10
11
De heer De Jong (weth.): Het gaat hier om een
aantal rangen, waarvan de uitloop iets hoger gesteld
wordt dan de tegenwoordige. De heer Jansma vraagt,
of dat ook consequenties heeft voor degenen, die la
gere rangen hebben. Dat zal voor een aantal functio
narissen in naaste lagere rangen ongetwijfeld wel zo
zijn, neem ik aan het ligt althans wel in de bedoe
ling maar ik zou niet willen zeggen, dat dit auto
matisch het geval is. Dat hangt o.a. van de taakbe-
oordeling af; er zijn meer factoren, die hier van in
vloed zijn. Inderdaad worden alle functies van hen, die
in loondienst bij de Gemeente zijn, van jaar tot jaar in
de promotiecommissie en in de werkclassificatiecom-
missie op hun eigen merites beoordeeld. Op deze wijze
is ook de schaalverbetering voor de onderhavige func
ties tot stand gekomen.
Of de schaalverbetering voor functionarissen in
naaste lagere rangen ook per 1 januari al ingaat
Het is best mogelijk. De promotiecommissie is net met
haar werk klaar. Alle personeelsleden zijn „bekeken"
en er is rekening gehouden met de wijzigingen die zijn
aangebracht in de uitloop van sommige rangen. Voor
zover er dus nu al consequenties zijn, is daar reeds
rekening mee gehouden per 1 januari.
De hear Jansma: De Wethalder hat it oer pro
moasje, mar dêr giet it my net om; it giet my om it
weagjen fan de funksje. Dêr giet it by de amtners,
bidoeld yn it foarlizzende bislüt, ek om. Ik haw dus
foar de legere amtners net in promoasje, mar in he-
gere ynpassing op it each.
De heer De Jong (weth.)Dat is nu juist het mis
verstand, dat uit het gebruik van bepaalde woorden
voortkomt. Het is wèl een zaak van promotiebeleid,
ook de kwestie van inpassing. We hebben een promo
tiecommissie en een werkclassificatiecommissie. De
promotiecommissie houdt zich bezig met hen, die in de
salarisschalen zijn opgenomen, en de werkclassificatie
commissie met degenen, die in de loongroepen vallen.
Voor deze beide groeperingen worden het promotiebe
leid en het werkclassificatiebeleid gebaseerd op de
functiewaardering. Wat hier wordt voorgesteld, staat
dus niet los van het promotiebeleid. Het is in het ge
heel geïntegreerd.
De Voorzitter: Het is een kwestie van begripsaan
duidingen. Ook wat U bedoelt, mijnheer Jansma, n.l.
de bevorderingen, die echt „gewogen" worden naar het
wezen van de functie zelf, die men bekleedt, dus niet
de promotie door het bekleden van een functie die in
een hogere schaal komt, worden in de promotiecom
missie behandeld.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering
voor de koffiepauze.
De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergade
ring.
Punten 23 en 24 (bijlagen nos. 409 en 411).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 25 (bijlage no. 417).
De heer Snel: Het voorliggende stuk heeft m.i.
twee aspecten: le de verkeerstechnische kanten en 2e
de belangen van de omwonenden.
Verkeerstechnisch biedt het plan een aantal voorde
len: de bussen blijven uit de binnenstad, terwijl de
buspassagiers binnen redelijke afstand van het cen
trum een halte blijven behouden, waarmee niet gezegd
wil zijn, dat openbaar vervoer bij voorkeur uit de bin
nenstad geweerd wordt. Ik dacht integendeel. Ook de
voorzieningen voor de passagiers worden t.o.v.
de huidige situatie belangrijk verbeterd. Nu stelt
de raadsbrief, dat het betreffende stuk Wester
singel voor alle verkeer wordt gesloten. Ik zou
graag van de Wethouder vernemen, of het niet
mogelijk is, dat het langzame verkeer van dit
weggedeelte gebruik blijft maken. Hiervoor zijn m.i.
een aantal argumenten aan te voeren: le indien alle
verkeer gebruik moet maken van de Pier Pander-
straat, dan geeft dit een extra belasting bij de
voorrangskruising Harlingersingel-Pier Panderstraat.
Nu staan er bij de kruising Harlingersingel en het
betreffende stuk Westersingel verkeerslichten. Deze
zullen ook in de nieuwe situatie blijven functioneren,
maar hun taak zal aanzienlijk beperkter zijn dan nu
het geval is. Want de bussen zullen hier waarschijnlijk
toch maar één a twee keer per uur gebruik van ma
ken. Het langzame verkeer kan dan met behulp van
deze verkeerslichten aanzienlijk gemakkelijker door
stromen. Nu kan men zeggen, dat de weg hier maar
4 m breed is, en dat is dan wel zo, maar ook als de
bussen er staan, blijft er toch nog altijd ruimschoots
iy2 m over. Dat is m.i. voor het passeren van fietsers
en bromfietsers meer dan voldoende.
