15
ring rekken haldt mei de eigendomssituaesje sa't dy
nou is. Stadichoan moatte wy probearje dy wennink-
jes yn hannen to krijen, as se t'rij komme. B. en W.
hawwe wier net de bidoeling om de minsken dy't dêr
nou goed sitte, mar wei to jeijen. Dat docht men net
en dat hoecht ek net. De hear Tjerkstra hat der mei
rjocht op wiisd, dat in frij great diel fan it bistim-
mingspian réaiisearre wurde kin, sünder dat men di-
rekt oan de Kamp reitsje hoeent. Wy kinne dêrmei
bigjinne op it momint, dat de situaesje der ryp foar
is. Dus as de wenninkjes frij komme en de eigeners
ré binne dy oan de Gemeente to forkeapjen, dan sa.
nearje wy, al moatte wy der natuerlik ek net fan üt-
gean dit mar jierren sa to litten. Op in bipaeld mo
mint kin men wolris romje moatte. Mar de Rie wit
goed genöch, hoe lang sanearringen oars duorje kinne.
De hearen Tjerkstra en Miedema hawwe üngelikens
oer de brêge praten. De ien seit: Haldt it ienfaldich,
deoare: Meitsje it foars. Mar nou leau ik, dat it brechje
fan de hear Tjerkstra en de daem fan de hear Miede
ma twa bigripen binne, dy't mekoar wol dekke kinne,
as wy it plantsje sjogge, dat foar üs komt to lizzen.
Wy hawwe just net oer de daem prate wollen, omdat
sa'n ding nou ien kear frij djür is en ek al, omdat de
forbining foar de kommunikaesje tusken de forskil-
lende eleminten fan it plan en yn it doarpske bistean
ynteressant wêze kin, mar men moat it ek halde op
in nivo, dat yn sa'n doarp past, en boppedat, in
knappe houten brêge kin hiel goed wolris in auto tille.
Ik kom ek wol op it sportfjild yn Wurdum en as ik
dan muoite haw mei it kearen fan myn auto, dan haw
ik seis wol bilang by in goede forbining dêrre. Mar op
dit mêd moetsje wy mekoar fêst wol wer. Ik wol der
noch op wize, dat it net wierskynlik is, dat in daem
mei düker safolle goedkeaper wêze soe as in brêge.
My tocht, dat in goed ütfierd brechje wol sa aerdich
wêze kin.
De heer Schönfeld zou ik er, wat betreft de adressen
van de heren Hiemstra en Stenekes, opmerkzaam op
willen maken, dat we ons goed moeten realiseren, dat
we hier in een procedure zitten en dat, als de Raad op
een bepaald ogenblik, ondanks essentiële vormgebreken
in de adressering, toch deze bezwaarschriften in be
handeling zou nemen, hij zich op een weg bevindt, die
tot bijzonder onaangename situaties kan leiden. Maar
niettegenstaande deze vormgebreken, zijn B. en W. in
de raadsbrief vrij uitvoerig op de inhoud van de door
de heren ingediende bezwaarschriften ingegaan. Uit
mijn antwoord aan de heer Tjerkstra is inmiddels wel
duidelijk geworden, dat de bezwaren, die de heren
duchten, bepaald niet aanwezig zijn.
De gronden, waarover het hier gaat, zijn gemeente
eigendom en voorzover het de Kamp betreft, staat hier
duidelijk de bedoeling voorop, dat een saneringsplan
door de Gemeente wordt uitgevoerd, zodat dus de ex-
ploitatieverordehing terzake van dit terrein niet aan
de orde komt. Als we hier zouden doorgaan met wo-
ningwetbouw, dan zou het Rijk ingevolge de Wo
ningwet de benodigde voorschotten voor de finan
ciering der grondkosten verstrekken en dan zouden dus
de grondprijzen vastliggen. Voor de bungalowterreinen
in het betreffende gebied, dat een afgerond element
aan de oostzijde van het bestaande dorp vormt, kunnen
echter uitsluitend voorlopige prijzen worden genoemd.
De grondprijzen voor de westkant kunnen we op het
ogenblik nog niet zo exact benaderen, omdat ook de
uitkomst van het saneringselementje in het plan ons
eerst wel even bekend moet zijn.
De Raad moet niet verwachten, dat dit uitbreidings
plan op zichzelf rendabel kan zijn. Het zal naar aller
verwachting zeer duidelijk een niet gering tekort op
leveren, maar dat wordt dan door het grote budget
van de gemeente Leeuwarden ten behoeve van dit dorp
gedragen, zoals dit budget bepaalde andere elementen
in dit dorp toch al draagt.
