4 5 destijds een klacht in de Raad geweest van de omwo nenden, die hinder hadden van een zaagmachine, die veel stof veroorzaakt. Er heeft mij iemand opgebeld en gezegd, dat die hinder nog precies gelijk is. En zouden we vanavond wat mij betreft kan dat deze koop aangaan, dan zal het bedrijf stellig nog wel anderhalf jaar op de huidige plaats blijven. Daarom zou ik toch nog graag willen, dat de Wethouder in ieder geval zou bevorderen, dat die hinder wordt opgeheven. De heer Rijpstra: Ook wij zijn het niet eens met deze gang van zaken. Zoals Weth. Tiekstra ook al ge zegd heeft, hadden de gegevens misschien beter in de Commissie Ruimtelijke Ordening kunnen worden verstrekt, omdat daarin alle fracties vertegenwoordigd zijn. Maar ik begrijp niet, waarom men het dan niet gedaan heeft. Men heeft dus nu eigenlijk willens en we tens een deel van de Raad zij het een klein deel van deze inlichtingen buitengesloten. En dat vind ik toch niet een juiste gang van zaken. Verder heb ik nog deze opmerking: Er is de vorige keer door de heer Kingma en ook door de heer Hei- dinga gesproken over de termijn van 15 maanden. Moet ik nu begrijpen, dat die precies hetzelfde gebleven is? Er is toen ook nog om nadere uitleg gevraagd en nu weet ik niet, of die nadere uitleg ook in dat vertrouwe lijk beraad gegeven is. Is dat echter niet het geval, misschien kan de Wethouder daar dan nu even op in gaan. De heer Tiekstra (weth.): Ik neem aan, dat de heer Van Balen Walter mij wel zal hebben begrepen toen ik; sprak over de Commissie Openbare Werken. Tege lijkertijd heb ik rekening gehouden met het feit, dat in de Commissie Ruimtelijke Ordening wel alle fracties vertegenwoordigd zijn. Alleen wil ik graag aan de be treffende commissie ter beoordeling overlaten, of zij meent, dat zij gerechtigd is om deze zaken op de wijze mee te behandelen. U ziet, dat wij in de raadsbrief ook geen enkel advies van de Commissie Openbare Werken hebben moeten aanhalen. Er zijn mensen, die klagen over de zaagmachine; er is destijds door de dienst Bouw- en Woningtoezicht geïnspecteerd. Ik ben bereid om deze klacht opnieuw door te geven. Aan het adres van de heer Rijpstra kan ik zeggen, dat de termijn van 15 maanden inderdaad gelijk is gebleven, maar dat moet gezien worden als een maximale termijn. Wij verwachten, dat dit bedrijf wel spoedig een beslissing zal nemen, waarbij dan stellig aanmerkelijk binnen die termijn de verplaatsing kan worden verwezenlijkt. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. van 1 augustus 1969 (bijlage no. 262). Punten 6 t.e.m. 17 (bijlagen nos. 303, 314, 318, 313, 302, 319, 306, 316, 311, 308, 307 en 305). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 18 (bijlage no. 304). Mevr. Veder-Smit: Op zichzelf kan ik de overwe gingen die leidden tot dit voorstel, onderschrijven. Een school vormt een samenbindend element in een samen leving. Opheffing zou een dorpsgemeenschap kunnen be nadelen. ik ga ook graag akkoord met dit voorstel. Ik zou alleen een enkele vraag willen stellen over de school met 21 leerlingen in Hempens. Dat is een een- mansschool; ik geloof, dat het op zichzelf al een ge weldige prestatie van de onderwijzer is, dat een aantal jaren vol te houden en op deze wijze les te geven. Ik zou willen vragen: Hoe ziet het College de toekomst van deze school; acht het deze gang van zaken blijvend verantwoord; is er een zodanige ontwikkeling in de loop van de bevolking, dat het aantal leerlingen in de toekomst wat vooruit zal gaan of zit die ontwikkeling er niet in? De heer Ten Brug (weth.): Wat het bindend ele ment betreft, de Hempense school is slechts het enige bindend element in Hempens. Daaruit blijkt ook inder daad, dat het een heel kleine gemeenschap is. Ik moet mevr. Veder zeggen, dat wij in de toekomst niet een sterke groei van deze school verwachten. In de voor lopige plannen zal Hempens niet