17 der gemeente Leeuwarden; in openbare vergadering bijeen op 29 november 1966; besluit: vast te stellen de volgende Verordening tot wijziging van de verorde ning, regelende de politie op de openbare vermakelijk heden en plaatsen van vereniging. Artikel 5 wordt ge wijzigd als volgt: 1. Het is de houder van een inrich ting, waarvoor een vergunning of een verlof, als bedoeld in de Drankwet (Stbl. 1931 no. 476) is verleend en de houder van een plaats van vereniging verboden tussen 1.00 uur na middernacht en 6 uur in de voor het pu bliek toegankelijke lokaliteiten van die inrichting of die plaats personen, die niet tot zijn huisgenoten behoren, toe te laten of te hebben. En 4: ,,De burgemeester kan voorts voor die inrichtingen, die van bijzonder belang zijn voor het maatschappelijk verkeer in de gemeente, op vrijdag, zaterdag en zondag tot wederopzegging ont heffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, tot 2.00 uur na middernacht." Als dit voorstel door de Raad zou worden aanvaard, dan ben ik ervan overtuigd en mèt mij meer raads leden dat wij een enorm grote bijdrage hebben ge leverd aan de zo noodzakelijke en wenselijke leefbaar heid en aan de centrumpositie van onze stad. De Voorzitter: Ik heb het voorstel, ondertekend door de heer Weide, ontvangen. Wordt het nog onder steund? (De heer Schönfeld; Ja.) Dit voorstel kan mede onderwerp van de beraadslagingen uitmaken. De heer G. de Vries: Er zijn in deze raadsbrief twee punten aan de orde. Het eerste gaat over opschuiving van het sluitingsuur tot na 24.00 uur en de algemene ontheffing tot 1.00 uur en het andere betreft de zaak van de herziening van de inrichtingswijze. Onze fractie kan in het algemeen wel meegaan met het standpunt van het College om over te gaan tot een algemene ontheffing voor alle inrichtingen tot 1.00 uur. Wat op blz. 2 van de raadsbrief staat, komt ons even wel een beetje vreemd voor: „Onze gedachten gaan daar bij uit naar een algemeen geldend sluitingsuur van 1.00 uur met de mogelijkheid, dat de exploitanten van be drijven waar een onjuist gebruik van langdurige open stelling wordt gemaakt, waar zich b.v. feiten voordoen als verstoring van de openbare orde, dronkenschap, ver brassing van weeklonen, regelmatige aanwezigheid van prostituées, wordt aangezegd, dat zij reeds om midder nacht moeten sluiten." Ik dacht, dat men t.a.v. inrich tingen in onze stad die zich op dit niveau trachten te bewegen, moest proberen nog wat van het sluitingsuur af te knabbelen. (De hear Boomgaardt: Ticht dy boel!); ja, ze zouden dicht moeten. (Stem: Sluit Schiedam!) Onze fractie heeft geen behoefte aan wat de heer Weide verlangt. Wij moeten de concurrentie met Jelsum maar proberen te doorstaan. Bovendien ligt aan dit voorstel een compromis ten grondslag tussen de ondernemers en werknemers in de horeca-bedrijven en het lijkt mij zinvol, dat we ons dat goed realiseren. Ook de werk nemers hebben in dezen een bepaalde wens naar voren gebracht. Wat de kwestie van de inrichtingseisen betreft, we hebben aanvankelijk inderdaad rekening gehouden met de mogelijkheid, dat de nieuwe Drank- en Horecawet op 1 januari a.s. in werking zou treden. Nu dit niet het geval is, heeft het College dus geprobeerd een midden weg te zoeken t.a.v. de inrichtingseisen. We dachten, dat dat op zichzelf niet een onverdeeld ongunstige zaak is, maar aan de andere kant willen we er toch wel even op wijzen, dat deze zaak, die aansluit bij het Besluit inrichtingseisen Drank- en Horecawet van 9 juni 1966, maar één onderdeel uitmaakt van een drietal algemene maatregelen van bestuur, die op dit stuk van zaken uitgevaardigd zullen worden. En nu vragen wij ons af, hoe men deze verordening zal inpassen in het totale beleid. Is het inderdaad mogelijk haar te hanteren, we tende, dat er straks twee andere maatregelen van de stuur zullen volgen, waarbij vakkennis, technische mo gelijkheden en moraliteitseisen in het geding zijn? Er bestaat nu het gevaar, dat men met het wijzigen van de gemeentelijke verordening als voorgesteld een ach terdeur openmaakt en daarmee ongunstige situaties schept. Verder komt het