Z2jL{
dat de gebruiker hiervan hetzelfde gerief ondervindt
als van een asvat. Ik heb hierbij gesteld, dat hier wel
licht een mooie taak voor de Sociale Werkplaats weg
gelegd zou zijn en dat ik, voor het geval er geen ont
werp voor iets dergelijks bestaat, van mijn kant gaarne
bereid ben voor het tot stand komen hiervan mijn
medewerking te verlenen, terwijl tevens, in het geval
van een eventueel te verkrijgen octrooi, de licentie
rechten mijnerzijds kosteloos aan de Gemeente zullen
worden overgedragen. Ik zal hierover straks graag iets
meer vernemen.
Tegen het voorstel, zoals het thans voor ons ligt,
heb ik echter grote bezwaren. Volgens de raadsbrief
lijkt het nodig om bij de bepaling van de tarieven
onderscheid te maken tussen het ophalen van huisvuil
en dat van bedrijfsvuil. Onder het laatste wordt ver
staan het vuilnis, afkomstig van winkels, bedrijven,
instellingen e.d. Er wordt echter geen onderscheid ge
maakt tussen de verschillende hoeveelheden op te halen
huisvuil, dat nu kennelijk in onbeperkte hoeveelheden,
zij het in plastic zakken, bij de deur mag worden
gezet tegen een uniform recht van f 24,per jaar.
Dat komt neer op een dekkingspercentage van 60 per
jaar. Ik kan me er niet mee verenigen, dat dit per
centage voor winkels, bedrijven, instellingen e.d. nu
100 moet bedragen. Ik zal straks graag vernemen,
waarom dit zo is. Bovendien kan deze laatste groep
straks heel gemakkelijk een zak met bedrijfsvuil bij
het gewone huisvuil plaatsen, waardoor iedere jaar
lijkse schatting inderdaad een slag in de lucht is. De
particulier betaalt thans f 24,per jaar, hetzelfde be
drag, dat voorheen ook verschuldigd was. Ik zou dan
ook voor de winkels, bedrijven, instellingen e.d. willen
voorstellen, dat het bedrag, dat tot nu toe door deze
groep werd betaald, eveneens als een vast bedrag
wordt gehandhaafd. We voorkomen hiermee een grote
onbillijkheid. Het is me bekend, dat het College aan
gaande het huisvuil wèl overleg heeft gepleegd met
de Ver. „Tot Opbouw". Ik zal dan ook graag nog ver
nemen, waarom een dergelijk overleg niet is gepleegd
met de winkeliersorganisaties, evenmin als met die
van de bedrijven en met de instellingen.
Tot slot zou ik het College nog willen vragen of het
niet mogelijk is om het huis- en bedrijfsvuil in de bin
nenstad 's ochtends op te doen halen, omdat het daar
dan rustig is, i.p.v. 's middags, wanneer velen hun in
kopen plegen te doen.
De heer Faber: De proeven, die in het najaar van
1968 zijn gehouden, hebben zowel voor de Dienst als
voor de bij deze proeven betrokken inwoners betrek
kelijk positieve resultaten opgeleverd. Op grond daar
van gaat onze fractie gaarne akkoord met het invoe
ren van de plastic zak voor de vuilverwerking. Daar
bij komt in het dienstbetoon in zoverre een achter
uitgang, dat het vuil ophalen wordt teruggebracht van
tweemaal op éénmaal per week, ten einde aan een
niet onbelangrijke tariefsverhoging te ontkomen. El
ders bleek het slechts éénmaal per week ophalen van
het huisvuil niet op al te grote problemen te stuiten
en we mogen dan ook verwachten, dat dat in Leeu
warden ook mogelijk is.
De fractievoorzitters zijn schriftelijk benaderd door
de Commissie Centrumwinkeliers m.b.t. de tarieven.