als dorp blijven be staan. In welke situatie dit dan komt is ons nog niet bekend. Van de zijde van de onderwijs-inspectie hebben wij geen bezwaren over de gang van zaken op deze school ontvangen. Ik kan me inderdaad voorstellen, dat zo'n kleine school grote bezwaren oplevert. Onderwijs kundig gelden de bezwaren voor de onderwijzer dus niet. Eén van de problemen, die er bij zou komen, bij opheffing van de school in Hempens, is het vervoers probleem. Ik ben het met mevr. Veder eens, dat deze school en dat geldt voor die andere scholen in min dere mate niet altijd kan blijven bestaan. Gezien de onderwijskundige situatie achtten we het op dit moment echter niet gewenst om deze school te Hempens op te heffen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 19 (bijlage no. 312) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 20 (bijlage no. 309). De hear Booingaardt: As men in forsykskrift kri- get of in oanfraech foar in bouplan, dan kin men nei- gean; hwerom sille wy it wegerje en men kin ek nei- gean: hwerom sille wy it tastean? Nou kriget men hjir de yndruk, dat men neigien hat: hwerom sil men dit nou wegerje? Men hat wol motiven om to weger- jen, dat is dan formeel ek noch wier. As men de oare kant fan de medalje nommen hie, dan hie men sizze kinnen: As it in bytsje kin, dan moasten wy dat ta stean. Ik tocht, dat men der dan ek maklik komme koe. As men dit gefal yn loko sjocht, dan soe men sizze: „Nou, der is neat op tsjin." De pastorije fan de Herf. tsjerke stiet noch folie fierder efterüt en dan noch in ein fierder is noch in stik bibouwing. Dan soe men sizze: „Ik kin net ien motyf fine ut in eachpunt fan algemien biiang om to sizzen: Nou, dit moat we- gere wurde." Ik haw der fierder gjin reden foar om hjir in ütstel fan to meitsjen. Ik wol net iens tsjin it ütstel fan B. en W. stimme, mar dat my dit nou sa bot sinniget, „Né!" Ut de motiven, dy't wy tastjürd krige hawwe yn it riedsbrief kin ik net léze, dat wy nou per se dizze bouforgunning wegerje moatte. Dat üntkomt my totael en ik hie yn dit gefal wol graech wollen, dat B. en W. daliks mar tastimming jown hie- ne. Mei „art. 20 Wederopbouwwet" kin dit wol, tocht ik. En as it net kin, dan wol de Wethalder my dat miskien wol düdlik meitsje. De hear Tiekstra (weth.): Oer it algemien kin ik de hear Boomgaardt wol tof reden stelle; in forsyk om in bouforgunning wurdt yn 'e regel sa bisjoen, dat as it mooglik is om de forgunning to forlienen, dat ek bart. Dat is, tocht ik, de normale gong fan saken. Mar hwannear't men by de bioardieling fan sa'n bou-oan- fraech stuitet op ünoerkomlike biswieren, dan moat men wol wegerje en dat is hjir koart en goed oan 'e oarder. De hear Boomgaardt moat hjir net in bitooch opsette, ütgeande fan de foründerstelling dat B. en W. it foech hawwe om foarskriften oan harren learzens to laepjen. Dat kin net! B. en W. hiene it foech net iens om de frege forgunning to jaen. En ik tocht, dat wy üs dér oan to halden hawwe. Dan is de saek düdlik en dan hoege wy dêr ek neat mear oer to sizzen. It is gjin autonoom bilied, it is in bilied, dat under tafor- sjoch stiet. It is ek in bilied, dat ynpakt is yn it ramt fan de foarskriften, dy't de Ried B. en W. jown hat, resp. yn it ramt fan de foarskriften, dy't hearre by it plan, dat nou „ter visie" leit. En mei al dy elemin- ten hawwe B. en W. rekken to halden by harren bi lied. En dat sil de Ried, tocht ik, ek wol dwaen moatte. De hear Miedema: In lytse opmerking. Jo meitsje wolris mei, dat as men soks oanfreget, men dan in bryfke kriget fan: „It mei net, op groun fan dat en dat." Akkoart! Dêr kin ik ynkomme. Ik lês yn it riedsbrief, dat in ütwreiding fan 3.50 m by 4.20 m wol tastien wurdt. Nou is myn fraech: Is dit de hear Sin- gelsma ek meidield? HR SnSSvT- De heer Van der Veen: We hebben meermalen dit lort zaken hier besproken en het is, dacht ik, ie Raad bekend, dat