21 20 voor wat 1971 betreft, zeer zeker rekening zal moeten worden gehouden met de drastische verhoging van de entreeprijzen, hetgeen zeker niet tot een vergroting van het aantal bezoekers zal leiden. Wanneer ik de opzet van de begroting voor 1971 in zijn totaal bekijk en er rekening mee houdt, dat voor gebruik van de Frieslandhal en aan vermakelijkheids belasting f 13.000,terug zal vloeien in de gemeente kas dan kom ik ervan uitgaande dat ook in 1971 het maximale bedrag wordt opgevraagd op f 22.000, aan kosten voor de Gemeente om dit evenement door te laten gaan. Dat zou betekenen, dat we als Gemeente bij een totaal aantal bezoekers van 4350 f 22.000, moeten toeleggen, hetgeen f 5,per persoon betekent. Ik vraag me af of er niet een mogelijkheid bestaat gezien het feit, dat dit evenement voor heel Friesland van belang is om via het bestuur van de Stichting diverse gemeenten te verzoeken een deel van het sub sidie voor hun rekening te nemen. Hoe men het ook wendt of keert, de voorgestelde be dragen zullen in deze verhouding terug moeten komen via de belastingbetalers in onze gemeente. En in dit verband afgezien van de belangrijkheid van het concours zou ik de vraag willen stellen: Is dit ver antwoord tegenover de inwoners van onze gemeente De heer Eijgelaar: Wij zijn ons ervan bewust, dat, als wij vanavond besluiten de organisatoren van het Indoor-Concours Hippique Internationaal 1971 het ge vraagde subsidie en de garantie niet te verlenen, dit evenement voor Leeuwarden en waarschijnlijk ook voor Friesland verloren zal gaan. Voor een deel van mijn fractie is het echter om prin cipiële redenen moeilijk financiële medewerking te ver lenen aan evenementen die geheel of gedeeltelijk op zondag worden gehouden. Daarom zou ik de organisa toren graag in overweging willen geven daar toch nog eens aandacht aan te schenken, ook al is dat misschien uit een oogpunt van programmering wel erg moeilijk. Ik ben het ermee eens, dat dit Internationale Con cours Hippique niet alleen voor Leeuwarden, maar ook voor Friesland van belang is. Daarom heb ik er bij de behandeling van deze subsidie-aanvrage in de Raad voor Sportaangelegenheden ook bij de organisatoren op aangedrongen met de omliggende gemeenten contact op te nemen. Ook ben ik van mening, dat de verhou ding tussen de eventuele gemeentelijke en provinciale bijdrage wel iets anders zou kunnen liggen, bijv. zoals die verhouding ligt bij de subsidiëring van de kunst ijsbaan in Heerenveen en bij het Frysk Orkest, zeker nu het m.i. gaat om een zo belangrijk evenement als dit. Misschien is het ook mogelijk nog meer bekendheid aan dit gebeuren te geven, zodat de publieke belang stelling nog iets zou kunnen stijgen. Naast het uitno digen van bejaarden tegen sterk gereduceerde prijzen zou ook gedacht kunnen worden aan het uitnodigen van b.v. invaliden. Misschien is het ook mogelijk een tekenwedstrijd voor de jeugd op de scholen uit te schrijven. Verder dient m.i. de toegangsprijs voor kin deren niet verhoogd te worden, maar op f 2,50 ge handhaafd te blijven. Graag wil ik een beroep doen op de organisatoren om al het mogelijke in het werk te stellen het Inter nationale Indoor-Concours Hippique voor Leeuwarden en Friesland te behouden en te trachten het financiële tekort weg te werken en om te zetten in een batig saldo. De heer Schaafsma: Het is te hopen, dat dit In door-Concours Hippique dit jaar gunstiger uitvalt dan vorig jaar, tenminste wat de financiën betreft. Het is wel een hoop die ik uitspreek(De heer Heidinga: Hoop doet leven.) Dat hoop ik. Ik wilde er met nadruk op wijzen, dat dit paardespul vooral voor niet-Leeu- warders toch zeer aantrekkelijk is en dat de verhou ding wat de subsidie betreft daarmee niet in overeen stemming is. Dat wil niet zeggen, dat ik tegen dit subsidie zou zijn want dan zou je dit Concours Hippique op korte termijn niet meer mogelijk maken. Mijn frac tie is van mening, dat deze f35.000,geen discussie punt is, maar vindt wel dat wij moeten zien te komen tot een gezamenlijke regeling zodat het subsidie door meer gemeenten wordt betaald. De