6 dat dit al de twadde route troch de stêd is, dy't for- lern giet. De earste wie, doe't men it bislüt nacm om de Hoeksterpoartebrêge fêst to meitsjen. It Fliet wol ik der net by helje, hwant de Camminghabrêge wie op it lést al in fêste brêge. Dit is dus de twadde bi- weechbere brêge, dy't fuortgiet. En dan bikrüpt my wol in bytsje de frees, dat dit miskien fierdere kon- sekwinsjes hat en dat it de ynlieding is ta it fêst- meitsjen ek fan de rest fan de brêgen oer de stêds- grêften. Yn elk gefal is it my lesten opfallen, dat yn de foardracht fan de hear Kuiper of fan de hear Van Dijk dat ek neamd waerd. Nou't in bitreklik koarte forbining tusken noard en süd forlern giet, hie ik wol forwachte, dat oer dy liiele saek fan de farforbiningen troch Djouwert en yn de omkriten fan Ljouwert hwat mear ynformaesje jown wie yn de stikken. Ik hie dizze saek leaver hwat yn in rommer perspektyf sjoen. Ik kin my foarstelle, dat it in ünmooglike saek is hjir aensen fuortdaliks op to antwurdzjen. Wol soe ik yn elk gefal graech woile, dat op koarte termyn de saek fan it farren troch de stêd en de farforbiningen yn rom for ban yn stüdzje nommen waerd, sadat, as der mear fanditoangeande op kommende wei is, de Rie dêr ek op 'e tüd syn ynformaesje oer krije kin. De breedte fan de brêge is, tocht ik, düdlik ofstimd op de Sophialeane oan de iene kant en op de situaesje foar it Gerjochtshöf oan de oare kant. Dan fait it jin op, dat de Prins Hendrikstrjitte dêr as in füke tusken yn sit. Nou stiet der yn it ütstel, dat by de opset fan it plan foar dizze brêge rekken halden is mei de winsklikheit de Prins Hendrikstrjitte to forbreedzjen. Ik tocht eigentlik, dat it oarsom wie, n.l., dat üt it feit, dat men dizze brêge sa breed makket, de need- saek fuortkomt de Prins Hendrikstrjitte strak in kear to forbreedzjen. Yn üs fraksje is noch de fraech steld: Hie by dizze stikken net tagelyk op de ien of oare wize in Ontwerp-bislüt foar in maetregel om de Prins Hendrikstrjitte to forbreedzjen wêze moatten Dan noch in opmerking oer de hichte fan de brêge. Ik slüt my, as it in fêste brêge wurde soe, graech oan by de winsk fan de hear Boomgaardt om dy brêge sa heech mooglik to meitsjen. Dan halde wy ek noch safolle mooglik oer fan it libbene aspekt, dat de skip- pery en de plezierfarderij yn de stèdsgrèften briuge kin. En dan woe ik ek wol, dat dernei stribbe waerd alle brêgen frijwol deselde hichte to jaen. Ik woe dei- wol op wize, dat de yn de stikken neamde 1.80 m net alhiel korrekt is; yn it midden is de brêge mar 1.72 m boppe F.S.P. in léste opmerking: It is my opfallen, dat de brêge, hwat de westlike kant oanbilanget, 1 m, miskien lx/2 m foarby de nou bisteande foargevels yn de Prins Hen drikstrjitte stiket. Ik r'reegje my óf, oft men net for- stannich docht dizze brege noch hwat yn deselde mjitte dy't ik krekt neamde, yn eastlike rjochting op- skikke to litten om strak net foar de konsekwinsje to stean to kommen, dat ek de westkant fan de Prins Hendrikstrjitte efterüt roaid wurde moat. De heer Engels: Ik kan mij in grote trekken eigen lijk wel aansluiten bij het betoog van mijn voorganger. Ik zou er met nadruk op willen wijzen, dat we hier weer een voorbeeld hebben van een plan, dat zijn con sequenties heeft voor andere delen van de stad. Het benadrukt eigenlijk het feit, dat wij van het College met klem moeten vragen om, indien het met dit soort voorstellen komt, ook de totale consequenties daarvan in andere stadsdelen duidelijk voor