ziekenhuisbedden al zodanig vastgelegd, dat wij met de beide andere ziekenhuizen niet meer in overleg kunnen treden over alsnog een wijziging van de bestemming van die 200 bedden Ik hoop, dat U uit mijn woorden niet concludeert, dat ik ga tornen aan het stichten van deze 200 bedden. Daar is 10 jaar aan gewerkt en ik begrijp best, dat we, door weer opnieuw te beginnen, het paard achter de wagen spannen. Leeuwarden moet, net als Groningen, een trekpaard zijn. Ik neem aan, dat later met een beperkt krediet op een gegeven moment een zekere verbouwing in het gestichte complex mogelijk is en verder, dat er nog geen bestellingen zijn gedaan en dat er ook in de eerste maand nog niets besteld zal worden. (De Voor zitter: U kunt gerust zijn.) Op dit punt zal dus een zeker overleg nog mogelijk zijn. Mijn hoofdargument is dus: laten we dit ziekenhuis gebruiken om de positie van Leeuwarden te versterken en niet te versnip peren. Over de beheersvorm heb ik ongeveer dezelfde op merking als mevr. Veder-Smit. Exploitatie, personeel, leiding, het zijn vraagpunten. De grondkosten staan erin. Aldlanstate kwam op een gemiddelde grond prijs van f 50,In dit hoogbouwproject zijn plm. 260 wooneenheden ondergebracht op een terrein, dat lang geen 11 hectare groot is. Voor dit ziekenhuis annex verpleegtehuis zijn voor 400 bedden 11 hectare nodig als gevolg van het toe gepaste systeem van laagbouw. Afgezien van het feit, dat een naar verhouding groot terrein benodigd is (we moeten ook een beetje zuinig zijn met de grond) lijkt het mij dat de looplijnen in een hoogbouwproject veel gunstiger kunnen zijn. Ik heb dus bezwaren tegen de stichting van een derde regionaal ziekenhuis en zag gaarne een zodanige coördinatie ontstaan, dat deze drie ziekenhuizen gedifferentieerde verzorgingsmogelijkheid gaan bieden. De heer Engels: Ook ik heb zo mijn twijfels over dit project. Niet omdat het een gemeenteziekenhuis is, hoewel ik een groot voorstander ben van particulier initiatief. In 1963 heb ik bij de behandeling van deze zaak in de Raad mijn voorkeur uitgesproken voor stich ting door een particuliere instelling. Ik heb erbij ge zegd, dat het bestaan van het Stadsziekenhuis en de behoefte aan vervanging van dat ziekenhuis een rea liteit is en dat we daarmee rekening moeten houden. Mevr. Veder-Smit heeft mij met haar vragen het gras voor de voeten weggemaaid. De meeste vragen, die zij heeft gesteld zag ik ook graag beantwoord. Nu er zoveel vragen rijzen en zulke vérgaande con sequenties blijken vast te zitten aan ons oorspronkelijk genomen principe-besluit, twijfel ik er toch enigszins aan of we, na A gezegd te hebben ook B moeten zeg gen. Ik zou ook gaarne Uw mening horen over de door de heer Rijpma gedane suggestie terzake van een func tionele taakverdeling tussen de ziekenhuizen. De hear Boomgaardt: Dit is wol ien fan de wich- tichste bislissingen, hwat dizze matery oanbilanget, dy't wy wol oer in hiel lange tiid nimme moatte. En dan wol men graech düdlik mei in sterke oertsjüging en in great enthousiasme ,,ja" sizze en ik woe it eigent- lik joun noch wol bilibje, dat it Kolleezje dat mei my ik mei hast wol sizze en mei myn fraksje docht. Wy binne n.l. nei it bistudearjen fan de stikken dy't wy krigen hawwe, sa fier net. En dêr spilet it elemint dêr't de hear Rijpma op wiisd hat, in greate rol yn. It is foar üs ek de fraech, oft wy hjir trije sikehuzen mei itselde karakter hawwe moatte. As wy kieze koene troch earst in