heer De Vries: Mijn fractie staat uiteraard po sitief tegenover dit voorstel omdat wij naar ons gevoel te maken hebben met een evenement dat wij niet graag zouden willen missen. Het heeft min of meer een vaste plaats gekregen in het sportgebeuren. Wij hopen alleen, dat de organisatoren erin zullen slagen de tekorten zoveel mogelijk weg te werken en dat kan alleen door de publieke belangstelling te prik kelen. In dit verband zou ik nog één opmerking willen maken over de tarifering. We geloven met de heer Eijgelaar, dat een entreeprijs van f 4,voor kinderen bijzonder hoog is. Wij vragen ons af of dit niet nog eens opnieuw bekeken moet worden. T.a.v. de bejaar den vragen wij ons af of het ook mogelijk zou zijn om in groepsverband kaarten af te nemen en dan een ge reduceerde prijs toe te passen; hoe meer kaarten er worden afgenomen hoe lager de prijs, b.v. van f 4, laten zakken tot f 2,50 wanneer 100 kaarten tegelijk worden afgenomen. De heer De Jong (weth.): Mevr. Dijkstra heeft een aantal bezwaren opgesomd en het komt erop neer, dat zij het subsidie nogal hoog vindt, en van mening is, dat de kosten door heel Friesland moeten worden ge dragen. Een toeslag van f 5,— per plaatskaart is nogal wat. Toen dit punt in het College werd behandeld is dit ook geopperd en wij hebben ons afgevraagd of het niet mogelijk was het subsidie te spreiden over meer dere gemeenten en de Provincie. In 1970 was voor de Provincie een garantie van f 2.000,- geraamd en de Provincie stond op het standpunt, dat het een afbouw- subsidie zou moeten worden. We hadden dus eigenlijk dit jaar met een lagere i.p.v. met een hogere subsidie moeten komen. Toch is uit de onderhandelingen met de Provincie gebleken (dat staat op pag. 2 van de raadsbrief), dat men bij de Provincie is gekomen met een verzoek om f 5.000,De organisatoren waren van mening, dat het subsidie moest worden verhoogd om het evenement te doen slagen. Wij weten nog niet hoe de Provincie op dit verzoek heeft gereageerd. Wij moeten die reactie dus nog even afwachten. Wij hebben gesteld, dat het zo niet langer kan om dat het ons te veel gaat kosten. Er is dus nu een po ging gedaan uit drie bronnen meer geld te krijgen. De bezoekers moeten meer betalen, de Provincie en het bedrijfsleven moeten hun bijdrage verhogen en wij zullen dit jaar ook iets meer moeten doen in de vorm van f 20.000,subsidie en f 15.000,garantie. Dat is hetgeen uit het overleg naar voren is gekomen. Maar wij delen de bezwaren van mevr. Dijkstra. Het gaat om vrij forse bedragen. Maar wij zouden het graag nog eens willen proberen. We moeten eens kijken of deze proef resultaten heeft. Na dit Concours zullen wij weten of het publiek er een hogere toegangsprijs voor over heeft. Is dat niet het geval dan kunnen we het volgend jaar eventueel zeggen, dat het er niet in zit en dat we moeten stoppen. Maar om nu met het sub sidie te stoppen durven wij niet aan en daarom zijn we met dit voorstel gekomen. We delen echter de bezwa ren van mevr. Dijkstra. (Mevr. Dijkstra-Bethlehem: Ik vind dit Concours zelf ook erg belangrijk en ik zou het niet graag willen afschaffen. Maar is het niet mo gelijk, dat andere gemeenten een bijdrage leveren? Het is toch ook een provinciale zaak?) Daarom heeft men zich ook tot de Provincie gewend. De andere gemeen ten hebben tot nu toe dit soort dingen nooit gesub sidieerd en daarom moest met zich wel tot de Pro vincie wenden. En de Provincie zal waarschijnlijk wel een hogere garantie geven. De heer Eijgelaar heeft gesproken over principiële bezwaren tegen het subsidie. Die bezwaren zijn ons bekend. Meer dan eens is daar over gesproken. Bij mij leven die bezwaren ook wel. Maar ik ben van me ning, dat, als daarover eenmaal een duidelijke uit spraak is gekomen, dat punt niet ieder jaar opnieuw besproken hoeft te worden. Met Cambuur is dat pre cies hetzelfde. Wanneer de Raad eenmaal een besluit genomen heeft over een punt dat elk jaar opnieuw aan de orde komt dan zijn de bezwaren voldoende be kend en dan heb ik er geen behoefte aan daarover te praten. Ik wil deze zaak nog wel eens met