10 11 De heer De Jong (weth.): Het gaat hier om een aantal rangen, waarvan de uitloop iets hoger gesteld wordt dan de tegenwoordige. De heer Jansma vraagt, of dat ook consequenties heeft voor degenen, die la gere rangen hebben. Dat zal voor een aantal functio narissen in naaste lagere rangen ongetwijfeld wel zo zijn, neem ik aan het ligt althans wel in de bedoe ling maar ik zou niet willen zeggen, dat dit auto matisch het geval is. Dat hangt o.a. van de taakbe- oordeling af; er zijn meer factoren, die hier van in vloed zijn. Inderdaad worden alle functies van hen, die in loondienst bij de Gemeente zijn, van jaar tot jaar in de promotiecommissie en in de werkclassificatiecom- missie op hun eigen merites beoordeeld. Op deze wijze is ook de schaalverbetering voor de onderhavige func ties tot stand gekomen. Of de schaalverbetering voor functionarissen in naaste lagere rangen ook per 1 januari al ingaat Het is best mogelijk. De promotiecommissie is net met haar werk klaar. Alle personeelsleden zijn „bekeken" en er is rekening gehouden met de wijzigingen die zijn aangebracht in de uitloop van sommige rangen. Voor zover er dus nu al consequenties zijn, is daar reeds rekening mee gehouden per 1 januari. De hear Jansma: De Wethalder hat it oer pro moasje, mar dêr giet it my net om; it giet my om it weagjen fan de funksje. Dêr giet it by de amtners, bidoeld yn it foarlizzende bislüt, ek om. Ik haw dus foar de legere amtners net in promoasje, mar in he- gere ynpassing op it each. De heer De Jong (weth.)Dat is nu juist het mis verstand, dat uit het gebruik van bepaalde woorden voortkomt. Het is wèl een zaak van promotiebeleid, ook de kwestie van inpassing. We hebben een promo tiecommissie en een werkclassificatiecommissie. De promotiecommissie houdt zich bezig met hen, die in de salarisschalen zijn opgenomen, en de werkclassificatie commissie met degenen, die in de loongroepen vallen. Voor deze beide groeperingen worden het promotiebe leid en het werkclassificatiebeleid gebaseerd op de functiewaardering. Wat hier wordt voorgesteld, staat dus niet los van het promotiebeleid. Het is in het ge heel geïntegreerd. De Voorzitter: Het is een kwestie van begripsaan duidingen. Ook wat U bedoelt, mijnheer Jansma, n.l. de bevorderingen, die echt „gewogen" worden naar het wezen van de functie zelf, die men bekleedt, dus niet de promotie door het bekleden van een functie die in een hogere schaal komt, worden in de promotiecom missie behandeld. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de koffiepauze. De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergade ring. Punten 23 en 24 (bijlagen nos. 409 en 411). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 25 (bijlage no. 417). De heer Snel: Het voorliggende stuk heeft m.i. twee aspecten: le de verkeerstechnische kanten en 2e de belangen van de omwonenden. Verkeerstechnisch biedt het plan een aantal voorde len: de bussen blijven uit de binnenstad, terwijl de buspassagiers binnen redelijke afstand van het cen trum een halte blijven behouden, waarmee niet gezegd wil zijn, dat openbaar vervoer bij voorkeur uit de bin nenstad geweerd wordt. Ik dacht integendeel. Ook de voorzieningen voor de passagiers worden t.o.v. de huidige situatie belangrijk verbeterd. Nu stelt de raadsbrief, dat het betreffende stuk Wester singel voor alle verkeer wordt gesloten. Ik zou graag van de Wethouder vernemen, of het niet mogelijk is, dat het langzame verkeer van dit weggedeelte gebruik blijft maken. Hiervoor zijn m.i. een aantal argumenten aan te voeren: le indien alle verkeer gebruik moet maken van de Pier Pander- straat, dan geeft dit een extra belasting bij de voorrangskruising Harlingersingel-Pier Panderstraat. Nu staan er bij de kruising Harlingersingel en het betreffende stuk Westersingel verkeerslichten. Deze zullen ook in de nieuwe situatie blijven functioneren, maar hun taak zal aanzienlijk beperkter zijn dan nu het geval is. Want de bussen zullen hier waarschijnlijk toch maar één a twee