Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van donderdag 16 maart 1967 RAADSVERGADERING van donderdag 16 maart 1967. Aanwezig: 35 leden. Afwezig: de heer P. J. Engels; 1 vacature. Voorzitter: de heer J. Tiekstra, loco-burgemeester, voor wat het eerste gedeelte van de vergadering be treft; na diens installatie: de heer J. S. Brandsma, bur gemeester. De Voorzitter (de heer J. Tiekstra, loco-burgemees- ter) Dames en heren. Ik open deze bijzondere raads zitting, belegd ter gelegenheid van de installatie van burgemeester Brandsma. Ik moge de secretaris verzoe ken het benoemingsbesluit voor te lezen. De heer P. P. de Jong (secretaris) Wij JULIANA, bij de gratie Gods, Koningin der Ne derlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz. Op voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken, 13 februari 1967, nr. 61638, Afdeling Binnen lands Bestuur, Bureau Kabinetszaken; Gelet op artikel 65 der gemeentewet; hebben goedgevonden en verstaan: met ingang van 16 maart 1967 te benoemen tot bur gemeester der gemeente Leeuwarden J. Brandsma te 's-Gravenhage. Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit. Soestdijk, 15 februari 1967. (get.) JULIANA. De Minister van Binnenlandse Zaken, (get.) P. J. Verdam. De Voorzitter (de heer J. Tiekstra, loco-Burgemees ter): Burgemeester Brandsma. Na de tragisch korte bestuursperiode van win. burgemeester Harmsma, ein digt heden, binnen een tijdvak van 1 jaar, een tweede periode waarin Leeuwarden geen burgemeester had. Deze keer was dit van 10 november 1966 tot 16 maart 1967. Beide perioden tezamen 5V6 maand. Het is duidelijk, dat vandaag tijdens het feest van Uw installatie de schaduw van wat in het afgelopen jaar is gebeurd, zichtbaar is. Ondanks dat wij inner lijk nog zijn verbonden met de herinneringen die nog zo levend zijn, is er vreugde, omdat Leeuwarden weer een burgemeester heeft. De onderstroom van de vreugde en de voldoening U te mogen installeren als burgemeester van Leeuwarden is de droefenis om het zo plotselinge verlies na een zo korte bestuursperiode van Uw voorganger. Er is vreugde en er is voldoening vandaag in Leeu warden. Niet alleen omdat Leeuwarden weer een bur gemeester heeft, maar ook omdat U dat bent. Zo op en top nog zoon van Friesland en dan deze terugkeer - op het niveau van het gemeentebestuur naar de hoogste post in Friesland. Burgemeester van Leeuwar den. Voldoening om de erkenning, dat als burgemeester van Leeuwarden een Fries voorkeur heeft. Leeuwarden is U niet onbekend, ook niet na een 21- jarig verblijf elders. U zult veel vertrouwds tegenkomen en ook missen. U zult veel nieuws tegenkomen en aan nog veel nieuws Uw werkkracht moeten geven. Het compleet nieuwe zal zijn het werkzaam zijn op het ter rein van het gemeentebestuur. Een voor U, buiten de enkele voor de burger gebruikelijke kennismaking met de gemeentelijke administratie, volkomen onbekend ge bied. Er is verschil van mening mogelijk omtrent de vraag of de vakman-burgemeester niet de voorkeur moet heb ben. De vraag dus, of deskundigheid en ervaring op het terrein van het gemeentebestuur moeten prevaleren boven gebleken bekwaamheden en kwaliteiten op ge heel ander terrein. Met deze vraag geconfronteerd, meen ik, dat niet de aanwezig geachte deskundigheid of de ervaring beslissend is, maar de persoonlijkheid van degene, die tot het ambt van burgemeester ge roepen wordt. Het is een mooi ambt. Maar het gaat er vooral om wat degene die het ambt uitoefent, ervan maakt. De installatie van vandaag is voor U allereerst de installatie in het ambt van burgemeester en daarna meer specifiek als burgemeester van Leeuwar den. Het is, dunkt mij, goed die volgorde in het oog te houden. Bij deze gelegenheid wil ik