10 Wethouder. Wat zegt U daar dan van?) (De Voorzit ter: Ik zou afwachten, wat de Wethouder straks zegt, want ik geloof niet, dat we tot discussies tussen twee raadsleden moeten overgaan.) De hear Tjerkstra: Sa as de diskusje him nou ünt- jowt, haw ik der wol forlet fan in pear wurden to sizzen. Ik tocht, dat wy mei it oannimmen fan dit plan mar ik kin mis wêze net oars diene as it oan- furdigjen fan in tangintieel systeem. En hwat wy perfoarst net oanfurdigje is, dat de tracé's krekt sa rinne moatte as op it kaertsje mei in skael fan 1 50.000 oanjown is. Ik achtsje it bislist mooglik, dat men op de detailpunten ta in oare oplossing komt. Ik leau ek net, dat it op dit stuit mooglik is ta in detail-oplossing to kommen. Hwer giet men by de birekkenings eigentlik fan üt? Men kin op forskate manearen to wurk gean. Men kin fan in stêd mei 130.000 ynwenners ütgean, mar lit ik mar ris bigjinne mei 110.000, hoewol, der binne ck wolris getallen neamd fan 150 of 200.000. Mar dêrby wurd ik hwat huverich en by 250.000 noch hu- verigcr. It hinget der foar it akseptearjen fan bipael- de^ oplossingen gans fan óf, hoe great men him dizze stêd tinkt, hwat dêrby de reéle eftergrounen binne en hoe't de kapasiteit fan de wegen wêze moat. It is my net mooglik miskien oaren wol nou al, op basis fan dit gefal, to praten oer details. Ik fiel wol it dilemma, dêr't de hear Heidinga foar sit, ek mei de earstc kaert, mar ik achtsje it bést mooglik, op basis fan de sifers, dy't wy dochs, as ik it goed bigrepen haw, oer net al to lange tiid krije, oer for skate saken in definityf bislüt to nimmen. Ik tocht, dat wy nou oars nearne oer prate as oer it oanfur- digjen fan it tangintieel systeem. Mar de neijere üt- wurking krije wy hjir op net al to lange termyn. En dan pas kinne wy sizze: Wy geane hjir al of net mei akkoart. Ik soe net graech sa mar ta in ekstra brêge oer de Dokkumer Ie bislute. Hwant hwat it Kol- leezje hjir seis hiel düdlik seit, achtsje ik in essin- sieel punt yn dizze saek. Hoe komt it mei de faerwegen yn en om Ljou- wert? Komt dêr in stüdzje oer? Dy moat dan tage- lyk makke wurde mei de stüdzje oer it hiele wegen- forkearssystcem. Mar hoe kin dat, sünder dat der in ütspraek of in düdlike gedachtenfoarming oer is? Ik haw de forbining mist fan Wyns sa üngefear nei de westlike hoeke fan de Greate Wielen. Pas as men de forbiningen wit, kin men bioardielje, hokker kapasiteit de wegen hawwe moatte en ik achtsje it bést mooglik, dat men, as men dy kapasiteit wit, de konsekwinsjes foar byg. üs binnenstêd, net oanfur digje wol. En dan sil der nei oare oplossingen socht wurde moatte. Ik wit net, oft it wurk, dat oan it plan „Griene- wei" dien is, bard is op basis fan it bisteande bin- nenstêdsplan, dat troch in eardere Ried, mar dochs de Ried, oanfurdige is. Dat stiet, as ik it goed sjoch, los fan it punt, dêr't it nou om giet. Ik wol ütdruk- lik stelle, dat ik fan miening bin, dat wy joun ak koart gean kinne mei in fierdere ütwurking fan dit systeem, mar dat wy üs bipaeld net bine kinne oan de ütkomsten, dy't dat yn mannich opsicht opleverje sil. De hear Boomgaardt: It giet hjirom: hwat wear- de kenne wy ta oan in detailplan, sa't dat nou yn bihanneling is Dêrby moat men dochs mei inkelde dingen wol oppasse. Men moat soms op in detail ik neam nou mar de ütwurking fan it plan-,,Grie- newei" in bislissing nimme, wylst men noch net oan in bislissing yn greater forban ta is. En dat is in üngelokkige sitewaesje. My liket dit de oplossing ta, dat it Kolleezje, as it mient, dat der noch for skate gedachten mooglik binne, him dan ek net op ien punt fêstleit, mar de tarieding fan de plannen fase foar fase bihannelet en oan de Ried in aiter- natyf-plan foarleit, en dêrby de mooglikheden fan beide plannen ütinoarsct. Ik leau, dat men der dan üt komme kin troch dan rnar it lef to hawwen in bipaclde knoop troch to hakjen. Neffens my kin men by guon details net wachtsje oant it ynsicht yn it totael der is, hwant dan komt men der net üt. De heer Engels: Ik deel een beetje de huiver van de heer Heidinga en vraag mij af, of wij toch niet op bepaalde punten de knoop moeten doorhakken. U vraagt een principe-besluit. Bij dit