Men is bevreesd, dat een juiste schatting van de aan
geboden hoeveelheid vuil niet wel mogelijk is. Het ta
rief van f 12,per m3 wordt als een onbillijkheid er
varen. Ten slotte had men graag gezien, dat vooraf
overleg was gepleegd. Wanneer we nagaan, dat het
huidige tarief voor winkels, bedrijven e.d., die gebruik
kunnen en willen maken van de laadkisten, een tarief
geldt van f 12,p. m3 met daarboven een vastrecht van
f 120,per jaar, dan zien we in de tarieven voor het
in plastic zakken aanbieden van dezelfde hoeveelheid
vuil geen onbillijkheid. Om een redelijke schatting te
maken van de aangeboden hoeveelheden vuil lijkt het
ons juist, dat hierbij een goed overleg plaats vindt.
Als we het goed hebben begrepen, ligt het ook in de
bedoeling om vooraf met elk der winkeliers afzonder
lijk in overleg te treden. Op grond daarvan kunnen
we ons met deze hele opzet wel verenigen.
De heer Weide: Ook wij gaan gaarne akkoord met
het voorstel om het vuil in plastic zakken te doen
ophalen. Ik wil het College en de Dienst mijn erkente
lijkheid betuigen voor het vele voorbereidende werk,
dat voor de totstandkoming van dit voorstel is ver
richt. Gaarne zou ik even in het kort de volgende
punten willen noemen, die voor mij doorslaggevend zijn
geweest om met dit voorstel in te stemmen: a. het op
halen van het vuil in plastic zakken zal de hygiënische
toestanden aanmerkelijk bevorderen; b. er zal weer
een dekkingspercentage van 60 worden bereikt; c. er
zal een aanzienlijke besparing van de overheidsuit
gaven worden bereikt door een meer rationele wijze
van werken bij de Dienst; d. de invoering van de
plastic zakken zal een verlichting betekenen van het
zware werk van de hierbij betrokken mensen van de
Dienst; e. voor het ophalen van het meerdere vuil zal
men en dat is, dacht ik, een consequentie van de
grotere welvaart extra moeten betalen in de vorm
van een extra plastic zak.
Mevr. Visser-van den Bos: Gaarne zou ik verne
men of ook met de middenstand overleg is gepleegd
over de vraag of het éénmaal per week ophalen van
het vuil in die sector niet op grote moeilijkheden stuit.
Voorts vraag ik me af, welke regeling er wordt ge
troffen in het geval, dat de middenstander woont bij
zijn bedrijf. Wordt dan een aanslag opgelegd zowel
voor het ophalen van bedrijfsvuil als voor het ophalen
van huisvuil Dat lijkt mij toch wel wat moeilijk.
De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor 10
minuten.
De Voorzitter: Ik heropen de vergadering.
De heer Be Jong (weth.)Ik zeg gaarne dank voor
de waardering voor de goede documentatie bij dit voor
stel, waarvan verschillende sprekers hebben blijk ge
geven.
Het is een grote geruststelling voor me, dat de door
de heer Schönfeld aanbevolen maat van de wanddikte
voor deze zakken (0,06 mm) juist overeenkomt met
de door ons gekozen maat. De suggestie van de heer
Schönfeld tegen betaling beugels te leveren, waarin de
plastic zakken kunnen hangen, lijkt ons op het eerste
gezicht niet goed aanvaardbaar. Afgezien van het feit,
dat we nog niet weten, om welke beugels het gaat,
is het de vraag of de sterkte van de plastic zakken
er wel op is berekend mèt inhoud aan beugels te wor
den opgehangen. Van de kant van de Dienst heeft men
bezwaar tegen deze beugels, omdat in de praktijk is
gebleken, dat deze niet bestand zijn tegen het gewicht,
dat hieraan komt te hangen. Wij geven dan ook de
voorkeur aan emmers, waar de plastic zakken kunnen
worden ingezet. Overigens hebben we natuurlijk alle
waardering voor de belangeloze medewerking, die de
heer Schönfeld heeft toegezegd bij een eventuele reali
sering van zijn suggestie.
