4 Punt 1. De notulen worden onveranderd vastgesteld. Punt 2. De heer P. P. de Jong (secr.)Er is bericht van verhindering ontvangen van de heer P. van der Veen. Rondgezonden mededelingen. Sub A en B. Deze rapporten worden voor kennisgeving aan- nomen. Sub C. Deze berichten worden voor kennisgeving aange- genomen. Sub D. De heer Kijpma: Voor zover ik kan nagaan, woont adressant in een huis van een rijtje, dat niet door de Ge meente behoeit te worden aangekocht i.v.m. het vast te stellen bestemmingspian-Huizum. Het zijn nog knappe huizen, echter gebouwd zonder paalfundei'ing in een tqd met nog weinig, licht, lokaal verkeer. De Huizumor- iaan heeft een klinkerbestrating en een waarschijnlijk licht zandbed, is derhalve nog steeds alleen toegerust voor lokaal, licht verkeer. Op dit moment wordt de straat gebruikt voor veel zwaarder verkeer: trailers, zand- en grindauto's, dreunende stadsbussen iedere 20 minuten. De bestrating wordt keer op keer vernield. Als de werkzaamheden aan de kruising Aldlansdyk- Drachten beginnen, zal de Aldlansdyk waarschijnlijk tijdelijk afgesloten worden en zal het verkeer door het dorp Huizum en de Huizumerlaan nog wel toenemen. Door een parkeerverbod aan één zjjde moet alle ver keer over één weghelft. Van het dorp komend verkeer moet tegenliggers laten voorgaan. En dat betekent op trekken, afremmen, uitwijken, optrekken, afremmen enz. Aan dit verkeer gaat iedere weg te gronde, tenzij die op een zeer moderne wijze wordt gefundeerd. En de aanleg van de nieuwe Huizumerlaan zal wel moeten wachten op de constructie van de nieuwe Oostergoweg en van de nieuwe weg die haaks op de Borniastraat komt te staan. Wanneer kan de aansluiting Bornia- straat-Huizumerlaan aanbesteed worden? Wanneer kan de Borniastraat doorgetrokken worden naar de Tijnje- dijk? Pas als deze wegen klaar zijn, kan de Huizumer laan ontlast worden. Uit eigen aanschouwing kan ik bevestigen, dat het huis van reclamant en ook dat van de buren schade lijdt. Er zijn scheuren in de plafonds, er zijn scheuren in de muren. Ik kan uiteraard niet vaststellen of die er een halfjaar geleden ook waren, alleen ik vertrouw, dat de mededelingen van betrokkenen eerlijk zijn. Als ik er woonde, zou ik ook bezorgd zijn over de toekomst van mijn huis, als dat er van binnen zo uit zou zien. Nu is mijn vraag: Wil de Dienst Openbare Werken er eens een bezoek brengen en kijken hoe de zaak er op het ogenblik bij staat, opdat, wanneer deze situatie mogelijk nog wat langer duurt, wij weten hoe het ver loop van het proces is geweest. Het spijt mij, dat de indertijd in de Commissie Open bare Werken toegezegde informatie-avond nog niet ge weest is. Ik weet wel, dat het bestemmingsplan nog niet klaar is, maar er zijn toch voldoende gegevens en tekeningen voor dit stadsdeel om de burgers daar voor te lichten en de dialoog tussen burger en Gemeente op gang te krijgen. Een dialoog, die tot wederzijds begrip, maar ook tot extra hulp moet leiden door de Gemeen te, wanneer het een wijk betreft, die in een moeilijke overgangsfase is. En dan nog één vraag: Hoe is de aansprakelijkheid van de Gemeente eigenlijk, wanneer zij toelaat, dat on geschikte wegen veel te zwaar verkeer te verwerken krijgen, waardoor eigendommen van burgers schade lijden De heer Tiekstra (weth.): Ik hoef, dacht ik, niet in te gaan op de uiteenzetting die de heer Rijpma heeft gege ven met betrekking tot de technische uitvoering, de tech nische constructie van de Huizumerlaan. Dit is een toe stand die uiteraard ook bestaat bjj diverse andere stra ten in Leeuwarden. Straten, die destijds aangelegd zijn op basis van het verkeer dat er toen was, en die niet zijn berekend op het verkeer dat er nu langs gaat. Straten hebben een openbaar karakter en dat betekent, dat ze voor het verkeer beschikbaar