Z2jL{ dat de gebruiker hiervan hetzelfde gerief ondervindt als van een asvat. Ik heb hierbij gesteld, dat hier wel licht een mooie taak voor de Sociale Werkplaats weg gelegd zou zijn en dat ik, voor het geval er geen ont werp voor iets dergelijks bestaat, van mijn kant gaarne bereid ben voor het tot stand komen hiervan mijn medewerking te verlenen, terwijl tevens, in het geval van een eventueel te verkrijgen octrooi, de licentie rechten mijnerzijds kosteloos aan de Gemeente zullen worden overgedragen. Ik zal hierover straks graag iets meer vernemen. Tegen het voorstel, zoals het thans voor ons ligt, heb ik echter grote bezwaren. Volgens de raadsbrief lijkt het nodig om bij de bepaling van de tarieven onderscheid te maken tussen het ophalen van huisvuil en dat van bedrijfsvuil. Onder het laatste wordt ver staan het vuilnis, afkomstig van winkels, bedrijven, instellingen e.d. Er wordt echter geen onderscheid ge maakt tussen de verschillende hoeveelheden op te halen huisvuil, dat nu kennelijk in onbeperkte hoeveelheden, zij het in plastic zakken, bij de deur mag worden gezet tegen een uniform recht van f 24,per jaar. Dat komt neer op een dekkingspercentage van 60 per jaar. Ik kan me er niet mee verenigen, dat dit per centage voor winkels, bedrijven, instellingen e.d. nu 100 moet bedragen. Ik zal straks graag vernemen, waarom dit zo is. Bovendien kan deze laatste groep straks heel gemakkelijk een zak met bedrijfsvuil bij het gewone huisvuil plaatsen, waardoor iedere jaar lijkse schatting inderdaad een slag in de lucht is. De particulier betaalt thans f 24,per jaar, hetzelfde be drag, dat voorheen ook verschuldigd was. Ik zou dan ook voor de winkels, bedrijven, instellingen e.d. willen voorstellen, dat het bedrag, dat tot nu toe door deze groep werd betaald, eveneens als een vast bedrag wordt gehandhaafd. We voorkomen hiermee een grote onbillijkheid. Het is me bekend, dat het College aan gaande het huisvuil wèl overleg heeft gepleegd met de Ver. „Tot Opbouw". Ik zal dan ook graag nog ver nemen, waarom een dergelijk overleg niet is gepleegd met de winkeliersorganisaties, evenmin als met die van de bedrijven en met de instellingen. Tot slot zou ik het College nog willen vragen of het niet mogelijk is om het huis- en bedrijfsvuil in de bin nenstad 's ochtends op te doen halen, omdat het daar dan rustig is, i.p.v. 's middags, wanneer velen hun in kopen plegen te doen. De heer Faber: De proeven, die in het najaar van 1968 zijn gehouden, hebben zowel voor de Dienst als voor de bij deze proeven betrokken inwoners betrek kelijk positieve resultaten opgeleverd. Op grond daar van gaat onze fractie gaarne akkoord met het invoe ren van de plastic zak voor de vuilverwerking. Daar bij komt in het dienstbetoon in zoverre een achter uitgang, dat het vuil ophalen wordt teruggebracht van tweemaal op éénmaal per week, ten einde aan een niet onbelangrijke tariefsverhoging te ontkomen. El ders bleek het slechts éénmaal per week ophalen van het huisvuil niet op al te grote problemen te stuiten en we mogen dan ook verwachten, dat dat in Leeu warden ook mogelijk is. De fractievoorzitters zijn schriftelijk benaderd door de Commissie Centrumwinkeliers m.b.t. de tarieven. Men is bevreesd, dat een juiste schatting van de aan geboden hoeveelheid vuil niet wel mogelijk is. Het ta rief van f 12,per m3 wordt als een onbillijkheid er varen. Ten slotte had men graag gezien, dat vooraf overleg was gepleegd. Wanneer we nagaan, dat het huidige tarief voor winkels, bedrijven e.d., die gebruik kunnen en willen maken van de laadkisten, een tarief geldt van f 12,p. m3 met daarboven een vastrecht van f 120,per jaar, dan zien we in de tarieven voor het in plastic zakken aanbieden van dezelfde hoeveelheid vuil geen onbillijkheid. Om een redelijke schatting te maken van de aangeboden hoeveelheden vuil lijkt het ons juist, dat hierbij een goed overleg plaats vindt. Als we het goed hebben begrepen, ligt het ook in de bedoeling om vooraf met elk der winkeliers afzonder lijk in overleg te treden. Op grond daarvan kunnen we ons met deze hele opzet wel verenigen. De heer Weide: Ook wij gaan gaarne akkoord met het voorstel om het vuil in plastic zakken te doen ophalen. Ik wil het College en de Dienst mijn erkente lijkheid betuigen voor het vele voorbereidende werk, dat voor de totstandkoming van dit voorstel is ver richt. Gaarne zou ik even in het kort de volgende punten willen noemen, die voor mij doorslaggevend zijn geweest om met dit voorstel in te stemmen: a. het op halen van het vuil in plastic zakken zal de hygiënische toestanden aanmerkelijk bevorderen; b. er zal weer een dekkingspercentage van 