Het onderscheid tussen huisvuil en bedrijfsvuil, waar
over de heer Schönfeld heeft gesproken, zou ik eigen
lijk willen typeren met een onderscheid in een zekere
confectie en in een zekere maat. Voor het huisvuil,
dat wordt aangeboden door de massabewoners, van wie
we er in Leeuwarden duizenden hebben, is dat con-
fectietarief van f 24,per jaar berekend. Maar de
genen, die boven deze normale hoeveelheid een extra
hoeveelheid vuil produceren, die niet in deze huishoud-
sfeer ligt en die van bedrijf tot bedrijf vaak sterk
wisselt, komen daarmee in de sfeer, die te vergelijken
is met de laadkistentarieven, zoals die tot nu toe al
werden berekend. De hiervoor gemaakte kosten mag
men in de bedrijfsmatige sfeer in mindering brengen
op de gemaakte winsten. Op zichzelf betreft het dus,
dacht ik, een reeds bekend gebruik. We zouden dan
ook graag dit tarief conform de tarieven voor de laad
kisten willen toepassen.
Er is noch met de huisvrouwen, noch met de winke
liers overleg gepleegd. Dit is een tariefstelling van
gemeentewege. Het is echter wel de bedoeling om bij
aanneming van dit voorstel een zo goed mogelijk over
leg met de betrokkenen te voeren, in het bijzonder
met de winkeliers. Het is ook onze bedoeling om voor
lichting te geven t.a.v. het gebruik van deze plastic
zakken, daarbij gebruik makend van de ervaringen
elders.
Inderdaad ligt het in het voornemen voortaan het
vuilnis in de binnenstad 's ochtends te doen ophalen
i.p.v. 's middags.
Inderdaad zou men kunnen stellen, dat hier sprake
is van een geringe vermindering van het dienstbetoon.
Ik geloof echter, dat men, wanneer men eenmaal met
dit systeem ervaring heeft opgedaan, niet graag weer
naar het oude zal teruggaan.
M.b.t. de vraag of een juiste schatting van de hoe
veelheid bedrijfsvuil mogelijk is, zou ik erop willen wij
zen, dat men bij deze Dienst van een ieder, die daar
voor in aanmerking komt, precies weet, welke hoeveel
heid vuil hij heeft geproduceerd in het laatste half
jaar. Bovendien kunnen diegenen uit het bedrijfsleven,
die bezwaren hebben tegen deze regeling, bij de Ge
meente aankloppen. Er kunnen ook bedrijven zijn, die
het vuil zelf bij de stortplaats willen afleveren. Uiter
aard betalen zij dan een lager tarief. Er zullen mis
schien ook mensen zijn, die zo weinig huisvuil hebben,
dat ze kunnen volstaan met 1 of 2 plastic zakken per
week. Dan betalen ze ook maar f 24,per jaar. Deze
regeling zal zo soepel mogelijk worden toegepast.
Op de desbetreffende vraag van Mevr. Visser-van
den Bos moet ik antwoorden, dat er met de midden
stand geen overleg is gepleegd over het slechts één
maal per week ophalen van het bedrijfsvuil. Tot nu toe
bestond echter ook de regeling, dat slechts éénmaal
per week grof vuil werd opgehaald. Juist dat grove
vuil gaf m.n. in de binnenstad een enorme rommel en
die toestand kon beslist niet langer zo voortduren. We
hebben echt de indruk, dat we met deze nieuwe rege
ling de verontreiniging, die juist de laatste tijd in
sterke mate te constateren viel, binnen de perken kun
nen houden. N.a.v. de tweede vraag van Mevr. Visser
zou ik willen opmerken, dat degenen, die zo weinig
bedrijfsvuil produceren, dat zij ermee kunnen volstaan
dit bedrijfsvuil in 1 of 2 plastic zakken tegelijk met
hei huisvuil aan te bieden, natuurlijk geen bedrijfs-
tarief hoeven te betalen. Heeft men naast het gewone
huisvuil een aanmerkelijk grotere hoeveelheid bedrijfs
vuil, dan moet natuurlijk wel het bedrijfstarief worden
betaald, tenzij men het bedrijfsvuil zelf wil afvoeren.
