10 Nederlands. En dit dreigt de laatste jaren steeds meer te vervagen, terwijl het m.i. juist zoveel mogelijk in stand moet worden gehouden, teneinde nog iets van het Nederlandse karakter te behouden. Ik zou het orgel niet graag uit onze stad willen missen en ik hoop, dat velen mèt mij er zo over zullen denken. Tot slot spreek ik de wens uit, dat meer raadsleden zullen verlangen, dat de zaak ingevolge de andere mo gelijkheid, die de bouwverordening biedt, terwille van de noodzaak voor betrokkene tot een oplossing wordt gebracht. Indien hiertoe geen mogelijkheid bestaat, zou ik U met de meeste klem willen verzoeken alsnog met betrokkene samen te trachten tot een andere bevredi gende oplossing te komen, omdat niet alleen hij, doch uiteindelijk ook de gemeente Leeuwarden, alsmede de overige plaatsen, zoals Harlingen waar het orgel o.a. ook een maal per week speelt, hiermee gebaat zijn. De hear San tenia: To'n earsten soe ik oer dizze saek net it wurd freegje. Mar in ünderhald mei de hear Boukes hat my der dochs fan oertsjüge, dat ek fan üs kant noch in wurd sein wurde moast. Ik haw it blauwe boekje fan de bouforoardering ek yn hannen hawn. Mar ik kin der net sa mei omgean as de hear Heidinga. En nou bin ik forskuorrende bliid, mynhear Heidinga (Laitsjen), dat Jo dy sa ynterpretearre hawwe, dat dizze man yn alle gefallen noch in kans hat om to dwaen hwat hy dwaen woe. As ik myn boekje mei foroarderingen iderkear wer oanfolje moat mei nije blêdtsjes, dan siz ik: Hwat is de boarger fan de gemeente Ljouwert dochs in forsekere man, hwat wurdt der om him tocht, mar oan de oare kant kinne wy ek safolle foroarderingen meitsje, dat hy minofto- mear it gefoel krijt, dat er ünfrij is en yn in sekere biskerming torjochte komt. Ik soe it, hwat dat oan- bilanget, tige tajüchje, dat itjinge dat troch de hea- ren Heidinga en Schönfeld sein is, troch it Kolleezje op 'e nij bisjoen waerd en dat dizze man yn it ramt fan de mooglikheden noch it frij krijt om syn draei- oargels op to bergjen. De heer Engels: Ook ik heb de bouwverordening op geslagen en de zaak nagekeken. Ik kan mij helemaal aansluiten bij de heer Heidinga. De hear Tjerkstra: Ik bin ta de foarsichtige kon- klüzje kommen, dat hwat de frije romte efter dit hüs oangiet, de bouforoardering fan Ljouwert mooglik wol- ris net fan tapassing wêze kin. Op it aide plan-Gou- tum leit dizze wente yn de bibouwingsklasse I en dat aide plan is nea ynlutsen. Foar my is in nijsgjirrige fraech: Hwer leit de eftergevelroailineNeffens de boufoarskriften fan dat aide plan moat in frijsteand bygebou (en dat is hwat oars as in oanbou) op to- minsten 5 m distansje fan de eftergevelroailine lizze. As dit nou sa likernöch strike koe mei de eftergevel fan it hüs en dat hoecht net de eftergevel fan de oanbou to wêzen dan komt it in hiel stik tichterby en dan achtsje ik it net ütsluten, dat miskien de moog- likheit fan de forgunning deryn sitte soe. Men kin fansels redenearje: de bouforoardering is der ek, mar neffens de wenstige jurisprudinsje prevalearje de bi- bouwingsfoarskriften by in plan boppe de bouforoar dering, tominsten, as der oer in punt eat bipaeld wurdt en dat wurdt yn dizze boufoarskriften dien. Mocht men lykwols ta de konklüzjc komme, dat dit net mear jildt, dan bliuwt it foar my altyd noch in frjemde saek, dat men doedestiids in bouforgunning foar it gebou, sa't it der nou stiet, öfjown hat, mar miskien wie doe dy 4 m net fan tapassing. Ik haw oars üt de stikken bigrepen, dat men der ek al in heale meter oerhinne gien is en dan soe it to bisjen wêze, oft it yn dit bisündere gefal nou't it dochs ek net om in normale wente, mar eigentlik om in bi- driuwswente giet, sa slim is dy ófstan hwat to for- lytsjen. Fierders is it my opfallen by it bisjen fan de platte- groun fan it bygebou, dat dêr ek hynstestallen yn sitte. En nou mien ik, dat yn de bouforoardering of yn de bibouwingsfoarskriften bipaeld is, dat men dêr gjin fé halde mei. Ik woe wolris witte, hoe't dat einliks sit. Is der yn dit gefal wol forgunning foar? Mar koe men dy romte eventueel sünder de oanfrege