15 ring rekken haldt mei de eigendomssituaesje sa't dy nou is. Stadichoan moatte wy probearje dy wennink- jes yn hannen to krijen, as se t'rij komme. B. en W. hawwe wier net de bidoeling om de minsken dy't dêr nou goed sitte, mar wei to jeijen. Dat docht men net en dat hoecht ek net. De hear Tjerkstra hat der mei rjocht op wiisd, dat in frij great diel fan it bistim- mingspian réaiisearre wurde kin, sünder dat men di- rekt oan de Kamp reitsje hoeent. Wy kinne dêrmei bigjinne op it momint, dat de situaesje der ryp foar is. Dus as de wenninkjes frij komme en de eigeners ré binne dy oan de Gemeente to forkeapjen, dan sa. nearje wy, al moatte wy der natuerlik ek net fan üt- gean dit mar jierren sa to litten. Op in bipaeld mo mint kin men wolris romje moatte. Mar de Rie wit goed genöch, hoe lang sanearringen oars duorje kinne. De hearen Tjerkstra en Miedema hawwe üngelikens oer de brêge praten. De ien seit: Haldt it ienfaldich, deoare: Meitsje it foars. Mar nou leau ik, dat it brechje fan de hear Tjerkstra en de daem fan de hear Miede ma twa bigripen binne, dy't mekoar wol dekke kinne, as wy it plantsje sjogge, dat foar üs komt to lizzen. Wy hawwe just net oer de daem prate wollen, omdat sa'n ding nou ien kear frij djür is en ek al, omdat de forbining foar de kommunikaesje tusken de forskil- lende eleminten fan it plan en yn it doarpske bistean ynteressant wêze kin, mar men moat it ek halde op in nivo, dat yn sa'n doarp past, en boppedat, in knappe houten brêge kin hiel goed wolris in auto tille. Ik kom ek wol op it sportfjild yn Wurdum en as ik dan muoite haw mei it kearen fan myn auto, dan haw ik seis wol bilang by in goede forbining dêrre. Mar op dit mêd moetsje wy mekoar fêst wol wer. Ik wol der noch op wize, dat it net wierskynlik is, dat in daem mei düker safolle goedkeaper wêze soe as in brêge. My tocht, dat in goed ütfierd brechje wol sa aerdich wêze kin. De heer Schönfeld zou ik er, wat betreft de adressen van de heren Hiemstra en Stenekes, opmerkzaam op willen maken, dat we ons goed moeten realiseren, dat we hier in een procedure zitten en dat, als de Raad op een bepaald ogenblik, ondanks essentiële vormgebreken in de adressering, toch deze bezwaarschriften in be handeling zou nemen, hij zich op een weg bevindt, die tot bijzonder onaangename situaties kan leiden. Maar niettegenstaande deze vormgebreken, zijn B. en W. in de raadsbrief vrij uitvoerig op de inhoud van de door de heren ingediende bezwaarschriften ingegaan. Uit mijn antwoord aan de heer Tjerkstra is inmiddels wel duidelijk geworden, dat de bezwaren, die de heren duchten, bepaald niet aanwezig zijn. De gronden, waarover het hier gaat, zijn gemeente eigendom en voorzover het de Kamp betreft, staat hier duidelijk de bedoeling voorop, dat een saneringsplan door de Gemeente wordt uitgevoerd, zodat dus de ex- ploitatieverordehing terzake van dit terrein niet aan de orde komt. Als we hier zouden doorgaan met wo- ningwetbouw, dan zou het Rijk ingevolge de Wo ningwet de benodigde voorschotten voor de finan ciering der grondkosten verstrekken en dan zouden dus de grondprijzen vastliggen. Voor de bungalowterreinen in het betreffende gebied, dat een afgerond element aan de oostzijde van het bestaande dorp vormt, kunnen echter uitsluitend voorlopige prijzen worden genoemd. De grondprijzen voor de westkant kunnen we op het ogenblik nog niet zo exact benaderen, omdat ook de uitkomst van het saneringselementje in het plan ons eerst wel even bekend moet zijn. De Raad moet niet verwachten, dat dit uitbreidings plan op zichzelf rendabel kan zijn. Het zal naar aller verwachting zeer duidelijk een niet gering tekort op leveren, maar dat wordt dan door het grote budget van de gemeente Leeuwarden ten behoeve van dit dorp gedragen, zoals dit budget bepaalde andere elementen in dit dorp toch al draagt. Uit de overgelegde plantekening is wel duidelijk, dat het in het adres van Plaatselijk Belang gevraagde ele ment in dit plannetje niet valt te realiseren. Dit zal