zijn en ervoor ge bruikt worden. Verkeersbeperkende maatregelen kun nen alleen maar worden getroffen op basis van het Wegenverkeersreglement en het zou hoogstens kunnen betekenen, dat lengte, breedte, resp. asbelasting aan beperkingen worden onderworpen, maar elke verkeers- beperking maakt natuurlijk tegelijkertijd de afwikke ling van het verkeer telkens weer moeilijker. Wij moe ten ons, dacht ik, gewoon voegen naar de situatie, dat we de ontwikkeling van het verkeer, m.n. wat de be lasting en de frequentie betreft, met onze voorzienin gen met bij kunnen houden. Dat is niet een specifiek Leeuwarder verschijnsel; het is, dacht ik, een verschijn sel, dat zich in het hele land voordoet. Daarmee be antwoord ik ook de laatste vraag van de heer Rijpma. Het lijkt mij nl. hoogst onwaarschijnlijk, dat, zelfs als het aantoonbaar het geval zou zijn, de Gemeente, de overheid in het algemeen, aansprakelijk zou zijn voor schade met het zoéven genoemde voorbehoud van mijn kant die daardoor zou ontstaan. Inderdaad is destijds toegezegd, dat er overleg zou worden gepleegd met de bewoners, d.w.z., dat er in formatie zou worden verschaft, dat men gelegenheid zou krijgen zijn oordeel te geven en dat daaruit de dia loog zou ontstaan die de heer Rijpma zo gewenst acht. Dat betekent nu eenmaal, dat je toch enigermate moet weten op basis van welke gegevens je gaat praten. En het betekent tegelijkertijd, dat er ook in het overleg, dat er over deze zaken dient te worden gevoerd, een duidelijke mate van overeenstemming bestaat. Daar die situatie deze week nog moet blijken, is het duide lijk, dat we pas nadien stof hebben om de benodigde informatie te geven. Als dat inderdaad het geval is, ben ik stellig bereid te zoeken naar middelen en wegen om met de bestaande organisatie „It aide doarp", tot inspraak te komen. Maar dat betekent niet ik dacht, dat we dat heel helder moeten zeggen dat op korte termijn tegemoet kan worden gekomen aan de onder vonden bezwaren. Daarvoor zijn andere maatregelen nodig. De heer Rijpma signaleert zelf al een punt waar ik op dit moment geen antwoord op weet, nl. de uit voering van de werken met betrekking tot het Dracht ster kruispunt. Ik weet niet in hoeverre die tot ver- keersomleidingen aanleiding zal geven. Zou dat wel het geval zijn, dan is het nog de vraag of we de door hem genoemde route zouden moeten volgen. Zal die route worden gevolgd, dan moeten we nog bekijken in hoe verre we met beperkende maatregelen een zo goed mo gelijke oplossing kunnen vinden. Dat zijn allemaal vra gen waar ik op dit moment bepaald geen antwoord op kan geven, maar die straks stellig onze aandacht zul len opeisen. Al met al betekent het, dat ik in deze situatie niets anders kan doen dan het preadvies, dat B. en W. heb ben gegeven op dit adres, op dit moment te handhaven naar de inhoud, zoals die nu is, met de herhaalde toe zegging, dat ik stellig bereid ben zo snel mogelijk het overleg tot stand te brengen. De heer Rijpma: Er is geen antwoord gekomen op de vraag of de Dienst Openbare Werken deze zaak zal gaan volgen. Het lijkt mij toch wel gewenst, dat we weten wat er gaat gebeuren. De heer Tiekstra (weth.)Ik heb er geen bezwaar tegen de zaak te laten volgen. Het staat mij bij, dat destijds, toen deze zaken aan de orde waren, juist met de kwestie van het rijden met zware bussen, een aantal woningen inderdaad vanwege de Dienst Openbare Wer ken zijn bezocht. Of de woning van adressant daar bij was, weet ik niet. Ik heb er op zich dus geen bezwaar tegen, alleen ik wil er wel op attenderen, dat ook aan een zodanige opname van de situatie op dit ogenblik geen enkele consequentie kan worden verbonden. Wij moeten ons ervoor hoeden, dat betrokkenen die conse quenties trekken. De heer Rijpma: Ik wil hier nog graag even op terug