Uit de overgelegde plantekening is wel duidelijk, dat
het in het adres van Plaatselijk Belang gevraagde ele
ment in dit plannetje niet valt te realiseren. Dit zal
moeten worden gevonden in een compleet bestemmings
plan voor Wirdum. Nou wit ik net üt'e holle, hwan-
near't it plan-noard by de Rie komt. De hear Miedema,
dy't al oankundige hat, dat hy by de bigreating oer
dit plan prate wol, soe ik wol oanriede wolle: Wêz
hoeden, hwant it foroarjen fan dit plan soe joun liede
kinne ta in foarbarige diskusje en ik mien, dat soks
net goed is.
Wy sille üs biiverje, mynhear Miedema, om sa gau
mooglik mei strjitte-oanliz yn dit plan by de Rie to
kommen en dan kin de üntsluting fan dit lytse gebiet
syn gong gean.
Oft de paden fan iy2 m breedte net hwet breder
kinne? Och, as wy mei de skuorkes dwaende binne,
dan sii it miskien net sa'n toer wêze ek hwat by dy
paden to dwaen, sadat in dame mei in bernewein in
oare dame mei in bernewein passearje kin. As wy dat
nochris yn de kommisje bisjen, komme wy dêr, tocht
ik, ek wol üt.
De heer Heidinga: De Voorzitter zei zo net, dat het
een vrij kostbaar plan is, dat het een groot tekort
oplevert en dat dit gedragen moet worden door de ge
hele Gemeente. Hebben B. en W. al een gedachte over
de wijze, waarop het tekort op dit plannetje van
f 280.000,— wordt gedekt Komt het ten laste van de
algemene dienst of zouden we het in één keer kunnen
dekken uit de reserve van het Grondbedrijf? Het laat
ste leek mij persoonlijk een prettiger manier. Overigens
heb ik er geen bezwaar tegen, dat wij als gemeente
Leeuwarden voor Wirdum die f 280.000,extra uit
geven. Het is echter wel de gewoonte in Leeuwarden,
dat de uitbreidingsplannen zichzelf bedruipen. Het is
dus wel een flinke tegemoetkoming aan Wirdum.
De heer Rijpma: Ik ben het uiteraard eens met de
opmerking van de Voorzitter, dat, als er een procedure
aan de gang is, bezwaarschriften correct geadresseerd
moeten zijn. Maar nu is het natuurlijk ook mogelijk,
dat, als het College mensen, die geen juridische scholing
hebben gehad en een verkeerde adressering toepassen,
tijdig een vriendelijke hint geeft. Dat zou de commu
nicatie tussen eenvoudige lieden, waar ik mezelf ook
onder reken, en het Gemeentebestuur ten goede komen.
Men heeft zojuist, bij het indienen van een voorstel, kun
nen zien, dat zelfs de raadsleden zich nog wel eens in
de adressering vergissen.
De Voorzitter: De heer Heidinga kent mijn voor
keur, zij het dan eerst sinds de vergadering van de
Raad in september, voor dekking in één keer, boven
dekking over enige jaren ten laste van de algemene
dienst. Wij hebben ons over die mogelijkheid nog niet
beraden, maar dan zouden we in dit geval ook eerst
het juiste bedrag van het tekort moeten kennen. Ik
hoop, dat ik in dezen ook de medewerking krijg van
de Wethouder van Financiën. Overigens hebben we
met ons eigen „ponkje", i.e. de reserve Openbare Wer
ken, toch wel wat gepresteerd in Wirdum. Dan zouden
we dit op die manier dus ook wel redden. We moeten
tevens bedenken, dat het tot stand brengen van
uitbreidingsplannen wisselend resultaat heeft. Soms is
er een overschot het is tevoren nooit precies te cal
culeren en dan staat men voor de vraag, hoe dat te
besteden. In 't Nijlan is daarmee nog een nadere voor
ziening in het plan zelf getroffen, maar een overschot
op zo'n plan kan ook gebruikt worden voor compensa
tie van het te grote tekort van een ander plan. Dan
komt het in het totaal van de middelen weer terug.
Ik hoop, dat de Raad t.z.t. een voorstel tot dekking
van dit tekort krijgt waarbij rekening is gehouden met
mijn voorkeur voor dekking ineens.
De heer Rijpma zou ik willen zeggen: Van de bur
ger, die terecht gelegenheid heeft om gerecht
vaardigde bezwaren in te brengen, mag de Gemeente
toch vragen, dit ook op correcte wijze te doen. En het
is vanzelfsprekend, dat zij, als zij met een bepaald
vormgebrek wordt geconfronteerd, daarop wijst. Wij
hebben het echter toch juist en correct gevonden nog
in de raadsbrief op de door de betreffende adressanten
aangevoerde bezwaren in te gaan. Maar ik heb de hint
van de heer Rijpma e.a. wel begrepen en ik ben het
volledig met hen eens.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punten 19, 20 en 21 (bijlagen nos. 375, 360 en 362).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 22 (bijlage no. 361).