bislissing to nimmen oei' in forpleech- hüs, dan soene wy hiel royael en fluch „ja" sizze. Dat forpleechhüs moat der komme en it moat ek goed wêze en nou is it eigenaerdige, dat wy ien bislissing krije oer sikehüs en forpleechhüs. Dy beide ünderdielen hawwe forban mei elkoar, hwant dat forpleechhüs wurdt just wer oantreklik, trochdat it sikehüs derby komt en dochs freegje wy: Moatte wy dy kant wol üt? Wy binne wol bilangstellend nei it antwurd fan it Kolleezje op hwat binammen de hear Rijpma yn dit forban steld hat. Mar der is noch in punt dat ik wol konkreet oan de oarder stelle wol en dat dêr wol for ban mei hat. Ik bin eigentlik fan miening, dat it plak, dat al jierrenlyn keazen is, net it gaedlike plak is, dêr't dit forpleech- en sikehüs komme moat. Ik haw yn de stikken fan de earste bihanneling ek net oars fine kinnen, as dat it net foldwaende is, dat it in moai terrein is, mar dat it trochslaende argumint is, dat it fleanfjild oan de westkant fan de stêd leit, in reden om it nije sikehüs yn forban mei de gefarenzoane dêr net del to setten. Boargemaster Van der Meulen hie syn theoryen op dat punt, dy't ik net ünderskriuw. Mei om dy redenen, en ek yn forban mei de B.B. ensfh., moast it sa fier mooglik nei it suden, binnen de stêdsgrins uteraerd, mar mear fan it fleanfjild óf. Nei myn sin is dit ar gumint net sterk genöch. It plak dat foar it nije sike hüs keazen is, is neffens my to fier fan de oare sike huzen óf; dy öfstan is foar de dokters, binammen foar de spesialistcn, dy't fan it iene sikehüs nei it oare moatte, in bihoarlik great biswier. It oparbeidzjen fan de sikehuzen mei-inoar, in gedachte, dy't steund wurdt troch it Kolleezje it stiet yn 'e stikken wurdt lykwols sterk öfremd troch de geografyske omstan- nichheit, dat men yn it westen twa greate sikehuzen hat en it nije nou yn it suden projektearret. Dêr komt noch in tredde bilangrike reden by: it wol ek noch wolris barre, dat men fan it iene nei it oare sikehüs moat om pasjinten to bisykjen. Al dy faktoaren pleitsje derfoar, dat dit sikehüs feitlik yn it westen stean moat. Ik woe dochs wolris konkreet hearre, hwat it Kolleezje derfan tinkt, eventueel dat it taseit dit nei to gean. It is in hiel sintrale fraech, fan bilang om bistudearre to wurden en ik tocht, dat der wol romte yn it westen foar it nije sikehüs to finen wie; de romte op de Jel- sumerdyk by it nije laboratorium de kant üt nei de bernebuorkerij, sil wol in oare bistimming hawwe, mar ik kin net ynsjen, dat dat hjir net foar tsjinje kin. Ik soe yn dit stadium it Kolleezje freegje wolle, oft it him dit nochris yntinkt en der neijer mei de Rie oer diskus- siearret. Hoe't dit joun ek ütfalle sil, der sil noch wol hwat fan komme. As in ütstel yn dizze geast oannom- men wurdt, is der by dit bouplan romte genöch, mar is der ek noch in gunstige gelegenheit foar ütwrei- ding Hwant by in tanimmende groei fan de stêd en dy moat hurd gean, as ik de theoryen fan dat- oangeande leauwe mei moat dy mooglik wêze. Ut de stikken haw ik lézen, dat de Kommisje Iepen- biere Wurken en de Finansiéle Kommisje „heard bin ne". Ik woe graech witte, hwat de reden is om dat sa to formulearjen. De heer Vellenga: Zoals dat ook door andere raads leden al naar voren is gebracht, gelooft ook mijn frac tie, dat samenwerking op dit belangrijke gebied een zeer urgente zaak is, stellig ook in deze gemeente. Hoe zeer men ook voor- of tegenstander zou kunnen zijn van gescheiden organisaties