60 worden bereikt; c. er zal een aanzienlijke besparing van de overheidsuit gaven worden bereikt door een meer rationele wijze van werken bij de Dienst; d. de invoering van de plastic zakken zal een verlichting betekenen van het zware werk van de hierbij betrokken mensen van de Dienst; e. voor het ophalen van het meerdere vuil zal men en dat is, dacht ik, een consequentie van de grotere welvaart extra moeten betalen in de vorm van een extra plastic zak. Mevr. Visser-van den Bos: Gaarne zou ik verne men of ook met de middenstand overleg is gepleegd over de vraag of het éénmaal per week ophalen van het vuil in die sector niet op grote moeilijkheden stuit. Voorts vraag ik me af, welke regeling er wordt ge troffen in het geval, dat de middenstander woont bij zijn bedrijf. Wordt dan een aanslag opgelegd zowel voor het ophalen van bedrijfsvuil als voor het ophalen van huisvuil Dat lijkt mij toch wel wat moeilijk. De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor 10 minuten. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. De heer Be Jong (weth.)Ik zeg gaarne dank voor de waardering voor de goede documentatie bij dit voor stel, waarvan verschillende sprekers hebben blijk ge geven. Het is een grote geruststelling voor me, dat de door de heer Schönfeld aanbevolen maat van de wanddikte voor deze zakken (0,06 mm) juist overeenkomt met de door ons gekozen maat. De suggestie van de heer Schönfeld tegen betaling beugels te leveren, waarin de plastic zakken kunnen hangen, lijkt ons op het eerste gezicht niet goed aanvaardbaar. Afgezien van het feit, dat we nog niet weten, om welke beugels het gaat, is het de vraag of de sterkte van de plastic zakken er wel op is berekend mèt inhoud aan beugels te wor den opgehangen. Van de kant van de Dienst heeft men bezwaar tegen deze beugels, omdat in de praktijk is gebleken, dat deze niet bestand zijn tegen het gewicht, dat hieraan komt te hangen. Wij geven dan ook de voorkeur aan emmers, waar de plastic zakken kunnen worden ingezet. Overigens hebben we natuurlijk alle waardering voor de belangeloze medewerking, die de heer Schönfeld heeft toegezegd bij een eventuele reali sering van zijn suggestie. Het onderscheid tussen huisvuil en bedrijfsvuil, waar over de heer Schönfeld heeft gesproken, zou ik eigen lijk willen typeren met een onderscheid in een zekere confectie en in een zekere maat. Voor het huisvuil, dat wordt aangeboden door de massabewoners, van wie we er in Leeuwarden duizenden hebben, is dat con- fectietarief van f 24,per jaar berekend. Maar de genen, die boven deze normale hoeveelheid een extra hoeveelheid vuil produceren, die niet in deze huishoud- sfeer ligt en die van bedrijf tot bedrijf vaak sterk wisselt, komen daarmee in de sfeer, die te vergelijken is met de laadkistentarieven, zoals die tot nu toe al werden berekend. De hiervoor gemaakte kosten mag men in de bedrijfsmatige sfeer in mindering brengen op de gemaakte winsten. Op zichzelf betreft het dus, dacht ik, een reeds bekend gebruik. We zouden dan ook graag dit tarief conform de tarieven voor de laad kisten willen toepassen. Er is noch met de huisvrouwen, noch met de winke liers overleg gepleegd. Dit is een tariefstelling van gemeentewege. Het is echter wel de bedoeling om bij aanneming van dit voorstel een zo goed mogelijk over leg met de betrokkenen te voeren, in het bijzonder met de winkeliers. Het is ook onze bedoeling om voor lichting te geven t.a.v. het gebruik van deze plastic zakken, daarbij gebruik makend van de ervaringen elders. Inderdaad ligt het in het voornemen voortaan het vuilnis in de binnenstad 's ochtends te doen ophalen i.p.v. 's middags. Inderdaad zou men kunnen stellen, dat hier sprake is van een geringe vermindering van het dienstbetoon. Ik geloof echter, dat men, wanneer men eenmaal met dit systeem ervaring heeft opgedaan, niet graag weer naar het oude zal teruggaan. M.b.t. de vraag of een juiste schatting van de hoe veelheid bedrijfsvuil mogelijk is, zou ik erop willen wij zen, dat men bij deze Dienst van een ieder, die daar voor in aanmerking komt, precies weet, welke hoeveel heid vuil hij heeft geproduceerd in het laatste half jaar. Bovendien kunnen diegenen uit het bedrijfsleven, die bezwaren hebben tegen deze regeling, bij de Ge meente aankloppen. Er kunnen ook bedrijven zijn, die het vuil zelf bij de stortplaats willen afleveren. Uiter aard betalen zij dan een lager tarief. Er zullen mis schien ook mensen zijn, die zo weinig huisvuil hebben, dat ze kunnen volstaan met 1 of 2 plastic zakken per week. Dan betalen ze ook maar f 24,per jaar. Deze regeling zal zo soepel mogelijk worden toegepast. Op de desbetreffende