. Deze zal slechts in acht genomen of toegepast moeten worden, als er sprake is van schade ten gevol ge van de vaststelling van een bestemmingsplan. Nu kan men ook civiel-rechtelijk en het lijkt me niet onwaarschijnlijk, dat de Raad binnenkort met zo'n ge val geconfronteerd wordt met bepaalde belangheb benden tot een regeling komen. Overigens zal elk ge val op voet van de in de schadevergoedingsverordening neergelegde procedure opnieuw moeten leiden tot een incidenteel raadsbesluit. Het verschil met de oude si tuatie is alleen, dat de Wet nu aan de belanghebbende rechtens schadevergoeding verleent. Zodra wij een bestemmingsplan gaan realiseren en dan kom ik bij de heer Schönfeld en we worden het niet op minnelijke basis eens met de eigenaren van de gronden of de verdere onroerende goederen in dit gebied, dan kan een complete onteigeningsproce dure langs objectieve weg tot schadevergoeding leiden. Wij hebben tot op heden weinig met onteigening be hoeven te werken. In de gevallen, waarin het gebeurd is, heeft het in deze Raad, meen ik, tot de conclusie ge leid, dat het duur werk is. Het gaat ten laste van ons aller portemonnaie en ten bate van één bepaalde par ticuliere belanghebbende. In alle andere gevallen zijn we het ook soms wel ten koste van vrij hoge be dragen nog op minnelijke basis met de belangheb benden eens geworden. En dan kom ik even op de structuur van het plan terecht. Er is hier nogal eens gesproken over de hof jes. Ik geloof, dat men wel wat overdrijft t.a.v. dit begrip. Wij zijn in de stedelijke uitbreidingsplannen nogal vertrouwd geworden met de structuur die geba seerd is op bepaalde wooneenheden. U zult dat patroon straks ook bijzonder duidelijk zien in het Bilgaard en het Lekkumerend, maar dat zijn uitbreidingsplannen met een zeer duidelijk stedelijk karakter. Hier is even wel sprake van een bepaalde manier van groeperen van de woningen, m.n. in het zuidelijk gebied, waarvan de hogere bebouwingsdichtheid oorzaak is geweest, maar waardoor ook het stratenstramien grover werd en de woningen gelegen zijn aan woonpaden. Als men het stratenstramien verdicht, verhoogt men de grond kosten. De heer Schönfeld vraagt verder: Hoe verklaart U het verschil in prijs van de grond voor de bungalows en die voor de eengezinswoningen? Als ik hier een po ging zou doen te vertellen, hoe de berekening is van de grondkosten per woning, dan houd ik de Raad heel lang op en dan verwacht ik nog niet, dat het iedereen onmiddellijk duidelijk en klaar voor de geest staat. Ik zal het bij het volgende laten. Bij de eengezinswoningen werkt men met een z.g. classificatie-m-, bij de bun galows met een m2 terreingrootte, wat heel iets anders is. Maar ze hebben dezelfde oorsprong en ze zijn het resultaat van dezelfde sleutel. Of het juist is of onjuist, laat ik in het midden, maar het verschil in bedrag kan zich bewegen in de orde van grootte van f 14 a f 16.000,als ik uitga van de grondprijs van f6 a f 10.000,voor een eengezinswoning en van een grond prijs van f 14 tot f 24.000,voor een bungalow. Als men een dorp als Goutum toekomst wil geven en wil voorkomen, dat het wegzakt, dan zal men er, hoe dan ook, een bestemmingsplan voor moeten vaststellen; daar helpt geen lieve moederen aan. En dan zal men bebouwingsbestemmingen hebben te regelen, al kan men verschil van mening hebben over de vraag, wat nu pre cies dichtheid en aard van de bebouwing zullen moeten zijn. Over de aard van zo'n bestemmingsplan wil ik nog wel even met U van gedachten wisselen. Immers het is de Raad, ook vooral de oudere raadsleden, bekend, dat mijn voorganger, de heer Van der Schaaf, bij herhaling heeft gezegd: Als er één ding tevoren duidelijk is bij een uitbreidingsplan, dan is het wel dit, dat het niet zo wordt gerealiseerd als het de eerste keer op papier wordt gezet. In de praktijk blijkt vaak, dat de behoef ten zich verschillend manifesteren en dat, wat betreft de verlangens in bepaalde situaties, wel eens iets ge moduleerd moet worden. Dat betekent, dat aan het stramien van een bestemmingsplan niet zo strak de hand wordt gehouden, dat daar nooit en te nimmer iets in verandert. Bovendien het leggen van de bestemming en dan kom ik bij de heer Miedema op bepaalde terreinen impliceert niet de verplichting de bestaande bestemming op te heffen en de nieuwe ervoor in de plaats te stel len, tenzij de Gemeente zelf voornemens is een uitbrei dingsplan te realiseren of een bouwer daartoe de eigen dom van die objecten verwerft. As de bistimming fan de pastorije en de pleats fan de hear Singelsma foroare wurde soe, dan soe dat mei meiwurking fan de eigeners moatte of dan soene de eigeners dat seis wolle moatte. Bart dat net, dan bliuwt de tastan foarlopich noch wol gelyk. Der binne genóch plakken, hwer't dat al jierren sa is. En dat is ek it slimste net. (De hear Miedema: Ik soe graech witte wolle, oft it altiten sa bliuwt.) Né, né, mar it hat ek net altiten sa west. As altyd alles sa bleau as it altyd west hat, hiene wy hjir net iens sitten; dy ütspraek is my to kategoarysk. (De hear Miedema: Mar sa lang as wy hjir sitte, hawwe wy it foech.) Ik wol dit mar sizze: As wy dizze bistim ming op de terreinen lizze en de hear Singelsma fynt it strak oantreklik om dizze bistimming to réalisear- jen, dan kin er dat dwaen. En as de tsjerkefaldij yn Goutum tinkt It soe foar üs ponge aerdich geskikt wêze om dat hiele spul mar hwat to forkaveljen, wy bouwe dêr in nije pastorije en de rest kinne wy for- keapje en it is foar tsjerkefaldijen soms wolris aerdich om jild to meitsjen dan kin hja it dwaen. (De hear Boomgaardt: It is to iensidich steld troch de amtlike tsjinsten.) Né, dat is net iensidich steld. Amtlike tsjinsten bislute net ta oankeapjen; de Rie bislüt ta it réalisearjen fan it ütwreidingsplan, de Rie bislüt to ünteigenjen. It is altyd op 'e nij de Rie, de Rie en de Rie. (De hear Miedema: En dêrom wol de Rie nou witte, hwer't hy oan ta is.) Nou, dat kin ik de Rie net sizze. De Rie stelt in bistimming fêst, mar dat is it iennige hwat de Rie op it stuit docht. Sjoen de struktuer fan it plan, leau ik net, dat dizze Rie samar dit soart eleminten réalisearje sil. Dat liket my net in punt fan diskusje ta. Seis al soene B. en W. op it stuit sizze: Dat is üs doel net, soe hjir oer fjou- wer jier in Rie it dwaen wolle, dan hat dy it foech; dan docht dy dat en dan bart dat. Dêr hoege wy nou net oer to debattearjen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 5