moeten worden gevonden in een compleet bestemmings plan voor Wirdum. Nou wit ik net üt'e holle, hwan- near't it plan-noard by de Rie komt. De hear Miedema, dy't al oankundige hat, dat hy by de bigreating oer dit plan prate wol, soe ik wol oanriede wolle: Wêz hoeden, hwant it foroarjen fan dit plan soe joun liede kinne ta in foarbarige diskusje en ik mien, dat soks net goed is. Wy sille üs biiverje, mynhear Miedema, om sa gau mooglik mei strjitte-oanliz yn dit plan by de Rie to kommen en dan kin de üntsluting fan dit lytse gebiet syn gong gean. Oft de paden fan iy2 m breedte net hwet breder kinne? Och, as wy mei de skuorkes dwaende binne, dan sii it miskien net sa'n toer wêze ek hwat by dy paden to dwaen, sadat in dame mei in bernewein in oare dame mei in bernewein passearje kin. As wy dat nochris yn de kommisje bisjen, komme wy dêr, tocht ik, ek wol üt. De heer Heidinga: De Voorzitter zei zo net, dat het een vrij kostbaar plan is, dat het een groot tekort oplevert en dat dit gedragen moet worden door de ge hele Gemeente. Hebben B. en W. al een gedachte over de wijze, waarop het tekort op dit plannetje van f 280.000,— wordt gedekt Komt het ten laste van de algemene dienst of zouden we het in één keer kunnen dekken uit de reserve van het Grondbedrijf? Het laat ste leek mij persoonlijk een prettiger manier. Overigens heb ik er geen bezwaar tegen, dat wij als gemeente Leeuwarden voor Wirdum die f 280.000,extra uit geven. Het is echter wel de gewoonte in Leeuwarden, dat de uitbreidingsplannen zichzelf bedruipen. Het is dus wel een flinke tegemoetkoming aan Wirdum. De heer Rijpma: Ik ben het uiteraard eens met de opmerking van de Voorzitter, dat, als er een procedure aan de gang is, bezwaarschriften correct geadresseerd moeten zijn. Maar nu is het natuurlijk ook mogelijk, dat, als het College mensen, die geen juridische scholing hebben gehad en een verkeerde adressering toepassen, tijdig een vriendelijke hint geeft. Dat zou de commu nicatie tussen eenvoudige lieden, waar ik mezelf ook onder reken, en het Gemeentebestuur ten goede komen. Men heeft zojuist, bij het indienen van een voorstel, kun nen zien, dat zelfs de raadsleden zich nog wel eens in de adressering vergissen. De Voorzitter: De heer Heidinga kent mijn voor keur, zij het dan eerst sinds de vergadering van de Raad in september, voor dekking in één keer, boven dekking over enige jaren ten laste van de algemene dienst. Wij hebben ons over die mogelijkheid nog niet beraden, maar dan zouden we in dit geval ook eerst het juiste bedrag van het tekort moeten kennen. Ik hoop, dat ik in dezen ook de medewerking krijg van de Wethouder van Financiën. Overigens hebben we met ons eigen „ponkje", i.e. de reserve Openbare Wer ken, toch wel wat gepresteerd in Wirdum. Dan zouden we dit op die manier dus ook wel redden. We moeten tevens bedenken, dat het tot stand brengen van uitbreidingsplannen wisselend resultaat heeft. Soms is er een overschot het is tevoren nooit precies te cal culeren en dan staat men voor de vraag, hoe dat te besteden. In 't Nijlan is daarmee nog een nadere voor ziening in het plan zelf getroffen, maar een overschot op zo'n plan kan ook gebruikt worden voor compensa tie van het te grote tekort van een ander plan. Dan komt het in het totaal van de middelen weer terug. Ik hoop, dat de Raad t.z.t. een voorstel tot dekking van dit tekort krijgt waarbij rekening is gehouden met mijn voorkeur voor dekking ineens. De heer Rijpma zou ik willen zeggen: Van de bur ger, die terecht gelegenheid heeft om gerecht vaardigde bezwaren in te brengen, mag de Gemeente toch vragen, dit ook op correcte wijze te doen. En het is vanzelfsprekend, dat zij, als zij met een bepaald vormgebrek wordt geconfronteerd, daarop wijst. Wij hebben het echter toch juist en correct gevonden nog in de raadsbrief op de door de betreffende adressanten aangevoerde bezwaren in te gaan. Maar ik heb de hint van de heer Rijpma e.a. wel begrepen en ik ben het volledig met hen eens. