yiéó gingsbiheining en it is foarlopich kapt. Yn 1963 is men mei in nij plan kommen (foar itselde projekt); it Kol- leezje hat dit wer braef trochstjürd nei Den Haech. Dér foun men wol, dat der hwat barre moast, mar dan moast der earst wer in nij plan komme, hwant oan it ynstjürde sieten inkele problemen. Yn maeije 1969 is de bitrutsen wenningboukorporaesje mei in oar plan kommen, mar doe hat men op it Ministery sein: Der is in plan fan de „Nationale Woningraad" kom men en Jimme plan moat nou earst mar ris yn dy moune meidraeije. Koart sein haw ik de yndruk en ik kin it my ek wol yntinke dat men op it Ministery by al dy renovaesjeplannen de boat in bytsje öfhaldt. Ik tocht, dat wy troch it oannimmen fan it plan fan de „Nationale Woningraad" by it Ministery in pré krije soene om mear jild foar renovaesje fan üt wen ningen binnen to heljen. Yn it riedsbrief seit it Kol- leezje: „Binnen afzienbare tijd komen wij hiermee bij de Raad terug." Mar dat „binnen afzienbare tijd" kin like goed twa moanne as twa jier bitsjutte. Ik wie eins fan doel in ütstel yn to tsjinjen en dêryn fan it Kol- leezje to freegjen foar 1 july hjirmei op 'e nij yn 'e Ried to kommen. Ik haw fan it yntsjinjen fan dat üt stel öfsjoen, mar ik wol dochs wol tige graech ant- wurd op myn fraech hawwe. Wolle wy üt dit plan it folie profyt foar de Gemeente helje, dan moat it net to lang mear duorje. En op it momint, dat de Ried it plan oanfurdiget ik nim dan mar efkes oan, dat soks bart moatte der bouplannen makke wurde foar huzen, dy't de öfbrutsen huzen forfange moatte. Koart sein, dan moat it noch bigjinne. En dêrom freegje ik it Kolleezje haest to meitsjen. De heer Faber: De heer Miedema zegt terecht, dat het zeer noodzakelijk is, dat er op de kortst mogelijke termijn inzicht wordt gegeven in de vraag, wat er in dit geheel mogelijk en nodig is. Wanneer wij het lijstje nalopen, dat de Nationale Woningraad heeft overge legd en waarmee het College het eens is, dan zien we, dat een groot aantal woningen op vrij korte termijn (hier wordt een termijn van 5 jaar genoemd) moet worden afgebroken. Dat betekent, dat een groot wo ningbestand met zeer lage huren, waaraan wij nog een enorme behoefte hebben, komt te vervallen. Over een wat langere periode moeten er 136 woningen verdwij nen en over een nog weer wat langere periode 460. Verder is er nog een grote groep woningen, die het wel waard zijn er belangrijke verbeteringen in aan te brengen. Dat zal dan echter wel zo spoedig moge lijk moeten gebeuren. Weet het College al, wanneer die termijn van 5 jaar zal ingaan en speelt men soms ook nog met de gedachte in deze groepen verschui vingen aan te brengen? Hier en daar vindt men n.l. bij de hier genoemde complexen nog wel woningen, die er vrij aardig uitzien, al schieten zij duidelijk te kort in outillage. Graag zou ik horen of het ook nog mogelijk zou zijn (ik denk hierbij b.v. aan de woningen aan de Hollanderdijk) sommige van die woningen zo danig te verbeteren, dat zij nog 25 jaar mee kunnen. De heer B. P. van der Veen: Met de heer Miedema geloof ik, dat het bijzonder belangrijk zou zijn, wan neer wij gebruik maakten van het feit, dat wij voorop lopen met een rapport van de Nationale Woningraad over wat er moet worden vernieuwd en wat er moet verdwijnen, omdat het de kosten van het opknappen niet meer waard is. We moeten dan vervangende bouw hebben en we moeten plannen hebben voor het terrein, dat vrij komt door het verwijderen van oude woningen, die niet kunnen worden gehandhaafd. Ik voel eigenlijk weinig voor de gedachte van de heer Faber om pan den, die de daaraan verbonden kosten eigenlijk niet meer waard zijn, nog zodanig op te kalefateren, dat zij nog weer lange tijd mee kunnen. Ik zou graag wil len, dat nu werd bepaald, dat die panden over 5 jaar moeten zijn verdwenen en dat we dan klaar moeten zijn met vervangende bouw. Bijzonder zou ik het op prijs stellen, wanneer de Gemeente daaraan op de door de heer Miedema gevraagde wijze extra aandacht zou willen geven. De heer De Jong (weth.): Ik zou er de heer Mie dema op willen wijzen, dat wij bij de behandeling van de vorige