Een tweede argument is de aanwezigheid van de
werkplaats voor fietsen en bromfietsen van de fa. Ja
ger. Dit brengt mij dan meteen op de belangen van de
omwonenden. Hier wordt een stuk weg afgesloten en de
direct-betrokkenen vernemen dit dan uit de krant. Het
is toch eigenlijk te gek, dat in dit en soortgelijke ge
vallen niet vooraf met de belanghebbenden wordt ge
sproken. Deze mensen hebben precariorechten te be
talen en de fa. Jager heeft zelfs een bouwvergunning
voor het bouwen van een garage met een uitrit op de
Westersingel. Kortom, wij zijn van mening, dat deze
kwestie eleganter gespeeld had moeten worden. De eni
ge partij, weermee overleg is gepleegd, zijn de buson
dernemingen. In dit verband zou ik ook nog willen in
formeren, of overwogen is de bushalte te verplaatsen
naar bijv. het bredere stuk van de Westersingel tegen
over de Molenstraat. Ook zou ik graag willen weten,
of overwogen is de halte weer terug te brengen naar
de oorspronkelijke plaats tegenover het Gerechtsge
bouw.
Tenslotte zou ik willen weten, of de initiatiefnemers,
dus de busmaatschappijen, ook nog bijdragen in de
kosten.
De heer Van Haaren: Ik heb wel eens het gevoel
niet helemaal normaal te zijn of tegen de bierkaai te
vechten, als ik merk, dat denkbeelden en plannen, die
binnen Axies zoveel instemming vinden, zo weinig aan
slaan bij de leden van deze Raad, die toch de Leeuwar
der bevolking vertegenwoordigen.
Wij waren al bij eerste lezing tegen Uw voorstel een
bushalte in te richten aan de Westersingel, omdat wij
vinden, dat het openbaar vervoer zijn halteplaatsen zo
dicht mogelijk bij het centrum moet hebben, terwijl
het autoverkeer in dit centrum dient te worden be
perkt.
Bij het Wilhelminaplein tegenover het Gerechtsge
bouw bestaat reeds een uitstekende bushalte, zodat wij
het waanzin vonden, dat deze halte een parkeeer
plaats voor enkele auto's moest worden en dat
voor f 61.500,een halte aan de Westersingel zou
moeten worden ingericht, die veel verder van het hart
van de stad verwijderd is. Wij hadden dan ook weinig
begrip voor Uw argument, dat de busondernemingen
alles voelen voor een halte aan de Westersingel, om
dat wij ervan overtuigd zijn, dat uit het oogpunt van
service-verlening aan het publiek de halte tegenover
het Gerechtsgebouw duidelijk voorkeur verdient. Het
doet ons dan ook veel genoegen, dat de Commissie
Centrum Winkeliers, die ik in het algemeen veel eer
der tot de aanhang van de V.V.D. dan tot die van
Axies reken, het dit keer van harte met onze ziens
wijze eens was.
Wij vragen U t.b.v. het publiek dat naar het cen
trum wil om te winkelen, dan ook mèt de Commissie
Centrum Winkeliers, die aan ons een brief heeft ge
richt, om Axies te steunen en te besluiten de halte
tegenover het Gerechtsgebouw weer in ere te herstel
len en Uw voorstel in te trekken.
Ook wil ik wijzen op de brief van de N.V. Meinesz
te Harlingen en van de fa. Jager, waarover de heer
Snel al heeft gesproken.
Dat het bedrag van f 45.000,beter gereserveerd
zou kunnen worden als een eerste bijdrage om te ko
men tot een parkeergarage dichtbij het centrum en
dat het bedrag van f 16.500,dat ten laste van de
Energiebedrijven zou komen, beter zou kunnen worden
besteed aan verbetering van de verlichting op het
Wilhelminaplein, zijn wij met de Commissie Centrum
Winkeliers eens, al hebben wij nog andere en dringen
der prioriteiten zoals bijv. het open jeugdcentrum van
Hypopotamus en al weten wij, dat door het intrekken
of afstemmen van Uw voorstel het bedrag van
f 61.500,niet plotseling voor andere doeleinden be
schikbaar komt.