principe-besluit over het tangentieel systeem hebt U zelf vier wijzigingen op het oog, probeert U dus ook düür weer onder uit te komen en zoekt U naar alternatieven. Dit betekent, dat wij U een betrekkelijke volmacht geven. Er zitten echter toch een paar punten in deze zaak, waar mee we (dat ben ik met de heer Heidinga eens) een zeer belangrijke koerswijziging tot stand brengen, wan neer deze punten, zoals zij hier getekend staan, wor den uitgewerkt en nader worden gedetailleerd. We heb ben een binnenstadsplan aangenomen. Daarbij hebben we gesproken van een vierkant, waarbij we niet zou den aansluiten op de hoeken, maar op het midden, om te voorkomen, dat het doorstromend werkt. Dit geldt m.n. voor de oostelijke tangent. Zoals dit systeem hier is getekend, betekent dit een doortrekking en wanneer men alleen gaat uitwerken, wat hier getekend staat, heeft dat als onontkoombare consequentie (daar heeft de heer Heidinga gelijk in), dat de Oostergrachtswal na verloop van tijd wordt gedempt. Daarom heb ik voor mij vrede met een nadere studie en een nadere uitwerking, als U zegt wat ook de heer Boomgaardt even suggereerde„Wij houden bij die nadere uitwer king rekening ook met de beslissingen, die hier in de Raad zijn genomen en zijn dus bereid met een alter natieve uitwerking te komen t.a.v. de punten, waarop dit systeem belangrijk afwijkt van wat hier eerder in de Raad is beslist." Ik acht dit ook niet zo moeilijk, omdat ik mèt een van de vorige sprekers veronderstel, dat de uitwerkingen, die wij tot nu toe hebben gehad, uitwerkingen zijn geweest volgens de beslissingen, die we destijds hier in de Raad hebben genomen. Dat geldt dus m.n. voor de aansluiting voor het noorde lijke uitbreidingsplan. Ik ben het aan de ene kant wel met de heer Heidinga eens, dat we soms dingen laten uitwerken, waarvan we later zeggen, dat dat geld mis schien beter had kunnen worden besteed, maar aan de andere kant vind ik een nadere fundering, een nader uitzoeken, waardoor je tot de conclusie komt, dat je een andere weg moet nemen, de moeite en het geld toch ook wel weer waard. Maar uitdrukkelijk dus: Geen enkele absolute binding aan alle consequenties van het systeem, zoals het hier is getekend. De hear Miedema: De Wethalder hat üs niis- krektsa tasein, dat wy yn de earste helte fan 1969 it totale struktuerplan fan Ljouwert op tafel krije en dat wy dan ek neijer oer dit wegenplan prate kinne. Ik gean üt fan de gedachte, dat wy binnen ófsjen- bere tiid heech ncdich ta binne oan in twadde roun- wei, omdat de earste swierrichheden bigjint op to leverjen. In twadde rounwei leit tige düdlik yn it systeem opsluten en neffens my leit de Provinsje in diel derfan oan. Ik soe oer it oandiel fan de Provinsje by de bi hanneling fan it totale struktuerplan yn de Ried fol- slein ynformearre wurde wolle, sadat wy dat ek yn üs petear bihelje kinne. De heer Tiekstra (v/eth.)Ik geloof, dat ik heel veel misverstand in de discussie weg kan nemen, als ik de vraag van de heer Heidinga zeer concreet be antwoord. Datgene, wat op het ogenblik aan plannen- voorbereiding door de dienst Openbare Werken wordt klaargemaakt, is uitsluitend gebaseerd op het binnen- stadswegenvierkant, zoals dat in de Raad destijds bij het toenmalige plan is aangenomen en gaat in afwach ting van het nadere resultaat van de studies, die wij nu van de Raad vragen, ook niet verder dan een voor lopige aansluiting van het tracé Groeneweg-Schoenma- kersperk op de Noorderweg. In een verdere opzet, in dien die nog vóór het verschijnen van het rapport mocht komen, blijven we nog uitgaan van een mogelijke T- aansluiting op het Hoeksterend. Ik geloof echter niet, dat deze kwestie nog bij de Raad zal komen, voordat het rapport zelf verschijnt. (De heer Heidinga: Dus niet van die cirkel.) Deze discussie wordt nu weer wat prematuur en daar ben ik een beetje huiverig voor, omdat ik gevoel heb voor de redenering van die raads leden (en dan ben ik het dus niet eens met de heer Boomgaardt), die zeggen: „Voor een goede beslissing op detailpunten hebben wij toch wel het totale over zicht van de consequenties van dit systeem nodig." De uitvoering blijft natuurlijk altijd fasegewijs, aangezien wij