daarom deze volg orde en dit onderscheid ook in mijn installatie-rede aan houden, onder voorafgaand voorbehoud, dat mijn visie op het ambt niet meer is dan een loco-visie". In ons bestuursrecht is de burgemeester een zelf standig stukje overheid, voorzitter van de vergadering van Burgemeester en Wethouders mèt stem en voor zitter van de Gemeenteraad zonder stem. Hij heeft een volstrekt eigen verantwoordelijkheid. Hij staat bo ven de plaatselijke politieke meningsverschillen. Hij is geen vertegenwoordiger van het rijksgezag in de Ge meente, doch een zelfstandig gezag, waar nodig, ge houden tot medewerking aan uitvoering van rijksgezag. Hij heeft de verantwoordelijkheid voor handhaving en eerbiediging van de wet niet alleen tegenover de bur gerij openbare orde en veiligheid maar ook tegen over de Raad en tegenover de vergadering van Bur gemeester en Wethouders schorsing en voordracht tot vernietiging van besluiten in strijd met de wet Ik geef toe, dit klinkt nogal zwaar, nogal irriterend gezaghebberig. Er is evenwel meer. De burgemeester vertegenwoordigt zijn Gemeente. Hij is, waar nodig, de pleitbezorger van de belangen van de Gemeente, die hij bestuurt en medebestuurt. Hij orga niseert het samenspel in Raad en vergadering van B. en W. van de vaak verschillende opvattingen tot een duidelijk gemeentebeleid. Hij zal oog hebben voor het goed functioneren van al die relaties in de plaatselijke gemeenschap, die die gemeenschap tot een levende ge meenschap maken. Hij zal tevens de zorg hebben voor het goed functioneren van de relaties met hogere be stuursorganen (het Provinciaal Bestuur en het Rijk) en met gemeentebesturen in Friesland en in Noord-Neder land, waar gemeenschappelijke belangen aan de orde zijn. Mogelijk lijkt U dit alles vrij veel voor één man. Enerzijds moet ik U dan nog zeggen, dat het voor gaande maar een ruwe schets is. Anderzijds kunt U rekenen op de hulp en de steun van Uw collega-be stuurders in de gemeente Leeuwarden en daarbuiten. Uw burgemeesterschap begint in de 2e helft van de 20e eeuw. Het zal daarom staan in het teken van deze tijd, waarvan de voornaamste kenmerken zijn een stormach tige ontwikkeling op velerlei gebied, ontwikkelingen, die ook de gemeentebesturen niet onberoerd laten. Vaak zal daarbij blijken, dat coördinatie van taken en func ties van groot belang is en een goede communicatie een eerste vereiste. Tezamen staan wij voor die verantwoor delijkheden. Toen U in 1946 Leeuwarden verliet, ving een periode van ontwikkelingen na de 2e wereldoorlog aan, die het beeld van Leeuwarden volstrekt anders hebben ge maakt. Toen 75.000 inwoners, nu 87.000. In totaal zijn er rond 10.000 woningen gebouwd. De gemeentelijke uitgaven per jaar stegen van f 10 miljoen in 1946 tot rond f 57 miljoen in 1967 op netto basis. Het salaris van de burgemeester was toen f 10.500,Er is dus wel wat veranderd. Belangrijker zijn de bestuursopdrachten waarvoor wij staan. Daarbij zullen velerlei zaken Uw aandacht vra gen. Het is hier niet de plaats noch de gelegenheid daarvan een gedetailleerde opsomming te geven. De omstandigheid, dat bij de aanvang van Uw bur gemeesterschap de begroting 1967 de sectievergade ringen beginnen volgende week bij de Raad in be handeling is, heeft het voordeel, dat U bij die gelegen heid een groot deel van de in behandeling zijnde stof mede-behandelt. Dat zal evenwel niet meer zijn dan een aanloop. De beleidsplanning op langere termijn, de in ventarisatie van behoeften en programmering van be hoeftevoorzieningen van verscheidene aard, gericht op versterking van de centrumfunctie van Leeuwarden ten bate van geheel Friesland en als bydrage aan de ont-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1967 | | pagina 1