8 alles vanwege de financiën nodig is, maar als er ge sproken wordt over verschillende aspecten die tegen woordig in de welvaartsstaat aan de orde zijn, spelen die financiën plotseling een heel andere of geen rol. Ik denk hier b.v. aan het eventuele inpolderen van een deel van het Wad en het maken van twee dammen ter wille van een recreatieterrein, waarbij het gaat om tientallen miljoenen. Als ik de overtuiging had, dat het leggen van een vaste brug hier niet zou meebren gen, dat de neiging om de laatste stukken water maar dicht te gooien steeds meer zou toenemen, zou het ge makkelijker zijn over deze bezwaren heen te stappen dan nu. Inderdaad moeten wij praktisch gesproken met een oostelijk en een westelijk havenbekken gaan werken voor de industrie. Dat heeft voor de niet-materiële as pecten van de zaak geen betekenis. Over het profiel van de Prins Hendrikstraat wil ik nu niet spreken. Ik geloof, dat veranderingen die zich in het verkeerspatroon voordoen, een verbreding van de Prins Hendrikstraat op dit moment minder belang rijk doen lijken dan een paar jaar geleden, toen wij eigenlijk nog wel andere ideeën hadden over het ver keer dwars door de stad dan nu. Daar zitten ongeloof lijk veel kanten aan en verbreding van deze straat zou zeer veel kosten meebrengen. We weten nu alleen maar, dat we met het leggen van een vaste brug iets doen wat onherroepelijk is en wat elke vaarmogelijk- heid door de stad heen definitief afsluit. Ik zou een beslissing in dezen graag genomen zien na een bre dere afweging van alle aspecten, dus meer dan wij in deze raadsbrief gevonden hebben. De hear Santema: Mei itjinge de hear Van der Veen yn earste en twadde ynstansje sein hat, kin ik my wol forienigje. Dizze prinsipiéle bislissing hat twa aspekten: it ekonomyske en it toeristyske. En it is krekt om it toerisme, dat him aloan breder üntjowt, dat wy in iepen forbining mei en in frije feart troch de stêd bipleitsje. En dan moatte wy net forjitte, dat it üs offers kostje sil, as wy dit yn 'e takomst bistean litte wolle. Likegoed as wy jild op tafel lizze moatte foar in brêge, itsij in fêste itsij in biweechbere, sa sille wy foar it toerisme ek ynvestearje moatte. Yn de tiid fan boargemaster Van der Meulen hawwe wy der noch oer praten om it gebiet oan de noardeastkant fan de stêd: Ie en Murk ensfh., safolle mooglik iepen to halden. Dêr hawwe wy üs as Gemeenterie efter steld. En nou sille wy midden yn üs stêd praktysk de boel öfslute. Ik bin ek fan bitinken, dat dit de earste stap is ta it tichtsmiten fan de bütengrêft. Inkele wiken forlyn haw ik noch in opmerking makke n.o.f. in te kening fan it plak, hwer't de aide Forlaetsbrêge lei. Ut dy tekening blykte, dat de Willemskaei doe al oan- lein wie as in soarte fan strjitte. Ik wit wol, dat B. en W. ek yn dit gefal fan in bipaelde biliedslyn ütgean moatte. Mar de Rie hat üt to meitsjen, oft hy dy bi liedslyn folgje wol en dêrom fyn ik it ek hiel spitich, dat dit riedsbrief net breder fan opset wurden is. Soe it net forstannich wêze, dat wy op dit stik fan saken nochris in nota krije, dy't üs oer dit fraechstik in oplossing jowt? De hear Boomgaardt: Ik leau, dat wy it der oer iens wêze kinne, dat it bilang fan rékreaesje en trochfeart yn de grêft, hwer't de Prins Hendrikbrêge oer leit, bilangryk is. Mar ik sjoch it nut fan in fierdergeande stüdzje fan de kant fan B. en W. en de Rie net sada- nich great, dat wy dêrtroch nije gesichtspunten krije soene. Dat nimt net wei, dat ik dêr dochs noch in kanttekening by meitsje wol n.o.f. de biantwurding fan de Foarsitter oangeande de trochfearthichte. Mei de Beursbrêge, dy't efkes boppe de 2 m is, is der dus forskil. En op eardere plannen fan '56 en '62 is düdlik to sjen, dat men der doe fan ütgongen is, dat de brêge wol heger kin. Dêrom soe ik graech positiver fan de kant fan B. en W. hearre wolle, dat se dit net allinnich yn stüdzje nimme, mar de Rie ek noch yn- ljochtsje oer de mooglikheden dy't der yn sitte. Dat is foar my minoftomear in kondysje om foar dit ütstel to stimmen, omdat it mei forban haldt mei it bilang fan de trochfeart fan rékreaesjeboaten yn dy grêft. Yn it fierdere fan de diskusje yn earste ynstansje