fysiek en financieel eenvoudig niet in staat zijn om het plan in één keer uit te voeren. Men kan dan bij deze fasegewijze uitvoering steeds weer checken, of deze uitvoering in overeenstemming is met wat men toen heeft aanvaard, terwijl wij kunnen motiveren, waarom er afwijkingen in dit plan zijn aangebracht, resp. rekening is gehouden met alternatieve opzetten. Bij de ontwikkeling van de gemeente Leeuwarden, zoals wij die zien, zijn wij van mening, dat het niet verantwoord zou zijn die oost-buitentangent niet te pro jecteren. Wij zijn van oordeel, dat het van het grootste belang is deze oost-buitentangent zo zorgvuldig moge lijk te projecteren, omdat ook de stad Leeuwarden niet is gebaat met een te ver naar buiten projecteren van dit wegensysteem. Ik wil de heer Heidinga direct toe geven, dat deze keuze uiteraard niet mag wachten tot Sint Juttemis. Ik heb echter ook niet gesproken van Sint Juttemis. Ik heb gezegd, dat wij mogelijk in de eerste helft van 1969 met een complete rapportering (en dan moet ik de Raad ervoor waarschuwen, dat die complete rapportering veel meer omvatbij de Raad kunnen komen en dat dit een essentieel element is van het structuurplan van de gemeente Leeuwarden. Ik leau, dat ik de hear Tjerkstra tige goed folgje kin. It giet der mar om, fan hokker fraechstelling men ütgiet by it struktuerplan fan Ljouwert. Giet men üt fan 110, 130, 200 of 250 tüzen ynwenners? Dat is fan essinsiéle bitsjutting, hwant by it léste sifer sille wy binammen rekken halde moatte mei de süd-west-kant; by it earste sifer sil dat, tocht ik, net nedich wêze. Sa lizze dit soart saken. Ik kan de huiver, die men zo hier en daar heeft ge voeld, toch echt wel geruststellend benaderen, eenvou dig omdat het College er in zijn eigen beleid ook van uitgaat, dat dit voor het gemeentebeleid zulke belang rijke zaken zijn, dat wij daarover van te voren behoor lijk overleg met de Raad moeten kunnen plegen en er ons van tevoren van moeten kunnen vergewissen, of de Raad bereid is dit beleid ook inderdaad te volgen, resp. voor het College het beleidskader aan te geven, waarin wij onze werkzaamheden hebben te verrichten. Maar ik zou met nadruk willen zeggen, dat in de hele ontwikkeling van het verkeer een goed verkeerssysteem natuurlijk van het allergrootste belang is. Ik dacht, dat daarover tussen Raad en B. en W. niet het min ste misverstand meer bestaat. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. runt 19 (bijlage no. 252). De heer Pietersen: Na het vorige agendapunt is het eigenlijk een beetje klein werk, maar aangezien het de derde keer is, dat we met deze school-T.V. te maken krijgen in de Raad, wil ik er graag een paar dingen van zeggen en misschien wel mede, omdat in de vo rige vergadering, waarin de T.V. ook speelde, de Wet houder mij min of meer perplex deed staan door te vermelden, dat hij, toen dit de eerste keer in de Raad geweest was, in deze eigenlijk geen kritiek op zijn be leid ontvangen had, omdat men met algemene stem men met hem was meegegaan. Dat was niet helemaal het geval, want er is ook toen al kritiek geuit op de wijze, waarop dit probleem aangepakt was en ik ge loof, dat wij op het ogenblik dus de vruchten plukken van een beleid, dat misschien wat helderder en wat meer op de toekomst gelicht had kunnen zijn. Ik blijf van mening, dat deze hele zaak voorkomen had kun nen worden, wanneer wij indertijd geprobeerd hadden te komen tot een oplossing, zoals die toen werd ge suggereerd. Ik dacht, dat het nog steeds niet te laat was om dit te doen en ik zou wel graag van de Wet houder willen horen, of hij bereid was in deze de no dige stappen te ondernemen, want anders kunnen wij in de volgende raadszitting weer met dit probleem wor den geconfronteerd. Ik heb het ook de vorige keer gezegd en ik zeg het mede, omdat ook andere hulp middelen worden gebruikt, die straks beslist in de Raad gaan spelen en waarin de gedragslijn, zoals U die voor gesteld hebt, dunkt mij, de beste oplossing zal bieden. De heer Rjjpma: De heer Pietersen heeft ongeveer de woorden gesproken, die ik ook zou willen zeggen. Ik voorzie, dat dit niet de laatste brief is, die U van een schoolbestuur krijgt en ik meen, dat ook