10 ■a k - a houdt in geen enkel opzicht in, dat daarmee in het geding zouden komen de aan het Vliet staande monu menten. Ik wil de Raad erop attenderen, dat de Mi nister van C.R.M. in de achter ons liggende jaren het Vliet van de Monumentenlijst heeft afgevoerd, juist om dat haar departement, m.n. de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, de dempingsplannen na bestudering heeft goedgekeurd. Waarom Omdat men van mening was, dat dit plan goed aansloot bij het karakter van de monumenten, aan het Vliet gelegen. Ik dacht, dat dan niet mag worden gezegd, dat het beleid hier op kort zicht is gericht. Men kan óók met de nodige zorg vuldigheid dempen. Tenslotte een enkele opmerking over de betekenis van de continuïteit van het beleid. Ik dacht, dat dat een zeer reëel gegeven is, ook voor een bestuurscollege als de Raad. De Raad moet zich terdege bewust zijn van het feit, dat de beslissingen, die hij neemt de heer Vellenga heeft daarop ook al terecht geatten deerd zeer duidelijk een respons krijgen bij de bur gerij. Die burgerij is gedurende een reeks van jaren vertrouwd geraakt met deze beleidslijn en heeft daar op ook voor zich een bepaald beleid gebaseerd. En dan moet het een bestuurscollege toch wel zwaar val len die beleidslijn plotseling om te buigen. Immers, als de Raad op dit ogenblik besluit akkoord te gaan met het standpunt van de meerderheid van het College, kan de demping van het Vliet in de volgende maand worden aanbesteed. Als de Raad zou willen besluiten een beslissing op te schorten, omdat men onvoldoende inzicht heeft en daartoe eerst een bestemmingsplan wil hebben, zou ik de vinger willen leggen bij deze feiten: a. men mag niet verwachten, dat er binnen korte tijd een rechtsgeldig bestemmingsplan beschikbaar is; b. het beschikbaar hebben van een bestemmingsplan houdt nog helemaal niet in, dat er ook binnen rede lijke termijn uitvoeringsplannen beschikbaar zijn. Ik zou dit willen zeggen: De beslissing m.b.t. het dempen staat voor de deur. De rest is een volstrekt on bepaalde zaak. En ik dacht, dat dit alternatief (uitstel) van niet of gedeeltelijk dempen, gezien tegen de ach tergrond van de belangen van de betrokkenen toch bepaald onvoldoende moet worden geacht. En wij als Raad ontkomen niet aan het feit daaraan zijn voor gaande generaties ook niet ontkomen dat wij onze beslissingen moeten nemen binnen het raam van de tijd, waarin wij de verantwoordelijkheid dragen, met het inzicht, dat wij hebben, omdat een ander inzicht ons op dit moment volkomen ontbreekt. Ik heb, dacht ik, nu in hoofdzaak wel de stof m.b.t. deze zaak behandeld. Het is duidelijk, dat ik de voor stellen van de heer Van Haaren, zowel dat betreffende open houden van het gehele Vliet als dat betreffende partieel open houden van het Vliet niet zal aanvaarden. Het open houden van het gehalveerde Vliet immers betekent, dat het gehele Vliet voor een reeks van jaren open blijft. De hear P. van der Veen: Ik haw der bihoefte oan in stimmotivearring to jaen. Doe't yn de foa- rige riedsgearkomste troch de Ried bisletten waerd it tichtsmiten fan it léste stik fan it Fliet nochris yn diskusje to bringen, omt der mooglik wizigingen yn de forkearssituaesje to for- wachtsjen wiene, tocht ik, dat der in mooglikheit wie alteast in part fan it Fliet as monumint bihalde to kinnen. De Ried wit, dat ik by in oare gelegenheit pleite haw foar it bihald fan in oar monumint en dat ik doe sein haw, dat it nut fan sa'n monumint faken- tiden net oanwêzich of to bipalen is en dat de wearde faek ek slim fêst to stellen is. It nut fan it Fliet is fordwoun. De wearde as monumint wurdt troch in bulte minsken yn twivel lutsen. Freed, by de hearing, dy't üs fraksje halden hat, wie it klear, dat de midden stan fan it Fliet it nut fan dit wetter ek al öfskreaun hie en greate twivels hie oangeande de monumintale wearde. Ik kin dér yn sekere sin bigryp foar hawwe. Ommers, dizze hannelslju sjogge troch harren iver foar eigen saek mear heil yn in forkearsdyk foar har ren doar as yn it mooglik greatere forban, dat it Fliet mei alles dêromhinne hawwe kin, sjoen yn it totale oansjen fan Ljouwert, karakteristyk om syn