ogen te stellen. Men heeft daar wel een poging toe gedaan door te schrijven, dat men rekening hield met de dam bij de 1ste Kanaal- brug. Een punt, dat in grote trekken vastgelegd lag in het structuurplan, maar waarover, als men de zaak van de Prins Hendrikbrug nagaat, echt nog wel andere gedachten zouden kunnen rijzen tegen de tijd, dat we zover zijn. Ook onze fractie staat er nogal afwij zend tegenover. Wat de scheepvaart betreft, de eco nomische kant, zijn wij geneigd te zeggen, dat in de toekomst ook bij de vergroting van de bedrijven en bij de behoefte aan schepen met grote inhoud een vaste oeververbinding, waardoor het doorvarend verkeer wordt belemmerd, ons niet het allergrootste probleem lijkt. Groter lijkt ons de moeilijkheid, dat wij moeten voor komen, dat het toeristisch verkeer naar onze stad be lemmerd wordt. Dat moet een motief zijn, dacht ik, om de brug, die noodzakelijkerwijze veranderd moet worden, zo te maken, dat men daar toeristisch scheep vaartverkeer optimaal mogelijk maakt. Men heeft de brug breed geprojecteerd, omdat er een verbreding zou komen van de Prins Hendrikstraat. Men is dus uit gegaan van een groeiende behoorlijke verkeersstroom op de weg, waarvoor dan een vaste oeververbinding moet komen. Daar staat tegenover: als men van een groeiend toeristisch verkeer te water uitgaat, dan moet ae brug hoger worden dan zij nu geprojecteerd is om dit ver keer mogelijk te blijven maken. Men moet dus het be lang van waterverkeer en wegverkeer tegen elkaar af wegen. En daarbij is dan belangrijk om te weten: Wat doen we eiders met de bruggen? Maken we verderop de doorvaart onmogelijk, dan heeft verhoging van ae Prins Hendrikbrug geen zin; houden we elders de door vaart open, dan rijst de vraag of we tóch niet op deze plaats aan een beweegbare brug moeten blijven denken. Dan is er het financiële punt. Het is opvallend, dat het plan bijna een miljoen minder kost dan het plan in 1902. Maar daar staat weer tegenover, dat we met duurdere baggerwerkzaamheden komen te zitten en dat de Provincie ons suggereert de zaak maar over te ne men. Als die kosten worden samengeteld, dan komt men misschien nog duurder uit dan thans. Ik ben uiter mate benieuwd naar het antwoord van het College op de diverse vragen, die hier gesteld zijn. Hoezeer ik ook vind, dat de Prins Hendrikbrug aan vernieuwing toe is, zou ik toch in overweging willen geven het nog maar een paar raadszittingen uit te stellen in afwachtmg van een plan voor de andere bruggen. Dan weten we ten minste waar we aan toe zijn en kunnen we een beslis sing ten principale nemen. De Voorzitter: Ik begin bij de opmerking van de heer Santema over de afdoening van de reeds genomen raadsbesluiten. De hear Santema brükte n.l. yn syn bitooch it wurd „ünfatsoenlik". Nou leau ik, dat dizze kwalifikaesje troch it Kolleezje net akseptearre wur de kin. Boppedat leau ik, dat binammen in riedslid as de hear Santema, dy't sa lang diel ütmakket fan de Rie, witte moat, dat it Kolleezje net altyd yn de po- sysje is soksoarte fan riedsbisluten üt to fieren en faeks komt to sitten foar in kar binnen de biheinde mooglikheden, dy't binammen finansiering en dekking tasteane. De earste spilet by it earste riedsbislüt. Hwannear't de riedsleden in goed geheugen haw we foar ekonomyske situaesjes, sille hja witte, dat yn 1957 de omstannichheden foar de finansiering fan de kapi- taelsütjeften fan de gemeenten striemin wiene. Dat wie yn deselde tiid, dat wy mei de fémerk