en gescheiden structuren op verschillende levensgebieden, er is veel voor te zeg gen om op dit terrein, waar het gaat om mensen in nood, die ziek zijn, die verpleging en behandeling nodig hebben, sterk te denken aan de eigen sfeer, waar men in de levenssituatie van dat moment het liefst in zou vertoeven. Dat betekent, dat wanneer wij hier in Leeu warden dan helemaal opnieuw zouden kunnen beginnen, wij misschien ergens een ziekenhuis zouden kunnen bouwen met in alle opzichten drie vleugels. Daarbij zou dan misschien de wit-gele vleugel, afgestemd op het zielental in deze gemeente, kleiner kunnen zijn dan het bestaande ziekenhuis in die sector op het moment is. Dit is slechts de constatering van een feit. Daar waar dat natuurlijk niet mogelijk is, zou je ook nog kunnen denken aan drie ziekenhuizen die vrij dicht bij elkaar gebouwd zijn, met een aantal gemeenschappe lijke voorzieningen. De feitelijke situatie in deze ge meente is echter, dat wij een Protestants, een Rooms- Katholiek en een betrekkelijk klein gemeentelijk zieken huis bezitten. Het laatste functioneert min of meer als algemeen ziekenhuis. Je zou dus kunnen zeggen, dat er, wat dit betreft, een zekere achterstand is voor een bepaald vrij grote groep in de gemeente Leeuwarden en wijde omgeving. Wij geloven dat, wanneer nu straks na dit verpleegtehuis ook een dergelijk algemeen zie kenhuis wordt gebouwd, daarmee een juiste basis is gelegd om in de toekomst tot meer samenwerking te komen. Er zijn dan een aantal feitelijke of mogelijke gevoeligheden bij voorbaat uit de weg geruimd. Wij dachten dat dan in zekere zin het „drieluik" in deze 7 sfeer compleet is en dat men op die basis ook gemak kelijk een sieer van vertrouwen kan opbouwen om tot meer samenwerking te komen op het terrein van be paalde behandelingen, specialismen, opleidingen, enz. enz. Dat betekent, dat wij axkoord gaan met dit voor stel, maar stellig ook met opmerKingen die in de Raad zijn gemaakt over cue samen wei King en ook met dat gene, wat U als College daarover in de raadsbrief aan uns nebt meegedeeld. Wat betekent deze samenwerkmg op dit moment? De raadsbrief is hierover met erg dui delijk. Zgn er al bepeaide samensprekmgen geweest, is misschien mee te delen over welxe onderwerpen die gingen en van wie het initiatief uitging? Wanneer U ue Raad hierover iets meer kunt vertellen, dacht ik, dat net hele vraagstuk ook iets duidelijker leefde om dat wij anders hoogstens het woord samenwerKing le zen zonder dat wij ons daarbij iets concreets kunnen voorstellen. De bedoeling van het betoog van de heer Rijpma is me niet geheel duidelijk. Die tien kinder bedden is hij kwijtgeraakt aan de i\ oordei singel en de psychiatrische bedden zouden naar de Troeistraweg toegaan. Kraambedden weet ik met, misschien naar Drakesteyn (Gelach), maar er blijven natuurlijk veel bedden over en je moet dan wel concreet voor ogen hebben wat daarmee moet gebeuren. Hij denkt daarbij in een bepaalde richting, veronderstel ik. JL>at is echter niet de richting, die ons voor ogen staat. Dit voorstel is de uitkomst van jarenlange procedures en voorbe reidingen. Wij hebben van onze kant altijd de combi natie en de plaats waar deze zal worden gesticht toe gejuicht en dat doen wij nog steeds. Wat dat betreft ben ik niet erg onder de indruk gesoinen van bepaalde argumenten van de heer Boomgaardt. Ik geloof, dat deze plaats op zichzelf nog steens een heel goede is. De behoefte aan een verpleegtehuis