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 19, 20 en 21 (bijlagen nos. 375, 360 en 362). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 22 (bijlage no. 361). De hear Boomgaardt: Wy hawwe üt de stikken sjen kinnen, dat de eksploitaesje fan de Beurs elk jier in frij great tokoart opleveret; wol sit dêr iderkear in great forskil yn. Yn ien fan de stikken wurdt de oan- wizing jown, oft it net mooglik is, de personielskos- ten hwat to forminderjen. Ik soe it wol op priis stelle, dat dat nochris neigien waerd. In oare fraech is: Kinne wy, om it gemiddelde to koart fan f 50.000,per jier hwat to drukken, ek komme ta in hegere hier en eventueel ta in hegere pacht Sa'n bipaling is net yn it ütstel opnommen. Tsjin dit ütstel as sadanich bistiet by üs fraksje gjin biswier. De Voorzitter: Het lijkt me nuttig, een onderzoek te beperken tot de exploitatie van de Beurs en niet de gehele financiële positie van de Gemeente erbij te halen. De hear K. J. de Jong (weth.)Ik fyn it net sa'n maklike opjefte yn dizze tiid op de persoanielskosten to bisunigjen; oer it algemien hawwe dy kosten om- mers just de tendins omheech to gean. Mar doehs sil bisjoen wurde, yn hoefier derop to bisunigjen fait. (De hear Boomgaardt: By de stikken lies ik in advys fan de hear Reitsma, lid fan de Kommisje foar de Beurs en Waech, dat de forkeap fan en de kontrole op de tagongsbiwizen dy't nou barre troch twa persoanen, ek wol troch ien barre kinne soe.) De pacht fan it buffet wurdt yn de rin fan 1967 bisjoen, omdat dit foar trije jier forhierd is, dus wier skynlik komme wy yn de rin fan 1967 wol mei in üt stel oer dizze pacht by de Rie. De forhiering fan de Beurs is destyds delegearre oan B. en W. Dy hawwe der noarmen foar fêststeld en sy hawwe, yn forban mei de greate kostenstiging, yn oerweging dy ek yn de rin fan 1967 to bisjen. De hear Klijnstra: De Wethalder hat sein, dat de forhiering fan de Beurs delegearre is oan B. en W. en dan freegje ik my óf, oft ik hjir eigentlik wol oer prate mei. Mar it Kolleezje hat yn 'e rin fan 'e tiid altyd wol rekken halden mei de miening fan de Rie. Neffens my is de Beurs in gemeentlik ynstitüt, dat der is foar it algemiene nut. As de Wethalder mient, dat de saek eksploitabel makke wurde moat en üt kinne moat en de gearkomsten moatte foar in great diel de kosten opbringe dan bin ik dat folslein mei him üniens. De Wethalder en ik hawwe hjir ek alris oer praet. Yn de Beurs is aensen wer in Krystgear- komste en der is Burgerdei yn halden. Ik foründerstel, dat sokke gearkomsten net of praktysk net bitelle wurde en nou sil it wol net sa maklik üt to meitsjen wêze hwat wol bitelle wurde moat. Neffens my moat it Kolleezje, sadré it algemiene nut tsjinne wurdt, hjir- mei by it bipalen fan de hier foldwaende rekken halde. De hear K. J. de Jong (weth.)Yndied kinne bi- paelde ynstansjes foar har gearkomsten gratis bi- skikke oer de Beurs; mar dan moat it ek ta algemien nut wêze. Foar safier dat net sa is, moatte wy üs, as it mar efkes mooglik is, halde oan de fêste noarmen. Wol men it gebrük foar „sliterspriis" hawwe, dan kin men better mar in forsyk om subsydzje by de Rie yn- tsjinje. It liket my tsjinoer de Rie ek it meast réele ta, dat ik my oan de fêste noarmen haldt. (De hear Klijnstra: Men kin forskillend oardielje oer it bi- gryp ,,ta algemien nut".) Ja, dat kin natuerlik tige forskillend ynterpretearre wurde: de hear Klijnstra hat dêr in pear foarbylden fan neamd, dy't it bigryp ,,ta algemien nut" frij ticht bineikomme. Dat predikaet wurdt lykwols sa mar net op in gearkomste lein. Ge- fal foar gefal wurdt soarchfaldich bisjoen. Oan de iene kant skrilje wy der net foar werom it predikaet „ta algemien nut" oan to nimmen, oan de oare kant sette wy it der net sa maklik op. Oer it algemien halde wy üs oan de noarmen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 23 (bijlage no. 335). De heer Schönfeld: Ik juich dit voorstel van harte toe. Hierdoor gaat een door vele bedrijven in de hore- ca-sector al