wetter. Ik wie diels toloarsteld troch de felle réaksjes fan de Flietsters en hie forwachte, fan dy kant mear foar- stanners to finen. Dat sil myn naïve tinktrant wêze, bin 'k bang. De foarstanners blike der net to wêzen En wy as Ried kinne ek gjin inkelde alternative op lossing jaen. Ommers, der is gjin plan foar de binnen- stêd, alteast de Ried wit fan neat. Dus is der ek gjin mooglikheit hwat oars üt to dokterjen. In oar punt is, dat de Flietsters seis ek noch wol harren twivels hawwe oangeande de rekonstruksje- plannen fan de Gemeente. Men hat nou fiif jier ütsjoen nei it tichtsmiten fan it Fliet en dêrneffens ynvestearre, ek al wit men net, oft it soms ek om 'e nocht is yn forban mei de rekonstruksjeplannen. Wy kinne de Flietsters gjin garansje jaen op koarte termyn in op lossing to kréearjen, dêr't alle mooglike biswieren en lésten fan dizze minsken mei weinommen wurde kin ne. Om dizze reden moat ik wol meistimme yn it ear- der nommen bislüt ek dit stik histoarje fan de kaert to feijen. Wy hawwe ien winsk: Kom gau mei folsleine plannen foar de binnenstêd. Lit de boargerij net langer as heech nedich is yn it ünwisse. De Ried kin dan ek bettere bisluten nimme, grif bettere as fiif jier lyn, hwant doe soe ik perfoarst foar it iepenhalden fan it Fliet stimd hawwe. De heer De Leeuw: In de beantwoording van de heer Wethouder is, zij het zeer terloops, een aantal, voor mijn gevoel essentiële, zaken aangetipt. Hij heeft even gesproken over het monumentale karakter van het Vliet en ook even over de bebouwing, die niet zou worden aangetast. Ik heb reeds oprecht getracht uit een te zetten, dat het gaat om de totale eenheid, niet alleen om de bebouwing, maar ook om het geheel, waar in alles ten opzichte van elkaar is gesitueerd: de be bouwingen, maar ook de weg, ook het water. De Wethouder zegt en dat is alleen maar waar dat wij in iedere tijd, waarin wij beslissingen nemen aan die tijd, aan het eigentijdse inzicht, zijn gebonden. Hij zegt daarbij dat vind ik essentieel en voor mij een argument dat de rest van het inzicht bij ons ontbreekt. En juist als dat het geval is, mag je en kun je naar mijn gevoel niet overgaan tot een maatregel die een zo volstrekt en definitief karakter heeft als die, welke hier zo aanstonds zeer waarschijnlijk ge nomen zal worden. Juist tegen deze achtergrond van niet opgehelderde twijfel blijf ik van mening, dat demping zowel een historische als een culturele, als een planologische blun der is. En ik zal de motie van de heer Van Haaren, zij het dan, dat ik hoop, dat hij daarin schadeloosstel ling en zuivering van het water als voorwaarden zal opnemen, volkomen oprecht en van harte en zoals ik het voel uit noodzaak steunen. De heer Van Haaren: De heer Tiekstra zegt, dat Monumentenzorg akkoord gaat, maar dat is voor ons echt geen reden ons zonder meer te conformeren aan de zienswijze van deze instantie. Over de neon-licht- reclame aan de Waag waren we het ook bepaald niet eens met Monumentenzorg. Verder zegt de heer Tiek stra: Ook een gehalveerd Vliet betekent het hele Vliet voor jaren open. En dat is ook echt onze bedoeling Laat het voor jaren open zijn, tot het bestemmingsplan duidelijk uit de bus komt, zodat iedereen, ook de men sen in de omgeving, duidelijk weten, waar ze aan toe zijn. Verder wilde ik heel kort nog even ingaan op wat de heer Heidinga heeft gezegd. In de eerste plaats dit: Het is zeker niet onze bedoeling van de stadskern aen museum te maken. De zaak moet openblijven, zodat er mensen kunnen komen. Wij willen alleen niet van die enorme verkeersinjecties. Wij geloven, dat het Vliet, zoals het nu is, mét de andere toegangswegen, die ik eerder genoemd heb, voldoende is voor het plaatselijk vervoer uit de oostelijke wijken. Met wat de heer Heidinga heeft gezegd over i schadevergoeding ben ik het helemaal eens. Ik ben geen jurist, maar ik was zo naïef te denken, dat, i' door de overheid schade wordt aangedaan door over heidsbesluiten, iedere burger dan de mogelijkheid had die schade te claimen en vergoed te krijgen. Dat is niet helemaal zeker en daarom wilde ik graag de eerste motie uitbreiden. Daarin staat: „het Vliet niet