keer per uur gebruik van ma ken. Het langzame verkeer kan dan met behulp van deze verkeerslichten aanzienlijk gemakkelijker door stromen. Nu kan men zeggen, dat de weg hier maar 4 m breed is, en dat is dan wel zo, maar ook als de bussen er staan, blijft er toch nog altijd ruimschoots iy2 m over. Dat is m.i. voor het passeren van fietsers en bromfietsers meer dan voldoende. Een tweede argument is de aanwezigheid van de werkplaats voor fietsen en bromfietsen van de fa. Ja ger. Dit brengt mij dan meteen op de belangen van de omwonenden. Hier wordt een stuk weg afgesloten en de direct-betrokkenen vernemen dit dan uit de krant. Het is toch eigenlijk te gek, dat in dit en soortgelijke ge vallen niet vooraf met de belanghebbenden wordt ge sproken. Deze mensen hebben precariorechten te be talen en de fa. Jager heeft zelfs een bouwvergunning voor het bouwen van een garage met een uitrit op de Westersingel. Kortom, wij zijn van mening, dat deze kwestie eleganter gespeeld had moeten worden. De eni ge partij, weermee overleg is gepleegd, zijn de buson dernemingen. In dit verband zou ik ook nog willen in formeren, of overwogen is de bushalte te verplaatsen naar bijv. het bredere stuk van de Westersingel tegen over de Molenstraat. Ook zou ik graag willen weten, of overwogen is de halte weer terug te brengen naar de oorspronkelijke plaats tegenover het Gerechtsge bouw. Tenslotte zou ik willen weten, of de initiatiefnemers, dus de busmaatschappijen, ook nog bijdragen in de kosten. De heer Van Haaren: Ik heb wel eens het gevoel niet helemaal normaal te zijn of tegen de bierkaai te vechten, als ik merk, dat denkbeelden en plannen, die binnen Axies zoveel instemming vinden, zo weinig aan slaan bij de leden van deze Raad, die toch de Leeuwar der bevolking vertegenwoordigen. Wij waren al bij eerste lezing tegen Uw voorstel een bushalte in te richten aan de Westersingel, omdat wij vinden, dat het openbaar vervoer zijn halteplaatsen zo dicht mogelijk bij het centrum moet hebben, terwijl het autoverkeer in dit centrum dient te worden be perkt. Bij het Wilhelminaplein tegenover het Gerechtsge bouw bestaat reeds een uitstekende bushalte, zodat wij het waanzin vonden, dat deze halte een parkeeer plaats voor enkele auto's moest worden en dat voor f 61.500,een halte aan de Westersingel zou moeten worden ingericht, die veel verder van het hart van de stad verwijderd is. Wij hadden dan ook weinig begrip voor Uw argument, dat de busondernemingen alles voelen voor een halte aan de Westersingel, om dat wij ervan overtuigd zijn, dat uit het oogpunt van service-verlening aan het publiek de halte tegenover het Gerechtsgebouw duidelijk voorkeur verdient. Het doet ons dan ook veel genoegen, dat de Commissie Centrum Winkeliers, die ik in het algemeen veel eer der tot de aanhang van de V.V.D. dan tot die van Axies reken, het dit keer van harte met onze ziens wijze eens was. Wij vragen U t.b.v. het publiek dat naar het cen trum wil om te winkelen, dan ook mèt de Commissie Centrum Winkeliers, die aan ons een brief heeft ge richt, om Axies te steunen en te besluiten de halte tegenover het Gerechtsgebouw weer in ere te herstel len en Uw voorstel in te trekken. Ook wil ik wijzen op de brief van de N.V. Meinesz te Harlingen en van de fa. Jager, waarover de heer Snel al heeft gesproken. Dat het bedrag van f 45.000,beter gereserveerd zou kunnen worden als een eerste bijdrage om te ko men tot een parkeergarage dichtbij het centrum en dat het bedrag van f 16.500,dat ten laste van de Energiebedrijven zou komen, beter zou kunnen worden besteed aan verbetering van de verlichting op het Wilhelminaplein, zijn wij met de Commissie Centrum Winkeliers eens, al hebben wij nog andere en dringen der prioriteiten zoals bijv. het open jeugdcentrum van Hypopotamus en al weten wij, dat door het intrekken of afstemmen van Uw voorstel het bedrag van f 61.500,niet plotseling voor andere doeleinden be schikbaar komt. De heer Schaafsma: Ik vraag me af, wat de be doeling is van de