is noch praten oer it oerdragen fan it ünderh&ld fan dizze grêft oan de Gemeente. My tinkt, dat it in rid- like sack is, dat dêr jild foar op it kleed komt. It liket my ta, dat men dat as bitingst stelle mei en dat wy net yn it foar al tsjinoer de Provinsje sizze moatte Dy lést sille wy wol oernimme. (De heer Van der Veen: De kosten worden hoger bij een vaste brug.) Dat sjoch ik noch net yn, alteast op dit stuit net, hwant de kant üt nei de Emmakaei bliuwt yn de earste tiden yn elk gefal iepen. Dêr soe dus ai oan fêst sitte, as wy nou de bislissing namen, dat dêr gjin trochfarren mooglik wie. Dat koe noch wolris ütkom- me, mar dat is nou noch net sa. De hear Tjerkstra: Ik hie ek graech dochs dy bre dere ynformaesje hawwe wollen, dêr't binammen de hearen Van aer Veen en Santema om irege nawwe. Der sitte safolle aspekten oan dizze saek, dat wy dy eigentlik net folslein oersjen kinne. Ik wol net sa fier gean to tinken, dat it meitsjen fan in fêste brêge ek de ynlieding wêze soe om de stêdsgrêften mar to üim- pen; dat soe fan myn kant wol op great forset stuitsje. Oan ae oare kant leau ik, dat binammen it finansiele aspekt üs earder tichter by in fêste brêge bringe sil as by in biweechbere. En hoe wol ik oanstriid nawwe soe, dizze bislissing üt to stellen, leau ik, dat dit gjin perspektyf biedt yn dy sin, dat wy neitiid ta de kon- klüzje komme soene: it moat op basis fan mj feite- materiael in biweechbere brêge wurde. Fierders woe ik my dan bisünder graech oanslute by hwat de hear Boomgaardt sein hat oangeande de hichte fan de brêgen. It is my net mooglik op dit stuit sa mar efkes to sizzen, hoe heech dy wêze moatte; it is in technyske kwestje. Ik woe se dochs wol graech sa heech mooglik hawwe om in sa great mooglik tal skippen, kommersiéle sawol as rékreative, der noch trochfeart to jaen, mei om it libbene aspekt dat de skippen oan dizze stêd jowe, bihalde to kinnen. De heer Engeis: U bent begonnen met ons te schil deren hoe de vrachtvaart in Leeuwarden zich langza merhand heeft moeten terugtrekken. U hebt wat dat betreft een parallel kunnen trekken ook met het ge wone vrachtvervoer en met het autoverkeer in de stad. Het College en de Raad hebben zich herhaaldelijk erop bezonnen hoe daar een bepaalde regel in te brengen is zo, dat het grote zware verkeer zoveel mogelijk buiten de stad gehouden wordt en dat het lichtere personen verkeer zijn weg kan vinden door de stad heen. Dat was voor mij de reden om te vragen welke de conse quenties van deze brug zijn en ons een inzicht te geven in de mogelijkheden met het toeristisch verkeer dat daar aan vast zit. U denkt daarbij aan een oostelijk en een westelijk havenbekken en hoopt zelfs binnen kort in de Raad te komen met plannen voor zo'n oos telijk havenbekken. Het ware mij veel liever geweest als reeds in het raadsstuk een perspectief gegeven was over deze gang van zaken. In onze fractie heerst ook wel de gedachte, dat in het toeristisch verkeer steeds grotere schepen een rol zullen gaan spelen en dat be tekent, dat er toch bepaalde grenzen zullen zijn om in de stad te komen. Men maakt dit gemakkelijker met die havenbekkens. Het tweede punt is, dat er gesuggereerd is dat er een dam zou komen bij de le Kanaal brug, waardoor ook ons de angst bekroop, dat dit het begin was van dempen. Ik heb uit het antwoord in eerste instantie begrepen, dat de mogelijkheid open blijft van een vaste brugverbinding op dat punt en dat het College niet zonder meer uitgaat van een dam. Onze fractie sluit zich graag aan bij de wens, dat het College de uiterste hoogte in de bruggen zal trachten te bereiken, zodat er naar gestreefd wordt een open waterverbinding te houden in de vaargordel. In onze fractie overheersen dus de gedachten: niet dempen en behouden van een open waterverbinding; een oostelijk en een westelijk havenbekken; en ten slotte: de grootst mogelijke door- vaarthoogte van de bruggen. Indien het College deze premisses bevestigt, zouden we met Uw voorstel mee kunnen gaan. De heer Rijpma: Onder de voorwaarden, die de heer Engels zojuist heeft gesteld, kan ik mijn stem in ieder geval aan het voorstel van B. en W. wel geven. De heer Heitlinga: Ik heb er