begroting ook al wel over het rapport van de Nationale Woningraad hebben gesproken. Sedert dien hebben wij over dit plan overleg gepleegd met de woningbouwcorporaties. Bovendien moesten wij bij die amovatie en renovatie de mogelijkheid van de krotver vanging aanpassen. Er is een krottenlijst met ongeveer 1.100 woningen, die eigenlijk ook binnen 5 jaar moeten worden afgebroken; het gaat hier in totaal dus o:n 3400 woningen. Het betreft hier een vrij omvangrijke zaak, die niet eenvoudig op gang is te brengen. Er zitten heel veel facetten aan. die gemakkelijk vertragend gaan werken. In de eerste plaats staan wij voor de vraag, wat nu voorrang moet hebben: re novatie of amovatie. Renovatie is het gemakkelijkst, omdat we dan niet voor het probleem staan, dat we voor iedere af te breken woning direct een vervangende woning moeten hebben. Wij moeten er echter voor zor gen, dat de woningen, die worden gerenoveerd, zo mo gelijk worden ingeschakeld als een soort dekkingspan den voor de te amoveren woningen. ïn verband hier mee is het noodzakelijk, dat de woningbouwverenigingen zich bereid verklaren om alle panden, beschikbaar ko mende ten gevolge van renovatie of vervangende bouw voor amovatie, in een pool te brengen, waarover wij gezamenlijk iets hebben te beslissen. Ik wil U wel ver tellen, dat het niet gemakkelijk is geweest om dit voor elkaar te kijrgen. Dan komt er een volgend pro bleem opzetten. IDe hear Miedema: As de Wethalder üs tasizze kin, dat it Kolleezje binnen fjouwer moanne hjirmei wer yn 'e Ried komt, kinne wy der dan wol in diskusje oer halde; ik haw hjir ek in bipaelde mie- ning oer, mar dy kin ik dan letter wol nei foaren bringe.) Ik wol de hear Miedema wol sizze: Ik hoopje, dat it earste part fan dizze hiele saek, dy't op gong brocht wurdt, gjin moannen duorret. Der is üs tasein, dat de earste renovaesjeplannen binnen inkele moan nen ütwurke wêze soene, dat ik nim oan, dat wy al yn maert-april mei it earste renovaesjeprojekt dwaende wêze sille (wenningbouforienings en Gemeente) en dêr- foar moatte wy dan mei in dekkingsplan yn 'e Ried komme. (De hear Miedema: Mar wy moatte dochs op in bipaeld momint it plan as sadanich yn 'e Ried yn diskusje hawwe Wy moatte dit plan yn'e Ried haw we foar safier it finansiéle gefolgen yn it ramt fan de bigreating hat. (De hear Miedema: Ek foar it bi- lied, tocht ik.) It is foar in bilangryk part bi- lied fan de wenningbouforienings. En dy kinne dan ek noch wolris sizze: Hwat hat de Ried der mei to meitsjen Foar safier de Ried der jild foar biskikber stelle moat, akkoart, en wol de Ried dat net, dan moat hy dat mar sizze. It plan is hjir nou etalearre. Men hat kennis nimme kind fan it plan, mei ütsün- dering fan de krottelist, omdat it in to precair punt is om der iepenlik mei foar de dei to kommen. Wol de Ried dér mear fan witte, dan soene wy dér wolris oer prate kinne. Wy wolle nou dy 1100 wenningen mei- spylje litte yn it ramt fan de renovaesje-amovaesje, hwant oars sjitte wy tokoart, just tsjinoer dy groep minsken, dy't der noch slimmer ta sitte as de biwen- ners fan de amovaesjepannen. Men kin nou wol freegje it spul hurder op gong to bringen, mar dit is net sa maklik. Lit ik ris ien foarbyld neame: Doe't wy mei de amovaesjepannen bigounen, wie de earste winsk 1'an 'e wenningbouforienings de amovaesjepannen oer to dwaen oan de Gemeente. (Hja seagen oankommen, dat der in hiel soad huzen leech to stean komme soene en dat hja der dêrtroch hiel hwat hier by ynsjitte soene. 1 Mar as wy dat dwaen wolle, moatte wy der earst wol mei by de Ried komme. Dan moatte wy ek wol goed witte hwat wy wolle. Hwant as wy amovaesjepannen nei üs ta helje, mar wy hawwe net foldwaende claim op de forfanging fan dizze pannen, dan soene wy m „grip" misse, dy't wy yn in fierder stadium nedich hawwe. En yn it ramt fan it ófrinnen fan 'e Wen- romtewet kinne wy dy „grip" net misse. Dus moatte wy hiel düdlik fan de wenningbouforienings witte as wy dy amovaesjepannen fan harren oer- nimme hokker bitingsten der steld wurde, hwat de spulrigels binne en oft wy strak net it risiko rinne mei dy pannen sitten to bliuwen. De