verplaatsing van deze halte in het licht van de verbreding van de Prins Hendrikbrug. Ik meende toch, dat dit de inleiding zou betekenen van de verbreding van de Prins Hendrikstraat, zodat dus het argument, dat in de raadsbrief wordt genoemd, dat de te nauwe Prins Hendrikstraat op het ogenblik deel zou hebben aan het verleggen van de interlokale busroutes, voor mij géén argument kan zijn. Het zou trouwens toch wel goed zijn, dit punt hierbij eens te bekijken. Dan komen we tenminste ook nog eens van dat oud zeer af en weet de middenstand ook in dat opzicht waar hij aan toe is. Het gaat volgens mij niet aan, een busdienst, die door de binnenstad rijdt en vrij centraal een halte had, te gaan verleggen naar de Wes tersingel. We maken kosten, nadat we die al gemaakt hebben nog luttele jaren terug bij het Gerechts hof, eigenlijk om niets. Want welke categorie krijgt hierdoor een betere service? Dat is alleen de busonder- r.emer, die langs de Lange Marktstraat en de Wester- singel iets vlugger zijn buitenwijken en dus zijn lijndienst bereikt. Niet de klant, want de passagiers voor de ziekenhuizen en voor het noord-west-kwartier van de stad hadden bij de Harlingerstraatweg en het begin van de Mr. P. J. Troelstraweg hun eigen halte, waar ze uiteindelijk óók konden instappen. We benade len de klant, die van de Wirdumerdijk en het oostelijk deel van de Nieuwestad nu langs de hele Nieuwestad en over de Vrouwenpoortsbrug moet zeulen met zijn inkopen en eindelijk hè, hè zijn halte bereikt. Dit gaat ons in eerste aanleg wel f 61.500,— kosten, wat ik een te laag bedrag vind. Dit zijn n.l. alleen de kosten van het aanleggen van deze, naar mijn idee overbodige, bushalte. Daar komt dan aanstonds, dacht ik, opgelegd bij het knelpunt Pier Panderstraat-Har- lingersingel, waar èn het langzame verkeer, waar ook de eerste spreker even op gewezen heeft, èn het snelle verkeer de Harlingersingel opgedrukt moet worden. En dat betekent binnen afzienbare tijd verkeerslichten, hoewel we deze kosten even kunnen uitstellen. Maar we moeten ook uiteindelijk de zaak bij het Gerechts hof opruimen. Dat komt ook geld te kosten. En waar voor, vraag ik me af. Ik heb eigenlijk het vage idee, dat we beter af zouden zijn met terug te keren tot de oude situatie, die we hadden, toen L.A.B.O. en NOF op de gezamenlijke lijn Leeuwarden-Stiens elkaar aar dig de klanten wisten af te vangen. Nu de zaak onder de gezamenlijke vaan van de Nederlandse Spoorwegen ójdt, draaien we maar plotsklaps de wijzers van de klok een klein beetje terug en leiden we deze route buiten de stad om. Ik kan met dit voorstel niet meegaan en ik hoop dan ook, dat B. en W. het terugnemen. De heer Eijgelaar: Ook mijn fractie is bepaald niet gelukkig met Uw voorstel tot het inrichten van een halteplaats voor interlokale autobusdiensten aan de ft estersingel. „De noodgedwongen tijdelijke maatregel," zo staat in de toelichting, „blijkt in de praktijk zeer goed te voldoen en daarom hebben de busondernemin gen de wens te kennen gegeven de tijdelijke oplossing definitief te maken." Dat deze oplossing de autobus- ondernemingen goed bevalt, betekent natuurlijk niet, dat 't die andere belanghebbenden eveneens goed bevalt. Het tegendeel is het geval. Uit een door ons ontvan gen schrijven van de Leeuwarder Centrumwinkeliers en van de N.V. Meinesz is ons duidelijk gebleken, dat 'egen handhaving van de halteplaats op de Wester singel zeer grote bezwaren bestaan, bezwaren, die door wijn fractie worden gedeeld. Ook al zou de aan de H.V. Meinesz verleende gunst, t.w. recht van trottoir- en straatovergang over de Westersingel, gebruik van aanlegplaats voor boten en opslagrecht van 10 m wallengte voor aan- en afvoer van materiaal, op korte termijn ongedaan gemaakt kunnen worden, dan nog is het de vraag, of dat verantwoord zou zijn. Immers, een van de redenen, waarom de N.V. Memesz het pand aan de Westersingel heeft gekocht en daarvoor grote investeringen heeit gedaan, was het feit, dat men daar mogenjKheden had voor