De heer Schaafsma: Ik vraag me af, wat de be
doeling is van de verplaatsing van deze halte in het
licht van de verbreding van de Prins Hendrikbrug. Ik
meende toch, dat dit de inleiding zou betekenen van
de verbreding van de Prins Hendrikstraat, zodat dus
het argument, dat in de raadsbrief wordt genoemd,
dat de te nauwe Prins Hendrikstraat op het ogenblik
deel zou hebben aan het verleggen van de interlokale
busroutes, voor mij géén argument kan zijn. Het zou
trouwens toch wel goed zijn, dit punt hierbij eens te
bekijken. Dan komen we tenminste ook nog eens van
dat oud zeer af en weet de middenstand ook in dat
opzicht waar hij aan toe is. Het gaat volgens mij niet
aan, een busdienst, die door de binnenstad rijdt en vrij
centraal een halte had, te gaan verleggen naar de Wes
tersingel. We maken kosten, nadat we die al gemaakt
hebben nog luttele jaren terug bij het Gerechts
hof, eigenlijk om niets. Want welke categorie krijgt
hierdoor een betere service? Dat is alleen de busonder-
r.emer, die langs de Lange Marktstraat en de Wester-
singel iets vlugger zijn buitenwijken en dus zijn
lijndienst bereikt. Niet de klant, want de passagiers
voor de ziekenhuizen en voor het noord-west-kwartier
van de stad hadden bij de Harlingerstraatweg en het
begin van de Mr. P. J. Troelstraweg hun eigen halte,
waar ze uiteindelijk óók konden instappen. We benade
len de klant, die van de Wirdumerdijk en het oostelijk
deel van de Nieuwestad nu langs de hele Nieuwestad
en over de Vrouwenpoortsbrug moet zeulen met zijn
inkopen en eindelijk hè, hè zijn halte bereikt.
Dit gaat ons in eerste aanleg wel f 61.500,— kosten,
wat ik een te laag bedrag vind. Dit zijn n.l. alleen de
kosten van het aanleggen van deze, naar mijn idee
overbodige, bushalte. Daar komt dan aanstonds, dacht
ik, opgelegd bij het knelpunt Pier Panderstraat-Har-
lingersingel, waar èn het langzame verkeer, waar ook
de eerste spreker even op gewezen heeft, èn het snelle
verkeer de Harlingersingel opgedrukt moet worden.
En dat betekent binnen afzienbare tijd verkeerslichten,
hoewel we deze kosten even kunnen uitstellen. Maar
we moeten ook uiteindelijk de zaak bij het Gerechts
hof opruimen. Dat komt ook geld te kosten. En waar
voor, vraag ik me af. Ik heb eigenlijk het vage idee,
dat we beter af zouden zijn met terug te keren tot de
oude situatie, die we hadden, toen L.A.B.O. en NOF
op de gezamenlijke lijn Leeuwarden-Stiens elkaar aar
dig de klanten wisten af te vangen. Nu de zaak onder
de gezamenlijke vaan van de Nederlandse Spoorwegen
ójdt, draaien we maar plotsklaps de wijzers van de
klok een klein beetje terug en leiden we deze route
buiten de stad om.
Ik kan met dit voorstel niet meegaan en ik hoop
dan ook, dat B. en W. het terugnemen.
De heer Eijgelaar: Ook mijn fractie is bepaald niet
gelukkig met Uw voorstel tot het inrichten van een
halteplaats voor interlokale autobusdiensten aan de
ft estersingel. „De noodgedwongen tijdelijke maatregel,"
zo staat in de toelichting, „blijkt in de praktijk zeer
goed te voldoen en daarom hebben de busondernemin
gen de wens te kennen gegeven de tijdelijke oplossing
definitief te maken." Dat deze oplossing de autobus-
ondernemingen goed bevalt, betekent natuurlijk niet,
dat 't die andere belanghebbenden eveneens goed bevalt.