lang gekoesterde wens in vervulling. In het voorstel staat o.a. vermeld: „De omstandigheid, dat de meeste bedrijven om middernacht sluiten, doch en kele zaken nog tot 1.00 uur geopend zijn, heeft tot ge volg, dat sommigen reeds vóór 24.00 uur met het oog op de sluitingstijd laatstgenoemde zaken prefereren boven de overige bedrijven en dat anderen na midder nacht van een gelegenheid-zonder-ontheffing gaan naar een gelegenheid-met-ontheffing, waar zij, aangezien zij niet behoren tot het milieu van de gewone gasten, niet steeds welkom zijn." Ik zou U willen verzoeken met het verlenen van ontheffingen een zeer grote soepelheid te betrachten, daar enerzijds de belangen van alle gelegen heden, anderzijds de belangen van beide categorieën die wel en die niet tot 1.00 uur open mogen zijn hiermee ten zeerste gediend zouden zijn. Tot slot zou ik U nog willen vragen, of de horeca bedrijven bij bepaalde belangrijke gebeurtenissen ook een speciale ontheffing kan worden verleend voor een nog later sluitingsuur, mede in verband met het toe risme. Ik geloof, dat wij als Gemeente de situatie zowel in dit geval als voor wat betreft de overnachting van reizigers en kooplieden zo attractief mogelijk moe ten maken. We kunnen er alleen maar wél bij varen. De heer Weide: Ook onze fractie is bijzonder ver heugd, dat dit punt hier eindelijk eens aan de orde wordt gesteld. Het maakt een eind aan de discrimine rende maatregelen, die wij hier in het verleden zo lang hebben gehad en die een zeer nadelige invloed hebben gehad op de leefbaarheid van onze goede stad. Dit voorstel is het bewijs, dat dit College bijzonder veel ernst maakt met de centrumpositie van de stad Leeu warden. Bij B. en W. zijn binnengekomen berichten van een aantal bekende organisaties, die er op hebben aange drongen het algemeen sluitingsuur op 1.00 uur te stel len. Ook wij achten een zeer groot aantal redenen daarvoor aanwezig. 1. De invloed van de televisie. De horeca schrijft dit overduidelijk. 2. De wensen van het toerisme. 3. De centrumpositie van de stad Leeuwarden. We willen graag steeds meer congressen en optreden van gezelschappen als het Russische Staatscircus. 4. Latere sluitingsuren in de nabijgelegen steden en dorpen. 5. Geen discriminatie meer toepassen terzake van de sluitingstijden. Om aan al die nieuwe wensen tegemoet te komen, gaat het voorstel, zoals U het nu hebt ingediend, ons eigenlijk nog niet ver genoeg. Nu stelt U voor het al gemeen sluitingsuur op 24.00 uur te stellen, met de mo gelijkheid, dat de burgemeester een algemene onthef fing kan verlenen tot 1.00 uur, maar dan alleen voor die bedrijven, waarin juist het gebruik van die ont heffing is gerechtvaardigd. U past dan weer die maat regelen toe, welke een totaal verkeerd effect sorteren. Dit is zuiver een verplaatsing van de moeilijkheden en biedt verder geen enkele oplossing. Dat is in de praktijk overduidelijk bewezen. Onze fractie zou dan ook graag zien, dat in de verordening de sluitingstijd op 1.00 uur wordt gesteld en niet op 24.00 uur. Wij zijn verheugd, dat ter gelegenheid van bepaalde festiviteiten in de weekeinden ontheffing kan worden verleend, zoals dit veertien dagen geleden is gebeurd vanwege de aanwezigheid van het Russische Staats circus, toen ontheffing van het sluitingsuur voor alle gelegenheden werd verleend. Het houden van festivi teiten zal de leefbaarheid van onze stad ongetwijfeld bevorderen en er zal in een zeer grote behoefte worden voorzien, als tijdens het weekeind het algemeen slui tingsuur wordt gesteld op 2.00 uur. Wij handelen dan volledig in overeenstemming met de wensen van de horeca en met de situatie in de plaatsen, waar 's avonds zovelen uit Leeuwarden naar toe gaan, n.l. Groningen, Drachten en sinds vorige week ook Jelsum, waar nu een gelegenheid is, die elke avond, met uitzondering van maandag, tot 2.00 uur is geopend. Wij zullen dan ook een voorstel, luidende als volgt, indienen: „De Raad

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 8