bezwaar tegen, dat de heer Engels van het College vergt, dat het zal beloven, 9 dat er nooit of te nimmer zal worden gedempt. Dat blijft uiteindelijk aan de Raad voorbehouden. Maar het moet mij even van het hart, dat het College met dit voorstel zuiver in de lijn werkt van de beslissingen, die de Raad al heeft genomen. Wij hebben destijds hier een groot debat gehad over demping van de Zuider gracht en daarbij staakten de stemmen 18/18. Toen is in de volgende raadsvergadering, omdat dit zo ge voelig lag en dit zo belangrijk ingreep in de verhou dingen in de stad, op voorstel van het College besloten, dat het niet goed was om met één stem meer of één stem minder een besluit te forceren en is dus besloten om niet te dempen en de status quo te handhaven. Maar toen is wel het alternatief-plan aangenomen en dat houdt in vaste oeververbindingen. Nu ontzeg ik de Raad in het geheel het recht niet daar opnieuw over te praten. Maar nu de Raad dat alternatief-plan met vaste oeververbindingen heeft aangenomen, zijn B. en W. gehouden in die lijn verder te werken en is er geen aanleiding voor een verwijt. De heer Engels: Mag ik mijn vraag dan enigszins wijzigen? Ik zou inderdaad van het College niet een toezegging willen vragen, dat het nooit en te nimmer met een voorstel tot demping komt. Ik zou wel willen vragen, of bij dit plan niet de intentie voorzit hier mede een begin van demping te maken. De Voorzitter: Ik antwoord de heer Van der Veen, dat uiteraard niet uitsluitend de doelmatigheid een rol speelt bij de overheidsinvesteringen, maar dat het wel gezond is om zich steeds af te vragen, of met bepaal de investeringen de doelmatigheid gediend wordt. En dan kan het belang van het nut, dat een investering wil dienen, op een bepaald ogenblik zo ondergeschikt worden gemaakt aan het beleid, dat daarmee de doel matigheid van de investeringen domineert. In aanslui ting op wat de heer Van der Veen heeft gezegd over het vraagstuk van het grootscheepsvaarwater in Fries land, zou ik dit willen zeggen: We zullen ons terdege hebben af te vragen op welke wijze de voor groot- scheepsverkeer nodige kapitale voorzieningen het meest doelmatig tot stand komen. Het is geloof ik niet ge zond te proberen verbindingen open te houden voor een verkeersweg te water, die steeds slechter bruikbaar wordt, als men daartegenover wordt geconfronteerd met de noodzaak om op kortere of langere afstand van Leeuwarden, een nieuwe verbinding te maken vanuit het Margrietkanaal naar de Waddenzee. Ik wil ter zake van de baggerverplichting van de Provincie op merken, dat die zich niet verder uitstrekt dan de vaar geul. Globaal gesproken komt dat neer op een afstand van lJ/2 a 2% meter uit de kademuur naar gelang van de breedte van het water. Dat betekent dus, dat nu ook al een gedeeltelijke baggerverplichting op de Ge meente rust. De heer Engels heeft nogal nadrukkelijk geïnfor meerd naar de intentie van het College b\j het doen van dit voorstel. Die intentie is volledig in overeen stemming met de beslissingen, die de Raad terzake heeft genomen. Zou het College gekomen zijn met een voorstel i.z. een dam, dan zou daarmee in strijd met het tot heden door de Raad aanvaarde beleid gehan deld zijn. Het College heeft welbewust de vorm van een vaste brug gekozen. Een beslissing over het al of niet dempen is een beslissing die in alle vrijheid door de Raad moet kunnen worden genomen. De heer Heidinga heeft daar terecht aan herinnerd en ik wil van mijn kant niet nalaten U er op te wijzen, dat toenmaals het meerderheidsvoorstel betreffende de alternatief-variant is teruggenomen. De heer Boomgaardt wil ik dit zeggen: Ik bin ré om yn oerliz mei de Kommisje foar de Iepenbiere Wurken en de tsjinst fan Iepenbiere Wurken nei to gean, op hokker wize in maksimale trochfearthichte birikt wurde kin. Ek wol ik it punt fan de hear Tjerkstra oangeande dy iene meter yn dyselde kom misje bringe en ik bin ré om dus in foarm to finen, dy't it mooglik makket de Rie fan it resultaet fan dit oerliz op de hichte to stellen. Ik wol ek wol oan de hear Boomgaardt sizze, dat wy dernei stribje sille, dat de brêge de hichte krijt, sa't hy dy graech hawwe wol. It liket my