komen. Ik dacht, dat het van belang was, dat wij deze opname wel gingen doen. Ik heb de schade bekeken en je staat er versteld van wat door zwaar verkeer in een korte tijd veroorzaakt kan worden. Ten minste als er van uitgegaan wordt, dat alles wat ik gezien heb, is veroorzaakt in het laatste halfjaar, zo als mij is meegedeeld. En ik dacht, dat het ook in het belang van de Gemeente was, dat wij weten wat er gaat gebeuren. Daar hoeven de burgers geen conse quenties uit te trekken, het kan alleen betekenen, dat Openbare Werken op een gegeven moment tot de con clusie komt, dat de kwestie van het zware verkeer, zoals dat op het ogenblik door de Huizumerlaan gaat, met de Verkeerscommissie besproken moet worden om te kijken of daar iets gedaan moet worden. Ik ben van mening, dat er wat gebeuren moet, maar goed, de Gemeente moet haar eigen beslissing ten aanzien hier van nemen. De heer Tiekstra (weth.)lk dacht, dat het niet nodig was, hier nog verder op in te gaan. De heer Rijpma heeft duidelijk zijn mening gegeven. We kun nen hiermee op dit moment volstaan. De Voorzitter: De betrokkene zal dus worden ge ïnformeerd, zoals door B. en W. is voorgesteld, en wij zullen handelen, zoals door de heer Tiekstra is uiteengezet. Sub E. Dit adres wordt voor kennisgeving aangenomen. Sub F. Mevr. Woudstra-Peene: Ik wilde vragen, hoeveel tijd er gemoeid zal zijn met het inwinnen van deze pre adviezen. Wij zouden graag willen aandringen op een spoedige behandeling, omdat aanvragen voor abortus nu eenmaal meestal uit erge noodsituaties voortkomen en elke dag winst is er dan één. Ik ben bang, dat het cijfer, in de onder F genoemde brief vermeld (1J/2 per dag voor Leeuwarden, hetgeen omgerekend is naar het landelijk gemiddelde; wij hadden gedacht dat het voor Leeuwarden lager zou zijn), toch wel zal kloppen. Ik heb vanmorgen het consultatiebureau van de Rutgers- Stichting gebeld en daar krijgen ze per week, terwijl ze drie spreekuren houden, gemiddeld minstens vijf aanvragen binnen. En dan zullen we toch wel moeten vermoeden, dat via alle artsen, gynaecologen en de bureaus voor levens- en gezinsmoeilijkheden dat aantal nog wel eens verdubbeld zou kunnen worden. In al deze gevallen laten het er dan eens tien per week zijn - is duidelijkheid over de eventuele mogelijkheden in onze eigen Gemeente wel zeer gewenst. Dan heb ik nóg een vraag. Als er straks sollicitan ten komen naar de functie van gynaecoloog in Triotel laten we hopen, dat het een heel stroompje zal zijn zoudt U hun dan ook duidelijk willen vragen hoe hun standpunt is ten aanzien van hulpverlening bij abortus-aanvragen De heer Ten Brug (weth.): Het verkrijgen van het advies zal op zichzelf niet zo lang hoeven te duren. Ik kan mededelen, dat ter voorbereiding van deze ad vies-aanvraag bij de Commissie voor de Gezondheids zorg al een contact is geweest tussen de directie van Triotel en de medische staf. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat, wanneer dit advies niet lang op zich laat wachten, daarmee het probleem zou zijn opgelost. Ik begrijp, dat dit haast heeft, maar aan de andere kant gaat het hier om een ziekenhuis dat nog moet starten. Er zijn hier ziekenhuizen die al lang draaien, en je zou kunnen zeggen, dat het daar dan gemakkelijker opgelost zou kunnen worden. En dan nog de vraag of het Gemeentebestuur bij het aanstellen van een gynaecoloog de vraag wil stellen hoe de sollicitant denkt over abortus. Die vraag stellen zal op zichzelf niet het grote probleem zijn. Maar het aantrekken van deze man af te laten hangen van het eventuele antwoord op die vraag, daar kan ik ja noch nee op zeggen. We zouden al dolgelukkig zijn als er morgen een gynaecoloog in Leeuwarden zou komen. Wij verkeren hoe wij er ook onder staan echt niet in de situatie, dat wij kunnen