de organi satoren bespreken. Er is ook wel eerder met hen over gesproken, maar de Stichting is niet voor onze argu menten overstag gegaan. Zij heeft juist de zondag erbij genomen om tot een meer sluitende exploitatie te komen. Het zou inderdaad de moeite waard zijn analoog aan de regeling voor de kunstijsbaan en het Frysk Orkest voor dit evenement een regeling te treffen. Alleen gaat het hierbij om een evenement dat maar eenmaal in het jaar plaats vindt en het lijkt me moeilijk daarvoor met andere gemeenten een regeling te treffen. Uw op merking is in ieder geval waard nog eens met de organisatoren te worden besproken. Wij zullen dit door geven. Samen met de andere tarieven zijn ook de tarieven voor bejaarden en kinderen omhoog gebracht. Wan neer men dit evenement inderdaad wil meemaken dan zal een bedrag van f 4,toch geen bezwaar zijn. Die opmerking over het tarief voor kinderen zal ik nog wel even doorgeven. De Stichting heeft ons zelf de tarifering voorgesteld en ik vind het een beetje moei lijk van onze kant voor te stellen die tarieven te ver lagen. Maar wij zullen de wensen die in de Raad leven aan de Stichting doorgeven en daarmee kunnen ze dan misschien het volgend jaar rekening houden. Dat zelfde geldt t.a.v. een lager tarief voor afname van kaarten door groepen. Maar om hiervan een voor waarde te maken voor de verlening van het subsidie vind ik een beetje moeilijk ook al omdat een en ander al gefiatteerd is door de Raad voor Sportaangelegen heden. Wij zullen de organisatoren dus vragen het volgend jaar met de wensen van de raad rekening te houden. Voor het College is het belang om dit evenement voor Leeuwarden en voor Friesland te behouden, door slaggevend geweest. De heren Schaafsma en De Vries heb ik inmiddels al beantwoord. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W., waarbij wordt aangetekend dat de sug gesties uit de Raad zullen worden doorgegeven aan het bestuur van de Stichting. Punten 21 en 21a (bijlagen nos. 170 en 172). Dienst voor Sport en Recreatie. De heer De Vries: Ik vraag met enige aarzeling het woord, omdat we nog niet hebben uitgemaakt of we na 12 uur door zullen gaan met vergaderen. Het is inmiddels al half 1 geworden. U hamert me niet af (lus neem ik aan, dat de Raad ermee akkoord gaat, dat we dit nog even op de pennen nemen. Ik had eerlijk gezegd verwacht, dat het punt dat hier aan de orde is door het College in een wat uitge breidere vorm aan de Raad zou zijn voorgelegd omdat deze zaak een voorgeschiedenis heeft en al meer ge speeld heeft, o.a. bij de begrotingsbehandeling. In april 1970 hebben de besturen van de betaalde voetbalclubs van ide KNVB een circulaire ontvan gen waarin ze werden gesommeerd rondom de speel velden een hek aan te brengen van 2 m hoogte. Ge steld werd, dat, als dat niet zou gebeuren en er zouden zich onregelmatigheden in welke vorm dan ook voor doen, men als straf oen geldboete tot een maximum van f 10.000,of het spelen van een of meer thuis wedstrijden zonder publiek zou opleggen. Spelen zon der publiek betekent voor een vereniging de dood in de pot en vermoedelijk zijn de clubs daardoor in paniek geraakt. Men is vooral in het westen van het land enorm snel geweest met het aanbrengen van deze hekken, voor zover die er nog niet stonden. In Leeuwarden lag het anders want Cambuur heeft zelf geen veld en speelt op een gemeenteterrein. In november 1970 kreeg Cambuur een brief van de KNVB waarin stond, dat de hogere veldafzetting er nog niet was en dat men tot 1 februari de tijd kreeg dat hek aan te brengen. Cambuur had geen geld en het hek kwam er voorlopig niet. Maar wel nam Cambuur con tact op met het College om eens te polsen hoe het College tegenover deze kwestie stond. Tweemaal is deze zaak punt van overleg geweest in de commissie van advies voor de Dienst voor Sport en Recreatie en in die commissie hebben wij nogal ferm geprotesteerd. Ik ben zo vrij geweest begin januari een brief te schrijven aan de KNVB. Daarin heb ik uiteen gezet, dat ik om tweeërlei reden ernstige bezwaren had tegen dit voorschrift en ik heb het bestuur van de KNVB gevraagd waar zij eigenlijk deze maatregel op grondt, omdat die eigenlijk niets oplost. U kunt wel een hek laten plaatsen, maar daarmee verandert U aan de men taliteit van een stuk of wat dwarsdrijvers in het pu bliek niets. Dat ik gelijk heb, bewijst het voorval op het P.S.V.