ons voor, dat er in de Drank- en Horecawet nog zoveel problemen ook in gemeentelijke sfeer tot oplossing gebracht moeten worden, dat het eigenlijk wel zinvol zou kunnen zijn ons nu al te be raden over de voorzieningen, die hier tot stand ge bracht moeten worden. Wij menen, dat men met het inpassen van inciden tele maatregelen de verkeerde kant opgaat. De hear Boomgaardt: Om it nachtlibben yn Ljou- wert nou mar ris hwat mear oan bod komme to litten, dér is üs fraksje daelks net sa enthousiast oer. De oerheitsynstansjesRyk, Provinsje en Gemeente, dogge in heap foar it geastlik en lichamelik wolwêzen fan it minskdom, en foar minsken, dy't öfsakke binne, moat ek hiel hwat dien wurde. Wy hawwe byg. in buro foar alkoholisme, dat it drok hat (dat kin men üt syn rap porten sjen) en dêrom leau ik, dat wy dizze matery wol mei greate foarsichtichheit bihannelje moatte. Dat hoecht der noch net ta to lieden, dat wy tsjin de üt- stellen fan B. en W. wêze sille, mar, as wy dér al yn meigeane, dan is dat sünder folie enthousiasme. It sil wol sa moatte. It argumint, dat men op oare plakken rommere mooglikheden op dit terrein biedt, makket op üs gjin yndruk. As de sintrum-funksje fan Ljouwert him yn dizze sfear manifestearje moat, dan soe ik sizze: Leaver mar net. Dat haldt dan ek wol yn, dat wy ik tocht ek üt namme fan üs fraksjegenoaten to sprekken tsjin de suggestys fan de hear Weide binne om dy saek noch rommer to stellen as it Kol- leezje docht. Noch in pear fragen. Meije wy wol oannimmc, dat kafetaria's, koffyhu- zen, „Pruttelpot", „Roel" en sa (de forloven B) hjir net ünder falie sille Ik leau net, dat it folie sin hawwe soe, om dy noch in lettere slutingsüre as nou ta to stean. Dér soe ik dochs wol ynformaesje oer hawwe woile. Ik soe dêr net foar wêze; der sit meast jongerein en dy moat nedich op bêd as it 12 üre is. Kin yndied by de nije Drankwet in forlof A net mear funksionearje en wurdt dat automatysk omset yn in forgunning? Ik soe, yn forban mei it bilied oan- geande it twadde diel fan it ütstel: de mooglikheden fan de lokaliteiten ensfh., net graech sjen, dat wy nou mear forloven A ütjowe sünder dat de bidoeling der- efter sit dêr in forgunning fan to meitsjen of dat wy nou al dy forloven A ütjoegen en dat dy aensen auto matysk forgunningen wurde. Dat soe ik leaver, op dit momint tominsten, noch mar blokkearre halde woile. Us fraksje is wol posityf tsjin hwat de hear Weide wol. Wy binne nou dwaende in bipaelde diskriminaesje wei to nimmen mei in seker rjocht; dat wol ik dus wol erkennc mar as de gelegenheden dy't in bi- langrike funksje ynnimme yn it maetskiplik forkear en foar it toerisme, oant 2.00 üre ta iepen wêze meije, dan is men al wer oan it diskriminearjen en omwille fan de opheffing fan de diskriminaesje giet men dan wer in stap fierder. Ik soe de Rie wol warskógje woile dat elemint fan it ütstel-Weide yn elts gefal net oer to nimmen. De hear Santema: As men de hear Weide sa heart, dan soe men sizze: Fan Alkmaer bigjint de Fiktoarje! (Stim: Fan Jelsum dan seker.) Hy brükt wurden lyk as „enoarm"; dat is „sünder noarm". Ik tocht, dat der noch wol oare bilangrike dingen wiene as de ütskroe- vene bipalingen dy't de hear Weide ütstelt. Ut myn earder utere opfetting, foaral by de bihanneling fan de saek-Visser, blykt, dat ik altiten al fan bitinken west haw, dat wy gjin diskriminaesje tapasse moas- ten op dyjingen, dy't noch net oant 1.00 üre ta iepen wêze meije. En as sadanich kinne wy con amore üs stim oan dit ütstel fan B. en W. jaen. Ik tocht, dat dit ek in hiel gunstige gelegenheit wie om to tinken oan in oplossing foar it gefal, dat al lang sleept en dat ek op oare grounen foar üs sa bilangryk wie, n.l. it gefal fan de hear Visser oan it Oostergoplein. Ik bin bliid, dat troch dizze wiziging nou einliks in moog- likheit foar him skepen wurdt. As de oare maetregels fan bistjür hwer't de hear De Vries it oer hie, noch net ütfurdige binne, dan mei üs dat net wjerhalde op dit stik fan saken yn elts gefal nou noch fan it foech, dat wy as Gemeentebistjür hawwe, gebrük to meitsjen. Wy soene B. en W. ütstelle woile hjirmei ek de diskri minaesje hwant dat is it yn feite hwat de hear Visser bitreft, op to heffen. De hear Klijnstra: Ik bin eigcntlik mar bliid, dat net allinnich üt it riedsbrief, mar ek üt de P.v.d.A.