wenningboufor ienings moatte dan foldwaen kinne en wolle oan de bihoefte oan wenromte fan minsken, dy't üt amovaesje pannen komme. Dit probleem haldt üs hjoed-de-dei tige dwaende. Wy wolle oer dizze punten hiel düdlik wissichheit hawwe, foardat wy by de Ried mei üt- stellen komme om jild foar byg. it oankeapjen fan amovaesjepannen, renovaesje en it öfbrekken fan hu zen fan 'e krottelist. Men hat üs skema sjoen. Wy hoopje, dat wy it yn 510 jier klear krije en „mikke" wy to heech, omdat wy in nochal greate claim lizze op üs wenningbou it kin wêze, dat wy it yn'e kom- mende jierren om de ien of oare reden net alhiel opfange kinne dan fyn ik it net sa slim, dat it yn sté fan 5, 7 jier duorret. As wy foar üssels mar goed witte, dat wy op middellange termyn in düdlik doel foar eagen hawwe, dan fyn ik it net sa slim as wy om op gong to kommen ris hwat tiid forspylje, hwat net krekt past yn it ramt, dat de Nasionale Wenningried oan jown hat. Wy moatte ek mar daliks bigjinne kinne as hja sa'n plan klear hawwe; dêr komt hwat foar to sjen! Ik hoopje net, dat it deselde kant ütgiet fan de eardere plannen (De hear Miedema hat dy gong fan saken ófskildere.) Ik haw it idé, just omdat de Provinsiale Direksje der by eltse koördinaesje-gear- komste by ynskeakele is en tige graech meiwurkje wol, dat wy de wyn yn 'e silen hawwe. En nou moatte wy hjir ek mei trochgean om de gong der yn to halden. ik tink seis eins net, dat wy it skema hielendal helje, mar wy halde it as doel foar eagen. Nou moat de hear Miedema net mei in moty komme wy binne hjir ommers sa hurd mei dwaende mar hy docht it ek net! (Laitsjen) Lykwols, it kin gjin kwea, dat hy üs noch mear oantrune wol. (De hear Miedema: De Wet halder hat my, leau ik, net hielendal goed bigrepen en dat sil wol oan my lizze. As Jo freegje: „Is it sa slim dat it 7 jier wurdt yn sté fan 5 dan siz ik: Né, dat fyn ik hielendal net slim. Mar ik fyn it bilangryk, dat men by Folkshüsfêsting en by it Ministery wit, dat B. en W. en de Ried fan Ljouwert it plan oanfurdige hawwe en probearje it to réalisearjen. En hoe lang it dan fierder duorret, dat sjogge hja wol. Mar de winst leit, tocht my, yn de bislissing: Wy probearje it. En myn fraech is: Hwannear kin de Ried der oer prate en bislute?) Dat is nou krekt it punt. Ik tocht, dat wy düdlik genóch west hawwe. Wy hawwe sein: Hjir leit it plan fan 'e Nasionale Wenningried(De hear Miedema: Dus Jo woene it nou bisprekke en der nou in bislissing oer nimme Nou né, wy komme hjirmei wol by de Ried, as it jild kostje moat. Wy hawwe dit plan oanfurdige as „Leitmotiv". En wy hawwe dêr boppedat dy 1100 krotwenningen yn bitrutsen. Nou kin de Ried dat earst wol fêststelle wolle, mar yn it bitreffende gearwurkingsforban hawwe wy oer in great part fan 'e saken neat to fortellen. As de Ried hjir net mei bigjinne wol, dan soe ik dat graech hearre wolle, mar wol de Ried, dat wy hjirmei trochgeane en mei noch mear gong as oant nou ta, dan oanfurdigje ik dizze oantruning graech, alhoewol ik dy net nedich haw. En dan komme wy wol yn 'e Ried as it jild kostje moat. De heer Faber zegt, dat het de vraag is, in hoeverre het afbreken van een groot aantal woningen in het kader van het huidige woningbestand bezwaren ople vert. Ik ben het met de heer Faber eens, dat dit een probleem is, dat we goed in de gaten moeten houden. Persoonlijk ben ik van mening, dat we eigenlijk geen woningen moeten amoveren, voordat wij vervangende woningen beschikbaar hebben. De renovatie kan, wat mij betreft, wel eerder op gang worden gebracht. Daar bij houden we echter ook de vinger aan de pols. We zul len ook in de komende tijd de amovatie en de krot vervanging moeten afstemmen op de vervangende wo ningbouw. Ik wil me dan ook liever niet zonder meer binden aan dat schema, waarvan ik niet weet of er wel steeds voldoende dekking aanwezig is in de vorm van vervangende bouw. In het kader van het plan van de Nationale Wo ningraad houden de woningbouwverenigingen zich be zig met de vraag of sommige woningen niet wat eer der aan de beurt zouden moeten komen en weer an dere wat later. Dat is een stukje verantwoordelijkheid, dat