vraag van Mevr. Visser-van den Bos moet ik antwoorden, dat er met de midden stand geen overleg is gepleegd over het slechts één maal per week ophalen van het bedrijfsvuil. Tot nu toe bestond echter ook de regeling, dat slechts éénmaal per week grof vuil werd opgehaald. Juist dat grove vuil gaf m.n. in de binnenstad een enorme rommel en die toestand kon beslist niet langer zo voortduren. We hebben echt de indruk, dat we met deze nieuwe rege ling de verontreiniging, die juist de laatste tijd in sterke mate te constateren viel, binnen de perken kun nen houden. N.a.v. de tweede vraag van Mevr. Visser zou ik willen opmerken, dat degenen, die zo weinig bedrijfsvuil produceren, dat zij ermee kunnen volstaan dit bedrijfsvuil in 1 of 2 plastic zakken tegelijk met hei huisvuil aan te bieden, natuurlijk geen bedrijfs- tarief hoeven te betalen. Heeft men naast het gewone huisvuil een aanmerkelijk grotere hoeveelheid bedrijfs vuil, dan moet natuurlijk wel het bedrijfstarief worden betaald, tenzij men het bedrijfsvuil zelf wil afvoeren. (Mevr. Visser-van den Bos: Wordt het bedrijfsvuil dan niet tegelijk met het gewone huisvuil opgehaald Grof vuil, dat niet in die plastic zakken kan, wordt niet tegelijk met het gewone huisvuil meegenomen. Wanneer dit bedrijfsvuil wel in plastic zakken kan worden meegenomen, ook al is het dan een grotere hoeveelheid, dan is het dus bedrijfsvuil èn huisvuil. Wil men daarover met de Dienst spreken, dan is daar geen bezwaar tegen. E.e.a. zal van ons ook in de toekomst een nauwkeurige registratie vragen, m.n. in de komen de maanden. Het ligt niet in de bedoeling om in één keer de hele stad op dit systeem over te schakelen, maar wijk voor wijk. Dan kunnen we m.n. het nieuwe tariefstelsel goed toepassen. Op grond van de ervarin gen elders moet deze zaak met 2 a 3 maanden rond kunnen zijn. De heer Van Esveld: Ik zou graag de Wethouder er attent op willen maken, dat bij het geven van voor lichting zal moeten worden gewezen op het feit, dat de zakken zullen smelten, wanneer daar 's morgens warme as in wordt gegooid. M.b.t. de beugels zou ik willen attenderen op de beugels, die op Ameland wor den gebruikt. Deze zijn mèt een deksel aan de buiten kant van het huis bevestigd en de zakken steunen, wan neer zij vol zijn, op de grond, zodat ze niet door het gewicht kunnen scheuren. De heer De Jong (weth.)Inderdaad zullen we er bij de voorlichting op wijzen, dat men geen warme as 'n deze plastic zakken moet storten. N.a.v. de opmerking van de heer Van Esveld over de op Ameland in gebruik zijnde beugels wil ik erop wijzen, dat daar plastic zakken van een zwaardere kwaliteit worden gebruikt. We dachten, dat het in Leeuwarden voorlopig beter was gebruik te blijven maken van de emmers als ondersteuning voor de plastic zakken. Wanneer in de toekomst mocht blij ken, dat er toch behoefte bestaat aan goede beugels, die toch een omhulsel hebben, waarin de zakken kun nen rusten, dan zou die kwestie misschien alsnog eens kunnen worden bekeken. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W., met inachtneming van de wijziging op art. 10, lid 1. Punt 7 (bijlage no. 27). De heer Heidinga: Ik heb medelijden met onze veel sprekende Wethouder, die noch gisteren, noch van daag aan het woord is gekomen. (Gelach) Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, zullen we nu voor de derde keer een voorbereidingsbesluit voor het be stemmingsplan „Rengerspark" nemen. Ik vraag me dan ook in gemoede af, waar het nu in vredesnaam op vast zit, dat we nog geen bestemmingsplan voor dit terrein hebben. De heer Tiekstra (weth.): Ik ben de heer Heidinga er erkentelijk voor, dat ik aan het einde van twee zulke langdurige zittingen nog de gelegenheid krijg iets te zeggen. Ik stel bijzonder veel prijs op het door hem uitgesproken medelijden. Mijnerzijds betreur ook ik het, dat we nu al twee jaar in het voorberei dingsstadium voor dit terrein verkeren en dat dat waarschijnlijk ook het komende jaar nog wel het ge val zal zijn. Ik koester echter, voorzichtig uitgedrukt, de reële hoop, dat het hier bedoelde bestemmingsplan binnen de looptijd van het onderhavige voorbereidings besluit ter visie kan worden gelegd. Ik kan de heer Heidinga toezeggen, dat het in mijn voornemen ligt in de loop van dit jaar opnieuw een programmering te maken met de preciese stand van zaken m.b.t. de verschillende bestemmingsplannen, zoals die in voor bereiding zijn. Op deze wijze zal de Raad weer volledig zijn geïnformeerd. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter sluit hierna, om 23.24 uur, de verga dering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1970 | | pagina 7