De hear Boomgaardt: Wy hawwe üt de stikken sjen
kinnen, dat de eksploitaesje fan de Beurs elk jier in
frij great tokoart opleveret; wol sit dêr iderkear in
great forskil yn. Yn ien fan de stikken wurdt de oan-
wizing jown, oft it net mooglik is, de personielskos-
ten hwat to forminderjen. Ik soe it wol op priis stelle,
dat dat nochris neigien waerd.
In oare fraech is: Kinne wy, om it gemiddelde to
koart fan f 50.000,per jier hwat to drukken, ek
komme ta in hegere hier en eventueel ta in hegere
pacht Sa'n bipaling is net yn it ütstel opnommen.
Tsjin dit ütstel as sadanich bistiet by üs fraksje gjin
biswier.
De Voorzitter: Het lijkt me nuttig, een onderzoek
te beperken tot de exploitatie van de Beurs en niet
de gehele financiële positie van de Gemeente erbij te
halen.
De hear K. J. de Jong (weth.)Ik fyn it net sa'n
maklike opjefte yn dizze tiid op de persoanielskosten
to bisunigjen; oer it algemien hawwe dy kosten om-
mers just de tendins omheech to gean. Mar doehs sil
bisjoen wurde, yn hoefier derop to bisunigjen fait. (De
hear Boomgaardt: By de stikken lies ik in advys fan
de hear Reitsma, lid fan de Kommisje foar de Beurs
en Waech, dat de forkeap fan en de kontrole op de
tagongsbiwizen dy't nou barre troch twa persoanen,
ek wol troch ien barre kinne soe.)
De pacht fan it buffet wurdt yn de rin fan 1967
bisjoen, omdat dit foar trije jier forhierd is, dus wier
skynlik komme wy yn de rin fan 1967 wol mei in üt
stel oer dizze pacht by de Rie.
De forhiering fan de Beurs is destyds delegearre oan
B. en W. Dy hawwe der noarmen foar fêststeld en sy
hawwe, yn forban mei de greate kostenstiging, yn
oerweging dy ek yn de rin fan 1967 to bisjen.
De hear Klijnstra: De Wethalder hat sein, dat de
forhiering fan de Beurs delegearre is oan B. en W.
en dan freegje ik my óf, oft ik hjir eigentlik wol oer
prate mei. Mar it Kolleezje hat yn 'e rin fan 'e tiid
altyd wol rekken halden mei de miening fan de Rie.
Neffens my is de Beurs in gemeentlik ynstitüt, dat
der is foar it algemiene nut. As de Wethalder mient,
dat de saek eksploitabel makke wurde moat en üt
kinne moat en de gearkomsten moatte foar in great
diel de kosten opbringe dan bin ik dat folslein mei
him üniens. De Wethalder en ik hawwe hjir ek alris
oer praet. Yn de Beurs is aensen wer in Krystgear-
komste en der is Burgerdei yn halden. Ik foründerstel,
dat sokke gearkomsten net of praktysk net bitelle
wurde en nou sil it wol net sa maklik üt to meitsjen
wêze hwat wol bitelle wurde moat. Neffens my moat
it Kolleezje, sadré it algemiene nut tsjinne wurdt, hjir-
mei by it bipalen fan de hier foldwaende rekken halde.
De hear K. J. de Jong (weth.)Yndied kinne bi-
paelde ynstansjes foar har gearkomsten gratis bi-
skikke oer de Beurs; mar dan moat it ek ta algemien
nut wêze. Foar safier dat net sa is, moatte wy üs, as
it mar efkes mooglik is, halde oan de fêste noarmen.
Wol men it gebrük foar „sliterspriis" hawwe, dan kin
men better mar in forsyk om subsydzje by de Rie yn-
tsjinje. It liket my tsjinoer de Rie ek it meast réele
ta, dat ik my oan de fêste noarmen haldt. (De hear
Klijnstra: Men kin forskillend oardielje oer it bi-
gryp ,,ta algemien nut".) Ja, dat kin natuerlik tige
forskillend ynterpretearre wurde: de hear Klijnstra hat
dêr in pear foarbylden fan neamd, dy't it bigryp ,,ta
algemien nut" frij ticht bineikomme. Dat predikaet
wurdt lykwols sa mar net op in gearkomste lein. Ge-
fal foar gefal wurdt soarchfaldich bisjoen. Oan de
iene kant skrilje wy der net foar werom it predikaet
„ta algemien nut" oan to nimmen, oan de oare kant
sette wy it der net sa maklik op. Oer it algemien
halde wy üs oan de noarmen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 23 (bijlage no. 335).