- fraksje in oare geast sprekt. Dat wol net sizze, dat hja, dy't earder tsjin dizze dingen stimd hawwe, nou ynienen foar it drankgebrük of foar it drankmisbrük binne. Ik leau, dat wy hjir allegearre tsjinstanners binne fan dronkenskip. Ik lést wol in gleske, mar ik haw in hekel oan dronken minsken; dat wol ik foarop- stelle. Hjir is sprutsen fan diskriminearjende maet regels. Ik fyn dat hwat to cru. Wol haw ik yn 'e stik ken lézen oer dronkenskip en it forbrassen fan wyk- leannen, mar hwa sil dat kontrolearje Ek oer it regelmjittich oanwêzich wêzen fan prostituées. Is it slim, as ik it dêr foar opnim? (Laitsjen). Dizze frou- lju fan it lichte kaliber komme oeral, ek yn saken dy't hjoed-de-dei oant 1.00 üre ta iepen binne. En nou giet it mar om it oantal fan dizze froulju. Yn in saek lykwols, hwer't mar inkele fan harren komme, komme ek hast gjin manlju mear, hwant dan is der gjin forskot. Mar as sa'n frou op 'e tiid bitellet en gjin minske oerlêst oandocht, hwat biswier is dêr dan tsjin? Ik haw hjir en dêr myn ynformaesjes ynwoun yn gelegenheden, dy't oant 1.00 üre ta iepen binne en ik haw frege, oft dêr ek prostituées forwidere wurde. len fan de kastleins leit in briefke by harren op tafel, mar oaren, dy't ek oant 1.00 üre ta iepen binne, sjogge gjin reden, as dy froulju de bisikers gjin oerlêst oan- dogge en har bihoarlik gedrage, har to forwiderjen. En dêr bin ik it folslein mei iens. Hwat dat oangiet, kin ik de miening, dy't hjir werjown stiet yn it rieds. brief, net diele. Ik soe oan de iene kant wol foar de troch de hear Weide ütstelde iepenstelling oant 2.00 üre ta wêze, mar dan soe ik dat om to bigjinnen ik wol it wurd „diskriminaesje" net brüke oan de saken, dy't om 20.00 üre jouns iepen geane, tastean woile. Wy hawwe it wol ris faker oer de „leefbaarheid" fan de Gemeente iiawn en dat wurd is joun ek al wer fallen. By de hege hearen üt Den Haech haw ik ek sizzen heard, dat, as it noarden mear yndustry oan- trekke wol en mear ta libben brocht wurde wol, de gemeenten dêr dan ek oan meiwurkje moatte. En ik leau, dat it hjir joun om ien fan de dingen giet, dy't wy yn dit ramt bifoarderje moatte. Ek al is men tsjin elk drankgebrük, dan moat men dochs wol „feeling" hawwe foar dy oare kant fan de maetskippij dy't mis kien greater is as men tinkt. De minsken üt de ran- stêd Hollan fine it hjir in doarp. (De hear Boomgaardt: Hwat hinderet dat?) Dat hinderet wol. As wy stêd wêze woile, dan sille wy ek stêdsallures oannimme moatte. Hwat de ynrjochtingseasken oangiet, yn de Rie is al faek sein, dat hjir sa nou en dan sprake is fan gelegenheitswetjowing. Mar ek as nou fan de gemeent- like foroardering öfwykt wurdt, sil it net oars wêze as in gelegenheitswetjowing. Ik soe de Rie ütstelle woile dan de hiele gemeentlike foroardering mar oan kant to setten en üs by de Drankwet wy krije strak dochs in nije to bipalen; dan binne wy fan in hiel soad soesa óf. Hwat de iepenstelling bitreft, de ien kin werom- brocht wurde oant 24.00 üre ta, wylst de oare mar rêstich oant 1.00 üre ta iepen bliuwe kin. Dat fyn ik net rjocht, omdat it iene soart kafé's bislist net netter lit ik it mar algemien stelle miskien wol greater, as it oare soart is. Hwat dit oangiet, soe ik se alle gearre graech op ien lijn stelle woile: neffens my moatte as it kin tominsten dan ek dy kafé's, dy't oant 1.00 üre ta iepen wêze meije, in üre tobek set wurde kinne. De heer Stek: Graag wil ik ook namens onze frac tie het voorstel van de heer Weide ondersteunen. Het lijkt mij echter overbodig te vermelden, dat wij aan nemen, dat het College bijzonder krachtig zal optre den om eventueel misbruik van het ontheffingsrecht te verhinderen. De heer Kingma: De heer Weide heeft verkondigd, dat we hier meer nachtleven moeten hebben, maar uit de aard der zaak ben ik daar niet erg voor. Met het eerste gedeelte van het voorstel van B. en W., over het sluitingsuur, kan ik nog wel