-terrein enige weken terug, toen een grens rechter over de 2 m hoge omheining heen toch een bierblikje op zijn hoofd kreeg. Een dergelijke gebeur tenis kan zich overal voordoen want een 2 m hoog hek kan niet voorkomen, dat agressieve mensen gaan gooien. In wezen gaat het maar om een klein aantal dwarsbomers uit het publiek. Het gros van het publiek is wel agressief zeggen insiders want ook de opmerkingen die gemaakt worden op de tribune waar het beter betalende publiek zit, liegen er meestal niet om. Een hek lost niets op. Een vereniging zal zelf maatregelen moeten treffen om te zorgen, dat het pu bliek niet over de hekken klimt en dat zich geen on regelmatigheden voordoen. Ik heb de KNVB gevraagd mij eens te informeren over de onderzoekingen die zijn gedaan om aan te tonen, dat deze maatregel gerecht vaardigd is. Sociaal-psychologen zullen U zeggen: Dit lost niets op, U maakt het publiek alleen maar agres siever. Mijn tweede bezwaar is, dat Cambuur geen geld heeft; zij presenteert de rekening aan de ge meente. En Leeuwarden zal er voor moeten zorgen, dat het hek er komt als de KNVB voet bij stuk houdt. De KNVB heeft niets van zich laten horen. Hij heeft niet de vrijheid genomen een briefje te sturen, hij heeft ook geen bewijzen aangedragen; hij heeft alleen maar doorgedramd en gezorgd, dat Cambuur onder druk kwam te staan. (De heer Engels: Misschien zijn ze met een onderzoek bezig.) Of zij met een onderzoek bezig zijn, zou door leden van de Tweede Kamer on derzocht moet worden. Hoe het ook zij, ik heb niets gehoord. Nu vraag ik mij af wat wij met deze zaak aan moe ten. Men dwingt het bestuur van Cambuur hekken te zetten en men dwingt de Raad ja te zeggen tegen deze uitgave van f 18.000,Persoonlijk heb ik daar bij zonder veel moeite mee. Ik wil geen enkel raadslid opstoken mij te volgen, maar ik zeg: Dit lost niets op; het is een devaluatie voor het publiek dat wel van goeden wille is. Persoonlijk sta ik op het standpunt, dat we aan deze maatregel van de KNVB niet mee zouden moeten werken. De heer Schaafsma: Ik kan heel kort zijn. Ik sluit mij volledig aan bij de woorden van de heer De Vries. De hear Singelsma: De hear De Vries hat noch in meistanner. Ik nim oan, dat, as strak in forsyk fan de KNVB komt om in tankgrêft oan to lizzen dat kin ek noch wy dér dan ek wer foar soargje moatte. En as ik dan tink oer 2000 jier biskaving en Chris tendom, dan binne de aide wurden „Panem et Circen- ses" noch altiten fan krêft. (Laitsjen) Mevr. Woudstra-Peene: De KNVB zegt op een ge geven moment naar aanleiding van een aanvraag van de scheidsrechters: Er moet een groot hek rond de voetbalvelden, want er zijn nu eenmaal wel eens men sen in het publiek die zo boos worden over een beslis sing van de scheidrechter (die in het nadeel van hun club uitvalt), dat zij die man willen gaan molesteren. Nu heet een voetbalwedstrijd altijd nog een sportge beuren te zijn en bij sport denk je aan sportiviteit. Het is dan ook geen wonder, dat de noodzaak van zo'n maatregel je meteen dwars in de keel schiet. Ik heb nogal wat nagedacht over deze zaak want die zat mij verschrikkelijk dwars. Ik geloof niet, dat sport op zich en voetbal- en schaatswedstrijden in het bijzonder de oorzaak zijn van de agressiviteit van de mensen. Ze zijn hoogstens de aanleiding de elders op gedane agressieve gevoelens te uiten. Ik vind, dat je dat niet mag verhalen op het betaalde voetbal, temeer daar we een paar weken geleden hebben besloten, dat we het betaalde voetbal voor Leeuwarden zo belang rijk vinden, dat we daar een grote subsidie voor over hebben. Eigenlijk zouden we dus de oorzaken moeten wegnemen van deze nare gebeurtenissen. En konden we met elkaar maar besluiten van Leeuwarden een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1971 | | pagina 12