ta, dat it technysk net sa'n greate swierrichheit wêze kin, mar ik kin it op it stuit net bisjen. Ik leau, dat it sinfol wêze kin, dat wy de Rie nei in goed birie oer de liiele wetterforkearssituaesje yn de stêd en it ynpassen dêrfan yn it totale wetterforkear yn Fryslan, in bredere ynformaesje jowe, mar ik leau net, dat dit op al to koarte termyn barre kin. Het voorstel van B. en W. wordt z.h.st. aangenomen met de stem van de heer Santema tegen. De neer Faber verlaat de vergadering. Punt 14 (bijlage no. 82). De heer Hciüinga: Als ik het goed gezien heb, dan moet volgens de bouwverordening de vergunning toe gestaan worden. De bouwverordening is nogal ingewikkeld, maar ik hoop, dat ik het duidelijk kan lormuieren. Het verzoek is algewezen op grond van art. 49, lid 2, waar staat: „Van het in lid l bedoelde open erf moet een su-ook ter aiepte van 4 m over ae vone nreeate van net ge bouw en in aansluiting daaraan aanwezig zijn, gemeten uit het verst achterwaarts geiegen ueei van net ge bouw op de wijze als aangegeven in lid 1. Dit deel van het open erf moet vanuit het gebouw toegankelijk zijn." Op dit deel van het open erf en daar gaat het om mag een bergplaats, ais beaoeid in art. oti, lid 1, onder a, voorkomen. Dat is het puilt hier. De afstand is hier gemeten vanuit de achterkant van het bijge bouw. l\u staat in art. 5U, lid 1, onder a:„ een berg plaats voor huishoudelijke doeleinden met geen grotere inwendige oppervlakte dan 8 m2 en geen grotere ge middelde uitwendige hoogte dan 2.50 m, mits de berg plaats op ten minste 8 m afstand van de woning is geiegen.' Dit artikel slaat op een vrijstelling, die is ver leend van het verbod tot overschrijding van de achter gevelrooilijn. Nu moet aat hier kennelijk het geval zijn. De gevels van de panden aan die weg staan prak tisch alle in één lijn. Dus het bijkeukentje van dit ge bouw is een uitsteesseltje, dat door de achtergevelrooi- hjn neen staat. Nu staat in art. 47, dat hanaeit over toegelaten overschrijdingen van de achtergevelrooilijn: „Niet van toepassing is het verbod tot bouwen met overschrijding van de achtergevelrooilijn met betrek king tot: d. een bergplaats, als bedoeld in art. 50, lid 1, onder a." Dus een uitsteekseltje, ais de bijkeuken is altijd toegestaan. Maar dat houdt tevens in, dat, ais dat het geval is, dan daarmee geen rekening mag wor den gehouden bij het bepalen van het open terrein van 4 m. Dat lijkt nuj logisch. Ik geloof ook, dat dat de bedoeimg is van de bouwverordening, want het uit steekseltje dat luer aanwezig is (2 x o 6 m2), blijft ruimschoots binnen de 8 m2, die de bouwverordening aangeeft. De heer Boukes blijft met zijn aanbouw nog 41/z m af van de achtergevel, die in de achtergevelrooi lijn is gebouwd. Kennelijk wordt op grond van deze bouwverordening ten onrechte de lijn van vrij stelling t.a.v. een uitstekend gedeelte aangehouden. En zo gezien mag die 1 y2 m rustig aan dat gebouwtje gemaakt worden. De heer Schönfeld: Ik vind ook, dat er wel een beetje zwaar aan deze zaak wordt getild. Ingevolge art. 49, lid 2, van de bouwverordening, moet achter de woning een open erf ter diepte van tenminste 4 m over de volle breedte van het gebouw en in aansluiting daaraan aanwezig zijn. De situatie is echter al zoda nig, dat thans een open erf van 3.50 m aanwezig is, hetgeen al van de thans geldende bouwverordening zou afwijken. Ik vind, dat deze zaak te eenzijdig bekeken wordt. Volgens de bestaande bouwverordening is het n.l. ook mogelijk te meten vanuit het woonhuis en niet vanaf de daaraan vastgebouwde bijkeuken. Doen we het eerste, dan zou er een kans voor verzoeker in zit ten. Uit de stukken las ik tevens, dat betrokkene bij weigering zeer gedupeerd zal zijn, doordat de kans groot is dat de eigenaar van het orgel hem de huur hiervan opzegt, aangezien het 's nachts niet buiten mag blijven staan. Er zijn al diverse mogelijkheden onder zocht, doch dit onderzoek heeft geen resultaten opge leverd. Het zou mij heel erg spijten als er straks weer iets vertrouwds uit het stadsbeeld zou moeten verdwe nen. Een draaiorgel is net als een molen: iets typisch

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1967 | | pagina 5