meegaan. Met het tweede gedeelte over de inrichtingseisen heb ik meer moeite. Ik zou hiermee graag wachten tot de Drankwet gewijzigd is. Dan kunnen we wel zien, wat we moeten doen. (De hear Klijnstra: Dan hawwe wy neat mear to sjen en to sizzen.) In elk geval behoeven wij niet vooraan te gaan. Wij hebben onze verordening al en die is goed. Daarin is in geen geval sprake van discri minatie. Ieder kan zijn zaak aanpassen aan de daarin vervatte eisen. Ik heb er, in tegenstelling tot de heer Boomgaardt, helemaal geen bezwaar tegen, de koffie- huisjes tot 1.00 uur open te laten. Daar zie ik veel minder gevaar in dan in de drankinrichtingen. De Voorzitter: Dan zou ik kort en sober deze zaak willen beantwoorden. Het voorstel van het College be vat twee elementen. Wat het eerste betreft, wij dachten met een vrij eenvoudige oplossing een blijkbaar ook nu nog steeds discutabele zaak te hebben geregeld. Het is immers wel als iets onbevredigends ervaren, dat de openstellingsmogelijkheid tot 1.00 uur beperkt bleef tot een aantal zaken. Dat heeft toch wel een gevoel van discriminatie veroorzaakt. De strekking van de wijziging is niet anders dan dat de burgemees ter een algemene ontheffing verleent (openstelling tot 1.00 uur) van het algemeen geldend sluitingsuur, dat op 24.00 uur is gesteld, en dat hij alleen dan, wanneer zich in een bedrijf bepaalde omstandigheden en feiten voordoen, de mogelijkheid heeft het privilege van open stelling tot 1.00 uur in te trekken, dus als men zich niet zodanig gedraagt, dat men zijn privilege waard is. Het tweede voorstel behelst niet meer dan dat het College een algemene ontheffingsbevoegdheid krijgt aangaande de gemeentelijke eisenverordening, waarin deze ontheffingsbepaling wordt opgenomen. Aanvragen voor een verlof of een vergunning, beogende de ver koop van zwak- of sterk-alcoholische dranken, zullen getoetst worden aan de bekende inhoud van het vast staande inrichtingsbesluit ingevolge de Drankwet. Dat is het enige gegeven, dat op het ogenblik beschikbaar is en dat is ook slechts wat in de plaats kan treden van de eisenverordening van de Gemeente. Als iemand dus een aanvraag indient, die daaraan voldoet, staat ons, geloof ik, niet anders te doen dan die aanvraag in te willigen. Het is gewoon een kwestie van goed bestuur, van goede uitvoering van wettelijke voorschriften, van de burger behandelen, zoals de wet op een bepaald ogenblik verlangt. Als straks wordt voorzien in nadere wettelijke voorschriften, betrekking hebbende op vak bekwaamheid, kredietwaardigheid e.d., dan is dat in deze wetgeving een nieuw element, waarvan wij de in houd op het ogenblik nog niet kennen. Er zal straks ook wel bij wettelijk voorschrift worden voorzien in lokaliteitseisen. Voorts wil ik er toch even op attenderen, dat op het ogenblik ook in de oude Drankwet al sprake is van de bevoegdheid, onder bepaalde omstandigheden een bestaand verlof of vergunning in te trekken. Men kan natuurlijk over deze zaak een lange redevoering hou den, maar wij hebben het het liefst zo eenvoudig en zo duidelijk mogelijk willen doen; dan is deze materie op het ogenblik geregeld en kan die later verder be handeld worden. Zodra nieuwe wettelijke voorzienin gen afkomen, zullen we die gaan incorporeren. Dan hebben we het gehele stelsel van wettelijke maatrege len beschikbaar en kunnen alle aanvragen daaraan ge toetst worden. Iets anders heeft het College in dezen niet bewogen. B. en W. hebben geen behoefte aan het voorstel van de heer Weide. We laten dit dus graag ter overweging aan de Raad over. De heer Boomgaardt: Hoe is it mei de kafetaria's? De Voorzitter: Die vallen onder dezelfde regeling. De heer Weide: Ik geloof toch, dat het goed is, dat ik op enkele dingen nog maar even inga, om de Raad misschien wat beter te informeren. De Voorzitter: Zou het niet verstandig zijn te pro beren deze zaak om 12 uur klaar te hebben? De heer C. de Vries: Dan vragen wij ontheffing aan. De Voorzitter: Die krijgt U niet van mij. De heer Weide: Ik geloof toch, dat het goed is even op een paar dingen in te gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 9