forgrea- ting net brüke om dêryn de beide oargels in plak to jaen De Voorzitter: Ik geloof, dat ik eerst de aandacht van de heer Heidinga moet vestigen op de volledige formulering van art. 50, lid la. Daar staat n.l.: „Een bergplaats voor huishoudelijke doeleinden met geen gro tere inwendige oppervlakte dan 8 m2" (dat is die ook niet), „geen grotere gemiddelde uitwendige hoogte dan 2.50 meter" (dat is die ook niet), „mits de berg plaats op tenminste 3 m afstand van de woning is ge legen". Dit slaat op vrijstaande berging, en niet op de aangebouwde berging. Dat volgt duidelijk uit de ge citeerde aanduiding. Deze redactie gaat dus uit van een afstand tussen de betreffende berging en de wo ning. Inzake de opmerking van de heer Tjerkstra, wil ik alleen dit zeggen. Als wij de bepalingen van het oude uitbreidingsplan hanteren is zelfs de bestaande loods al niet meer houdbaar. Daar is de hele zaak mee ge zegd. Ook de Raad is niet in staat om in strijd met de bouwvoorschriften vergunning te geven. Wat het gebruik van het onroerend goed betreft wil ik U niet onthouden, dat dit niet allemaal ten genoege van de buren is geweest. En het is best mogelijk, dat toen met moeite de oplossing, zoals die gerealiseerd is, tot stand is gebracht en dat dusdoende het College zich nogal uitgerekt heeft en een elastisch beleid heeft gevoerd. Ik kan hieraan toevoegen, dat de heer Boukes, toen de vorige aanbouw er neergezet is, wist dat hij geen centimeter verder kon gaan. Het is met dit soort zaken zoals het vaker in de Raad is gezegd: een soe peler bouwvergunningenafgiftebeleid leidt uiteindelijk tot soep; dat zijn klassieke woorden van mijn voor ganger. De heer Boukes, die tevoren precies wist waar hij aan toe was, probeert opnieuw er anderhalve meter bij te krijgen, wat volstrekt in strijd is met de bouw voorschriften. De heer Heidinga: Ik, voel ook wel, dat er grenzen zijn waai1 men zich aan moet houden. Maar in art. 49, lid 1, staat: „Voor de bepaling van het meest achter waarts gelegen deel van het gebouw blijven de onder delen van het gebouw, bedoeld in artikel 47, alsmede balkons en veranda's, buiten beschouwing." En dat is nou eigenlijk juist het punt. Zijn wij nu verplicht om die achteruitbouw te nemen, of zijn wij vrij om de gevellijn te nemen? Dan pak ik even weer artiKel 4/ en daar staat: „een bergplaats als bedoeld in artikel 50, lid 1 onder a." Ik vraag mij af, of dat bijgebouwtje er oorspronkelijk aan vast gezeten heeft. Maar op het ogenblik zit het er aan vast. Nu is bij een massa wo ningen zo'n schuurtje er achter gebouwd en de voor geschreven ruimte is daartussen gehouden, maar later werd zo'n tochtgat wel dicht gemaakt. Dat gebeurt hier veel in de stad en dat wordt dus ook getolereerd. Ik weet niet of dat hier het geval is, maar het is hier kennelijk wel een bergplaats voor huishoudelijke doel einden, binnen niet groter dan 8 m2, niet hoger dan 2l/z m, die op grond van een vrijstelling buiten het eigenlijke gebouw uitsteekt. (De Voorzitter: Het is geen vrije ruimte van 3 m.) Nee die is er ook niet. Maar het is hier kennelijk wel een gebouwtje in de zin van art. 49, lid 1, en wij kunnen als Raad, geloof ik, rustig zeggen, dat de geest van de Bouwverordening zo is, dat die dingen niet meegerekend worden voor het berekenen van de vrije ruimte. Ook erkers worden niet meegerekend. Ik geloof, dat wij ons hier dan hele maal niet soepel tonen, maar dat wij echt in de geest van de bouwverordening bleven. De heer Engels: Ik zou mij bij de heer Heidinga wil len aansluiten. U hebt het beeld gebruikt van: wij hebben ons al uitgerekt in het kader van de bouwver ordening. Ik moet er dan op wijzen, dat er dan kenne lijk iets schort aan die bouwverordening. Het College heeft zich uitgerekt om een mogelijkheid te creëren; dan moet U niet zeggen: „als ik die mogelijkheid niet helemaal creëren kan, dan is de zin van dat hele uit rekken weg." Als U gaat uitrekken, rek dan zover uit, dat het in de behoefte voorziet, anders heeft dat hele uitrekken geen zin! Verder vind ik, dat Uw antwoord niet slaat op de argumentatie zoals de heer