ver der te dempen." Achter dempen komt dan te staan alsmede diegenen, die kunnen aantonen, dat zij op tosis van het oude raadsbesluit kosten hebben gemaakt, ien passende schadevergoeding toe te kennen." De be doeling is dus, dat ook vast ligt, dat de mensen, die op grond van eerdere besluiten bijv. in hun winkelpan den wijzigingen hebben aangebracht en werkelijke kos ten hebben gemaakt, op grond van een thans even tueel n.a.v. deze motie te nemen raadsbesluit kunnen komen met een schadeclaim. De Voorzitter: Wordt deze veranderde motie door dezelfden ondertekend, die ook de oorspronkelijke motie hebben getekend? De heer Van Haaren: Ja, mijnheer de Voorzitter. De hear SingelsmaIt is net ós doel noch wer wiid- weidieh op it forhael fan de Wethalder yn to gean, kwant ik leau, dat de noazen al teld binne; dat de I minsken al witte, hoe't se stimme sille en ik leau net, I dat it foar to kommen is, dat it Fliet tichtsmiten wurdt. I De hiele skiednis is winlik in rige fan forsinnen eu dér kin noch wol ien forsin by. Mar ik woe de Wethalder al dit freegje: Hokker plannen hawwe Jim- me krekt foar mei de binnenstêd? Ik haw sapas efkes in kaert fan 1962, leau ik fan de Stéboukundige Tsjinst oanhelle. Dér binne greate trochbraken op te- kene by Droevendal, de Keningsstrjitte en sa fierder nei de Iewal. Stiet dat fêst As it net fêst stiet, as it allegearre noch hwat dizenich is, dan moatte wy en toninter yn sokke situaesjes in dimping ta stan dy't net to herroppen is. Ik woe him dus kon- kreet freegje: Binne de plannen foar de binnenstêd bi- kend? En yn hoefier hat de niisneamde kaert wearde? De heer Bouma: Ik heb er behoefte aan, ook namens een der overige fractieleden, een soort stemverklaring af te leggen. Ik wil niet verder ingaan op de historie van het lliet en van de monumenten, die daar aan gelegen zijn. Dit is door de heren De Leeuw, Van Haaren en Singel sma voldoende duidelijk gedaan. Het enige wat ik nog zou willen zeggen is dit: Ook uit het antwoord van de Wethouder is mij niet ge bleken wat men na de eventuele demping van het Vliet van plan is. Er is m.i. geen enkele zekerheid voor de mensen, die aan het Vliet wonen, dat zij hun zaken- of andere panden kunnen behouden. Straks kan er een saneringsplan komen, waaruit blijkt, dat er grote delen van de bebouwing aan het Vliet zullen moeten verdwijnen. Er bestaat verder onzekerheid omtrent de omgeving van het Vliet. Het kan best zijn en dat blijkt ook ait de voorlopige schetstekening -, dat de hele Bis schopstraat en een groot deel van de omgeving van bet Molenpad moet verdwijnen. Welnu, dat zou voor de heer Heidinga dan aanleiding zijn tot juichen, want die zegt: Weg met die ouwe rotzooi! Ik meende trou wens, dat hij in een vroegere raadsvergadering nogal bewogen heeft gesproken over de woningen van de mensen van de Bisschopstraat. Ik berijp dit niet meer van hem. Ik meen, dat we met demping van het Vliet elke zekerheid zowel van de bewoners van het Vliet als van de bewoners van de straten daaromheen aantasten, wat bun panden betreft. Om die reden zal ik dus kiezen voor water in plaats van asfalt. De heer Engels: Ik heb zelden zo'n kater gehad bij ïaadsbesprekingen als vandaag. Voor mij is n.l. de ge schiedenis van de demping van het Vliet niet begonnen u 1965, maar bij de discussie, die, naar ik dacht, in 1963 is gehouden bij het structuurplan voor de binnen stad. Dit plan had de bedoeling niet alleen het Vliet, maar ook de Oostergracht en andere grachten te dem- fen. Tegen dat plan heb ik hier in de Raad gevochten a daarbij heb ik dezelfde argumentatie gebruikt als nu joor mijn collega De Leeuw en door mijn tegenvoeter van Axies wordt gebruikt. (Applaus publieke tribune; be Voorzitter hamert.) Toen staakten de stemmen en bat betekende bij een volgende raadsvergadering her stemming en(De heer Tiekstra (weth.): Dat ging 'ver de Zuidergrachtswal.) Over het gehele plan. (De beer Tiekstra (weth.): Nee.) Toen is er een alterna tief plan gekomen, omdat de discussies vastliepen. En li in dat alternatieve plan lag besloten de demping van het Vliet. En ik heb die demping toen geaccepteerd als wat men in „tegenwoordig