De heer Schönfeld: Ik juich dit voorstel van harte
toe. Hierdoor gaat een door vele bedrijven in de hore-
ca-sector al lang gekoesterde wens in vervulling. In
het voorstel staat o.a. vermeld: „De omstandigheid, dat
de meeste bedrijven om middernacht sluiten, doch en
kele zaken nog tot 1.00 uur geopend zijn, heeft tot ge
volg, dat sommigen reeds vóór 24.00 uur met het oog
op de sluitingstijd laatstgenoemde zaken prefereren
boven de overige bedrijven en dat anderen na midder
nacht van een gelegenheid-zonder-ontheffing gaan naar
een gelegenheid-met-ontheffing, waar zij, aangezien zij
niet behoren tot het milieu van de gewone gasten, niet
steeds welkom zijn." Ik zou U willen verzoeken met het
verlenen van ontheffingen een zeer grote soepelheid te
betrachten, daar enerzijds de belangen van alle gelegen
heden, anderzijds de belangen van beide categorieën
die wel en die niet tot 1.00 uur open mogen zijn
hiermee ten zeerste gediend zouden zijn.
Tot slot zou ik U nog willen vragen, of de horeca
bedrijven bij bepaalde belangrijke gebeurtenissen ook
een speciale ontheffing kan worden verleend voor een
nog later sluitingsuur, mede in verband met het toe
risme. Ik geloof, dat wij als Gemeente de situatie
zowel in dit geval als voor wat betreft de overnachting
van reizigers en kooplieden zo attractief mogelijk moe
ten maken. We kunnen er alleen maar wél bij varen.
De heer Weide: Ook onze fractie is bijzonder ver
heugd, dat dit punt hier eindelijk eens aan de orde
wordt gesteld. Het maakt een eind aan de discrimine
rende maatregelen, die wij hier in het verleden zo lang
hebben gehad en die een zeer nadelige invloed hebben
gehad op de leefbaarheid van onze goede stad. Dit
voorstel is het bewijs, dat dit College bijzonder veel
ernst maakt met de centrumpositie van de stad Leeu
warden.
Bij B. en W. zijn binnengekomen berichten van een
aantal bekende organisaties, die er op hebben aange
drongen het algemeen sluitingsuur op 1.00 uur te stel
len. Ook wij achten een zeer groot aantal redenen
daarvoor aanwezig.
1. De invloed van de televisie. De horeca schrijft
dit overduidelijk.
2. De wensen van het toerisme.
3. De centrumpositie van de stad Leeuwarden. We
willen graag steeds meer congressen en optreden van
gezelschappen als het Russische Staatscircus.
4. Latere sluitingsuren in de nabijgelegen steden en
dorpen.
5. Geen discriminatie meer toepassen terzake van
de sluitingstijden.
Om aan al die nieuwe wensen tegemoet te komen,
gaat het voorstel, zoals U het nu hebt ingediend, ons
eigenlijk nog niet ver genoeg. Nu stelt U voor het al
gemeen sluitingsuur op 24.00 uur te stellen, met de mo
gelijkheid, dat de burgemeester een algemene onthef
fing kan verlenen tot 1.00 uur, maar dan alleen voor
die bedrijven, waarin juist het gebruik van die ont
heffing is gerechtvaardigd. U past dan weer die maat
regelen toe, welke een totaal verkeerd effect sorteren.
Dit is zuiver een verplaatsing van de moeilijkheden
en biedt verder geen enkele oplossing. Dat is in de
praktijk overduidelijk bewezen. Onze fractie zou dan
ook graag zien, dat in de verordening de sluitingstijd
op 1.00 uur wordt gesteld en niet op 24.00 uur.
Wij zijn verheugd, dat ter gelegenheid van bepaalde
festiviteiten in de weekeinden ontheffing kan worden
verleend, zoals dit veertien dagen geleden is gebeurd
vanwege de aanwezigheid van het Russische Staats
circus, toen ontheffing van het sluitingsuur voor alle
gelegenheden werd verleend. Het houden van festivi
teiten zal de leefbaarheid van onze stad ongetwijfeld
bevorderen en er zal in een zeer grote behoefte worden
voorzien, als tijdens het weekeind het algemeen slui
tingsuur wordt gesteld op 2.00 uur. Wij handelen dan
volledig in overeenstemming met de wensen van de
horeca en met de situatie in de plaatsen, waar 's avonds
zovelen uit Leeuwarden naar toe gaan, n.l. Groningen,
Drachten en sinds vorige week ook Jelsum, waar nu
een gelegenheid is, die elke avond, met uitzondering
van maandag, tot 2.00 uur is geopend. Wij zullen dan
ook een voorstel, luidende als volgt, indienen: „De Raad