moet worden gelegd, waar het primair behoort te liggen. Ook staat men voor de vraag of het nu wel verstandig is om er een bepaalde buurt uit te lichten, waarvan men weet, dat dat eigenlijk een vervolg heeft over 5 jaar en of het niet beter is te beginnen met een buurt, die men achter elkaar kan amoveren. Dit zijn dan ook problemen, die wij in het kader van de uit voering goed moeten bekijken. Het vraagt heel wat voorbereiding deze zaak op gang te brengen. Ik heb wel het idee, dat we hiermee dit jaar een behoorlijke stap verder komen, maar ik betwijfel wel of wij ons m.n. in de aanvangsperiode precies aan het schema voor 1970 kunnen houden. Wij streven er echter wel naar, dat wij te dezer zake voorop blijven lopen en dat de voordelen, die wij hierdoor kunnen verkrijgen, ons niet ontgaan. De gang zit er in en wij zullen ons uiterste best doen aan deze zaak aandacht te blijven geven. De V oorzitterIk zou nu op U allen een beroep willen doen U verder tot hoofdzaken te beperken en genoegen te nemen met een aantal principe-uitspraken van de zijde van het College, die op een bepaald mo ment dan maar weer in de Raad moeten komen. Uiter aard hoeft de Raad aan dit beroep geen gehoor te geven. Ik ben echter wel bang, dat we dan vanavond niet klaar zullen komen. De hear Miedema: Ik wol mar ien opmerking mei- tsje en dêrop hoech ik gjin antwurd fan de Wethalder. De Wethalder soe my (en myn fraksje) in greate deugd dwaen, as hy yn it kommende healjier it plan fan de Nasionale Wenningried yn 'e Ried bringt en dêr in prinsipe-ütspraek fan üs oer freget. De heer Faber: Ik geloof uit de woorden van de Wethouder wel te hebben kunnen beluisteren, dat er de grootst mogelijke zorg wordt besteed aan de ver vangende woonruimte i.v.m. het huurniveau van de woningen, die moeten worden geamoveerd. Dat is het zwaartepunt van deze hele operatie. De heer Heidinga: Ik ben het volkomen met de heer Miedema eens. Ik geloof, dat de Wethouder het door de heer Miedema gestelde niet helemaal begrijpt. Alles wat hij gezegd heeft stel ik wel op prijs, maar m.i. had hij zich de moeite daarvan kunnen besparen. Er werd gewoon langs elkaar heen gepraat. De heer De Jong (weth.): Ik kan de heer Faber antwoorden, dat wij bij het huurniveau met het door hem gestelde rekening zullen houden. De suggestie van de heer Miedema om op zijn laatste opmerking niet meer te antwoorden, zal ik ter harte nemen. (Gelach) Volgno. 162. Vragen 9 en 10. De heer Rijpma: Momenteel is er in de Commissie Openbare Werken overleg gaande tussen de Wethou der en de leden van die commissie. Hopelijk zal dit welwillend overleg leiden tot bevredigende resultaten voor het dorp Huizum. Ik zal dan ook gaarne het verloop van dit gesprek afwachten. Tenslotte staan een raadslid nog allerlei middelen ter beschikking om op dit punt terug te komen. De heer Tiekstra (weth.): Afgezien van de laatste zin heb ik de woorden van de heer Rijpma met ge noegen aangehoord. Vraag 18. De heer Tjerkstra: In 1961 heb ik namens een aan tal dorpsgenoten in Lekkum een brief geschreven over de ontwikkeling van dat dorp. Uit die brief zou ik graag het volgende willen citeren: „Het spreekt van zelf, dat wij ons zullen beperken tot het dorp Lekkum, wat overigens geenszins uitsluitend als een preek voor eigen parochie mag worden opgevat. Integendeel. Wij bepleiten daarmee tegelijkertijd eenzelfde aandacht voor de andere dorpen in onze Gemeente. Voorop ge steld zij, dat het met de dorpsgemeenschap Lekkum ae verkeerde kant opgaat. Het inwonertal daalt, zij het dan niet in aanzienlijke mate. Stilstand is echter achteruitgang. Zo ooit, dan in deze tijd." Na het op sommen van een aantal zaken, die die achteruitgang onderstrepen, staat er: „Allemaal verlies, waar geen winstpunten tegenover staan. Intussen zijn wij ons er van bewust, dat de bovengenoemde factoren niet al leen de oorzaak zijn van de achteruitgang, andere fac toren spelen uiteraard ook een rol in dit proces. Dat neemt echter niet weg, dat naar onze mening het te geringe inwonertal de hoofdoorzaak is van de im-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1970 | | pagina 31