dwaende wiene. En de leden dy't doe diel ütmakken fan de Rie, sille noch witte mei hoefolle muoite wy doe dat wurk op gong halden hawwe. Sokke omstannichheden for- keare net gau yn it tsjindiel, mar it is fanselssprekkend, dat dêmei de hiele situaesje ek troch oare wurken en programma's wer efterhelle is. Yn 1962 moasten wy ek mei de biskikber kommende finansieringsmiddels foar de greate wurken foarsichtich omspringe. En dan siet de gemeente Ljouwert noch net iens op it alder- biroerdste plakje. Ik woe allinnich mar cfkes sizze, dat yn dit ramt it wurd ünfatsoenlik" net op syn plak is. (De hear Santema: Ik lük dat wurd wer yn Foarsitter.) Tank Jo, mynhear Santema, dat hie ik ek wol forwachte. It hiele fraeehstik fan de fêste brêgen en de wet- terforkearssituaesje yn Ljouwert hat in histoarje en dy hat de hear Tjerkstra, tocht ik, treflik skildere. It is to fornimmen, hoe't de funksje fan de farwetters de jierren troch forminderet. Der hat in tiid west, dat de skippers efter de Waech leine en dat it Fliet foar skipfeartforkear bilangryk wie. Dat is nou net mear sa. Der hat ek in tiid west, dat binammen de feart troch de stêd fan de Dokkumer Ie efter de „Kippe- loop" óf, troch de Hoeksterpoartsbrêge in bilangrike funksje hie, mar nou net mear. De üntjowing giet twa kanten üt: it forkear lans de dyk nimt stees mear transport op en de üntjowing fan it skipfeartforkear seis liedt derta, dat dizze farwetters dêr net mear ge- skikt foar binne, dat it kapitalen kostje soe dizze farwegen dêrfoar geskikt to meitsjen. Dat bitsjut, dat it proses, dat ynset is fanüt de binnenstêd, ünmijber ek takomt oan de wetters, dy't oant nou ta noch min- 7 oftomear in funksje hawwe. En it is, tocht ik, foar elkenien düdlik, dat de romte, dy't it skipfeartforkear nedich hat, net mear yn 'e stêd foun wurde kin. It is dêrtsjinoer hiel düdlik, dat just it forkear oer de dyk ioar de stêd folie bilangriker wurden is. Dit is, dacht ik, het conflict bij de bepaling van ons beleid t.o.v. de vaarwegen in of rondom de binnenstad. Vaarwegen in het binnenstadsverkeer gaan steeds duidelijker een enorm ob stakel vormen. Ik geloof, dat het College terecht mag uitgaan van het reconstructieplan voor de binnenstad zoais het in hoofdzaak hier in de Raad is geweest en waarbij voorzien is in een vaste oeververbinding op de plaats van de le Kanaalbrug. Ik meen, dat de voort durende afnemende betekenis van het Nieuwe Kanaal voor de stad en de toenemende betekenis van het weg verkeer, ook voor de stad, en de noodzaak van de be reikbaarheid van de binnenstad voor het wegverkeer er als het ware natuurlijkerwijze toe leidt, dat men hier met vaste oeververbindingen gaat werken. Nie mand van ons heeft de moed om de economische scha de van de wachttijden voor het wegverkeer te gaan optellen en ik geloof, dat het, gezien de stagnaties in het stadsverkeer juist bij open bruggen, duidelijk is, dat dit op den duur een onhoudbare toestand gaat wor den. Juist in de huidige situatie, waarin de overheids investeringen een zo belangrijke rol spelen bij onze na tionale economie, moet de overheid zich wel terdege be denken, voor zij voor een op zichzelf discutabel nut meer investeert dan strikt nodig is. Er is gevraagd hoe het bedrag van een beweegbare brug op het ogenblik zou liggen vergeleken bij het krediet in 1962. Ik dacht zo: 3ü/0 erbij, dan komen we nu stellig op 2 miljoen. Kapita liseert men de onderhouds- en de bedieningskosten van een beweegbare brug, dan kan