(Mevr. Visser-van den Bos: Wordt het bedrijfsvuil dan
niet tegelijk met het gewone huisvuil opgehaald
Grof vuil, dat niet in die plastic zakken kan, wordt
niet tegelijk met het gewone huisvuil meegenomen.
Wanneer dit bedrijfsvuil wel in plastic zakken kan
worden meegenomen, ook al is het dan een grotere
hoeveelheid, dan is het dus bedrijfsvuil èn huisvuil. Wil
men daarover met de Dienst spreken, dan is daar geen
bezwaar tegen. E.e.a. zal van ons ook in de toekomst
een nauwkeurige registratie vragen, m.n. in de komen
de maanden. Het ligt niet in de bedoeling om in één
keer de hele stad op dit systeem over te schakelen,
maar wijk voor wijk. Dan kunnen we m.n. het nieuwe
tariefstelsel goed toepassen. Op grond van de ervarin
gen elders moet deze zaak met 2 a 3 maanden rond
kunnen zijn.
De heer Van Esveld: Ik zou graag de Wethouder
er attent op willen maken, dat bij het geven van voor
lichting zal moeten worden gewezen op het feit, dat
de zakken zullen smelten, wanneer daar 's morgens
warme as in wordt gegooid. M.b.t. de beugels zou ik
willen attenderen op de beugels, die op Ameland wor
den gebruikt. Deze zijn mèt een deksel aan de buiten
kant van het huis bevestigd en de zakken steunen, wan
neer zij vol zijn, op de grond, zodat ze niet door het
gewicht kunnen scheuren.
De heer De Jong (weth.)Inderdaad zullen we er
bij de voorlichting op wijzen, dat men geen warme as
'n deze plastic zakken moet storten.
N.a.v. de opmerking van de heer Van Esveld over de
op Ameland in gebruik zijnde beugels wil ik erop
wijzen, dat daar plastic zakken van een zwaardere
kwaliteit worden gebruikt. We dachten, dat het in
Leeuwarden voorlopig beter was gebruik te blijven
maken van de emmers als ondersteuning voor de
plastic zakken. Wanneer in de toekomst mocht blij
ken, dat er toch behoefte bestaat aan goede beugels,
die toch een omhulsel hebben, waarin de zakken kun
nen rusten, dan zou die kwestie misschien alsnog eens
kunnen worden bekeken.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W., met inachtneming van de wijziging op
art. 10, lid 1.
Punt 7 (bijlage no. 27).
De heer Heidinga: Ik heb medelijden met onze veel
sprekende Wethouder, die noch gisteren, noch van
daag aan het woord is gekomen. (Gelach) Als mijn
geheugen mij niet in de steek laat, zullen we nu voor
de derde keer een voorbereidingsbesluit voor het be
stemmingsplan „Rengerspark" nemen. Ik vraag me
dan ook in gemoede af, waar het nu in vredesnaam
op vast zit, dat we nog geen bestemmingsplan voor
dit terrein hebben.
De heer Tiekstra (weth.): Ik ben de heer Heidinga
er erkentelijk voor, dat ik aan het einde van twee
zulke langdurige zittingen nog de gelegenheid krijg
iets te zeggen. Ik stel bijzonder veel prijs op het door
hem uitgesproken medelijden. Mijnerzijds betreur ook
ik het, dat we nu al twee jaar in het voorberei
dingsstadium voor dit terrein verkeren en dat dat
waarschijnlijk ook het komende jaar nog wel het ge
val zal zijn. Ik koester echter, voorzichtig uitgedrukt,
de reële hoop, dat het hier bedoelde bestemmingsplan
binnen de looptijd van het onderhavige voorbereidings
besluit ter visie kan worden gelegd. Ik kan de heer
Heidinga toezeggen, dat het in mijn voornemen ligt
in de loop van dit jaar opnieuw een programmering
te maken met de preciese stand van zaken m.b.t. de
verschillende bestemmingsplannen, zoals die in voor
bereiding zijn. Op deze wijze zal de Raad weer volledig
zijn geïnformeerd.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter sluit hierna, om 23.24 uur, de verga
dering.