is erg groot en de combinatie biedt stellig een aantal voordelen. Dan de kwestie van de kosten. Wanneer je de ramingen van 1963 vergelijkt met die van 1967, dan zitten daar enor me verschillen in. Mag ik daarover een paar vragen stellen en een paar opmerkingen maken? Er is in 1963 voor de grond een prijs aangehouden van f 18,per m2. Ik kan me voorstellen dat wij iet wat grimmig kijken naar het bedrag dat er nu staat, n.l. f 22,75 per m2. Als er in 1963 een particuliere stichting was geweest, die dit terrein had gekocht voor f 18,per m2 en pas jaren later in staat zou zijn ge weest om de bouw op deze grond te realiseren, dan zou zo'n particuliere stichting, als mijn gedachtengang juist is, geen last hebben gehad van een verhoging van de grondprijs. Eigenlijk snijdt de Gemeente dus in eigen vlees door nu verschillende grondprijzen te hanteren, tenzij ik er van moet uitgaan dat de grondprijs van f 22,75 per m2 een reële prijs is. Dan zou echter de prijs van f 18,per m2 in 1963 niet erg reëel zijn ge weest. Voorts nog een opmerking betreffende de ku bieke meter-inhoud. Een vergroting van deze inhoud met 29.500 m3 betekent nogal wat. Als ik het goed heb begrepen, zit dat voor een deel in de kruipruimten die eigenlijk een soort kelders worden, waarin mensen met normale lichaamsbouw zich dan vrij vlug zouden kunnen voortbewegen. Kosten bijna f 975.000,—. Ver der zie ik, dat de ruimte-uitbreiding thans meer dan f 1.000.000,gaat kosten. De vergroting van de bed denruimten, het economiegebouw en de dienst- en be handelruimten met in totaal plm. 10.000 m3, wordt in de aanbiedingsbrief niet of nauwelijks verklaard. Ik heb, evenals de heer Rijpma iets gelezen over de bouw van een neus-, keel- en oorafdeling, maar over andere zaken heb ik eigenlijk niets gelezen. De kosten van fundering gaan ook nogal stevig om hoog. Misschien heeft het College gedacht aan de er varingen met het zwembad in 't Nijlan. Er kan nog al tijd beter een zwembad verzakken dan een verpleegte huis of een ziekenhuis. De grond- en bouwkosten zijn behoorlijk gestegen, maar het tijdsverloop verklaart dit wel. De Raad moet vanavond tot een duidelijke beslissing komen, omdat ieder uitstel en ook mogelijke nieuwe gezichtspunten, zoals de heer Boomgaardt er één heeft genoemd, gemakkelijk tot afstel kunnen leiden. Hoe langer de bouw wordt uitgesteld, des te duurder wordt hij. Nu de verpleegprijs, die voortvloeit uit het bedrag van f 115.000,per bed. In Eindhoven is dit jaar een ziekenhuis gereed gekomen, waarvoor men de prijs per bed berekende op f 100.000, Dat lijkt dus gunstiger maar men is daar reeds en kele jaren geleden met de bouw begonnen en dat maakt natuurlijk een neel groot verschil. Men kan het ook nog anders benaderen. Van de 195 bedden zijn er 45 be stemd voor psychiatrische patiënten. Die 45 bedden nemen de plaats in van 75 „normale" bedden. Het to taal aantal bedden bedraagt dan 225 en de prijs per bed zou dan ook f 100.000,- zijn. In het voorstel wordt een verpleegprijs van f 64,75 per dag genoemd. Ik ga er van uit en misschien is het goed, dat dit ook van de kant van het College nog even duidelyk naar voren wordt gebracht dat wij hier niet met klassen gaan werken. Mocht dat wel zo zijn dan is het aan de andere kant ook nog zo, dat in het door mij genoemde Eind- hovense ziekenhuis voor de derde klas f 65,per dag wordt berekend. Dat komt vrywel overeen met de f 64,75 per dag waar wij hier mee te maken krijgen. Mijn