een goede bedrijfsvoering, mogenjkiieden, welke, althans gedeeltelijK, weggeno men zullen worden, ais het voorstel van B. en W. door de Raad zal worden aanvaard, zodat de N.V. Memesz belangrijke schade zou worden toegebracht. En dit terwijl de fa. Meinesz na informatie voordat het pand enkeie maanden geleden werd gekocnt, is meege deeld, dat de daar aanwezige auto bushalte tijdelijk zou zijn. (De heer Xiekstra (weth.)Zouüt U mij Kunnen zeggen, wie die mededeling heeft gedaan Ik lieu van morgen van deze firma gehoord, dat zij deze toezeg ging gekregen had, voordat zij tot aankoop is overge gaan. Het zou kunnen zijn, dat de makelaar de mede deling heeft gedaan, die dan misschien op gezag van het Gemeentebestuur heeft gehandeld, maar dat weet ik niet. (De heer Xiekstra (weth.jIk heb n.l. de fa. Meinesz vrijdagochtend omtrent de mededeling van het Gemeentebestuur aan de betreffende makelaar volle dig geinformeerd en daarbij is niet gebleken, dat er verschil van opvatting was.) Ik heb dit dus vanmorgen van de fa. Meinesz gehoord. De naast de fa. Meinesz gevestigde fa. Jager heeft nog onlangs een bouwver gunning gekregen met recht van uitrit het is ook ai eerder genoemd door de heer Snel op de Wester singel. Ook deze firma zal de nodige schade onder vinden, als het voorstel van B. en W. wordt aangeno men. En uit een schrijven, dat ik zojuist van de fa. Jager heb ontvangen, blijkt een en ander ook duidelijk. Een grote groep van de belanghebbenden, n.l. een deel van de autobuspassagiers, is o.i. eveneens meer gediend met een instaphalte op het Wilhelminaplein dan met die op de Westersingel. Bovendien lijkt het ons ongewenst het openbaar vervoer uit de binnenstad te weren t.b.v. het andere verkeer, ook als dat inter lokale busdiensten zijn. Het is o.i. geen oplossing van het verkeersprobleem, als deze bussen een andere route volgen. Wij zijn dan ook van mening, dat dit voorstel het algemeen belang bepaald niet dient. Integendeel. En het lijkt ons daarom ongewenst, hiervoor in eerste in stantie meer dan f 60.000,uit te geven, want in de toekomst zal daar waarschijnlijk nog wel het een en ander bij komen. Mevr. Dijkstra-BethleheinTijdens de bouw van de Prins Hendrikbrug zijn de interlokale busdiensten om gelegd via de Westersingel enz. De autobusondeme- mingen hebben de wens te kennen gegeven de tijdelijke halte aan de Westersingel tot definitieve halteplaats aan te wijzen. Mogelijk, dat dit voor de autobusonder nemingen een betere route is: geen druk verkeer, geen stoplichten en tijdsbesparing. Maar ik vraag mij af Wat voor belang' hebben de passagiers hierbij En ik denk: voor een groot gedeelte geen enkel belang. Vele personen van buiten de stad doen hun inkopen in Leeuwarden en in dit verband is volgens mij de halte tegenover het Gerechtsgebouw de aangewezen plaats. Men is dan meteen in het centrum. En ook de midden stand is hierbij gebaat. Vandaar, dat ik voor het hand haven van de halteplaats tegenover het Gerechtsge bouw ben. De heer Tiekstra (weth.): Toen destijds het is in 1968 geweest de Prins Hendrikbrug gesloten moest worden voor het zware verkeer, is overleg ge pleegd met de busondernemingen over de projectie van een nieuwe instaphalte voor haar busdiensten. Daarbij is toentertijd gekozen voor de thans in gebruik zijnde plaats, zeer duidelijk als een tijdelijke oplossing, om dat men uiteraard ten eerste moest zien, hoe deze halte ging functioneren en ten tweede moest constateren, wat de gevolgen waren voor de uitoefening van het bedrijf. Maar wat ook belangrijk is, wij van onze kant moesten weten, welke de effecten waren van de ver legging van de routes van deze diensten door de stad naar de Westersingel. Gebleken is, dat de instaphalte aan de Westersingel, die tot gevolg had, dat de instap- haltes aan het Wilhelminaplein en de Harlingerstraat weg buiten functie geraakten, zeer duidelijk een ver betering voor de uitoefening van het bedrijf was. An-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1970 | | pagina 7