althans van mijn kant wei- ig waardering bestaat voor de wijze waarop vrij ngoureuze, formele bepalingen de Raad worden [oorgehouden. Ik zou meer soepelheid ingebouwd wil- ea zien en net als de heer Boomgaardt ontgaat mij ie noodzaak de materiële noodzaak van deze feigering. Ik heb me even verbaasd over de redenering ;an de Wethouder over alles wat hij verder aan zijn laars wil lappen. (De heer Tiekstra (weth.)Ik wil aets aan m'n laars lappen, mijnheer Van der Veen.) illes wat hij niet aan zijn laars wil lappen. (Gelach.) Het verwondert me, dat de raadsbrief vermeldt, dat :et College heeft nagegaan of er aanleiding zou kun- jen zijn op grond van art. 48 der Bouwverordening vrij stelling te verlenen van het verbod tot overschrijding an de ter plaatse geldende achtergevelrooilijn. Maar ze lebben gemeend van die vrijstellingsbevoegdheid geen •ebruik te moeten maken. Die vrijstellingsbevoegdheid is er dus. Wanneer de IVethouder van die vrijstellingsbevoegdheid gebruik ge naakt zou hebben, dan zou hij, dacht ik, de verorde- jing niet aan zijn laars gelapt hebben, maar dan zou :.ij die verordening soepel hebben toegepast. De hear Boomgaardt: De mooglikheit om frijstel- ling to jaen, stiet dêr mei opsetsin. Dat foech wurdt an it Kolleezje jown, mar net foar de grap. En hwan- icar t der gjin algemien biiang is, dat him forset tsjin ;t forlienen fan de bouforgunning dan mien ik, dat B. in W. it forsyk net wegerje moatte. It bistimmings- ilan Goutum is nou noch net féststeld. Dat jowt ek neat. Men kin nou sjen hoe't it dêr komt en dan hin- icret it natuerlik neat, dat dêr in pear fjouwerkante meters mear boud wurde. As in partikulier dat graech rol, dan moat men dat tastean. De hear Tiekstra (weth.)It spyt my, dat hwat de lear Miedema frege hat, my is üntgien. De hear Sin- jelsma hat op it momint in efterbou tsjin syn hüs lan üngefear 3.60 m djip. Dy mei wêze: 4.20 m. Dus Iwat hy oanbouwe mei is, tocht ik, klear en düdlik. Dat is dus 60 tüme mear. Dan kom ik bij het betoog van de heer Van der Veen. Ik moet hem er allereerst op attent maken, dat niet ie Wethouder, maar B. en W. de beslissing neemt een bouwvergunning te weigeren. Het preadvies is uiter aard ook van B. en W. De vraag onder welke omstan- iigheden B. en W. van een vrijstellingsbevoegdheid ge bruik kan maken wordt mede beslist door de vraag Welke consequentie zal het hebben t.a.v. de voorschrif ten? En dat geldt m.n. voor het bestemmingsplan Gou tum. De Raad zal de voorschriften betreffende het be stemmingsplan Goutum gelezen hebben. Ze hebben al thans ter visie gelegen. Wij zijn van mening, dat de bebouwingsvoorschriften betreffende het bestemmings plan Goutum moeten prevaleren boven de voorschriften van de bouwverordening. Dat betekent dus, dat het College heeft gemeend geen gebruik te moeten maken van de vrijstellingsbevoegdheid ter bescherming van bet ontwerp-bestemmingsplan Goutum. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 21 (bijlage no. 315). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 22 (bijlage no. 323). De Voorzitter: U hebt zojuist kunnen constateren, boe nodig het is, dat er enige verbetering in de ge luidsinstallatie komt. De heer Weide: Wat de reden is, dat vandaag de geluidsinstallatie extra slecht is, dat weet ik niet (Ge lach), maar ik heb wel bezwaren tegen dit voorstel. Ik vind f 33.000,voor de geluidsinstallatie verschrikke lijk veel geld. We hebben hier in het verleden talloze experimenten gehad met luidsprekers, maar geen en kel met microfoons. Een halsmicrofoon vind ik lastig vooral wanneer je even wilt lopen. Het is wel een ex periment waard, maar ik heb er geen behoefte aan om mijn stem aan dit voorstel te geven terwijl wij van het effect totaal niets weten. De heer Schönfeld: Ik ben het volkomen met het College eens, dat de geluidsinstallatie in de raadzaal verbetering behoeft, hetgeen niet wil