men er nog een bedrag bij tellen van f 20.000,dat is gekapitaliseerd f 150.000,Dan hebben we nog niet eens rekening gehouden met de schade in het economisch verkeer voor de wachttijden van het wegverkeer. In de toekomst zal een oostelijk en een westelijk havenbekken ont staan. Aan de oostkant van de stad bij Kleijenburg liggen schepen voor de wal van 900 tot 1500 ton. Het is zonder meer duidelijk, dat deze schepen niet meer in net stadsveikeer passen, gegeven de onvoldoende capa citeit en de doorvaartwydte van de bruggen en van het vaarwater. De afnemende aantallen doorvaarten zijn ook in tonnages uit te drukken. Er is niet geën quêteerd, omdat we in dit scheepvaartverkeer bij tel lingen altijd weer te maken hebben met praktisch de- zelide schepen. Het is een beperkt aantal types sche pen, die mogelijkerwijs wat heen en weer varen, maar nieuw of groter verkeer is er niet bij. Dat wil dus in wezen zeggen, dat de economische functie op deze vaarweg duidelijk voortdurend achteruit blijft gaan. Daarbij bereikt men natuurlijk nooit een nulpunt, maar op een bepaald ogenblik wèl een punt, waarop men zich moet afvragen, of het nog verantwoord is deze investering en jaariijks terugkomende kosten te maken. De heer Engels wijst op de betekenis van het toeris tisch verkeer. Ik zou daarvan dit willen zeggen: Als we een oostelijk en een westelijk havengebied krijgen en als we zorgen, dat die havengebieden goed verzorgd zijn, dan zal ook het toeristisch verkeer tot ver in de stad kunnen komen. Men kan dan via Dokkumer Ee en de 2e Kanaalbrug tot in de stad komen. De hear Santema hie it oer de plezierboatenhy moat him réalisearje, dat se oan de Emmakaei kommen binne to lizzen, omdat it net de muoite leande foar dizze boaten op wykeinen de brêgewachter draeije to litten. En dêr lizze se treflik. Ik wou maar zeggen, dat juist door deze ontwikkeling dit soort havenbekkens a.h.w. ontstaan en dat juist het goed verzorgen daarvan straks belangrijk wordt. Er zijn een aantal opmerkin gen gemaakt over de doorvaarthoogte, het profiel en de plaats van de brug en tevens over het profiel van de Prins Hendrikstraat. Ik ben het eens met de op merkingen, dat, gezien het profiel vóór het Gerechts hof en de Sophialaan, het profiel van deze brug mij vrij dwaas schijnt. Oorspronkelijk was er dan ook in de reconstructieplannen voor de binnenstad een ruimer profiel voor de Prins Hendrikstraat voorzien. Het is zelfs zo en dit in antwoord op een opmerking van de heer Tjerkstra dat op een bepaald ogenblik al een publikatie is gedaan omtrent een in voorbereiding zijnd rooilijnbesluit voor de Prins Hendrikstraat. Dat rooilijnbesluit heeft het niet verder gebracht. Het zou m.i. verstandig zijn, als Uw Raad besluit dit rooilijn besluit nog eens kritisch te laten bekijken met het oog op de huidige situatie. Het zou best kunnen zijn, dat men misschien nog iets verder naar het oosten moet opschuiven dit n.a.v. een opmerking van de heer Tjerkstra. Ik heb er behoefte aan om daar nog eens met de dienst en eventueel met de commissie over te praten, want het lijkt inderdaad een beetje onverstandig en liet is waarschijnlijk ook wel wat duurde westwand van de Prins Hendrikstraat en dan slechts één meter op te schuiven. De doorvaarthoogte is een wat moeilijk punt. Als het een vaste brug wordt, dan heeft de doorvaarthoogte een bescheiden iunctie. In het wegverkeer in de stad zal de aanwezigheid van iets wat op een katterug gaat lijken, waarschijnlijk een