Nederlands" noemt: „next best" en ik zie, dat Weth. Ten Brug zich dat herinnert. Dat was voor mij een zeer moeilijke beslis sing. Ik heb die genomen, omdat ik op dat moment een keuze moest maken. De stemming in 1965 is voor vele raadsleden, toen het officiële besluit genomen moest worden, de consequentie van die discussie geweest. Dat was het voor mij althans. In 1968 hebben we het bevestigd en nu, in 1970, staat het weer ter discussie. En dan laat men de dingen opnieuw in zich omgaan en dan realiseert men zich opnieuw wat collega De Leeuw naar mijn mening uitstekend heeft verwoord, n.l., dat het, cultureel gesproken, bijzonder droevig is wat we op het ogenblik doen. Maar dan moet men daar ook tegen afwegen de noodzaak, dat de burger in Leeuwarden toch enig houvast aan beleidsbeslissingen van de Raad heeft, ook, dat we het Vliet nu eenmaal half gedempt hebben en met een halve verkeersstroom komen te zitten en dat we toch iets zullen moeten. Dan moet men zich realiseren, dat, als men een keuze moet maken, men dan in ieder geval het water in de binnen stad moet open houden en moet proberen het verkeer af te remmen vóór die oude binnenstad en daarvoor moet men parkeerplaatsen creëren. Als ik dat alles tegen elkaar afweeg, dan vind ik persoonlijk met heel veel pijn in het hart, maar ik sta hier nu en, om een meer gebruikt woord te bezigen: „Ik kan niet anders". (De heer Heidinga: Dat zei Luther.) (Gelach) Hij be greep het onmiddellijk. Ik moet U zeggen, dat ik met een heel bezwaard gemoed, alles tegen elkaar afwe gende, meen tegen het voorstel van de heer Van Haaren c.s. te moeten stemmen. De heer Vellenga: De beide, door mij in eerste in stantie vertolkte standpunten, zoals die leefden in mijn fractie, zijn in deze tweede ronde nog weer eens ge formuleerd door twee collega's, de heren P. van der Veen en Bouma. En persoonlijk sta ik op het stand punt, dat de heer P. van der Veen heeft ingenomen en dat ook door de heer Engels naar voren is gebracht, vanuit de realiteit, vanuit de continuïteit en wat je daar verder over zou kunnen zeggen. Ik wil daar wel aan toevoegen, dat er bij degenen, die op dit moment menen, dat er toch nog gedempt zou moeten worden, een aantal zijn, op wie de hele beschouwing over de verkeersstructuur niet de meeste indruk maakt. Ook alles wat daarover is gezegd, wat de sportvelden Kal- verdijkje en de Camminghabuursterpolder betreft, is, geloof ik, dermate speculatief en nog in die mate toe komstmuziek, dat ik daarop mijn beslissing vanavond in genen dele zou willen baseren. Ik geloof, dat dat veel te ver zou voeren. Ik meen, dat twee elementen m.n. een rol moeten spelen: ten eerste, dat men in het verleden deze beslissing heeft genomen en een aantal keren heeft herhaald en dat er onvoldoende nieuwe argumenten zijn om daarvan af te wijken, in de tweede plaats, dat ik toch wel belang hecht aan wat men te genwoordig inspraak noemt en vandaar dus dat ik be paald onder de indruk ben gekomen van de groep di- rect-belanghebbenden, direct-betrokkenen, direct-aan- wonenden aan het Vliet, die ons j.l. vrijdagavond met veel argumentatie hebben gezegd, hoe zij over deze hele situatie denken. Ik geloof, dat we die dingen toch wel moeten „meenemen" en dat je op een bepaald mo ment kan vragen: Wat doen we nu? Mijn fractie valt op dit punt uiteen. Omdat er zoveel onzekerheid is, klampt een aantal leden zich vast aan het punt van de zekerheid: We hebben eenkeer dat be sluit genomen. En anderen zeggen: Omdat er zoveel onzekerheid is, kun je beter in alle betekenissen van het woord de zaak open laten. Daar ligt eigenlijk het grote verschilpunt. En dat zal dus met zich meebren gen, dat een aantal van mijn fractiegenoten voor de moties van de heer Van Haaren c.s. zal stemmen en een aantal anderen tegen. De heer Rijpma: Ik kan het deze keer niet opbren gen om, zoals de vorige keer, voor het voorstel van B. en W. te stemmen. Ik zal dus deze keer stemmen voor de motie-Van Haaren. Ik meen, dat het feit, dat een beslissing van de Raad opnieuw ter discussie is gesteld, ook de vrijheid inhoudt op dit moment een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1970 | | pagina 6