zeggen, dat ik het eens ben met het voorstel zoals dit thans voor ons ligt. Ook ik geef de voorkeur aan een volledige vernieu wing van de installatie, en niet omdat er anders zit tend moet worden gesproken (verplicht staande spre ken vind ik geheel uit de tijd), maar omdat de bestaan- -de installatie haar tijd heeft gehad. De transmissie-kwa liteit van de bestaande microfoons was destijds lang niet zo goed als thans. Het toevoegen van vier nieuwe aan een serie oude microfoons, welke qua geluidsge voeligheid zéér te wensen overlaten, staat gelijk met het opnieuw bekleden van een oude stoel waarvan één poot ontbreekt. Ik kies dus voor een totale vernieu wing, maar anders dan hier wordt voorgesteld. De te vernieuwen installatie is ontworpen door de Energiebedrijven. Ik betwijfel echter, of er bij de Ener giebedrijven wel specialisten op het gebied van de ge luidstechniek, zoais die thans kan worden toegepast, werkzaam zijn, om de eenvoudige reden, dat de ge luidstechniek totaal vreemd is aan de normale werk zaamheden van dit bedrijf. Een en ander zal dan ook onherroepelijk moeten resulteren in een stukje ama- teurwerk, waaraan veel geld is besteed, terwijl er wel licht meer en betere waar voor minder geld geleverd had kunnen worden. Bij de stukken lag een zeer onvolledig gespecificeerde opgaaf van de materiaalkosten. Hiervoor wordt n.l. in één post een bedrag van f 13.000,uitgetrokken. In dit bedrag zit dus verdisconteerd een Uher-bandrecor- der, welke ongeveer f 1.000,kost, terwijl voor luid sprekers, microfoons, kabel, aansluitpluggen en het overige kleinmateriaal dan f 12.000,zou overblijven. Ik vind dit een enorm hoog bedrag, terwijl de instal- latiekosten ad f 10.000,m.i. ook veel te hoog liggen. Een Uher-bandrecorder is een apparaat van zeer hoogwaardige kwaliteit, maar hiernaast komen allerlei andere merken apparatuur voor, hetgeen de technische kwaliteit dikwijls niet ten goede komt. Ik vraag me dan ook af, waarom niet tevens advies en een kostenopgaaf is gevraagd aan bijv. Philips, Grundig Nederland N.V. of andere maatschappijen van naam. Het zijn juist deze fabrieken die, door hun ja renlange ervaring, een zeer deskundig advies kunnen uitbrengen, terwijl de prijsopgave dikwijls lager is dan die van een niet gespecialiseerd bedrijf. Waarom is het particulier initiatief hier geen kans geboden? Het zijn allemaal vragen voor mij waarvan ik de beant woording haast wel kan raden, maar desondanks toch graag wil vernemen. Toch zou ik nu reeds in eerste instantie een voorstel willen aankondigen, dat dan verder een punt van dis cussie kan vormen, waarbij dan wel zal blijken of de vereiste tweede handtekening eronder komt. De inhoud van mijn voorstel luidt als volgt: „De Raad der gemeente Leeuwarden; in vergadering bijeen op 13 oktober 1969, verzoekt het College het voorstel, vervat in bijlage 323 en concept-besluit no. 14911, terug te nemen en adviezen alsmede gespecifi ceerde prijsopgave te vragen aan ten minste twee op geluidstechniek gespecialiseerde ondernemingen en de Raad t.z.t. omtrent de verkregen resultaten in te lich ten." De heer Kingma: Het gaat niet zo zeer over de geluidsinstallatie, maar ik meende, dat we het gelijk met die geluidsinstallatie ook hadden gehad over ver nieuwing van de ventilatie. Ik had ook verwacht, dat dit nu aan de orde zou komen. Ik vind het jammer, dat dit niet het geval is, omdat het ventilatieprobleem dringend om een oplossing vraagt. De heer De Jong (weth.)De heer Weide heeft be zwaren tegen het bedrag van f 33.000,Hij vindt dat nogal wat. Hij vindt, dat het volgende experiment wel eens genomen kan worden, voordat hij zijn stem aan dit voorstel zou kunnen geven. Hij betwijfelt het effect van een nieuwe installatie. Ik zou er dit van willen zeggen: We hebben, dacht ik, in de loop van de laat-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1969 | | pagina 3