voortdurende hinder zijn. Ik ben bereid om de kwestie van de doorvaarthoogte nog eens te bekijken, maar in dit soort zaken kan 30 cm vaak nogal wat gevolgen hebben. Daar komt nog bij, dat het versemi m constructiehoogte ook nog wel iets kan uitmaken. De heer Tjerkstra heeft volkomen ge lijk als hij zegt, dat het niet is 1.80 m maar 1.72 m. In de raadsbrief staat overigens „plus minus", doch de tekeningen vermelden inderdaad 1.72 m. Wat be treft het horen van de Commissie voor de Openbare Werken kan ik me voorstellen, dat commissieleden, hoe wel ze het misschien technisch met een bepaald voor stel eens zouden zijn, bij een voorstel met een zodanig principiële betekenis, de principiële beslissing vóór la ten gaan en volstaan willen met de mededeling, dat de commissie terzake gehoord is en dat zij behoefte hebben zich met een zekere vrijheid op te stellen. Dêr stiek dus Herders neat efter, mynhear Boomgaardt. (De he ai' Boomgaardt: Ik haw noch in opmerking makke oer it tempo.) Ja, ik haw, hwat dat oangiet, mei nijsgjirrichheit nei Jo harke. Lit ik folstean mei Jo gelyk to jaen en to sizzen, dat ütfiering fan dizze wurken mar in sa koart mooglike stagnaesje foroar- sake mei yn it forkear. Ik bin fan myn kant ré yn it Kolleezje de mooglikheit to bipraten, dat der dus in alternative priis frege wurdt, op basis fan kontinu- fuortgong tan it wurk; dan krije wy twa prizen en kinne wy ek sjen, hwat it üs kostet. De heer Van der Veen: Ik had gehoopt, dat wij bij dit soort plannen cijfers naast elkaar zouden kunnen leggen, om de verschillende kosten van de één of an dere oplossing te kennen. Ik heb helemaal geen duide lijk beeld gekregen na het gegeven antwoord. U hebt alleen opgegeven, dat de kosten van een beweegbare brug zouden kunnen zijn: de prijs van 1962, vermeer derd met 30%. Dit is mij niet exact genoeg. Ik heb ook geen indruk gekregen van de kosten aan bagger- werken bij behoud van het water en ik kan dus niet de ene oplossing afwegen tegen de andere. U hebt U hoofdzakelijk beroepen op economische argumenten en een beroep gedaan op de zuinigheid die betaamt bij het doen van overheidsuitgaven; dat was in het alge meen gezonde taal. Er zijn echter altijd overwegingen die niet precies in het materiële vlak afweegbaar zijn en die toch ook economische betekenis hebben. De wachttijden voor het wegverkeer zou men ook kunnen kapitaliseren. Dat is niet exact te bekijken. Ik vind dit wel een argument, maar niet het enige. Naar mijn gevoel ontleent Leeuwarden zijn karakter toch ook voor een groot deel aan het water. Wij behoeven dat niet al te zwaar te nemen, maar wij zijn toch ook wel bereid om overheidsmiddelen te besteden voor parken en voor andere zaken tot opfleuring en opsiering van de stad. Wij willen toch niet, dat alles hier uitsluitend op de efficiëncy wordt betrokken en andere aspecten niet bekeken worden. Wij hebben hier een typisch ka naal, dat voor het vervoer te water een grote betekenis heeft gehad. Die betekenis neemt af, maar de andere betekenis, die het ook heeft in het stadsbeeld, blijft bestaan. Als wij een verbinding maken op lage door vaarthoogte komt daar praktisch een koker en een dood stuk water, met het verder gevolg de heer Tjerkstra heeft er ook al op gewezen dat er uit sluitend vaste bruggen zullen komen en in de toe komst alles dichtslibt en daarna dichtgegooid wordt, ik zou dit erg vinden. Nu kan men zeggen, dat dit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1967 | | pagina 4