fractie kan dus in grote lijnen akkoord gaan met deze voorstellen. Wij zijn ook erkentelijk voor het ge geven overzicht van de voorgeschiedenis en een zo goed mogelijke toelichting op bepaalde punten. Toch olijven er nog een paar vragen over. Een aantal vra gen is ook al door mevrouw Veder-Smit gesteld en uit de bijval, die daarbij de drie confessionele fracties heb ben geuit, heb ik begrepen dat zij er als het ware in geslaagd is een aantal vraagpunten, die misschien in Uw gemeenschappelijke fractievergadering naar voren zijn gekomen, zo voortreffelijk te vertolken, ais was ze er bij geweest. Dat zal wel niet, maar toch blijven er voor mij enkele vragen bestaan. Eerst een vraag over de exploitatielasten. U bent er in 1963 nog in ge slaagd om daar, zg het dan globaal, iets van aan te tonen. Kapitaaisiasten 0,9 miljoen, personeelslasten 1 miljoen, overige kosten 0,4 miljoen, totaal 2,3 mil joen. Was U niet in staat, thans deze gegevens voor het jaar 1967 te vermelden? Misschien is de Wethou der in staat, eventueel in goede samenwerking met zijn collega van Financiën, ook op dat punt de Raad nog wat inzicht te verschaffen. Ik moet U zeggen dat ik ook gevoelig ben voor die opmerkingen uit de Raad, die gingen in de richting van de organisatievorm. Ik neem aan, dat Uw College er tot nu toe van is uitge gaan, dat dit verpleegtehuis annex ziekenhuis zou res sorteren onder de G.G.D. Wanneer we denken aan de grote verantwoordelijkheden die straks zullen moeten worden gedragen door leiding en personeel t.a.v. dit grote complex, dan vragen wij ons af, of het niet ver standig zou zijn dit punt eens in studie te nemen. Ik zou graag zien, dat Uw College op een geëigend mo ment bij de Raad komt met zijn inzichten over deze zaak. Ik dacht n.l., dat er iets voor te zeggen zou zijn, die G.G.D. een eigen leven te laten leiden en daarnaast overeenkomstig het betrokken artikel uit de gemeente wet een tak van dienst, verpleegtehuis annex zieken huis, in te stellen. Daardoor zou misschien een betere verdeling en spreiding van verantwoordelijkheden ont staan. Ik sluit mij ook graag aan bij hen die pleiten voor een raadscommissie, ook op dit terrein. Gaarne zou ik nog enkele vragen stellen over de toekomstige financiële situatie, hoewel ik me niet ontveins dat U daarmee misschien ook nog wel bepaalde moeilijkheden hebt. Momenteel hebben wij nog te maken met de normale verzekeringen en daarnaast met de toe passing van de Algemene Bijstandswet. De Wet Zware Geneeskundige Risico's is echter op komst. Het heeft er even op geleken dat onder deze wet ook de kosten van verpleging vanaf de eerste dag van opname zou den vallen, maar ik heb de indruk, dat op grond van de toestand van 's lands financiën dat niet één-twee drie klaar zal zijn. Het zou echter best kunnen zijn, dat tegen de tijd, dat dit ziekenhuis er staat en Minister Roolvink deze portefeuille nog zou beheren, hij dan in staat is met een dergelijk voorstel bij de Kamer te komen. En ik geloof, dat het goed kan zijn, dat U zich daarover thans of in de toekomst oriënteert. Misschien zal U nu ook al bepaalde dingen naar voren brengen, want U houdt natuurlijk altijd bepaalde las ten over, in ieder geval die 20% van de Algemene Bij standswet. Denkt U voorts een goedkeuring van de verpleegprijzen te verkrijgen van de betrokken minis teries? Acht het College deze prijzen zodanig, dat men

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1967 | | pagina 4