zeggen: En nu moet je ook nog aan die en die voorwaarden voldoen. Dat wil niet zeggen, dat de situatie zo somber hoeft te zijn als tot nu toe, maar op dit punt kan ik geen enkele toezegging doen. Besloten wordt dit adres in handen an B. en W. te stellen om preadvies. Aanvullende mededeling. De heer Schaafsma: Naar aanleiding van deze aan vulling op de mededelingen heb ik één vraag. Nu drie weken geleden de Westersmgei-afiaire hier niet erg positief is ontvangen en die zaak voorlopig is terug genomen, had ik gedacht - en misscnien ben ik als jong raadslid nog niet helemaal op de hoogte dat automatisch de oude situatie, de route langs het Gerechtsgebouw, zou worden hersteld. Immers óf de bushalte Westersingei blijft niet en dan lijkt mij, eer lijk gezegd, de route langs het Gerechtshof de de finitieve, óf U gaat wel over tot verbouw van de halte aan de Westersmgel en dan zult U toch tijdelijk een vervangende route moeten hebben. En nu dacht ik, dat U op het ogenblik het publiek aardig kon gerieven door nu al vast de route langs het Gerechtshof te gaan rijden. De Voorzitter: Ik heb er geen bezwaar tegen, dat de Wethouder hier even op in gaat, maar dat punt is natuurlijk op het ogenblik niet aan de orde. De heer Heidinga: Als dat punt wel aan de orde was, zou ik me er graag bij aansluiten, maar nu doe ik het dus niet. (Gelach) Ik wilde alleen het volgende vragen. Als we deze brieven verwijzen naar de genoemde commissie, zou ik het wel bijzonder op prijs stellen, dat deze brieven, als straks het stuk in behandeling komt, omdat ze aan de Raad gericht zijn, dan weer bij de stukken aan de Raad terug komen. Dat is toch mogelijk? De Voorzitter: Wij zeggen U graag toe, dat de brieven in het dossier opgenomen worden, zodat er dan opnieuw kennis van kan worden genomen. Betrok kenen zullen dan weer een antwoord krijgen. De heer Heidinga: Akkoord. De heer Tiekstra (weth.)Ik dacht, dat de heer Schaafsma van deze kwestie een onjuiste indruk heeft overgehouden. Ik heb bij de behandeling van deze aan gelegenheid in de Raad enige weken geleden nogal duidelijk gezegd, dat terugname van het voorstel op zichzelf niet zo'n moeilijke procedure was en dat in tussen de bestaande situatie, de tijdelijke voorziening, bleef gehandhaafd. Daarop is immers de hele route op het ogenblik geaccommodeerd en de andere accommo datie, m.n. wat de verder liggende bushaltes betreft, is niet op terugschakeling naar de oude situatie in gericht. Vandaar dat ik daar toen geen probleem van heb gemaakt en dat nu ook niet doe. Besloten wordt overeenkomstig het door B. en W. voorgestelde. Punt 3 (bijlage no. 16). De heer Van Haaren: Ik wilde hier wel graag even het woord over voeren. (De Voorzitter: Dan al leen over het punt, of we het voorstel al dan niet in behandeling nemen, niet over het voorstel zelf.) Uiter aard. Ik wil het slechts hebben over de vraag: het voorstel thans bespreken en, zo mogelijk, in een raads besluit omzetten of het aanhouden. En dan pleit ik voor behandeling in deze vergadering, omdat de ver schillende politieke groeperingen in deze Raad de kie zers meer openheid en inspraak hebben beloofd. De verkiezingen liggen nu al een half jaar achter ons en de Raad-nieuwe-samenstelling is al drie maanden aan de slag, zonder dat op het punt van openheid en in spraak veel is veranderd. Deze situatie is volgens mij t.o.v. de kiezers niet verantwoord, zodat wij verder uit stel van deze belangrijke zaak ten zeerste ontraden. Andere gemeenten in ons land hebben meer voortva rendheid en durf tot nieuwe experimenten getoond. M.i. behoeft Leeuwarden, dat wel enige verbetering van zijn image kan gebruiken, daar niet bij achter te blijven. Om er zeker van te zijn, dat ons voorstel weer-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1971 | | pagina 3