Heidinga die gegeven heeft. Ik meen, dat diens interpretatie mogelijk is en dat in geval van twijfel het belang van de betrokkene moet prevaleren. ïi De hear Tjerkstra: Ik bliuw fan miening, dat yn dit gefal de foarskriften fan it aide plan-Goutum tapassing fine kinne, sadat B. en W. foar bidriuwsromten ta in oerflakte fan 10 by 6 m efter dizze wenten tastimming jaen kinne. Ik tocht, dat dit B. en W. in gaedlike mooglikheit joech om op legale wize üt in ympasse to kommen; dêrom woe ik harren in neijer ündersyk yn oerweging jaen, hwerby it punt fan de féstalling ek noch wolris bisjoen wurde mocht; dêr haw ik niis gjin antwurd op krige. De heer Rijpstra: Ik heb mijn oor goed te luisteren gelegd bij de scherpzinnige betogen van de diverse spiekers en heb ook goed naar Uw tegenargumenten geluisterd. Ik geloof, dat de argumenten van de heren Heidinga, Tjerkstra en Engels mij meer aanspreken. Ik zou dan ook het verzoek van de heer Heidinga wil len ondersteunen. De Foarsitter: Mei tapassing fan de bipaling dy't de hear Tjerkstra bidoelt, is der nou kommen hwat der is. Dat hat de mooglikheit west, dy't B. en W. doe üt-en-tonei ündersocht en tapast hawwe. Dat wie op dat stuit oan de han fan dizze foarskriften maksimael helber. Nu kan de heer Engels tegen mij zeggen Uw uit- rektheorie faalt, want als U uitrekt, kunt U ook ver der uitrekken, maar dat gaat eenvoudig niet. Een uit- rektheorie kan men hanteren in bepaalde situaties, maar nooit verder dan de rechtsgeldige voorschriften toelaten. Wat betreft het betoog van de heer Heidinga moet ik zeggen, dat de redactie duidelijk is en men kan niet handelen alsof het er niet staat. En dat betekent, dat in deze situatie gemeten moet worden uit het verst naar achteren gelegen gedeelte van de achtergevel, dat is in casu het achtergedeelte van die bijbouw. Want er is geen vrije ruimte van 3 m. Ik bedoel het echt niet onvriendelijk, maar naar mijn mening verkeert de Raad precies als het College in de onmogelijkheid om de heer Boukes aan de door hem gevraagde vergunning te helpen. Ik laat het aantal orgels buiten beschouwing, want per slot van rekening speelt dat hier geen rol. Wij hebben te maken met wat de bouwvoorschriften terzake zeggen. Dat is het enige wat U in Uw beleid hebt te betrekken. Deze zaak is in twee instanties besproken. Ik kom echt niet verder met de beantwoording dan ik nu heb gedaan. De heer Heidinga: Ik ga tegen het voorstel stem men en daar versta ik onder, dat die voorziening wel moet worden verleend, zijnde dit niet in strijd met de bouwverordening. De Voorzitter: U stemt over het preadvies, maar of dus een eventueel ten gunste van de heer Boukes gel dende beslissing van Uw Raad voor uitvoering vat baar is, daar ben ik niet van overtuigd. Ik kom n.l. tot de conclusie, dat dit bepaald niet voor uitvoering vatbaar is. (De hear Boomgaardfc: Dan moatte wy it mar mooglik meitsje.) Ja, dat betekent, dacht ik, een gelegenheidswetgeving waar geen zegen op kan rusten, nog afgezien van het feit, dat wij terzake nog gebonden zijn aan hoger toezicht. De heer Van dor Veen: Zou het niet mogelijk zijn, mijnheer de Voorzitter, na alle nieuwe argumenten die wij niet bij de stukken hebben kunnen vinden, maar die we nu horen van de heren Heidinga en Tjerkstra en ook van Uw kant, deze zaak aan te houden om van U nog nader advies te krijgen De Voorzitter: Ik ga er wel mee akkoord, dat dit preadvies nog even wordt teruggenomen. (De heer Van der Veen: Wij overschrijden dan toch niet een ter mijn?) Nee, de belangen van de heer Boukes blijven wel gedekt. U vindt hopelijk de zaak de volgende keer terug op de agenda. Punten 15 t.e.m. 17 (bijlagen nos. 80, 73 en 84). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 18 (bijlage no. 83). De heer Van der Veen: Ik ben het er mee eens, dat de toestand niet zo moet zijn, dat iedereen overal, waar hij dat wil, een benzinepomp kan zetten. Maar de zaak is wel gecompliceerd en ook nogal teer. De raadsbrief begint met een opgave van de verwachte toeneming van motorvoertuigen: in 1970 1 op de 6 inwoners. Ik meen, dat wij een belangrijk snellere toeneming van het auto park zullen zien. Het zal voor alle mensen die benzine gebruiken, van belang zijn, dat ze zoveel mogelijk ver kooppunten kunnen vinden en dat er ook zoveel mo- gelijK concurrentie is. Ik geloof, dat wij ook rekening moeten houden met het feit, dat wij, wanneer wij zeg gen: niet te veel, een groep van geprivilegeerden schep pen. Iedereen die zo'n vergunning heeft, heeft daarmee een privilege verworven, dat hij vaak bereid is te ho noreren eventueel in de vorm van een subsidie voor een zwembad of wat dan ook. Ik geloof niet, dat het de bedoeling is van het College om dat soort subsidies uit te lokken, dat hebben wij ook niet nodig. Wij kun nen onze zwembaden zelf wel bedruipen. (Gelach.) Nu dreigen die gevaren nog niet zo verschrikkelijk. De Hinderwet is een van de middelen die gehanteerd kun nen worden om ongewenste vestigingen te voorkomen en in de meeste gevallen zal toch gemeentegrond ge bruikt moeten worden. Het enige wat alléén hier ge daan kan worden is het plaatsen van de pompen op eigen grond, waarbij geen uitrit naar de openbare weg behoeft te worden gemaakt. Ik heb in de raadsbrief gezien, dat er nieuwe aanvragen zijn, waarbij een aan tal is waarvan de inwilliging om verkeerstechnische re denen volstrekt onaanvaardbaar is; die motivering kom ik eigenlijk in de verordening zelf niet tegen. Ik moet trouwens zeggen, dat deze verordening al niet veel be ter te lezen is dan de verordening die zopas op tafel is geweest. Bij een paar punten in de verordening en ook in de toelichting, heb ik wat vraagtekens gezet. In de toelichting bij art. 1 wordt gezegd: „In verband met de bepalingen van het Rijkswegenreglement zijn de wegen, in onderhoud bij het Rijk, van de werking dezer verordening uitgezonderd." Dat is administratief rechtelijk vanzelfsprekend, maar dan vraag ik mij toch af, of dan niet in art. 1, sub 2, in de omschrijving had moeten worden opgenomen: „met uitzondering van de wegen die vallen onder het Rijkswegenreglement" en ik dacht, dat dan ook de uitzondering zou moeten wor den opgenomen voor de provinciale wegen, omdat die ook onder een aparte regeling vallen. Ik heb mij ook afgevraagd waar in het Rijkswegenreglement het plaat sen van benzinepompen is geregeld. De laatste zin van de toelichting op art. 2 verwijst daarnaar zonder het artikel te noemen. Art. 4 bepaalt, dat B. en W. beslis sen omtrent een aanvrage binnen twee maanden en dan nog een termijn van twee maanden hebben, waarmee ze hun eigen beslissingstermijn kunnen verlengen. Het komt er dus op neer, dat B. en W., gehoord alle mo gelijke adviezen, vier maanden ter beschikking hebben om op een aanvrage te beslissen. Ik zou die twee maan den verlenging willen schrappen, omdat twee maanden normaal lang genoeg is. Bij art. 5 heb ik mij afge vraagd, of het tot wederopzegging verlenen wel een aantrekkelijke manier is, omdat het hier betreft zaken die nogal wat investering vragen. Wel zeggen B. en W. in hun toelichting op art. 5, dat de rechtszekerheid ver hoogd wordt doordat de vergunninghouder moet wor den gehoord. In de toelichting staat, dat de mogelijk heid van opzegging is opgenomen, omdat zich omstan digheden kunnen voordoen, die het gewenst maken, dat de bestaande installatie verdwijnt. Welke omstan digheden dat precies zijn, wordt niet uit de doeken ge daan. Ik hoor dat misschien straks wel. Maar als die omstandigheden er eenmaal zijn, kan ik mij nauwelijks voorstellen, dat die veranderen door het horen van de vergunninghouder. In hoeverre deze er nu beter aan toe is, omdat hij gehoord moet worden, ontgaat mij. Art. 7 noemt drie gronden waarop een aanvrage wordt geweigerd. Volgens de toelichting is dat een verplich ting, daar is dus geen „freies Ermessen" van het Col lege. Er moet dus geweigerd worden, wanneer gevaar voor de veiligheid van het verkeer zou ontstaan, de vrijheid van het verkeer zou worden belemmerd of schade aan het stads-, dorps- of landschapsschoon zou worden toegebracht. Dat punt schade is een bijzonder

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1967 | | pagina 6