Het tegendeel is het geval. Uit een door ons ontvan
gen schrijven van de Leeuwarder Centrumwinkeliers
en van de N.V. Meinesz is ons duidelijk gebleken, dat
'egen handhaving van de halteplaats op de Wester
singel zeer grote bezwaren bestaan, bezwaren, die door
wijn fractie worden gedeeld. Ook al zou de aan de
H.V. Meinesz verleende gunst, t.w. recht van trottoir-
en straatovergang over de Westersingel, gebruik van
aanlegplaats voor boten en opslagrecht van 10 m
wallengte voor aan- en afvoer van materiaal, op korte
termijn ongedaan gemaakt kunnen worden, dan nog is
het de vraag, of dat verantwoord zou zijn. Immers,
een van de redenen, waarom de N.V. Memesz het pand
aan de Westersingel heeft gekocht en daarvoor grote
investeringen heeit gedaan, was het feit, dat men daar
mogenjKheden had voor een goede bedrijfsvoering,
mogenjkiieden, welke, althans gedeeltelijK, weggeno
men zullen worden, ais het voorstel van B. en W. door
de Raad zal worden aanvaard, zodat de N.V. Memesz
belangrijke schade zou worden toegebracht. En dit
terwijl de fa. Meinesz na informatie voordat het pand
enkeie maanden geleden werd gekocnt, is meege
deeld, dat de daar aanwezige auto bushalte tijdelijk zou
zijn. (De heer Xiekstra (weth.)Zouüt U mij Kunnen
zeggen, wie die mededeling heeft gedaan Ik lieu van
morgen van deze firma gehoord, dat zij deze toezeg
ging gekregen had, voordat zij tot aankoop is overge
gaan. Het zou kunnen zijn, dat de makelaar de mede
deling heeft gedaan, die dan misschien op gezag van
het Gemeentebestuur heeft gehandeld, maar dat weet
ik niet. (De heer Xiekstra (weth.jIk heb n.l. de fa.
Meinesz vrijdagochtend omtrent de mededeling van het
Gemeentebestuur aan de betreffende makelaar volle
dig geinformeerd en daarbij is niet gebleken, dat er
verschil van opvatting was.) Ik heb dit dus vanmorgen
van de fa. Meinesz gehoord. De naast de fa. Meinesz
gevestigde fa. Jager heeft nog onlangs een bouwver
gunning gekregen met recht van uitrit het is ook
ai eerder genoemd door de heer Snel op de Wester
singel. Ook deze firma zal de nodige schade onder
vinden, als het voorstel van B. en W. wordt aangeno
men. En uit een schrijven, dat ik zojuist van de fa.
Jager heb ontvangen, blijkt een en ander ook duidelijk.
Een grote groep van de belanghebbenden, n.l. een
deel van de autobuspassagiers, is o.i. eveneens meer
gediend met een instaphalte op het Wilhelminaplein
dan met die op de Westersingel. Bovendien lijkt het
ons ongewenst het openbaar vervoer uit de binnenstad
te weren t.b.v. het andere verkeer, ook als dat inter
lokale busdiensten zijn. Het is o.i. geen oplossing van
het verkeersprobleem, als deze bussen een andere route
volgen.
Wij zijn dan ook van mening, dat dit voorstel het
algemeen belang bepaald niet dient. Integendeel. En
het lijkt ons daarom ongewenst, hiervoor in eerste in
stantie meer dan f 60.000,uit te geven, want in de
toekomst zal daar waarschijnlijk nog wel het een en
ander bij komen.
Mevr. Dijkstra-BethleheinTijdens de bouw van de
Prins Hendrikbrug zijn de interlokale busdiensten om
gelegd via de Westersingel enz. De autobusondeme-
mingen hebben de wens te kennen gegeven de tijdelijke
halte aan de Westersingel tot definitieve halteplaats
aan te wijzen. Mogelijk, dat dit voor de autobusonder
nemingen een betere route is: geen druk verkeer, geen
stoplichten en tijdsbesparing. Maar ik vraag mij af
Wat voor belang' hebben de passagiers hierbij En ik
denk: voor een groot gedeelte geen enkel belang. Vele
personen van buiten de stad doen hun inkopen in
Leeuwarden en in dit verband is volgens mij de halte
tegenover het Gerechtsgebouw de aangewezen plaats.
Men is dan meteen in het centrum. En ook de midden
stand is hierbij gebaat. Vandaar, dat ik voor het hand
haven van de halteplaats tegenover het Gerechtsge
bouw ben.
De heer Tiekstra (weth.): Toen destijds het is
in 1968 geweest de Prins Hendrikbrug gesloten
moest worden voor het zware verkeer, is overleg ge
pleegd met de busondernemingen over de projectie van
een nieuwe instaphalte voor haar busdiensten. Daarbij
is toentertijd gekozen voor de thans in gebruik zijnde
plaats, zeer duidelijk als een tijdelijke oplossing, om
dat men uiteraard ten eerste moest zien, hoe deze halte
ging functioneren en ten tweede moest constateren,
wat de gevolgen waren voor de uitoefening van het
bedrijf. Maar wat ook belangrijk is, wij van onze kant
moesten weten, welke de effecten waren van de ver
legging van de routes van deze diensten door de stad
naar de Westersingel. Gebleken is, dat de instaphalte
aan de Westersingel, die tot gevolg had, dat de instap-
haltes aan het Wilhelminaplein en de Harlingerstraat
weg buiten functie geraakten, zeer duidelijk een ver
betering voor de uitoefening van het bedrijf was. An-