ik U met nadruk moet verzoeken om, wanneer er nieuwe ont wikkelingen zich voordoen en wanneer nieuwe hulp middelen zich aandienen, tijdig overleg te plegen met de besturen van de bijzondere scholen, opdat men tot overeenstemming kan komen over de wijze, waarop experimenteel ervaring kan worden verkregen met nieuwe hulpmiddelen. Want anders krijgen wij voort durend deze geschiedenis terug. In dit geval is het de Nederlandse Onderwijstelevisie geweest, die een van de schoolhoofden benaderd heeft en die gezegd heeft: „Wij moeten nog wat bijzondere scholen hebben. Wilt U eraan meedoen?" Het hoofd van de school heeft „ja" gezegd, natuurlijk, graag. Waarop de N.O.T. heeft ge zegd: „Dient U dan maar een verzoek in." In wezen is dus voldaan aan wat U in Uw raadsbrief schrijft, n.l. dat de N.O.T. na een zorgvuldige voorselectie een beperkt aantal scholen heeft verzocht aan dit experi ment deel te nemen. De N.O.T. beschikt in de sector van het bijzonder onderwijs nog niet over voldoende deelname en heeft aan het hoofd der school, die dit weer via het schoolbestuur gespeeld heeft, verzocht als nog aan het experiment deel te nemen. Nu zeg ik niet, dat dit moet worden ingewilligd, ik zeg alleen, dat ik niet zou willen, dat dit tot een beroepszaak werd, maar dat U op dit moment het initiatief neemt om met de schoolbesturen aan tafel te gaan zitten en te zeggen: „Wat doen wij met de schooltelevisie? Laten wij het bij het ene televisietoestel, dat bij de Hervormde School vereniging staat, en misschien nog een extra toestel bij het openbaar onderwijs? Of besluiten wij hier met vier of zes televisietoestellen aan deel te nemen? Want mèt U voel ik er in dit stadium niet voor om met vijf tig televisietoestellen te beginnen. De heer Ten Brug (weth.): Ik dacht, dat ik uit hetgeen de heren Pietersen en Rijpma hebben gezegd mag concluderen, dat zij het in feite met de conclusies van dit voorstel met het College eens zijn, dat deze aanvraag op grond van artikel 72 van de Lager-onder- wijswet dient te worden afgewezen. Dan komt de heer Pietersen nog even terug op zijn opmerking van de vorige vergadering en met name de reactie van mij. Ik heb maar blijkbaar heb ik dat verkeerd begre pen hetgeen hij heeft gezegd niet als kritiek op gevat op het beleid van deze kant, want in dat geval zou ik er wel minder luchtig op gereageerd hebben dan ik de vorige keer gedaan heb. Het was mij be kend al is dat uit mijn antwoord misschien niet duidelijk geworden, (maar ieder van de Raad, die de vergadering heeft meegemaakt en in ieder geval de notulen heeft gelezen, kan dit weten) dat er ook van de zijde van de heer Pietersen een aantal opmer kingen zijn gemaakt in dezelfde richting, als hij ze de vorige keer heeft gemaakt en dat daarna de Raad zich met dat voorstel met algemene stemmen heeft ver enigd. De vraag, die nu aan de orde komt, is: Hoe komen wij hier door, want, dat zeggen de heren bei den, wij zullen voortdurend met deze aanvragen wor den geconfronteerd. Op zichzelf is dat de vraag, want als éénmaal vaststaat, dat de gemeente Leeuwarden niet bereid is op grond van artikel 72 televisietoestel len te verschaffen, dan zal dat wel afzakken. (De heer Rijpma: En als we dat beroep verliezen, dan zullen weWanneer wij het beroep verliezen, dan is dat een nieuwe interpretatie van artikel 72, wat dit be treft, en dan zullen wij naar mijn mening dit moeten verlenen, zoals wij dit t.o.v. de Willem de Zwijgerschool, dus niet de school van de Hervormde Schoolvereniging, maar van de Vereeniging voor Christelijk Schoolonder wijs hebben gedaan. Hervormd is wel Protestants- Christelijk, maar Protestants-Christelijk is blijkbaar niet altijd Hervormd. Ik kan zeggen, dat wij bereid zijn te onderzoeken, hoe wij in dit opzicht kunnen komen tot een experiment. Dat is wat moeilijker dan men zo denkt. Wij kunnen natuurlijk afspraken maken met de schoolbesturen en ik neem ook aan, dat de schoolbesturen, waarmee de verstandhouding goed is, zich daaraan zullen houden en dan niet meer aanvragen op grond van art. 72 indienen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Daarom zijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1968 | | pagina 6